Skocz do zawartości
mechl!n

- Historia Kilku Nagrzewnic -

Rekomendowane odpowiedzi

Wczoraj odebrałem sporą paczkę:

 

Dołączona grafika

 

(fajki jako rekwizyt- nie polecam używać w innym celu)

 

Oto zawartość:

 

Dołączona grafika

 

Kompletna nagrzewnica od f125/poldka- to co zwykle nazywamy nagrzewnicą w "języku motoryzacyjnym" zowie się wkładem lub radiatorem nagrzewnicy (pozostanę jednak przy nazewnictwie typowym dla WuCetów).

 

Uchylamy klapkę i oto ona + igliwie, nasiona, owady i inne ptactwo:

 

Dołączona grafika

 

Z drugiej strony wentyl. Kto wie- być może tania alternatywa papsta:

 

Dołączona grafika

 

Jeszcze nie sprawdzałem jak działa- instalacja w samochodach ma 12V więc nie powinno być problemów z podpięciem go pod zasiłkę.

 

Sama ona:

 

Dołączona grafika

 

Tu już wydobyta z "shrouda":

 

Dołączona grafika

 

Zaworek trącił korozyją:

 

Dołączona grafika

 

Jego stan nie wróżył dobrze wnętrzu nagrzewnicy...

 

I jeszcze zoom na metkę z ceną:

 

Dołączona grafika

 

370K zł. WOW !!!

 

Po odkręceniu zaworka nagrzewnicę podpiąłem pod wodociąg- wyleciało full syfa aż woda ją opuszczająca stała się krystaliczna. Jak się później okazało było to niepotrzebne...

Wylutowałem oba zbiorniczki (OK cvir- połowy zbiorniczków :-) ).

Zaostrzonym brzeszczotem zacząłem przetykać kanały:

 

Dołączona grafika

 

Okazało się, że strumień wody pod dużym ciśnieniem (wodociąg) wypłukał tylko twardą "skamielinę"- na całej długości kanału znajdowała się czarna maź:

 

Dołączona grafika

 

Tu widać jak była gęsta:

 

Dołączona grafika

 

Nagrzewnica ma 42 kanały (po 21 na jedno przejście). 12 z nich okazało się totalnie zapchanych- dopiero kąpiel we wrzącym occie (zmiękczenie "korków") oraz wylutowanie "tylnego" zbiornika (znaczy jego połowy) i siłowe potraktowanie kanałów brzeszczotem z drugiej strony udrożniło je.

 

Uprzedzam domysły- nie uszkodziłem kanałów brzeszczotem- ten jest zużyty- na długości która wchodzi w kanały ma śladowe ząbki.

 

Czyszczenie kanałów zakończyłem po pięciokrotnym przepchaniu wszystkich kanałów i tyluż krotnym płukaniu ich wrzątkiem.

 

- CD oczywiście N -

Edytowane przez mechl!n

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Właśnie- ten szlam jest nie-do-usunięcia chemią (być może ruszyły by go jakieś silnie żrące środki ale pewnie nadgryzły by też zdziebko nagrzewnicę). Nawet ciśnienie wodociągowe go nie ruszyło.

 

Faktycznie- możesz używać nagrzewnicy w swoim WC nieświadom obecności szlamu (skoro wodociąg nie ruszył pompka akwariowa tym bardziej tego nie zrobi). Zawalone nim kanały = większe opory przepływu i mniejsza wydajność nagrzewnicy- jak by nie patrzeć woda ma kontakt ze ściankami kanałów przez warstwę tej mazi (nie znam jej własności termoprzewodzących :-) ).

 

A grubość warstwy szlamu jest IMO proporcjonalna do wieku nagrzewnicy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wylutowałem oba zbiorniczki (OK cvir- połowy zbiorniczków :-) ).

Nie połowy tylko pokrywy wtedy bylo :-P

 

Nagrzewnica ma 42 kanały (po 21 na jedno przejście). 12 z nich okazało się totalnie zapchanych- dopiero kąpiel we wrzącym occie (zmiękczenie "korków") oraz wylutowanie "tylnego" zbiornika (znaczy jego połowy) i siłowe potraktowanie kanałów brzeszczotem z drugiej strony udrożniło je.

1362143[/snapback]

I szczeze powiedziawszy, chyba w wiekszosci sa tak pozapychane. Biedni nieswiadomi uzyszkodnicy WC-tow kozystaja jeno z ich polowy, tracac na wydajnosci... :lol:

 

Szkoda, ze nie zrobiles pomiarow przed i po czyszczeniu - ciekawe jake efekty, to w praktyce by dalo ;]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czeski błąd- 125p (duży fiat) a nie 126p (mały fiat). Również polonezy mają taką nagrzewnicę.

Nagzewnica bez problemu mieści się we wnęce na napędy 5.25- wysokościowo zajmuje około 1.5 wnęki.

 

cvir -> ano biedni nieświadomi... po to ten topic- uświadamiam ;-) .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czeski błąd- 125p (duży fiat) a nie 126p (mały fiat). Również polonezy mają taką nagrzewnicę.

Nagzewnica bez problemu mieści się we wnęce na napędy 5.25- wysokościowo zajmuje około 1.5 wnęki.

 

cvir -> ano biedni nieświadomi... po to ten topic- uświadamiam ;-) .

1362219[/snapback]

 

No i to wielki czeski błąd, jak mogłem pomylić dwie dumy polskiej motoryzacji :-P

Pewnie to przez szybkość czytania albo słońce swiecace po gałach.

 

Jak to ma zajmować 1,5 wnęki ?? Ma ktoś jakieś ładne foty jak to wsadzić, żeby było ładnie i mobilny zestaw ?? W którą stronę ma to mieć wywiew??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nice mechl!n, że założyłeś topic aby uświadamiać ludzi :D

 

Sam mam już za sobą 4ry wyczyszczone takie poldki... + elektroliza na dobry początek i dobry koniec :D

 

Pokaż także ludziom zbiorniczki od wewnątrz :>

 

Na moich wszysktich poldkach co mam jest gruba warstwa... rdzy... tak to wygląda... do usunięcia szczotką drucianą... ;)

 

Jako, że brzeszczoty są tanie jak barszcz... ja zeszlifowałem ząbki jednego i również zaostrzyłem... przy przepychaniu... nie raz sięgam po młotek :D Dobrze przepycha się po elektrolizie... lub po rozlutowywaniu nagrzewy.. gdy jest jeszcze ciepła... ;)

 

Ja pierwsze przepycham... potem płucze... ale sądze, zę przepychanie pod wodą jest lepsze... więc tak też będe robił... ;)

 

Zawsze jeszcze można na dodatek troche chemi wlać do środka i pomęczyć kanały... ;)

 

I taka jest prawda, że 95% użytkowników samachodowych nagrzewnic wykorzystuje je tylko w 50%... niestety...

 

Ale dobre jest to... ,że te zasyfiałe poldki, łady itd. są i tak lepsze od nowych markowych BIXów i pochodnych :D

 

No i oczywiście re5pect dla cvira i mechlina za przodownictwo i pokazanie ludziom co się kryje w środku :)

Edytowane przez Świder

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swoją nagrzewnicę (Merc "beczka")czysciłem na myjni z Karcherem.Koleś przy okazji mycia samochodu dał gorącą wodę do wlotu i na finy.Syfu było od metraa w domciu troche chemi do srodka i mucha nie siada.Polecam ale z czyszczeniem finow pod ciśnieniem trzeba uwazać ,kilka musiałem prostować.

p.s.

cała operacja trwa kilka minut.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dzisiaj mnie cos podkusilodo odlutowania zbirniczkow ze swojego fiata... :blink: i pomyslec ze byl taki czysty z zewnatrz :mur: - myslalem ze sie polpacze, ale przynajmniej ma swiadomosc ze nie bede mial tego syfu w ukladzie

 

a tak btw... jesli fiat ma parametry zblizone do bix'a, to co dopiero czysty fiat???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pozwole sobie zapodać fote Cvira... jak wygląda zbiorniczek od środka... szczególnie ta korodująca podkładka...

 

Dołączona grafika

 

Ganeon-> brudny fiat jest lepszy od bixa... fiat to coś ala bix2 :D A czysty... jeszcze lepiej...

To, że lepszy to opieram się na słowach Benita, który z tego co wiem miał te nagrzewy w układzie i wie jak chodzą.. chyba ;)

 

Racuch-> spoko... ale tylko do finów... ;) rdzy ze środka racze tym nie wywalisz ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tez sie wczoraj zmobilizowalem i polozylem nagrzewniczke od fiaciora na kuchenke.Jak zdjalem pokrywy zbiorniczkow wysypalo sie cos takiego.

Sama chlodniczka wyglada tak i tak.

Generalnie czeka mnie sporo roboty.Najgorsze sa lamele w srodku, pozapychane i pelno rdzy.Zastanawialemm sie jak je dokladnie wyczyscic w srodku z tej rdzy i kamienia.Przepychanie brzeszczotem to oczywiscie podstawa ale troszke usprawnie metode i dokleje na brzeszczot pasek papieru sciernego.Poza tym oczywiscie elektroliza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No ładny ten fiacik :D

 

Jak już wiesz co masz robić... to jest to troche roboty... ale szybko i sprawnie idzie... ;)

 

Szcztoka druciana na wiertarke i jazda :D Po paru chwilach... gdy wokoło jest pełno pyłu... ;) To ten "panel" z kanalikami jest już w miare czysty... potem tylko szukanie resztek rdzy i usuwanie... i tak wkółko :)

 

Tak samo trzeba ze zbiorniczkami... od wewnątrz... tylko tam już trzeba to robić ręcznie... bo moja szczotka jest za dużo i nie włazi tam gdzie trzeba.... ;) Więc tutaj jakieś mniejszcze szczotki + chemia...

 

Ten papier ścierny to przydatny patent... bo niezapominajmy, że rdza także siedzi właśnie na ścianach kanalików... choć my już jej nie widzimy... ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świder, z tego co wiem ja nie mam brudnego Fiata, tylko prawie nowego. W razie czego trzeba zapytać Nazira, bo on mi tę nagrzewniczkę spreparował,ale żaden syf z niego nie leci i nie leciał odkąd go dostałem.

W każdym bądź razie mogę powiedzieć, że BIX, czy BIpro2 na pewno jest słabsza aniżeli fiacior, bo extreme2, czy 3 nie testowałem. Być może BIX3 była by lepsza.......ale to trzeba przetestować.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Benito, bo ten Twój fiacior nigdy nie był zamontowany w samochodzie. Leżała sobie gdzieś tam od czasu wyprodukowania (nie pamiętam już roku; była na naklejce) w związku z czym nie ma w niej ani odrobiny kamienia - dlatego też ten egzemplarz można traktować jako wzorcowy pod względem porównywania wydajności tej konstrukcji z firmowymi chłodniczkami do WC. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pokaż także ludziom zbiorniczki od wewnątrz :>

Zbiorniczki (a właściwie ich pokrywy B) ) wyglądają "standardowo":

 

Dołączona grafika

 

Dla przypomnienia- tak wyglądał korodek z innego mojego ficiora:

 

Dołączona grafika

 

Tym razem, oprócz obrócenia pokryw zbiorniczków o 90st gniazda złączek mam zamiar zamontować na ich skraju (będą symetryczne względem osi nagrzewnicy)- w tym celu w jednej z pokryw musiałem zatkać oryginalny otwór co też uczyniłem za pomocą monety 5-groszowej:

 

Dołączona grafika

 

Groszówki są z mosiądzu więc ładnie się lutują.

 

Pozostaje wywiercić otwór na drugim skraju pokrywy i wlutować gniazdo.

 

Ganeon, [TiLt] -> do roboty Panowie, do roboty!

 

- CDoN -

Edytowane przez mechl!n

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świder - nie chcę Cię poprawiać ale akurat chyba pierwszą osobą, która odważyła sie rozlutować nagrzewnicę, dokonać na niej operacji i pokazać to światu był NAZIR na łamach Mod-Planet (tutaj link).

 

Inna sprawa, że to co robi mechl!n ze swoimi nagrzewniczkami to arcydzieła :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dobrze że włascieciel mojej łady (juz sprzedanej) uzywał borygo lub cos specjalnego do chłodnic :) wsadzałem wykałaczki i zadnego sluzu/szlamu nie było :P innych zyjatek czy rdzy tez, z reszta było czuc specyficzny zapach i smak słodkawych króćców, jak sprawdzałem czy gdzies nie puszcza :)

ale po tym topiku odechciało mi sie fiata, zamowiłem (dostałem w prezencie :D) cos ala'łada od Kendzila :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świder - nie chcę Cię poprawiać ale akurat chyba pierwszą osobą, która odważyła sie rozlutować nagrzewnicę, dokonać na niej operacji i pokazać to światu był NAZIR na łamach Mod-Planet (tutaj link).

Topic znam :)

 

Możliwe, że to nazir był pierwszy :) Mi się jakoś zdawało, że to Cvir lub Mechlin byli pierwsi... :)

 

Ale i tak pokłon w strone tych 3 panów :)

Edytowane przez Świder

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pytanko, kto z was przerobiłby mojego czystego fiaciora na 2 proste króćce 12mm??

Chętnie poddam swoją małą takiemu zabiegowi, bo wydaje mi się że mi niestety owe śruby zaczynają korodować.

Co do kaski, to się odpowiednio umówimy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Te śruby i stalowa podkładka od strony tego zaworka to najgorsze patałajstwo jakie może być, Mi zaczeło to rdzewieć po 2 tygodniach używania, po miesiącu wężę były ciemno brązowe, ogólnie kiła i mogiła, jak wyciełem implanta to z drugiej strony była sama rdza. Teraz już mam nagrzeniczkę połataną, odmalowaną i czeka na nowego właściciela.

Dołączona grafika

 

Jako że teraz mam BIP to mam małe porównanie i powiem ze nie ma żadnej różnicy w wydajności nagrzewnic, Na poldku miałem ciut wyższe temperatury ale za to dmuchały na niego dwa wentyle 80mm, teraz mam BIP2 i dwie 120 i jest trochę zimniej.

 

Podsumowując dla jednego proca to te nagrzewnice są aż nadto, (za mało ciepła) porównywać można dopiero przy ostro kręconych procach i rozbudowanych układach, I podejrzewam że poldek wypadłby wtedy ciut lepiej od BIP2. Wielkością polonez równa się z BIE2 i wydajnością (porównując nówki) będa identyko.

 

Kadeta też miałem ale wypadł ciut gorzej od obydwu nagrzewnic no i do tego te zwalone wymiary całej nagrzewnicy, nie było go gdzie umieścić. Poldek jest bardziej kompaktowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie



×
×
  • Dodaj nową pozycję...