Skocz do zawartości
mechl!n

- Historia Kilku Nagrzewnic -

Rekomendowane odpowiedzi

Ze względu na charakterystyczną budowę- inną niż w przypadku chłodnic komercyjnych czy też ich odpowiedników wśród samochodówek- rozlutowanie nagrzewnicy firmy harrison było uważane za jednoznaczne z jej rozszczelnieniem. Postanowiłem spróbować.

Opiszę tu modyfikację nagrzewnicy od corsy- wcześniej rozlutowałem, wyczyściłem i zlutowałem z powodzeniem kadeta slima- workloga brak, więc proces ten pokażę na przykładzie nagrzewnicy z corsy (mam nadzieję, że i tym razem uda mi się polutować harrisa do kupy bez nieszczelności).

 

Aby odlutować pokrywę zbiornika należy ogrzewać ją właśnie- najpierw porządnie wygrzać na środku a następnie mniejszym płomieniem przy krawędziach. Unikniemy w ten sposób rozlutowania kanałów. Podczas tej operacji pokrywę zbiornika podczas przesuwania palnika po jej długości trzeba coraz bardziej podważać- ja robiłem to szpachelką:

 

Dołączona grafika

 

(jedną ręką trzymam palnik, drugą szpachelkę a trzecią aparat ;-) )

 

Dołączona grafika

 

Po odlutowaniu dekla można zobaczyć w jaki sposób zbudowany jest harris:

 

Dołączona grafika

 

Jak widać cyna jest na głębokości około 7mm.

Kanały mają szerokość grubości nagrzewnicy minus po te 7mm z każdej strony na lut:

 

Dołączona grafika

 

Cała nagrzewnica zbudowana jest z segmentów. Gdyby postawić ją w pionie to jej końcówka tuż przy deklu wygląda tak (patrząc od dołu):

 

 

_________|kanał|____________|kanał|_____________|kanał|_________

|___________________________________________________________|

pokrywa zbiornika

 

Jeden kanał składa się dwóch blaszek zlutowanych po brzegach na głębokości wspominanych wcześniej 7mm.

 

Dołączona grafika

 

Harrisy są zazwyczaj niesymetryczne- na każde przejście wypada inna ilość kanałów- zazwyczaj jest to osiem na jedno i 10 na drugie przejście- tak też jest w przypadku opisywanej nagrzewnicy od corsy.

W ośmiokanałowym przejściu po dwa skrajne kanały z każdej strony były totalnie zatkane- woda płynęła tylko czterema środkowymi kanałami. Na zdjęciu jest już tylko jeden niedrożny kanał (ósmy z lewej):

 

Dołączona grafika

 

W drugim przejściu wszystkie dziesięć kanałów było drożne (nie licząc małych papruchów):

 

Dołączona grafika

 

Kanałów nie można przetkać brzeszczotem szerokości kanału. Blaszki z których składa się kanał są ze sobą połączone w zależności od wielkości nagrzewnicy w jednym lub kilku miejscach. Wewnątrz kanał wygląda tak (tu na przykładzie kadeta slima):

 

Dołączona grafika

 

Miejsca złączeń widoczne są na bokach nagrzewnicy w postaci charakterystycznych dzyndzlów; na ich podstawie można dobrać płaskownik o odpowiedniej szerokości:

 

Dołączona grafika

 

Oto ilość syfu wypływająca z jednego tylko kanału w czasie przetykania (najciemniejsza żebelucha zdążyła już niestety spłynąć zanim „uzbroiłem” aparat):

 

Dołączona grafika

 

Efekt- drożne wszystkie osiem kanałów:

 

Dołączona grafika

 

Jednorazowe przetkanie nie wystarczy- za każdym razem gdy podłączam wodę pod któreś z przejść wylata mniej lub więcej papruchów- trza płukać/przetykać aż do skutku.

 

Jeśli nie widać fot znaczy interia suxx.

 

- CDN-

Edytowane przez mechl!n

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Słyszałem że nagrzewnice dobrze czyści się zalewając octem, prawda to czy bajki mechaników?

tego co robi m!n nie zrobisz octem, ale raczej mechanikowi nie zalezy na takiej czystosci nagrzewki zeby sie pieprzyc z rozlutowywaniem, ocet spoko styka, ale w wc to juz inna bajka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety (albo stety ;)) mam już fiata który w zupełnosci mi starcza..

Nagrzewnica trafi pewnie na polke koło kilkudziesieciu innych... ;]

odpowiedz mi jeszcze na pytanie o ten palnik ;)

Ile taka jedna kolekcjonerska nagrzewniczka jest warta? ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Palnik raczej PRO- na małe butle propan-butanu (turystyczne- te z małym gwintem), wymienne dysze:

 

Dołączona grafika

 

Lutowanko miało być dzisiaj ale się zagapiłem- okazało się, że mam resztki cyny a sklepy już były zamknięte. Tak więc lutowanko pewnie w poniedziałek.

 

Uzbierało już mi się tych odpicowanych chłodniczek... ja wiem- ponad 10 sztuk będzie (część z nich w linku w sigu). Cza zacząć sprzedawać choć trudno będzie mi obecnie konkurować z firmówkami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

niestety ceny firmowek nie pozwalaja na to samochodowkom (ktore sa niewymiarowe i to ich najwieksza wada)

Racja, aleeee... jak komuś (odpowiednio duża) firmówka nie wchodzi do budy, a nie chce wystawiać chłodnicy na zewnątrz, to można pokombinować z nagrzewkami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Właśnie- te gabaryty...

 

O ile chodzi o szerokość to prawdopodobnie dałbym rdę zwęzić kadeta/corsę do szerokości wentyla 120x120. Jak już pisałem każdy kanał harrisów to osobny segment zlutowany z sąsiednim- ostrożne podgrzewanie i odejmowanie kolejnych segmentów. Problematyczne było by zasklepienie takiego grilla pokrywami zbiorników- trzeba by je odpowiednio przycinać oraz łączyć i to w ten sposób aby dolna ich krawędź stanowiła idealną płaszczyznę. Oczywista do zrobienia ale osiągnięta cena zapewne nie była by adekwatna do nakładów pracy.

Długości harrisa nie da się zmniejszyć bo na końcach kanały z obu stron to blaszka wygięta w U- ucięcie dolnego "brzuszka" tego "U" spowoduje nieszczelność na całej szerokości połączenia grill-zbiorniki.

 

W tak zwężonej nagrzewnicy montował bym schroudy- w przypadku oryginalnych rozmiarów nie robię tego, bo schroud zakrywał by prawie pół grilla co nie wyglądało by ani ładnie ani pro.

Do "schroudowania" nadają się harrisy od recorda i tico- te mają szerokość wentyla 120x120.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gniazda złączek zrobiłem tradycujnie z redukcji 1/2"-3/8". Po lewej redukcja, po prawej gotowe gniazdo:

 

Dołączona grafika

 

Otwory w zbiornikach:

 

Dołączona grafika

 

Oryginały zalutowane, gniazda wlutowane:

 

Dołączona grafika

 

Nagrzewnica nie ma jeszcze dolnego dekla. Dlaczego taka kolejność? Do gniazda złączek poprzez odpowiednią przejściówkę podłączyłem wąż prysznicowy i w trakcie przepływu wody kilkukrotnie przetkałem kanały- wyleciało jeszcze trochu mniejszych syfków.

 

Fajnie widać jakie ma znaczenie umiejscowienie wlotu na przepływ wody w konkretnych kanałach. Pamiętam, że była kiedyś taka dyskusja na forum. Praktycznie nie ma to znaczenia- kanałem najbardziej oddalonym od wlotu płynie tylko minimalnie mniej wody niż tym bezpośrednio przy wlocie.

Aparat niestety oddałem a mój webcam niestety nie da rady tego uchwycić.

 

- CDN -

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajnie widać jakie ma znaczenie umiejscowienie wlotu na przepływ wody w konkretnych kanałach. Pamiętam, że była kiedyś taka dyskusja na forum. Praktycznie nie ma to znaczenia- kanałem najbardziej oddalonym od wlotu płynie tylko minimalnie mniej wody niż tym bezpośrednio przy wlocie.

Szkoda ze dopiero teraz to udowodniłeś doświadczalnie :wink: , bym zrobił mojego podwójnego fiata, dwu przewałowego (1 przewał - 1 nagrzewnica) woda i tak by się przemieszała a wolniej by w kanałach płynęła i mogło by być wydajniej, chociaż teraz ma dłuższą drogę ... aaa nie wiem, jest jak jest, a jak jest to się okaże na razie robię jeszcze bloki akurat strugam coś na HDD

 

p.s.

mech!n odkrywasz wszystkie kary, nie boisz się konkurencji w tak intratnym interesie. B-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dorwałem aparat.

Przez taką kombinację podpinam nagrzewnicę pod wąż prysznicowy:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Oto rozkład strumieni na poszczególnych kanałach:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

bellon -> już nie taki intratny- nie te czasy niestety... Po poprzednich tematach pojawiło się trochu "podróbek" ale jak szybko się pojawiły tak szybko zniknęły ;-).

 

quarantino -> podobnie, tylko gniazda na złączki 1/4". Zresztą prawdopodobnie już ją masz i możesz ocenić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy pytasz o harrisa czy chłodniczkę Grzecha.

 

Wszystkie nagrzewnice NALEŻY czyścić mechanicznie- wszelka chemia wewnątrz nie daje rady.

 

Jeśli pytasz o harrisa z tematu- też czyściłem ją mechanicznie- kanały przetykałem wąskim płaskowniczkiem- jest zdjęcie. Kanału na całej szerokości nie da się wyczyścić ze względu na ten specyficzny "dzyndzel" (lub "dzyndzle"- również na foto).

 

Z tego co wiem Grzechu modował tą nagrzewnicę: KLIK.

Nie ma problemów z jej rozlutowaniem i zlutowaniem- to typowy japoniec o budowie znanej z seri BI / fiata / poldka. Kanały da się przetkać na całej szerokości.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...