Kain15 Opublikowano 27 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 27 Stycznia 2003 DirectX9.0 - Test wydajności -Mega News Właśnie niedawno Microsoft wypuścił już dziewiątą wersję oprogramowania DirectX, wokół której miliony oczu koncentrowało swoją uwagę. Wprowadzone w nim udoskonalenia i obsługę nowych funkcji w połączeniu z odpowiednim sprzętem powinno wyraźnie zwiększyć wydajność. Jak jest naprawdę ? Czytajcie dalej. Kilka słów o samym DirectX9.0 Jak na razie na rynku istnieją tylko 4 modele procesorów graficznych które są zgodne z standardem DirectX 9.0. Wszystkie te urządzenia pochodzą z jednej korporacji: Ati. Są to kolejno: Radeon9700/9700Pro i Radeon9500/9500PRO. Wszystkie z wyżej wymienionych posiadają jednostki cieniowania oraz wierzchołków wierzchołków wersji 2.0, które pozwalają wykonywać operacje na liczbach zmiennoprzecinkowych. Karty muszą również posiadać kontroler przepływu, które odpowiadają za funkcje programów przeznaczonych dla jednostek cieniowania. Funkcji dotyczących grafiki jest znacznie więcej ale najważniejsze jest w końcu realizacja założeń technicznych w praktyce. Testowany sprzęt Najnowsze biblioteki były testowane na komputerze Miosiego22 (Miosig22@wp.pl ): Procesor: Athlon XP 2100@2300 Płyta główna: Asus A7N8X Deluxe ( Nforce2 SPP) Pamięci: DDR266 512mb ( TwinBank) Karta graficzna: Radeon9500 PRO ( Catalyst 3,0 ) Testy Najnowsze biblioteki testowaliśmy przy pomocy dwóch odmiennych syntetycznych testów: - 3d mark2001 SE (profesjonalny benchmark testujący wydajność poszczególnych jednostek graficznych ) -Unreal Tournament2003 (demo Antalus ) ( gra która obsługuje większość nowinek i technik zawartych w najnowszych bibliotekach Microsoftu ) Na pierwszy ogień poszedł nieśmiertelny 3d mark 2001 SE. Byliśmy raczej pewni iż najnowsze biblioteki powinny zwiększyć wydajność całej karty graficznej ( a szczególnie jednostek cieniowania Pixel i Vertex Shader ) Wyniku jakiego ujrzeliśmy z pewnością nie oczekiwaliśmy: - w rozdzielczości 1024x768 wynik w DirectX8.0/DirectX9.0- 6752/6685pkt - w rozdzielczości 1600x1200 w Direcxt8.0/DirectX9.0-5521/5398pkt Niestety jak widać aplikacja nie zyskała żadnego wzrostu wydajności. Różnice punktów podczas wymiarów są wynikiem granicy błędów. Następnie pełni nadziej uruchomiliśmy grę Unreal Tournament2003 która obsługuje większość nowinek zawartych w nowych kartach, zgodnych z DirectX9.0, oczekując zatem znacznego przyspieszenia obróbki grafiki. I tu kolejne zaskoczenia: - w rozdzielczości 1024x768 wynik w DirectX8.0/DirectX9.0 - 76/74 fps - w rozdzielczości 1600x1200 w DirrectX8.0/DirectX9.0 - 71/79 fps Na podstawie powyższych wyników można twierdzić iż im wyższa rozdzielczość tym większy wzrost wydajności przy użyciu najnowszych bibliotek Microsoftu. Instalować czy nie? Oto jest pytanie Tak naprawdę nie wiem co sądzić o najnowszych bibliotekach. Podczas testów mieliśmy wielorakie problemy z Windowsem po zainstalowaniu nowych bibliotek. Przekłamania graficzne, problemy ze starszymi aplikacjami, niemożność w ,, normalny" sposób odinstalowania DirectX-a, to wszystko w widoczny sposób przeszkadza aby w miły sposób użytkować komputer. Z drugiej strony jednak, dla tych którzy posiadają kartę zgodną z DirectX 9.0 wzrost wydajność z rzędu 8-10% jest nie do pogardzenia. Podsumują posiadaczom sprzętu niezgodnego z najnowszymi bibliotekami radze ostrożnie przechodzić do zmian. A posiadaczom nowych kart Ati zostawiam wybór : Wydajność czy Bezawaryjność. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andriu Opublikowano 27 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 27 Stycznia 2003 Matrox Parhelia też obsługuje DX'a 9.0 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...