Skocz do zawartości
fireblade3

Pompka membranowa

Rekomendowane odpowiedzi

Jak dobrze to wykonasz to napewno będzie wydajniejsza i cichsza , ale to tylko szczyt gury lodowej bo pompka ma być prosta i bezawaryjna a zastosowanie zaworków i membran zwieksza ilość elementów składowych a tym samym awaryjność . W normalnej pompce masz specjalne śmigiełko i odpowiednią uszczelkę na wałku silniczka(oring) no i obudowę odpowiednio uształtowaną .To wszystko .

Taki przykład . Pompka paliwa w samoczodzie polonez to pykład pomki membranowej , a pompka w samochodzie np. Opel Kadet to pompka wirnikowa (umieszczona w baku paliwa). Pompka w kadecie działa od 15 lat a samochód przejechał 250 tyś km , w polonezie nowa pomka co 40 tyś km .

Przypuszczam ,że Ktoś z forum potwierdzi moje spostrzeżenie abstra<span style="color:red;">[ciach!]</span>ąc od przykładu.

 

Torpido

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tylko ze mi zalezy na cisnieniu a pompa wirnikowa praktycznie go nie wytwarza rozwazlaem pompe tlokowa ale odpada bo trzeba zastosowac duza siel a to sie wiaze posrednio z glosnoscia i pozatym mam niewielkie mozliwosci wiec.... a wykonanie bedzie fest bo moj ojciec to wysokiej klasy sluzaz (jeden z lepszych w polsce (taki dla ktorego nie ma rzeczy niewmozliwych do wykonania)) a w pompie wirnikowej masz jedno ale pozatym ze nie wytwaza cisnienia to masz stycznosc elementu wirnikowego z plynem i samosmarowalnosc wiec latwo ja spalic :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiem o czym mówisz ,muj ojciec jest własinie takim mechanikiem precyzyjnym i tez mam zaufanie jak robi coś dla mnie. Pompka wirnikowa wytwarza ciśnienie i to dość znaczne np: urządzenia chłodnicze durzogabarytowe albo pompa wtryskowa ,kwestia zasosowanych rozwiązań ,elementów ,materiałów. Jerzeli chcesz poruwnywać pompli do akwarium do pompy zaworowej to oczywiście wynik jest przesądzony.Grunt ,że masz (macie) pomysł na wykonanie ,realne podejście i precyzja to warzy na efekcie końcowym.

 

Torpido

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No ja też czekam,ale swoją drogą pompka do malucha kosztuje 22 zł (nowa) do tego slnik krokowy 40-60 obr/min ,mimośród i pompka jak się patrzy . Koszt całości max 80-100 zł a ciśnienie jakie chcesz .

 

 

Torpido

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

widzialem na jakims zagranicznym serwisie wlasnietaka pompke (byla na 12V) w akcji i nie wypadla najlepiej, caly uklad strasznie skakal, i z wydajnoscia tez nie bylo najlepiej

 

chyba ze uda Ci sie ja jakos solidnie zamocowac do obudowy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja nie mowie tutaj o robieniu tego z czesci od malucha OD PODSTAW PANOWIE ( I PANIE) a tak pozatym to uklad ma jedna wade jezeli nie bedzie odpowiednio duzych obrotow to cisnienie bedzie pulsacyjne ale to raczej nie przeszkadza pozatym ja wiem ze pompy wirnikowe wytwarzaja cisnienie ale wezmy taka pompe od ogrzewania centralnego

tam wchodza duze rury i dajcie jej maly przekruj wezyka i cisnienie h** strzelil wiec cisnienie jest zadne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W tych układach nie zależy przecież specjalnie na jak najwyższym ciśnieniu - wręcz odwrotnie. Kwestją jest tylko odpowiedni przepływ. Wyższe ciśnienie poza odpowiednimi wymogami co do pompki stawia nowe wyzwania całej instalacji. Nikt przecież nie lubi powodzi, zwłaszcza w kompie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W tych układach nie zależy przecież specjalnie na jak najwyższym ciśnieniu - wręcz odwrotnie. Kwestją jest tylko odpowiedni przepływ. Wyższe ciśnienie poza odpowiednimi wymogami co do pompki stawia nowe wyzwania całej instalacji. Nikt przecież nie lubi powodzi, zwłaszcza w kompie.

Żeby utrzymać odpowiedni przepływ potrzebne nam jest ciśnienie. To że producent podaje przepływ 650l/h to jest trochę zabawne, bo ma to miejsce tylko przy zerowych oporach przepływu. W układach wc nigdy taka sytuacja nie zachodzi. A dodatkowo sytuację komplikuje fakt, że im większy przepływ tym większe opory. Żeby je pokonać i ten przepływ utrzymać ciśnienie musi być. Jest coś takiego jak charakterystyka pompy. Jest to prędkość kątowa w funkcji obciążenia. Dla niewielkich obciążeń prędkość spada liniowo, a przy większych obciążeniach spada coraz bardziej do zera.

Wydajność w funkcji ciśnienia wygląda mniej więcej tak:

Dołączona grafika

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taki przykład . Pompka paliwa w samoczodzie polonez to pykład pomki membranowej , a pompka w samochodzie np. Opel Kadet to pompka wirnikowa (umieszczona w baku paliwa). Pompka w kadecie działa od 15 lat a samochód przejechał 250 tyś km , w polonezie nowa pomka co 40 tyś km .  

Torpido nie wiem skad sobie wymysliles te 40tys km ,ale musze ci powiedziec ze po 200tys km wytrzymuja,a dokladnie do momentu az membrana sparcieje (i tak jest podwojna dla bezpieczenstwa)Pompka w Polonezie to prawie niezniszczalny element,zaworki sie nie psuja,moga sie jedynie zabrudzic.Aha jestem mechanikiem samochodowym

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Laweciarz: Zdaję sobie z tego sprawę - ale zauważam jedynie, że wysokie ciśnienie nie jest najistotniejsze. Czasami lepiej zastosować inne środki zwiększające przepływ -np. krótsze i lepiej ułożone przewody i odpowiednia ich śerdnica.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taki przykład . Pompka paliwa w samoczodzie polonez to pykład pomki membranowej , a pompka w samochodzie np. Opel Kadet to pompka wirnikowa (umieszczona w baku paliwa). Pompka w kadecie działa od 15 lat a samochód przejechał 250 tyś km , w polonezie nowa pomka co 40 tyś km .  

Torpido nie wiem skad sobie wymysliles te 40tys km ,ale musze ci powiedziec ze po 200tys km wytrzymuja,a dokladnie do momentu az membrana sparcieje (i tak jest podwojna dla bezpieczenstwa)Pompka w Polonezie to prawie niezniszczalny element,zaworki sie nie psuja,moga sie jedynie zabrudzic.Aha jestem mechanikiem samochodowym

Prosiłem ,zeby nie czepiać się przykładu. Nie jestem miłośnikiem ani kadetów ,ani polonezów .Chodził mi o to ,że im prostrza konstrukcja tym mniej możliwości awarii, a co do poloneza ,to faktycznie można przejechać 200 tyś w ciągu dwóch lat i membrana nie będzie miała czasu żeby sparcieć , ja miałem na myśli normalną ekspeatację

 

Ja jestem elektronikiem i z konieczności naprawiam swój samochód węc moja wiedza mechaniczna nie jest aż tak bogata ( chociaż wiem ,że dla bezpieczeństwa jest podwójna membrana tylko dla tego ,zeby się benzyna z olejem nie pomiszały ale awaria którejkolwiek i tak powoduje wyciek z pompki ), ale Twoje doświadczenie mogło by coś wnieść do zagadnienia , hmmmm

 

Torpido

Torpido

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

pekniecie gornej membrany powoduje wyciek-to na marginesie.Chcialem zauwazyc ze pompka przeponowa nie jest zbyt awaryjna(w zetknieciu z woda nie parcieje zbytnio) i ma ciekawa zalete do chlodzenia wodnego-w przypadku zatkania ukladu nie wytworzy cis.,ktore by spowodowalo wycieki,ale to samo potrafi tez pompka od akwarium.WADA jest taka,ze ruch roboczy jest posowisto-zwrotny,stosowanie przekladni powoduje HALAS ,w rezultacie nie warto stosowac ich do wc.No i jeszcze wydajnosc kiepska(np.Polonez wydajnosc do 5 razy wieksza niz zuzycie paliwa) a do wc trzeba conajmniej 150l/h

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a myślałeś może o budowie pompy zembatej, dość prosta mechanicznie, tyle że wymagana jest duża precyzja wykonania, no i trzeba mieć frezarke do kół zembatych.

niestety jest też głośniejsza niż wirnikowa

ma też kilka zalet:

mniejsze wibracje niż membranowej

wyższe ciśnienia niż wirnikowych

mala ilość elementów ruchomych(np. brak zaworów)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zebata chyba do wody by sie nie nadawala. Stosowana jest jako pompa do oleju bo ona potrzebuje smarowania.

Co do pompy turbinowej to nie jest to wcale taki glupi pomysl. Jest dosc prosta w konstrukcji (rza tylko skombinowac wirnik) mozna ja rowniez wymontowac z jakiegos samochodu ale wtedy to by mialo zarabista wydajnosc a scisnienie to bylo by takie ze trza by zalozyc zbrojone przemody :wink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w zyciu przeszedlem juz pare excesow z pompa zebata i nie chce miec nic wiecej z nia do czynieniea w sun=mie sama konstrukcaja jest prosta jak budowa cepa no ale potrafi sie zakleszczyc i wtedy amen pozatym smarowanie pomaga dolanie wd do plynu chlodniczego ale to jednak nie to moze jeszcze nad nia troche pomysle mysle jeszcze nad tlokowa ale to tez ma wady i jest ich wiecej niz zalet pozostale mnie troche wala wiec rozwazam te 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taki przykład . Pompka paliwa w samoczodzie polonez to pykład pomki membranowej , a pompka w samochodzie np. Opel Kadet to pompka wirnikowa (umieszczona w baku paliwa). Pompka w kadecie działa od 15 lat a samochód przejechał 250 tyś km , w polonezie nowa pomka co 40 tyś km . 

Torpido nie wiem skad sobie wymysliles te 40tys km ,ale musze ci powiedziec ze po 200tys km wytrzymuja,a dokladnie do momentu az membrana sparcieje (i tak jest podwojna dla bezpieczenstwa)Pompka w Polonezie to prawie niezniszczalny element,zaworki sie nie psuja,moga sie jedynie zabrudzic.Aha jestem mechanikiem samochodowym
NIEZNISZCZALNA - troche przegioles w tym momencie, sam musialem koledze wymieniac pompe z poloneza na zakopiance i to w nocy, i napewno nie miala 200 tys., jakies 50 tys. moze, i padla na amen. :evil:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w zyciu przeszedlem juz pare excesow z pompa zebata i nie chce miec nic wiecej z nia do czynieniea w sun=mie sama konstrukcaja jest prosta jak budowa cepa no ale potrafi sie zakleszczyc i wtedy amen pozatym smarowanie pomaga dolanie wd do plynu chlodniczego ale to jednak nie to moze jeszcze nad nia troche pomysle mysle jeszcze nad tlokowa ale to tez ma wady i jest ich wiecej niz zalet pozostale mnie troche wala wiec rozwazam te 3

pompa zebata stosowana jest (byla) w motocyklu BMW R-71/ M-72 jako pompa olejowa, i jest malo wydajna, ale za to trwala. Przy zastosowaniu rzadkiego oleju nie spelnia swojego zadania, trzeba gesty stosowac.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

znalazlem zajebista pompke i chyba bedzie ok jeszcze jej nie rozkrecilem wiec dokladnie nie wiem co to jest ona od zawieszenia od cytrynki i ma nawet niezla wydajnosc (cos kolo 400l/h realnej wydajnowsci (60l w niecale 10 min) i do tego olej transformatorowy i do napedu jakis cichy silniczek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zibi322

 

w kazdym samochodzie pompa oleju jest pompa zembata.

Wiem co mowie moj Ojciec 10 lat przejezdzil Polonezem i pompki nie wymienial, potem Fiatem 125p z sil. poloneza 7 lat,ostatnio sam jezdzilem 2lata i pompka jest w nalezytym stanie.Jak ci sie ferelna trafila to bol,zreszta wymiana to pryszcz,nawet na trasie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...