Skocz do zawartości
mpeg-4

Recenzja Wzmacniacza Behringer A500

Rekomendowane odpowiedzi

Zdecydowałem się przetłumaczyć test profesjonalnego wzmacniacza Behringer A500 z IXBT ponieważ wzmacniacz ten za stosunkowo małe pieniądze (nowy ~ 900zł a używki ~600) oferuje znaczną moc 2 x 230 W ma potężne trafo (duża wydajność prądowa) , profesjonalne złącza XLR (do np ESI Juli@ ) i teoretycznie za te pieniądze wydaje się idealny ,zresztą na zagranicznych forach audiofilskich ma bardzo przychylne opinie więc sam zastanawiałem się czy go nie kupić ,jednak po pomiarach IXBT okazuje się ze nie jest tak różowo .

 

Poniżej link do jednej z takich przychylnych opinii

http://theaudiocritic.com/blog/index.php?o...20&blogId=1

 

http://forums.audioholics.com/forums/showt...7004&page=4

 

Na tym forum też był kiedyś wątek o tego typu wzmacniaczach :

http://forum.purepc.pl/index.php?showtopic=188758

 

Nie wiem czy dzisiaj zdążę :wink: .

 

 

Behringer A500

A500 jest wzmacniaczem mocy, przeznaczonym dla domowego studia, jak i dla zestawów Hi-Fi.Dla wygody użytkowania w zestawach Hi-Fi , wzmacniacz ma duże i wygodne regulatory głośności dla obu kanałów.Brak aktywnego chłodzenia (wentylatora) oraz zastosowanie transformatora toroidalnego czyni ten wzmacniacz bardzo cichym, w porównaniu z innymi profesjonalnymi wzmacniaczami.

 

Dołączona grafika

 

Wzmacniacz ma wejścia dla wszystkich przypadków (możliwości) zastosowań - są to RCA, TRS i XRL. Na wyjście zaleca się wykorzystać gwintowane zaciski dla gołego przewodu albo złącza-TS.

 

Dołączona grafika

 

Wedłóg informacji producenta, wzmacniacz wykonany jest na tranzystorach Toshiba o wysokiej sprawności. Сервопривод (''Serwo. W polskiej instrukcji to jest tłumaczone jako "serwosymetryczne wejścia elektroniczne". Chodzi o wejście symetryczne, które automatycznie potrafi przełączyć się w tryb asymetryczny'') i przedwzmacniacz wykonano na wzmacniaczach operacyjnych Op JRC4580.Wedłóg informacji producenta, wzmacniacz posiada niskie zniekształcenia rzędu 0.01% i wyjściową moc w 230 W przy 4 Omach i 160 W przy 8 Omach. w trybie zmostkowanym - 500 W dla 8 Omów.

 

Dołączona grafika

 

Obiektywne pomiary wzmacniacza Behringer A500

 

Dołączona grafika

 

Pomiary obiektywne wykonane zgodnie z metodyką testowania wzmacniaczy.

 

Dołączona grafika

Amplitudowo-częstotliwościowa charakterystyka A500

ChCZ w wzmacniaczu jest w normie.

 

Poziom mocy maksymalnej określa się tylko w trybie przeciążenia.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Maksymalny poziom mocy rzeczywistej wypadł w pomiarach dwa razy mniejszy od zadeklarowanego przez producenta, ale zniekształcenia przy tym układają się w zakresie 0.01%. sam z siebie procent nie może nic powiedzieć o charakterze dźwięku, który, z kolei, będzie zależeć od podziału parzystych harmonicznych.

 

Zależność poziomu zniekształceń od mocy, częstotliwości i obciążenia

 

Na widmie poziom harmonicznych z sygnału testowego 10 kHz poniżej 10 kHz pokazuje poziom szumów wzmaczniacza. Harmoniczne z sygnału testowego 100 Hz znajdują się poniżej progu szumu.

 

Dołączona grafika

Obciążenie 3.9 Om - blisko progu poziomu mocy maksymalnej

Dołączona grafika

Obciążenie 3.9 Om - średni poziom mocy

Dołączona grafika

Obciążenie7.8 Om - blisko progu maksymalnego poziomu mocy

Dołączona grafika

Obciążenie 7.8 Om - średni poziom mocy

Jak widać, przy większej mocy poziom harmonicznych jest niewiele mniejszy. W A500 poziom zniekształceń podnosi się dla wysokich częstotliwości, co jest charakterystyczne dla wielu wzmacniaczy. Widmo harmonicznych jest niekorzystne, tak jak harmoniczne maleją nieznacznie.Według psychoakustyki, parzyste harmoniczne, ulokowane blisko tonu podstawowego lepiej są maskowane . duża ilość harmonicznych wyższego rzędu jest łatwiej wychwytywana ze słuchu.sytuacja z szybko malejącymi harmonicznymi, niech i bardziej wysokiego poziomu, byłaby bardziej korzystna. Równocześnie powinno się uwzględniać poziom harmonicznych, w tym zaś przypadku na dobrych jakościowo głośnikach harmoniczne można usłyszeć tylko w reionie wysokich częstotliwości.

 

Zależność zniekształceń od współczynnika wzmocnienia głośności

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Przy obniżeniu poziomu wzmocnienia regulatorem głośności, zniekształcenia rosną na wszystkich sprawdzanych częstotliwościach (100 Hz, 1 kHz i 10kGc) średnio,o 5~20dB.największe zniekształcenia występują przy ustawieniu regulatora na 80% maksymalnego wzmocnienia. Gdyby nie ta specyficzna właściwość,to wtedy ten wzmacniacz można by było nazwać pomyślnym dla swojej klasy cenowej.

 

Dołączona grafika

Wysoki poziom zniekształceń wzbudził podejrzenia co do błędnego zestrojenia wzmacniacza. w układzie wzmacniacza są trzy regulowane rezystory, regulacja jednego z ich pozwoliła obniżyć zniekształcenia.Największy efekt zmniejszenia zniekształceń po regulacji widoczny jest dla regulatora głośności. Dziedzina problematycznej skali regulacji została zmniejszona. Charakter zniekształceń także zmienił się na lepsze - najwyższe harmoniczne na widmie maleją pod dużym kątem.

 

Maksymalna moc wyjściowa została na poprzednim poziomie, nieznacząco podniósł się poziom trzeciej harmonicznej. Równocześnie z tym, najwyższe harmoniczne zmniejszyły się.

 

Dołączona grafika

wrażenia subiektywne

 

Najlepsza jakość dźwięku wzmacniacz wykazuje przy ustawieniu wzmocnienia na maksimum. w tym trybie harmoniczne można usłyszeć tylko w wysoko częstotliwościowym rejonie. Negatywna strona tego jest w tym, że regulować głośność trzeba za pośrednictwem karty dźwiękowej, albo za pomocą zewnętrznego miksera.Przy podaniu zbalansowanego i niezbalansowanego sygnału, maksymalny poziom mocy z maksymalnym współczynnikiem wzmocnienia bez przeciążenia został osiągnięty przy regulacji poziomu dla -10~12 dB (to nie jest przeciążenie wejścia, z mniejszym współczynnikiem wzmocnienia problemów nie ma).Dla stosunkowo niegłośnego dźwięku (odsłuchu) wypada (koniecznie) obniżyć sygnał do -50~60dB. przy słuchaniu materiału z CD-Audio z obniżeniem sygnału przez 24-ch bitowy cyfrowy mikser daje zapas w 48 dB, w 32-(хразрядном ?(rozdzielczością) mikserze - 96 dB. jednak razem ze zmniejszeniem sygnału podnosi się poziom szumów .W trybie maksymalnego wzmocnienia i obniżenia sygnału do 40 dB wyraźnie są słyszalne interferencje od otoczenia układów, ponadto, słyszalny jest szelest(przydzwięk) od diod elektroluminescencyjnych, wskazujących wyjściowy poziom sygnału.

 

Takim sposobem, użytkownik musi wybrać pomiędzy zniekształceniami w rejonach średnich i wysokich częstotliwości z mniejszym współczynnikiem wzmocnienia przeciwko maksymalnemu wzmocnieniu z zakłóceniami.

 

Po regulacji regulowanego rezystora, zarzuty wywołuje tylko dziedzina regulacji dla poziomu 60-90%, w pozostałych położenjach dźwięk jest normalny, subiektywnie, nie wiele odróżniające się od trybu z maksymalnym współczynnikiem wzmocnienia. być może, w innych egzemplażach wzmacniacze są bardziej dokładnie zestrojone.

 

Pomimo wielu rekomendacji o możliwości zastosowania tego wzmacniacza w domowych studiach i w zestawach Hi-Fi , to jest sens zastosowania tego wzmacniacza, przede wszystkim, dla napędzenia głośników estradowych, gdzie bardzo ważna jest praca wzmacniacza z wysoką wyjściową mocą.Przy takim zastosowaniu wskazane jest obniżyć sygnał wejściowy o 10-15 dB w mikserze do wzmacniacza. w takim zastosowaniu wzmacniacz nie będzie wąskim gardłem w układzie.w Domu i w niewielkich home-project studiach stosowanie wzmacniacza jest wątpliwe.Dobry jakościowo dźwięk wzmacniacz generuje przy wysokiej mocy wyjściowej , która dla większości biernych głośników będzie nadmierna. a regulacja regulowanego rezystora dla osiągnięcia wyższej jakości przy niewysokiej wyjściowej mocy automatycznie pozbawia użytkownika gwarancji producenta.Tym nie mniej, po regulacji rezystora, wzmacniacz daje zupełnie adekwatną jakość

 

Tak czy są grozne wyższe harmoniczne na poziomie -70 dB przy regulacji standartowymi regulatorami głośności? Widmo sygnału jest nie tylko wizualnie podobne do widma sygnału, poddanego klippingu, subiektywnie dźwięki podobne.Odpowiednio, znacząco komplikuje się praca z limitierami i subiektywnie skomplikowanie(trudno) nadzorować kontrolę nad przeciążeniem sygnału.

 

Dla ocenienia jakości dźwięku proponujemy posłuchać fragmentu kompozycji w trybie maksymalnego wzmocnienia i w trybie (warunkach prcy) z największym poziomem harmonicznych, przy obniżeniu poziomu standartowym regulatorem głośności dla oceny minimum i maksimum jakości wzmacniacza. Zapis (nagranie) jest zrobiony poprzez E-MU1616m pod obcjążeniem do 3.9 Om.

 

Dołączona grafika

maksymalny współczynnik wzmocnienia

Dołączona grafika

maksymalny poziom harmonicznych

Poniżej są linki do plików z próbkami

 

oryginał

maksymalny koef. wzmocnienia

maksymalny poziom harmonicznych

 

W testach głośników, w rozdziale ProAudio i Cyfrowy dźwięk można zobaczyć widma zniekształceń głośników aktywnych. Istnieje opinia, że same głośniki dają o rząd więcej zniekształceń, niż wzmacniacze, i że zniekształcenia wzmacniacza nie będą słyszalne.W większości monitorów aktywnych na widmach jest brak najwyższych harmonicznych tego poziomu które są w A500.To, z kolei, podaje w wątpliwość hasła ? (slogany) że w «monitorach aktywnych są stosowane tanie chipy samochodowe ze złą jakością». W przypadku porównania z nie wyregulowanym wzmacniaczem A500 głośniki aktywne mogą być preferowane/ jako lepsze.

 

Dołączona grafika

Widmo sygnału z głośnika szerokopasmowego Fostex fe 103 erev 2. Harmoniczne po trzeciej - to harmoniczne wzmacniacza przy zmniejszonym współczynniku wzmocnienia

Żeby usłyszeć zniekształcenia wzmacniacza w problematycznych warunkach pracy wzmacniania, nie trzeba podłączać go do wysokiej jakości głosników - zniekształcenia są słyszalne i przy podłączeniu głośników już o wartości $100~300.

 

W ostatnim czasie na zachodzie A500 dostał niemało pozytywnych odzewów. Przyczyny są dwie:

 

>Koszt tego wzmacniacza na zachodzie wynosi tylko $180. dla takiej ceny można przymknąć oczy na zauważone braki, jako dla wzmacniacza innej kategorii cen.W naszym kraju koszt wzmacniacza wzmacniacza wynośi $350~400, co, z kolei, narzuca do niego węziej inne już wymagania. duży żal z tego powodu, profesjonalna aparatura w naszym kraju sprzedaje się ze znacznymi narzutami.

 

>Pomiary są zrobione na kompleksach pomiarowych w tej liczbie i AP bez brania pod uwagę widma. Widma dla sinusa w 50 Hz zazwyczaj wskazują bardzo niski poziom harmonicznych. Teoretycznie jest założone, że charakter (natura) podziału harmonicznych na dowolnej częstotliwości jest identyczna i dla oszacowania na SCz i WCz (SCz i WCz - średnie i wysokie częstotliwości), to wystarcza by oszacować tylko procent zniekształceń.Ale w tym przypadku nie uwzględnia się że na niskich częstotliwościach często niższe harmoniczne praktycznie zlewają się z progiem szumów, nie pozwalając adekwatnie (by właściwie) przewidzieć charakter (naturę) harmonicznych w średnio częstotliwościowych i wysoko częstotliwościowych rejonach.

 

Dołączona grafika

widmo na wyjściu dla podregulowanego A500 - druga i trzecia harmoniczna wyższa, wyższa i stosunek procentowy

Doskonale widać, że przy nieznacznej zmianie wartości numerycznej w procentach, poziom zniekształceń znacznie różni się, nie tylko wizualnie ale też i ze słuchu.Jeżeli nie wiemy, jak wygląda widmo sygnału albo nie przesłuchaliśmy wzmacniacza przy tej mocy, to można śmiało napisać, że A500 oddaje w przybliżeniu 250 W przy 1% i 320 W przy 10%. Jednakże, wszystko, co jest wyżej 0.313% wydaje dźwięk bardzo niskiej jakości.

 

Dołączona grafika

W tym przypadku następuje przeciążenie samego wzmacniacza, które to dodatkowo pokazane jest na wskaźnikach.

 

Dołączona grafika

Przy przejściu w niestandartowy tryb z przeciążeniem subiektywnie dźwięk różni sie o rząd. właśnie dlatego nie robi się pomiaru w tym trybie wzmacniacza - nie ma sensu.Interesujący jest tylko tryb bez przeciążenia. faktycznie (Właściwie to) można zmierzyć i PMPO w 1000 i więcej W i być dumnym tego,tak jak się to robi w tanich «bom-boks».

 

W audiofilskich kręgach lepiej brzmi to, co ma bardziej wysoki cennik albo paranaukową i zrozumiałą teorię (w rodzaju wpływu fazy księżyca na szybkość ruchu elektronów w kablu), w przypadku budżetowych studyjnych wzmacniaczy - to toroidalny transformator i podwójne mono bez regulatorów barwy.Co realnie usłyszą uszy (i czy słyszą w ogóle) - mniejsza z tym.Oni słuchają w takich przypadkach «mózgiem». w studiu dla swoich uszu zaufanie jest często większe i tu braki jakości dźwięku są o wiele bardziej widoczne.

 

W dokumentacji w prof.usilitieli (wzmacniaczach) zazwyczaj podają moc przy poziomie zniekształceń 0.1 i 1%. Informacja z widmami jest pokazywana niezmiernie rzadko

 

Najważniejsze w obiektywnych pomiarach - to bilans między informatywnośćią a adekwatnością wyniku.Tutaj wymagania stawiane dla obiektywnych pomiarów muszą rozwijać i rozwijać. Określoną złożoność przedstawia niemożliwość by w pełni zautomatyzować proces, bez udziału człowieka z banalną ręczną regulacją poziomu głośności .

 

Podsumowanie

 

Behringer A500 może nadawać się dla DJ-iów i dla muzyków dla podłączenia głośników estradowych , gdzie jest potrzebna stosunkowo wysoka moc. w tym przypadku jakość sygnału będzie z zapasem. drugi wariant – podłączenie do biernych main-monitoram środkowej strefy.

 

W domowych studiach i domowych systemach Hi-Fi zastosowanie tego wzmacniacza jest dyskusyjne. Wzmacniacz ma duży współczynnik wzmocnienia, i właśnie przy maksymalnej wzmocnieniu jakość sygnału jest wysoka.Przy regulacji współczynnika wzmocnienia jakość spada, i przy określonych warunkach robi się niska. częściowo problem rozwiązuje ręczna regulacja regulowanego rezystora na płytce wzmacniacza.W trybie wysoko jakościowego wzmocnienia dźwiękowej częstotliwości z maksymalnym współczynnikiem wzmocnienia wymagane jest znaczne obniżenie sygnału dla wejścia wzmacniacza, co doprowadza do odtwarzania interferencji z otoczenia układów i własnego podświetlanego wskaźnika.

 

Takim obrazem, na tle starcza dobrego jakościowo wzmacniania sygnału, brakiem okazał się pechowo zaprojektowany i niewyregulowany układ regulacji współczynnika wzmocnienia, z powodu, którego zawężił się obszar zastosowań A500.

 

Dodatkowe pomiary (RMAA) wzmacniacza można obadać na forum :

 

http://forum.ixbt.com/topic.cgi?id=90:1056-2

http://forum.ixbt.com/topic.cgi?id=90:1056-3

 

PS

Możliwe że jeszcze będą robione korekty :wink: .

Edytowane przez mpeg-4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...