sobekkk Opublikowano 5 Kwietnia 2005 Zgłoś Opublikowano 5 Kwietnia 2005 Witam Moglby ktos wjasnic poszczegolne funkcje ustawien w biosie (nie tylko prztlumczyc ze to jest np. tablica tylko wyjasnic jaka jest ruznica miedy wloczana wylaczna :))? wiekszosc osob zmienia to co wie do czego sluzy (czyli niewiele) a reszte ustawien pozostawia nietknietych... a moze warto cos zmienic.... Napewno pryzda sie to wielu osoba :) Duzo zeczy jest oczywistych ale... bios z ECS K7S5A Quick Boot 1st Boot Device 2nd Bott Device 3rd Boot Device Try Other Boot Devices S.M.A.R.T. for Hard Disk Boot Num-Lock Floppy Drive Swap Floppy Drive Seek Password Chek Boot To OS/2 > 64MB L1 Cache L1 Cache System BIOS Cecheble Timing Setting Mode SDR/DDR CAS Latency Auto Detect DIMM/PCI Clk Clk Gen Spread Spectrum Plug and Pla Aware O/S Primady Graphics Allocate IRQ ro PCI VGA OnBoard FDC OnBoard Serial PortA OnBoard Serial PortA Serial Port2 Mode OnBoard Parellel Port Parellel Port Mode Parellel Port IRQ Parellel Port DMA OnBoard Game Port OnBoard MIDI Port MIDI Port IRQ OnBoard PCI IDE OnBoard AC'97 Sound OnBoard AC'97 Modem USB Function Support USB Function For DOS reszta jest w miare zrozumiala :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
miramax Opublikowano 5 Kwietnia 2005 Zgłoś Opublikowano 5 Kwietnia 2005 Adrian Wong THE DEFINITIVE BIOS OPTIMIZATION GUIDE BIOS FEATURES SETUP BIOS Features Setup: część 1 Virus Warning / Anti-Virus Protection Opcje : Enabled, Disabled, ChipAway Gdy funkcja ta jest włączona BIOS będzie wysyłał komunikat ostrzegawczy przy każdej próbie dostępu do sektora bootującego (boot sectora) lub tablicy partycji. Jeśli to możliwe należy pozostawić ją włączoną. Zauważ, że chroniony jest wówczas tylko sektor bootujący i tablica partycji, a nie cały dysk. Funkcja ta może być jednak przyczyną problemów podczas instalacji niektórych programów. Dobrym przykładem jest proces instalacyjny Win95/98. Gdy Virus Warning jest włączone instalacja Win95/98 nie uda się. Wyłącz Virus Warning przed instalacją podobnego oprogramowania. Oprócz tego również wiele narzędzi diagnostycznych, które mają dostęp do sektora bootującego może wywoływać ten komunikat o błędzie. Należy najpierw wyłączyć tę funkcję, zanim użyjemy tego typu narzędzi. Na koniec trzeba wspomnieć, że funkcja ta jest bezużyteczna w przypadku dysków, które pracują na zewnętrznych kontrolerach z własnym BIOS-em. Wirusy sektora bootującego ominą BIOS i zapiszą się bezpośrednio na tych dyskach. Do takich kontrolerów należą kontrolery SCSI i UltraDMA66. Niektóre płyty główne mają swój własny, oparty na regułach (rule-based) kod antywirusowy (ChipAway) zawarty w BIOS-ie. Włączenie go zapewnia dodatkową ochronę antywirusową systemu, ponieważ możliwe będzie wykrycie wirusów sektora bootującego zanim będą miały one okazję zarazić sektor bootujący twardego dysku. Także ta funkcja jest bezużyteczna w przypadku twardych dysków na odrębnych kontrolerach z własnym BIOS-em. CPU Level 1 Cache Opcje : Enabled, Disabled Ustawienie to można wykorzystać do włączenia lub wyłączenia L1 cache procesora. Naturalnie domyślnie funkcja ta jest włączona. Przydaje się ona overclockerom, którzy chcą określić przyczynę nieudanego przetaktowania. To znaczy, jeśli CPU nie może osiągnąć 500MHz przy włączonym L1 cache i vice versa. W takim wypadku to właśnie L1 cache uniemożliwia stabilne osiągnięcie 500MHz. Jednak wyłączenie L1 cache aby zwiększyć możliwości przetaktowania procesora jest bardzo złym pomysłem, zwłaszcza w przypadku wysoce potokowych (highly pipelined) konstrukcji, takich jak rodzina procesorów P6 Intela (Pentium Pro, Celeron, Pentium II, Pentium III). CPU Level 2 Cache Opcje : Enabled, Disabled Ustawienie to można wykorzystać do włączenia lub wyłączenia L2 cache procesora. Naturalnie domyślnie funkcja ta jest włączona. Przydaje się ona overclockerom, którzy chcą określić przyczynę nieudanego przetaktowania. To znaczy, jeśli CPU nie może osiągnąć 500MHz przy włączonym L2 cache i vice versa. W takim wypadku to właśnie L2 cache uniemożliwia stabilne osiągnięcie 500MHz. Użytkownicy mogą zdecydować się na wyłączenie L2 cache aby bardziej przetaktować procesor, ale koszty z tym związane sprawiają, że metoda jest nieopłacalna. CPU L2 Cache ECC Checking Opcje : Enabled, Disabled Opcja ta włącza lub wyłącza funkcję wykrywania i korygowania błędów (ECC) L2 cache (jeśli jest dostępna). Włączenie jej jest zalecane, ponieważ wykrywa ona i koryguje błędy jednobitowe (single-bit errors) w danych przechowywanych w L2 cache. Wykrywa również błędy dwubitowe (double-bit errors), ale ich nie naprawia. Nie mniej jednak działanie ECC stabilizuje system, zwłaszcza w przypadku przetaktowania, gdy jest największe prawdopodobieństwo wkradnięcia się błędów. Są tacy, którzy bronią wyłączania ECC, ponieważ redukuje ono wydajność. Różnica w osiąganej wydajności jest praktycznie niezauważalna, jeśli w ogóle jest. Jednak stabilność i niezawodność osiągane dzięki ECC są rzeczywiste i niemałe. ECC może nawet pozwolić na większe przetaktowanie niż byłoby możliwe przy wyłączonym ECC. A więc włącz ECC, aby uzyskać większą stabilność i niezawodność. Processor Number Feature Opcje : Enabled, Disabled Funkcja ta działa tylko wtedy, gdy masz zainstalowany procesor Pentium III, w przeciwnym razie najprawdopodobniej będzie ukryta. Umożliwia ona kontrolę nad tym, czy numer seryjny Pentium III może być odczytywany przez programy zewnętrzne. Włącz ją, jeśli bezpieczne transakcje wymagają użycia takiej funkcji. Większość użytkowników powinna jednak moim zdaniem ją wyłączyć, by chronić swoją prywatność. Quick Power On Self Test Opcje : Enabled, Disabled Włączenie te funkcji skraca czas trwania niektórych testów i pomija inne testy, które są wykonywane podczas startu systemu, dzięki czemu system ładuje się znacznie szybciej. Włącz ją by ładowanie odbywało się szybciej, ale wyłącz po dokonaniu jakichkolwiek zmian w systemie aby możliwe było wykrycie ewentualnych błędów, które mogły prześliznąć się przez Quick Power On Self Test. Po kilku bezbłędnych próbnych przebiegach możesz ją ponownie włączyć aby system ładował się szybciej i był nie mniej stabilny. Boot Sequence Opcje: A, C, SCSI/EXT C, A, SCSI/EXT C, CD-ROM, A CD-ROM, C, A D, A, SCSI/EXT (tylko wtedy, gdy masz co najmniej 2 twarde dyski IDE) E, A, SCSI/EXT (tylko wtedy, gdy masz co najmniej 3 twarde dyski IDE) F, A, SCSI (tylko wtedy, gdy masz 4 twarde dyski IDE) SCSI/EXT, A, C SCSI/EXT, C, A A, SCSI/EXT, C LS/ZIP,C Funkcja ta umożliwia ustawienie kolejności w jakiej BIOS będzie szukał systemu operacyjnego. Aby zagwarantować najkrótszy możliwy czas ładowania jako pierwszy wybierz twardy dysk, który zawiera system operacyjny. Normalnie byłby to dysk C, ale jeśli używasz twardego dysku SCSI, wybierz SCSI. Funkcja specjalna: Niektóre płyty główne (to znaczy ABIT BE6 i BP6) są wyposażone w dodatkowy kontroler IDE. Opcje BIOS-u tych płyt głównych zastępują SCSI opcją EXT. Pozwala to komputerowi na ładowanie systemu z dysku IDE na trzecim lub czwartym porcie (zasługa dodatkowego kontrolera IDE na płycie) lub z dysku SCSI. Jeśli chcesz ładować system z dysku IDE podłączonego do pierwszego lub drugiego portu IDE, nie ustawiaj opcji Boot Sequence w taki sposób, by zaczynała się od EXT. Zwróć uwagę, że funkcja ta musi działać w połączeniu z funkcją Boot Sequence EXT Means (zobacz niżej). Boot Sequence EXT Means Opcje: IDE, SCSI Funkcja ta działa wyłącznie wtedy, gdy omówiona powyżej funkcja Boot Sequence ma ustawienia EXT, a także musi współdziałać z funkcją Boot Sequence. Funkcja ta umożliwia określenie czy system startuje z dysku IDE połączonego z którymś z dodatkowych dwóch portów IDE, w które wyposażone są niektóre płyty główne (tzn. ABIT BE6 i BP6), czy z dysku SCSI. Aby załadować system z dysku IDE podłączonego do trzeciego lub czwartego portu IDE (zasługa dodatkowego kontrolera IDE na płycie) będziesz musiał najpierw ustawić funkcję Boot Sequence tak aby zaczynała się od EXT. Na przykład EXT, C, A. Wówczas będziesz musiał ustawić funkcję Boot Sequence EXT Means na IDE. Aby załadować system z dysku SCSI ustaw Boot Sequence tak aby zaczynała się EXT. Na przykład EXT, C, A. W takim wypadku będziesz musiał ustawić funkcję Boot Sequence EXT Means na SCSI. BIOS Features Setup: część 2 First Boot Device Opcje : Floppy, LS/ZIP, HDD-0, SCSI, CDROM, HDD-1, HDD-2, HDD-3, LAN, Disabled Funkcja ta pozwala ustawić pierwsze urządzenie, z którego BIOS spróbuje załadować system (OS). Zauważ, że jeśli BIOS potrafi załadować OS z urządzenia określonego przez tę funkcję, to rzecz jasna nie załaduje innego systemu, jeśli masz inny system na innym urządzeniu. Jeśli na przykład, ustawisz Floppy jako First Boot Device, BIOS załaduje DOS 3.3, który umieściłeś na dyskietce, ale nie będzie się przejmował ładowaniem Win2k pomimo, że może on być na dysku C. Jako taka funkcja ta jest użyteczna do rozwiązywania problemów i instalowania systemu z CD. Domyślnym ustawieniem jest Floppy. Ale o ile nie ładujesz często systemu ze stacji dyskietek albo nie potrzebujesz zainstalować systemu operacyjnego z CD lepiej jest ustawić dysk twardy (zwykle HDD-0) jako First Boot Device. Skróci to proces ładowania. Second Boot Device Opcje : Floppy, LS/ZIP, HDD-0, SCSI, CDROM, HDD-1, HDD-2, HDD-3, LAN, Disabled Funkcja ta pozwala ustawić drugie urządzenie, z którego BIOS spróbuje załadować system (OS). Zauważ, że jeśli BIOS jest w stanie załadować OS z urządzenia określonego jako First Boot Device, żadne z ustawień tej funkcji nie będzie działać. Tylko wtedy, gdy BIOSowi nie udaje się znaleźć systemu na First Boot Device spróbuje on znaleźć i załadować system z Second Boot Device. Jeśli na przykład, ustawisz Floppy jako First Boot Device, ale nie włożysz dyskietki do stacji BIOS załaduje Win2k, które masz zainstalowane na dysku twardym C (ustawionym jako Second Boot Device). Ustawieniem domyślnym jest HDD-0, to znaczy pierwszy wykryty twardy dysk, zwykle podłączony do kanału Primary Master IDE. O ile nie masz wyjmowanego dysku ustawionego jako First Boot Device funkcja ta jest bardzo mało przydatna. HDD-0 to najzupełniej świetny wybór, chociaż możesz ustawić inne urządzenie, aby spełniało rolę alternatywnego dysku startowego. Third Boot Device Opcje : Enabled, Disabled Funkcja ta pozwala określić trzecie urządzenie, z którego BIOS spróbuje załadować system (OS). Zauważ, że jeśli BIOS jest w stanie załadować OS z urządzenia określonego jako First Boot Device albo Second Boot Device, żadne z ustawień tej funkcji nie będzie działać. Tylko wtedy, gdy BIOS-owi nie udaje się znaleźć systemu na First Boot Device i Second Boot Device spróbuje on znaleźć i załadować system z Third Boot Device. Jeśli na przykład ustawisz Floppy jako First Boot Device i napęd LS-120 jako Second Boot Device, ale obydwa napędy pozostawisz puste, BIOS załaduje Win2k, które masz zainstalowane na dysku twardym C (ustawionym jako Third Boot Device). Ustawieniem domyślnym jest LS/ZIP. O ile nie masz wyjmowanego dysku ustawionego jako First i Second Boot Device, funkcja ta jest bardzo mało przydatna. LS/ZIP najzupełniej świetny wybór, chociaż możesz ustawić inne urządzenie, aby spełniało rolę alternatywnego dysku startowego. Boot Other Device Opcje : Enabled, Disabled Funkcja ta określa czy BIOS spróbuje załadować system operacyjny z Second lub Third Boot Device, jeśli nie uda mu się załadować go z First Boot Device. Ustawieniem domyślnym jest Enabled i zalecane jest pozostawienie go w takim stanie. W przeciwnym razie, jeśli BIOS nie może znaleźć systemu na First Boot Device, proces ładowania zostanie zatrzymany z komunikatem o błędzie "No Operating System Found", pomimo, że OS jest na Second albo Third Boot Device. Swap Floppy Drive Opcje: Enabled, Disabled Funkcja ta jest użyteczna jeśli chcesz zamieniać logiczny układ stacji dyskietek. Zamiast otwierać obudowę i zrobić to fizycznie, możesz po prostu ustawić tę funkcję na Enabled. Wówczas pierwszy napęd będzie mapowany jako B, a drugi dysk jako A, czyli odwrotnie niż zwykłej konwencji. Funkcja ta przydaje się również jeśli obie stacje dyskietek w systemie mają różne formaty, a chcesz ładować system z drugiego dysku. Dzieje się tak dlatego, że BIOS będzie ładował tylko ze stacji A. Boot Up Floppy Seek Opcje: Enabled, Disabled Funkcja ta kontroluje czy BIOS szuka stacji dyskietek podczas ładowania. Jeśli BIOS nie może jej wykryć (ze względu na niewłaściwą konfigurację albo fizyczną niedostępność) wyświetli komunikat o błędzie. BIOS wykryje również czy napęd ma 40 czy 80 ścieżek, ale ponieważ wszystkie używane dziś napędy dyskietek mają 80 ścieżek, sprawdzanie to jest zbyteczne. Funkcja ta powinna być ustawiona na Disabled by przyspieszyć proces ładowania systemu. Boot Up NumLock Status Opcje: On, Off Funkcja ta kontroluje funkcjonalność klawiatury numerycznej podczas ładowania. Przy ustawieniu On klawiatura numeryczna będzie działać w trybie numerycznym (do wpisywania cyfr), ale przy ustawieniu Off będzie działać w trybie kontroli kursora (do kontrolowania kursora). Ustawienia tej funkcji zależą wyłącznie od twoich preferencji. BIOS Features Setup: część 3 Gate A20 Option Opcje : Normal, Fast Funkcja ta określa w jaki sposób Gate A20 jest używane aby adresować pamięć powyżej 1MB. Gdy opcja ta jest ustawiona na Fast, płyta główna kontroluje działanie Gate A20. Ale gdy jest ustawiona na Normal, Gate A20 kontroluje pin w kontrolerze klawiatury (?). Ustawienie Gate A20 na Fast poprawia szybkość dostępu do pamięci, a co za tym idzie ogólną szybkość systemu, zwłaszcza pod OS/2 i Windows. Dzieje się tak dlatego, że OS/2 i Windows bardzo często wchodzą i wychodzą z trybu chronionego przez BIOS, więc Gate A20 musi się często włączać, wyłączać i z powrotem włączać. Ustawienie Gate A20 na Fast poprawia wydajność dostępu do pamięci powyżej 1MB, ponieważ chipset znacznie szybciej przełącza Gate A20 niż kontroler klawiatury. Zalecane jest ustawienie tej opcji na Fast, by dostęp do pamięci odbywał się szybciej. IDE HDD Block Mode Opcje : Enabled, Disabled Funkcja IDE HDD Block Mode przyspiesza dostęp do twardego dysku dzięki jednoczesnemu przenoszeniu danych z wielu sektorów zamiast używania starego trybu transferu pojedynczych sektorów. Gdy zostanie włączona BIOS automatycznie wykryje czy dysk twardy obsługuje transfer bloków i skonfiguruje jego właściwe ustawienia. Do 64KB dane mogą być przesyłane na przerwanie przy włączonym IDE HDD Block Mode. Ponieważ praktycznie wszystkie dyski twarde obsługują obecnie transfery bloków, normalnie nie ma powodu by nie włączać IDE HDD Block Mode. Jeśli jednak masz WinNT, uważaj. Według Chrisa Bope'a WindowsNT nie obsługuje IDE HDD Block Mode, a włączenie tej funkcji może być przyczyną uszkodzeń danych. Ryu Connor potwierdził ten pogląd przysyłając mi link do artykułu Microsoftu o działaniu Enhanced IDE pod WinNT 4.0. Według tego co napisano w artykule stwierdzono, że IDE HDD Block Mode (i 32-bitowy dostęp do dysku) były w niektórych przypadkach przyczyną uszkodzenia danych. Microsoft zaleca by użytkownicy WinNT 4.0 wyłączali IDE HDD Block Mode. Z drugiej strony Lord Mike zapytał kogoś obeznanego z tematem i usłyszał, że problem uszkadzania danych został potraktowany przez Microsoft bardzo poważnie i poprawiony przez Service Pack 2. Chociaż nie udało mu się uzyskać oficjalnego oświadczenia ze strony Microsoftu prawdopodobnie dość bezpieczne jest włączenie IDE HDD Block Mode pod WinNT, o ile zainstalowałeś Service Pack 2. Jeśli wyłączysz IDE HDD Block Mode, tylko 512 bajtów danych może zostać przesłane na przerwanie. Nie ma co dodawać, że całkiem poważnie obniża to wydajność. A więc wyłączaj IDE HDD Block Mode tylko wtedy, gdy masz WinNT. W przeciwnym razie powinieneś tę funkcję włączyć, by uzyskać optymalną wydajność. Więcej szczegółowych informacji o IDE HDD Block Mode znajdziesz w przewodniku Speed Demonz po IDE HDD Block Mode. 32-bit Disk Access Opcje : Enabled, Disabled 32-bitowy Disk Access jest niewłaściwą nazwą, ponieważ tak naprawdę nie pozwala na 32-bitowy dostęp do twardego dysku. Tym, co robi naprawdę jest ustawienie kontrolera IDE w taki sposób, by połączyć dwa 16-bitowe odczyty z twardego dysku w jeden 32-bitowy podwójny transfer przekazu pamięci do procesora. Dzięki temu wykorzystanie magistrali PCI jest bardziej efektywne, ponieważ mniej transakcji jest potrzebne by przesłać konkretną ilość danych. Jednak według artykułu Microsoftu o działaniu Enhanced IDE pod WinNT 4.0, 32-bitowy dostęp do dysku może w niektórych przypadkach powodować uszkadzanie danych pod WinNT. Microsoft zaleca by użytkownicy WinNT 4.0 wyłączali 32-bitowy Disk Access. Z drugiej strony Lord Mike zapytał kogoś obeznanego z tematem i usłyszał, że problem uszkadzania danych został potraktowany przez Microsoft bardzo poważnie i poprawiony przez Service Pack 2. Chociaż nie udało mu się uzyskać oficjalnego oświadczenia ze strony Microsoftu prawdopodobnie dość bezpieczne jest włączenie IDE HDD Block Mode pod WinNT, o ile zainstalowałeś Service Pack 2. Jeśli funkcja ta jest wyłączona transfery danych z kontrolera IDE do procesora będą się odbywały wyłącznie w trybie 16-bitowym. Obniża to oczywiście wydajność, więc powinieneś tę funkcję włączyć, jeśli to możliwe. Wyłącz ją jedynie wtedy, gdy stajesz przed możliwością uszkodzenia danych. Więcej informacji o powyższym problemie z WinNT IDE znajdziesz w przewodniku Speed Demonz po IDE HDD Block Mode. Typematic Rate Setting Opcje : Enabled, Disabled Funkcja ta pozwala ci kontrolować częstość powtarzania naciśnięć klawiatury, gdy nieprzerwanie naciskasz któryś z klawiszy. Gdy funkcja ta jest włączona możesz samodzielnie dostosować jej ustawienia za pomocą dwóch funkcji sterujących (Typematic Rate i Typematic Rate Delay). Jeśli jest wyłączona BIOS użyje ustawienia domyślnego. Typematic Rate (Chars/Sec) Opcje: 6, 8, 10, 12, 15, 20, 24, 30 Jest to szybkość (mierzona w znakach na sekundę - Cris) z jaką klawiatura powtarza naciśnięcia znaki, jeśli nieprzerwanie klawisze. Ustawienie to będzie działać tylko wtedy, gdy włączone jest Typematic Rate Setting. Typematic Rate Delay (Msec) Opcje: 250, 500, 750, 1000 Jest to opóźnienie, mierzone w milisekundach, zanim klawiatura automatycznie powtórzy naciśnięcia klawisza, który naciskałeś nieprzerwanie. Ustawienie to będzie działać tylko wtedy, gdy włączone jest Typematic Rate Setting. Security Setup Opcje: System, Setup Opcja ta będzie działać tylko wtedy, gdy utworzyłeś hasło w PASSWORD SETTING na głównym ekranie BIOS-u. Ustawienie jej na System sprawi, że BIOS podczas każdego ładowania systemu będzie prosił o podanie hasła. Jeśli wybierzesz Setup, wówczas hasło jest wymagane tylko do dostępu do głównych menu BIOS-u. Opcja ta jest użyteczna dla administratorów systemu lub sprzedawców komputerów, którzy nie chcą by niedoświadczeni użytkownicy dłubali w BIOS-ie. BIOS Features Setup: część 4 PCI/VGA Palette Snoop Opcje : Enabled, Disabled Opcja ta jest użyteczna tylko wtedy, gdy używasz karty MPEG albo karty dodatkowej, która używa "Feature Connector" karty graficznej (najczęściej 26 bolcowe złącze podobne do wyjścia FDD). Poprawia ona błędną reprodukcję kolorów przez "podsłuchiwanie" (snooping) pamięci bufora kadru karty graficznej i modyfikację (synchronizację) informacji przesyłanych z Feature Connector karty graficznej do karty MPEG lub karty dodatkowej. Rozwiązuje również problem inwersji obrazu do czarnego ekranu po użyciu karty MPEG. Assign IRQ For VGA Opcje : Enabled, Disabled Wiele high-endowych akceleratorów grafiki wymaga teraz prawidłowego działania IRQ. Wyłączenie tej funkcji w przypadku tego typu kart może spowodować nieprawidłowe działanie oraz/lub kiepską wydajność. A zatem najlepiej będzie włączyć tę funkcję, jeśli masz problemy z akceleratorem grafiki. Jednak niektóre low-endowe karty nie wymagają normalnego działania IRQ. Sprawdź dokumentację swojej karty. Jeśli stoi w niej napisane, że karta nie wymaga IRQ, możesz wyłączyć tę funkcję, by zwolnić IRQ do innych celów. W przypadku wątpliwości najlepiej pozostawić ją włączoną, o ile naprawdę nie potrzebujesz IRQ. MPS Version Control For OS Opcje : 1.1, 1.4 Funkcja ta działa prawidłowo tylko w przypadku wieloprocesorowych płyt głównych, ponieważ określa wersję Multiprocessor Specification (MPS), której używa płyta główna. MPS jest specyfikacją na podstawie której producenci pecetów projektują i budują systemy o architekturze intelowskiej z dwoma lub więcej procesorami. MPS wersja 1.4 dodała rozszerzone tabele konfiguracji aby poprawić obsługę konfiguracji z wieloma magistralami PCI. Wymagała ona również by druga magistrala PCI działała bez potrzeby mostka. Nowsze wersje serwerowych systemów operacyjnych będą ogólnie rzecz biorąc obsługiwały MPS 1.4, a w takim razie powinieneś zmienić BIOS Setup z domyślnego 1.1 na 1.4, jeżeli twój system operacyjny obsługuje wersję 1.4. Pozostaw ustawienie 1.1 jeśli masz starszy serwerowy OS. Eugene Tan poinformował mnie, że pod WinNT właściwym ustawieniem jest 1.4. Typematic Rate Setting Opcje : Enabled, Disabled Funkcja ta pozwala ci kontrolować częstość powtarzania naciśnięć klawiatury, gdy nieprzerwanie naciskasz któryś z klawiszy. Gdy funkcja ta jest włączona możesz samodzielnie dostosować jej ustawienia za pomocą dwóch funkcji sterujących (Typematic Rate i Typematic Rate Delay). Jeśli jest wyłączona BIOS użyje ustawienia domyślnego. OS Select For DRAM > 64MB Opcje: OS/2, Non-OS/2 Gdy pamięci systemowej jest więcej niż 64MB, OS/2 różni się od innych systemów operacyjnych sposobem zarządzania RAM-em. A więc, jeśli masz zainstalowany OS/2 IBM, wybierz OS/2, a w przypadku innych systemów operacyjnych Non-OS/2. HDD S.M.A.R.T. Capability Opcje: Enabled, Disabled Opcja ta włącza/wyłącza obsługę S.M.A.R.T twardego dysku. Technologia S.M.A.R.T (Self Monitoring Analysis And Reporting) jest obsługiwana przez wszystkie nowe dyski twarde i umożliwia wczesne wykrywanie i ostrzeganie o zbliżających się awariach dysku. Powinieneś ją włączyć, aby rozumiejące S.M.A.R.T narzędzia mogły monitorować stan twardego dysku. Włączenie jej umożliwia również monitorowanie stanu twardego dysku po sieci. Wyłączenie tej funkcji nie zwiększa wydajności nawet, jeśli nie zamierzasz używać technologii S.M.A.R.T. Istnieje jednak możliwość, że włączenie S.M.A.R.T spowoduje spontaniczne przeładowania w komputerach pracujących w sieci. Johnathan P. Dinan wspomniał o takim przypadku przy włączonym S.M.A.R.T. S.M.A.R.T może wysyłać pakiety danych przez sieć nawet, jeśli nic ich nie monitoruje. Mogło to być przyczyną spontanicznych przeładowań, które mu się przydarzyły (Comment # 103). A więc spróbuj wyłączyć HDD S.M.A.R.T Capability, jeśli zdarzają ci się przeładowania lub pady, gdy jesteś w sieci. Report No FDD For Win95 Opcje : Enabled, Disabled Jeśli używasz Windows 95/98/ME bez stacji dyskietek, wybierz Enabled, aby zwolnić IRQ6. Jest to wymagane, aby pomyślnie przejść test SCT pod Windows 95/98. Powinieneś również wyłączyć Onboard FDC Controller w menu Integrated Peripherals, gdy w systemie nie ma stacji dyskietek. Jeśli ustawisz tę funkcję na Disabled BIOS nie będzie zgłaszał Win95/98 braku stacji dyskietek. Delay IDE Initial (Sec) Opcje : 0, 1, 2, 3, ..., 15 Proces ładowania nowych BIOS-ów jest obecnie znacznie szybszy niż kiedyś. Dlatego niektóre urządzenia IDE mogą nie być w stanie obracać się na tyle szybko, by BIOS wykrył je podczas procesu ładowania. Ustawienie to jest używane do opóźnienia inicjalizacji takich urządzeń IDE podczas startu systemu. Jeśli to możliwe pozostaw ustawienie 0, aby system ładował się szybciej. Ale jeśli jednego lub więcej urządzeń nie udaje się zainicjalizować podczas ładowania zwiększ tę wartość o tyle, by były prawidłowo inicjalizowane. BIOS Features Setup: część 5 Video BIOS Shadowing Opcje : Enabled, Disabled Gdy funkcja ta jest włączona, BIOS karty graficznej jest kopiowany do pamięci systemowej by był do niego szybszy dostęp. Tworzenie cienia (shadowing) poprawia wydajność BIOS-u, ponieważ BIOS może być wówczas odczytywany przez CPU poprzez 64-bitową magistralę DRAM, a nie 8-bitową magistralę XT. Wydaje się to całkiem atrakcyjne, bo daje przynajmniej 100x większą szybkość transferu, a kosztem jest utrata części systemowego RAM-u poświęconego na cień zawartości ROM-u. Jednak współczesne systemy operacyjne całkowicie omijają BIOS i bezpośrednio zwracają się do karty graficznej. A więc nie ma żadnych wywołań BIOS-u ani pożytku z tworzenia cienia BIOS-u. W takim razie nie ma potrzeby tracić RAM-u tylko po to, by tworzyć cień BIOS-u wideo, gdy nie jest on potem w ogóle używany. Ryu Connor potwierdził to przysyłając mi link do artykułu Microsoftu o tworzeniu cienia pod WinNT 4.0. Według tego artykułu tworzenie cienia BIOS-u (niezależnie od tego co to za BIOS) nie daje żadnej poprawy wydajności, ponieważ nie jest on używany przez WinNT. Będzie to wyłącznie strata pamięci. Chociaż w artykule nie ma mowy o Win9x kwestia jest ta sama, ponieważ Win9x są oparte na tej samej architekturze Win32. To nie wszystko. Niektóre manuale czynią aluzje do możliwej niestabilności systemu, gdy niektóre gry odwołują się do regionu RAM-u, który już został użyty do utworzenia cienia BIOS-u wideo. Jednak nie jest to już problem, bo region RAM-u, w którym utworzony został cień przeniesiono daleko poza zasięg programów. Problem może powstać, gdy utworzony został cień tylko 32KB BIOS-u wideo. Nowsze BIOS-y wideo są większe niż 32KB, ale jeśli powstał tylko cień 32KB, a reszta pozostała w pierwotnych lokacjach, wówczas mogą być problemy ze stabilnością, gdy następują odwołania do BIOS-u. A więc, jeśli zamierzasz tworzyć cień BIOS-u wideo, będziesz musiał upewnić się, że tworzony jest cień całego BIOS-u wideo. W wielu przypadkach domyślnie tworzony jest cień tylko regionu C000-C7FF. Aby to poprawić będziesz musiał: • włączyć tworzenie cienia BIOS-u (dla regionu C000-C7FF) oraz • włączyć tworzenie cienia pozostałych regionów, to znaczy C800-CBFF, dopóki nie powstaje cień całego BIOS-u wideo. Kończąc wątek - obecnie większość kart graficznych posiada Flash ROM (EEPROM), który jest znacznie szybszy niż stary ROM i nawet szybszy niż DRAM. A zatem nie ma już potrzeby tworzenia cienia BIOS-u wideo, a nie tworzenie go może nawet dobrze wpłynąć na wydajność! Dodatkowo nie powinieneś tworzyć cienia BIOS-u wideo jeśli twoja karta graficzna ma Flash ROM, ponieważ nie mógłbyś aktualizować jego zawartości, gdy tworzenie cienia jest włączone. Z drugiej strony funkcja ta nadal może być przydatna. Niektóre gry pod DOS nadal używają BIOS-u wideo, ponieważ nie mają bezpośredniego dostępu do procesora graficznego (chociaż te z bogatszą grafiką mają). A więc, jeśli grasz w wiele starych dosowskich gier możesz spróbować włączyć Video BIOS Shadowing by poprawić wydajność. Znakomity przegląd BIOS-ów wideo i tworzenia ich cieni znajdziesz w wyjaśnieniu Williama Patricka McNammary: Cała sprawa jest natury historycznej. Dawno temu, gdy posiadanie karty VGA było dużą sprawą, karty graficzne były raczej głupie i jednocześnie dość proste. Sprowadzały się one do kawałka pamięci, który odwzorowywał piksele na ekranie. Aby zmienić piksel zmieniało się pamięć, która go odwzorowywała. Sprawy jak zmiana palet kolorów, rozdzielczości i tak dalej dokonywały się przez zapis w zbiorze rejestrów karty graficznej. Jednak wszystko to wykonywane było przez procesor. Ponieważ kumunikowanie się ze sprzętem różni się w zależności od sprzętu, komunikowanie się z kartą graficzną zależy od karty, którą masz zainstalowaną. Aby rozwiązać problem karty zawierały chip BIOS-u. BIOS wideo było po prostu dodatkiem do BIOS-u systemowego. Był to po prostu udokumentowany zestaw wywołań funkcji, których programista mógł użyć do kumunikowania się z chipsetem wideo. Więc jak doszło do tworzenia cienia BIOS-u? Pamięć używana do przechowywania BIOS-u karty graficznej jest zwykle jakąś odmianą pamięci EPROM (Electrically Programmable Read Only Memory, pamięć stała programowana elektrycznie - przyp. Cris). Bardzo szybki EPROM ma czas dostępu 13-150ns, czyli mniej więcej taki sam jak pamięć w komputerze 8086. Oprócz tego szerokość magistrali wynosiła 8 bitów. Gdy komputery stawały się szybsze (x386, x486 i tak dalej), a gry coraz bardziej skomplikowane graficznie, wywoływanie BIOS-u zaczęło stawać się coraz bardziej wąskim gardłem. Aby pomóc w złagodzeniu problemu BIOS wideo został przeniesiony do szybszej 16-bitowej pamięci systemowej, by przyspieszyć działanie systemu. W rzeczywistości większość graficznych gier pod DOS i tak rzadko wywołuje BIOS. Większość bezpośrednio współdziała z chipsetem, jeśli jest to możliwe. Szybkie podsumowanie: w "dawnych czasach" BIOS wideo nie miał tak naprawdę wiele wspólnego z działaniem karty graficznej. Po prostu zapewniał zestaw wywołań funkcji, aby ułatwić życie programistom. "A teraz z innej beczki..." Nowe karty graficzne, te które mają akcelerowane funkcje, podpadają pod inna kategorię. Są wyposażone we wbudowany procesor. W taki sam sposób w jaki systemowy BIOS mówi procesorowi jak uruchomić komputer, BIOS wideo mówi procesorowi graficznemu jak wyświetlać obrazy. Powód dla którego nowe karty wyposaża się we flash ROM-y jest taki, że producenci mogą poprawić dowolny błąd w kodzie. System operacyjny, który używa akcelerowanych funkcji karty graficznej komunikuje się bezpośrednio z procesorem karty, dając mu zbiór poleceń. Jest to zadanie sterownika wideo. Idea jest taka żeby sterownik dawał systemowi operacyjnemu udokumentowany zbiór wywołań funkcji. Gdy dokonywane jest jedno z tych wywołań sterownik wysyła właściwe polecenie do procesora graficznego. Procesor graficzny wykonuje polecenia zgodnie z tym, co dyktuje to w jaki sposób został zaprogramowany (BIOS wideo). Zakres tworzenia cienia BIOS-u jest bez naczenia. Windows, Linux i każdy inny OS, który używa akcelerowanych funkcji nigdy nie komunikuje się bezpośrednio z BIOS-em wideo. Jednak stary dobry DOS nadal to robi, a te same funkcje, które miały dawne karty VGA mają nowe karty 3D. W zależności od tego, jak jest napisany interfejs wideo programów pod DOS, mogą one czerpać korzyść z tworzenia cienia BIOS-u wideo. Szybkie podsumowanie nr 2: We współczesnych akcelerowanych kartach graficznych głównym zadaniem BIOS-u wideo jest zapewnienie programu procesorowi wideo (Riva TNT2, Voodoo 3, itp.), tak aby mógł on wykonać swoje zadanie. Interfejs pomiędzy kartą graficzną a oprogramowaniem powstaje ze zbioru poleceń pochodzących od sterownika i naprawdę nie ma nic wspólnego z BIOS-em. Pierwotne funkcje BIOS-u są nadal dostępne aby zachować wsteczną kompatybilność z VGA. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w jego mailu (Comment #91). Ostateczne potwierdzenie dlaczego nie powinieneś tworzyć cienia BIOS-u wideo znajdziesz w opisie Steve'a Hausera jego złego doświadczenia z tworzeniem cienia: Kilka lat temu (prawdopodobnie około '96) miałem kartę Matrox Millenium, a mój ówczesny BIOS domyślnie włączał tworzenie cienia BIOS-u VGA... Cóż, Millenium ma BIOS większy niż 32KB. A więc, gdy uruchomiłem flaszowanie BIOS-u, pierwszy bit skopiował się do cienia w systemowym RAM-ie, podczas gdy reszta trafiła do samej karty. Nie ma potrzeby dodawać, że przy brakującym pierwszym bloku 32KB, BIOS karty był kompletnie uszkodzony i już nie działał. Od razu widać, że tworzenie cienia MOŻE wpędzić cię w prawdziwe kłopoty w przypadku niedbale napisanego oprogramowania flaszującego (które nie potrafi najpierw tego uszkodzenia sprawdzić). Nie mogę potwierdzić żadnego wzrostu/spadku szybkości jaki mogło to spowodować, ale oto naprawdę istotna część historii, czyli co stało się z kartą po tym, jak już nie miała BIOS-u... Nadal działała! (przeważnie)... WSZYSTKIE "dosowskie" tryby wideo przestały działać - totalnie czarny ekran. Ale słyszałem, że komputer pika, a potem startuje normalnie. Po załadowaniu interfejsu graficznego Windows (z właściwymi sterownikami) wszystko działało w 100 procentach normalnie. Wszystkie tryby akceleracji działały jak należy... OPRÓCZ tego, że wszystko, co wiązało się z BIOS-em (nawet okno DOS-a w samych Windowsach) było w 100 procentach pozbawione tekstu. W tym "wbudowany" bezpieczny tryb VGA (640x480x16 kolorów), który także nie działał w ogóle (ponieważ nie używa sterowników). A więc masz najwyraźniej 100 procentową rację zakładając, że współczesne karty graficzne nie używają "adresowalnego przez DOS" BIOS-u do niczego za wyjątkiem bezsterownikowych trybów VGA/EGA/ tekstowych. Nie zmierzam do tego, że "aktualizacje BIOS-u" są bezużyteczne, ponieważ faktyczny BIOS karty zawiera znacznie więcej niż mała tablica widoczna dla BIOS-u. Może on zawierać mikro-kod z patchami problemów (tak samo jak aktualizacje BIOS-u płyty głównej mogą naprawiać pewne problemy z procesorem). Podałem ci przynajmniej jeden przykład kiedy włączenie tworzenia cienia BIOS-u może poczynić POWAŻNE i permanentne szkody samej karcie graficznej... Po nieudanym "cieniowanym" flaszu karta już nigdy nie była w stanie ponownie renderować trybów graficznych lub tekstowych DOS-a, a kolejne aktualizacje BIOS-u nic nie dawały, ponieważ nie były w stanie "wykryć aktualnej wersji BIOS-u". Shadowing Address Ranges (xxxxx-xxxxx Shadow) Opcje : Enabled, Disabled Opcja ta pozwala ci zdecydować czy z bloku pamięci karty dodatkowej w zakresie adresów xxxxx-xxxxx utworzony zostanie cień czy nie. Pozostaw ją wyłączoną jeśli nie masz karty dodatkowej używającej tego zakresu pamięci. Włączenie tej opcji, podobnie jak w przypadku Video BIOS Shadowing, również nie przynosi korzyści jeśli masz Win95/98 i nie masz właściwych sterowników do swojej karty. Ryu Connor potwierdził to przysyłając mi link do artykułu Microsoftu o tworzeniu cienia pod WinNT 4.0. Według tego artykułu tworzenie cienia BIOS-u (niezależnie od tego co to za BIOS) nie daje żadnej poprawy wydajności, ponieważ nie jest on używany przez WinNT. Będzie to wyłącznie strata pamięci. Chociaż w artykule nie ma mowy o Win9x kwestia jest ta sama, ponieważ Win9x są oparte na tej samej architekturze Win32. Oprócz tego Ivan Warren ostrzega, że jeśli masz kartę dodatkową, która używa jakiegoś obszaru CXXX-EFFF dla I/O, wówczas tworzenie cienia może prawdopodobnie uniemożliwić karcie działanie, ponieważ żądania pamięci R/W mogą nie być przekazywane do magistrali ISA. INTEGRATED PERIPHERALS Integrated Peripherals: część 1 Onboard IDE-1 Controller Opcje : Enabled, Disabled Opcja ta pozwala włączyć/wyłączyć pierwszy kanał IDE kontrolera IDE płyty głównej. Powinieneś pozostawić ją włączoną, jeśli używasz kanału IDE na płycie. Wyłączenie jej uniemożliwi jakiekolwiek działanie urządzeniom IDE podłączonym do tego kanału. Jeśli nie podłączasz do tego portu żadnych urządzeń IDE (albo, jeśli używasz zamiast tego zewnętrznej karty IDE/SCSI, możesz wyłączyć ten kanał IDE, aby zwolnić IRQ do innych celów. Onboard IDE-2 Controller Opcje : Enabled, Disabled Opcja ta pozwala włączyć/wyłączyć drugi kanał IDE kontrolera IDE płyty głównej. Powinieneś pozostawić ją włączoną, jeśli używasz kanału IDE na płycie. Wyłączenie jej uniemożliwi jakiekolwiek działanie urządzeniom IDE podłączonym do tego kanału. Jeśli nie podłączasz do tego portu żadnych urządzeń IDE (albo jeśli używasz zamiast tego zewnętrznej karty IDE/SCSI, możesz wyłączyć ten kanał IDE, aby zwolnić IRQ do innych celów. Master/Slave Drive PIO Mode Opcje : 0, 1, 2, 3, 4, Auto Funkcja ta zwykle znajduje się w opcji Onboard IDE-1 Controller albo Onboard IDE-2 Controller. Jest ona powiązana z jednym z kanałów IDE, wiec jeśli go wyłączysz, odpowiadająca temu kanałowi IDE opcja Master/Slave Drive PIO Mode zniknie albo będzie nieaktywna. Funkcja ta pozwala ustawić tryb PIO (Programmed Input/Output) dla dwóch urządzeń IDE (dyski Master i Slave) podłączonych do danego kanału IDE. Normalnie powinieneś pozostawić ustawienie Auto i umożliwić BIOSowi autodetekcję trybu PIO dysku IDE. Samodzielnie powinieneś ustawiać ją tylko z następujących przyczyn: • jeśli nie BIOS nie może wykryć właściwego trybu PIO • jeśli chcesz uruchomić urządzenie IDE z wyższym trybem PIO niż jest właściwy dla tego urządzenia • jeśli przetaktowałeś magistralę PCI i jedno lub więcej urządzeń IDE nie może prawidłowo działać (korygujesz problem używając niższego trybu PIO) Zauważ, że overclocking szybkości transferu PIO może powodować utratę danych. Poniżej znajduje się tabela różnych szybkości transferu PIO i odpowiadających im maksymalnych szybkości przesyłania danych. Tryb transferu danych PIO Maksymalna przepustowość (MB/s) PIO Mode 0 3.3 PIO Mode 1 5.2 PIO Mode 2 8.3 PIO Mode 3 11.1 PIO Mode 4 16.6 Master/Slave Drive UltraDMA Opcje : Auto, Disabled Funkcja ta zwykle znajduje się w opcji Onboard IDE-1 Controller albo Onboard IDE-2 Controller. Jest ona powiązana z jednym z kanałów IDE, wiec jeśli go wyłączysz, odpowiadająca temu kanałowi IDE opcja Master/Slave Drive Ultra DMA zniknie albo będzie nieaktywna. Funkcja ta pozwala włączyć lub wyłączyć obsługę UltraDMA (jeśli jest dostępna) dla dwóch urządzeń IDE (dyski Master i Slave) podłączonych do danego kanału IDE. Normalnie powinieneś pozostawić ustawienie Auto i umożliwić BIOSowi autodetekcję czy dysk obsługuje UltraDMA. Jeśli obsługuje, to dla tego dysku zostanie włączony właściwy tryb transferu UltraDMA, umożliwiający mu przesyłanie danych z szybkością do 100MB/s. Powinieneś ją wyłączyć tylko do rozwiązywania problemów. Zwróć uwagę, że ustawienie tej funkcji na Auto nie włącza UltraDMA ani żadnego z wolniejszych trybów DMA dla urządzeń IDE, które go nie obsługują. Oprócz tego aby każdy z tych trybów DMA działał (w tym tryby UltraDMA), będziesz musiał włączyć transfer DMA przez OS. Pod Win9x można to zrobić zaznaczając pole wyboru w karcie właściwości danego dysku IDE. Poniżej znajduje się tabela różnych szybkości transferu DMA i odpowiadających im maksymalnych szybkości przesyłania danych. Tryb transferu DMA Maksymalna przepustowość (MB/s) DMA Mode 0 4.16 DMA Mode 1 13.3 DMA Mode 2 16.6 UltraDMA 33 33.3 UltraDMA 66 66.7 UltraDMA 100 100.0 Ultra DMA-66/100 IDE Controller Opcje : Enabled, Disabled Opcja to pozwala włączyć lub wyłączyć dodatkowy kontroler UltraDMA 66/100 na płycie (jeśli jest dostępny). Nie zaliczają się do nich wbudowane kontrolery Intela ICH1 i ICH2 ani chipsety VIA, które już obsługują UltraDMA 66/100. Funkcja ta jest przeznaczona wyłącznie dla dodatkowego kontrolera IDE (HighPoint albo Promise), który znajduje się na płycie głównej, oprócz wbudowanego kontrolera IDE chipsetu. Jeśli masz jedno lub więcej urządzeń podłączonych do tego kontrolera UltraDMA 66/100, powinieneś włączyć tę funkcję, by móc używać tych urządzeń IDE. Powinieneś ją wyłączać tylko z następujących przyczyn: • jeśli nie masz żadnych urządzeń podłączonych do dodatkowego kontrolera UltraDMA 66/100 • gdy na płycie na ma dodatkowego kontrolera UltraDMA 66/100 • do rozwiązywania problemów Zauważ, że wyłączenie tej funkcji może skrócić czas ładowania komputera. Dzieje się tak dlatego, że BIOS kontrolera IDE nie będzie ładowany, a co za tym idzie nie będzie potrzeby by czekać aż sprawdzi on urządzenia IDE na swoi kanale. A więc jeśli jej nie używasz, najlepszym wyjściem może być jej wyłączenie. USB Controller Opcje: Enabled, Disabled Funkcja ta jest podobna do Assign IRQ For USB. Włącza ona lub wyłącza alokację IRQ dla USB (Universal Serial Bus). Włącz ją jeśli używasz urządzeń USB. Jeśli ją wyłączysz gdy używasz urządzeń USB, możesz mieć problem z ich działaniem. Jeśli jednak nie używasz żadnych urządzeń USB, ustaw ja na Disabled. Zwolnisz w ten sposób IRQ do wykorzystania przez inne urządzenia. Integrated Peripherals: część 2 USB Keyboard Support Opcje : Enabled, Disabled Funkcja ta włącza lub wyłącza obsługę klawiatury USB. Włącz ją, jeśli używasz klawiatury USB. W przeciwnym razie wyłącz ją. USB Keyboard Support Via Opcje : Enabled, Disabled Opcja ta określa czy klawiatura USB jest obsługiwana za pośrednictwem systemu operacyjnego czy przez BIOS. Obsługa za pośrednictwem systemu operacyjnego oferuje lepszą funkcjonalność, ale kosztem zerowej funkcjonalności pod DOSem. A więc, jeśli używasz trybu rzeczywistego DOSa, ustaw tę opcję na BIOS abyś mógł używać klawiatury USB pod DOSem bez konieczności instalowania sterownika. Init Display First Opcje : AGP, PCI Jeśli używasz więcej niż jednej karty graficznej funkcja ta umożliwia ci dokonanie wyboru czy używać karty AGP, czy PCI jako podstawowej karty graficznej. Jest to rozwiązanie użyteczne dla tych użytkowników, którzy zainstalowali więcej niż jedną kartę graficzną, ale używają tylko jednego monitora. Pozwoli im to zdecydować czy załadować system z kartą graficzną AGP czy PCI. Jeśli używasz tylko jednej karty graficznej, wówczas BIOS wykryje ją i normalnie załaduje, niezależnie od tego jaką opcję wybrałeś. Może jednak wystąpić niewielkie skrócenie czasu inicjalizacji, jeśli wybrałeś właściwe ustawienie tej funkcji. Oznacza to, że jeśli używasz tylko karty AGP, to ustawienie Init Display First na AGP może nieco skrócić czas ładowania. KBC Input Clock Select Opcje : 8MHz, 12MHz, 16MHz Funkcja ta umożliwia dostosowanie zegara klawiatury w taki sposób, by uzyskać lepszą czas reakcji albo aby usunąć problem z klawiaturą. Powinieneś ustawić ją na 16MHz by mieć lepszy czas reakcji. Ale jeśli klawiatura zaczyna zachowywać się nieprzewidywalnie albo nie dochodzi do jej inicjalizacji, spróbuj obniżyć szybkość zegara, aby temu zaradzić. Power On Function Opcje: Button Only, Keyboard 98, Hot Key, Mouse Left, Mouse Right Funkcja ta umożliwia wybranie metody włączania systemu. Normalnie powinna być ona ustawiona na Button Only, aby system był uruchamiany wyłącznie przez przycisk/przełącznik w obudowie. Wśród opcji alternatywnych znajdują się uruchamianie systemu z klawiatury, (jeśli obsługuje standard Keyboard 98), klawiszem specjalnym (w przypadku klawiatur standardowych) albo myszą. Zauważ, że tylko mysz PS/2 obsługuje tę funkcję, a zatem nie każda mysz. Niektóre myszy PS/2 nie mogą jej obsługiwać ze względu na pewien problem z kompatybilnością. Mysz korzystające z portu COM i połączenia USB również nie będą jej obsługiwały. Opcja Keyboard 98 będzie działała tylko wtedy, gdy masz zainstalowane Windows 98 i właściwą klawiaturę. Wówczas będziesz mógł używać klawisza "budzącego" na klawiaturze aby uruchomić system. Inne klawiatury, które nie mają specjalnego klawisza do uruchamiania systemu mogą korzystać zamiast tego z opcji Hot Key. Dostępnych jest dwanaście klawiszy specjalnych: Ctrl-F1 - Ctrl-F12. Wybierz klawisz, którego chcesz używać i będziesz mógł uruchamiać komputer z klawiatury. Jeśli jednak twoja klawiatura jest zbyt stara, funkcja ta może nie działać. Wybranie jednej z powyższych opcji nie daje żadnych zysków wydajności, a więc wybierz taką, która ci odpowiada. Onboard FDD Controller Opcje : Enabled, Disabled Funkcja ta pozwala włączyć lub wyłączyć kontroler stacji dyskietek na płycie głównej. Jeśli używasz stacji podłączonej do kontrolera na płycie, pozostań przy domyślnym ustawieniu Enabled. Ale jeśli używasz dodatkowego kontrolera FDD albo jeśli w ogóle nie masz stacji dyskietek, wybierz ustawienie Disabled, aby zwolnić IRQ. Onboard Serial Port 1/2 Opcje : Disabled, 3F8h/IRQ4, 2F8h/IRQ3, 3E8h/IRQ4, 2E8h/IRQ3, 3F8h/IRQ10, 2F8h/IRQ11, 3E8h/IRQ10, 2E8h/IRQ11, Auto Funkcja ta pozwala wyłączyć port szeregowy na płycie głównej albo samodzielnie wybrać jego adres I/O i IRQ. Normalnie powinieneś pozostawić ustawienie Auto, aby BIOS mógł wybrać najlepsze ustawienia, ale jeśli potrzebujesz konkretnego IRQ zajętego przez ten port szeregowy, możesz samodzielnie wybrać alternatywne przerwanie. Jeśli nie używasz tego portu, możesz go również wyłączyć, aby zwolnić IRQ. Onboard IR Function Opcje : IrDA (HPSIR) mode, ASK IR (Amplitude Shift Keyed IR) mode, Disabled Funkcja ta zwykle znajduje się pod opcją Onboard Serial Port 2. Jest ona powiązana z drugim portem szeregowym, a więc jeśli go wyłączysz, funkcja ta zniknie z ekranu albo będzie nieaktywna. Są dwa różne tryby IR (Infra-Red). Wybierz tryb właściwy dla połączenia z zewnętrznym urządzeniem. Zwróć uwagę, że funkcja ta wymaga złącza IR podłączonego do złącza IRd na płycie głównej. Duplex Select Opcje : Full-Duplex, Half-Duplex Funkcja ta zwykle znajduje się pod opcją Onboard Serial Port 2. Jest ona powiązana z drugim portem szeregowym, a więc jeśli go wyłączysz, funkcja ta zniknie z ekranu albo będzie nieaktywna. Umożliwia ona określenie trybu transmisji portu IR. Wybranie ustawienia Full-Duplex umożliwi jednoczesną transmisję dwukierunkową, podobną jak w przypadku rozmowy telefonicznej. Jednak wybranie Half-Duplex umożliwia transmisję z jednym razem w jednym kierunku. Tak więc tryb Full-Duplex jest szybszy i znacznie bardziej pożądany. Przeczytaj jednak manual urządzenia peryferyjnego IR, aby ustalić czy tryb Full-Duplex jest przez nie obsługiwany. RxD, TxD Active Opcje : High, Low Funkcja ta zwykle znajduje się pod opcją Onboard Serial Port 2. Jest ona powiązana z drugim portem szeregowym, a więc jeśli go wyłączysz, funkcja ta zniknie z ekranu albo będzie nieaktywna. Umożliwia ona ustawienie biegunowości odbioru/transmisji IR jako High lub Low. Będziesz musiał sprawdzić w dokumentacji urządzenia peryferyjnego IR jaka jest właściwa biegunowość. Integrated Peripherals: część 3 Onboard Parallel Port Opcje : 3BCh/IRQ7, 278h/IRQ5, 378h/IRQ7, Disabled Funkcja ta umożliwia wybranie adresu I/O i IRQ portu równoległego. Domyślny adres 378h i IRQ7 powinny działać jak należy w większości przypadków, a więc jeśli nie masz problemów, powinieneś pozostać przy ustawieniach domyślnych. Wybieraj alternatywny adres I/O i IRQ tylko wtedy, gdy masz problemy z konfiguracją portu równoległego. Parallel Port Mode Opcje : ECP, EPP, ECP+EPP, Normal (SPP) Funkcja ta zazwyczaj znajduje się pod opcją Onboard Parallel Port. Jest ona powiązana z portem równoległym, a więc jeśli wyłączysz port równoległy, funkcja ta zniknie z ekranu lub będzie nieaktywna. Do wyboru są cztery opcje. Wartością domyślną jest Normal (SPP), która będzie działać z wszystkimi urządzeniami podłączonymi do portu równoległego, ale bardzo wolno. Dostępne są dwa szybsze dwukierunkowe tryby, a mianowicie ECP (Extended Capabilities Port) i EPP (Enhanced Parallel Port). ECP używa protokołu DMA aby uzyskać transfer danych o szybkości do 2.5Mbita/s i zapewnia symetryczną komunikację dwukierunkową. Z drugiej strony EPP używa istniejących sygnałów portu równoległego, aby zapewnić asymetryczną komunikację dwukierunkową. Ogólnie rzecz biorąc, ze względu na swoje kolejki FIFO i używane kanały DMA, ECP jest dobre do transferów dużych partii danych (zwykle w przypadku skanerów i drukarek). Z drugiej strony EPPM jest lepsze w przypadku połączeń, które często zmieniają kierunek (np. napędy podłączone do portów równoległych, dla przykładu CD-ROM lub nawet HDD w przypadku notebooków). Wskazówka ta pochodzi z Jan Axelson's Parallel Port FAQ, a więc zajrzyj tam, jeśli potrzebujesz więcej informacji o portach równoległych. Producent twojego urządzenia podłączanego do portu równoległego mógł jednak wyznaczyć preferowany port równoległy. W takim przypadku lepiej postąpić zgodnie z jego zaleceniami. Tym, którzy nie wiedzą jaki tryb wybrać, ale przynajmniej wiedzą, że ich urządzenie podłączane do portu równoległego obsługuje transfery dwukierunkowe, BIOS oferuje tryb ECP+EPP. Jeśli wybierzesz ten tryb, urządzenie na porcie równoległym będzie w stanie używać jednego z tych dwóch trybów. To rozwiązanie należy jednak traktować jako ostateczność, ponieważ możesz wówczas niepotrzebnie wiązać IRQ z niczym (jeśli twoje urządzenie w ogóle nie używa ECP) albo BIOS może nie wybrać najlepszego trybu portu równoległego dla urządzenia. Jeśli to możliwe, ustaw port równoległy na taki tryb transferu, który najlepiej odpowiada podłączonemu do niego urządzeniu. ECP Mode Use DMA Opcje : Channel 1, Channel 3 Funkcja ta znajduje się zwykle pod opcją Parallel Port Mode. Jest ona z nią powiązana, a więc jeśli nie włączasz trybu ECP albo ECP+EPP, funkcja ta zniknie z ekranu albo będzie nieaktywna. DMA Channel 3 będzie działał jak należy. Wybierz alternatywne ustawienie Channel 2 tylko wtedy, gdy występuje konflikt z innym urządzeniem. EPP Mode Select Opcje : EPP 1.7, EPP 1.9 Funkcja ta znajduje się zwykle pod opcją Parallel Port Mode. Jest ona z nią powiązana, a więc jeśli nie włączasz trybu EPP albo ECP+EPP, funkcja ta zniknie z ekranu albo będzie nieaktywna. Możesz posłużyć się nią by wybrać, której wersji EPP chcesz używać. By mieć lepszą wydajność użyj EPP 1.9, ale jeśli masz problemy z połączeniem spróbuj ustawić ją na EPP 1.7. W większości przypadków EPP 1.9 będzie działać doskonale. Więcej informacji znajdziesz w wyjaśnieniu Kaspera Pedersena: W protokole EPP port najpierw potwierdza sygnał żądania (chcę odczytywać/zapisywać). Podłączone urządzenie odczytuje dane i wysyła sygnał potwierdzający (dostałem/przekazałem dane). Następnie port neguje sygnał (operacja zakończona). Na koniec podłączone urządzenie neguje swoje potwierdzenie (gotowy do następnej operacji). Wersje 1.7 i 1.9 różnią się od siebie ostatnim stanem, w którym podłączone urządzenie usuwa potwierdzony sygnał. Porty 1.7 nie sprawdzają czy urządzenie to zanegowało potwierdzony sygnał, ale zakłada, że urządzenie usunęło go po upłynięciu 125ns. Może to być problem, jeśli kable są długie. Poprawiono to w wersji 1.9. Przed rozpoczęciem cyklu port czeka aż podłączone urządzenie zaneguje potwierdzony sygnał z ostatniego cyklu. Umożliwia to lepsze projektowanie sprzętu po stronie urządzenia i korzystanie z dłuższych kabli (możliwe 50 metrów, gdy używane jest IEEE1284, pomimo że wykracza to poza specyfikacje). Rzecz sprowadza się do tego, że ustawienie portu na 1.9 jest kompatybilne z wcześniejszymi urządzeniami 1.7, ale ustawienie 1.7 spowoduje problemy z urządzeniami 1.9 albo z długimi kablami. Powodem istnienia tej opcji jest to, że "niektóre" urządzenia 1.7 nie poradzą sobie z nowym cyklem mniej niż 125ns po tym jak port zanegował sygnał żądania. Należy to uważać za błąd w takim urządzeniu. Dekeonus przysłał poniższą informację pochodzącą z Warp Nine Engineering - The IEEE 1284 Experts: Protokół EPP został pierwotnie opracowany przez Intela, Xircom i Zenith Data System, obecnie określany jako EPP1.7 (w odniesieniu do proponowanej przez Xircom wersji 1.7). EPP1.9 (bardziej prawidłowa nazwa to 1284 EPP) był protokołem, który został zaadaptowany jako jeden z bardziej zaawansowanych trybów IEEE 1284. Tryb EPP1.7 jest oferowany ze względu na wsteczną kompatybilność, ponieważ urządzenie kompatybilne z 1284 EPP będzie działać prawidłowo z kartą główną w wersji EPP 1.7, ale urządzenie peryferyjne EPP 1.7 może nie działać prawidłowo z kartą zgodną z 1284. CHIPSET FEATURES SETUP Chipset Features Setup: część 1 SDRAM CAS Latency Time Opcje : 2, 3 Funkcja ta kontroluje opóźnienie (mierzone w cyklach zegarowych - CLK), które upływa zanim SDRAM zacznie wykonywać polecenie odczytu po jego otrzymaniu. Określa ona również liczbę cykli potrzebną do ukończenia pierwszej części transferu wiązki danych. Innymi słowy im mniejsze opóźnienie, tym szybsza transakcja. Zauważ, że niektóre moduły SDRAM-u mogą nie być w stanie poradzić sobie z mniejszym opóźnieniem, zaczną być niestabilne i tracić dane. Dlatego jeśli to możliwe ustaw SDRAM CAS Latency Time na 2 by uzyskać optymalną wydajność, ale zwiększ go do 3, gdy system zaczyna być niestabilny. Co ciekawe, zwiększenie CAS Latency Time daje taką korzyść, że pozwala by SDRAM pracował z większą szybkością zegara, a tym samy daje ci większe możliwości przetaktowania systemu. A więc jeśli masz problemy z overclockingiem, spróbuj zwiększyć CAS Latency Time. SDRAM Cycle Time Tras/Trc Opcje : 5/6, 6/8 Funkcja ta przełącza minimalną liczbę cykli zegarowych wymaganych przez Tras i Trc SDRAM-u. Tras odnosi się do Row Active Time SDRAM-u, to znaczy czasu przez jaki rząd jest otwarty dla transferów danych. Jest on również znany jak Minimum RAS Pulse Width . Z drugiej strony Trc odnosi się do Row Cycle Time SDRAM-u, który określa jak długi czas jest potrzebny do ukończenia całego cyklu złożonego z otwarcia i odświeżenia rzędu. Ustawieniem domyślnym jest 6/8, które jest bardziej stabilne i wolniejsze niż 5/6. Przy ustawieniu 5/6 cykle SDRAM-u są szybsze, ale rząd może pozostawać otwarty nie na tyle długo, by transakcje danych zostały ukończone. Sprawdza się to szczególnie w przypadku SDRAM-u o zegarze szybszym niż 100MHZ. A zatem powinieneś spróbować ustawienia 5/6, by mieć lepszą wydajność SDRAM-u i zwiększać je do 6/8 tylko wtedy, gdy system zaczyna być niestabilny albo jeśli próbujesz doprowadzić do tego, by SDRAM pracował z większą szybkością zegara. SDRAM RAS-to-CAS Delay Opcje : 2, 3 Opcja ta pozwala wstawić opóźnienie pomiędzy sygnały RAS (Row Address Strobe) a CAS (Column Address Strobe). Opóźnienie to pojawia się, gdy SDRAM jest zapisywany, odczytywany albo odświeżany. Rzecz jasna zmniejszenie opóźnienia poprawia wydajność SDRAM-u, podczas gdy zwiększenie obniża wydajność. Co za tym idzie spróbuj zmniejszyć opóźnienie z domyślnego 3 na 2 by mieć lepszą wydajność SDRAM-u. Jeśli jednak spotykasz się z problemami związanymi z niestabilnością po zmniejszeniu opóźnienia, wróć do domyślnego 3. SDRAM RAS Precharge Time Opcje : 2, 3 Opcja ta ustawia liczbę cykli wymaganych by RAS zgromadził ładunek elektryczny zanim SDRAM zostanie odświeżony. Zmniejszenie Precharge Time do 2 poprawia wydajność SDRAM-u, ale jeśli Precharge Time równy 2 jest niewystarczający dla zainstalowanej pamięci, SDRAM może nie odświeżać się prawidłowo i nie zachowywać danych. A więc ustaw SDRAM RAS Precharge Time na 2, by mieć większą wydajność SDRAM-u, ale zwiększą go do 3 jeśli spotykasz się z problemami związanymi z niestabilnością po skróceniu Precharge Time. SDRAM Cycle Length Opcje : 2, 3 Funkcja podobna do SDRAM CAS Latency Time. Kontroluje ona opóźnienie (w cyklach zegarowych - CLK) pomiędzy wykonaniem polecenia odczytu a jego otrzymaniem. Określa ona również liczbę cykli zegarowych potrzebnych do ukończenia pierwszej części transferu wiązki danych. Innymi słowy im mniejsze opóźnienie, tym szybsza transakcja. Zauważ, że niektóre moduły SDRAM-u mogą nie być w stanie poradzić sobie z krótszym cyklem, zaczną być niestabilne i tracić dane. Dlatego jeśli to możliwe ustaw SDRAM Cycle Lenght na 2 by uzyskać optymalną wydajność, ale zwiększ ją do 3, gdy system zaczyna być niestabilny. Co ciekawe, zwiększenie długości cyklu daje taką korzyść, że pozwala by SDRAM pracował z większą szybkością zegara, a tym samy daje ci większe możliwości przetaktowania systemu. A więc jeśli masz problemy z overclockingiem, spróbuj zwiększyć CAS Cycle Lenght. SDRAM Leadoff Command Opcje: 3, 4 Opcja ta pozwala dostosować czas inicjalizacji potrzebny zanim do danych przechowywanych w SDRAM-ie możliwy będzie dostęp. W większości przypadków jest to czas dostępu do pierwszego elementu danych w wiązce. By uzyskać optymalną wydajność ustaw jego wartość na 3 by mieć krótszy czas dostępu do SDRAM-u, ale zwiększ ją do 4 jeśli masz problemy ze stabilnością. SDRAM Bank Interleave Opcje: 2-Bank, 4-Bank, Disabled Funkcja to pozwala ustawić tryb przeplotu interfejsu SDRAM-u. Przeplot umożliwia bankom SDRAM-u przeplatanie cykli odświeżania i dostępu. Jeden z banków przechodzi cykl odświeżania, podczas gdy do innego następuje dostęp. Poprawia to wydajność SDRAM-u poprzez maskowanie czasu odświeżania każdego z banków. Bliższe przyjrzenie się przeplotowi pokaże, że skoro cykle odświeżania wszystkich banków SDRAM-u są ułożone naprzemiennie, daje to swego rodzaju efekt potokowania. Jeśli w systemie są 4 banki, CPU może w idealnych warunkach wysyłać jedno żądanie danych do każdego z banków w następujących po sobie cyklach zegarowych. Oznacza to, że w pierwszym cyklu zegarowym CPU wyśle adres do Banku 0, a następnie w drugim cyklu zegarowym wyśle kolejny adres do Banku 1 przed wysłaniem trzeciego i czwartego adresu do Banków 2 i 3 odpowiednio w trzecim i czwartym cyklu. Sekwencja to będzie wyglądała mniej więcej w ten sposób: 1. CPU wysyła adres #0 do Banku 0 2. CPU wysyła adres #1 do Banku 1 i otrzymuje dane #0 z Banku 0 3. CPU wysyła adres #2 do Banku 2 i otrzymuje dane #1 z Banku 1 4. CPU wysyła adres #3 do Banku 3 i otrzymuje dane #2 z Banku 2 5. CPU otrzymuje dane #3 z Banku 3 W rezultacie dane z wszystkich żądań będą nadchodziły kolejno z SDRAM-u bez żadnego rozdzielającego jej opóźnienia. Ale jeśli przeplot nie został włączony, ta sama czteroadresowa transakcja będzie wygląda mniej więcej tak: 1. SDRAM się odświeża 2. CPU wysyła adres #0 do SDRAM-u 3. CPU otrzymuje dane #0 z SDRAM-u 4. SDRAM się odświeża 5. CPU wysyła adres #1 do SDRAM-u 6. CPU otrzymuje dane #1 z SDRAM-u 7. SDRAM się odświeża 8. CPU wysyła adres #2 do SDRAM-u 9. CPU otrzymuje dane #2 z SDRAM-u 10. SDRAM się odświeża 11. CPU wysyła adres #3 do SDRAM-u 12. CPU otrzymuje dane #3 z SDRAM-u Jak widać przy włączonym przeplocie pierwszy bank zaczyna transfer danych do CPU w tym samym cyklu, w którym drugi bank otrzymuje adres wysłany przez CPU. Bez przeplotu CPU wysyłałby adres do SDRAM-u, odbierał żądane dane, a następnie czekał aż SDRAM zostanie odświeżony przed inicjalizacją drugiej transakcji danych. Traconych jest wówczas mnóstwo cykli zegarowych. To dlatego przepustowość SDRAM-u zwiększa się, gdy przeplot jest włączony. Jednak przeplot banków działa tylko wtedy, gdy żądane konsekutywnie adresy nie znajdują się w tym samym banku. Jeśli się znajdują, wówczas transakcje danych zachowują się tak, jakby banki nie były przeplatane. CPU będzie musiał czekać aż wyczyszczona zostanie pierwsza transakcja danych, a bank SDRAM-u musi zostać odświeżony zanim procesor będzie mógł wysłać następny adres do tego banku. Każdy DIMM SDRAM-u składa się z dwóch albo czterech banków. Dwubankowe DIMM-y używają 16 megabitowych chipów SDRAM-u i mają pojemność 32MB lub mniejszą. Z drugiej strony czterobankowe DIMM-y zwykle używają 64 megabitowych chipów SDRAM-u, chociaż gęstość SDRAM-u może wynosić do 256 megabitów na chip. Wszystkie DIMM-y SDRAM-u o pojemności 64MB lub większej są z natury czterobankowe. Jeśli używasz pojedynczego, dwubankowego DIMM-a, ustaw tę funkcję na 2-Bank, Ale jeśli używasz dwóch dwubankowych DIMM-ów, możesz posłużyć się również opcją 4-Bank. W przypadku czterobankowych DIMM-ów możesz posłużyć się każdą z dostępnych opcji przeplotu. Naturalnie czterobankowy przeplot jest lepszy niż dwubankowy, więc jeśli to możliwe ustaw 4-Bank. Użyj 2-Bank tylko wtedy, gdy masz pojedynczy dwubankowy SDRAM DIMM. Zwróć jednak uwagę, że Award (obecnie część Phoenix Technologies) zaleca by wyłączyć SDRAM Bank Interleave, jeżeli używane są 16 megabitowe DIMM-y SDRAM. Chipset Features Setup: część 2 SDRAM Precharge Control Opcje : Enabled, Disabled Funkcja ta jest również w niektórych BIOS-ach nazywana SDRAM Page Closing Policy. Określa ona czy to procesor, czy sam SDRAM kontroluje ładowanie SDRAM-u. Jeśli opcja ta jest wyłączona wszystkie cykle procesora do SDRAM-u będą skutkowały poleceniem All Banks Precharge na interfejsie SDRAM-u, co poprawia stabilność, ale obniża wydajność. Jeśli opcja ta jest włączona, ładowanie jest pozostawione samemu SDRAM-owi, Redukuje to ilość ładowań SDRAM-u, ponieważ wielokrotne cykle CPU do SDRAM-u mogą nastąpić zanim SDRAM wymaga odświeżenia. A więc włącz ją by mieć optymalną wydajność, o ile nie masz problemów ze stabilnością systemu, gdy opcja ta jest włączona. DRAM Data Integrity Mode Opcje : ECC, Non-ECC Ustawienie to jest używane do konfigurowania Data Integrity Mode RAM-u. ECC oznacza Error Checking and Correction (wykrywanie i korygowanie błędów - Cris) i powinno być używane tylko wtedy, gdy masz specjalny, 72-bitowy ECC RAM. Pozwoli to systemowi wykrywać i poprawiać błędy jednobitowe. Będzie ono również wykrywać błędy dwubitowe, ale nie będzie ich korygować. Daje ono zwiększoną integralność danych i stabilność systemu kosztem niewielkiego spadku szybkości. Jeśli masz ECC RAM, włącz tę funkcję (ustaw ją na ECC), aby czerpać korzyści ze zwiększonej integralności Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kolobos Opublikowano 5 Kwietnia 2005 Zgłoś Opublikowano 5 Kwietnia 2005 :arrow: miramax Nie zmiescilo sie cale ;-) Od siebie dodam jeszcze: http://www.ssi.civ.pl/bios/bios.php http://www.zse.ids.bielsko.pl/~fallstart/bios/start.html http://frankosio.neostrada.pl/bios01.htm http://www.agavk.p9.pl/strony/win_bios_0.php http://www.benchmark.pl/artykuly/bios_guid...ures_setup.html http://www.benchmark.pl/artykuly/bios_guide/menu.html Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...