Jump to content
Sign in to follow this  
EU Citizen

Bardzo skaczace (falujace) temperatury na 8700K

Recommended Posts

Witam,

Mam nowego PC z dobra plyta Asus ROG STRIX 370-F Gaming, processor Intel i7-8700K, Corsair Vengeance LPX (2x, 8GB, DDR4-3000, DIMM 288) z dodatkowym chlodzeniem be quite! Dark Rock Pro 4. Jestem pewien, ze wszystko jest zainstalowane poprawnie, to nie pierwszy komputer jaki skladam. Dodatkowo wczoraj wymienilem paste i zalozylem chlodzenie poraz drugi.

Co mnie zastanawia to skaczace temperatury, oraz w ogole wysoka wedlug mnie temperatura CPU. Temperatura siedzac w BIOS trzyma sie na poziomie 31 - 33 stopnie celcjusza w spoczynku. Natomiast w Windowsie podczas pracy, uzywajac jakis podstawy program do sprawdzania temperatury, gdy odpalam jakis wiekszy program (cos pokroju photoshopa np.) to temperatura skacze miedzy 34..36..44...52...58 (chyba 58 to max jaki na szybko sprawdzajac rano widzialem ale moze byc wiecej?) stopni i zmienia sie to co sekunde.

Teraz mnie to zastanawia dlaczego temperatura co sekunde skacze, czy jest to wadliwy czujnik temperatury, chociaz w BIOS jest w miare stabilnie, czy jest to usredniona temperatura na 6 corach i jeden idzie na 80stopni bo za malo pasty dalem przez to srednia tak fluktuje, czy moze  chlodzenie jest tak rewelacyjne, ze procesor nagrzewa sie wykonujac operacje i od razu sie schladza, ale co pewnie jest szkodliwe dla niego?

Ktos ma pomysl co jest nie tak?

Dzieki.

Edited by rbrus

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Setnik said:

To jest poprawne działanie, zrób test obciążający CPU i się wyjaśni co i jak.

A dokladnie ktora aplikacja polecisz do tego testu i przy niej jakich temperatur sie spodziewac?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A to zależy od sztuki posiadanego CPU - może się trafi 80 st C, a może być i 95 st C. Jeśli nie jest to oskalpowany procesor (pod ihs jest jakaś biedna intelowska pasta termoprzewodząca), to raczej trzeba się na stawić na wartości z górnej półki.

Inna rzecz, czy włączysz test z użyciem funkcji AVX, czy bez niej. Włączenie tej funkcji może ładnie "spocić" procesor.

Edited by mrcszyman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raczej normalne. W bios masz normalne, bo praktycznie zerowe obciążenie(tyle że napięcie max i taktowanie), ale obciążenia brak. W windzie jakieś procesy skaczą sobie, to i napięcia i taktowanie skaczą...nawet jak się nic nie robi...albo tylko przegląda neta.

Chłodzenie masz ok, może dałeś za dużo pasty a może po prostu glut pod czapką( o ile nie ruszany) się wykruszył...i przewodzenie ciepła jest z d....

Zdejmij chłodzenie. Jak pasta nie będzie jakoś w warstwie, że spływa, to było ok, i bez skalpowania nic nie zrobisz. Jak za grubo, zmiejsz ilość pasty. Wielkości ziarnka ryżu max w centrum załatwia sprawę...Tyle że zdejmowanie i zakładanie DRP to męczące zajęcie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzieki za odpowiedzi. moze podam swoj zestaw:
 

Processor: Intel Core i7-8700K
Plyta glowna: Asus Rog Strix Z370-F Gaming
Pamiec: Corsair Vengeance LPX (2x8GB, DDR4-3000, DIMM 288)
Zasilacz: Corsair HX1200 (1200W) 
Chlodzenie CPU: be quiet! Dark Rock 4
Pasta: Thermal Grizzly Kryonaut
GPU: GTX 950

Pasta jest z naprawde gornej polki, a komputer swiezy jeszcze cieply, zlozony w zeszly weekend. Paste przedwczoraj wymienilem po raz drugi, zrobilem ciensza warstwe i staralem sie delikatnie, cienko i rowno rozlozyc ja, lopatka od Grizzly. Wydaje mi sie ze jest mniej pasty jak za pierwszym razem. Wiec na pewno nie przesadzilem z jej iloscia, a nawet i tak jest mniej niz bylo. Processor mysle ze dobry zakupiony nie w Polsce, chociaz kto wie. 

Zrobie dzis OCCT i w takim raziem sprawdze temperatury.

Jeszcze chcialbym sie upewnic, moze wiecie. Czy te skoki temperatury, doslownie co sekunde, pol sekundy, jak odpalam np. duzy program z 33stopni, nagle 38stopni, chwile pozniej 44stopni i konczy na 56. Tak gora dol w 3 - 4 sekundy o 20stopni? Czy to jest poprawne i normalne? Moze przyzwyczailem sie do mojej starej i5 czy pamietam jeszcze czasy mojego AMD, ale zazwyczaj jak temperatura procesora rosla, to chwile sie trzymala i spadala w miare rowno, tak przez kilka sekund. Tutaj co sekunde jest skok 4 - 8 stopni roznicy.

Moze czujnik temperatury jest zepsuty, lub chlodzenie 'zbyt dobre' i zbyt ochladza procesor, przez co on dostaje nie jako po swojej konstrukcji, przez tak zmieniajace sie szybko temperatury? 

Upewniam sie, wydaje mi sie to normalne, ale nie wiem gdzie jest czujnik, jak na kazdym core to mysle ze to w miare normalnie jak rosnie szybko temperatura, jednak to ze tak szybko spada, nawet ze wydaje sie fajne, ze chlodzenie super szybko odciaga temperature, chlodzi, jednak nie wiem czy jest to zdrowe? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To moze rzeczywiscie powodowac takie skoki. Zrobilem wczoraj test MEMTEST 5.01 i temperatura trzymala sie na 43 - 44 sotpnie celcjusza. Na dniach sprawdze OCCT.

Dzieki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako że właśnie wskoczyłem w nową platformę, to muszę powiedzieć że skoki o 20 stopni są dziwne.

Tyle że patrzę z pozycji zdelidowanego CPU. Mam gorsze chłodzenie(teoretycznie, i póki co, bo Noctua nh-d15s nowa w drodze) i takich skoków nie mam. No ale mam delid. Zresztą żaden  z ładowanych przeze mnie 8700k w socket nie latał ani sekundy na fabrycznym glucie...

W twoim przypadku - albo coś nie tak z mocowaniem chłodzenia/pastą, albo z glutem proca :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gregu Dzieki za odpowiedz. A jakiego uzywasz programu do sprawdzania temperatury? I jak sprawdzasz ja np. podczas odpalania duzej aplikacji, np. photoshop czy temperatura rosnie np. z 30 stopni (ile masz w spoczynku) na 50stopni i wraca, czy utrzymuje sie na 3X stopniach?

PS. Mialem kiedys odwiedzic zamezcek w Killlarney ale nigdy nie bylo czasu, fajne miejsce zakladam :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

W Killarney jest pięknie, jak nie pada :). Ostatnie lato było jakoś wyjątkowe pod tym względem, a nawet teraz jest całkiem spoko. Zameczek nawet w dobrym stanie, ale tylko do pooglądania z zewnątrz właściwie, wszystkie pomieszczenia w środku zniszczone, ale chyba będzie to odrestaurowane.

HWinfo i cały czas w zasobniku siedzi core temp 1.12

Tak se z ciekawości odpaliłem na stocku, i przy  intelburntest temperatura nie przekroczyła 43 stopnie...Ale jestem właśnie po zmianie chłodzenia, Noctua nh-d15s to straszna kobyła ale swoje robi :)

Jak nic się nie robi to non stop 21-22, czasem 23 mi wbija stopnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, na 5Ghz jest podobnie jak na stocku. W Intelburn test dobija do 60stopni na jednym z rdzeni, reszta w okolicy 55. Wbija dość szybko, jak spada obciążenie to o 10 stopni, potem znów rośnie, jak wrzuca se nowe obliczenia. Nic niezwykłego się nie dzieje, jakichś gwałtownych skoków nie ma. Nie mam kiedy testować bo póki co próbuje zmusić ramy do pracy na 4200+ z lepszymi tajmingami. Mam nadzieję sięgnąc 4400, co i tak jest mniej niż XMP...

Jak tylko IBT się wyłącza temp spada do 30 stopni. Ta noctua jest zarąbista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Aktualności

Artykuły



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.