Skocz do zawartości
nazir123

Zewnętrzna obudowa na LCD (dla początkujących)

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ponownie!

W dzisiejszym poradniczku napiszę w jaki sposób wykonałem

zewnętrzną "obudowę" na LCD. Przedmiotem naszych zainteresowań jest

w tym przypadku LCD bez podświetlenia 4x20 kupiony na allegro za 39zł.

Dołączona grafika

 

Dlaczego zewnętrzna obudowa??? A dlatego, że niema u mnie

możliwości takiego wbudowania LCD do obudowy aby był widoczny.

A przecież LCD to nie latarka i światełka dyskotekowe a dodatkowy

sposób na wyświetlenie ważnych danych. Dlatego postanowiłem

zbudować "obudowę", którą będzie można postawić koło monitora.

 

Jako materiał została użyta 2mm plexa - świetnie się to obrabia, łatwo

wygina i wogóle jest w miarę tania. Kawałek 25x50 kosztował mnie 8zł

(a wiem, że jak bym poszukał to bym dorwał taniej albo wogóle

za darmo - patrz firmy reklamowe).

 

Obudowa składa się z dwóch elementów:

1) główny stelaż

2) tylni "panel"

Nie pytajcie o co chodzi - zdjęcia pokażą :)

 

Zanim zabierzemy sie do pracy należy 2 razy wymierzyć wyświetlacz

tak aby po wycięciu plexy nie okazało się, że trzeba zacznać pracę od początku.

Na wyciątym prostokącie zazanczyłem miejsce na otwór wielkości

całej metalowej, czarnej ramki wyświetlacza.

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Jak widać, do cięcia użyłem piłki włosowatej. Wogóle jest to cudowne

narzędzie - nie dość, że można ładnie i w miarę prosto pociąć plexi

to jeszcze nadaje się do dokładnego cięcia metalu, drewna i innych

materiałów. Gorąco polecam jej zakup i odpowiednich brzeszczocików.

zaznaczony prostokąt został nawiercony w 4 punktach. To był błąd!

Przy łatwości manewrowania piłką włosowatą wystarczyłby jeden otwór

a tak trzeba było docinać te zaokrąglenia narożne. Ogólnie w tym

projekcie nie jest wymagane dokładność wycięcia tego otworu.

Potem zobaczycie dlaczego.

 

Wycięty element wygląda tak (wymaga jeszcze odrobiny szlifowania).

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Nie mam zdjęć pośrednich dla kolejnego punktu programu dlatego

postaram się to opisać. Drugi element wycinamy szerokości takiej

jak pierwszy ale ok 2x dłuższy. Proponuję teraz <span style='color: red;'>ORT: wziąść</span> jakieś

szersze skrawki i potrenować wyginanie nad zapalniczką. Dlaczego?

Bo właśnie w ten sposób dorobimy "nóżkę" do wyświetlacza.

Kilka rad:

- ogień nie może opływać plexy (nie może być za blisko) bo zostaną

brzydkie przebarwienia albo wogóle zacznie się topić

- nigdy nie nagrzewamy przy samej krawędzi - w tym miejscu na pewno

zacznie się topić

- najlepiej przesuwać zapalniczkę wzdłuż lini zagięcia nie pozostając

w jednym miejscu dłużej niż chwilkę - w ten sposób równomiernie

rozgrzejemy materiał

- po odpowiednim rozgrzaniu trzeba szybko wygiąć i ustalić "równość

zagięcia" tak aby nie okazało się, że plexi jest wygięta krzywo, a

dlatego szybko bo może się okazać, że zanim dobrze ustalimy

równość plexa zdąży wystygnąć

 

Po co trening? Po to, żeby nie dorabiać sobie potem roboty. Wycięcie

elementu i wyszlifowanie krawędzi kosztuje trochę pracy i nie ma

sensu wyrzucać jej do kosza bo nie chciało sie wcześniej sprawdzić

JAK TO WYGIĄĆ.

 

W moim przypadku efeknt wyginania wygląda tak:

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Następnie składamy obydwa kawałki (jak na poniższym zdjęciu),

przykładamy wyświetlacz i trasujemy otwory. Średnica otworu

zależy oczywiście od średnicy śruby.

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

W moim przypadku użyłem śrubki, którymi przykręcane są

wętylatorki w kieszeniach komputerowych (na HDD). Taka

śrubka jest odpowiednio długa, ma stożkowy łepek i w miarę

dobrze wygląda. Problem jedynie w tym, że pod młotek poszły

dwie takie kieszonki bo na jedną przypadają 3 śrubki :)

Jako nakrętek użyłem "nakrętek" także z tych kieszonek.

mają one karbowany obwód tak, aby nie kręciły się w plastiku

w który są wpuszczone. Ale ogólnei można wykorzystać każde

śrubki i nakrętki jakie wpadną pod rękę, byleby wchodziły w otwory

w wyświetlaczu.

 

Skręcone ramki (jeszcze bez jednej śrubki) wyglądają tak:

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Pierwsza próba złożenia z wyświetlaczem wypadła pomyślnie. Warto

było poświęcić czas, na dokładne wymierzenie otworów:

 

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Teraz przydało by sie jakoś zamaskować płytkę wyświetlacza i

wyeksponować jedynie sam wyświetlacz. Projekt powstał

w Corelu. Nie mam zdolności graficznych więc wygląda jak

wygląda. Jak ktoś będzie miał trochę czasu i lepsze zdolności

to niech podzieli się swoją twórczością.

 

Dołączona grafika

 

Pierwszym pomysłem było wydrukowanie tego na folii (oczywiście

w lustrzanym odbiciu). Pomysł okazał się jednak nie trafiony.

Tzn. sama folia wyglądała super ale po włożeniu pomiędzy

plexę okazało się, że robi się efekt "wilgotnych plam" - nie wiem

jak to opisać ale możecie się domyśleć. Żadne suszenie, wycieranie

itd nie pomagało. Chodzi chyba o wilgotność powietrza.

Stanęło na tym, że wydrukowałem to na zwykłej kartce, wyciąłem

ten środkowy otwór i włożyłem między kawałki plexi. Wygląda to

na razie tak sobie (tzn. nie jestem do końca zadowolony) więc

trzeba nad tym jeszcze popracować.

 

Sorki ale na razie nie mam aparatu (będzie pod koniec tygodnia) więc

nie zapodam fotek wyglądu końcowego. Update planowany na piątek.

 

Mam nadzieję, że ktoś skorzysta z tego co tu opisałem.

Powodzenia!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wyginana plexi jest dokładnie 2mm (całość z tego zrobiona). Grubsza pewno by nie wyszła. Podejżewam, że szerszy kawałek też było by trudno ogrzać równomiernie zapalniczką. A czemu równomiernie? Bo jak nie będzie równo ogrzane to z jednej strony wygnie się ładnie a z drugiej tak lekko po łuku (szkoda, że nie mam fotek z testów to bym pokazał) i właśnie dlatego warto wcześniej poćwiczyć. Ogólnie to wygięcie wyszło mi nawet lepiej niż się spodziewałem.

 

A zajęło mi to dosłownie 2minutki - jak nabierasz wprawy to idzie ładniutko.

 

Ogólnie zauważcie, że większość rzeczy jakie opisuję nie wymagaja jakiś specjalistycznych narzędzi (nawet opalarki nie posiadam) dlatego wydaje mi się, że każdy może sobie coś takiego sprawić :D

 

PS: cieszę się, że się wam podoba :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Grubszą też się da tylko trwa dłużej. Robiłem na 4mm.

Powiedz mi tylko czy robiłes na czystej plexie czy z ta folią ochronną bo niektórzy tez tak robią - mniejsza szansa na tworzenie sie pęcherzyków.

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zdjąłem folię - wydaje mi się, że mogła by się nieco stopić przy tym a jeszcze zostało by ślady na plexi :(

 

Wyginanie zostawiłem na sam koniec (już nawiercone i wyszlifowane). Zdjąłem folię z obu stron i wygiąłem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Za piłkę (ramkę) dałem jakieś grosze . Gorzej z brzeszczocikami - w sumie drogie to cholerstwo jak na takie <span style="color:red;">[ciach!]</span>ły ale odkąd kupiłem jedną paczuszkę to dalej mam więc nie jest tak źle.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wyświetlacz podłączony i działa wyśmienicie. Trochę brakuje mi podświetlenia ale może kiedyś najdzie mnie ochota na mały mod :)

Ktoś poza tym prosił o zdjęcia wyświetlacza na stanowisku pracy więc proszę bardzo.

 

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Dołączona grafika

(kliknij aby powiększyć)

 

Na zdjęciach widać, kolorowe kabelki wzdłóż kabla wyświetlacza. Nie obcinałem ich bo nigdy nie wiadomo co człowiekowi przyjdzie do głowy (jakaś klawiaturka albo sterowanie podsiwtleniem) więc są zwinięte "na zapas". Jak na razie projekt uważam za zamknięty.

 

PS: jeszcze jedno. Używam programu LCD Smartie 5.2 (jak będę potrafił wyciągać temp. z MBM to sam sobie napisze soft). Problem z nim jest taki, że znaczek stopni Celcjusza jest tak jakby przesuniety o jeden pixel do góry, przez co jego "górny daszek" ląduje na dole. Na zbliżeniu to widać. Czy ktoś zna rozwiązanie tego problemu??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...