Skocz do zawartości
McBenner

Jak sciszyc wiatrak w zasilaczu (Codegen)?

Rekomendowane odpowiedzi

a czy ktos moglby mnie uswiadomic, do ktorego kabelka dodajemy rezystor??do czerwonego prawda?

i jeszcze bezposrednio do benka pytanie: kiedys w swoich postach wspominales o stabilizatorze napiec jako roziazaniu lepszym od rezystora, jako ze nie znam sie na elektronice wiec sie zapytam jaki model tego stabilizatora kupic aby otrzymac 7v?

1. tak do czerwonego

2. wpominalem o stabilizatorach bo maja ta zalete ze mniej sie grzeja niz rezystory, dodatkowo mozna dac radiatorek (nawet kawalek aluminiowej blaszki - w 2 miejscach zastosowalem denko od puszki po Coli :o ) ale podstawowa przewaga stabilizatora nad rezystorem jest stale napiecie niezaleznie od parametrow wentylatora jaki podpinamy (rezystor trzeba liczyc "indywidualnie" dla kazdego typu wentylatorka)

ja stosuje stabilizatory z serii LM78xx - a dokladnie 2 rodzaje LM7810 i LM7809 - pierwszy dla uzuskania 10V, drugi dla 9V (oba sa 1.5A wiec stykna do mocnych wentylatorw) - nie widzialem stabilizatora na 7V wiec raczej odpada to rozwiazanie :(

 

w razie co opis - sa w obudowie TO220 i maja 3 nozki - jak patrzymy od strony napisow to od lewej (nozki do dolu):

- wejscie - laczymy "z zasialczem"

- punkt odniesienia - laczymu z masa

- wyjscie - laczymy "z wentylatorem"

 

Mam obudowe emotion od tygodnia i zasilacz huntkey ale narazie chodzi cicho, jaki jest najlepszy i najcichszy wentyl do tego zasilacza?

najlepsze - PAPST lub PANAFLO - takie ktore obracaja sie z predkoscia 2000-2400rpm - jeszcze sa ciche a juz odpowiednio wydajne (pod warunkiem ze sluza wymianie powietrza tylko w zasialczu - tzn ze do chlodzenia obudowy masz dodatkowe wentylatory, lub nie masz obudowy wcale)

 

np :

- Panaflo FBA08A12L - 24 CFM, 21 dB, 1900 RPM

- Papst 8412N/2GML - 26.5 CFM, 19 dB, 2050 RPM

 

jak gdzies takie znajdziesz (nowe) i w dobrej cenie to daj znac bo chetnie kupie z 6-8szt

:!: :!: :!:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

po co sie bawic w jakies rezystory,wentyl na 5v i jest cisza.

czytaj wszystko a nie wybiorczo :!:

- sa wentylatory ktore dzialaja na 6-14V lub 8-16V itd

- przy +5V moze byc za wysoka temp. w zasilaczu

- po co obnizac duzo skoro np juz przy +10V wentylator bedzie nieslszalny i ryzyko spalenia mniejsze

 

BTW jak chcesz cisze to calkiem wywal wentylator, wylutuj stabilizatory i daj kabelki do ktorych je przylutujesz poza obudowa, kup duze radiatory przemyslowe (albo lepiej do kazdego stabilizatora daj osobny sam radiator od Titana D5TB) i masz super cisze tyle tylko ze raczej stabilizatory z Codegena i innego SHIT'u nie wytrzymaja temp 70-80*C

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Benek, jeszcze jedno pytanie (chyba jedno :? ) wlasnie kupilem stabilizator napiecia, o oznaczeniach KIA 7809PI 7G,

- punkt odniesienia - laczymu z masa 

czy to oznacza, ze masa (czarny kabelek, tak?) jest polaczona jedynie z tym stabilizatorem i jakby poprzez niego z wiatrakiem, czy cos zle zrozumialem??

pewnie pytanie dosc banalne, ale lepiej zapytac niz stracic nowy zasilacz :oops:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wlasnie kupilem stabilizator napiecia, o oznaczeniach KIA 7809PI 7G,

wczesniej troche sie pomylilem bo pisalem ze LM78xx sa 1.5A a sa 1A (sorry) ale i tak styka do jednego wentylatora - czy ten Twoj tez jest taki 1A - bo nie chce mi sie szukac po oznaczeniach :?:

 

..czy to oznacza, ze masa (czarny kabelek, tak?) jest polaczona jedynie z tym stabilizatorem i jakby poprzez niego z wiatrakiem, czy cos zle zrozumialem??

masz rysunek

Dołączona grafika

wejscie - tu podlaczasz kabelek +12V ktory biegnie od zrodla zasialania

GDN - tu podlaczasz mase czyli czarny kabelek

wyjscie - tu podlaczasz kabelek zasialjacy biegnacy do wentylatorka

 

w praktyce pewnie bedzie to tak wygladalo - przecinasz kabelek czerwony od wentylatora i 1 koniec do wejscia a 2 koniec do wyjscia (wg opisu wyzej), czarnego kabelka nie musisz przecinac tylko zdejmij kawalek izolacji (w odpowiednim miejscu) i owin spiralnie wokolo srodkowej nozki (potem lutuj) - pamietaj tez o koszulkach termokurczliwych zeby odizolowac te nozki z przylutowanymi kabelkami - pamietaj tez okawalku blaszki aluminiowej co bedzie robila za radiator (przykrecasz tam gdzie ta dziurka w metalowej czesci stabilizatora)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja w podobnym temacie.

 

chcialbym wogole wszystkie wiatraki w obudowie (w sumie razem 3szt.) podpiac pod jedno zasilanie i wymyslilem sobie zeby wyprowadzic na zewnatrz przelacznik - tak zebym sam mogl decydowac o predkosci wiatrakow. zalezy mi tylko na 2 pozycjach - bez wartosci zerowej.

 

niestety - poza tym ze wiem co chce - to nie wiem jak sie do tego zabrac.

8) akurat jak uczyli o tym w szkole to ja poszedlem sobie na wagary 8)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czy ten Twoj tez jest taki 1A

:oops: sorry, ale nie wiem jak wspominalem elektryk ze mnie marny

koszulkach termokurczliwych

te koszulki jak rozumiem tez do dostania w sklepie elektrycznym?

czarnego kabelka nie musisz przecinac tylko zdejmij kawalek izolacji (w odpowiednim miejscu) i owin spiralnie wokolo srodkowej nozki (potem lutuj)

ok, rozumiem zdejmuje izolacje i owijam kabelek wokol srodkowej nozki, ale jak sadze po przecieciu i przylutowaniu efekt bylby ten sam?

i na koniec, wielkie dzieki za pomoc :!:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja w podobnym temacie.

 

chcialbym wogole wszystkie wiatraki w obudowie (w sumie razem 3szt.) podpiac pod jedno zasilanie i wymyslilem sobie zeby wyprowadzic na zewnatrz przelacznik - tak zebym sam mogl decydowac o predkosci wiatrakow. zalezy mi tylko na 2 pozycjach - bez wartosci zerowej.

 

niestety - poza tym ze wiem co chce - to nie wiem jak sie do tego zabrac.

8) akurat jak uczyli o tym w szkole to ja poszedlem sobie na wagary 8)

Dołączona grafika

 

chyba sie domyslisz o co biega ? .... sam mam tak zrobione ;)

 

Mod.1 aha jak sobie kupisz male przelaczniki to mozesz sobie je przykrecic do zaslepki 5,25" ... ale jak kupisz przelaczniki przelaczajace 2 rzeczy to mozesz sobie podlaczyc jescze diode ... bedziesz wiedzial jaki tryb masz wlaczony

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czy ten Twoj tez jest taki 1A

:oops: sorry, ale nie wiem jak wspominalem elektryk ze mnie marny

...

ad 1 - no ja tez nie jestem elektronikiem a po tym oznaczeniu co podales nie moge zlokalizowac jakie parametry ma ten stabilizator - jak kupowales to co mowiles sprzedawcy :?:

ad 2 - tak w kazdym dobrym sklepie z duperelkami elektronicznymi

ad 3 - dokladnie ten sam efekt - ale wiecej zabawy bo do lutowania masz wtedy 2 konce kabelka od masy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

...

chcialbym wogole wszystkie wiatraki w obudowie (w sumie razem 3szt.) podpiac pod jedno zasilanie i wymyslilem sobie zeby wyprowadzic na zewnatrz przelacznik - tak zebym sam mogl decydowac o predkosci wiatrakow. zalezy mi tylko na 2 pozycjach - bez wartosci zerowej.

...

sprawdz czy te Twoje wentyle chodza na napieciu +5V jezeli tak to jestesmy w domu 8)

kup przelacznik 2 pozycyjny (nie wylacznik) i do 1 wejscia podlacz +12V (zolty kabelek od zasialcza) a do 2 wejscia podlacz +5V (czerwony kabelek od zasialcza) od wyjscia poprowadz kabelek do zasialania wentylatorw :!:

 

co do "rozgaleznikow" to zerknij np tu

http://www.fanbus.com/ i poczytaj o FanBus'ie :!:

 

PS na tej stronie sa tez roznie schematy co i jak laczyc

a to jest cos o czym pisalem

Dołączona grafika

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jak kupowales to co mowiles sprzedawcy

poprosilem o stabilizator napiecia o oznaczeniach LM7809, gosc sie zapytal czy z izolatorem, wiec powidzialem ze tak i to wszystko, cos przeoczylem??
powinien byc OK - a ten izolator to podkladka silikonowa tak :?:

 

BTW czego chcesz uzyc jako radiatora :?:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

powinien byc OK - a ten izolator to podkladka silikonowa tak

moim zdaniem i porownujac z twoim obrazkiem z poprzednich postow izolacja polega na tym, ze ta czesc z "dziurka" jest obudowana jakims plastikiem, nie jest metalowa jak pisales.

BTW czego chcesz uzyc jako radiatora

myslalem o tej blaszce aluminowej z puszki, o ktorej wspominales, sadzisz, ze bez radiatora moga byc jakies klopoty?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hmmm zastanawiam sie tylko czemu ten topic jest tak długi... odpowiedz by wystarczyła wlutuj sobie potencjometr 100ohmow i nawet taki do 1W... i to by wystarczyło... a wy niewiadomo czemu sie rozpisujecie... A tak pozatym to na allegro gość sprzedaje potencjometry (nazywa się to... wycisz swój komputer za 2,5zł czy jakoś tak)... Ja mam w swoim kompie 5 potencjomtrów... hehehehe (zasilacz ma wiatrak z titana...) wszystko działa tak cicho ze twardy słysze :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

powinien byc OK - a ten izolator to podkladka silikonowa tak

moim zdaniem i porownujac z twoim obrazkiem z poprzednich postow izolacja polega na tym, ze ta czesc z "dziurka" jest obudowana jakims plastikiem, nie jest metalowa jak pisales.

BTW czego chcesz uzyc jako radiatora

myslalem o tej blaszce aluminowej z puszki, o ktorej wspominales, sadzisz, ze bez radiatora moga byc jakies klopoty?
ale od spodu powinien byc kawalek metalu do ktorgo powinien przylegac "radiator" (mysle ze dla bezpieczenstawa lepiej dac jakis radiator) - a z tym denkiem od puszki dalem przykladowo - w srodku zasialcza moze byc za duze (chyba ze je powyginasz w jakas harmonijke)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale od spodu powinien byc kawalek metalu do ktorgo powinien przylegac "radiator"

w tym stabilizatorze, ktory trzymam przed soba nie ma metalu, wszystko oprocz nozek obudowane jest platsikiem

mysle ze dla bezpieczenstawa lepiej dac jakis radiator

duze sa szanse, ze cos sie spali :?:

Hmmm zastanawiam sie tylko czemu ten topic jest tak długi

hmmm....zeby poznac inne drogi rozwiazania jednego problemu :?:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale od spodu powinien byc kawalek metalu do ktorgo powinien przylegac "radiator"

w tym stabilizatorze, ktory trzymam przed soba nie ma metalu, wszystko oprocz nozek obudowane jest platsikiem

mysle ze dla bezpieczenstawa lepiej dac jakis radiator

duze sa szanse, ze cos sie spali :?:
ad 1 - jak mowilem nie jestem elektronikiem i nie widzialem calych zabudowanych stabilizatorow - czy wogole ma to dziurke do porzykrecania radiatora :?:

ad 2 - ja tam wole stosowac i moze dlatego nic mi sie jeszcze nie spalilo :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja tam wole stosowac i moze dlatego nic mi sie jeszcze nie spalilo

a co ty stosujesz mozna wiedziec?
w 2 miejscach te denka od puszek - w wentylatorach na dole obudowy (duzo miejsca)

w miejscach gdzie malo przestrzeni dedykowane radiatory dla elementow w obudowach TO220 - np takie cos

http://zefiryn.tme.pl/arts/razem/gfx/ospp36.jpg

http://zefiryn.tme.pl/arts/razem/gfx/ospp33.jpg

a do jednego ukladu (do sterowania wentylami) ktory zaczlem a nie mam "czasu" skonczyc - takie cos

http://zefiryn.tme.pl/arts/razem/gfx/ospp47.jpg

 

jak widzisz ten srodkowy smialo mozna zastapic jakims kawalkiem aluminiowej blaszki (ewentualnie troszek powyginac) a ten 1 tylko ze srebrnu kosztuje mniej niz 1zl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A nie mozna podlaczyc czerwonego (lub zolteg) kabla z wiatrak to 12 V i masy do 5 V tak aby otrzymac 7V?

mozna - zamiast masy dajesz +5V - ja nie uzywam od jakiegos czasu bo "na moich oczach" kumplowi zjaral sie przez to zasialcz i MoBo - po prostu wentylatorek z niewyjasnionych przyczyn zatrzymal sie i zaczal sie grzac potwornie w srodku na zwoju silniczka az zaczal sie topic, zrobilo sie zwarcie i na linnie z napieciem +5V poplynelo +12V 8O ... reszta jest oczywista

 

fajne te radiatorki, do dostania tez w zwyklych elektronicznych?

w zwyklych raczej ciezko - w dobrych predzej ale maly wybor, a na pewno mniejszy niz w sklepie z ktorego pochodza zdjecia ( http://www.tme.com.pl/ ) - chyba ze mieszkasz w Wa-wie to polecam WGE (kolo GUS - na skraju przejscia polnocnego jest sklep i tam od groma radiatorow - mam nadzieje ze wszystkie sa w ofercie a nie robia tylko za ozdobe) lub Wolumen :!:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

chyba ze mieszkasz w Wa-wie to polecam WGE (kolo GUS - na skraju przejscia polnocnego jest sklep i tam od groma radiatorow - mam nadzieje ze wszystkie sa w ofercie a nie robia tylko za ozdobe)

dzieki, wlasnie wrocielm z WGE, rzeczywiscie maja duzy wybor w tym sklepie i zakupilem sobie taki radiatorek + stabilizator tylko, ze 6v (7806) jakos chyba wole zeby wiatrak chodil ciut ciszej, a przy tych 9v nie wiem czy byl bym zadowolony, dzis wieczorem wezme sie za lutowanie 8)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dzieki, wlasnie wrocielm z WGE, rzeczywiscie maja duzy wybor w tym sklepie i zakupilem sobie taki radiatorek + stabilizator tylko, ze 6v (7806) jakos chyba wole zeby wiatrak chodil ciut ciszej, a przy tych 9v nie wiem czy byl bym zadowolony, dzis wieczorem wezme sie za lutowanie 8)

nie wiem czy taki bedzie odpowiedni - zeby z 12V robic 6V - standardowo w takich przypadkach stosuje sie jeszcze rezystor przed stabilizatorem (czyli to od czego uciekales) - inaczej chyba ten stabilizator bedzie sie za barzo grzal (ale nie jestem pewien bo jaki pisalem nie jestem elektronikiem i sam stosuje tylko 9V i 10V stabilizatory)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach




×
×
  • Dodaj nową pozycję...