Zielony Buszmen Opublikowano 2 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 2 Lipca 2013 (edytowane) Witam! Ostatnio kupiłem chłodzenie TwinTurbo II, by zamontować je na mojej grafice Vertex3D HD 7870 Tahiti LE. Po więcej szczegółów (odnośnie kupna) odsyłam do tego tematu. Po co założyłem nowy temat? Otóż wiele osób ma taką grafikę, lecz niewiele decyduje się na zmianę chłodzenia ze strachu, że coś nie będzie pasować, itp. Na internecie nie ma zbyt wiele informacji na temat tej karty graficznej i zmiany jej chłodzenia. Więc tak -> chłodzenie TwinTurbo II kupiłem od sprzedawcy _AAB_ na allegro. Chłodzenie przyszło, odpakowałem i sprawdziłem czy wszystko jest ok. Otóż nie wszystko było idealnie. Brakowało tulejek 1,5 mm oraz 3,5 mm, natomiast nie wiedzieć czemu w opakowaniu były dwie pary płytek montażowych do HD 7770 (a powinna być jedna). Nie było też pre-aplikowanej pasty MX-4 na odbieraczu ciepła. Widać było jej resztki na obrzeżach. Jedna naklejka na chłodzeniu była lekko naderwana, a dołączona instrukcja montażu troszkę poplamiona pastą termo przewodzącą. Wniosek jest tylko jeden: ktoś przede mną używał tego chłodzenia. Sprawa jest aktualnie wyjaśniana ze sprzedawcą, dlatego jak coś się nowego dowiem, to napiszę. Wracając do głównego wątku, Oto wnętrze mojego PC przed zmianą chłodzenia: Aby zdjąć stare chłodzenie z karty graficznej wystarczyło odkręcić 4 śrubki Przez to że nie było pre-aplikowanej pasty, musiałem wziąć MX-2 i samemu nałożyć. No i karta z zamontowanym nowym chłodzeniem: A tak prezentują się wnętrzności komputera: Co do wymiarów chłodzenia, to od razu mówię, że TT2 wystaje 0,5 cm za PCB. W mojej obudowie (Zalman Z9) wszystko ładnie się zmieściło. Chłodzenie waży prawie 0,5 kg, dlatego po montażu radzę czymś je dodatkowo przymocować, ponieważ PCB karty może się mocno wygiąć. Ja wziąłem izolowany drut, którym złapałem za jeden HeatPipe, i przymocowałem do obudowy tak, aby PCB było równe, nie falowało. Kolejną rzeczą jest to, że straciłem swobodny dostęp do portów SATA III (MSI Z77a-G43). Obrazuje to poniższe zdjęcie: Jako że posiadam dysk HDD, SATA 2 w zupełności wystarczy (dysk: seagate barracuda 1 TB, st1000dm003). W przyszłości, gdy będę chciał zamocować jakiś dysk SSD to będę musiał kombinować Na koniec warto wspomnieć o temperaturach i kulturze pracy. Otóż w Furmarku mam 54 stopnie, gdzie na starym chłodzeniu podchodziło pod 80. GTA IV -> 50 stopni (wcześniej 70) AC3 -> 45 stopni (wcześniej 65 - 70) Metro LL -> 47 stopni (wcześniej 74) Spoczynek, pulpit -> 25 stopni (wcześniej 30). W pomieszczeniu testowym było 28 stopni, dlatego temperatura karty w idle pozytywnie zaskoczyła. Ogólnie temperatury są bardzo dobre. Wentylatory chłodzenia podłączyłem przejściówką 7V do zasilacza, dzięki temu wentylatory kręcą się z prędkości 58 % (1160 RPM). W takim stanie są one niesłyszalne przy zamkniętej obudowie. A temperatury są bardzo niskie. Na koniec podam jeszcze w spoilerze parametry mojego PC: CPU: i5 3470 + HE 924 GPU: VTX HD 7870 XT + TwinTurbo 2 RAM: 8 GB DDR3 1333 MHz CL9 GoodRAM Dual channel MoBo: MSI Z77A-G43 HDD: Seagate ST1000DM003 PSU: FSP Raider 650 CASE: Zalman Z9 Proszę komentować, krytykować, pytać Edytowane 2 Lipca 2013 przez jozefinox 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Klaus Opublikowano 2 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 2 Lipca 2013 (edytowane) Tego kabliska zasilania cpu nie da się za tacką poprowadzić? Okazuje się, że przy rozbudowanym konfigu warto dopłacić do płyty z krawędziowymi (kątowymi) złączami sata. U ciebie może dałoby się użyć też przewodu sata z kątową wtyczką. Zastanawiam się, czy dało by się zamontować na ta kartę Accelero s1 rev 2. nie ma nawet jednej sztuki na allegro, nie istotne więc. Edytowane 2 Lipca 2013 przez Klaus 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zielony Buszmen Opublikowano 2 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 2 Lipca 2013 Tego kabliska zasilania cpu nie da się za tacką poprowadzić?Niestety, nie da się, ponieważ jest za krótki Próbowałem już na rożne sposoby. trzeba by było kupować przedłużkę. U ciebie może dałoby się użyć też przewodu sata z kątową wtyczką.Też o tym myślałem, lecz na razie nie jest mi to potrzebne, więc będę martwił się później Dzięki, że chciało Ci się przeczytać moje bazgroły Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Klaus Opublikowano 2 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 2 Lipca 2013 Teraz dopiero zauważyłem, dlaczego nie dałeś zasilacza wentylatorem do dołu, ciągnąłby powietrze spod kompa, byłoby chłodniej, może ciszej. Nawet przewód zasilania cpu stałby się dłuższy. Dodatkowo odpadłoby ryzyko, że coś może wpaść do zasilacza. 2 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
HeatheN Opublikowano 2 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 2 Lipca 2013 Dobrze Ci poszło:)A temperatura robi wrażenie. Popraw tylko ta zasiłke tak jak Klaus napisał :) 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zielony Buszmen Opublikowano 2 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 2 Lipca 2013 (edytowane) Z tym zasilaczem to jest trochę mały problem. Otóż proszę spojrzeć na zdjęcie mojej obudowy. Jak widać jest to miejsce montażu zasilacza. Jak zamontuję zasilacz dołem to będzie on wciągał kurzu co nie miara, ponieważ nie ma tam żadnego filtra. Po miesiącu czasu takiej pracy wentylem do dołu zasilacz miał w sobie tyle kurzu, jakby rok nie sprzątano. Bym musiał coś pokombinować z filtrem (może rajstopy naciągnąć na zasilacz?). Może macie jakieś pomysły? Edytowane 2 Lipca 2013 przez jozefinox Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Klaus Opublikowano 2 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 2 Lipca 2013 Jedyny pomysł to wycięcie odpowiedniego otworu w podłodze obudowy + filtr. Jak nie masz ochoty na taką zabawę, zostaw jak jest. Pamiętaj tylko, jak cokolwiek robisz w kompie, przewód zasilający odłączony. Inaczej, jak tylko wpadnie śrubka, po zasilaczu. 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
HeatheN Opublikowano 2 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 2 Lipca 2013 Od spodu niech przyklei kawałek filtru...a są takie filtry zwykle (nie węglowe) do okapów...wkłady, kosztuje to z 20zł (1x1m) ja tym calą obudowę wykleiłem dzięki czemu mam spokój z kurzem 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zielony Buszmen Opublikowano 2 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 2 Lipca 2013 Wziąłem jeden filtr anty-kurzowy, który był wraz z obudową, nieużywany. Wziąłem izolowane druciki i przymocowałem go do dołu obudowy. Zasilacz zmieniłem tak, by zasysał powietrze z dołu, z pod obudowy. Zauważyłem jedną rzecz: mianowicie jak zasilacz był wentylatorem w górę to po przyłożeniu ręki z tyłu zasilacza można było czuć mocny podmuch powietrza. Teraz, gdy dałem go do dołu wentylatorem to pod obciążeniem ledwo co czuć powietrze. Czyżby wentylator wolniej pracował? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Klaus Opublikowano 2 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 2 Lipca 2013 Może pracować wolniej, jest chłodzony powietrzem o niższej temp. Może też to być efekt zdławienia przepływu filtrem. 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zielony Buszmen Opublikowano 3 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 3 Lipca 2013 Nie jestem pewien, ale chyba, tak jak mówi Klaus, wentylator szybko w zasilaczu się kręci, a powietrza mało przelatuje. Jednak te powietrze, czy to w spoczynku, czy pod obciążeniem, jest zimne. Prawdopodobnie nie jest to wina filtru, tylko tych małych otworów w obudowie. Zostawić jak jest, czy "wiercić dziury"? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leon166 Opublikowano 3 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 3 Lipca 2013 Nie jestem pewien, ale chyba, tak jak mówi Klaus, wentylator szybko w zasilaczu się kręci, a powietrza mało przelatuje. Jednak te powietrze, czy to w spoczynku, czy pod obciążeniem, jest zimne. Prawdopodobnie nie jest to wina filtru, tylko tych małych otworów w obudowie. Zostawić jak jest, czy "wiercić dziury"? Czy wiercić to musisz sobie sam odpowiedzieć. Ja bym wiercił. 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zielony Buszmen Opublikowano 3 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 3 Lipca 2013 (edytowane) Tutaj jet może lepsze zdjęcie: Otwory są, nieduże, ale są. Znajomy posiada taką samą obudowę, tylko że ma zasilacz Be quiet! 530 Wat. Ma go zamontowanego wentylatorem w dół. Siedzi mu on tak od stycznia. Ostatnio sprzątał w kompie, więc go odkręcił i.. zero grama krzu w zasilaczu. A był zamontowany wentylatorem w dół bez żadnego filtra. U mnie po miesiącu bez filtra kurzu w zasilaczu było co niemiara. Kolejną rzeczą jest to, że gdy mój zasilacz był zamontowany wentylatorem w górę to podczas spoczynku (Pulpit) wentylator na oko pracował z prędkością 1500 RPM (wydmuchiwane powietrze). Pod obciążeniem ta wartość wzrasta gdzieś tak do 2000 - 2500 RPM, podmuch powietrza jest bardzo mocny. Gdy zasilacz przerzuciłem (tak jak mi radziliście) wentylatorem w dół to w spoczynku podmuch powietrza jest ledwo wyczuwalny, a pod obciążeniem trochę go czuć (1000 RPM?). Moje pytanie jest następujące -> jeśli producent obudowy zrobił takie, a nie inne otwory to czy nie powinny one wystarczyć? PS -> Proszę spojrzeć na stronkę: http://www.fsplifestyle.com/product.php?LID=1&PSN=382 Tam pisze, że mój raider ma certyfikat 80+ silver. Jak go kupowałem miał 80+ bronze Edytowane 3 Lipca 2013 przez jozefinox Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
HeatheN Opublikowano 3 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 3 Lipca 2013 Nic nie rób, nie wycinaj.Jak masz problem z kurzem (to musisz częściej sprzątać:D) to zamontuj jakiś prosty filtr i tyle.Zasilce nic się nie stanie 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zielony Buszmen Opublikowano 3 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 3 Lipca 2013 (edytowane) Zacząłem robić OC grafice. Ze standardowych 975 na rdzeniu podnosiłem stopniowo w górę i aktualnie jest 1200 MHz na rdzeniu. Pamięci nie ruszałem, więc są na standardowym taktowaniu. PowerLimit ustawiłem na +15 %. Karta w FurMarku ma 70 stopni przy ustawieniu wentylatorów TwinTurbo2 na 7V (58 %). Podkręcać dalej? Edit: Jednak 1200 MHz na rdzeniu to zbyt dużo. Furmark zawiesił kompa, choć temperatury były w normie (70 stopni). Edytowane 4 Lipca 2013 przez jozefinox Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zielony Buszmen Opublikowano 4 Lipca 2013 Zgłoś Opublikowano 4 Lipca 2013 Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie mojego zasilacza (FSP Raider 650). Gdy komputer jest w idle (pulpit) to słychać mocny szum. Jest to szum z wentylatora z zasilacza. Nie ważne czy jest on wentylatorem w dół czy w górę - szumi tak samo. Pod obciążeniem 100% CPU i 100% GPU wentylator w zasilaczu zaczyna buczeć. Czy wszystko jest na pewno ok? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...