ar2r Opublikowano 1 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 1 Marca 2008 (edytowane) MSI - Chipset chlodzony silnikiem Stirlinga Podczas najbliższych targów CeBIT firma MSI zaprezentuje min. ekologiczną płytę główną. Płyta nazwana ECOlution ma pobierać najmniej energii jak to tylko możliwe. Oszczędności sprowadziły się nawet do zrezygnowania z elektrycznego napędu wentylatora chłodzącego chipset płyty. Zamiast prądu łopatki ma wprawiać w ruch... ciepło generowane przez chipset. Jak twierdzi MSI zasada działania tego napędu polega na przekształceniu ciepła w energię kinetyczną, która następnie odpowiednio przekształcona napędza śmigło wentylatora. Zainteresowani mogą zobaczyć krótką animację przygotowaną przez MSI, udając się na tą stronę. http://twojepc.pl/news16311.html?komentarze=1#k oraz zasada dzialania silnika : Silnik_Stirlinga :wink: Edytowane 1 Marca 2008 przez ar2r Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
teraw Opublikowano 1 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 1 Marca 2008 ciekawe, ale tylko jako ciekawostka. skoro ma byc energooszczedne na maxa, to wydajnosc pewnie bedzie kulala. a za zabawki typu silnik sterlinga trzeba doplacic ekstra Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
q8ic Opublikowano 1 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 1 Marca 2008 (edytowane) Na chipset bez sensu - przecież normalnie wystarcza średni radiator. Silnik ma mieć sprawność 40% :blink: no skoro on jest taki fajny to dlaczego nie jest w powszechnym użyciu - np. dlaczego nie napędza wentylatorów na nagrzewających się chłodnicach silników ? http://pl.youtube.com/watch?v=niZwq2Vp-pI http://pl.youtube.com/watch?v=xF15NA4vR2w Skoro silnik Sterlinga wyciąga 40% a silnik diesla 20-25 to dlaczego jeździmy na tym drugim ? [x what is the point of sterling engines with that same amount of energy you can boil water and prodoce 10 times the power The point of a well constructed sterling engine is that it approaches the thermodynamic limit(carnot efficiency) of a heat engine operating between those same two heat reservoirs. The primary reason we don't use stirling engines in our nuclear power plants and so forth is that a turbine of the same power output is much smaller and can be produced much cheaper. Żródełko http://pl.youtube.com/watch?v=umlhurVfPF8 Heh: http://pl.youtube.com/watch?v=dtbbeLe2CjM :lol: Edytowane 1 Marca 2008 przez q8ic Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tobster Opublikowano 1 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 1 Marca 2008 ciekawe, ale tylko jako ciekawostka. skoro ma byc energooszczedne na maxa, to wydajnosc pewnie bedzie kulala. a za zabawki typu silnik sterlinga trzeba doplacic ekstra Wiesz chociaż ile MB pobiera energii ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ar2r Opublikowano 1 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 1 Marca 2008 Znalazlem dwie dosc ciekawe konstrukcje z zastosowaniem tego silnika Solar engine : http://pl.youtube.com/watch?v=TAA-FgX6e8U&...feature=related i model tylko ze o lepszej konstrukcji niz podawali poprzednicy. http://pl.youtube.com/watch?v=xF15NA4vR2w Dlaczego nie stosuje sie ich w samochodach : za wikipedia : Mankamentem dotychczasowych konstrukcji silnika Stirlinga było to, że wymagały one instalowania bardzo dużej chłodnicy i dlatego uznano je za nieprzydatne do samochodów, a zwłaszcza samochodów osobowych. a tutaj polska strona o silnikach stirlinga: http://www.stirling.fc.pl/ jak zbudowac itp : ) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DiJo Opublikowano 1 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 1 Marca 2008 afaik napędzając taki silnik (np. silniczkiem elektrycznym) można dostać dość dobre chłodzenie :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PelzaK Opublikowano 2 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 2 Marca 2008 (edytowane) silniczek fajny, jednak zastanawia mnie czy na czipsecie to faktycznie go chłodzi lepiej niż zwykły radiator... BO silnik działa dzięki różnicy temperatur, zakładam zatem, że ciepło do rozprężania gazu brane jest z czipsetu, ale hitpajp który tam jest na obrazku chłodzi chyba nie czipset tylko zimną stronę silnika. Gdyby chłodził czipset, to było by to bez sensu, bo silnik wymaga gorącej "końcówki". Jeśli zatem chłodzona jest zimna strona silnika to z kolei przypomina sytuację jakbyśmy dmuchając w żagiel wiatraczkiem chcieli popłynąć... Ostatecznie jeśli czipset jest chłodzony dzięki odbieraniu przez silnik ciepła ( i zamiany go na ruch) to taki układ ma sprawność raczej gorszą niż bezpośrednie konwekcyjne (wymuszone) odbieranie ciepła Niech mi jakiś fizyk wyjaśni czy to ma sens... :) Z resztą bez sensu jest chwalić się ekologicznym komputerem, który zaoszczędził 1W mocy na wiatraczku... Skoro przeciętny sprzęt RTV w domu w stanie standby pobiera ze 2W... :) Ja bym zaczął od tego... Edytowane 2 Marca 2008 przez PelzaK Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
q8ic Opublikowano 2 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 2 Marca 2008 Oczywiście to jest ekologiczny bełkot firmy msi. Prototyp do tego wygląda na plastikową zabawkę, która się rozleci w 2 dni [; Jeżeli gdziekolwiek (w kompie) takie rozwiązanie mogło by funkcjonować to idealnym miejscem będzie procek. Pytanie czy da sie skonstruować takie coś żeby startowało bez pomocy dodatkowego silnika (wszystkie które zobaczyłem wymagały rozruchu choćby w 2 stronę ręką) ? Czy da się skonstruowac bezgłośny mechanizm? - jeden lub dwa tłoki muszą wywoływać drgania, uderzenia. A co do przydatności - na proca jak najbardziej. Istnieją modele, które pracują na różnicy ciepła ludzkiej dłoni względem otoczenia, więc jakby się za to zabrał gigant typu amd czy intel to mógłby się chwalić nie tylko "oszczędnością/ekologicznością" procka ale i boxowego chłodzenia. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_maniak_ Opublikowano 2 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 2 Marca 2008 (edytowane) Skoro silnik Sterlinga wyciąga 40% a silnik diesla 20-25 to dlaczego jeździmy na tym drugim ? [x A chciałbyś odpalać samochód 20min ?, poza tym taki silnik nie posiada regulacji obrotów no i ma tragicznie niskie obroty. Druga sprawa to naciski koncernów naftowych i z tym to nawet perpetum mobile nie wygra. A poza tym silnik diesla wyciąga 60% a nie 25% :). Poza tym lepiej aby to już napędzało kompresor od FC a anergię ciągnęło z X2 OC lub C2D OC :D Edytowane 2 Marca 2008 przez _maniak_ Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
q8ic Opublikowano 2 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 2 Marca 2008 W ogóle to ja bym wolał jeździć na wodorze [; Silnik_Stirlinga Zbudowane dotychczas prototypy silnika osiągały moc do 500 KM i dobre współczynniki wydajności 35-40% (klasyczne silniki spalinowe mają ten współczynnik na poziomie ok. 20-25%).Do statków czy lokomotyw w sam raz - z resztą już są w użyciu na łodziach podwodnych. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gustaf Opublikowano 2 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 2 Marca 2008 q8ic: Do lokomotyw to nie bardzo - zbyt mała powierzchnia chłodząca, ale do statków jak najbardziej. Ale największą IMO ciakawostką jest, że silnikami Stirlinga mocno interesuje sie NASA. Chcą wykorzystać je w sondach kosmicznych do planet zewnętrznych, właśnie dzięki temu, że mają dużą sprawność. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ar2r Opublikowano 3 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 3 Marca 2008 Chyba nie tylko dzieki temu, W kosmosie panuje bardzo duza roznica temperatur, np sonda po stronie oswietlonej sloncem, a strona zacieniona to roznica kilkuset stopni. Dodatkowo, silnik ten nie wymaga tlenu i nie produkuje spalin i nie skoczyloby sie paliwo, jezeli byloby to slonce. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gustaf Opublikowano 3 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 3 Marca 2008 Chyba nie tylko dzieki temu, W kosmosie panuje bardzo duza roznica temperatur, np sonda po stronie oswietlonej sloncem, a strona zacieniona to roznica kilkuset stopni. Masz rację, ale taki efekt różnicy kilkuset stopni jest tylko bardzo blisko słońca, a wtedy panele słoneczne są dużo lepszym rozwiązaniem. Problem zaczyna się, kiedy sonda oddalona jest na odległość Saturna, albo Neptuna. W takiej odległości nasze słońce to już tylko trochę jaśniejsza gwiazda. I powstaje problem, bo ogniwa słoneczne nie są w stanie dostarczyć wystarczającej ilości mocy (a mówimy tu o wielkościach 200-400W czyli bardzo dużo). Dlatego w takich sondach stosuje się generatory RTG, w których paliwem jest Pluton 238. Wadą tego rozwiązania jest bardzo niska sprawność wynosząca około 7% - poprzez zastosowanie zmodyfikowanego silnika Stirlinga NASA chce podnieść tą wydajność do ok 18%. Dzięki temu mniej plutonu będzie wysyłane w kosmos (bezpieczeństwo), albo sondy będą miały więcej instrumentów badawczych na pokładzie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
costi Opublikowano 5 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 5 Marca 2008 Tylko zapominasz o jednym - sonda nie musi uzywac silnika caly czas, a jedynie do zmiany predkosci/wektora ruchu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zgf1 Opublikowano 6 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 6 Marca 2008 No dobrze ale sonda porusza sie w prozni... Wiec jak napedzi ja silnik mechaniczny? Chyba tylko odrzutowy ma miejsce bytu... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ridczak Opublikowano 6 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 6 Marca 2008 (edytowane) A nie chodzilo tutaj o zapewnienie energii dla instrumentow na pokladzie sondy, przeciez to nie kawal zelastwa bez niczego w srodku;) Edytowane 6 Marca 2008 przez ridczak Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zgf1 Opublikowano 6 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 6 Marca 2008 A fakt do tego moze sie fantastycznie sprawdzic. :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
avo Opublikowano 8 Kwietnia 2008 Zgłoś Opublikowano 8 Kwietnia 2008 Chyba nie tylko dzieki temu, W kosmosie panuje bardzo duza roznica temperatur, np sonda po stronie oswietlonej sloncem, a strona zacieniona to roznica kilkuset stopni. Dodatkowo, silnik ten nie wymaga tlenu i nie produkuje spalin i nie skoczyloby sie paliwo, jezeli byloby to slonce. super sprawa Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Burning Opublikowano 1 Września 2008 Zgłoś Opublikowano 1 Września 2008 w kwestii zastosowania na mobo nazwałbym to raczej silnikiem Strilitza ;] ale sama idea słuszna, no i automatyczna regulacja obrotów - ciepło, kręci sie szybciej - zimno, zwalnia ciekawe co z tego wyjdzie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...