Skocz do zawartości
Trickster

Czerwona dioda DRAM w nowym PC

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam problem z nowym zestawem który sam złożyłem i tracę już pomysły jak to ogarnąć.

Na wstępie zestaw: Gigabyte B650 EAGLE AX, Ryzen 5 7500F, Gigabyte GeForce RTX 5070 Windforce 12GB, ZASILACZ SEASONIC FOCUS GX-750 V4 ATX 3.1 PCIE 5.1 BLACK 80PLUS GOLD 750W, Patriot Viper Venom DDR5 32GB (2x16GB) 6000MHz CL30, Dysk SSD Patriot VP4300 Lite 2TB M.2 2280 PCI-E.

Sprzęt złożyłem bez większych problemów, aktualizacja BIOS, ustawienia, instalacja systemu... etc. Jedynie miałem problem z nie wykrywaniem HDD przez SATA, nie pokazywało go w BIOS. Próbowałem wszystkich 4 wejść, różnych kabli. Nie miałem tylko okazji sprawdzić dysku na innym sprzęcie a temat ostatecznie olałem.

Po zakończonych ustawieniach i przepięciu na docelowe biurko, uruchomieniu na 2 monitorach, odpaleniu YT i jakiegoś programu, gdy włączyła się nakładka NVIDA kilka razy piknęło na płycie - nie pamiętam dokładnie ale jakieś 2-3 razy i wywaliło kartę sieciową z systemu. Dioda karty sieciowej dalej się świeciła tylko bez tej drugiej co miga na przesył danych. Do tego zaczęło przycinać system na zasadzie - kilka sekund normalnie działa / kilka sekund zwiechy.

Po resecie problem się powtarzał (już bez "beepów") parę minut po uruchomieniu systemu. W końcu po iluś resetach ustawień karty sieciowej problem zniknął. Pojawił się za to inny problem, następnego dnia przy uruchamianiu PC rozruch zatrzymał się na czerwonej diodzie DRAM ale po paru minutach wystartował i pracował normalnie. I tak przy każdym kolejnym włączeniu komputera, czy nawet przy resecie podobna sytuacja tylko czas zgaśnięcia diody DRAM był różny - od sekund do ponad godziny. Jeśli nie wyłączyłem PC przez 3 dni to chodził cały czas normalnie - z jednym wyjątkiem.

Kiedy odpaliłem grę - nic wymagającego - to w pewnym momencie przy większym ruchu graficznym na ekranie drastycznie spadły fps - z 200 do pojedynczych - trwało to kilka minut. W trakcie zerknąłem tylko do menadżera zadań na wydajności ale tam wszystko wyglądało stabilnie, żadnego CPU 100% czy coś.

Dodatkowo wrócił problem ze znikaniem karty sieciowej i lagami systemu - przy okazji zauważyłem że gdy wywala kartę sieciową to pojawia się trochę błędów w menadżerze urządzeń, błędy sterowników karty sieciowej ale też SATA i USB 3.2.

Zacząłem więc trochę standardowych testów - hwinfo, cinebench, testmem5... Nie znalazłem nic specjalnego, temperatury w normie, wyniki procesora prawie takie jak na CPU monkey.

W BIOS jeszcze sprawdzałem różne profile RAM pod względem niekompatybilności - EXPO 1 (6000 mhz), EXPO 2 (5400 mhz), brak (4800) - ale nic to nie zmieniło z diodą.

Uznałem że trzeba sprzęt rozłożyć i złożyć - może jakieś piny na sokecie, może jakiś kabelek zasilania nie dociśnięty. I tak w skrócie:

- RAM próbowałem we wszystkich możliwych kombinacjach, bez zmian. Niestety nie mam możliwości sprawdzenia innego RAMU ani sprawdzenia tych kości na innym sprzęcie.

- Wyjmowałem baterię, reset CMOS nie pomógł.

- Sprawdziłem procesor i socket - nie dopatrzyłem się żadnych uszkodzeń.

- Sprawdzałem kartę graficzną na różnych wejściach, próbowałem też startu na zintegrowanej - bez zmian.

- Z samym procesorem i jedną kością RAM - też dioda DRAM.

- Wszelkie przewody pomacałem czy dociśnięte, zasilanie procka przepiąłem w inne gniazdo w zasilaczu.

Po złożeniu sprzętu rozruch już w ogóle nie przechodzi, cały czas dioda DRAM. Także tyle z mojej "naprawy" 😄 Choć podejrzewam że jak zrobię aktualizację BIOS flashem to może uda się wrócić do stanu "w końcu się uruchomi".

Przegrzebałem google ale takiej kombinacji problemów jak u mnie nigdzie nie znalazłem, raz ktoś coś wspominał o połączeniu diody DRAM z losowym wywalaniem karty sieciowej - u niego pomogła wymiana procka.

No i teraz mam zagwozdkę, części nowe tylko co tu wysłać na gwarancję?

RAM - podstawa przy diodzie DRAM ale mało prawdopodobne żeby obie nowe kości zdechły naraz. Gdyby chodziło o niekompatybilność to problem byłby chyba od początku? Dodatkowo RAM raczej nie ma wpływu na wywalanie karty sieciowej.

Karta graficzna - też możliwa przy DRAM ale raczej wykluczona skoro dioda dalej świeci bez karty.

Zostaje procesor lub płyta główna - na fpsy wpływa raczej miałby procesor ale na kartę sieciową albo gniazda SATA? To chyba bardziej chipset płyty głównej za to odpowiada... Poza tym testu obciążenia procka nic nie wykazały. No i nie mam pomysłu co dalej, sensownego serwisu w okolicy nie mam żeby to przebadali.

Ktoś z was miał może podobne "objawy" albo ma pomysł co jeszcze mógłbym sprawdzić?

IMG_20250908_100324_684.jpg

IMG_20250908_100338_922.jpg

Edytowane przez Trickster

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Drzyj Pan to od nowa i kładź na stół ( napisze że masz delikatny śmietnik w tej obudowie ) czasu gdzie tak się składało zestawy dawno minęły.

1. Wyciągnąć procesor obejrzeć czy tam Ci się pasty do gniazda co nie dostało, obejrzysz też procesor.
2. Popraw te chłodzenie, do góry nogami ( no panie )
3. Podpórka pod kartę taki koloch a podpórki nie ma za kilka mieś jak grasz będziesz żałował że o tym zapomniałeś
4. Jak już będziesz miał płytę na stolę obejrzysz czy banki pamięci dobrze są obsadzone może za delikatnie wcisnąłeś pamięć ( tutaj taka wiedza kiedy wkładałeś pamięć dla użytkowników też może być cenna czy to było na stole czy w obudowie )

I oczywiście cały zestaw ma być rozbrojony testowany na stole tylko na podstawowych podzespołach. Ze zdjęć nie widzę, ale oczywiście dodatkowe zasilanie do CPU podpięte.

No życzę powodzenia oczywiście i udanego serwisu

PS. Z tą podpórką nie żartowałem, widać że przewody ciągną ją jeszcze w dół.

Edytowane przez P3ch

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Jak pisałem już całość rozbierałem, oglądałem i składałem od nowa. Nie wyciągałem tylko dysku bo raczej nie ma wpływu na problem i samej płyty nie odkręcałem. Procesor i socket oglądałem, są ok.

2. Założyłem w ten sposób żeby mieć lepszy dostęp do śruby po stronie ramu, mam wielkie łapy i przykręcanie chłodzenia to dla mnie spory wyczyn. Z problemem nie związane ale masz rację, z jakiegoś powodu konstrukcyjnie chłodzenie ma to wgłębienie z jednej strony i pewnie lepiej żeby wgłębienie było po wyjściowej stronie obiegu powietrza. Póki co mam w perspektywie wielokrotne rozgrzebywanie sprzętu - takie detale i układanie kabelków to zabawa na koniec.

3. Myślałem o tym, nawet mierzyłem i na razie ugięcie na długości całej karty jest około 1 mm. Przewody nie ciągną karty, wszystkie są luźno. Ale w perspektywie dłuższej pracy na pewno taką domontuje. Póki co - trzeba rozwiązać problem bo nie wiem nawet czy ten zestaw zostanie w takim układzie.

4. Pierwsze składanie robiłem na stole - RAM, procesor, chłodzenie, zasilanie procesora - i całość montowałem do obudowy. Przy drugim złożeniu wszystko już w obudowie. RAM przekładałem już kilkanaście razy i naprawdę solidnie dociskałem - tak czy inaczej zatrzaski same zaskakują kiedy wejdzie. Poza tym problemy zaczęły się w trakcie użytkowania systemu, gdyby to była kwestia niedociśniętego ramu to problem byłby raczej od początku.

Jeśli masz na myśli ATX_12V jako dodatkowe zasilanie CPU to tak, sprawdzane kilka razy czy dociśnięte i na płycie i w zasilaczu.

Jak pisałem, sprzęt już rozbierałem i składałem więc ciągłe powtarzanie tego samego może tylko zaszkodzić. Ale pewnie w weekend jeszcze raz to zrobię, łącznie z wyjęciem płyty z obudowy i wymianą kabli na inne - tak dla pewności.

Dzięki za rady.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

ogólnie to ciężki temat , ale widzę ze masz PC speaker , wydaje jakieś dźwięki ? 

raczej bym obstawiał problem z płyta główna , raczej serwis/gwarancja. 

jak PC sprawia problemy to już miałeś zasugerowane aby odłączyć i odpiąć wszystko , pozostawić minimalna konfiguracje , CPU, jedna kostka ramu , CPU nie ma igpu wiec kata graficzna RTX , myszka klawiatura , oraz podłączony monitor.     

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Speaker za pierwszym razem jak się pojawiły problemy to coś wypikał ale dokładnie nie pamiętam. Potem już tylko standardowe 1 beep przy starcie rozruchu jak znikała dioda dram.

No i jak zapomniałem ram wpiąć to 3 sygnały 😆 a teraz cisza przy tej diodzie.

W weekend zrobię ostatnia próbę własnoręcznej diagnozy, wgram nowy BIOS flashem bo podobno na pierwszej wersji ta płyta nie ma szans wystartować. A potem rozbiórka i sprawdzę wszystko jeszcze raz na spokojnie.

Jak nic nie pomoże to albo znajdę zaufany serwis albo od razu reklamacja płyty i czekanie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...