Marcjan Opublikowano 14 Marca 2003 Zgłoś Opublikowano 14 Marca 2003 Witam, Wziąłem się za wyciszanie mojego kompa. M.in. zmodyfikowałem zasilacz i kupiłem na grafę Zalmana 80A HP. Zastanawiam się w związku z tym nad następującymi sprawami: ZASILACZ Mój zasilacz to 300W HuntKey. Miał być cichy i stabilny ;-). Stabilny to chyba jest, ale z tą cichością to przesada. Oto co z nim zrobiłem: - wymieniłem wentyl na Zalmana F1 i puściłem go na 5V (kręci się ok. 1500 rpm); tak na marginesie to ten Zalman "bezgłośny" stał się dopiero przy 5V - wyciąłem grila przed wentylem oraz na górnej pokrywie od zasialcza Zasialcz przykręcony jest w obudowie tak, że górna pokrywa jest skierowana w stronę góry obudowy. Między tą pokrywą a górą obudowy jest ok. 1 cm odległości. Zastanawiam się nad 2 rzeczami w celu usprawienia przepływu powietrza: - czy zamontować zasialcz do góry nogami, tj. pokrywą z wycietym grilem w stronę procesora? - czy dodatkowo zamontować w wyciętym grilu na pokrywie wentyl wciągający powietrze do zasilacza? ZALMAN 80A HP Mam grafę Leadteka WinFast A250 TD (Geforce 4 4400). Zamontowałem na nim Zalmana 80A HP. Dodatkowo nad Zalmanem zamontowałem 92 mm wentyl i puściłem go na 5V. Zastanawiam się czy ten wentyl na dmuchać powietrze na Zalmana czy w też w drugą stronę. Jeżeli będzie dmuchał na Zalmana, to czy nie spowoduje to zaburzenia krążenia powietrza przy procesorze. Mój procek to P4 2,4 Ghz z boxowym wentylem. Wentyl 92 mm jest zamotowany ok. 5 cm obok procka. Dodam, że z tyłu obudowy, między prockiem z grafą mam zamontowany wentyl 80 mm wyciągający z obudowy powietrze. Na procku mam następujące temperatury: - po uruchomieniu kompa ok. 35 C - przy normalenj pracy ok. 45 C - przy grze / kompresji divx ok. 55 C Temperaturę mierzę MBM 5. Z góry dziękuję za wszelkie sugestie / podpowiedzi / krytykę (konstruktywną). Pozdrawiam, Marcjan Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mail'o Opublikowano 15 Marca 2003 Zgłoś Opublikowano 15 Marca 2003 Pewnie !!! taki przeciąg dla procka to raj na ziemi ;). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zoil Opublikowano 16 Marca 2003 Zgłoś Opublikowano 16 Marca 2003 w jaki sposob pusciles tego zalmana na 5v? tzn chodzi mi jaka metode wybrales, czego uzyles. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marasek Opublikowano 16 Marca 2003 Zgłoś Opublikowano 16 Marca 2003 no cóż skoro masz wszystkie elementy to najlepsze są praktyczne doświadczenia. Wypróbuj różne ustawienia wentyli i sam będziesz wiedział która wersja daje najlepszy efekt. Zelmana 80A HP mam mieć w poniedziałek więc też zacznę się bawić dodtakowo kupiłem radiator zelmana na mostek północny. Jak sobie radzi ten wentylator w zasilaczu puszczony na 5 volt - nie obawiasz się o zasilacz? Dla bezpieczeństa dołożył bym drugi, na pewno nie zaszkodzi - mam zamiar w przyszłym tygodniu przeprowadzić taki zabieg. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 16 Marca 2003 Zgłoś Opublikowano 16 Marca 2003 Odnosnie zasilacza: W swoim Codeg. tez wymienilem na F1, chodzi tak samo na 5V (przez zalaczony rezystor. obroty raczej w granicach 2000 w/g MBM, chociaz BIOS juz nie wylapuje, takze moze byc ponizej). Jest cicho, a wydmuchiwane powietrze jest chlodniejsze niz przedtem ! Wyglada na to ze wyciales dziure raczej nie z tej strony :) Odwrocenie zasilacza moze byc klopotliwe np. ze wzgledu na tylna blache obudowy, ale jak dasz rade... Co do drugiego wentyla to musisz uznac czy jest on potrzebny, zobacz jak cieple jest wydmuchiwane powietrze (pod obciazeniem). Im mniej wentyli tym lepiej dla uszu :) Z drugiej strony lepiej zeby nic sie nie przegrzalo, badz pracowalo w zbyt duzej temp. Odnosnie karty: Tez mam Leadteka WinFast A250 TD, i tez te 2 male wiatraczki staly sie zbyt glosne, przeczyszczenie filtrow na nich i naoilwienie nie pomoglo. Wk@#% sie, wykrecilem je calkowicie i przypialem do radiatora (oryginalnego, ktory obodowany jest na karcie) Zalmanka F1. Puszczony jest troszke wolniej niz standardowo, ale i tak radiator sie nie nagrzewa od jego strony tak jak przy oryginalnych wiatraczkach. Jedynie tylnia strona jest troche ciepla. Takze obylo sie bez Z 80A HP, i malym nakladem udalo sie uzyskac wzgledna cisze i wystarczajace chlodzenie. Odnosnie twojej sytuacji: lepiej zeby wentyl dmuchal na radiator raczej, moze lepiej jakby ci sie udalo umiescic go z drugiej strony, kosztem 1 slotu PCI (ktory i tak wspoldzieli przerwanie z AGP). Poza tym jest on potrzebny do tego Z80A ? Jesli tak, to pomysl z kupowaniem go byl raczej chybiony... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcjan Opublikowano 16 Marca 2003 Zgłoś Opublikowano 16 Marca 2003 Właśnie o zasilacz (i ewentualne skutki jego spalenia) boję się najbardziej. Z trudniejszych rzeczy, to narazie przeżył on (tj. zasilacz) całonocną grę w UT oraz kompresowanie kilku filmów DVD do Divx. Nie miałem żadnych restartów kompa ani zawieszeń systemu. Modyfikację zasilacza zrobiłem 2 tygodnie temu. Nie wiem tylko, czy fakt, że narazie zasilacz działa O.K. oznacza, że nie powiniem się już o niego w ogóle martwić. Moja konfiguracja to: - P4 2,4 Ghz - Asus P4PE - 2 x 256 DDR 333 Mhz - 30 GB IBM - SB Live! Value - DVD, CD-RW - modem i karta sieciowa W sumie mam zamontowane 4 wentyle Zalmana, wszystkie puszczone na 5V (kiepski ze mnie elektronik, więc wybierałem gotowe rozwiązania w zakresie redukcji napięcia): - dwa puściłem na 5V za pomocą FanMate'a 1 od Zalmana - a dwa puściłem na 5V za pomocą przejściówki Zalmana MC-1 http://www.discotech.waw.pl/show1.php?akcj...k&kat=ak&pkat=k Wentyle z FanMate'em mam podpięte do płyty głównej (są to wentyl od zasilacza oraz wentyl z tyłu obudowy wyciągający powietrze). Obroty na tych wentylach monitoruję za pomocą MBM 5. Do tej pory (tj. przez ostatnie 2 tygodnie) wentyle te zawsze startowały i kręciły się trochę ponad 1.500 rpm. Do wentyli Zalamana dołączone są przelotki, które redukują napięcie do 5,5 V (podobno). Jednakże, jak używałm tych przelotek to wentyle kręciły się ok. 1.700 rpm co jak dla mnie było za głośno. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcjan Opublikowano 16 Marca 2003 Zgłoś Opublikowano 16 Marca 2003 Roszcz, masz rację .... że też nie pomyślałem, żeby wykręcić tylko te dwa (jak to czytałem w opisach karty - ciche i wydajne) doprowadzające mnie do szału wentyle, zostawić oryginalny radiator i przymocować do niego 80 mm / 92 mm wentyl ze zredukowanym napięciem. Aj, skusił mnie ten Zalman :oops: Jeżeli chodzi o ten dodatkowy wentyl nad Zalmanem to w sumie na pomysł jego dokupienia wpadłem po przeczytaniu tego artykułu: http://www.silentpcreview.com/modules.php?...artid=65&page=1 Spróbuję takiego rozwiązania: - wentyl na Zalmanem zostawię tak, aby wiał na kartę - obecnie wentyl jest tak zamontowany, że wieje zarówno na dolną jak i górną stronę Zalmana (górna strona to ta, która przylega do GPU) - przesunę wentyl trochę w dół, tj. w kierunku przeciwnym do procesora - w efekcie wentyl będzie wiał prawie wyłącznie na górną stronę Zalmana - trochę dodatkowego chłodzenia będzie a wentyl będzie już dość daleko od procesora Jeżeli chodzi o zasilacz, to w sumie dziurę wyciąłem w pokrywie, którą się zdejmuje (tj. pokrywie, która jest nad płytką z kondensatorami, radiatorami i całą tą resztą różnych elementów). Wydaje mi się, że wycinanie dziury z drugiej strony zasilacza nie miałoby sensu bo do niej przymocowana jest płytka. Masz jednak rację, że zasilacza tak po prostu nie odwrócę - sprawadziłem obudowę (ModeCom Prostation) i będę musiał pobawić się w wycinanki i wiercenie, aby zasilacz odwrócić. Wielki dzięki za Twoje uwagi. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 16 Marca 2003 Zgłoś Opublikowano 16 Marca 2003 W zasadzie Leadtek sie postaral jesli chodzi o radiator (dla tych co nie widzieli wyglada jak to cus Zalmana tylko nie ma heatpipe), takze wymiana go na to samo to troche overkill :) Chyba zeby Z80 utrzymywal dobra temp. bez specjalnego chlodzenia go, ze zwyklym obiegiem powietrza w budzie wymuszonym przez wentyle, ale z tego artykulu wynika ze tak nie jest. A propos, jak zdejmowales oryg. radiator to patrzyles czy przylegal ladnie do GPU i kosci pamieci (zwlaszcza z tylu karty) ? Bo jednak tyl jest troche cieplawy u mnie, z czego wnioskuje ze pamieci tez chlodzi. Z80 w/g cytowanego artykulu dotyka tylko do GPU... Z pozycja wentyla wzgledem karty musisz poeksperymentowac, chociaz bez czujnika temp. obok GPU zostaje tylko macanie Z80 celem sprawdzenia efektow swoich dzialan. Aby heatpipe dzialal sprawnie musza byc roznice temp. po stronach karty czy jakos tak, wiec trzeba brac to pod uwage tez (nie uwzglednilem tego piszac przedtem, stad do mojej porady dot. chlodzenia z przodu karty podejdz raczej z dystansem). Wystarczy ze nie bedziesz zabieral powietrza z wentyla od proca, a efekty tego juz mozesz sprawdzic (temp CPU). Dziure w zasilaczu wyciales z dobrej strony oczywiscie, tylko problem w tym ze twoj zasilacz ma nie z tej strony plytke co trzeba :) Moj ma z dobrej, ale zbyt wysoki mam radiator w nim aby wcisnac drugi wentyl, z reszta ma chyba wystarczajaco chlodno i tak. Powodzenia w modowaniu :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcjan Opublikowano 17 Marca 2003 Zgłoś Opublikowano 17 Marca 2003 Oryginalny radiator bardzo dobrze przylegał do GPU i kości pamięci (zarówno z przodu jak i z tyłu). Dodatkowo GPU i kości pamięci były posmarowane pastą termoprzewodzącą :) To prawda, że ZM80 przylega tylko do GPU i nad chłodzeniem kości pamięci trzeba dodatkowo pomyśleć. Zastanawiałem się przez chwilę nad przyklejeniem jakichś radiatorków, ale może ten dodatkowy wiatrak 92 mm wystarczy. Narazie karta podczas gier zachowuje się O.K. Wspomniany wiatrak 92 mm przesunąłem trochę w dół i teraz nie dmucha mi już na CPU - dzięki za to info odnośnie różnych temperatur górnej i dolnej części ZM80, poszukam na ten temat czegoś w sieci. Niestety chwilowo poddałem się z odwracaniem zasilacza - do wycinanek w obudowie będę potrzebował szlifierki kątowej (mam nadzieję, że znajdę kogoś, kto mi ją pożyczy :) ). Pozdrawiam, Marcjan Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mondo Opublikowano 17 Marca 2003 Zgłoś Opublikowano 17 Marca 2003 Wlasnie jak podlaczyc F1 Wmontowalem go do zasilki codegena i podlaczylem do pradu przez http://www.discotech.waw.pl/show1.php?akcj...k&kat=ak&pkat=k A jak podlaczyc uzywajac tej przejsciowki redukujacej napiecie dolaczanej do F1? Bo jak podlacze wentyl uzywajac przejsciowki i http://www.discotech.waw.pl/show1.php?akcj...k&kat=ak&pkat=k rozgaleznika do wejscia 5v na rozg. to niestartuje. po podlaczeiu do 12 v chodzi za glosno a podlaczenie przez rozgaleznik do 5v.. cichutko Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcjan Opublikowano 17 Marca 2003 Zgłoś Opublikowano 17 Marca 2003 Wystarczy podłączyć F1 bezpośrednio do wtyczki 5V na rozgałęzniku MC-1. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
M@jkel Opublikowano 3 Kwietnia 2003 Zgłoś Opublikowano 3 Kwietnia 2003 A jakie wichury siedza w codegenach ATX 300W?? Pytam bo chce byc pewny ze moj zasilacz po zmianie wichury na Spire FD8025C1 - ALUMINIUM bedzie calkowicie bezpieczny. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...