Skocz do zawartości
LukeXE

Wild Lady Dla Memet Can`a

Rekomendowane odpowiedzi

Dobra, po kolei, postaram sie to wytłumaczyć prosto

 

Czemu malo kto takie rozwiazania stosuje np w kaskadach?

Tutaj trzeba wziąć pod uwagę mechaniczną różnicę w budowie kaskady i autokaskady. Kaskada, dwa kompresory, dwa stopnie. Autokaskada, pare stopni, jeden kompresor, najczęsciej 1HP.

 

W teori, IDEALNA autokaskada powinna osiągać identyczne wyniki jak zwykła kaskada na tych samych gazach. W praktyce tak różowo nie jest, choćby nie wiem jak dobrze coś robić, jednak trudno osiągnąc temperaturę równą temperaturze wrzenia danego gazu. Składa sie na to ciśnienie ssania, które jest mimowolnie podwyższane przez gaz niskociśnieniowy, który ma za zadanie skroplić gaz wysokociśnieniowy. Bawiąc sie w auto-k w mixy z gazami o praktycznie wysokich temperaturach wrzenia, przy odpowiednim mixie potrafi taki gaz odebrac podobną ilość ciepła przy niższej temperaturze wrzenia, co za tym idzie, przy niższym cisnieniu ssania. W auto-k naprawdę bardzo temperatura evapa jest uzależniona od temp HX`a, miliard razy bardziej niż w kaskadzie. Tutaj głupi 1*C na HX`ie potrafi dać nam 5*C na evapie (dosłownie). Dlatego warto te gazy mixować. Mówiąc prosto, mamy jeden kompresor, musimy jak najoszczędniej wykorzystywac jego moc i "pomagać" mu własnie takimi mixami, on musi uciągnąc dwa głowne gazy, a dając mu do dyspozycji gazy ktore potrafia odebrac ogromne ilosci ciepla, pomimo wyższej temperatury wrzenia, pomagamy mu bardzo ;)

 

A czemu tego sie nie używa w kaskadach...najzwyklejsza kaskada na R507/R1150 zrobi ci już -100*C, żadnych problemow z trzymaniem loadu przez I stopien nie ma przy odpowiednim dobraniu elementów, wiec skoro zwykly R507 potrafi sobie poradzic z tym bez problemów, po co robić mix z innym gazem ? Temperatury wrzenia to nie zmieni :) (mam na myśli np. R134a, R600 itp)

 

BTW, gazy R4xx nie nadają sie do autokaskad z prostego względu :] (R4xx to blend 2 lub wiecej gazów). Gazy ktore skladają sie na R4xx rozdzielą sie w separatorze gazów :) A to nam całkowicie niepotrzebne ;)

 

Szybkie porównanie

 

R1150 == Molecular weight : 28.054 g/mol

R23 == Molecular weight : 70.01 g/mol

 

Co odbierze więcej ciepła, czyli będzie lepiej trzymac load przy konkretnej temp ? :] Dlatego R23 jest taki fajny, bo potrafi utrzymać naprawde ogromny load w granicach -80 do -75*C

 

R134a == Molecular weight : 102.03 g/mol

R290 == Molecular weight : 44.096 g/mol

R22 == Molecular weight : 86.48 g/mol

 

Gdyby R134a przy takiej masie miał temp wrzenia choćby te -40*C, to by skosił R22 i R290 równo.

 

BTW, jestem po spożyciu lekko, wiec nie biore odpowiedzialnosci za byki ktore napisalem :P

Edytowane przez LukeXE

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

R4xx żaden nie bedzie działał, to ci moge zapewnić, sprawdz R507 z czego sie składa (chyba R143a i R125 jeśli dobrze pamietam), sprawdz po kolei P/T charty każdego z tych gazów i odpowiedz sobie na pytanie, ktory sie skropli i poleci w doł w sepku gazów a ktory w gorę :P

 

do auto-k nadaje sie idealnie jako niskociśnieniowy gaz R22, R134a, R290, bardzo fajniutkie gazy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale beka z tym skladem r402 :oops:

ale jakby dodac wiecej propanu to byłby dobry gaz tak mi sie wydaje

a ten r125 by sie nie skroplił o powędrowaby razem z wysokocisnieniowym i wzrosła by wydajnosc czynika (czyli wysokocisnieniowy odebralby wiecej ciepla)

choc moze sie myle

btw dopiero teraz widze jak późno jest :lol2: ide spać dobranoc

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy tego problemu nie razwiaze hx przed separatorem? Taki R125 po obnizeniu temperatury do ujemnej bez problemu sie skropli, dzieki czemu powedruje razem z r22/r290 czy jeszcze tam czym innym do glownego wymiennika. Przynajmniej teoretycznie :D

 

Imho trzeba by wymyslic jakis lepszy desing separatora + wymyslic jakis sposob na dochlodzenie gazu niskocisnieniowego nie podwyzajac za mocno cisnienia ssania.

 

Podsumowujac rozumowanie Luke, najfajniejsza autokaskada to R134a/r23, r290/r23 lub r22/r23 blend :D

 

A co powiesz o R170 jako gaz wysokocisnieniowy do "fajnej" ak?

 

 

Ehh jeszcze jedno. Troche odbiegne od tematu. Co sadzisz o SS z dobrym slhx i blednem R22+r23 w stosunku ~1:5?

Edytowane przez MaSell

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy tego problemu nie razwiaze hx przed separatorem? Taki R125 po obnizeniu temperatury do ujemnej bez problemu sie skropli, dzieki czemu powedruje razem z r22/r290 czy jeszcze tam czym innym do glownego wymiennika. Przynajmniej teoretycznie :D

Teoretycznie rozwiąże.

 

Podsumowujac rozumowanie Luke, najfajniejsza autokaskada to R134a/r23, r290/r23 lub r22/r23 blend :D

Tak, tak byłoby najfajniej

 

A co powiesz o R170 jako gaz wysokocisnieniowy do "fajnej" ak?

Etan ? Bardzo fajny gazik, -88*c na zawołanie, wiec ciutke zimniejszy niż R23, także jeden z lepszych gazów do auto-k

 

Ehh jeszcze jedno. Troche odbiegne od tematu. Co sadzisz o SS z dobrym slhx i blednem R22+r23 w stosunku ~1:5?

Nie widze sensu dawania R23 do SS, nie skropli sie (mowie o sytuacji z dużym SLHX) do końca, nie wiem czy lepszych wyników nie uzyskałoby się na czystym R402a czy r410. IMHO R23 podniesie ciśnienie tłoczenia i poprawi temp idle.

Edytowane przez LukeXE

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie widze sensu dawania R23 do SS, nie skropli sie (mowie o sytuacji z dużym SLHX) do końca, nie wiem czy lepszych wyników nie uzyskałoby się na czystym R402a czy r410. IMHO R23 podniesie ciśnienie tłoczenia i poprawi temp idle.

Chodzi mi o to, ze najpierw R22 sie skropli, rozprezy w evapie i dzieki slhx skropli r23, ktory juz poznej "sam" bedzie sie ochladzal do temperatury potrzebnej do skroplenia. Wiem, ze duzy slhx podnosi cisnienie ssania, jednak zwieksza sie wydajnosc układu pod obciazeniem.

 

Teoretycznie rozwiąże.

A co trzeba by bylo jeszcze zrobic, by praktycznie rowiazac ten problem? Imho zrobienie znacznie wiekszego separatora, z roznymi przeszkodami dla gazu niskocisnieniowego chcacego "bawic sie" w wysykocisnieniowy, dodatkowe ochlodzenie górnej czesci separatora "zupa" moglo by pomoc... teoretycznie :D

 

Swoja droga, bez dochladzania ukladu przed separatorem, mozna by bylo zrobic dzialajaca ak na samym r420a :D .

 

Bardzo ciekawy temat ;)

Edytowane przez MaSell

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

http://www.extremecooling.net/index/e107_p...topic.php?13600

 

A prosze bardzo

 

Masell, co do tego R23 & R22 trzeba poprostu sprawdzić i tyle :)

Wszystko przed Toba :PP

Dziękuję :]

Mnie interesuje jak w prosty sposób można obniżyć ciśnienie ssania,nie chodzi mi o zmane gfazu ale jakiśzabieg techniczny, np większa/mniejsza objętość ssania (slhx itp) ?

Wczoraj nie mogłem spać i głupote wymyśłiłem :D

Autoc na 2 kompresach- chyba bezsens bo lepsza już bedzie kaskada; chodziło w tym o to że dwa kompresy równolegle, spięte tłoczenie, i jeden ssa gaz wysokociśnieniowy a drugi niskociśnieniowy, w ten sposób obniza sie ciśnienie ssania :E

Głupie nie ? :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niekoniecznie głupio, kompresory połączone rownolegle bardzo często sie stosuje i rozmawiając jakis czas temu z NoL`em z XS doszlismy do wniosku, ze takie dwie rotarki połączone rownolegle mogą zdziałac cuda w auto-k.

Kompresory tlokowe sa specjalnie robione do pracy w ukladach rownoleglych i od dolu sa polaczone rurka zeby poziom oleju w obu byl taki sa. Jak polaczysz w taki sposob rotarki?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kompresory tlokowe sa specjalnie robione do pracy w ukladach rownoleglych i od dolu sa polaczone rurka zeby poziom oleju w obu byl taki sa. Jak polaczysz w taki sposob rotarki?

W rotarkach to chyba trzeba sie bawić w separator oleju i zależnie gdize bedzie niższe ciśnienie ssania tam dać dłuższą kapilare imo..

 

Btw, robie sobie próżnie w FC :P po awari :E

Edytowane przez hinco

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i imo można niezła autoc zrobić na dwóch słabych kompresorach..

Btw, Mi chodziło o inne podłączenie tych kompresorów..

A, naryszowałem(pierwszy rysunek w tej dziedzinie chyba :D)

Dołączona grafika

 

HX ot tak żeby złapać wygląd, na tym obrazku chodzi mi o połączenie ssań, dzieki temu ssanie na evapie znacznie spadnie, a kompresory bedą mogły być np 2*1/4 hp, i da więcej mocy niż jeden taki imo.. :]

Edytowane przez hinco

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja pierd*le - 85% postów które tutaj piszecie są dla mnienie zrozumiałe :D

Luke - zdeprecjonowałeś wszystkich tą maszynką ssąco-ciupciającą - i za to Ci wielkie gratz z mojej strony - piękne to jest... szkoda że nia mogłem tego na żywo zobaczyć i posłuchać, co miałbyś na jej temat do powiedzenia :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i imo można niezła autoc zrobić na dwóch słabych kompresorach..

Btw, Mi chodziło o inne podłączenie tych kompresorów..

A, naryszowałem(pierwszy rysunek w tej dziedzinie chyba :D)

Dołączona grafika

 

HX ot tak żeby złapać wygląd, na tym obrazku chodzi mi o połączenie ssań, dzieki temu ssanie na evapie znacznie spadnie, a kompresory bedą mogły być np 2*1/4 hp, i da więcej mocy niż jeden taki imo.. :]

 

jak dla mnie to to jest nieglupie! Wrecz genialne, ciekawe tylko co luke w tym 'nie'genialnego znajdzie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jak dla mnie to to jest nieglupie! Wrecz genialne, ciekawe tylko co luke w tym 'nie'genialnego znajdzie.

;]

 

Po pierwsze jeden separator, muszą być dwa i to koniecznie zaraz za kompresorami bezpośrednio. Czemu dwa, a nie jeden jak hinco narysował ? Bo potem jak bedzie sie spuszczac olej to jeden kompresor moze tego oleju miec za mało, bo drugi weźmie wiecej.

 

Co dalej, teoretycznie bedzie to dzialac, chetnie bym zbudowal prototyp, ale nie mam kompresorów.

 

Ogólnie nie ma sensu dawac takiego rozwiązania do dwóch gazów imho, jakby bawić sie w temperatury poniżej -120*C to tak, ale żeby R23 uzyć czy inny podobny, to łatwiej kaskade zrobić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu pojawia sie problem sensu robienia takiej autoc, w gre wwchodzą of korz słabe kompreski, bo na mocnych to napewno lepiej kaskade zrobić, np dwie eNL'ki, zaleta to cisza a i moc niezła, czy takie dwie edy, zaleta to taniość i... i tyle :PPP

A taka konfiguracja kompresorów napewno da lepsze efekty niż szereg czy rózwnolegle [;

Dwa sepki-racja :]

Edytowane przez hinco

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

postanowiliśmy z Memetem pozostać przy etylenie jako gazie na II stopniu, zważając na nie dokońca przystosowany do R14 design kaskady (za wysokie ciśnienia tłoczenia, 22-23bary, stracimy pare *C ale będzie bezpieczniej).

 

Więc póki co -100,2*C@155W dummy (fotek niet, bo od marty musze pozyczyc aparat). Jutro testy na dummy 215W.

 

Ciekawostka, nie wiem jak tam u innych jest, ale pod obciążeniem ciśnienie tłoczenia na stopniu z etylenem wynosi...8,5bara :D

 

Szykuje sie kolejna kaskada, juz całkowicie przystosowana do R14 ;] Oczywiście tylko dwa kompresory :)

Edytowane przez LukeXE

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie



×
×
  • Dodaj nową pozycję...