Moszna_Brothers Opublikowano 3 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Stycznia 2003 Często o tym myślełm o co w tym wszystkim chodzi i za Boga nie wiem....tylko sie domyślam....nie znam zasady współpracy monitora ze kartą niestety. Jeśli monitor ma 85 Hz to wy wyświetla obraz 85 razy/sek. CZyli obraz dziura/obraz/dziura/....itd. A na czym polega liczba fps grafiki???....chyba tak samo??? czy jak. Wiec myśałem sobie ze moze nastąpić taka sytuacja że klatki karty(obrazy) trafią w "dziury" monitora....i stąd przy 30 fps nie daje sie grać podczas gdy telewizor wyświetlajac 24 Hz daje płynny obraz.. Niech mnie ktoś oświeci...jak to jest......no jeszcze dochodzi PS2Rate. PLEASE. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 3 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Stycznia 2003 jakie dziury?? :o telewizor ma raczej 50 lub 60Hz (zaleznie od systemu) a te nowe to nawet 100Hz maja, wiec pudlo :P 24 klatki to ma film w kinie (w tych starych na szpulach, w multikinach itp pewnie sa z DVD czy cos puszcznae, wiec lepiej), ale kazda klatka jest AFAIK dublowana, wiec w sumie wychodzi jakby 48fps co jest juz wystarczajaca iloscia. a co ma do tego PS2Rate to juz w ogole nie wiem o co Ci chodzi... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Moszna_Brothers Opublikowano 3 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Stycznia 2003 jakie dziury?? :o telewizor ma raczej 50 lub 60Hz (zaleznie od systemu) a te nowe to nawet 100Hz maja, wiec pudlo :P 24 klatki to ma film w kinie (w tych starych na szpulach, w multikinach itp pewnie sa z DVD czy cos puszcznae, wiec lepiej), ale kazda klatka jest AFAIK dublowana, wiec w sumie wychodzi jakby 48fps co jest juz wystarczajaca iloscia. a co ma do tego PS2Rate to juz w ogole nie wiem o co Ci chodzi... No z ps2Rant to przesaadziłem :) :oops: Ale na pytanie nie odpowiedziałeś :( Dla jasności jeszcze bardziej ci to przedstawie: ...wyobraź sobie ze sytuacje w której twój monitor odświerza 5 Hz a karta 10 Fps czyli przypada po 2 fps na 1 obraz stały monitora i na dwrót: 10 Hz - 5 Fps..............nie to samo wrażenie ????? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dijkstra Opublikowano 3 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Stycznia 2003 Co do częstotliwości odświerzania monitora i telewizora, to kwestia jest taka, że potrzebujesz tym większego odświerzania, im większa jest rozdzielczość obrazu; 60 Hz na monitorze oznacza, że np. przy rozdzielczości 800x600 monitor będzie "rysował" na ekranie w ciągu sekundy 60 razy 600 linii długości 800 pikseli każda. Jeżeli zwiększysz rozdzielczość nie zwiększając odświerzania, to w ciągu sekundy będzie musiał "wyrysować" 60 razy np. 768 linii długości 1024 pikseli każda. Ponieważ luminofor pokrywający kineskop ma określony czas rozżarzania się i gaśniecia, jeżeli wiązka elektronów generowana przez lampę kineskopu nie będzie "rysować" po nim dostatecznie często, to w czasie upływającym pomiędzy jednym a drugim cyklem zacznie on wygasać, aby w następnym cyklu rozżarzyć się ponownie. Oko ludzkie będzie to odbierać jako nieprzyjemne migotanie, jeżeli odświerzanie będzie za małe. To, że na telewizorze nie widzisz migotania jest wynikiem tego, że w porównaniu do monitora ma on malutką rozdzielczość, a także zupełnie inny rodzaj luminoforu. Nie może zaistnieć sytuacja, że klatka generowana przez grafikę trafi w "dziurę" odświerzania monitora, jakto określiłeś, bo takich dziur nie ma- monitor wyświetla obraz w sposób ciągły, ilość jego cykli pracy jest wielokrotnie większa, niż wrażliwość Twojego oka, kwestia jesttylko czy obraz będzie migotałczy nie. Nie wiem tylko, dla czego ilość 24-25 FPS (czyli frames per second- klatek na sekundę) jest wystarczająca dla oglądania filmów, np. divX, ale w wielu grach widać, że nie chodzą one płynnie przy takim FPS. Może dla tego, iż wyświetlana wartość to wartość uśredniona w jakimś okresie czasu, a to, zo widzimy jako przycięcia w grze to po prostu odchylenia od tej średniej... Mam nadzieje, że nie namieszałem zbytnio, bo większych błędów to chyba w moim wywodzie nie ma...choć ktoś na pewno się do czegoś przyczepi :P:P:P Pozdrawiam. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Moszna_Brothers Opublikowano 3 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Stycznia 2003 Co do częstotliwości odświerzania monitora i telewizora, to kwestia jest taka, że potrzebujesz tym większego odświerzania, im większa jest rozdzielczość obrazu; 60 Hz na monitorze oznacza, że np. przy rozdzielczości 800x600 monitor będzie "rysował" na ekranie w ciągu sekundy 60 razy 600 linii długości 800 pikseli każda. Jeżeli zwiększysz rozdzielczość nie zwiększając odświerzania, to w ciągu sekundy będzie musiał "wyrysować" 60 razy np. 768 linii długości 1024 pikseli każda. Ponieważ luminofor pokrywający kineskop ma określony czas rozżarzania się i gaśniecia, jeżeli wiązka elektronów generowana przez lampę kineskopu nie będzie "rysować" po nim dostatecznie często, to w czasie upływającym pomiędzy jednym a drugim cyklem zacznie on wygasać, aby w następnym cyklu rozżarzyć się ponownie. Oko ludzkie będzie to odbierać jako nieprzyjemne migotanie, jeżeli odświerzanie będzie za małe. To, że na telewizorze nie widzisz migotania jest wynikiem tego, że w porównaniu do monitora ma on malutką rozdzielczość, a także zupełnie inny rodzaj luminoforu. Nie może zaistnieć sytuacja, że klatka generowana przez grafikę trafi w "dziurę" odświerzania monitora, jakto określiłeś, bo takich dziur nie ma- monitor wyświetla obraz w sposób ciągły, ilość jego cykli pracy jest wielokrotnie większa, niż wrażliwość Twojego oka, kwestia jesttylko czy obraz będzie migotałczy nie. Nie wiem tylko, dla czego ilość 24-25 FPS (czyli frames per second- klatek na sekundę) jest wystarczająca dla oglądania filmów, np. divX, ale w wielu grach widać, że nie chodzą one płynnie przy takim FPS. Może dla tego, iż wyświetlana wartość to wartość uśredniona w jakimś okresie czasu, a to, zo widzimy jako przycięcia w grze to po prostu odchylenia od tej średniej... Mam nadzieje, że nie namieszałem zbytnio, bo większych błędów to chyba w moim wywodzie nie ma...choć ktoś na pewno się do czegoś przyczepi :P:P:P Pozdrawiam. Looz.....ale dziury to w przenośni.....chodzi mi o zależność i wspólparece miedzy Hz monitora a Fps grafiki.... Juz pisałem wyżej ze jak masz 10 fps i 5 Hz to na 1 odświerzenie obrazu przypada 2 fps wiec nie zauważysz 10 fps tylko 5 itak .....myle sie ?????? jak to jest do wafla pana. :) :oops: No i tak samo z odświerzaniem myszy.....mozesz miec w q3 300fps ale co ci z tego jak bedziesz miał mysz z odświerzaniem 40 Hz. Bedziesz widział maxymalnie tylko 40 fps.... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dijkstra Opublikowano 3 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Stycznia 2003 Rozważanie czysto hipotetyczne, na monitorze z 5Hz nic byś nie widział, lampa stroboskopowa normalnie :D:D:D Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Moszna_Brothers Opublikowano 3 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Stycznia 2003 Rozważanie czysto hipotetyczne, na monitorze z 5Hz nic byś nie widział, lampa stroboskopowa normalnie :D:D:D Przeczytaj jeszcze raz ostatni mój post bo poprawiłem dla jasności ( mam nadzieje ) :) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 3 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Stycznia 2003 jak wroce z bierdonki, rozwieje Twoje watpliwosci :) stay tuned :> ---- oki wrocilem :) wiec tak, po 1 bedzie mi ti trudno wytlumaczyc, bo to by bylo dobrze rysunkiem zobrazowac :) ale postaram sie .. zakladamy, ze monitor ma ref. 50Hz a karta "produkuje" w danym momencie 100fps, czyli 2 razy wiecej niz monitor moze wyswietlic.. Moja teoria (nie wiem czy ma poparcie w praktyce, ale wydaje sie logiczna :)) mowi, ze w takiej sytuacji monitor rysuje sobie ta 1 klatke, dochodzi do polowy i nagle "przychodzi" ta nastepna klatka i teraz ona jest zrodlem dla monita, wiec ja zaczyna rysowac, tyle ze od polowy, czyli w pewnym momencie masz polowe ekranu z jednej klatki (chyba monitor rysuje od gory, wiec gorna polowe), i druga polowe z tej drugiej (nowszej) klatki. Przy dynamicznym obrazie latwo to zauwazyc, bo w polowie ekranu bedzie male przesuniecie. Sprawdzalem to na oko w grach i mniej wiecej tak jest... jak sie ustawi fps wiecej od ref. monitora to widac lekkie przeklamania obrazu, jakies dziwne przesuniecia czy cos.. ale to tez duzo zalezy od gry, w tych nowszych praktycznie nie widac zadnych efektow ubocznych, byc moze wynika to z jakiegos wewnetrznego zabezpieczenia gier przez czyms takim :) nie wiem... w kazdym razie w niektorych widac to dosc wyraznie. Jesli natomiast byloby odwrotnie, czyli wiecej Hz monitora, niz fps karty to sprawa jest prostsza. Monitor oczywiscie caly czas odswieza obraz z ta sama czestltliwoscia, ale... Wlasnie wpadl mi do glowy pomysl jak to wytlumaczyc :) Wiec monitor ma jakby bufor, w ktorym trzyma ostanio otrzymana klatke od karty i jesli nadejdzie czas rysowania to rysuje klatke z tego bufora, ale w tym przypadku (100Hz 50fps) obraz zostanie raz odswiezony poprawnie, a przy nastepnym odswiezaniu powinna przyjsc nowa klatka, ale nie przyjdzie wiec monitor wyswietli jeszcze raz ta sama klatke (bo ona caly czas siedzi w tym jego buforze..) dlatego wlasnie obraz "skacze". Haczenie obrazu jest wlasnie powodem, ze przez jakis czas karta nie wyslala zadnej klatki (zadlawila sie :)) wiec jest nonstop ten sam obraz, az w koncu przychodzi duuzo nowsza klatka i obraz jest odswiezany, i animacja rusza znowu :) Jesli chodzi o filmy, to nie wiem dokladnie jak w telewizorach czy kinach, ale na kompie divx'y czy cos sa jak to sie ladnie mowi ... qwa wylecialo mi to fajne slowo :) w kazdym razie chodzi o usrednianie, tzn. ze miedzy kazda klatka jest robiona dodatkowa usredniona z tych dwoch sasiednich, a moze i jeszcze wiecej jest ich tam wsadzanych :) nie wiem.. to takie moje przypuszczenia. Jesli chodzi o przyklad z myszka typu 300fps i 40Hz w COMowej myszce to wcale nie znaczy, ze bedzie widac 40fps ... bo to jest inne odswiezanie.. nie ma nic do tego z monitora. Po prostu precyzja myszki jest slabsza, przez co gdy ruszasz myszka masz wrazenie ze obraz skacze, ale to nie obraz tylko myszka, bo przy 40Hz jest za mala precyzja i sa duze przeskoki miedzy kolejnymi krokami. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RS Opublikowano 3 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Stycznia 2003 co do telewizorow 100hz to tylko teoretycznie, tyle mają, w rzeczywistosci kazda klatka jest wyswietlana podwojnie, dlatego istnieje tez opcja stopk klatki w takim tv, pewnie w takich tv jest jakis rodzaj bufora. monitor zaluzmy w 60 hz wyswietla obraz z karty graficznej, 60 hz to takie odswierzanie, ze niewidzimy efektu migotania obrazu, jezeli karta graficzna niewyrabia i wyswietla powiecmy 15 fps, to niema zadnych dzior, poniewaz obraz jest wyswietlany w ciągu jedna klatka zostanie wysietlona nastepnie pokazywana jest droga klatka. jezeli znaleźllibysmy sie w hipotetycznej sytuacji, gdzie monitor mialby 15 hz, a karta wyswietlala by 60 fps, to widzieli bysmy 15 obrazkow na sekunde z tyhc 60 czyli co 15 klatkę. co do hz rate w myszkach, to jakby myszka zaluzmy rate 3hz to przesowając korsor z jednego brzegu monitora na przeciwny, widzieli bysmy 3 przeskoki kursora. jezeli myszka ma rate ponad 100 hz to tych "przeskokow" jest 100 na sekunde przezco widzimy to zjawisko jako płynny ruch. hyba jasniej juz si enieda :) pozdrawiam Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 3 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Stycznia 2003 jezeli znaleźllibysmy sie w hipotetycznej sytuacji, gdzie monitor mialby 15 hz, a karta wyswietlala by 60 fps, to widzieli bysmy 15 obrazkow na sekunde z tyhc 60 czyli co 15 klatkę.Nie co 15, tylko co 4 :P i tu jest dylemat czy to dziala tak, ze bufor monitora nie jest nadpisywany przez nowo przychodzace kaltki dopoki ta nie zostanie wyswietlona w pelni (Twoja teoria), czy tez moze jest nadpisywany i monitor od pewnego miejsca zaczyna rysowac juz nastepna klatke (moja teoria), z pewnych obserwacji przychylam sie troche bardziej do swojej teorii :) ale kto go tam wie... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 3 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Stycznia 2003 co do hz rate w myszkach, to jakby myszka zaluzmy rate 3hz to przesowając korsor z jednego brzegu monitora na przeciwny, widzieli bysmy 3 przeskoki kursora. jezeli myszka ma rate ponad 100 hz to tych "przeskokow" jest 100 na sekunde przezco widzimy to zjawisko jako płynny ruch. oj wlasnie mi sie przypomnialo to i stwierdzam, ze troche zle to napisales :P wcale nie znaczy, ze przy 3Hz beda 3 przeskoki na caly ekran, bo to zalezy od szybkosci ruszania myszka, w kazdym razie beda wtedy napewno 3 odczyty pozycji myszki na sekunde, wiec kursor bedzie skakal.. powyzej 100 przestaje sie czuc roznice Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Moszna_Brothers Opublikowano 6 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 6 Stycznia 2003 No troche z tym rysowaniem klatki od połowy przez monitor to nie koomam.....albo źle zrozumiałem.....bo jakby obraz skladał sie z 2 klatek to smiesznie by to wyglądało :) Co do odświerzania myszy........efekt "wzrokowy" ten sam co przy monitorze i fps.....fps moze być nieskończonośc a przy 40 Hz myszy zobaczymy tylko 40 obrazów na seke :) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Phil Opublikowano 6 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 6 Stycznia 2003 ...Wiec myśałem sobie ze moze nastąpić taka sytuacja że klatki karty(obrazy) trafią w "dziury" monitora....i stąd przy 30 fps nie daje sie grać podczas gdy telewizor wyświetlajac 24 Hz daje płynny obraz.. Niech mnie ktoś oświeci...jak to jest......no jeszcze dochodzi PS2Rate. PLEASE. imho: ilosc fps z odswierzaniem niemaja (prawie) nic wspolnego, fps to szybkosc obliczania grafiki odswierzanie to ilosc obrazow odswierzonych w danym czasie jak zapewnie wiesz karta graficzna ma ramdac; tutaj przetworzony obraz (sygnal) z GPU trafia do ramdacu ktory niezaleznie od ilosci fps`ow odswierza obraz na sekunde, cos ala blokada magistarli pci wzgledem taktowania pozostalych szyn; dlatego miedzy karta graficzna a monitorem teoretycznie niema zadnych "klotni" ;) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Moszna_Brothers Opublikowano 6 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 6 Stycznia 2003 ...Wiec myśałem sobie ze moze nastąpić taka sytuacja że klatki karty(obrazy) trafią w "dziury" monitora....i stąd przy 30 fps nie daje sie grać podczas gdy telewizor wyświetlajac 24 Hz daje płynny obraz.. Niech mnie ktoś oświeci...jak to jest......no jeszcze dochodzi PS2Rate. PLEASE. imho: ilosc fps z odswierzaniem niemaja (prawie) nic wspolnego, fps to szybkosc obliczania grafiki odswierzanie to ilosc obrazow odswierzonych w danym czasie jak zapewnie wiesz karta graficzna ma ramdac; tutaj przetworzony obraz (sygnal) z GPU trafia do ramdacu ktory niezaleznie od ilosci fps`ow odswierza obraz na sekunde, cos ala blokada magistarli pci wzgledem taktowania pozostalych szyn; dlatego miedzy karta graficzna a monitorem teoretycznie niema zadnych "klotni" ;) Phil....piszesz oczywiste sprawy...truizmy.....nie zrozumiałes tematu :( Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dijkstra Opublikowano 6 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 6 Stycznia 2003 Mają o tyle wspólnego, że o ile masz większy fps niż odżwieżanie monitora, to dodatkowych klatek nie widzisz- tylko to, co może wyświetlić twój monitor. Rysowanie klatki odpołowy minitora, którego nie kumasz- wygląda to mniej więcej tak, że w trakcie każdego cylku pracy (Hz) monitora rysuje on na zmianę jedną linie licząc od góry kineskopu i jedną od połowy. Stąd, jeżli twój FPS jest dużo większy, niż odświerznie monitora, to czasami można zauważyć to, o czym pisał Fido, tzn od połowy monitora rysuje fuż inną klatkę... Tzn nie wiem, czy tak jest, i czy taki jest mechanizm. Robiłem u siebie testy na Quake ]|[, i jeżeli w okolicach 65 FPS postawie frame limitera, to załamania niewidać, jak frame limitera nie ma (tzn jest na 999 FPS), to często się pojawia. Odświerzanie mam na 70Hz. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 6 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 6 Stycznia 2003 No troche z tym rysowaniem klatki od połowy przez monitor to nie koomam.....albo źle zrozumiałem.....bo jakby obraz skladał sie z 2 klatek to smiesznie by to wyglądało :)No wlasnie nie wszedzie to widac, ale w niektoych grach widac takie dziwne haczenie i male przeklamania w obrazie jak ustawie duzo wieksze fps od ref. Chyba ladniej wytlumaczyl to Dijkstra Co do odświerzania myszy........efekt "wzrokowy" ten sam co przy monitorze i fps.....fps moze być nieskończonośc a przy 40 Hz myszy zobaczymy tylko 40 obrazów na seke :)NIE! Przeciez ani karta ani monitor nie synchronizuja sie z odswiezaniem myszki bo bylo by to chore... Jak masz 40Hz ( i 100fps) i nie ruszasz myszka to widac 100fps... A jak ruszasz myszka to tez jest 100fps, tylko ze myszka przeskakuje wiekszymi krokami co sprawia wrazenie jakby bylo mniej fps ale nie jest.. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Phil Opublikowano 6 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 6 Stycznia 2003 a v-synca macie wylaczonego ? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 6 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 6 Stycznia 2003 do testow wylaczony, do normalnego uzytku wlaczony oczywiscie wszystkie "efekty uboczne" wiekszej ilosci fps niz odswiezania omawialismy przy zalozeniu wylaczonego vsynca W sumie to nie wiem o co Ci chodzilo ;P Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Phil Opublikowano 6 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 6 Stycznia 2003 http://sieq.republika.pl/vsync.html milej lekturki ;) i jescze tutaj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...