Skocz do zawartości
tomasir

ułożenie wlotów w tym bloku + zdjęcia mojego bloku

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Mój blok będzie bardzo prostej konstrukcji, a mianowicie zbliżony do tego:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Z tym że podstwa będzie większa (przystosowana do dziur wokół socketu).

Początkowo planowałem jeden wlot (po środku i dwa wyloty po bokach. Jednak ostatnio się zastanawiam czy ma sens tak to utrudniać i nie lepiej dać jeden wlot jeden wylot ułożone pod kątem coś mniej więcej jak litera V

 

Oczywiście wloty/wyloty miałbym pół calowe - nie mniejsze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Będziesz robił jeża :D ? Kiedyś robiłem coś na tej zasadzie, może pamiętasz.

Jak będziesz mocował pręciki (klej, lut)? A może "jeż" będzie wykonany z jednego kawałka miedzi frezem tarczowym?

 

Pomysł z V zdaje się dobry ale tylko w przypadku, gdy igły jeża są tylko nad rdzeniem proca. Inaczej strumień i tak się "rozlezie" na igłach zewnętrznych zanim dojdzie do tych nad rdzeniem. IMO.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Igły będą wlutowane w podstawę. A o to że nie dotrze zimny stromień do rdzenia się nie mart - odpowiednie rozłożenie finów i "wsunięcie" wlotu do środka sprawi iż woda dotrze do rdzenia. Wystarczyło również np. w najbliżeszej okolicy rdzenia dać np. finy ok. 2-2,5 cm a na reszcie obszaru ok. 0,5-1 cm.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie po prostu sie nie oplaca. Wydajnosc nie bedzie powalajaca, opracujesz sie, watpie rzeby to jakos wygladalo.

Moim zdaniem lepiej odlozyc troche kaski (nie za duzo) i albo kupic cos sensownego (np crystala albo orbitala albo cos z bloki.pl (ostatnio na allegro tez jest torche sensownych ofert) albo pojsc do slusarza i zrobic to z litego kawalka frezem tarczowym.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fireblade - radzę po pierwsze przeczytać temat i o co pytam. Po drugie wystarczy spojrzeć na testy (choćby na overclockers) by wiedzieć iż wydajność takiego bloku jest wbrew pozorom całkiem niezła (duże przepływy i prostota konstrukcji). A po trzecie i ostatnie - jak nie masz nic ciekawego do powiedzenia - po prostu się nie oddzywać.

 

a żebyś nie musiał szukać o wydajności takiego rozwiązania to sam Ci znalazłem:

http://overclockers.com/articles165/

http://overclockers.com/articles171/

 

Zwróć przy tym uwagę jakie średnicy wlotów w w/w bloku stosowano

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zauwaz ze oni robili testy na peltierze czyli tych finow wypadlo dosc sporo u ciebie na duronku wypadnie ich troche malo nad samym rdzeniem.

Po drugie nie da sie zaprzeczyc ze to zbyt piekne nie jest

Co do srednicy kroccow to zauwaz na jakiej pompie byly zrobione testy (ona produkuje dosc spore cisnienie - wiec zasadniczo mala srednica kroccow (lub kroccy niegdy nie wiem jak odmienic) moze byc w tym wypadku zaleta.)

Ja uwazam ze nie warto - ty rob jak chcesz :)

(wolno mi miec chyba swoje zdanie)

 

I zauwaz ze nie porownali go z jakimis mega konstrukcjami

Jedna jest zrobiona chyba z srob dwie z radiatorow (jeden nawet miedziany <wow>) i blokiem chyba wierconym.

 

Wydajnosc na pewno bedzie lepsza niz gdyby nie bylo tam nic ale nie bylbym az tak optymistyczny. (przewiduje wydajnosc wlasnie na poziomie blokow ktore ci podalem jako alternatywe)

 

Nie denerowac sie ja tylko wyrazam swoje zdanie - nie jestem wszechwidzacy ale mysle za tak wlasnie bedzie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nieźle nieźle a narysować og góry ten blok który narysował

mechl!n czy finy w bloku mją być tak jak ten blok na samej górze topicu ??? Jeśli tak to może to być bardzo dobra i wysoka wydajność bloku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chciało mi się to narysowałem  8)  :

Dołączona grafika

Myślisz o czymś takim?

Widze że się rozumiemy :D

 

A od góry wg mnie w zasadzie nie będzie znaczenia czy rozłożymy owe "dłuższe" finy jedynie nad samym jądrem czy też na całej szerokości bloku - gdy specyfika wlotów sprawi iż nie będzie to miało prawie żadnego znaczenia.

 

a rysunek zaiste doskonały w swojej prostocie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wprowadziłem małe usprawnienia w tym rysunku i do tegododałem widok z góry (oczywiście ma ona znaczenie jedynie poglądowe):

Dołączona grafika

Dołączona grafika

I komentarz do drugiego rysunku:

Czarne szpilki - długość 2,5 cm

Niebieskie - długość 2 cm

Czerwone - 1,5 cm

Zielone - 1 cm

 

Oczywiście dane przykładowe (może być równie dobrze każdy o 0,5 cm mniej). Mają one głównie pokazać jak rozłożone będą owe długości...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hmm,

nie wiem czy rysunek jest tylko poglądowy, ale .... szpilki nie dochodzą na nim do DNA ... dlaczego :?:

 

kombinując (jak wiele osób na tym forum;) ) doszedłem do wniosku że dobrym rozwiązaniem byłoby znalezienie drutu miedzianego (a może srebrnego:?:-wiele by nie kosztował) o znanej i precyzyjnej średnicy, np. 2mm, nawiercenie w podstawie otworów DOBRYM wiertłem wiertarką stołową(coby ich nie rozwiercać), rozgrzanie podstawy, schłodzenie pociętego już na piny drutu, i wtykanie go w owe otwory, sukcesywnie lutując

 

a co do samego WYLOTU : może NIE wpuszczać do do środka :?:

w sumie takie ułożenie spowoduje tylko zauważalnie większe opory

Dołączona grafika

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze takie - niesymetryczne ułożenie finów mogłoby wpłynąć na nierówną temperaturę dna bloku skutkiem uzyskany efekt mógłby być nie do końca taki jaki zamierzam.

 

Po drugie co do finów - to ty chciałbyś mieć przewierconą na wylot podstawę? Przynajmniej ja to tak zrozumiałem.

 

A właśnie dlatego finy nie dochodzą do dna gdyż w końcu trzeba jakoś dziury nawiercić więć choć minimalny (1-1,5 mm zapas jest konieczny). Co do drutu to nie ma z tym żadnego problemu - już mam zakupiony drut o śr. ok. 1,5-2mm który obrałem z otuliny i idealnie się moim zdaniem do tego nadaje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiałem sie nad koncepcją bez miedzianej podstawy. Tak, że rdzeń oddajacy ciepło bedzie się składał jedynie ze zlutowanych srebrem ze sobą drucików. Jeśli ktoś chciałby sie podjąć zlutowania takiego bloczku to moge udostępnić drut 0,7 mm. Mam go bardzo dużo. Jedynie czego trzeba to palnik+lut srebrny. Wysokość drucików wraz z podstawa to mysle ze jakies 5-7 mm wystarczyłoby. Po zlutowaniu porozginać je troszke tak zeby woda miała gdzie płynąć i dolutować do podstawy dzieki czemu bedzie mozna bloczek załozyc na procka. Z tą podstawa to nie bedzie problemu bo moge wyfrezowac. Jedyny problem to zamocowanie tego w czymś tak zeby utworzyło koło o śrenicy jakies 2 cm albo kwadrat 2x2 cm.

Następnie ucięcie piłką tych drucików na obraną wysokość i bez wyjmowania zlutowanie. Pozniej dolutować do mocowania na socket, wyszlifowac i gotowe. Chętnie oddam komuś drucik zeby zrobil takie cos. Oczywiscie pomogę przy budowie :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no właśnie interesuje mnie drut o BARDZO precyzyjnej średnicy,

wepchnięty "na wcisk" po oziębieniu w otwory w rozgrzanej podstawie,

i wtedy finezyjnie polutowany

 

po wlutowaniu wszystkich na szlifierkę, i równamy cały spód

 

takie roziwązanie daje nam propagacje ciepła bezpośrednio przez "finy" z pominięciem styku podstawa/fin gdzie na pewno nie uzyskasz idealnego przylegania

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mój niezrealizowany niestety projekt zakładał coś takiego:

 

Dołączona grafika

 

szczegóły

 

Gdyby udało się uzyskać 1-2mm podstawę, to myślę że blok nie miał by konkurentów 8) .

Pociąłem druciki na odpowiednią długość, skręciłem całość zaciskiem do węży i dół zamoczyłem w roztopionej cynie- ta niestety "wspięła się" na całą wysokość drucików. Próby były dwie- to samo. Odpuściłem :( .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

To co meczl!n zaprezentował na ostatnim obrazku jest według mnie o wiele lepsze, niż koncepcja wlotu i wylotu zaprezentowana na początku.

Dając wlot i wylot tak blisko siebie ryzykujecie 2 sytuacje:

1. Woda wlatująca do bloku od razu zostanie zassana na zewnątrz [nie cała, kilkanaście procent, ale to zdecydowanie za dużo]

2. Woda będzie miała złą cyrkulacje wewnątrz bloku, co będzie powodowało zostawanie w nim już nagrzanej wody przez zbyt długi okres czasu.

 

Moja koncepcja takiego bloku jest nieco inna.

OK, koło składające się z cienkich "gwoździ" może być jeżeli ktoś tak chce. Ale jak tak robicie, to zróbcie wlot DO bloku nad środkiem tego koła i 2 [słownie: dwa] wyloty z bloku w taki sposób jak na ostatnim obrazku mechl!na - czyli nieco z dala od "centrum" z "gwoźdzmi".

IMO wtedy woda o wiele szybciej wydostanie się z bloku, lepiej schłodzi te druty no i przedewszystkim jej cyrkulacja będzie świetna.

Jasne, to dużo roboty, ale IMO opłaca się.

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mechl!n własnie o cos takiego mi chodziło! Z tym że wysokość drucików z podstawą 5-7 mm. Cyna kategorycznie odpada. Jej przewodnosc jest na tyle mała ze nie ma co się rzucać na wydajność. W gre tylko wchodzi srebro. Nie wiem czy cyna zachowuje sie tak jak srebro ale można zanurzyć te druciki w czymś tłustym tak żeby odtłuszczone było 1-2 mm na zlutowanie. Może to cos pomoże :roll:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i oto jak idą prace:

Podstawa bloku jeszcze bez wklejonych finów

Dołączona grafika

 

Na tym zdjęciu powinno być widać iż miejsce z finami jest "pogłębione" ku środkowi

Dołączona grafika

Tu zdjęcie z podstawą jeszcze nie do końca powierconą, ale może to zdjęcie odda lepiej zagłębienie bloku ku środkowi:

Dołączona grafika

 

Góra bloku:

Dołączona grafika

 

Góra bloku "od środka"

 

Dołączona grafika

Góra bloku nałożona na razie na podstawę:

Dołączona grafika

 

A jeszcze uwagi:

 

- podstawa jeszcze oczywiście nie wyszlifowana

- góra bloku na razie jedynie wstępnie sklejona (będzie to oczywiście poprawiane)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tomasir - Nie no jestem pełen podziwu (zresztą zawsze byłem dla ludzi którzy sami budowali swoje bloki). Czekam na kolejne zdjęcia.

 

Czy będziesz miał możliwość porównania wydajności z jakimś kupnym bloczkiem???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak mi ktoś na testy by jakiś blok podrzucił to oczywiście mógłbym zrobić jakieś porównanie - a innego bloku w najbliższym czasie chyba nie skończę.

 

A co do podziwu - to miło iż ktoś umie docenić ciężką pracę... :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a tu Cię zadziwię - tylko 1 i to na 44 dziurze :D Bo te wiertła fi2 wystawały ledwo 3-4 mm powyżej wiertarki stąd łatwiej było.

 

A co do góry to właśnie się kończy kleić i mam nadzieję za 2-3 dni na próbę zapuścić układ z peltem 68W

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiałem sie nad koncepcją bez miedzianej podstawy. Tak, że rdzeń oddajacy ciepło bedzie się składał jedynie ze zlutowanych srebrem ze sobą drucików. Jeśli ktoś chciałby sie podjąć zlutowania takiego bloczku to moge udostępnić drut 0,7 mm. Mam go bardzo dużo. Jedynie czego trzeba to palnik+lut srebrny. Wysokość drucików wraz z podstawa to mysle ze jakies 5-7 mm wystarczyłoby. Po zlutowaniu porozginać je troszke tak zeby woda miała gdzie płynąć i dolutować do podstawy dzieki czemu bedzie mozna bloczek załozyc na procka. Z tą podstawa to nie bedzie problemu bo moge wyfrezowac. Jedyny problem to zamocowanie tego w czymś tak zeby utworzyło koło o śrenicy jakies 2 cm albo kwadrat 2x2 cm.

Następnie ucięcie piłką tych  drucików na obraną wysokość i bez wyjmowania zlutowanie. Pozniej dolutować do mocowania na socket, wyszlifowac i gotowe. Chętnie oddam komuś drucik zeby zrobil takie cos. Oczywiscie pomogę przy budowie :)

Taki blok trzeba by wykonac z miedzi, spawac 2 lutami - srebrem/brazem i cyna...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...