Skocz do zawartości
Michnik

Wszystko o Soltek SL-75FRN-2

Rekomendowane odpowiedzi

Raport ze szlifowania: Zakupione papiery wodne: 400, 600, 800 i 1200. Poprawione pastą do zębów;). Wynik: prawie idealne lustro; "Na dzień dobry" temperatura spadła średnio o ok. 5 stopni. Po 5h 3D Marka 2003 na pętli, max. temperatura podawana przez MBM 5 to 52 st. C (wczesniej 57-58). Muszę jeszcze na nockę Prime'a zapuścić, zobaczymy co będzie rano.

 

Tak czy inaczej, moja rada: szlifujcie stopy radiatorów, to pomaga. Mój Arctic miał taki dziwny frez, niby w miarę gładki, a jednak jak przejechało się paznokciem to slychac bylo takie "bzzzyt", jak przeskakiwal po kolejnych rowkach.

 

Swoją drogą któremu programowi wierzyc bardziej: Soltek HM czy MBM 5? Bo w wyzszych zakresach troszke roznia sie w wynikach (1-3 st C)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Teraz już komp nie chce mi się załączyć! Nie mogę wejść do biosu, kasowałem go i z insertem i baterią i nic. Chyba coś umarło. podejżewam proca, ale dlaczego umarł? Napewno nie z przegrzania. Wszystko posprawdzałem, wszystkie kale, zasilacz. Teraz jede na moim podczciwym Celeronie 355 podkręconym na 500.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Birex

70 stopni to jest za wysoko - temperatura abs z soltek HM to jest właśnie temperatura jądra procesora, cpu die - temperatura z diody w sockecie. Jeżeli te dwie temp. różnią się o więcej niż 15 stopni to masz cooler źle założony (nie przylega dobrze do rdzenia procka) albo za słaby - napisz czym chłodzisz.

Aby było dobrze abs powinien być max 65 stopni - musisz poprawić chłodzenie aby kręcić wyżej procka !!!

 

 

shch00r

Nooo, super - a niktórzy wydają 200 złociszy na nowy cooler i cieszą się jak im spadnie temp o 5 stopni - papierek troszeczke tańszy :wink: .

Soltek HM czy MBM 5 - oba mają przekłamania o 1-2 stopnie. Najlepiej po prostu używać cały czas jednego - ma się odniesienie do przeszłości 8)

Napisz jeszcze jaki masz procek mnożnik/fsb/vcore i czy buda zamknięta/otwarta oraz jakie teraz temp - idle/prime, no i model coolera

 

lukoszek1

Wśród postów jest dokładny opis awaryjnego bootowania - sorry ale nie pamiętam dokładnie gdzie to było (mniej więcej - odłączyć wtyczkę z gniazda, zewrzeć zworke clearbios, poczekać z 5 min, wyjąć baterię, poczekać .....wszadzić baterie, poczekać.....podłączyć zasilanie do zasilacza, poczekać.... zmienić z powrotem zworke, włączyć z wciśniętym insertem....).

Było chyba na 1-wszej stronie tematu i jeszcze dokładniej gdzieś dalej - niekiedy płyta lubi udawać padniętą :roll:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Birex

70 stopni to jest za wysoko - temperatura abs z soltek HM to jest właśnie temperatura jądra procesora, cpu die - temperatura z diody w sockecie. Jeżeli te dwie temp. różnią się o więcej niż 15 stopni to masz cooler źle założony (nie przylega dobrze do rdzenia procka) albo za słaby - napisz czym chłodzisz.

Aby było dobrze abs powinien być max 65 stopni - musisz poprawić chłodzenie aby kręcić wyżej procka !!!

:roll:

Mam arctic z miedzianym radiatorem, obroty regulowane od 2500 do 4000 (fanmate). No to chyba bede go szlifowal, a zakladalem go dokladnie, jak to mozliwe ze zle przylega, moze za duzo pasty? zaraz to sprawdze. Dzieki za rade Conti ! :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Birex

drobny update:

abs max 65 stopni to przy max obciążeniu procka (np przy hotcpu, 2xprime itp)

 

Zwróć uwage na:

1. wcięcie w radiatorze (min 1,5mm) - bo inaczej opiera się o socket

2. ułożenie zapinki na radiatorze - jest asymetryczna, docisk powinien być nad rdzeniem

3. jak masz cooperschim - to może jest za gruby, może nie zdjąłeś folijki, albo na płytce procka są nalepki gwarancyjne.

4. wygładź spód radiatora - papierek ścierny

5. jaka pasta i ile jej nałożyłeś

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Conti: Procek to Bartek 2500+ rozkręcony na 3200+ (FSB 200 x11). VCore i tym podobne wszystko na standardzie (1.62V wg Soltek HM i MBM 5). Bios plyty to 1.5L. Chłodzenie Arctic Pro TC2, Alu z miedzianą stopą, kupione na Allegro za 50 zeta @~2000 rpm w stresie (1500 rpm idle), silikon standardowy który dostałem z radiatorem.

 

Buda zamknięta, zasilacz Chieftec dual fan, dodatkowy wentylator wydmu<span style="color:red;">[ciach!]</span>ący powietrze. Temperatury: idle ~45 st. C (bylo ok 50 przed szlifowaniem), stres ~53 st. C - to po calej nocy 3D Marka 2003 albo po 6 h Prime'a (bylo ok 57-8 przed szlifowaniem).

 

Inwestycja w papier: 7,96 zl. (4 arkusze po 1,99 w Obi - 400, 600, 800, 1200). Inwestycja w nowy wentyl: ??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Birex

drobny update:

abs max 65 stopni to przy max obciążeniu procka (np przy hotcpu, 2xprime itp)

 

Zwróć uwage na:

1. wcięcie w radiatorze (min 1,5mm) - bo inaczej opiera się o socket

2. ułożenie zapinki na radiatorze - jest asymetryczna, docisk powinien być nad rdzeniem

3. jak masz cooperschim - to może jest za gruby, może nie zdjąłeś folijki, albo na płytce procka są nalepki gwarancyjne.

4. wygładź spód radiatora - papierek ścierny

5. jaka pasta i ile jej nałożyłeś

1.Wcięcie mam po dobrej stronie:) aż tak źle ze mną nie jest ;)

2. mam zapinke na 3 ząbki, chyba sie nie da zle zalozyc.

3. radiator jest w sumie chlodny, wiec chyba zle przylega...

4. ok wlasnie jade do carefour to kupie jakis 800

5. paste mam biala, nalozylem nie za duzo - po przygnieceniu nie wylazi poza rdzen.

 

Roznice miedzy abs a dioda mam b. duza - zawsze ponad 20 stopni (teraz 39dioda/65abs) chyba jednak cos namieszalem :(

ide po papier scierny, dzieki Wam za pomoc !! ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

andycole

Nie bardzo wiem co Ci poradzić. Miałem podobną sytuację ze skanerem, męczyłem się ze pół dnia, aż po prostu dorwałem instrukcje i zrobiłem dokładnie jak napisane tam było. I o dziwo działa. Mimo tego do tej pory przy nowym sprzęcie nie zaglądam do instrukcji - no chyba, że nie chce działć a mnie juszsz szl...g trafia  :wink: 

Acha - stery nForce dla win 98 SE są na płytce od Solteka - rzuć tam okiem, może coś dodatkowego odnośnie instalacji napisali. Nowe stery (3,13) są chyba tylko dla wXP.

szukalem juz wczesniej, ale nic nie znalazlem :roll:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Birex

1.Wcięcie mam po dobrej stronie - nie chodzi o stronę wcięcia, tylko o jego głębokość - powinno być >1-2 mm

2. mam zapinke na 3 ząbki, chyba sie nie da zle zalozyc. z obu stron po 3 ząbki - tak, ale ta część, która dociska radiator jest asymetrycznie wygięta tak, że radiator jest dociskany w 1 miejscu (a nie na całej długości) - to miejsce ma być nad rdzeniem !!

3. radiator jest w sumie chlodny, wiec chyba zle przylega... - TAK, źle przylega, powinien być ciepły/gorący

4. ok wlasnie jade do carefour to kupie jakis 800 :)

5. paste mam biala, nalozylem nie za duzo - po przygnieceniu nie wylazi poza rdzen. - ale nie może jej być też za mało

 

Roznice miedzy abs a dioda mam b. duza - zawsze ponad 20 stopni (teraz 39dioda/65abs) chyba jednak cos namieszalem :( - zdecydowanie, chwilowa różnica może dochodzić do ~15 stopni (np. jak uruchomisz prime lub hotcpu lub...) ALE po 3-5 min obciążenia różnica powinna wynosić nie więcej niż 10 ~ 12 st.

 

 

shch00r

Dzięki. Z tego wniosek, że Spire FR 2 (2100 obr) jest gorszym coolerem.

bartek 11x166x1,65v - 51 w spoczynku, 57 przy artifact tester5/ total test (cpu stability). Bios ten sam - i nie zamierzam zmieniać - bezproblemowy. Buda zamknięta, temp w budzie 35 stopni mimo dodatkowych 3 !!! wentyli 1x wydmuch(8v), 2 zasysają (8v i 5v), zasilacz feel300W z 1 wentylem.

Co do inwestycji w nowy wentyl - po co, masz ładne temperatury.

update

wywaliłem 1 wentyl (ten na 5v) bo i tak nic nie dawał a ciągnął prąd. Temp przy otwartej budzie niższe o 7 st (44~50).

Jak się sprawuje chiftec ?? - zastanawiam się nad kupem zasiłki i chyba go kiedyś zakupie (ale najpierw zmiana dysku :( ) - jest dostępny na miejscu w sklepie za 270 zł (jeszcze nie wiem czy z 1 czy z 2 wentylami). Enermax znacznie droższy i tylko via internet (nie można "pomacać" :wink: )

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wracam po poltora-godzinnym polerowaniu :) mialem papier 320 wiec nie jest idealnie.. ale! zrobilem jak mowiles i teraz mam abs2 42st. :) a cpu die 35, wiec juz znacznie lepiej, zaczepke asymetryczna mialem na rdzen - tak jak powinno byc, ale wygialem ją bardziej i teraz dociska znacznie lepiej - wentylator sie trzyma sztywniej. W każdym razie przed chcwila odpalilem fsb 200, pamieci na 80% (160) i nie poszlo :( szkoda. Pamieci mi chodzą na 180 synchro wiec dalej opór stawia proc, co jeszcze moze byc innego?

Dodam tylko ze kondensatorki sa zielone sanyo - mialem okazje przeczytac co tam mam :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że ten motyw co go poruszyłem ze szlifowaniem robi prawdziwą furorę!!!, a myślałem że mi się trafił tak zapicowany radiator a widać że chyba wszystkie są tylko zapicowane, a z tego testu chłodzonek co Conti zapodał na pclab.pl to wynika że Tytan posunął się dalej czyli prawdopodobnie lakieruje swoje spody(ale cwaniaki), także wniosek jest jeden chyba większość tych tańszych producentów tylko udaje że poleruje ale to zysk dla nas kupujemy za małą kabze sami sobie polerujemy (co daje satysfakcje) i osiągamy temp. o jakich mogą mówić posiadacze tych chłodzonek za 200zł- nie ma jak samemu czegoś dokonać!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol:

 

Bitex- sprawdz jeszcze np. w Sis of Sandra swojego procka jeżeli to stepping mask A0 a nie B0 to ciesz się z tego wyniku, poza tym aby wykluczyć słaby procek- zmniejsz mu mnożnik do 10 albo 9,5 i zobacz czy odpali na fsb 200hz i puszczaj synchronicznie(przecież masz Ramy 400hz) najwyżej podnieś im trochę napięcie i nie odłączaj kompa od źródła prądu i spróbuj skorzystać z programu NVIDIA System Utility, który działa pod Windowsem.!!! :wink:

 

Lukaszek1- nie łam się :cry: jeżeli wentyle się obracają to powinno wszystko być ok. zrób tak jak Conti pisał ja miałem coś podobnego jak mi się zasiłka spaliła, odpalił do sklepu a tam normalnie odpalił, tylko mój procek zwariował zpomniał jaki miał mnożnik firmowy i chyba za 25 razem dopiero odpalił tak że mogłem wejść do biosu i na siłe mu ustawiłem 133x12,5. Pamięta aby zworka przy procku była ustaw na (100,133), od pradu odłącz nawet na kilka godzin i wyjmij bateryjkę jeżeli to nie pomoże to wszystko wyjmij razem z prockiem i ponownie wsadz sam procek i pamiątki końcu musi odpalić chyba że rdzeń procka przegrzałeś (ale ABSII powinien przed tym uchronić).!!! :lol: :wink:

 

Sztangiel i shch00r wy macie dobre zasiłki możecie mi powiedzieć czy w Prima 95 skacze wam napięcie Vcore u mnie z 1.766-1,728 o jakieś 0,038 u „Konti-ego” podobnie mamy Feela 300W.

:?: :wink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Conti: Chieftec sprawuje się wyśmienicie. Cichy, zero zwiechów, dwa wentyle poprawiaja cyrkulację. Zakupiony na <a href="http://www.camino.pl">www.camino.pl</a> - dyskont komputerowy, niektore czesci mozna wyhaczyc naprawde tanio. HCP-360-302-DF Moc 360 W kupilem za 219 brutto, kurier kosztuje bodajze 18 zeta. Szukaj w dziale "Obudowy".

 

Piotr_the: jakich testow bym nie puszczal to jedzie rowno tzn na Soltek HM i w CPU-Z mam skoki z 1.616 na 1632(tylko te 2 wartosci) . Bez znaczenia czy w stresie czy w spoczynku. A propos: U mnie uzycie Nvidia system utility i zmiana FSB konczy sie momentalnym restartem kompa.

 

Po czym jeszcze poznalem ze szlifowanie dalo wyniki? Np. po tym ze w tej chwili wskazania z ABS II i CPU Die mam praktycznie takie same. Roznica wynosi max 1 st. C. Wczesniej bylo to 3-5 stopni.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Birex

70 stopni to jest za wysoko - temperatura abs z soltek HM to jest właśnie temperatura jądra procesora (nie przylega dobrze do rdzenia procka) albo za słaby - napisz czym chłodzisz.

Aby było dobrze abs powinien być max 65 stopni - musisz poprawić chłodzenie aby kręcić wyżej procka !!!

 

 

shch00r

Nooo, super - a niktórzy wydają 200 złociszy na nowy cooler i cieszą się jak im spadnie temp o 5 stopni - papierek troszeczke tańszy  :wink: .

Soltek HM czy MBM 5 - oba mają przekłamania o 1-2 stopnie. Najlepiej po prostu używać cały czas jednego - ma się odniesienie do przeszłości  8)  

Napisz jeszcze jaki masz procek mnożnik/fsb/vcore i czy buda zamknięta/otwarta oraz jakie teraz temp - idle/prime, no i model coolera

 

lukoszek1

Wśród postów jest dokładny opis awaryjnego bootowania - sorry ale nie pamiętam dokładnie gdzie to było (mniej więcej - odłączyć wtyczkę z gniazda, zewrzeć zworke clearbios, poczekać z 5 min, wyjąć baterię, poczekać .....wszadzić baterie, poczekać.....podłączyć zasilanie do zasilacza, poczekać.... zmienić z powrotem zworke, włączyć z wciśniętym insertem....).  

Było chyba na 1-wszej stronie tematu i jeszcze dokładniej gdzieś dalej - niekiedy płyta lubi udawać padniętą  :roll:

z tym na zielono nie moge sie zgodzic oczywiscie czasami tak jest - ale u mnie roznice siegaly 50 stopni pomiedzy dioda a soketem a winowajca okazal sie nie cooler lecz walnieta dioda w procku op rotacji prockow na D1ghz dioda wskazywala bardzo dobrze roznica 5C.

Nie wierze ze moglem zalozyc zle cooler tyle razy a akurat na durona dobrze=]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bitex: a czy probowales ustawic np 180x10, pozniej 185x10, 190x10 itp chodzi o to zeby stopniowo fsb zwiekszac np. o 5. daj tez cl2,5 na pamieci. pozniej sprawdzisz czy na cl2 moga pojsc.

 

Vengeance: ale przyznaj ze walnieta dioda to barrrrrdzzzzoooo zadki przypadek... raczej najpierw trzeba sie zajac coolerem itp a pozniej myslec o diodzie. pozdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

shch00r

Czy masz coopershima?

Pytam się dlatego, że masz minimalną różnicę pomiędzy abs i cpudie. U mnie różnia ta wynosi obecnie 10 stopni ale przed założeniem coopeshima było to 5-6 stopni. (abs wzrósł o ~1 st. cpu die zmalał o ~3 stopnie więc temperaturki się rozjechały)

Może więc nasunąć się wniosek, że coopershim chłodzi płytkę procka co daje wrażenie (przy odczycie z socketu), że poprawia odprowadzanie ciepła z procka - a wcale tak nie jest.

Ciekawe.....

 

Vengeance

Masz rację - zawsze może coś być nie tak z diodą w procku.

Ale wydaje mi się, że najpierw trzeba próbować zmienić to co można (wskazując możliwe przyczyny problemu) i dążyć do wyznaczonego celu - w tym przypadku do zmniejszenia różnicy temp. a jak nic z tego nie wychodzi to zacząć myśleć o uszkodzeniu.

Koledze się udało zejść do różnicy 6-7 stopni i o to chodziło.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie, Coppershima nie mam. Tzn lezy na biurku, ale jak po szlifowaniu go zalozylem, to komp nie chcial wstac, restart "z pradu" co ok 1,5 sek. - musial zewrzec jakies mostki :D Swoja droga chyba dobrze ze mi sie procek nie sfajczyl :) Miedziaka mam chyba przystosowanego do starszych procesorow i tyle. Na szczescie Arctic ma na tyle miekka i wygodna zapinke ze ryzyko ukruszenia rdzenia jest niewielkie. Wiec dalem sobie spokoj.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zauważyłem, że po zmianie biosu na 1.5 OC wyskakuje mi ten komunikat "Warning CPU..." ale jak go potraktuje resetem to wszsystko wraca do normy

 

ja mam to samo co kilka-kilkanascie restartow...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

lukoszek1

Nie pamiętam :( , było to w listopadzie - pewnie coś koło 25~~30 str.

Ale w instrukcji obsługi płyty, na stronie 28 jest opisane: nVIDIA Boot-Failure-Reboot Procedures.

Mogę dodać, że jak to zawiedie to trzeba wszystko z płyty wyjąć "przewietrzyć/przedmuchać" i wsadzić z powrotem - to też komuś pomogło.

 

Może ktoś z założonym Coppershimem pochwali się różnicą temp pomiędzy abs a cpu die?? Nie wiem, czy się go nie pozbyć.

 

Update

(z czytanka wcześniejszych postów):

"1. Bios lubi sobie jaja robić - kabel, clear cmos i insert "

"2. Przynajmniej na poczatku tak myslalem - godzine sie meczylem - zadne inserty, resety biosu, itp. nic nie dawaly. Myslalem 'moze jest przegrzany' - ale po odpoczynku tez nie wstawal. Juz bylem pewien ze umarl. Wylaczylem go gdzies na niecala godzien. Przychodze, wlaczam zasilacz, odpalam komputer, insert i co - ON ZYJE ! Wstal bez problemu. Nie wiem o co chodzi - ale niszkodzi jesli zyje - jest w porzadku

Ale moral z tego taki, ze nie nalezy pochopnie uznawac smierci biosu. Ja juz myslalem 'skad tu skombinowac szybko nowa kosc ?', a on tylko udawal... "

"3. Napiecie qrewsko skacze ale to norma i zasiłka niema tu nic do rzeczy"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

HELPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP

Sluchajcie pytam bo juz nie daje sobie rady a probowalem na wszystkie sposoby!

Mam NASZA plytke i USB 2.0 nie chce dzialac!

Mam WIN XP Prof z SERVICE PASK 1

zakupilem pen driva na USB 2.0 i dziala na USB 1.1

Wina go wykrywa i beszczelnie podaje ze dziala za wolno a moglo by szybciej i za po (kliknieciu na dymek ) HE HE trzeba zainstalowac sterownik USB Hi - Speed ale jak.???

tego nie podaja!!!!

Przeinstalowalem stery plyty bo jak je instalowalem po raz 1szy to nie bylo SP1 wiec myslalem ze to nie to.

Grzebalem w pomocy technicznej WINa tez nic chcialem z poziomu managera urzadzen aktualizowac stery dla USB twierdzi ze ma najlepsze i lepszych znalezc nie moze!!!!

CO ROBIC PEASE HELP!!!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

krisq75

1. może w biosie nie masz ustawione on chip usb v1,1+v2,0

2. może producent pena coś zapodaje - niektóre z tych urządzonek są "prawie" zgodne ze specyfikacją

3. w który port włączasz - ten z tyłu na stałe przy płycie? moje pytanie się bierze stąd, że trafiają się "gorsze" kabelki do dodatkowych portów. Jak podepne cyfraka z tyły to zgrywa mi na dysk expresowe, jak z przodu do usb w obudowie to się ślimaczy !!!

Ale wydaje mi się, że zacznij od stronki producenta pena.

Masz jakieś inne urządzenie na usb 2 ??

 

 

:?: Pytanko do wszystkich :?:

od czsu do czasu z głośniczka systemowego (tego w budzie) dochodzi "piip" - miałem już tak w sumie z 5-6 razy (dzisiaj 2x) i oprócz tego nic się nie dzieje. Co TO q.xxx.a może być ?? :?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam chciałem dzisiaj podzielić się z wszystkimi moim nowym odkryciem niestety to dotyczy raczej tylko posiadaczy kart ze stajni ATI, od pewnego czasu próbowałem dojść co spowodowało że odpalane gry zachowują się jak bym miał z 5 razy szybszy sprzęt niż mam głównie przy ładowanu więc podejrzewałem nowe stery nforce 3.13 lecz okazało się że to nowy driver do karty ATI, szczególnie jest to widoczne w grze NFS-underg.. która zachowuje się podobnie jak stara gra z czasów 486 i P I puszczona na szybkim sprzęcie np. 500Hz ładuje się w mgnieniu oka i wiele rzeczy w niej mruga z 5 razy szybciej niż mrugało tak jakby sprzęt był zaszybki , serdecznie polecam wszystkim wypróbować i zachęcam do podzielenia się ze mną swoimi odczuciami czy aby przypadkiem tylko u mnie się tak zachowuje, dodam że sam driver nie jest super szybki np. w 3DMark-u jest raczej optymalizowany pod kątem jakości grafiki no i ta dziwna optymalizacja!!!!! Sterownik to DNA19310 na bazie najnowszych catalyst. Tylko strony nie pamiętam z której je pobrałem może z www.indigorose.com!!!!!!! :wink: :lol:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach




×
×
  • Dodaj nową pozycję...