Leogict Opublikowano 13 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 13 Maja 2009 Witam, napisałem dodawanie macierzy na 2 sposoby. Będę wdzięczny za wszelkie uwagi, komentarze i spostrzeżenia. 1. Macierze reprezentowane jako tablice dwuwymiarowe: #include <iostream>using namespace std;void wprowadz_macierz(int macierz[][10],int wiersze, int kolumny);void dodaj_macierze(int macierzA[][10], int macierzB[][10], int macierzC[][10],int wiersze, int kolumny);void wyswietl_wynik(int macierzC[][10],int wiersze,int kolumny);int main(){ int macA[10][10], macB[10][10], macC[10][10]={0},wmac,kmac; cout << "Podaj rozmiar obu macierzy:\nWierszy: "; cin >> wmac; cout << "Kolumn: "; cin >> kmac; if((kmac) && (wmac) && (wmac<11) && (kmac<11)) // sprawdzenie poprawnosci rozmiarow macierzy { cout << "\nMacierz A: \n"; wprowadz_macierz(macA,wmac,kmac); // wprowadzamy macierz A cout << "\nMacierz B\n"; wprowadz_macierz(macB,wmac,kmac); // i macierz B dodaj_macierze(macA,macB,macC,wmac,kmac); // dodajemy je wyswietl_wynik(macC,wmac,kmac); // i wyswietlamy macierz wynikowa } else cout << "Zly rozmiar macierzy!\n"; return 0;} //**************************************************************************void wprowadz_macierz(int macierz[][10], int wiersze, int kolumny){ for(int i=0; i<wiersze; i++) // po wierszach { for(int j=0; j<kolumny; j++) // po kolumnach { cout << "Podaj element (" << i+1 << "," << j+1 << "): "; cin >> macierz[i][j]; } }}//********************************************************************************void dodaj_macierze(int macierzA[][10], int macierzB[][10], int macierzC[][10],int wiersze,int kolumny){ for(int i=0; i<wiersze; i++) { for(int j=0; j<kolumny; j++) { macierzC[i][j]=macierzA[i][j]+macierzB[i][j]; // wlasciwe dodawanie } }}//***********************************************************void wyswietl_wynik(int macierzC[][10],int wiersze,int kolumny){ cout << "\nWynik:\n"; for(int i=0; i<wiersze; i++) { for(int j=0; j<kolumny; j++) { cout << macierzC[i][j]; if(j<kolumny-1) cout << ", "; } cout << "\n"; } cout << "\n";} 2. Macierze reprezentowane jako tablice jednowymiarowe: #include <iostream>using namespace std;void wprowadz_macierz(int macierz[],int wiersze, int kolumny);void dodaj_macierze(int macierzA[], int macierzB[], int macierzC[],int wiersze, int kolumny);void wyswietl_wynik(int macierzC[],int wiersze,int kolumny);int main(){ int macA[100], macB[100], macC[100]={0},wmac,kmac; // wmac - ilosc wierszy, kmac - ilosc kolumn, dodajemy macierze wmac x kmac cout << "Podaj rozmiar obu macierzy:\nWierszy: "; cin >> wmac; cout << "Kolumn: "; cin >> kmac; if((kmac) && (wmac) && (wmac<11) && (kmac<11)) // sprawdzenie poprawnosci rozmiarow macierzy { cout << "\nMacierz A: \n"; wprowadz_macierz(macA,wmac,kmac); // wprowadzamy pierwsza macierz cout << "\nMacierz B\n"; wprowadz_macierz(macB,wmac,kmac); // i druga dodaj_macierze(macA,macB,macC,wmac,kmac); // i je dodajemy wyswietl_wynik(macC,wmac,kmac); // wyswietlamy wynikowa macierz } else cout << "Zly rozmiar macierzy!\n"; return 0;}//*********************************************************************void wprowadz_macierz(int macierz[], int wiersze, int kolumny) // funkcja do wprowadzania macierzy{ for(int i=0; i<wiersze; i=i++) // po wierszach { for(int j=0; j<kolumny; j++) // po kolumnach { cout << "Podaj element (" << i+1 << "," << j+1 << "): "; cin >> macierz[(i*kolumny)+j]; // mnozymy i razy liczbe kolumn, zeby wartosci w tablicy jednowymiarowej nie nadpisywaly sie } }}//************************************************************************************************void dodaj_macierze(int macierzA[], int macierzB[], int macierzC[],int wiersze,int kolumny) // funkcja dodajaca macierze{ for(int i=0; i<wiersze*kolumny; i++) { macierzC[i]=macierzA[i]+macierzB[i]; }}//*********************************************************************************void wyswietl_wynik(int macierzC[],int wiersze,int kolumny) // wyswietlanie macierzy wynikowej{ cout << "\nWynik:\n"; for(int i=0; i<wiersze; i++) { for(int j=0; j<kolumny; j++) { cout << macierzC[(i*kolumny)+j]; // (i*kolumny)+j, a nie (i+j) zeby np macierzC(1,0) nie nadpisalo macierzC(0,1) cout << "\t"; } cout << "\n"; } cout << "\n";} Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jastrząb Opublikowano 13 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 13 Maja 2009 Na 90% oba sposoby (w tym konkretny przypadku) po skompilowaniu będą wyglądały w ten sam sposób (mam na myśli wynikowy kod maszynowy) - a to z prostego względu, tablice w sposobie 1 będą zajmowały ciągły obszar pamięci (stos) - tak samo jak w sposobie 2. Napisałeś że to program w c++, a jedyne z czego skorzystałes to strumienie i deklaracja zmiennych w środku funkcji. Osobiści wole "garbate" nazwy funkcji i zmiennych (podkreślniki używam w innych przypadkach np. w nazwach stałych), czyli napisałbym np. void WprowadzMacierz(int**, int, int); i z tego co obserwuje to jest to bardziej popularna praktyka - ale każdy pisze tak jak lubi (no chyba że pracuje w zespole :) ) - chciałem pokazać tylko inny sposób nazewnictwa Macierze mają stały rozmiar, przez co ograniczasz użytkownika do macierzy maksymalnie 10 x 10, użyłbym alokacji dynamicznej (new [] i delete []) (kmac) && (wmac) - miałeś chyba na myśli (kmac > 0) && (wmac > 0) - (kmac) zwróci true dla każdej wartości różnej od 0 (dla ujemnych również) Parametr int macierz[][10] zamieniłbym na int** macierz macC jest niepotrzebnie zerowana Jeżeli nie zależy Ci na zwróconej wartości podczas inkrementacji/dekrementacji "++"/"--", a jedynie dbasz o zmiane wartości zmiennej to zalecałbym stosowanie symbolu przed nazwa zmiennej (++zmienna), będzie szybcie (tutaj nie będzie widać różnicy, ale przy dużych obiektach i wielu operacjach da się to odczuć) - ! pamiętaj że zwrócone wartości się różnią i nie wszędzie da się to zastosować Działanie na macierzach napisałbym w formie klasy - jest to dużo czytelniejsza i wygodniejsza(pod każdym względem) forma Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...