Skocz do zawartości
Dreq

2 Wentylatory + Dziura = "mróz" W Obudowie...

Rekomendowane odpowiedzi

Moje efekty drobnych prac ślusarskich:

- na górze obudowy wstawiłem 2 wentylatory 120mm (Qoltec 1500rpm, 58CFM), jeden obok zasilacza,

drugi częsciowo nad napędami 5,25", oba wyciągają powietrze z obudowy,

- z boku obudowy, na wysokości procka, wyciąłem otwór o średnicy ok.10cm i wstawiłem w nią

rurę zrobioną z butelki po maślance :P, która dochodzi do wentylatora na radiatorze procka

(tunel powietrzny).

Dołączona grafika

Trzeci wentylator to ten w zasiłce...., ani z przodu, ani z tyłu obudowy żadnych wentyli...

Efekty przeszły moje najśmielsze oczekiwania....

Temperatura na procku w spoczynku spadła z 43st do 35st, w max obciążeniu z 52st na 40st..!!!

Temperatura na płycie w spoczynku spadła z 31st do 25st, w max obciążeniu z 35st do 29st..!!!

 

...a wszystko przy procku przetaktowanym o 500 MHz i grafie podkręconej o jakieś 30%...:D

Do takiej konfiguracji wstawianych wentyli zmotywował mnie ten test:

http://www.short-media.com/review.php?r=230

U mnie świetnie zdało to egzamin...

Edytowane przez Dreq

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Noooo, a napisz nam jeszcze ile cię kosztowały wentylki 12cm... bo to jest najważniejsze...

Powiedzmy tak: Hameryki to ty nie odkryłeś, zrobiłeś dolot chłodnego powietrza z zewnątrz obudowy i wyciąg ciepłego na zewnątrz... umiesciłes wentyle na górze, tam gdzie się zbiera ciepłe powietrze... no cóż, czysta fizyka.

ALE: spoko, ja już się nie bawię w cięcie obudowy na części, w ten sposób rozpieprzyłem 3 obudowy...za wiele mi z tego nie przyszło, prócz wydatków na kolejne metalowe pudełka.

 

Moja rada: mozna to zrobić bez cięcia góry obudowy i montarzu 12cm wiatraków. Zajrzyjcie do tego linka http://www.overclockers.com/tips1187/ . Mozna tam przeczytać o prostym i stosunkowo tanim sposobie odgrodzenia proca i coolera proca od reszty zestawu i ..... ale, o tym wiecej w artykule.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Noooo, a napisz nam jeszcze ile cię kosztowały wentylki 12cm... bo to jest najważniejsze...

Powiedzmy tak: Hameryki to ty nie odkryłeś, zrobiłeś dolot chłodnego powietrza z zewnątrz obudowy i wyciąg ciepłego na zewnątrz... umiesciłes wentyle na górze, tam gdzie się zbiera ciepłe powietrze... no cóż, czysta fizyka.

ALE: spoko, ja już się nie bawię w cięcie obudowy na części, w ten sposób rozpieprzyłem 3 obudowy...za wiele mi z tego nie przyszło, prócz wydatków na kolejne metalowe pudełka.  

 

Moja rada: mozna to zrobić bez cięcia góry obudowy i montarzu 12cm wiatraków. Zajrzyjcie do tego linka http://www.overclockers.com/tips1187/ . Mozna tam przeczytać o prostym i stosunkowo tanim sposobie odgrodzenia proca i coolera proca od reszty zestawu i ..... ale, o tym wiecej w artykule.

Nooo..stary...Hameryki to ja odkrywać nie chciałem, chciałem jedynie się...pochwalić:P, a poza tym jak zauważyłem to sporo ludków ma dylemat gdzie wentylki zakładać.. z przodu, z tyłu, z boku?.. w którą stronę mają dmuchać?....chciałem jedynie się podzielić swoim doświadczeniem... :wink:

..a co do ceny to za dwa wentyle zapłaciłem 60 zł.....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to ja wam powiem coś ciekawego :wink:

mam bude ModeComa PROstation i w moim przypadku:

- 120mm@5V na suficie wyciagające (OUT) + 80mm pod zasiłką wyciągające (OUT)

działa o 6* (temp mobo) GORZEJ niż:

- 80mm na suficie wpychające (IN) + 80mm pod zasiłką wyciągające (OUT) :)

działo się tak zarówno przy AC jak i WC. spadła temp NB, SB i grafy (mój Prophet jest chłodzony ino pasywnie). zyskała na tym również zasiłka (Tagan dostaje świerze powietrze z sufitu) i ogólnie jest duuuzo lepiej :lol: temp mobo w stresie nie przekracza 26*C (w pokoju jakieś 23*) a ma co grzać w środku: Vcore 1,9V czy MosFety gorące a i grafa kręcona, więc też ładnie grzeje :wink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może jakieś zdjęcia zapodajcie, a pozatym co sądzicie, żeby na ścianie wstawić taki bardzo duży wentylator, śrenicy nieznam ale chyba ok 30 cm i z drugiej strony podobny, tylko zasada jest taka, że 1 wciąga zimne powietrze a drugi wyciąga cieple. Czy powstanie dobry tunel powietrzny?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pomysł Dreqa jest OK. Ja wstawiłem tylko jedem wentylator 80mm z góry obudowy na 7V. Temperatury w obudowie i na procesorze spadły o ok. 5*C. Komputer jest cichszy pomimo dostawienia tego wentyla, bo wentyl zasilacza pracuje na niższych obrotach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to ja wam powiem coś ciekawego :wink:

mam bude ModeComa PROstation i w moim przypadku:...

widzisz bo to wszystko zalezy od umieszczenia czujnikow - teraz chlodzisz tylko gore budy (systemu) :P

zrob doswiadczenie - mierz temp dyskow przy obu ukladach - zareczam ze przy tym "gorszym" dyski sa chlodniejsze :P no chyba ze powietrze nie ma sie ktoredy dostawac do wnetrza budy (poza szparami) jak masz oba wentyle wyciagajace = masz odpowiedz dlaczego taka duza roznica w temp "MoBo"

 

IMO zeby test http://www.short-media.com/review.php?r=230 byl bardziej wiarygodny (wiem sam odgrzebalem neidawno ten link) :roll: to przydaly by sie zdjecia robione kamerka temiczna wtedy bylaby jasnosc co przy jakim ukladzie ma sie lepiej i jak wyglada cyrkulacja powierza w budzie

 

PS

jak dla mnie w tamatym tescie brakuje ukladow:

1.

- 1 duzy wentyl w podlodze (zasysa)

- 2 duzy wentyl w suficie (wypycha)

duzy wentyl > 120

 

2.

- 1 wentyl z przodu (zasysa)

- 1 wentyl w podlodze (zasysa)

- 1 wentyl pod zasilka (wypycha)

- 1 wentyl w suficie (wypycha)

 

mysle ze wyniki mogly by byc ciekawe :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie zdecydowanie najlepszy rezultat jesli chodzi o temp proca daje tunel. Jest to dosc proste w wykonaniu i moze ladnie wygladac. Co ciekawe nie jest wymagana bezwzgledna szczelnosc, ale lepiej zeby dany cooler pasowal do takiego rozwiazania. Jest tak w wypadku coolerow opartych na konstrukcji zalmana 7000cu. (w moim przypadku cos ala qc-80). Moge robic dokladne testy, bo mam 2x 120mm (sufit wyciag i przod ssanie), tyl pod zasilka 92mm wyciag. A w samym coolerze proca jest na oko okolo 80x80 wenty. Wsztkie 3 wentyle w obudowie to papsty. Jednak te 120 sa dosc glosne szczegolnie na wiekszych obrotach. Ciezkie wirniki (ten z przodu jest ustawiony w pionie i to ma tez wplyw na halas, ciezkie lopatki odchylaja pewnie nieco od pionu cala konstrukcje).

Ogolnie miedzy buda bez tunelu a z tunelem jest roznica okolo 7 C. Ale to nie wsyztko. Temp proca ma bardzo duzy zwiazek z temp otoczenia. Normalnie nawet majac zimniej w pokoju ma to niezbyt wyrazny wplyw na temp. Przy tunelu natychmiast dostaje sie chlodne powietrze na radiator od proca i sa drastyczne roznice. Np teraz mam lekko uchylone okno (jakies 17-18C w pokoju) w idle 36C na cpu na tym co w podpisie... Skutecznosc tunelu latwo dowiesc zdejmujac boczna sciane obudowy razem z tunelem. W tak otwartej budzie temp rosnie rowno o 5C w ciagu niespelna 5min :) Oczywiscie mowie tu o sytuacji przy wylaczonych (badz wolno pracujacych wentylach 120mm). Do zrobienia tunelu swietnie nadaje sie tuba basowa (7zl) ktora zakrywa krawedzie po wycieciu i ogolnie dosc ladnie wyglada. Trzeba tylko dobrze wymierzyc miejsce wyciecia i ew dostosowac dlugosc tuby. Nie trzeba wcale robic jakichs wpasowujacych sie rekawow na procu (zeby tuba wchodzila w taki rekaw i byloby szczelnie) bo to kupa roboty i problem z otwieraniem. Ogolnie rzecz biorac koszt znikomy a efekt bardzo wyrazny.

Na codzien (komp chodzi 24/7) na wentyl na procu chodzi na 30-40% swojej szybkosci (cisza) i tylni parawie na maxa (jest wyjatkowo cichy to chyba ta dobra seria papstow i nie musze go skrecac). 120 sa wylaczone. Przy intensywnym kozystaniu wlaczam gorna na lekkie obroty aby wyciagala cieple powietrze. Drastycznie spada temperatura wewnatrz ale z racji szumu stosuje tylko jesli to naprawde potrzebne. 120 wciagajaca jest glosna uzywam ja do testow karty graficznej bo ma taki ciag ze dmucha na ramy karty bardzo mocno.

Ogolnie trzeba troche uwazac z tymi wciagajacymi wentylami jesli bawicie sie w p2p i sporo wam pracuje komp bo to dziala jak wielki odkurzacz. Szczegolnie jest to uciazliwe na procu bo bardzo szybko zapychaja sie finy na radiatorze i wskazane jest czyszczenie. Ale to chyba jedyna wada. A to kilka fotek jak wyglada tunel:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Aha, tube wkleilem poxipolem i byla dosc dluga, tak ze jest 1-2mm luzu do zeberek coolera od jej krawedzi. Mialem gdzies jeszcze zdjecie bocznej blachy od boku z dokladnie pokazana tuba ale nie moge znalesc. Wiecej w linku z podpisu :twisted:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ogolnie trzeba troche uwazac z tymi wciagajacymi wentylami jesli bawicie sie w p2p i sporo wam pracuje komp bo to dziala jak wielki odkurzacz. Szczegolnie jest to uciazliwe na procu bo bardzo szybko zapychaja sie finy na radiatorze i wskazane jest czyszczenie.

Jest częsciowe rozwiązanie - założyć filtr powietrza 8)

Tylko 2 wady - jak jest blisko wentyla to zwięksa się głośnośc i może brzydko wyglądać, ale za to jest praktyczne bo nie trzeba tak często czyścić budy w środku.

 

aerial - spoko buda.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A nie lepiej po prostu otworzyc obudowe? U mnie po otwarciu temperatura spada o okolo 10 stopni, zarowno w stresie jak i w idle :)

Jeśli po otwarciu obudowy temperatura spada to znaczy ze masz zle zrobione chłodzenie obudowy, albo jego brak.

Po to się robi dobre chłodzenie aby nie trzeba było trzymać cały czas budy otwartej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Też se zmontowałem taki tunelik (jak ciełem bude to se paluchy nawt porozcinałem :D )..tylko wstawiłem dodatkowo na wlocie wiatrak wsysający (80x80) powietrze do srodka czyli na wentylek od proca..temperatury spadły znacznie bo z 56 na 40 8O w stresie (ale też zmieniłem paste pod procem na lepszą)...

Teraz jak ściągam boczną scianę z tubą to temperatura WZRASTA !! --- wiec Dachu tuba u mnie lepsza niż otwarta buda 8) .

pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie też tunelik jest wydajniejszy niż zdjęcie ścianki bocznej.

Po zdjęciu boczka z tunelem temperaturka na procku wzrasta

o 3 stopnie, a na MB o 2 stopnie..., poza tym robi się jakby

głośniej...:D

Te dwa wentyle w dachu obudowy, przy zamkniętej budzie

dają rewelacyjny przepływ powietrza...

Jako ciekawostka dodam, że jak czasami wietrzę pokój, to po

otwarciu okna, przy obecnej temp. na zewnątrz około 0 st.,

po 5 minutach mam na procku o 7-8 stopni mniej !!!

Bez tunelu, po 15-20 minutach miałem spadek o 1-2 stopnie...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jak tam niechce sie bawic w takie wycinanie grzebanie itd... mam bude otwarta i jak chcem przewiewiu to otwieram okno :lol: :lol: :lol: Przy otwartej obydowie mam spadek o 7'c . I wentylatory co mam w obudowie dosc dobrze owiewaja podzespoly.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dremel ?? co to 8O . Ja kiedys chcialem wycinac flexem , hehhehe

tu od razu poradniki jak tego uzywac :P

 

http://www.bit-tech.net/article/101/

http://www.twistedmods.com/article.php?artid=270

http://www.virtual-hideout.net/guides/drem...mel/index.shtml

 

w Polsce mozna kupic tanie odpowiedniki typu TOYA itp :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dreq, pomysl juz stary i sprawdzony.

Dziala to o wiele lepiej niz otwarta buda poniewaz powietrze jest caly czas w ruchu, a przy otwartej stoi w miejscu (tak obrazowo mowiac).

Jednak dosc niechlujnie to masz zrobione.

Sa dwa wyjscia z sytuacji. Albo na krawedzie zalozysz uszczelki bo teraz to wyglada jak nie powiem co.

Drugie wyjscie i bardziej praktyczne to zalozenie grilli.

Po pierwsze wyglad bedzie swietny, a po drugie nic Ci nie wpadnie wiekszego w wentyl i go nie rozwali.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sa 2 wyjscia

 

- masz duzo czasu i anielska cierpliwosc to wiertarka i drobne wiertelka - rysujesz ksztalt ktory chesz wyciac, a potem otworek przy otworku wiercisz i ... na koniec masz dosc komputera :P

o tym ze nie wiercisz na samej linii tylko troszke z boku zeby byl margines bezpieczenstwa (do wyrownania krawedzi) pisac chyba nie musze

 

- jak chcesz wyciac okragly otworek na wentyl i masz jedna z tych "fajniejszych" budek z blacha cienka jak papier (Codegen, X-Power, Tracer i reszta) to mozesz kupic otwornice do drewna (takie koronki zakladane na wiertarke) na 1 otwor jak nie dasz zbyt duzych obrotow nie powinno wyjsc wiecej niz 2-3 otwornice czyli kolo 10zl przy takich ~80mm

moja rada lepsza jest wiertarka reczna do tego zabiegu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dreq, pomysl juz stary i sprawdzony.

Dziala to o wiele lepiej niz otwarta buda poniewaz powietrze jest caly czas w ruchu, a przy otwartej stoi w miejscu (tak obrazowo mowiac).

Jednak dosc niechlujnie to masz zrobione.

Sa dwa wyjscia z sytuacji. Albo na krawedzie zalozysz uszczelki bo teraz to wyglada jak nie powiem co.

Drugie wyjscie i bardziej praktyczne to zalozenie grilli.

Po pierwsze wyglad bedzie swietny, a po drugie nic Ci nie wpadnie wiekszego w wentyl i go nie rozwali.

Staaaary...ja tu fotki zrobione od razu po przeróbkach pokazałem, farba już kupiona,

rozglądam się za osłonkami...więc spoko... jak dopieszczę, to zamieszczę fotke...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mam takie pytanko (kolejne :P):

Moge podłączyć pod jedno gniazdo 3 pin dwa wentyle 120mm podświetlane (za pomocą złączki Y oczywiście podłączyć)?

Czy nie będzie wentyl dostawał za małego napięcia ? (chce go do panelu podłączyć)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sprawdz ile te 2 wentyle beda mialy razem A lub W (sumujesz) i zobacz w ulotce od panelu jakie moze byc obicazenie dla 1 gniazdka

 

bo np w plytach glownych najczesciej jest 0,5 A = 6 W

inaczej mozesz "spalic gniazdko"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja mam takie pytanko, czy da się jeszcze coś zrobić, oczywiście poza wywaleniem w cholerę, ze starego typu budą (niepamiętam nazwy ale jest szeroka, krótka z trzema miejscami na cd-romy, zasiłka jest umieszczona przed płytą główną) Na razie wsadziłem 80mm. arctica na przednią ściankę oraz zamontowałem kratkę wentylacyjną u góry nad prockiem, wentyla nie montowałem bo ten na procku całkiem nieźle dmucha i temperatury mam wyższe tylko/aż o 3-4 stopnie niż przy otwartym pudle. Niestety zasilacz częściowo zakrywa obrys wentyla(ale jest 2cm od łopatek) na procu i o założeniu tunelu nie ma mowy :(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

..., zasiłka jest umieszczona przed płytą główną.... Niestety zasilacz częściowo zakrywa obrys wentyla(ale jest 2cm od łopatek) na procu i o założeniu tunelu nie ma mowy :(

:roll:

 

BYLO :P

 

wywalamy zasilacz poza obudowe i juz :P

np tam dawalem link http://forum.purepc.pl/viewtopic.php?t=48904

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie



×
×
  • Dodaj nową pozycję...