Skocz do zawartości
rockrider

hexacore@mini-itx

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, nie wiem czy wybrałem odpowiednie miejsce na forum bo modyfikacji w moim projekcie jest niewiele (widocznych wcale) ale to tutaj znalazłem część informacji i inspirację oglądając mini komputerki Maniaka.

Komputer poskładałem jakiś czas temu (3 miesiące), jednak chroniczny brak czasu uniemożliwił mi na wcześniejsze napisanie kilku słów.

Do rzeczy… od dawna chciałem złożyć coś małego co byłoby ciche, w miarę wydajne. Komputer miał być do wszystkiego oprócz gier (do tego używam konsoli). Zależało mi na wydajności przy edycji zdjęć i przede wszystkim przy edycji wideo FHD. Potrzebowałem wielowątkowości za rozsądne pieniądze. Oto co wybrałem:

 

procesor: AMD Phenom II X6 1055T (TDP 125W)

płyta główna: Asus M4A88T-I Deluxe (Mini-ITX)

chłodzenie: Noctua NH-U12P SE2

RAM: 2x Kingston 2GB 1333MHz DDR3 CL9 (SODIMM)

SSD: OCZ Vertex 2 E 120GB 2.5”

napęd optyczny: SH-S223L SATA (ze starego kompa)

zasilacz: picoPSU-160-XT (160W) + Dell DA-2 (12V 220W)

obudowa: Lian Li PC-Q07B

dysk zewnętrzny: Samsung HD103SI 1TB (ze starego kompa) w obudowie Welland ME-752S USB 3.0

gniazdo i wtyczka typu Neutrik speakon 4-pin

trochę elektroniki wymontowanej ze starego zasilacza

 

Wybrana przeze mnie płyta główna, mimo że oficjalnie nie obsługuje procesorów z TDP 125W, uruchamia się poprawnie. Na ekranie podczas startu pojawia się jedynie stosowny komunikat, który można pominąć. Żeby zmniejszyć TDP procesora w biosie zmieniłem napięcie Vcore z domyślnego 1.350V na 1.175V. Dodatkowo na płycie głównej okleiłem radiatorami mosfety i cewki odpowiedzialne za zasilanie procesora.

Przetwornica dc/dc picopsu ze względu na wysoką sprawność wydziela niewiele ciepła a jej rozmiar sprawił, że w obudowie zrobiło się pusto i mogłem zaszaleć z wydajnym chłodzeniem. Oczywiście samo picopsu nie jest w stanie podołać takiemu wyzwaniu. Problem ten można obejść w bardzo prosty sposób. Dla zainteresowanych poniżej jest schemat.

 

Dołączona grafika

 

Elementy zaznaczone przerywaną linią to wprowadzone modyfikacje. Włączenie następuje po ok. 2s przytrzymaniu przycisku Power. Po wyłączeniu komputera zasilacz DA-2 przechodzi w stan STBY. Dodam, że testy z zasilaczem od xboxa (175W) wypadły pozytywnie ale hałasu nie dało się zaakceptować dlatego zdecydowałem się na DA-2 bo po mimo większej mocy jest chłodzony w 100% pasywnie.

 

 

Dołączona grafika

 

Obudowa prezentuje się dobrze. Jakoś materiałów na najwyższym poziomie ale nie ma róży bez kolców. Ścianki boczne montowane są za pomocą 6 małych śrubek, tragedia :blink:.

 

 

Dołączona grafika

 

Windows 7 64-bit zainstalował się błyskawicznie i bez żadnych problemów.

Teraz najciekawsze czyli środek.

 

Dołączona grafika

 

Radiator Noctua działa świetnie czego nie można powiedzieć o dołączonych wentylatorach. Nie dość, że hałasują to nie mają pwm tylko jakieś przejściówki z rezystorami zmniejszającymi obroty :angry:.

 

 

Dołączona grafika

 

Stary wentylator z pwm kupiony za 20zł działa ciszej. Pomijając rzadko używany napęd optyczny jest to jedyny ruchomy podzespół w komputerze.

 

 

Dołączona grafika

 

SSD szybki i do tego 0db! Pojemność niewielka ale pod system wystarczy.

 

 

Dołączona grafika

 

Radiatorki przyklejone na mosfetach i cewkach.

 

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

PicoPSU można powiedzieć, że wchodzi na styk. Widać jak cewka dotyka slotu pamięci SODIMM.

 

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Z tyłu obudowy jest ogroma dziura na standardowy zasilacz ATX. Jako wentylacja spisuje się rewelacyjnie. Jest też gniado speakon 4-pin. Musiałem zrobić w tym miejscu otwór. Aluminium, z którego wykonana jest obudowa jest dość miękkie i łatwe w obróbce.

 

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Wtyczka speakon 4-pin. Złącze zaprojektowane jest do przenoszenia dużych obciążeń przy jak najmniejszym spadku napięcia. Jedyna wada to rozmiar.

 

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Dell DA-2 przy pasywnym chłodzeniu potrafi oddać do 220W (12V 18A).

 

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Komputer w stanie spoczynku - 55W~60W.

 

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Prime95 - max 135W.

 

 

Dołączona grafika

 

x264 benchmark – 90W~110W.

 

 

Dołączona grafika

 

OCZ Vertex2 na kontrolerze AMD traci trochę na wydajności ale i tak jest szybki.

 

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

5400rpm Samsunga HD103SI nie wykorzystuje potencjału USB 3.0 za to jest cicho.

 

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Komputer z wtyczką od zasilacza wygląda jak mała spawarka :lol:.

 

 

Dołączona grafika

 

 

Jak pisałem na początku komputer działa już od trzech miesięcy i jest stabilny. Mimo chłodzenia opartego na jednym 12 cm wentylatorze nic się nie przegrzewa. I najważniejsze - jest cicho. Teraz najgłośniejszym urządzeniem na biurku jest mysz :lol2:.

Jedyny problem jaki napotkałem dotyczył dźwięku. Otóż przy połączeniu analogowym w głośnikach monitora słychać było dziwne chrobotanie (przypominało pracę głowic dysku twardego). Problemu nie rozwiązałem a jedynie ominąłem wykorzystując połączenie cyfrowe HDMI.

 

Jestem otwarty na ewentualne sugestie i pytania (na krytykę również) :rolleyes:.

Pozdrawiam

Edytowane przez rockrider
  • Upvote 6

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Schludnie, praktycznie, cicho mi się podoba :D. Do pracy ci te 2gb ramu starcza?

 

Oczywiście, że mało :oops: na szczęście to tylko błąd. Już poprawiłem jest 2x 2GB.

Dzięki i pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Co to jest za układzik włożony do gniazda ATX i gdzie coś takiego można dostać???

Dobra nie doczytałem, PicoPSU. Dzięki

Edytowane przez KoVol

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Sprzęcik zajefajny :lol: i do tego X6 na pico B-)

 

Sam posiadam PICOPSU-150-XT + Dell D220P-01 czyli 220W i mam pytanko czy da radę Della zrobić/przerobić tak aby po wyłączeniu pc zasilacz przechodził w stanbay (czyli pali sie dioda pomarańczowa)?

Ponieważ z foto nie mogę dojść co jest zmienione? :mur:

 

Z tego co zaczaiłem z foty to potrzeba:

1n4148 = dioda impulsowa X2 na allegro 1zł za 50sztuk

Dołączona grafika

330 Ω = opornik/rezystor? X1 1zł za 20sztk

Dołączona grafika

PC817C = nie wiem co to X1 na alegro po 1zł za 2 sztuki

Dołączona grafika

 

Po woli coś tam łapie z tego schematu lecz żadnym elektronikiem nie jestem proszę wiec bardzo o objaśnienie schematu i czy dobrze wygooglowałem części do tego potrzebne?

 

 

 

Aha czy taki kątowy Neutrik też bedzie dobry też jest 4 pinowy

Dołączona grafika

 

 

Bo ja mam na stałe (połączony masa z remonte ) zrobione że mi sie świeci cały czas na zielono nawet jak pc jest wyłączony. Przy wyłączonym pc pobór Watów sięga 12W, trochę dużo.

Edytowane przez sts

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czy możesz tak w kilku słowach napisać jaka jest funkcja tej przetwornicy picopsu - nie do końca kumam..Czy jej rolą jest przetwarzanie 12V na 5V?niestety trochę mi uleciały schematy obwodów..

 

Ile czasu cała zabawa Ci zajęła?Ile na całość wydałeś w przybliżeniu?(wiem, mogę sobie sam policzyć, ale jestem leniwy..)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli komputerowi zdarza się pracować w idle to dajesz mu K10STAT cpu pewnie przy mnożniku x4 pójdzie na 0,8V. Zyskasz tym sposobem pewnie jakieś 10-15W w idle.

 

Pomysł i wykonanie mi się podoba.

Edytowane przez Klaus

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

... mam pytanko czy da radę Della zrobić/przerobić tak aby po wyłączeniu pc zasilacz przechodził w stanbay (czyli pali sie dioda pomarańczowa)? ...

 

Da się. Tak właśnie to działa. Poniżej filmik :wink:

 

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=72HO8yS-QqU

 

 

 

... proszę wiec bardzo o objaśnienie schematu i czy dobrze wygooglowałem części do tego potrzebne ...

... czy taki kątowy Neutrik też bedzie dobry też jest 4 pinowy ...

Nie wiem z czym dokładnie masz problem. Zadaniem układu jest:

- jednoczesne włączenie da-2 i komputera, trzeba przytrzymać przycisk Power przez ok. 2s (diody umożliwiają włączenie da-2 ("remote") i komputera (PWR) jednym przyciskiem Power),

 

- podtrzymanie włączonego da-2 w trakcie działania komputera i w stanie jego uśpienia (PC817C sterowany napięciem PLED+ zwiera w da-2 "remote" z masą, PWR dzięki diodzie nie widzi zwarcia dlatego komputer nie wyłącza się po 5s),

 

- po wyłączeniu komputera przełączyć da-2 w STBY (zanik napięcia na PLED+ skutkuje przerwaniem obwodu na PC817C, "remote" już nie ma zwarcia do masy, na da-2 dioda zmienia kolor na pomarańczowy B-) ).

 

Części znalazłeś dobre. Co do diody, nie musi być impulsowa. Byle miała mały spadek napięcia. Ja użyłem zwykłych diod prostowniczych bo akurat takie wylutowałem ze starego zasilacza. Z tego samego zasilacza wydobyłem transoptor PC817C ale może to być pojedynczy tranzystor pnp.

Neutrik kątowy jest OK.

 

 

 

Czy możesz tak w kilku słowach napisać jaka jest funkcja tej przetwornicy picopsu - nie do końca kumam..Czy jej rolą jest przetwarzanie 12V na 5V?niestety trochę mi uleciały schematy obwodów..

 

Zasilacz zewnętrzny dostarcza tylko jednego napięcia 12V. Picopsu dostarcza logikę i brakujące napięcia +3v, +5V i -12V.

 

 

 

Ile czasu cała zabawa Ci zajęła?Ile na całość wydałeś w przybliżeniu?(wiem, mogę sobie sam policzyć, ale jestem leniwy..)

 

Dość długo bo robiłem to w wolnym czasie, którego nie mam :)

Co do kosztów to zmieściłem się w 3K.

 

 

 

Jeśli komputerowi zdarza się pracować w idle to dajesz mu K10STAT cpu pewnie przy mnożniku x4 pójdzie na 0,8V. Zyskasz tym sposobem pewnie jakieś 10-15W w idle.

 

Robiłem trochę testów z K10STAT i miałem problemy ze stabilnością. Z braku czasu na kolejne testy skończyło się na biosowym CnQ, który działa nie najgorzej.

 

 

 

Jeszcze filmik

 

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=TkHMqOQxowE

 

 

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź choć mam kilka ale, ale o tym za chwile.

 

Po 1 chce sprostować swą wcześniejsza wypowiedź:

Bo ja mam na stałe (połączony masa z remonte ) zrobione że mi sie świeci cały czas na zielono nawet jak pc jest wyłączony. Przy wyłączonym pc pobór Watów sięga [b]12W[/b], trochę dużo.

Porobiłem testy dokładniejsze i

dioda pomarańczowa: 2-3 waty

dioda zielona: 3-4 waty

wiec nie jest tak źle, jedynie po zaniku prądu i jego ponownym załączeniu miernik wykazuje 7 watt przy zielonej diodzie.

 

 

 

Teraz co do schematu:

Na schemacie dioda ma oznaczenie 1n4004 a na forum piszesz o 1n4148 błąd? pomyłka czy to nie ma znaczenia?

 

Które to plus a które minus?

post-4543-0-13675100-1303201867_thumb.png

Na diodzie jest czarny pasek czy to jest minus?

 

Udało mi sie wydobyć ze starego zasilacza 1n4148 wiec chyba będą dobre.

 

 

Co do PC817C w starym zasilaczu czegoś takiego nie znalazłem, jedyna podobna kostka którą znalazłem ma oznaczenie:

cosmo

1010

817

F32

wygląda identycznie

Dołączona grafika

czy to sie nada?

 

 

Niestety rezystora 330 Ω czyli pomaranczowy/pomaranczowy/brązowy/żółty

Dołączona grafika

W zasilaczu nie znalazłem.

Edytowane przez sts

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

... Na schemacie dioda ma oznaczenie 1n4004 a na forum piszesz o 1n4148 błąd? pomyłka czy to nie ma znaczenia? ...

 

W którym miejscu tak napisałem? :blink:

 

 

... Na diodzie jest czarny pasek czy to jest minus? ...

 

Dioda nie ma plusa i minusa ale bardzo upraszczając można tak powiedzieć.

 

 

... Udało mi sie wydobyć ze starego zasilacza 1n4148 wiec chyba będą dobre.

Co do PC817C w starym zasilaczu czegoś takiego nie znalazłem, jedyna podobna kostka którą znalazłem ma oznaczenie:

cosmo 1010 ... czy to sie nada?

 

Tak

 

 

... Niestety rezystora 330 Ω ... W zasilaczu nie znalazłem.

 

W takim razie czeka Cię wycieczka do sklepu z częściami elektronicznymi.

 

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W którym miejscu tak napisałem? :blink:

 

Sorki widocznie coś mi sie pomerdało, czy w takim razie 1n4148 sie nada czy jest zły?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Sprzęcik bardzo fajny, ale jak do edycji zdjęć to pomyśl nad czymś lepszym niż TN, bo na fotach widać, że mieni się we wszystkich barwach byle tylko nie oddawać rzeczywistych kolorów. :]

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny tyle ze mogles dac DVD Slim wtedy bylby mniejszy scisk :)

Albo wogole DVD na USB, bo w zasadzie DVD sie malo uzywa, przynajmniej u mnie okazjonalnie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ale po co slim jak buda przewidziana na standardowy rozmiar. ;]

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No w sumie tak, skoro zrezygnował z wewnętrznego zasilacza to można było brać coś mniejszego i z lepszą wentylacja np. Silverstone Sugo.

 

Dołączona grafika

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

... jak do edycji zdjęć to pomyśl nad czymś lepszym niż TN ...

 

Już od jakiegoś czasu o tym myślę ...

 

 

 

... mogles dac DVD Slim wtedy bylby mniejszy scisk :)

Albo wogole DVD na USB ...

 

Na samym początku chciałem żeby komputer był tak mały jak to możliwe. Tylko że wybór obudów mini-itx w moim przypadku (6-core z dużym chłodzeniem) był ograniczony. Na robienie obudowy nie miałem czasu.

 

 

 

... można było brać coś mniejszego i z lepszą wentylacja np. Silverstone Sugo...

 

Zastanawiałem się nad tą obudową. Różnice w wielkości są niewielkie a ta, którą wybrałem bardziej mi się podoba (Alu). Sugo 05 ucieszy gracza, który upchnie w niej wydajną grafikę. Zresztą to jest obudowa Mini-DTX. Edytowane przez rockrider

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Sorry za odkop.

 

Czy moglby autor tematu podrzucic schemat dla zasilacza xboxa?

 

Meczylem sie caly dzien i nie potrafie uruchomic go z pico psu i moja plyta. Juz mnie szlak trafia.

prosze o pomoc.

 

A moze ktos inny moglby zrobic schemat pod xboxa i tu podrzucic?

Edytowane przez mirek954

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


Aktualności

Artykuły



×