Skocz do zawartości
berkut

!! Chłodzenie freonem !!

Rekomendowane odpowiedzi

I tu jest knyfek... jeśli użyć gotowych blaszek to sprawy nie ma.

Można takie zrobić, gdy się ma wtyczkę w zakładzie ślusarskim gdzie mają sztancę do robienia podkładek - to nie jest żadne skomplikowane urządzenie, więc prawie każdy zakład może sam wykonać prasę ze sztancą, a miedź jest relatywnie miękka, to i sztanca starczy na dłużej. Wtedy tylko zakupić odpowiednią blachę miedzianą i mozna jechać.

(a gdy projekt się uda, to są tylko dwa kroki do komerchy - większa średnica rurki centralnej + większe prześwity spirali = doskonały (mam nadzieję) blok wodny, a potem sprzedaż wysyłkowa, pieniądze, Mercedes, chata na Glazurowym Wybrzeżu... :wink: :D :D :D )

 

Zaraz zrobię projekt takiej prasy i sztancy (wprawka w Krzywe Studio MAX) :D :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

breqt mam pytanie czy takim malym palniczkiem za 7.50 da sie lutowac jakims stopem wytrzymalszym niz 60%cyny z 40%olowiu jak tak to jakim

niemogfe znalezc nikogo kto lutuje mosiadzem w mojim zdupiu :(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Berkut wydaje mi sie ze budowa tego nowego projektu jest bardzo trudna tu mam na mysli lutowanie tych zeberek, jak myslisz ?:? , pozatym jak ten projekt sie ma do projektu poprzedniego (tzn do tego co jest walec z precikami, przy bardzo gestym wierceniu) a tazke do projektu kukiego, jak sie dorobie jutro zrobie fotki swojej zmodyfikowanej obudowy(ale nie obiecuje na 100%) :wink:

Pozdrawiam Robert

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

breqt mam pytanie czy takim malym palniczkiem za 7.50 da sie lutowac jakims stopem wytrzymalszym niz 60%cyny z 40%olowiu jak tak to jakim 

niemogfe znalezc nikogo kto lutuje mosiadzem w mojim zdupiu

 

nie za zbardzo bo lut z brazu/mosiadzy czy srebra nawet moj palnik nie ruszy (ale ostatnio zajolem sie robieniem podtlenku azotu wg. przepisu Xon'a ;) ) ktory bedzie utleniaczem i da mi wyzsze temp.

ogolnie to do takich lutow trza miec palnik ecetylenowo tlenowy

 

Berkut wydaje mi sie ze budowa tego nowego projektu jest bardzo trudna tu mam na mysli lutowanie tych zeberek, jak myslisz ?

 

nie jest trudna ale jest bardzo upierdliwa i zajmie mi bardzo duzo czasu ale mam ciepliwosc, efekty ktore z tego osiagne beda przymiazdzajace... pozatym parownik jest odrazu zaprojektowany do przyszlego projektu z chlodzeniem kaskadowym (temp. ok. -100 do -160C w zaleznosci jaki dopadne agregat wirnikowy, skraplacz i czy bede mial dostep do opowiednich freonow)

 

 

, pozatym jak ten projekt sie ma do projektu poprzedniego (tzn do tego co jest walec z precikami, przy bardzo gestym wierceniu) a tazke do projektu kukiego

 

ma sie mniejwiecej tak: powierzchnia tego parownika jest znaczniee wieksza i ogolnie wydaje mi sie ze jest znacznie lepszy, przyczym prostota projektu kukiego bije moj na glowe jednakze ja mam zupelnie inny projekt, uzywam tzr'a a kuki kapilary

chodzi tu oto ze u mnie do parownika wpada mgielka freonu ktory jest jednoczesnie plynny i gaz (taki areozol) i on na dozej powierzchni musi "osiasc" aby odebrac duzo ciepla, te 75 blaszek to taki lekko overkill bo juz 20 by starczylo ale ten parownik jest stworzony do znacznie nizszych temp. (co zreszta zobaczycie chociazby na przykladzie tego jak bedzie zlutowany, jak bedzie zrobione "pudelko" w ktorym znajduje sie rdzen z blaszkami, jak beda zakonczone brzegi plytek i jak takie "zeby" beda sie zazebiac by powierzchnia na ktorej jest lut byla jak najwieksza i najmocniejsza

 

natomiast u kukiego freon wpada kapilarka jako taka struzka gazu ktora scieka do tych otworkow ktore kuki wywiercil i tam wrze odbierajac cieplo. Jego blok jest coprawda dziecienie prosty w wykonaniu jednakze moze pracowac tylko w 1 pozycji sprawnie i nie mozna w nim wykozystac tzr'a (ktory jest znacznie lepszy od rurki kapilarnej)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

natch - nie wiem jak ale mi przemknol projekt twojego parownika :)

 

jest bardzo dobry ale ma 1 wade- u ciebie tylko rurka w srodu odbiera cieplo, u mnie sa tez 2x2cm przekladki ktore pomagaja je odprowadzac

 

scianki u nas rownie dobrze odporwadzaja cieplo

 

wydaje mi sie ze twoj parownik gdyby nie ta wada bylby sprawniejszy (lepiej w nim plynie freon) ale moj jest chyba wydahjniejszy ze wzgledu na wieksze turbulencje i wlasnie ten lepiej wykonany centralny rdzen

 

pozatym moj aprownik jest znaczne latwiej wykonac, wyciecie plytek 7x5cm jest bardzo latwe, opracowalem jak nalzey je wyszliowac zeby bylo rowne i wogole caly "proces technologiczny" robienia takiego parownika jak moj

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W takim razie co radzisz robic projekt wczesniejszy ten na precikach czy projekt kukiego ??? - (ja mam ta mala sprezareczke wiec wydajnosc twojego nowego projektu nie bedzie tak wykorzystywana jak w "twoich sprezarkach laczonych kaskadowo"), ktora lepiej wypada wydajnosciowo ta z precikami czy kukiego ??? :wink:

Pozdrawiam Robert

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy ten temat był poruszany wśród tych wszystkich postów, ale tak mam pytanie czy cos takiego ;-) chłodzicie procki (kuki z berkutem) do temp minusowych. a czy nie zamarza wam płyta wokół proca przy kondensatorach ? berkut chłodzisz/dążysz do -45*C a jeżeli kondensatory też się mrożą to mogą nie wytrzymać. ostatnio na płycie u siebie przelutowywałem i zobaczyłem że mogą pracować od -40 do +105, nie będzie tu problemu ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jak zrobisz dobrze izolacje to temp ujemna bedzie tylko na procku a w okolicy izolacji sporo powyzej zera

 

wiekszym problemem jest kondensacja pary wodniej niz wytrzymalosc kondensatorow ale mozna walnac wiatrak ktory bedzie dmuchal w okoloce parownika i nie powinno byc problemu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no niby zgadza sie , najlepiej to pasowalo by zaprojektowac parownik ,ale zeby podswate mial o pare milimetrow wieksza od obudowy rdzenia procka to wtedy moze by nie bylo takich problemow z zamarzaniem , zamarz by sam rdzeni i bylo by ok atakto sa same problemy ,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie za zbardzo bo lut z brazu/mosiadzy czy srebra nawet moj palnik nie ruszy (ale ostatnio zajolem sie robieniem podtlenku azotu wg. przepisu Xon'a ;) ) ktory bedzie utleniaczem i da mi wyzsze temp. 

ogolnie to do takich lutow trza miec palnik ecetylenowo tlenowy

a miedź moze??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sorki ale jak wytworzyć podtlenek azotu ??

jakie potrzebne są do teno składniki ?

Tlen i azot :wink:

dzięki za tak wyczerpujaca odpowiedz o taki cos mi własnie chodziło :wink:

 

w poniedziałek dowiem sie od naszej nauczycielki :| ale jeśli coś wam sie dokładniej przypomni to napiszcie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wlasnie sciagnolem dokumenty techniczne celerona 4 i projektuje pod niego parownik , juz wiem ze u podstawy parownik bedzie mial 31x31mm a wysoki na 10cm ale , na 2cm od podstawy bedzie mial jakies 5x5cm i bedzie podobny do berkut'a prjektu :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bekrut w Twoim nowym projekcie parownika widzę kilka niejasności, aby to nie były błędy konstrukcyjne.

1. Dlaczego silniki mają cylindry i tłoki okrągłe a nie kwadratowe???

2. Jaki jest stosunek pojemności gazu do cieczy suchej dla freonu, woda na 1:1500 (przy tym samym ciśnieniu i temp)???

Twój projekt ładnie wygląda, ale ma za dużo żeber, utrudnoiny przepływ par, zwiększasz powierzchnię studzenia kapilary, ale dużo tracisz na próżni (temp wrzenia cieczy) - lepiej mniej żeber ale z grubszej blachy, żebra niewiele poprawią chłodzenie procka.

Żebra NATCH'a (okrągłe) dużo łatwiej wykonać tym bardziej, że w środku może (powinien) być otwór na rurkę (kapilarę). Kawałki blaszek z otworem nadziewa się na pręt (śrubę), mocno podkładkamu stalowymi ściska i w wiertarce (lepiej na tokarni) toczy się. Za jednym toczeniem można otrzymać 20-50 krążków z otworem, kiedyś sam tak robiłem (miedź jest wredna przy toczeniu, potrzebuje bardzo ostre noże).

Parownik KUKI83 ma chyba najwięcej zalet, ale musi pracować w pozycji pionowej - nie zawsze można go zastosować, powinien zwiększyć komorę dla gazu (patrz punkt 2). Kuki83 moze ma szczęście, ale wałki miedziane można kupić, fakt że czasami trzeba kupić 1-2 mb, z rurkami miedzianymi na szczęście nie ma problemów.

Odnośnie lutowania - może być propan-butan, ale palnik musi być np od jubilera i cienki drut ( średnicy 0.6-1.2mm mosiądz lub srebro). Tanie palniki za 7.5 zł potrafią taki drut stopić, ale muszą jeszcze dobrze nagrzać materiał, z miedzią jest problem - za szybko ucieka ciepło.

 

Rozglądam się za rurkami plastykowymi ciśnieniowymi. Jakie są potrzebne średnice i jakie złączki, bo coś ciekawego łatwo dostępnego namierzam. Temp pracy -25 - +100, a może nawet lepiej , ciśnienie pracy więcej jak 12 atm (wytrzymałość pewnie ponad 20). Jak scapię nornę lub inne przepisy określające wymagania poznam szczegóły. Możw Wam się takie przewody przydadzą przy FC.

Pozdrawiam napaleńców

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Dlaczego silniki mają cylindry i tłoki okrągłe a nie kwadratowe???

bo to jest najsprawniejsze, ale tutaj chodzi oto zeby turbulencje byly wysokie, tak jak w radiatorze, pozatym projekt z kwadratorwymi plytkami jest mi znacnzie latwiej wykonac

 

2. Jaki jest stosunek pojemności gazu do cieczy suchej dla freonu, woda na 1:1500 (przy tym samym ciśnieniu i temp)???

heh, tego pytania nie kapuje :( chodzi ci oto jaka objetosc zabierze gaz w stosunku do cieczy? prawde mowiac to nie mam pojecia

 

Twój projekt ładnie wygląda, ale ma za dużo żeber, utrudnoiny przepływ par, zwiększasz powierzchnię studzenia kapilary, ale dużo tracisz na próżni (temp wrzenia cieczy) - lepiej mniej żeber ale z grubszej blachy, żebra niewiele poprawią chłodzenie procka.

zgadzam sie i w wersji ktora teraz bede robil jest ich znacznie mniej, oprocz tego pierwsza komora jest powiekszona (bedzie miala ok. 1.5cm wysokosci) oraz podstawa beda tak ponawiercane jak w bloku kukiego

 

gdybysmy mowili o kapilarze to z czystym sumieniem moge sie z toba zgodzic ze zebra niewiele pomoga, po prostu freon wyplywa z kapilarki jaki cienka struzka ktora splywa do podstawy parownika

 

ja bede uzywal tzr'a i z niego freon wychodzi jako chmurka drobniejszych lub tez grubszych kropelek z ktorych tylko czesc splywa na podstawe, reszta jest nieosiona z freonem dalej

 

zebra sa poto zeby wlasnie te kropelki (te drobniejsze) osadzily sie na nich i zeby na nich tez wyparowaly

 

Żebra NATCH'a (okrągłe) dużo łatwiej wykonać tym bardziej, że w środku może (powinien) być otwór na rurkę (kapilarę). Kawałki blaszek z otworem nadziewa się na pręt (śrubę), mocno podkładkamu stalowymi ściska i w wiertarce (lepiej na tokarni) toczy się. Za jednym toczeniem można otrzymać 20-50 krążków z otworem, kiedyś sam tak robiłem (miedź jest wredna przy toczeniu, potrzebuje bardzo ostre noże). 

Parownik KUKI83 ma chyba najwięcej zalet, ale musi pracować w pozycji pionowej - nie zawsze można go zastosować, powinien zwiększyć komorę dla gazu (patrz punkt 2). Kuki83 moze ma szczęście, ale wałki miedziane można kupić, fakt że czasami trzeba kupić 1-2 mb, z rurkami miedzianymi na szczęście nie ma problemów.

niestety, nie mam mozliwosci wykonania czegos takiego, a to jak bede robil moj parownik mam juz zaplanowane i jest to dla mnie niklym nakladem kosztow wykonywalne

 

Rozglądam się za rurkami plastykowymi ciśnieniowymi. Jakie są potrzebne średnice i jakie złączki, bo coś ciekawego łatwo dostępnego namierzam. Temp pracy -25 - +100, a może nawet lepiej , ciśnienie pracy więcej jak 12 atm (wytrzymałość pewnie ponad 20). Jak scapię nornę lub inne przepisy określające wymagania poznam szczegóły. Możw Wam się takie przewody przydadzą przy FC.

dzisiaj bawilem sie zwyklymi przezroczystymi wezykami z pcv, 7mm srenica wewnetrzna, ~2mm scianki bez zbrojenia- wytrzymaly 10 atm bez najmniejszego uszczerbku, zginalem je, wiazalem suply, zalamywalem, w zasadzie wszystko co moze zniszczyc weza robilem i bylo dobrze

 

mam takze rurke zbrojona z pcv, 5mm srednica wewnetrzna, 30 atm jej nie rusza (uzywam takich do napelniania prowizorycznych butli do ktorych spuszczam tymczasowo gaz zeby nie trza bylo marnowac go az tyle)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wyczytalem dzisiaj ciekawa note techniczna na temat P4 PIII i CII wiec P4 ma zakres racy temperatur 5'C - 70'C a PIII i CII maja zakres temperatur od -40'C do 80'C , i tak sie zastanawiam , bo mam tego elka i jemu to sie nic nie dizeje , ale jak mam zamiar kupic sobie P4 to se mysle czy mu sie nie po<span style="color:red;">[ciach!]</span>li jak zapodam na niego -40'C,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sorki ale jak wytworzyć podtlenek azotu ??

jakie potrzebne są do teno składniki ?

Tlen i azot :wink:

dzięki za tak wyczerpujaca odpowiedz o taki cos mi własnie chodziło :wink:

 

w poniedziałek dowiem sie od naszej nauczycielki :| ale jeśli coś wam sie dokładniej przypomni to napiszcie

 

http://hyperreal.info/n2o/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wyczytalem dzisiaj ciekawa note techniczna na temat P4 PIII i CII wiec P4 ma zakres racy temperatur 5'C - 70'C a PIII i CII maja zakres temperatur od -40'C do 80'C , i tak sie zastanawiam , bo mam tego elka i jemu to sie nic nie dizeje , ale jak mam zamiar kupic sobie P4 to se mysle czy mu sie nie po<span style="color:red;">[ciach!]</span>li jak zapodam na niego -40'C,

Jak sa chlodzone cieklym azotem to im sie nic nie <span style="color:red;">[ciach!]</span>li wiec -40 to chyba pestka (chyba ze sie przeziebi :wink: )

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach




×
×
  • Dodaj nową pozycję...