Skocz do zawartości
wizjonerek

nawiercanie ,frezowanie kontra ręczna robota

Rekomendowane odpowiedzi

ja własnie jestem w trakcie robienia takiego bloku z tym ze (jak pisłem w pooprzednich postach ) bedzie wiercony wiec według twoich informacji powinnien byc Bardzo dobrej wydajnosci :))) dobrze myśle ?

bedzie lepszy ale jak napisalem post wczesniej jestem za bezposrenim udezeniem.

zainteresowanych problemem przeciwpradu i wspolpradu moge skierowac do dowolnego podrecznika gdzie jest cos wiecej o destylacji, tam sa wykresy obrazujace wydajnosc obu ukladow

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no to pokaż mi bo już naprawde nie wiem jaki mam zrobić aby na Amd było porzadnie i chłodno :(

Spox, jutro bo 2k mi sie posypal (po zainstalowaniu rage3d -sux) a w 98 niemam teraz corela zeby przerobic to do jpg, w jpg mam tyko zdjecie mojego bloku daj emalie to Ci podrzuce sie wypowiesz i jak masz gdzie to puscisz na forum

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja własnie jestem w trakcie robienia takiego bloku z tym ze (jak pisłem w pooprzednich postach ) bedzie wiercony wiec według twoich informacji powinnien byc Bardzo dobrej wydajnosci :))) dobrze myśle ?

bedzie lepszy ale jak napisalem post wczesniej jestem za bezposrenim udezeniem.

zainteresowanych problemem przeciwpradu i wspolpradu moge skierowac do dowolnego podrecznika gdzie jest cos wiecej o destylacji, tam sa wykresy obrazujace wydajnosc obu ukladow

a jak byś miał humoniście takiemu jak jak doradzić to co ??? być poradził jaki układ zrobić ?

moze jakiś projekt ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a jak byś miał humoniście takiemu jak jak doradzić to co ??? być poradził jaki układ zrobić ?

moze jakiś projekt ?

Jak ja zastanawaliem sie nad prjektem mojego bloku, sciagnalem zdjecia wszystkich mozliwych blokow z netu, i oprocz wyjatkow, te naprawde wydajne bloki maja wlot wody na srodku ( nad koscia).

Dlaczego?

Obrazowo i punktowo:

1. blok sie najbardziej nagrzewa nad prockiem.

2. gdy woda wlatuje "gdzies tam" w bloku i plynie sobie przez blok doplywajac do tej najcieplejszej czesci, zdazy sie troche nagrzac, przez co roznica temp. miedzy woda a ta czescia bloku spada, a predkosc przeplywu energii jest scisle zwiazana z roznica temperatury (energii)

3. Gdy woda bezposrednio udeza w najcieplejsze miejsce, odbiera najwiecej ciepla, zas przeplywajac przez reszte bloku "dogrzewa sie" - zakladajac ze przeplyw jest odpowiednio duzy.

Tak to mozna w skrocie wytlumaczyc

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

a jak byś miał humoniście takiemu jak jak doradzić to co ??? być poradził jaki układ zrobić ?

moze jakiś projekt ?

Jak ja zastanawaliem sie nad prjektem mojego bloku, sciagnalem zdjecia wszystkich mozliwych blokow z netu, i oprocz wyjatkow, te naprawde wydajne bloki maja wlot wody na srodku ( nad koscia).

Dlaczego?

Obrazowo i punktowo:

1. blok sie najbardziej nagrzewa nad prockiem.

2. gdy woda wlatuje "gdzies tam" w bloku i plynie sobie przez blok doplywajac do tej najcieplejszej czesci, zdazy sie troche nagrzac, przez co roznica temp. miedzy woda a ta czescia bloku spada, a predkosc przeplywu energii jest scisle zwiazana z roznica temperatury (energii)

3. Gdy woda bezposrednio udeza w najcieplejsze miejsce, odbiera najwiecej ciepla, zas przeplywajac przez reszte bloku "dogrzewa sie" - zakladajac ze przeplyw jest odpowiednio duzy.

Tak to mozna w skrocie wytlumaczyc

a no to teraz to jakoś zrozumiałem :lol:

czyli teoretycznie najlepiej jakby blok:

miał wlot na środku np 12 mm

pózniej jak najdłuższe ;szersze ;chropowate kanały(powiezchnia oddawania ciepła aby woda sie dogrzała

np. 2 wyloty z 2 stron dla mniejszych oporów

dobrze dedukuje ????

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W miare dobrze, preferuje jeden wylot.

Jak to wyglada u mnie widac ponizej ( admin mi wlasnie postawil apacza)p.s. niewiem czy jutro tj 21 bedzie bo bedzie zmieniany dysk w serwerze

 

Dołączona grafika

Jeden wlot jeden wylot, kanal o dlugosci ok 18cm 7mm szerokosci ok 8mm wysokosci, srodek tak umieszczony ze zewnetrzne scianki sa na brzegu procesora, wlot nie symetrycznie na srodku (bo robiony pod Palomino, a te sa kwadratowe i duze) calosc kosci jest zakryta przez otwor wlotowy + kawalet wylotu.

aha tego nie widac bo skan robilem przed wykonczeniem calkowitym, ale srodek nie jest gladki ale ma malutkie dziurki (ale nie na wylot) od punktaka tak jak pisalem wczesniej.

Blok nie wyglada najpiekniej bo mi sie slizgalo wiertlo[/img]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W miare dobrze, preferuje jeden wylot.

Jak to wyglada u mnie widac ponizej ( admin mi wlasnie postawil apacza)p.s. niewiem czy jutro tj 21 bedzie bo bedzie zmieniany dysk w serwerze

 

Dołączona grafika

Jeden wlot jeden wylot, kanal o dlugosci ok 18cm 7mm szerokosci ok 8mm wysokosci, srodek tak umieszczony ze zewnetrzne scianki sa na brzegu procesora, wlot nie symetrycznie na srodku (bo robiony pod Palomino, a te sa kwadratowe i duze) calosc kosci jest zakryta przez otwor wlotowy + kawalet wylotu.

aha tego nie widac bo skan robilem przed wykonczeniem calkowitym, ale srodek nie jest gladki ale ma malutkie dziurki (ale nie na wylot) od punktaka tak jak pisalem wczesniej.

Blok nie wyglada najpiekniej bo mi sie slizgalo wiertlo[/img]

na tym zdjeciu wlot masz symetrycnie na samym środku bloku

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie jest idealnie na srodku, przesuniecie jest ok 3mm wiec tego na oko nie wylapiesz  :D

no to fakt na oko nie da rady ale widze ze duzo miesjca ci zostało nie wykorzystane moze mozna by było jeszcze jeden okreg dp ślimaka zrobić zawsze to chyba wieksza powiechnia oddawania ciepła no nie ???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no to fakt na oko nie da rady ale widze ze duzo miesjca ci zostało nie wykorzystane moze mozna by było jeszcze jeden okreg dp ślimaka zrobić zawsze to chyba wieksza powiechnia oddawania ciepła no nie ???

To sie tylko tak wydaje, wylot jest poza obszarem podstawki procka (50x50mm) to puste miejsce wynika z tego ze blok jest przykrecany do plyty a nie na zatrzask. Oczywiscie mozna wyjsc na obie strony i wykonac cos w rodzaju MAZE 3. ale mi chodzilo oto zeby maksymalnie duzo ciepla odebrac z przestrzeni procka (50x50) i jak najszybciej "wydalic" ta wode poza procek" z wykonywanych tesow wyszlo mi ze woda w bloku ulega calkowitej wymienie w czasie 0,24s.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

pare pytań mam do Piotra K:

1. gora bloku jest z pleksy, czy miedziana?

2. jak uszczelnić blok z pokrywą (klej, silikon, lut, o ring)?

3. czemu nie zrobileś swojego kanłu szerszego ?

 

a tak ogolnie to straszni mi sie ten Twoj blok podoba, chyba bede kombinowal cos podobnego. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

no to fakt na oko nie da rady ale widze ze duzo miesjca ci zostało nie wykorzystane moze mozna by było jeszcze jeden okreg dp ślimaka zrobić zawsze to chyba wieksza powiechnia oddawania ciepła no nie ???

To sie tylko tak wydaje, wylot jest poza obszarem podstawki procka (50x50mm) to puste miejsce wynika z tego ze blok jest przykrecany do plyty a nie na zatrzask. Oczywiscie mozna wyjsc na obie strony i wykonac cos w rodzaju MAZE 3. ale mi chodzilo oto zeby maksymalnie duzo ciepla odebrac z przestrzeni procka (50x50) i jak najszybciej "wydalic" ta wode poza procek" z wykonywanych tesow wyszlo mi ze woda w bloku ulega calkowitej wymienie w czasie 0,24s.

niezle niezle słuchając ciebie dochodze do wniosku ze ze mne lma :D

a idąc tym tokiem myslenia to moze lepiej mozna było zrobic mniej okregów slimaka o wiekszej średnicy dodatkowo napunktowanych w środku to powinno w zanczący sposób powiekszyć powiezchnie oddawania ciepła tak????

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

pare pytań mam do Piotra K:  

1. gora bloku jest z pleksy, czy miedziana?

2. jak uszczelniles blok z pokrywą (klej, silikon, lut, o ring)?

3. czemu nie zrobileś swojego kanłu szerszego ?

 

a tak ogolnie to straszni mi sie ten Twoj blok podoba, chyba bede kombinowal cos podobnego. :)

własnie mi sie także podoba proste i wydajne i o to samo zapytałem co ty :)):)))

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

podoba mi sien ten projekt tym bardziej, ze wygląda na prosty w wykonaniu - nie to co blok wiercony o średnicy otworów 3mm, za ktory sie wziąłem i tylko czas trace i kase. mialem juz lekką załamke z tego powodu :) , ale wstąpiła we mnie nowa nadzieja hehe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jo!

najpierw odpowiedzi na pytania Nexusa:

1. Gora jest miedziana, miedz 5mm z nabitymi rurkami miedzianymi

2. calosc jest zlutowana przy jakims temacie opisywalem juz jak szybki i latwo lutowac

3. szerszy kanal by sie nie zmiescil, jak spojzysz to scianki miedzy kanalami maja <1mm grubosci a w dwoch miejscach niebezpiecznie sie zmniejsza. przy zwiekszeniu srednicy odwiertow do np 8mm trzeba by skrocic spirale.

 

Teraz Wizjonerek:

co do wiekszego slimaka napisalem wyzej, lub jesli ci chodzi o nie wykozystane miejsce, dwa czy trzy posty temu.

Napunktowanie CALEGO slimaka wedlug mnie mija sie z celem, a to dlatego ze tylko w miejscu styku bloku z prockiem mamy tak naprawde grzanie od spodu, pozostala czesc bloku jest ogrzewana w minimalnym stopniu przez coopershima a w glownym stopniu przez cieplo ktore juz w miedzi jesta musi tylo sie "rozejsc".

Powiem tak, nie zdazylo mi sie jeszcze zebym mial blok cieplejszy niz woda.

 

Nexus:

Powiedzmy tak pomysl jest prosty, chodz nie tak oczywisty, zas aby uzyskac naprawde dobre wykonanie trzeba go dopracowac, ja dopiero po zrobieniu tego bloku (a to byl muj 10 blok w karierze) wylapalem pewne niuansy i przerobilem projekt :>

 

Aby podejrzewam ze ktos sie bedzie pytal jak te rurki nabilem w przykrywke:

1.wiercimy otwor (u mnie bylo 12mm) ucinamy dluzszy kawalek rurki ( rurka u mnie 12/10mm - 6cm). Jak dobrze nawiercilismy otwor ( polecam wiertarke reczna) to mamy otwor nie rozbity. lekko obrabiamy pilnikiem jedna strone rurki ale LEKKO, i nabijamy mlotkiem dokad nam sie moziomy nie wyrownaja.

2. odcinamy rurke do rzadanej dlugosci - (u mnie ok 4-5cm), szlifujemy spod i lutujemy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W miare dobrze, preferuje jeden wylot.

Jak to wyglada u mnie widac ponizej ( admin mi wlasnie postawil apacza)p.s. niewiem czy jutro tj 21 bedzie bo bedzie zmieniany dysk w serwerze

 

Dołączona grafika

Jeden wlot jeden wylot, kanal o dlugosci ok 18cm 7mm szerokosci ok 8mm wysokosci, srodek tak umieszczony ze zewnetrzne scianki sa na brzegu procesora, wlot nie symetrycznie na srodku (bo robiony pod Palomino, a te sa kwadratowe i duze) calosc kosci jest zakryta przez otwor wlotowy + kawalet wylotu.

aha tego nie widac bo skan robilem przed wykonczeniem calkowitym, ale srodek nie jest gladki ale ma malutkie dziurki (ale nie na wylot) od punktaka tak jak pisalem wczesniej.

Blok nie wyglada najpiekniej bo mi sie slizgalo wiertlo[/img]

A mnie ten blok tak jakoś niezbyt się podoba. Może i ma dość dużą powierzchnię oddawania ciepła ale powoduje spore opory co negatywnie wpływa na jego wydajność.

I tu mam pytanie do Piotra czy próbowałeś porównać 2 bloki jeden ten o góry a drugi o takich samych wymiarach tylko o ślimaku wyfrezowanym lub po prostu wygładzonym???

 

A tu moja propozycja bloku (sam cośtakiego robię...):

http://overclockers.com/articles165/

 

I mam jeszcze pytanko co to mojego bloku:

Czy jest sens w miejsc u gdzie będzie wlok (na rodku bloku) też przylutować druty miedziane czy nie???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W miare dobrze, preferuje jeden wylot.

Jak to wyglada u mnie widac ponizej ( admin mi wlasnie postawil apacza)p.s. niewiem czy jutro tj 21 bedzie bo bedzie zmieniany dysk w serwerze

 

Dołączona grafika

Jeden wlot jeden wylot, kanal o dlugosci ok 18cm 7mm szerokosci ok 8mm wysokosci, srodek tak umieszczony ze zewnetrzne scianki sa na brzegu procesora, wlot nie symetrycznie na srodku (bo robiony pod Palomino, a te sa kwadratowe i duze) calosc kosci jest zakryta przez otwor wlotowy + kawalet wylotu.

aha tego nie widac bo skan robilem przed wykonczeniem calkowitym, ale srodek nie jest gladki ale ma malutkie dziurki (ale nie na wylot) od punktaka tak jak pisalem wczesniej.

Blok nie wyglada najpiekniej bo mi sie slizgalo wiertlo[/img]

opory to moze tan blok ma spore ale tez duża powierzchnie oddawania ciepła zwłaszcza jesli tak jak radzi napunktujemy jeszcze miejsca wiercone .ja do takiego bloku bede uzywał pompy aqua EL pf3 2500L/H

pompa nie bedzie musiała podnoscic na wiecejniż 10cm wiec Cisnienie chyba spokojnie te opory pokona wiec wydajnośc powinna być zajebista . dobre mysle ???

 

A mnie ten blok tak jakoś niezbyt się podoba. Może i ma dość dużą powierzchnię oddawania ciepła ale powoduje spore opory co negatywnie wpływa na jego wydajność.

I tu mam pytanie do Piotra czy próbowałeś porównać 2 bloki jeden ten o góry a drugi o takich samych wymiarach tylko o ślimaku wyfrezowanym lub po prostu wygładzonym???

 

A tu moja propozycja bloku (sam cośtakiego robię...):

http://overclockers.com/articles165/

 

I mam jeszcze pytanko co to mojego bloku:

Czy jest sens w miejsc u gdzie będzie wlok (na rodku bloku) też przylutować druty miedziane czy nie???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

opory to moze tan blok ma spore ale tez duża powierzchnie oddawania ciepła zwłaszcza jesli tak jak radzi napunktujemy jeszcze miejsca wiercone .ja do takiego bloku bede uzywał pompy aqua EL pf3 2500L/H

pompa nie bedzie musiała podnoscic na wiecejniż 10cm wiec Cisnienie chyba spokojnie te opory pokona wiec wydajnośc powinna być zajebista . dobre mysle ???

Ale z tego co pamiętam to ta pompa ma ponad 30 W a to naprawdę dużo. Wg mnie lepszym rozwiązaneim byłaby ph402 (ok. 10 W) i blok o mniejszych oporach...

 

Bo te dodatkowe ok. 25W to przecież koło 1/3 mocy procka (zależy oczywiście jakiego)...

No a rozwiązanie z ph402 wyszłoby taniej, a to że ta pompa wcale nie będzie wydajniejsze (albo minimalnie..)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

opory to moze tan blok ma spore ale tez duża powierzchnie oddawania ciepła zwłaszcza jesli tak jak radzi napunktujemy jeszcze miejsca wiercone .ja do takiego bloku bede uzywał pompy aqua EL pf3 2500L/H

pompa nie bedzie musiała podnoscic na wiecejniż 10cm wiec Cisnienie chyba spokojnie te opory pokona wiec wydajnośc powinna być zajebista . dobre mysle ???

Ale z tego co pamiętam to ta pompa ma ponad 30 W a to naprawdę dużo. Wg mnie lepszym rozwiązaneim byłaby ph402 (ok. 10 W) i blok o mniejszych oporach...

 

Bo te dodatkowe ok. 25W to przecież koło 1/3 mocy procka (zależy oczywiście jakiego)...

No a rozwiązanie z ph402 wyszłoby taniej, a to że ta pompa wcale nie będzie wydajniejsze (albo minimalnie..)

no własnie dobrze powiedziałeś BYŁABY bo mam taką i taką musze zastosować .wiec jesli bedzie nawet minimalnie lepiej (a rozumiem minimalnie jako ok 2C nizej ) to i tak Zajebiscie bo miec 30C a 32C to wielka róznica .

po 2 ta pompa ma mi posłuzyc do rozubowania układu (chipset , Gpu) wiec musy być wydajna ) a ma 30 W tyle ze bedzie pracowaćjako niezataplialna :)) wiec chyba dobrze bedzie.

czytam poosty i co każdy Tweakowiec to inny pomysł wiec moze zapytam tak. załatwiłem bloczek miedzi . potrzebuje otrzymać temper. w Idle 30C a w Full maAAX 38-40C pompa jak w/w nagrzewniczka od chintola 900 weze wszedzie 12mm (pompa,nagrzew.blok) da rade na sprzecie co ponizej czy nie da .:D::D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

opory to moze tan blok ma spore ale tez duża powierzchnie oddawania ciepła zwłaszcza jesli tak jak radzi napunktujemy jeszcze miejsca wiercone .ja do takiego bloku bede uzywał pompy aqua EL pf3 2500L/H

pompa nie bedzie musiała podnoscic na wiecejniż 10cm wiec Cisnienie chyba spokojnie te opory pokona wiec wydajnośc powinna być zajebista . dobre mysle ???

Ale z tego co pamiętam to ta pompa ma ponad 30 W a to naprawdę dużo. Wg mnie lepszym rozwiązaneim byłaby ph402 (ok. 10 W) i blok o mniejszych oporach...

 

Bo te dodatkowe ok. 25W to przecież koło 1/3 mocy procka (zależy oczywiście jakiego)...

No a rozwiązanie z ph402 wyszłoby taniej, a to że ta pompa wcale nie będzie wydajniejsze (albo minimalnie..)

no własnie dobrze powiedziałeś BYŁABY bo mam taką Aqua elPf3 2500l/h i taką musze zastosować .wiec jesli bedzie nawet minimalnie lepiej (a rozumiem minimalnie jako ok 2C nizej ) to i tak Zajebiscie bo miec 30C a 32C to wielka róznica .

po 2 ta pompa ma mi posłuzyc do rozubowania układu (chipset , Gpu) wiec musy być wydajna ) a ma 30 W tyle ze bedzie pracowaćjako niezataplialna :)) wiec chyba dobrze bedzie.

czytam poosty i co każdy Tweakowiec to inny pomysł wiec moze zapytam tak. załatwiłem bloczek miedzi . potrzebuje otrzymać temper. w Idle 30C a w Full maAAX 36-38 C pompa jak w/w nagrzewniczka od chintola 900 weze wszedzie 12mm (pompa,nagrzew.blok) da rade na sprzecie co ponizej czy nie da .:D::D jesli macie jakieś sugestie to slucham tylko prosze nie mówcie zmien pompe zmien nagrzewnicze ztób inny blok. jakieś konkluzje prosze do takiego zestawu jak w/w

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no własnie dobrze powiedziałeś BYŁABY bo mam taką Aqua elPf3  2500l/h i taką musze zastosować .wiec jesli bedzie nawet minimalnie lepiej (a rozumiem minimalnie jako ok 2C nizej ) to i tak Zajebiscie bo miec 30C a 32C to wielka róznica .  

po 2 ta pompa ma mi posłuzyc do rozubowania układu (chipset , Gpu) wiec musy być wydajna ) a ma 30 W tyle ze bedzie pracowaćjako niezataplialna :)) wiec chyba dobrze bedzie.

czytam poosty i co każdy Tweakowiec to inny pomysł wiec moze zapytam tak. załatwiłem bloczek miedzi . potrzebuje otrzymać temper. w Idle 30C a w Full maAAX 36-38 C pompa jak w/w nagrzewniczka od chintola 900 weze wszedzie 12mm (pompa,nagrzew.blok) da rade na sprzecie co ponizej czy nie da .:D::D jesli macie jakieś sugestie to slucham tylko prosze nie mówcie zmien pompe zmien nagrzewnicze ztób inny blok. jakieś konkluzje prosze do takiego zestawu jak w/w

Minimalna to miałem na myśli tak koło 1 stopnia (lub mniej) gwoli ścisłości

 

A jak chcesz tą pompę wykorzystać też do chłodzenia gpui chipsetu to jest ok. A co do twojego układu to sporo zależy od wymiarów i ożebrowania nagrzewnicy i tego czy to tego durnia co masz w podpisie chesz chłodzić bo jak jego to nie masz się o co martwić powinno być bez problemów (szczególnei że pompka będzie niezatapialna i ne cała jej moc "pójdzie" w wodę...)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jak chcesz tą pompę wykorzystać też do chłodzenia gpui chipsetu to jest ok. A co do twojego układu to sporo zależy od wymiarów i ożebrowania nagrzewnicy i tego czy to tego durnia co masz w podpisie chesz chłodzić bo jak jego to nie masz się o co martwić powinno być bez problemów (szczególnei że pompka będzie niezatapialna i ne cała jej moc "pójdzie" w wodę...)

-własnie takja chce wykozystać (Cpu,Gpu,chips)

-nagrzewnica od chintola Alu bardzo gęste listwy(przerwa ok 0,5mm)

-wymiary ok wysokośc 200 szerokosc ok 150 grubosc ok 70)

-chce schłodzić tego durnia co w podpisie i pompa niezatapialna

masz pełen obraz i jakie proroctwa ????

no i który w końcu blok wybrac ( który projekt wykonać )

bo czytając te wszystkie posty o WC wychodzi na to ze metodą prób i błedów a pózniej( w grudniu bo bede miał kase z premi w pracy) ten zestaw ma schłodzić AXP1800+@2100

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tomasir co do oporów na bloku Piotra, to zawsze mozna przeciez zrobić kanały wewnętrzne o większym przekroju poprzecznym, co wg mnie zmniejszy opory. poza tym na bloku, do ktorego dales linka opory bedą też raczej spore (mala średnica wlotu), czy nie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wybaczcie, zostalem troche w tyle, wiec bedzie raczej chaotycznie, gdyz ide po prostu po postach i dodaje komentarz.

 

To czy blok bedzie dobry, czy nie zalezy od znacznie wiekszej ilosci czynnikow niz fakt, czy byl frezowany czy nie. Generalnie bloki wiercone sa gorsze od frezowanych. Jednak wiercic mozna roznie. Moga byc kanaly (jak u mate-a) albo 1 kanal, a moze byc to zrobione rowniez tak, jak to zrobil <b>Piotr K.</b>. W bloku chodzi generalnie o to, zeby odebrac cieplo JAK NAJSZYBCIEJ. Teraz jednak jest problem, nie oszukujmy sie, nie mozna stworzyc bloku, ktory bedzie idealny na male rdzenie i zarazem idealny z TECami. Trzeba pojsc na kompromis. Przewaznie zalezy nam na jak najwiekszej wydajnosci bez TECa, czyli na golym rdzeniu.

 

Dlatego kluczowa jest ta przestrzen bloku, ktora styka sie z rdzeniem i jej niedalekie okolice. Dlategotez najlepiej, jesli wlot wody nastepuje wlasnie tam, gdyz strumien uderzajacy o dno automatycznie traci wszelkie charakterystyki przeplywu liniowego i staje sie turbulentny. W momencie, kiedy wlot jest gdzie indziej, a woda dopiero pozniej wplywa w ten kluczowy obszar, jest juz "uspokojona", jej przeplyw nie jest juz tak turbulentny jak na samym wlocie.

 

Odnosnie punktowania, tzn nie wiem czy dobrze rozumiem, ale w efekcie owego punktowania powstaja dziury (odwrocone stozki) w dnie? No wiec nie sadze, zeby bylo to dobry pomysl, gdyz woda plynaca nad tymi przestrzeniami nie bedzie ich wypelniac ciagle nowa porcja swiezej i nienagrzanej wody. Do pewnego stopnia wymiana wody pomiedzy glownym strumieniem, a woda w tych dzurkach bedzie zmniejszona, a ze woda kiepsko przewodzi cieplo, wiec kicha. Ten efekt bedzie istnial rowniez w przypadku wlotu bezposrednio NA owa powierzchnie, bedzie on oczywiscie mniejszy, ale zawsze bedzie. Dlatego najlepszym wyjsciem sa takie krzyzujace sie rowki, jak np. maze3.

 

Najwazniejsza role odgrywa przeplyw wody w bloku, to on decyduje o stopniu turbulencji przeplywu, i przyczynia sie do jak najszybszego odbierania ciepla przez uklad. Dlatego niesamowicie istotne sa kazde szczegoly, ktore wplywaja na jego predkosc. Tu niestety bloki wiercone a'la <b>Piotr K.</b> ustepuja innym. W momencie kiedy scianki boczne kanalow nie sa gladkie, dochodzi do wzrostu oporow, a takze negatywny wplyw wywiera efekt "punktowania" nakreslony wczesniej. Aby zapewnic maxymalny mozliwy przeplyw, nie nalezy absolutnie zakladac wykorzystania mocnej pompki, bo blok ktory bedzie gawarantowal te sama predkosc przeplywu przy pompce o mniejszej mocy okaze sie lepszy (mniejsze cieplo od pompki). Dlatego kanaly powinny byc mozliwie <b>krotkie</b>, szerokie i gladkie :), bo jesli mowimy o blokach nieTECowych, nie istotna jest powierzchnia odbierania ciepla ogolnie, istotna jest natomiast powierzchnia odbierania ciepla BEZPOSREDNIO NAD RDZENIEM. Na tym polu nalezy sie skupic GLOWNIE. I tak, dobrym pomyslem jest posiadanie 2 wylotow i jednego duzego (16mmID) wlotu.

 

Ilosc pobranego cieplo jest oczywiscie scisle z roznica temperatury zwiazana, ale nie myslcie prosze, ze woda przez blok zyskuje 5C. Nie, w przeplywach rzedu 500-600l/h ogrzewa sie SREDNIO o jakies 0.1C. No wlasnie, ale srednio, gdyz jezeli przeplyw bylby idealnie liniowy, to woda na "dole" ogrzalaby sie znacznie bardziej niz ta u gory, gdyz woda jest kiepskim przewodnikiem cieplnym. Nalezy zapewnic jej mieszanie, czyli przeplyw turbulentny.

 

Tak wiec odnosnie projektu Grzesia:

 

Odnosnie wlotu juz pisalem, powtarzac sie nie chce. Nad samym rdzeniem masz rozdzielenie na dwa kanaly, dobry pomysl, gdyz w ten sposob wieksza powierzchnia bezposrednio nad rdzeniem, ale niestety przeplyw przez 1 bedzie polowiczny, wiec trzebaby pomyslec o czyms, co wprowadziloby turbulizacje wody. Przy duzych przeplywach blok bylby ok mysle, ale wszystko zalezy od wykonczenia. Powinien byc frezowany z zachowaniem lagodnych lukow, wtedy nie bedzie tak "oporny". I sadze, ze bedzie lepszy od tego, ze zdjecia wizjonerka. Tamten ma za duzo malych kanalow, a co za tym idzie za duzo skretow o 90 stopni, no i brak wyroznienia nad rdzeniem. Blok nadawalby sie bardziej na grafike/chipset/ew. TECa (przy naprawde duzym przeplywie), ale i tak, nazujac na nim, moznaby zrobic lepszy (np. a'la Maze1).

 

Odnosnie projektu Piotra jeszcze tylko, ze kanaly koniecznie trzeba wygladzic (boczne scianki), a bezposrednio nad rdzeniem moznaby splaszczyc powierzchnie (uciac poprzecznie wiertlo i zrobic plaska powierzchnie - blizej jadra) i potem dorzucic jakies mikro-kanaly (bardziej pasy) na dnie, zeby woda tamtedy plynela... Natomiast ja, gdybym robil taki blok, to poza powyzszym zrobilbym wiekszy wlot i ta "dziure" nad rdzeniem cos 15-16mm (problem tylko ze znalezieniem takiego 16mm wiertla i wiertarki do niego, ale mozna zrobic tak jak kanaly) no i kanaly 12mm srednicy (wiekszy przeplyw)...

 

A i tomasir:

Zeby tamten blok jakos ok dzialal, musi byc duzy (naprawde duzy) przeplyw, wiec szersze wloty/wyloty. Ale swietny blok do zrobienia za mniej niz 10PLN :)

 

moje 3 grosze :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wybaczcie, zostalem troche w tyle, wiec bedzie raczej chaotycznie, gdyz ide po prostu po postach i dodaje komentarz.

 

To czy blok bedzie dobry, czy nie zalezy od znacznie wiekszej ilosci czynnikow niz fakt, czy byl frezowany czy nie. Generalnie bloki wiercone sa gorsze od frezowanych. Jednak wiercic mozna roznie. Moga byc kanaly (jak u mate-a) albo 1 kanal, a moze byc to zrobione rowniez tak, jak to zrobil <b>Piotr K.</b>. W bloku chodzi generalnie o to, zeby odebrac cieplo JAK NAJSZYBCIEJ. Teraz jednak jest problem, nie oszukujmy sie, nie mozna stworzyc bloku, ktory bedzie idealny na male rdzenie i zarazem idealny z TECami. Trzeba pojsc na kompromis. Przewaznie zalezy nam na jak najwiekszej wydajnosci bez TECa, czyli na golym rdzeniu.

 

Dlatego kluczowa jest ta przestrzen bloku, ktora styka sie z rdzeniem i jej niedalekie okolice. Dlategotez najlepiej, jesli wlot wody nastepuje wlasnie tam, gdyz strumien uderzajacy o dno automatycznie traci wszelkie charakterystyki przeplywu liniowego i staje sie turbulentny. W momencie, kiedy wlot jest gdzie indziej, a woda dopiero pozniej wplywa w ten kluczowy obszar, jest juz "uspokojona", jej przeplyw nie jest juz tak turbulentny jak na samym wlocie.

 

Odnosnie punktowania, tzn nie wiem czy dobrze rozumiem, ale w efekcie owego punktowania powstaja dziury (odwrocone stozki) w dnie? No wiec nie sadze, zeby bylo to dobry pomysl, gdyz woda plynaca nad tymi przestrzeniami nie bedzie ich wypelniac ciagle nowa porcja swiezej i nienagrzanej wody. Do pewnego stopnia wymiana wody pomiedzy glownym strumieniem, a woda w tych dzurkach bedzie zmniejszona, a ze woda kiepsko przewodzi cieplo, wiec kicha. Ten efekt bedzie istnial rowniez w przypadku wlotu bezposrednio NA owa powierzchnie, bedzie on oczywiscie mniejszy, ale zawsze bedzie. Dlatego najlepszym wyjsciem sa takie krzyzujace sie rowki, jak np. maze3.

 

Najwazniejsza role odgrywa przeplyw wody w bloku, to on decyduje o stopniu turbulencji przeplywu, i przyczynia sie do jak najszybszego odbierania ciepla przez uklad. Dlatego niesamowicie istotne sa kazde szczegoly, ktore wplywaja na jego predkosc. Tu niestety bloki wiercone a'la <b>Piotr K.</b> ustepuja innym. W momencie kiedy scianki boczne kanalow nie sa gladkie, dochodzi do wzrostu oporow, a takze negatywny wplyw wywiera efekt "punktowania" nakreslony wczesniej. Aby zapewnic maxymalny mozliwy przeplyw, nie nalezy absolutnie zakladac wykorzystania mocnej pompki, bo blok ktory bedzie gawarantowal te sama predkosc przeplywu przy pompce o mniejszej mocy okaze sie lepszy (mniejsze cieplo od pompki). Dlatego kanaly powinny byc mozliwie <b>krotkie</b>, szerokie i gladkie :), bo jesli mowimy o blokach nieTECowych, nie istotna jest powierzchnia odbierania ciepla ogolnie, istotna jest natomiast powierzchnia odbierania ciepla BEZPOSREDNIO NAD RDZENIEM. Na tym polu nalezy sie skupic GLOWNIE. I tak, dobrym pomyslem jest posiadanie 2 wylotow i jednego duzego (16mmID) wlotu.

 

Ilosc pobranego cieplo jest oczywiscie scisle z roznica temperatury zwiazana, ale nie myslcie prosze, ze woda przez blok zyskuje 5C. Nie, w przeplywach rzedu 500-600l/h ogrzewa sie SREDNIO o jakies 0.1C. No wlasnie, ale srednio, gdyz jezeli przeplyw bylby idealnie liniowy, to woda na "dole" ogrzalaby sie znacznie bardziej niz ta u gory, gdyz woda jest kiepskim przewodnikiem cieplnym. Nalezy zapewnic jej mieszanie, czyli przeplyw turbulentny.

 

Tak wiec odnosnie projektu Grzesia:

 

Odnosnie wlotu juz pisalem, powtarzac sie nie chce. Nad samym rdzeniem masz rozdzielenie na dwa kanaly, dobry pomysl, gdyz w ten sposob wieksza powierzchnia bezposrednio nad rdzeniem, ale niestety przeplyw przez 1 bedzie polowiczny, wiec trzebaby pomyslec o czyms, co wprowadziloby turbulizacje wody. Przy duzych przeplywach blok bylby ok mysle, ale wszystko zalezy od wykonczenia. Powinien byc frezowany z zachowaniem lagodnych lukow, wtedy nie bedzie tak "oporny". I sadze, ze bedzie lepszy od tego, ze zdjecia wizjonerka. Tamten ma za duzo malych kanalow, a co za tym idzie za duzo skretow o 90 stopni, no i brak wyroznienia nad rdzeniem. Blok nadawalby sie bardziej na grafike/chipset/ew. TECa (przy naprawde duzym przeplywie), ale i tak, nazujac na nim, moznaby zrobic lepszy (np. a'la Maze1).

 

Odnosnie projektu Piotra jeszcze tylko, ze kanaly koniecznie trzeba wygladzic (boczne scianki), a bezposrednio nad rdzeniem moznaby splaszczyc powierzchnie (uciac poprzecznie wiertlo i zrobic plaska powierzchnie - blizej jadra) i potem dorzucic jakies mikro-kanaly (bardziej pasy) na dnie, zeby woda tamtedy plynela... Natomiast ja, gdybym robil taki blok, to poza powyzszym zrobilbym wiekszy wlot i ta "dziure" nad rdzeniem cos 15-16mm (problem tylko ze znalezieniem takiego 16mm wiertla i wiertarki do niego, ale mozna zrobic tak jak kanaly) no i kanaly 12mm srednicy (wiekszy przeplyw)...

 

rozumiem ze chodziło ci o kanały wlotowe i wylotowe w bloku ??? ]

a nie o kanały którymi płynie woda w bloku bo jakoś tego sobie nie wyobrazam .

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W miare dobrze, preferuje jeden wylot.

Jak to wyglada u mnie widac ponizej ( admin mi wlasnie postawil apacza)p.s. niewiem czy jutro tj 21 bedzie bo bedzie zmieniany dysk w serwerze

 

Dołączona grafika

 

Blok nie wyglada najpiekniej bo mi sie slizgalo wiertlo[/img]

na tym zdjeciu wlot masz symetrycnie na samym środku bloku

ja o zdjeciu - co nvidie reklamujesz ?????

aha - z czego macie przykrywki i jak je montujecie - ja swoja mam z miedzi i przyspawana jest na srebro & cyne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odnosnie projektu Piotra jeszcze tylko, ze kanaly koniecznie trzeba wygladzic (boczne scianki), a bezposrednio nad rdzeniem moznaby splaszczyc powierzchnie (uciac poprzecznie wiertlo i zrobic plaska powierzchnie - blizej jadra) i potem dorzucic jakies mikro-kanaly (bardziej pasy) na dnie, zeby woda tamtedy plynela... Natomiast ja, gdybym robil taki blok, to poza powyzszym zrobilbym wiekszy wlot i ta "dziure" nad rdzeniem cos 15-16mm (problem tylko ze znalezieniem takiego 16mm wiertla i wiertarki do niego, ale mozna zrobic tak jak kanaly) no i kanaly 12mm srednicy (wiekszy przeplyw)...

 

rozumiem ze chodziło ci o kanały wlotowe i wylotowe w bloku ??? ]

a nie o kanały którymi płynie woda w bloku bo jakoś tego sobie nie wyobrazam .

 

 

Nie, chodzilo o kanaly, ktorymi plynie woda. Wystarczy wziac kawal miedzy o grubosci 15mm i zrobic mniej kanalow. Albo zeby chociaz przekroj poprzeczny przez kanal byl w okolicach ~100-120mm^2 Pamietaj, ze na wstepie bylo "Natomiast ja, gdybym robil taki blok,", teraz z tym juz nic nie zrobisz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Siemka

Pytanie do Wizjonerka: ile mm bedzie miala podstawa tego WB u ciebie?

Bo ja zastanawiam sie czy 5mm nie bedzie za duzo.

Piotrek pisałeś ze kanaliki nie powinny byc gladkie i teraz mysle nad tym czy tą sciernicą, ktora zaokraglalem kanaly nie zrobic poprzecznych rys dzieki ktorym woda plynela by z lekkimi oporami. Te rysy nie sa glebokie, porownywalne z srednioziarnistym papierem sciernym.

Jak myslisz zostawic rysy czy wygladzic je?

Jesli chodzi o to rozdzielenie w moim bloku - bedzie one nie rowne po bokach (lekko postrzepine), woda bedzie wplywac swoboden w te dwa kanaliki gdyz to rozdzielenie bedzie ostro zakonczone i jeszcze dodatkowo bedzie z gory spilowane i z "rysami" dzieki czemu woda bedzie plynac tez gora.

Mam nadzieje ze to dobry pomysl - prosze o opinie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach




×
×
  • Dodaj nową pozycję...