Skocz do zawartości
berkut

!! Chłodzenie freonem !!

Rekomendowane odpowiedzi

2 zdjecia parownika podczas produkcji:

 

http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?s=&postid=246291

 

http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?s=&postid=246293

 

Ta czesc bedzie podstawa parownika ktora bedzie dotykac bezposrednio procesora

 

Bedzie ona wygladac mniejwiecej jak radiator jak skoncze ]:-> Piny 7mm i podstawa 3mm, pinow bedzie mniej niz zakladalem bo to pierwszy taki parownik i sa "pewne" niedokladnosci...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To fajno zauwazylem ze jusz chyba jest pewna granica po wczesniej to uklad sie dosyc szybko zmrazal, terz gdy znow kalibrowalem uklad to uklad sie troche wolniej zmraza (to chyba wynika z roznicy cisnien - musi nabrac odpowiednie cisnienie) i dochodzi do - 49 C dalej nie mam jak przeprowadzic testu bo termometr ma wlasnie taki zakres.... acha sprezarka juz jest lekko ciepla (letnia)...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

qrwa to ty dioda masz na r12 -49 a ja na r22 ledwo -44 wyciskam ehh

powiec jaka masz kapilare (dlogosc grobosc) i jakiej mocy sprezarke

 

berkut a moze znajdziemy paru ziomkow ktorzy by chcieli taki parownik i zrzucimy sie na robote dla popixa (popix mowi ze to nie zaleznie od ilosci jest ~150zl) to bedziemy mieli to dokladnie wyfrezowane

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do dlugosci to niewiem bo rurka ssaca jest ownieta kapilara, weim tyle ze rurka ssaca ma dlugosc 90cm, przepuszczam ze bedzie ok 3m bo jesze mam troszki nawiniete na fitr... (wszystko dobieralem eksperymentalnie) co do grubosci to tak zewn. 2mm, wewnetrznej nie znam, sprezarka to Danfoss TL4A o mocy znamionowej 91W, moc max chlodnicza 178W, moc min chlodnicza 39W klasa 1.0 (najwyzsza pod wzgledem wydajności w tej grupie) pojemonsć skokowa 3,86 cm3, zakres pracy od -35C do -5C, dodam ze sprzet jest nowy... gaz r12 i wymiary bardzo male, bardzo cicho pracuje, wiatraki sa glosniejsze...:)) JAK DOSTANE LEPRZY TERMOMETR JESZCZE BEDE KALIBROWAC UKLAD AZ DOJDE DO MROZENIA SAMEGO PAROWNIKA (tylko tam gaz sie bedzie rozprezac)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Thanks Berkut, rozumiem dlatego zalozylem shredera - zawor serwisowy, narazie sprawdzam mozliwosci ukladu. Jakby co to pojade do dziadka, to zawsze jak bedzie trzeba to napelni... Musze skonczyc do konca izolacje.... i zaczac w koncu jakies testy... quzwa ale sie boje to podlaczac do zywego kompa :? aby izolacja zadzialala..... wg mojego pomyslu...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to prace nad Freon Injection ropoczęte :D

 

Zdobyłem wtryskiwacz, przerobiłem końcówki i zakupiłem elementy do podłaczenia.

 

Robię też sterowanie na LPT. Dodatkowo będę pobierał temp. z układu DS1820 ... Może macie jakieś propozycje co do algorytmów sterowania?

 

Jak na razie nie mam "klucza traznystorowego" i jako wirtualnego wtryskiwacza użuwam diody podłączonej do LPT.

 

Jak testowałem wtryskiwacz, to po dłuższym podłączeniu grzeje się jak piecyk, a chłepce okoł 1A prądu przy pracy ciągłej bez obciążenia ciśnieniem.

 

Oto fotki i opisy.

 

Trzeba najpierw przypomnieć sobie jak oprogramować LPT. Przypomnieć ASSEMBLERA ... podłubać trochę, żeby windoza pozwoliła się dostać do odpowiedniego rejestru drukarki ... ale udalo się :D

 

Dołączona grafika

 

Żeby nie robić wiochy, albo jak to stwierdził Berkut, żeby nie działać na wariata zakupiłem wtykę LPT (za całe 2zł). Poprzednie próby odbywały się na przełamanym spinaczu wetkniętym w wyjście LPT ... hardcore :twisted: ...

 

Dołączona grafika

 

Drobne lutowanko i OUT 888, 1 lub jak kto woli OUT 378h, 1 i dioda powinn się zajarać :D (powiem wam że nawet tak się stało, ale z przyczyn technicznych później przelutwałem kabelki w inne miejsce i teraz działa OUT 888, 8 )

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

A oto główny bohater - wtryskiwacz z DAEWOO MATIZ - od razu odpowiadam - nie wyjąłem go z mego MIETKA ... zakupiłem toto ... cena niech pozostanie tajemnicą ... Powiem tylko, że nowy kosztuje około 200zł.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Elementy wchodzące w skład zestawu dostarczajacego freon. Wszystko z myślą o SUBCOOLINGU!!

 

Dołączona grafika

 

Wtryskiwacz wymagał drobnych przeróbek - na szczęście mam dostęp do tokarki i paru innych ciekawych narzędzi ... Godzinka roboty i jest gotowy do wkręcenia w parownik ...

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Nawet udało się zrobić podłączenie - kielich + oring (bo na wtryskiwaczu jest płasko) ... Szczelność sprawdzana na sprężonym powietrzu ...

 

Dołączona grafika

 

A tu miałczur wlazł w kadr ...

 

Dołączona grafika

 

No to by było na razie tyle.

 

Mam tylko dorobny problem. Mój znajomy, który poprzednio frezował mi elementy zmienił pracę. Muszę znaleźć innego wykonawcę ... A przede wszystkim muszę zrobić projekt parownika pod FC Injection.

 

W chwili obecnej mam plan budowy parownika z 3 warstw po 10mm każda. W dolnej chcę zastosować finy 2mm co 2mm 8mm głębokie wzdłuż, połączone na końcach kalałem 4-6mm. Czekam na sugestie.... byle szybko, bo w poniedziałek chcę oddać projekt do realizacji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

8O

 

Jesli chodzi o prace z wtryskiwywaczem to jestes w praktycze z 1000 lat swietlnych przedemna 8O

 

Jesli chcesz sobie ulatwic zycie z wtryskiwywaczem (mocowanie) - na koncach wtryskiwywacza zrob sobie meskie koncowki kielichow 45*

 

Parownik- moim zdaniem moj projekt jest doskonaly do tych celow- gesty radiator, wtryskiwywacz wstrzykuje freon jako mgielke- mgielka sie osadza, jak go dobrze wychlodzi to juz ciecz w srodku jest... dalej to juz tylko szczegoly takie jak zbioniki i "tlumiki" dla freonu by spowolnic jego przeplyw i by ciecz siedziala przy dnie z finami... ale moj projekt przewiduje prace w 3 plaszczyznach ^^

 

Jutro jak bede dalej pracowal nad parownikiem (robie te komory itd) bede robil zdjecia tak zeby wszystko bylo fajnie zrobione i wyjasnione z obrazkami

 

Raven- do 60C jest fajnie i dobrze, ale np. danfoss'y moga miec 70C, 1 moj kompresor od klimy moze przy 150C pracowac a inny przy 80max wiec to roznie- standart to 65C ^^

 

Jutro przyjezdza do mnie moj wtryskiwywacz testowy: wtryskiwywacz rozruchowy od forda escorta rs'a i do tego dopadne turbine od tego malenstwa i zaczynam pracowac nad moja turbina gazowa ale to szczegolik ;]

 

narazie kontrola nad wtryskiwywaczem to bedzie: on/ off przelacznikiem :(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

berkut a moze znajdziemy paru ziomkow ktorzy by chcieli taki parownik i zrzucimy sie na robote dla popixa (popix mowi ze to nie zaleznie od ilosci jest ~150zl) to bedziemy mieli to dokladnie wyfrezowane

Dołączam sie do propozycji kolegi... :wink:

 

Parownik- moim zdaniem moj projekt jest doskonaly do tych celow- gesty radiator, wtryskiwywacz wstrzykuje freon jako mgielke- mgielka sie osadza, jak go dobrze wychlodzi to juz ciecz w srodku jest... dalej to juz tylko szczegoly takie jak zbioniki i "tlumiki" dla freonu by spowolnic jego przeplyw i by ciecz siedziala przy dnie z finami... ale moj projekt przewiduje prace w 3 plaszczyznach.

Czy nie wystarczy dorwac gesto upakowany raditor miedziany i go polutowac lub pospawac....???? zeby sluzyl jako naprawde wydajny parownik...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja wole sterowanie hardwerowe, ja mam prosty ukladzik opoznionego zalczania i zasilania i juz, na dobry poczatek wystarczy nie bede sie wysilac.... pozniej to bede robic sterowanie na mikroporcesorze (pewniejsze) pewnie na jakims atmelu. :wink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie ukladzik dziala nastepujaco, po wlaczeniu zasilania (przedni panel) zalacza sie sprezarka, zalacza sie dioda zielona - informuje nas ze zasilanie zostalo wlaczone do sieci - dziala takze wiatraki, w tym samym czasie mroga sobie dioda czerwona - informuje nas ze zaczol sie proces zamrazania, po ok 70 sec (uwzglednilem czas w ktorym osiagnie pewna temperture ujemna, uklad nadal mrozi i spada temperatura - procesor jest jeszcze nie nagrzany bo jest w trybie rzeczywistym - pracuje jak 286, gdy sie uruchomi windows procesor przechodzi w tryb wirtualny i zaczyna wydzielac dodatkowe cieplo w tym momencie uklad osiaga maksymalne mrozenie) to powoli zapala sie dioda zolta - zaraz nastapi wylaczenie diody czerwonej (gdy zadziala przekaznik 6A) i puszczenie zasilania do zasilacza komputera, nastepnie mozemy przyciskiem power w kompie wlaczyc zasilanie, oprocz tego w przednim panelu mam odzielna regulacje obrotow wiatraka ktory jest na skraplaczu oraz z tylu kolo sprezarki... Schemacik podzuce niedlugo ukladzik naprawde nie jest trudny... :wink:, pomysle o wlaczaniu zasilania poprzez gniazdo ATX tylko musze znalesc rozpiske i specyfikacje standardu ATX ale na pocztaek to wystarczy... :wink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ccce tylko wiedziec z tego co mi wiadomo ktory z kabelkow zaislania jest zwierany - mam nadzieje ze nie impulsowo - aby mozna bylo zaimplementowac przekaznik ktory by zwieral, aby zalaczyc kompa) i tyle.... :wink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ccce tylko wiedziec z tego co mi wiadomo ktory z kabelkow zaislania jest zwierany - mam nadzieje ze nie impulsowo - aby mozna bylo zaimplementowac przekaznik ktory by zwieral, aby zalaczyc kompa) i tyle....  :wink:

zielony z masa ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ccce tylko wiedziec z tego co mi wiadomo ktory z kabelkow zaislania jest zwierany - mam nadzieje ze nie impulsowo - aby mozna bylo zaimplementowac przekaznik ktory by zwieral, aby zalaczyc kompa) i tyle....  :wink:

zielony z masa ;)

Zwierany impulsowo czy na stale (podczas pracy komputera) chodzi mi tu o oto ze powiecmy przerobie ukladzik tak ze sa 2 przekazniki jeden zwiera te 2 przewody i odpala kompa a drugi zwiera jeden przewod przycisku power (przed wlaczeniem kompa przycisk nie bedzie mogl zadzialac) Jesli jednak zwiera tylko jednym impulsem to wtedy pomysle nad jakims generatorkiem ktory jednym impulsem złaczy na chwile te 2 przewody - zielony z masa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to ma satle musi byc jak ja odpalam zasilacz odlaczony od kompa zeby np poduszkowca mojego uruchomic to wkladam kawalek drutu

we wtyczke

Czyli zwieram te przewod zielony z masa (czarny z zasilacza) i komp sie sam juz wlacza (w standardzie atx)... to tak dla upewnienia sie...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to mam z glowy pewne sprawy... bedzie tak jak w premitei...:wink: tylko problem zostal wylaczenia sie sprzetu tzn zeby automatycznie po zamknieciu systemu i wylaczeniu sie komputera, wylaczyla sie samoczynnie sprezarka... ale to sie nadtym pozniej pomysli, narazie z lenistwa zostawie tak jak mam... trzeba sie zajac wkoncu pierwszymi testami i skonczyc zabezpieczenie termiczne przed wilgocia parownika i plyty glownej... tak pozatym zbieraja sie mi po glowie plany nowego sterowania ukladu FC, ale to w przyszlosci moze w lato, zebym mial programator ech... i troche kasy... ale wkoncu hobby mozna miec na lata...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co odpalania ATX "na któtko", to tak ja wspomniano - trzeba połączyć zielony kabelek z masą (czarny kabelek). ja do tego używałem spinacza biurowego :D.

 

Oto projekt parownika jaki chciałbym wykonać. Proszę o uwagi (pod każdym rysunkiem jego większa wersja ukryta pod linkiem).

 

Dołączona grafika

 

1024x768

 

Dołączona grafika

 

1024x768

 

Obszary zaznaczone ołowkiem to "przebicia", puste przestrzenie między poziomami.

 

Projekt zakłada 3 poziomy + "przykrywkę". Kanał przelotowy składa się z 4 mniejszych o wymiarach 2x8mm co przy 4 kanałach daje 64mm2 prześwitu. Odpowiada to prześwitowi towi węża/rurki ssącej o przekroju około 9mm wew.

Oto opis obliczeń:

 

Powierzcnia prześwitu:

2 * 8 * 4 = 64.

 

Wzór na powierzchnię koła: Pi*r^2

64/Pi = 20,3718

 

A teraz tylko pierwiastek .. i mamy promień:

20,3718 ^ 0.5 = 4,5135

 

Mnożymy przez 2 i mamy średnicę:

4,5135 * 2 = 9,027 mm

 

Powierzchnia wymiany w poziomie 1 na finach i ściankach bocznych:

1. 8 finów długości 47mm, dwa boki, jeden koniec, grubości 2mm (pomijam szerokość końca)

 

8 * 47 * 2 = 752mm

 

2. 3 finy długości 38mm, dwa boki, dwa końce, grubości 2mm

 

3 * 38 * 2 + 3 * 2 * 2 = 228 + 12 = 240mm

 

3. ścianki boczne dwie 46mm, dwie 54mm (doliczam grubość finów z 1.)

 

2 * 46 + 2 * 54 = 200mm

 

4. głębokość frezowania 8mm,

 

(752 + 240 + 200) * 8 = 1192 * 8 = 9536mm2

 

5. Trzeba jeszcze doliczyć powierzchnię spodu

8 przestrzeni długości 47mm szerokości 2mm

4 przestrzenie długości 38mm szerokości 2mm

2 przestrzenie długości 30mm szerokości 8mm

 

8 * 47 * 2 + 4 * 38 * 2 + 2 * 30 * 8 = 752 + 304 + 480 = 1536mm2

 

Cała powierzchnia wymiany cieplnej FREON -> BLOK w poziomie 1 wynosi:

9536 * 1536 = 11072mm2

 

Nie wiem czy się nie pomyliłem w obliczeniach ...

 

Jak zwykle czekam na opinie i uwagi ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dioda : nie widze problemu ani z kasa ani z programatorem :) programator z weryfikacja do malych atmelkow(89c1051,89c2051,89c4051) ktory wykonalem kosztowal mnie jakies 5 zl (plytka uniwersalna, dwa uklad z bramkami, 3 tranzystory kilka rezystorow) a atmel 89c2051 kosztuje jakies 7 zl wiec groszowe sprawy. jedynym problemem jest wyswietlanie ale to tez mozna wykorzystac wyswietlacze 7-seg zamiast lcd.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach




×
×
  • Dodaj nową pozycję...