To nie są takie same linijki.
1. - To jest ustawienie w panelu kontrolnym, które blokuje maksymalną ilość FPS generowaną przez kartę.
Te kilka FPS, poniżej wybranego odświeżania monitora jest po to, aby opóźnienia (Latency) w wyświetlanym obrazie były najniższe.
2. - To jest także ustawienie z panelu kontrolnego. W przypadku monitora bez Gsync/Freesync, ustawienie Vsync na włączony/enabled, aktywuje po prostu stałą synchronizację do wybranego odświeżania monitora.
Jeśli masz monitor Gsync/Freesync, ustawienie to zmienia sposób swojego działania (mimo braku zmian w jego opisie). Stała synchrozacja nie jest już możliwa, bo masz aktywny Gsync. Ustawienie to, zapewnia synchronizację do maksymalnego wybranego odświeżania i wyłącza się poniżej tej wartości, ponieważ w tedy działa Gsync i synchronizuje odświeżanie zmiennie, do aktualnie generowanego FPS przez kartę.
Takie działanie odświeżania właśnie zapewnia nam brak rwania/tearingu obrazu w grach:
Jeśli karta w takim wypadku, będzie generować więcej FPS, niż odświeżanie monitora, to monitor wyświetli nam 165Hz.
Jeśli karta wygeneruje mniej FPS, to monitor wyświetli nam dokładnie taką samą ilość Hz, jak ilość FPS generowaną przez kartę. Obraz nie będzie rwany, bo każda klatka wyświetlana przez monitor, będzie zgodna z klatką animacji, generowaną przez kartę.
3. - Odnosi się do ustawienia odświeżania/Vsync wewnątrz gry/aplikacji 3d. Ustawienie odświeżania wewnątrz gry jest stałą, niezmienną blokadą (nie jest zależne od aktywacji Gsync w panelu kontrolnym). Jeżeli je aktywujemy, to nasz monitor będzie działał, jak zwykły monitor bez Gsync/Freesync i odświeżanie będzie stałe, do wybranego odświeżania monitora.
Jeśli karta w takim wypadku, będzie generować więcej FPS, niż odświeżanie monitora, to monitor wyświetli nam 165Hz.
Jeśli karta wygeneruje mniej FPS, to monitor nadal wyświetli nam 165Hz, ale obraz może być rwany, ponieważ w danej wyświetlanej klatce przez monitor, będzie niepełna klatka animacji generowana przez kartę graficzną i reszta poprzedniej wygenerowanej wcześniej klatki animacji.
Dlatego wewnątrz gry/aplikacji 3d należy synchronizację ustawić na wyłączoną/disabled.
4. - Odnosi się do całości.
Aktywny Gsync.
Aktywny Vsync w panelu kontrolnym.
Nieaktywny Vsync w wewnętrznych ustawieniach gry/aplikacji 3d.
Blokada maksymalnej ilości FPS, generowanej przez kartę, w panelu kontrolnym, na kilka klatek poniżej wybranego odświeżania monitora.
= Brak rwania obrazu i niskie opóźnienia.
5. - dodane przez Ciebie nie do końca rozumiem, bo chyba pozjadałeś literki.
Na resztę Twojej wypowiedzi i tysiące FPS odpowiedział Ci już Kyle.
To, że karta generuje w starej grze tysiące FPS, nie zmienia tego, że nasz monitor nie może wyświetlić więcej klatek, niż jego maksymalne odświeżanie.
Tutaj wracamy do sytuacji podobnej jakby nasz monitor nie miał Gsync.
Ilość generowanych klatek animacji przewyższa ilość wyświetlaną przez monitor. Mogą powstać rwania obrazu, może także wzrosnąć opóźnienie.
A na pewno wzrasta generowane ciepło, hałas i pobierana moc przez komputer.
Do tych wszystkich ustawień można napisać jeszcze większy elaborat. Jest wiele zmiennych, ale nie zmieni się to, że takie ustawienia, jak proponują blurbusters, dają najlepsze efekty.
Każdy może ustawić sobie cokolwiek, jakkolwiek tylko chce. Nikt nikogo, do niczego, nie zmusza.
Jeśli Twój syn chce mieć tysiące niepotrzebych FPS w Minecraft i Tobie to nie przeszkadza lub jest Ci to obojętne, co on sobie tam (dla siebie) ustawia, to tak to zostaw.
Wyłączcie Gsync, wyłączcie wszędzie Vsync i nie blokujcie generowanego FPS.
Nic nikomu do tego i tyle.