Skocz do zawartości
berkut

!! Chłodzenie freonem !!

Rekomendowane odpowiedzi

hmmm, a nie pomyśleliście o jednym... popatrzcie, a może by tak zalać całą płyte głównąwraz ze wszystkimi elementami płynem który nie zamarzał by w niskich temperaturach, a zarazem nie przewodził prądu ?, myślałem nad ciekłym kryształem, lub olejem mineralnym... pomyślcie....

Nieekonomiczne to by bylo.

 

1.Olej jest drogi ( mowie o transformatorowym )

2.Budowa dwoch ukadow jeden do obiegu oleju drugi do jego chlodzenia.

3.Mala podkrencalnosc takeigo wynalazku.

4.Czeba zbudowac nowy pojemnik na plyte lub uzyc jakiegos styropianowego ( w tym wypadku material najlepszy nie bedzie sie skraplac woda na obudowie )

 

Ogolnie kicha i tyle. Pracowalem na takim czyms swojego czasu jak mialem jeszcze celka 300 a.

 

To juz bylo przerabine tak samo jak woda lodowa i inne. Przynajmniej u mnie. Teraz robie wode ale mam zamiar zrobic to naprawde porzadnie jak skoncze to poznacie efekty.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie zrozumieliście mnie, nie chodzi mi o chłodzenie tego oleju, tylko chłodzenie procesora tak jak "normalnie" ale cała płyta główna wraz z resztąkomponentów była by zanurzona w oleju by nie skraplała się wilgoć na procesorze i elementach "pobocznych" ! hmm niewiem jak inaczej wam to wytłumaczyć.... aha, przecieżbyłby to tylko jeden układ, przecież nie potrzeba by olej krążył...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

aha, wiedziałem że "ameryki nie odkryłem" bo widziałem cośtakiego w starym CDA, ale tam to na innej zasadzie działało...

widzicie, przecież jak już mówiłem, olej nie musi krążyć (chociaż dla dobra chipsetu i k. graficznej było by lepiej), poprostu imho rozwiązało by to kłopot ze skraplającąsię parąwodną, mniejsze ryzyko....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chodzi ci o zalozenie FC na procka i reszte zalanie olejem??

Jezeli o cos innego to delikatnie mowiac jest to glupota. Olej jezeli nie byl by chlodzony to po pewnym czasie procek i reszta sprzetu by sie zagotowala. W krotkim czasie procek osiagnal by bardzo duza temperature ze wzgledu na to ze nawet wokol radiatora olej nie zdazyl by oddac ciepla na wieksze odleglosci.

Wyjasnij dokladnie o co ci chodzi bo ja jakos nic nie kapuje. :?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Vein

Dobra zalozysz fc na procka ale olej chyba jakos schlodzic musisz co nie ??

Po drugie musialo to by byc jakies szczelne opakowanie bez powietrza po jak by bylo to tez by sie skropliła wodiczka a olej transformatorowy i woda to raczej nie zaciekawe poloncznie ( choc mozna ja zaabsorbowac ). Wiesz kazda ciecz ma jakas pojemnosc cieplna jak jak zaabsorbuje to chyba sie trza tej energi pozbyc. A jak bys to poizolowal i nie zrobil obiegu to sie by wkoncu to sfajczylo. Sam olej wytrzyma duze temp ale sprzet zdecydowanie nie.

 

A para sie nie skropli jak odizolujesz wszystko i zrobisz podgrzewanko. Jak dobierzesz temp pracy odpowiednio to nie bedzie sie tak mocno skraplalo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Takie rozwiazania byly juz przerabiane i nie zdaly egzaminu. Pozatym dochodza problemy z gmeraniem w oleju i wymiana sprzetu czeba chwike czasu poswiecic zeby to wyczyscic. A kazde otwarcie takiego ukladu odbija sie na kondycji olejku. Po drugie musi byc odpowiednio mocniejszy agregat zeby obsluzyc procek i olej gdzyz czesc mozu bedzie sporzytkowana na chlodzenie olejku.

Jak policzyc to grafa dyski plyta i zasilka troche tych watow produkuja.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze obudowa czeba pierw taka zrobic co nie jest tanie lub takowa zdobyc. Na szklanej zapewne by sie skraplala wodiczka wiec syf by sie robil, muisala by byc wykonana ze styropki lub ze szkla o obklejona jakas izolacja.

 

Wszystko spodnosi finalny koszt co jest zdecydowanie nieekonomiczne. Olej chyba najdrozszy jest.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

koniec!!!!! pzreczytalem. zajelo mi to okolo 3godziny, ale jestem.

mioje uwagi

1. ktoś pytal sie o 3d studio maxa( obcna nazwa to 3ds max) jak ktoś coś o nim/do niego/itd chce to moze kierowac się do mnie siedze w tym 5 lat.

2. pomysl z olejem nie jest zmy. parownikitak jest zimny na zewnątrz, wiec olej bylby chlodzony, a problem skraplania bylby z glowy. tylko koszyty......

3. zycze powodzenia i zekam na więcej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Post juz prawie zamarl ale przynosze dobre wiesci z frontu =)

 

Wkoncu moj ojciec postanowil mnie wesprzec finansowo i dzieki Tristanowi dopadlem bardzo dobry sklep z czesciami do chlodzenia Berling (cuz za zbieg nazw z moim nick'iem ;) i jutro (tj w piatek) wyjade na wielka wyprawe wojenna po tajemna bron ktora pokonam najezdzcow z wschodu ;]

 

W sklad jej czesci wchodza:

-Filtr z odkwaszaczem

-Wziernik z wskaznikiem wilgotnosci

-Rurka kapilarna o dlugosci 2.57m, 0.8mm srednicy wewnetrznej

-olej do kompresora (ten ktory jest w nim obecnie jest troche zmasakrowany, pelno w nim opilkow, paprochow i innych gowien)

-Filtr na rurke saca (zeby mi wiecej kurestwo nie wplywalo do kompresora)

-Waz elastyczny do freonu

 

Do tego oreza dochodza nastepujace narzedzia:

-Kielicharka, rozltlakarka do rur

-Zginacz do rur miedzianych 8, 10, 12mm

-Stacja manometrow (2 manometry, 3 polaczenia, 2 zawory)

 

Ponadto zrezygnuje z R22 jako ze jest on troche toksyczny (niemilo sie spi kolo 300ml zbiornika z neurotoksyna) na rzecz propanu LUB propylenu jezeli go dopadne (bardzoooooooo watpliwe).

 

Wczesniej oprocz tego kupilem 2 termometry cyfrowe za 35zl ;] Dokladnosc maja do 2C ale przy temp. -45C niewiele mi to roznicy robi ;] Sluza one do tego by kontrolowac temp. kompresora, temp. freonu przy wyjsciu z skraplacza, parownika i 1 czujnik jest "wolny" tzn nie wiem do czego go uzyje, prawdopodobnie bedzie mierzyl temp. freonu tuz przed wejsciem do rurki kapilarnej po opuszczeniu sub coolera...

 

Do nowego fc dodatkowo zrobie nowa rame na wzor teh rafa, jednakze sama podstawa bedzie zrobiona z 2cm sklejki ze wzgledu na fakt iz doskonale absorubje ona drgania kompresora i jest bardzo dobrym materialem (latwo sie obrabia i jest mocna). Sam kompresor bedzie umieszony na malej platformie tak ze drgania beda pochlaniane nie tylko przez jego 4 nuzki ale i przez dodatkowe 4 (cuz za gramatycznie poprawne zdanie ;)) przez co pragne osignac mniejsze drgania ukladu.

 

Tak pozatym to ten uklad ma juz bardziej nature ukladu finalnego tak ze bedzie on bardzo porzadnie zrobiony (zapewniaja mi to takze nowe narzedzia min. zginarka do rur)

 

A i tak btw. w pokoju zrobie porzadek :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W końcu znalazlem troszke czasu i postanowilem "cos" napisac koncze budoe parownika , mam problemy z kasiora ale wkrotce juz kupuje chlodnice ta od Mate'a a niedlugo dostane w prezencie na urodzinki przewody freonowe i zaczne w koncu dzialac mysle ze wszystko skoncze do maja przed praktykami. :wink: i sie pochwale co mi wyjdzie (...)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie wszystkich i jestem w szalenczo dobrym humorze :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

 

Wlasnie wrocilem z Berlinga, kupilem wszystkie potrzebne czesci z wyjatkiem (tego nie mieli) grubych wezy elastycznych do freonu.

Lista zakupow:

-13.4kg butla freonu R22

-Olej do kompresora (1l)

-Filtr czastek stalych na strone niskiego cisnienia

-Filtr z odkwaszaczem i pochlaniaczem wilgoci na strone wysokiego cisnienia

-Stacja manometrow

-Elastyczny waz d freonu na strone wysokiego cisnienia

-Weze 72" do stacji manometrow

-Wziernik z indykatorem wilgotnosci

 

!! Very important!!

-TZR'a ALCO "TIEH R22" z dysza 00X (wyjatkowa rzadkosc, 99.999% tzr'ow nie schodzi ponizej 400W obciazenia) i dzieki temu ze mam tzr'a moge BARDZOOO dokladnie kontrolowac temp. i zawsze bede mial maxymalnie niskie temp. przy danym obciazeniu

 

Nie dostalem tylko elastycznego weza wraz z koncowkami do strony niskiego cisnienia... Jutro przed 14 stane sie posiadaczem takiego weza :(

 

Zebyscie czuli to co ja teraz czuje :mrgreen:

 

Zaraz zaczne montowac jedne z najbardziej karajacych chlodzen na swiecie (-45C @ 200W) i chyba w tej chwili najmocniejsze w polsce :mrgreen:

 

Do tego co wyzej dokupilem jeszcze zestaw do kielichowania i do zginania rur.

 

Calosc kosztowala mnie niebianska sume 1200zl i dojdzie do 1300zl jak dokupie wezyk do freonu.... :/ Moglem za to kupic athlona xp 2400-2700 ale wole mojego xo1600+ agioia przekatowac i miec chlodzonko niz jakies nedzne nowe procesory ktore za 2 miechy beda wolne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oka...

 

Przetestowalem narzedzie do kielichowania i rozbijania rurek, spisuje sie wzorowo, uklad jest teraz 1000x bardziej czysty i profesjonalnie zrobiony.

 

Przykielichowalem juz do tzr'a rurke z koncowka do elastycznego weza.

 

W ukladzie lutowalem z soba juz skraplacz i kompresor, do kompresora przylutowalem zawor serwisowy. Teraz musze tylko zrobic subcooler'a (potrzebne mi do tego jest 4m rurki 10mm srednicy zewnetrznej)...

 

Wtedy tez bede mogl przylutowac filter oraz wziernik ktory bedzie mi pokazywal poziom freonu przed dojsciem do tzr'a.

 

Parownik to 5cm srednicy zewnetrznej rura jako scianki i 4mm grubosci denko i wieczko. W srodku jest 3cm srednicy rura ktora tworzy jakby asenik nad samym rdzeniem procesora dla freonu, tam tez odbierane jest cieplo, freon ktory nie odparuje wewnatrz parownika w tym "basenie" leci zaizolowana rurka ssaca do subcooler'a gdzie chlodzony jest freon wyplywajacy z skraplacza do temp. ok. 0-20C (nie wiem ile bedzie, przekoam sie o tym eksperymentalnie)

 

Uklad bede testowal za pomoca 120W peltiera ktory akurat wydziela 196W ciepla przy 24V co akurat pozwoli mi skonfigurowac uklad do docelowego obciazenia.

 

Te weze w tym chlodzeniu maja zawory odcianajace na samych koncach wezy tak ze gdy powiedzmy znudzi mi sie uzywanie 1 parownika zamykam zawor dostarczajacy freon do tzr'a i parownika, czekam az kompresor odessie caly freon stamtad i zamykam zawor na rurce ssacej, odkrecam parownik i np. przykrecam nowy ulepszony z minimalnymi stratami freonu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tak sobie patrze na mojego kompa i mysle sobie ze skoro WC juz mam , to czemu by nie FC zaczac robic na wakacje otoz berkut - bedziesz pisal jakies FAQ dotyczace FC ??? bo na ocmaster.com nie ma zbytnio informacji

 

wiem ze ten topic to istne kompedium wiedzy dot. FC ale .........wszystko jest troszeczke chaotycznie porozrzucane i przydaloby sie to wszystko zlozyc w 1 calosc..... mozna powiedziec ze jessstes faktycznie pionierem home made FC w Polsce i mam nadzieje ze niedlugo podzielisz sie swoja dotychczasowa wiedza dot. FC w jednym porzadnym artykule

 

:) :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cóż mogę powiedzieć robi wrażenie i już nie mogę się doczekać testów :D ale dobrze by było jakbyś dorwał jakiegoś Xp1700+ B0 to by była dopiero jazda, chetnie bym swego użyczył tylko żeby nie ta odległość :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kawaleczke faq jest na 28s

 

 

testy- niestety ten fc utracil swoj pionierski charakter i jest zrobiony juz bardzo profesjonalnie i z gory moge ci powiedziec jakie beda temp: -40C przy 210W ocbazeniu i -45C przy 180W bez tweak'owania TZR'a i subcoolera ale z subcoolerem to wyglada tak: 250 dla -40C i 200W dla -45C

 

Moze osiagne -50C przy obciazeniu ok. 100W (moj prcek @ 2ghz 1.75V na oko) ale to jest duza niewiadoma (zalezy od mozliwosci tzr'a). Sadze ze ok. -60C moze byc bez obciazenia na lekko niedotankowanym ukladzie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Berkut, a kiedy skonczysz to monstrum?

Drugie moje niedyskretne pytanie to - Co na to twoja rodzinka?

Mnie by chybo zona zabila jakbym takie cudo do domu wtachal :)

Berkut nie moge nic innego powiedziec, jak to, ze jestes najlepszy w Polsce. Obys trafil jakiego Pentaka IV 3.06 na loterii i podkrecilc hama najwiecej na Swiecie!!!

Pozdro i tak 3maj!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zaraz jade po elastyczny wezyk do freonu, jezeli dostane ten wezyk i 5cm srednicy rure miedziana (ok. 10cm kawalek) to skoncze dzisiaj te chlodzenie jeszcze przed wieczorem i powiem jakie mam wyniki :mrgreen:

 

niedlugo dopadne xp1700+ B0 to zobaczymy co z niego wycisne :mrgreen: Ale najpierw w kolejce bedzie moja agoia xp1600+, na poprzednim prototypowym fc przy -10C czy -15C poszla na 2014mhz stabilnie @ 1.9V i 2048 post i wejscie do windy @ 1.9V

 

Podejzewam jednakze ze poniewaz uzywalem miedzianych rur sztywnych to kontakt miedzy rdzeniem a parownikiem byl bardzooo slaby i to moglomi ukras sporo mhz...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zaraz jade po elastyczny wezyk do freonu, jezeli dostane ten wezyk i 5cm srednicy rure miedziana (ok. 10cm kawalek) to skoncze dzisiaj te chlodzenie jeszcze przed wieczorem i powiem jakie mam wyniki :mrgreen:

 

niedlugo dopadne xp1700+ B0 to zobaczymy co z niego wycisne :mrgreen: Ale najpierw w kolejce bedzie moja agoia xp1600+, na poprzednim prototypowym fc przy -10C czy -15C poszla na 2014mhz stabilnie @ 1.9V i 2048 post i wejscie do windy @ 1.9V

 

Podejzewam jednakze ze poniewaz uzywalem miedzianych rur sztywnych to kontakt miedzy rdzeniem a parownikiem byl bardzooo slaby i to moglomi ukras sporo mhz...

a ty dalej jedziesz na tym EPoxie 333 ??

nie zamierzasz sobie jakiejs lepszej mobo kupic?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oka, maly update:

 

NIE dostalem dzisiaj tych <span style="color:red;">[ciach!]</span>ych wezykow, sklep byl zamkniety bo nie pracuja w sobote :(

 

Zrobilem wiec to "po staremu" z starego fc wyciagnelem elastyczny waz zrobiony z zbrojonej rury z pcv i odpowiendich koncowek 10/20atm ktore przyluowalem do rurki od parownika i rurki ssacej od kompresora

 

Caly uklad jest jeszcze "niedorobka", tzn nie mam docelowego wezyka elastycznego na strone ssaca ani subcooler'a do freonu.

 

Uklad dziala, nie zamarza po przeplukaniu r22 i mam kilka smiesznych akcji: cisnienia i temp. nie zgadzaja sie. Jak to wyglada:

 

Na stacji manometrow mam cisnienia takie : 150 psi na stronie wysokiej (prawie 10 bar) i -0.1 / 0 barow. Zgodnie z tabelkami od r22- przy tym cisnieniu powien parowac przy -40/-41C a parownik ma -28C wg. termometru co jest po prostu NIE mozliwe ze wzgledu na to ze parownik jest poprawnie zbudowany i jest w nim ok. 10ml freonu ktory "aktywnie" wrze zabierajac cieplo... Najprawdopodniej termometry sie myla bo to jest po prostu nie mozliwe...

 

Jutro sie z tym pomecze, dzisiaj zostawie uklad na noc zeby zobaczyc czy nie przecieka...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Berkut

Powodzonka ;)

Fajno że projekt ruszył z miejsca

Jak go dopracujesz - to piszę się na zestawik :)

Ale masz starzyków (pozdrowionka)

Moi jak usłyszeli o WC to miałem bajkę o dzięciole (puk puk w czółko)

Pisz, pisz - już po rozruchu?

Powiedz zaczynałeś od miedzianych radiatorków (rękodzieło) czy od czegoś poważniejszego typu WC ...

 

... i niech się kręci ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

NO juz po rozruchu...

 

Mam wrazenie ze rozwalily mi sie termometry od zbyt niskiej temp. oba wskazywaly kiedys takie same temp. po "przytulance" z parownikiem teraz jeden pokazuje 5C, 2 pokazuje 20C i 12C.... a jest ok. 15C w piwnicy....

 

Narazie uklad jest testowany w piwnicy, dopuki nie dostane wezykow elastycznych nie bede go przenosil do pokoju i to znaczy ze narazie nie bedzie zbyt wiele testow obciazeniowych.

 

Tak pozatym to bede montowal nowy stelaz pod te chlodzenie, stary jest juz straszliwie z<span style="color:red;">[ciach!]</span>y wiec zrobie nowy na wzor RaF'a..

 

Pozatym odkrylem ze kontakt miedzy "sensorem" tzr'a a parownikiem jest bardzo slaby co sprawia ze glupi tzr mysli ze mam wysokie obciazenie i otwiera dosc mocno dysza, duzo bardziej niz bym tego chcial ale to jest bardzo latwo poprawic.

 

W sumie jka tak sobie patrze na wszystkie wykresy itd. to moge do ok. -50C zejsc na tym kompresorze przy ok. 100-130W obciazeniu (zalezy od subcoolingu) i potem krzywa spada prawie pionowo w dol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach




×
×
  • Dodaj nową pozycję...