Feluke Napisano 9 Grudnia 2003 Zgłoś Napisano 9 Grudnia 2003 Tak mnie korcilo zeby sie z wami podzielic bardzo ciekawymi informacjami. Wkoncu wzialem sie za zarabianie pieniedzy na sprzecie komputerowym. Co niedziela jezdze do Slomczyna i cos przywoze do sprzedania. Glownie jakies peryferia ale zawsze jakis zarobek jest ;) Ostatniej niedzieli na jednej z wystawek zobaczylem pudlo pelne zasilaczy (ze 20) i jak na komputerowca przystalo odrazu sie rzucilem (no ale bez przesady) i zaczalem przebierac zasilacze. Ostatnio te ktore kupowalem wszystkie byly sprawne tylko wymagaly lekkiego odkurzenia. Moja uwage przykuly 3 zasilacze: Z aktywnym PFC o mocy 250W i wyjsciem P4. O mocy 235W z PFC ale nie wiem jakim. Z elektroniki wyglada ze to jest tez active. Oraz firmy ktora chyba kazdy zna LiteOn :D O mocy 300W. Ma on troche nietypowe wtyczki bo jest to prawdopodobnie jakis serwerowy (ale od czego jest lutownica ;) ) 10m dalej kolejne stanowisko z zasilaczami, niestety AT, wiec przeszukuje zasilacze od drukarek, telefonow itp. mam juz odejsc gdy moja uwage przykuwa cos srebrnego na dole pudelka. Siegam reka i czuje cos matalowego. Wyciagam to i co widze. Blaszane pudelko z 2 wentylami, duza wiazka przewodow i 50cm przewodem polaczeniowy do plyty oraz realnej mocy 400W z PFC. Wszystko ledwo udaje mi sie utrzymac w rece bo wazy naprawde duzo. Po negocjacjach co do ceny odchodze uradowany. :D Po powrocie do domu okazuje sie ze zaden zasilacz niedzial (poraz pierwszy ktorys zasilacz niedziala). Odrazu poszly pod srubokret. 2 maja spalone bezpieczniki a 2 (LiteOn, Enhance) niechca wystartowac. Po zrobieniu prowizorycznego bezpiecznika z kawalka kabla UTP odpalenie zasilacza. Traaaach kula ognia i dymu. Bezpiecznik poszedl do nieba ;) Po ogledzinach okazuje sie ze tranzysor kluczujacy na stronie pierwotnej pozbyl sie ubranka bo bylo mu za goraco. No nic, bedzie dawca organow. No ale co teraz zrobic z potworem bo szkoda go. Rozpoczelo sie szukanie firm zajmujacych sie naprawa zasilaczy. Srednia cen 40zl + zakup wydawaly sie za taki zasilacz bardzo dobrym rozwiazaniem. Trafilem na firme RGB Service gdzie naprawa kosztuje 20zl. Jak narazie jeszcze nie wyslalem zasilaczy (LiteOn, Enhance) ale jutro jada poczta do firmy i zobaczymy co to bedzie. Ufff, ale zem sie rozpisal. Mam nadzieje ze spodobala wam sie taka wypowiedz i zeby nie zasmiecac "sprzetu" oraz zeby nie zostal usuniety post walnalem go na osla. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
^Garth^ Napisano 9 Grudnia 2003 Zgłoś Napisano 9 Grudnia 2003 Typowe uszkodzenia zasilacza ATX Zasilacz nie startuje mimo wymuszonego startu przy zwarciu nóżki 14 i 15 (przewodu zielonego z czarnym) na złączu do płyty komputera 1) Brak napięcia 230V zasilającego płytę zasilacza a. uszkodzony przewód zasilający b. uszkodzony włącznik sieciowy c. zimne luty na włączniku 2) Brak napięcia stałego około 350V za mostkiem na głównych kondensatorach elektrolitycznych a. uszkodzony bezpiecznik b. uszkodzony termistor c. uszkodzone kondensatory przeciwzakłóceniowe d. uszkodzony filtr przeciwzakłóceniowy e. uszkodzony mostek prostowniczy 3) Po wyglądzie przepalonego bezpiecznika można stwierdzić stopień uszkodzenia a. bezpiecznik przepalony tak że widać w szklanej bańce przerwany drut - wymienić na nowy b. bezpiecznik eksplodował na bańce szklanej widać ciemny lub ma metaliczny kolor - wystąpiło maksymalne zwarcie należy zlokalizować miejsce występowania zwarcia. 4) Rozerwane główne kondensatory elektrolityczne a. wymienić na nowe b. sprawdzić czy zasilacz nie jest przełączony na 110V . Aby uchronić zasilacz przed przypadkowym przełączeniem na 110V proponuje obciąć przewody doprowadzone do przełącznika. W tym wypadku zasilacz może być tylko zasilany napięciem 220V.) c. sprawdzić czy nie ma zwarcia na płycie zasilacza 5) Tranzystory mocy uszkodzone a. wymienić na nowe b. sprawdzić wszystkie elementy sterujące te tranzystory szczególnie : bezpiecznik, termistor, kondensatory główne, mostek, oporniki i diody przy tranzystorach 5) Zasilacz nie startuje mimo obecności napięcia na kondensatorach głównych około 350V a. sprawdzić tranzystory mocy b. sprawdzić elementy sterujące tranzystorami mocy szczególnie dwa oporniki 330k między kolektorem a bazą jeśli któryś ma przerwę zasilacz nie wystartuje c. koniecznie sprawdzić podwójne diody w dławiku wyjściowym (przymocowane do radiatora, przeważnie w obudowie TO222), jeśli któraś z nich jest zwarta to zasilacz na pewno nie wystartuje. Uszkodzone diody wymienić na nowe o podobnych parametrach. Jest to częste uszkodzenie zasilaczy, wywołane poluzowaniem się śrub mocujących te elementy. 6) Zasilacz piszczy lub wydaje dziwny dźwięk a. sprawdzić kondensatory filtrujące napięcie zasilające układ TL494 b. sprawdzić transformator sterujący separujący c. tranzystory sterujące transformatorem separującym d. sprawdzić dławik wyjściowy czy niema zwarć pomiędzy poszczególnymi uzwojeniami e. sprawdzić transformator mocy Uszkodzony układ przetwornicy czuwania "STAND-BY" a. zwarty tranzystor mocy b. zwarty tranzystor sterujący c. przepalone rezystory w obwodzie szczególnie 470k d. uszkodzony transformator Przy naprawie zasilaczy należy zachować szczególną ostrożność z uwagi na duże napięcia zasilające Po naprawie zasilacza włączyć zasilacz do sieci energetycznej szeregowo poprzez żarówkę 200W/220V I obciążyć na wyjściu 5V żarówką samochodową 12V/21W. Jeśli próba odpalenia przebiegła pomyślnie zmierz napięcia wyjściowe, jeśli wszystko OK zasilacz można montować do komputera nei jestem autorem tego tekstu , dostalem go od kumpla , nie ponosze zadnej odpowiedzialnosci prawnej za jakiekolwiek szkody wyrzadzne przez stosowanie sie do tego opisu :) moze komus sie przyda, mam tez podobny opis do zasilek AT plus pare schematow zasilek (blizej nieokreslonych) drugi opis jak ktos kce moge tu wrzucic , fotek nie mam jak ev moge je na mejla poslac. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Feluke Napisano 9 Grudnia 2003 Zgłoś Napisano 9 Grudnia 2003 Walnij ten drugi opis to sprawdze opis w tych 2 pozostalych bo wole zeby sie tym 400W zaja jakis specjalista a 20zl to nie jest duzo za naprawe. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
^Garth^ Napisano 9 Grudnia 2003 Zgłoś Napisano 9 Grudnia 2003 faktycznie 20 zeta nie jest to straszny pieniadz a popsuc gorzej zawsze cos mozna :) Typowe uszkodzenia zasilacza AT 1) Brak napięcia 230V zasilającego płytę zasilacza a. uszkodzony przewód zasilający b. uszkodzony włącznik sieciowy c. zimne luty na włączniku 2) Brak napięcia stałego około 350V za mostkiem na głównych kondensatorach elektrolitycznych a. uszkodzony bezpiecznik b. uszkodzony termistor c. uszkodzone kondensatory przeciwzakłóceniowe d. uszkodzony filtr przeciwzakłóceniowy e. uszkodzony mostek prostowniczy 3) Po wyglądzie przepalonego bezpiecznika można stwierdzić stopień uszkodzenia a. bezpiecznik przepalony tak że widać w szklanej bańce przerwany drut - wymienić na nowy b. bezpiecznik eksplodował na bańce szklanej widać ciemny lub ma metaliczny kolor - wystąpiło maksymalne zwarcie należy zlokalizować miejsce występowania zwarcia. 4) Rozerwane główne kondensatory elektrolityczne a. wymienić na nowe b. sprawdzić czy zasilacz nie jest przełączony na 110V . Aby uchronić zasilacz przed przypadkowym przełączeniem na 110V proponuje obciąć przewody doprowadzone do przełącznika. W tym wypadku zasilacz może być tylko zasilany napięciem 220V.) c. sprawdzić czy nie ma zwarcia na płycie zasilacza 5) Tranzystory mocy uszkodzone a. wymienić na nowe b. sprawdzić wszystkie elementy sterujące te tranzystory szczególnie : bezpiecznik, termistor, kondensatory główne, mostek, oporniki i diody przy tranzystorach 5) Zasilacz nie startuje mimo obecności napięcia na kondensatorach głównych około 350V a. sprawdzić tranzystory mocy b. sprawdzić elementy sterujące tranzystorami mocy szczególnie dwa oporniki 330k między kolektorem a bazą jeśli któryś ma przerwę zasilacz nie wystartuje c. koniecznie sprawdzić podwójne diody w dławiku wyjściowym (przymocowane do radiatora, przeważnie w obudowie TO222), jeśli któraś z nich jest zwarta to zasilacz na pewno nie wystartuje. Uszkodzone diody wymienić na nowe o podobnych parametrach. Jest to częste uszkodzenie zasilaczy, wywołane poluzowaniem się śrub mocujących te elementy. 6) Zasilacz piszczy lub wydaje dziwny dźwięk a. sprawdzić kondensatory filtrujące napięcie zasilające układ TL494 b. sprawdzić transformator sterujący separujący c. tranzystory sterujące transformatorem separującym d. sprawdzić dławik wyjściowy czy niema zwarć pomiędzy poszczególnymi uzwojeniami e. sprawdzić transformator mocy Przy naprawie zasilaczy należy zachować szczególną ostrożność z uwagi na duże napięcia zasilające Po naprawie zasilacza włączyć zasilacz do sieci energetycznej szeregowo poprzez żarówkę 200W/220V I obciążyć na wyjściu 5V żarówką samochodową 12V/21W. Jeśli próba odpalenia przebiegła pomyślnie zmierz napięcia wyjściowe, jeśli wszystko OK zasilacz można montować do komputera Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ar2r Napisano 11 Grudnia 2003 Zgłoś Napisano 11 Grudnia 2003 Witam, ja tez swego czasu robilem interes na wystawkach, jezdzilem nie tylko do slomczyna, tam akurat jest najmniej okazji. Do slomczyna jedzie to co nie bylo sprzedane na innych gieldach, np w lubiniu, tam to perelki mozna wyrwac :D Po pewnym czasie czesania dochodze do wniosku, ze najlepszy interes to mozna tam na monitorach zrobic : ) PZDR i zycze szczescia. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...