Skocz do zawartości
mpeg-4

Recenzja Głośników Creative Gigaworks T20

Rekomendowane odpowiedzi

Dołączona grafika

 

Oryginalny test na ixbt

 

Aktywne głośniki stereo

Creative GigaWorks T20

 

W styczniu 2006 roku firma Creative anonsowała nowy model aktywnych głośników stereo GigaWorks T20. Spektrum przeznaczenia tych kolumn jest bardzo szerokie - tj poczynając od podłączenia do przenośnych urządzeń ,aż do zastosowań w domowym studiu. Ale my już przyzwyczailiśmy się do tego, że u większości producentów modeli głośników komputerowych to jednak modele głośników stereo w jakości dźwięku wypadają bardziej pomyślnie od wielokanałowych współtowarzyszy. Dlatego właśnie nie mogliśmy pominąć pojawienia się w ofercie u producenta Creative kolumn stereo ,a tym bardziej z takim ambicjonalnym przeznaczeniem.

 

Dołączona grafika

Bazując tylko na pięknych słowach marketingowców i fotografiach z witryny producenta można odnieść wrażenie, że kolumny GigaWorks T20 są pełno wymiarowymi kolumnami o dużych rozmiarach. W rzeczywistości jednak, rozmiary obudowy kolumn są bardzo skromne i wynoszą zaledwie 8,5 х 22,5 х 12,5 centymetrów.

 

Jak widać, zastosowane średnio częstotliwościowe głośniki są skazane na bycie głośnikami miniaturowymi. Dlatego z tej przyczyny dźwięk na średnich częstotliwościach będzie niepełnowartościowy. Wymiary membrany ŚCZ-głośnika, włączając w to zawieszenie wynoszą w sumie 6 centymetrów. Jeżeli pamiętacie, to nawet w topowych wielokanałowych głosnikach GigaWorks S750 był zastosowany głośnik z membraną 7,5 centymetrów. W charakterze głośników wysoko tonowych zastosowano kopółkowe jedwabne twittery .

 

Dołączona grafika

Akustyczna oprawa kolumn wykonana jest w układzie bas reflex. Port fb wyprowadzony jest na górny panel. Obudowa kolumn zrobiona jest w całości z plastiku i wykonana jest w takiej formie, że kolumna nieco odchyla się do tyłu. Aby zapobiec ślizgania się po powierzchni od dołu przewidziano gumowe podkładki.

 

Dołączona grafika

Elementy regulacyjne umieszczone są w prawej kolumnie. Tu przewidziano regulatory:od głośności i oddzielnie dla niskich i wysokich częstotliwości. Regulator głośności w położeniu na minimum staje się wyłącznikiem zasilania. Na przodzie kolumny są także umieszczone: wyjście na słuchawki, dodatkowe wejście i wskaźnik zasilania.

 

Dołączona grafika

 

Złącza dla podłączenia rozmieszczone są w tylnej części części tej samej kolumny. Lewą kolumnę podłącza się przewodem o długości 2 metry.

 

Spojrzymy na grafik ChCZ testowanych kolumn, otrzymany przez odtworzenie testowanym systemem logarytmicznie narastającej sinusoidy (swept sine).

 

Dołączona grafika

grafik ChCZ, zmierzony na osi WCZ-głośnika

Sądząc po naszym pomiarach, nieliniowość ChCZ wynosi ±6 dB 80 Hz — 20 kHz. Dla tej klasy głośników takie wskaźniki są możliwe do przyjęcia.

 

Dołączona grafika

Grafik ChCZ, zmierzony przed otworem bas reflexu

Bass reflex wzbogaca dźwięk niskimi częstotliwościami na częstotliwości 70 Hz.

Dołączona grafika

Grafik ChCZ, zmierzony przy różnym położeniu regulatorów barwy

Tu można namacalnie zobaczyć rzeczywistą pracę regulatorów barwy. Wysokie częstotliwości zmieniają się począwszy od 2 kHz natomiast regulator BASS zwiększa głośność w zakresie 80 Hz.

 

Następnie prezentujemy widmo sygnału, zmierzone na częstotliwościach kontrolnych.

Dołączona grafika

Widmo sygnału, oddawanego kolumną przy podaniu częstotliwości 200 Hz

Dołączona grafika

Widmo sygnału, oddawanego kolumną przy podaniu częstotliwości 500 Hz

Dołączona grafika

Widmo sygnału, oddawanego kolumną przy podaniu częstotliwości 1 kHz

Dołączona grafika

Widmo sygnału, oddawanego kolumną przy podaniu częstotliwości 2 kHz

Poziom zniekształceń harmonicznych w kolumnach jest wyższy od średniego. Aby ustalić,czy przypadkiem zastosowany układ wzmacniający nie wpływa na pojawienie się takiej ilości zniekształceń w kolumnach , przeprowadziliśmy mały eksperyment.Tj zmierzyliśmy zniekształcenia podłączywszy pasywną kolumnę do zewnętrznego wysoko jakościowego wzmacniacza, i następnie oczymaliśmy różniące się wyniki.

 

Dołączona grafika

Widmo sygnału, oddawanego kolumną przy podawaniu częstotliwości 1 kHz, podłączonej do

zewnętrznego wzmacniacza wysokiej jakości

Jak widzicie, na pomiarach znikła tylko niewielka część zniekształceń harmonicznych i widmo sygnału stało się nieco czystsze, szczególnie w zakresie wysokiej częstotliwości . W ten sposób, wyjaśniliśmy że wpływ wbudowanego wzmacniacza wnosi pewien obliczony wkład w powstawanienie pasożytniczych zniekształceń harmonicznych. Z drugiej strony jednak, widzimy że zastąpienie układu wzmacniającego rozwiązuje problem tylko częściowo, ponieważ zniekształcenia w kolumnie przy połączeniu do wysokiej jakości wzmacniacza też całkiem nie zniknęły .

 

 

Zaletą dźwięku GigaWorks T20 jest brak ściśniętego odcienia i obecność niskich częstotliwości uwzględniając małe gabaryty obudowy kolumn. Dzięki dobrze zaprojektowanemu portowi fb (bas reflex) dźwięk wzbogaca się niskimi częstotliwościami, jednak od tego zmienia się barwa dźwięku (tzw podbarwienie).

 

Podstawowymi brakami są: skompresowany dźwięk na tonach średnich, podkreślony (podbity) górny zakres średnich częstotliwości i podbarwienie w dolnym rejestrze średnich częstotliwości.

 

Zróbmy bilans. Całościowo kolumny GigaWorks T20 są kolejnym oryginalnym rozwiązaniem, które ucieszy wielbicieli produkcji Creative. Uwzględniając stosunkowo wysoką cenę GigaWorks T20 na naszym rynku, kolumny te pewnie nie mogą konkurować z pełnowymiarowymi głośnikami za te same pieniądze. Zaleta T20 polega w sposób istotny na mniejszych rozmiarach w szerokości, nie wymagających wiele miejsca dla ich ustawienia.

 

 

 

Grigorij Liadov ( grigory@ixbt.com )

Opublikowany — 8 listopada 2006 r.

Edytowane przez mpeg-4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Slyszałem i dziekuje.....(w MM mozna wszelkie komiczne zestawy posluchac:D) i powiem szczerze paranoja...do ipoda, lapka czy innego zestawu wymagajacego mobilnosci w sam raz, ale do sluchania muzy na sprzecie stacjonarnym...

To samo chciałem napisać :D

Te głośniczki są o co najmniej połowę za drogie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A te zniekształcenia które ''nie całkiem zniknęły''nawet po wpięciu zewnętrznego wzmacniacza ,to pewnie pochodzą od głośnika wysoko tonowego tylko pewnie nie chcieli o tym już wspominać na dokładkę do -->''skompresowany dźwięk na tonach średnich, podkreślony (podbity) górny zakres średnich częstotliwości i podbarwienie w dolnym rejestrze średnich częstotliwości i widocznego na wykresie podbarwienia basu na 70 Hz .'' :wink: .

Edytowane przez mpeg-4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...