Witam. Oto kilka moich refleksji na temat gry DOOM 3.
Przeczytałem do tej pory wszystkie strony tego postu (setka zajeła mi jakiś tydzień :roll: ) i oto moje spostrzeżenia na temat gry:
Najważniejsze wg mnie w grach jest pierwsze wrażenie - wiadomo jak gera się od razu spodoba to dalej będzie grało się z przyemnoscią a nie z obowiazku :) I to pierwsze wrażenie rzeczywiście było wstrząsające - Klimat gry postawiłbym na najwyższym stopniu podium wraz z Blairwitch: Rustin Parr i Silent Hill 2 (kolejność dowolna) mimo że gra korzysta z wielu wzorców to na pewno sama fabuła jest dobra (dodanie takich elementów jak podręczny komputerek to był strzał w 10) Grając po północy w zamkniętym pomieszczeniu w słuchawkach na uszach efekt jest bardzo dobry (wyskakujace z "szafy" potworaki tworzą niezły klimat efekt. dodatkowo każde drzwi zamykają się po paru sekundach z hukiem (mój ulubony efekt) więc zawsze można przypadkiem potracić kawę na biurku :)
plusy
- klimat (jeżeli po 5 minutach gry jesteś "tam w środku rozgrywki" to znaczy że jest klimat dobry)
- grafika wygląd postaci, gra świateł (niektóre migające świetlówki na suficie mozna rozwalić gasząc w ten sposób światło - tak samo jak niektóre lampki na stołach dodatkowo rzucenie granatu rozwala też niektóre źródła światła) no i of course robocik ;)
- dźwięki (wycie i płacz - jak w dobrym horrorze)
- świetne dopracowana stacja badawcza na Marsie w każdym szczególe
minusy
- menu (kto to widział żeby wszelkie szczegółowe opcje graficzne ustawiać w pliku cfg a nie w menu gry)
- brak latarki przymocowanej do gnata rzuca się od razu w oczy tym samym zabijajac realizm (co z tego że są mody) bo kto to widział: wyciągać latarkę-świecić-gasić-chować-strzelać i znów świecić by zobaczyć efekt (4 lata myślenia nad latarką i efekt marniutki)
- cienie choć rewelacyjne to już w samym silniku nokturna wyglądały lepiej (te skakanie cieni po pokojach w blairwitch!)
- interakcja znikoma (patrz plusy) - gdy czytałem zapowiedzi to po prostu nie mogłem uwierzyć w to co Carmack wypisywał i.... jednak bujał w obłokach (a szkoda)
- niewykorzystany potencjał (strach przed linczem w wypadku cofnięcia wersji gold w sierpniu spowodował wydanie gry w moim odczuciu tylko w 40% dopracowanej zamiast 100%)
- zbyt mała róznorodność potworaków
- efekt haze hate dotępny tylko dla wybranych
ogólna ocena 9/10
cfg:
dla mojego ti4200 wygląda to nastepująco:
rodz 800x600 HIGH w opcjach wszystko na yes oprócz vsynka i aa (ludzie z kartami pokroju mojej - coście sie tak uparli na 1024x760 przecież to dobre kilkanaście fps w plecy)
timedemo (1) 27,3 (2) 31,9
seta r_multiSamples "0"
seta image_downSizeLimit "2048"
seta image_ignoreHighQuality "0"
seta image_downSizeBumpLimit "2048"
seta image_downSizeSpecularLimit "1024"
seta image_downSizeBump "0"
seta image_downSizeSpecular "0"
seta image_useCache "0"
seta image_cacheMegs "64"
seta image_cacheMinK "200"
seta image_usePrecompressedTextures "1"
seta image_useNormalCompression "1"
seta image_useAllFormats "1"
seta image_useCompression "1"
seta image_roundDown "1"
seta image_forceDownSize "0"
seta image_downSize "0"
seta image_lodbias "0"
seta image_anisotropy "0"
seta image_filter "GL_LINEAR_MIPMAP_LINEAR"
seta g_showPlayerShadow "1"
seta r_shadows "1"
ważna uwaga: nie wyłaczajcie broń boże cieni playera (zostawcie g_showPlayerShadow "1") bo to zmniejsza klimat gry o 30% !!!
zresztą w ogóle zostawcie wszelkie cienie na pozycji 1 *włączone) bo bez tego to nie Doom 3 tylko Doom 1
polecam moda do latarki http://ducttape.glenmurphy.com/ gdzie latarka jest dodana ale tylko do broni: pistol, shutgun i machingun
I to tyle w dwóch zdaniach - uważam ze silnik Doom3 zmienił właśnie świat gier - nic już nie bedzie tak jak dawniej - kolejne gry to już będą arcydzieła (po to powstał Doom3 aby pokazać co mozna rzeczywiście zrobić z grami w już niedalekiej przyszłosci i na pewno doswiadczenia graczy i i ch opinie na forach zagranicznych pozwolą wyeliminować obecne błędy i niedociągnięcia) tylko szkoda że nasze karty graficzne już można powoli pakować do walizki :)