rockrider Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 16 Kwietnia 2011 (edytowane) Witam, nie wiem czy wybrałem odpowiednie miejsce na forum bo modyfikacji w moim projekcie jest niewiele (widocznych wcale) ale to tutaj znalazłem część informacji i inspirację oglądając mini komputerki Maniaka. Komputer poskładałem jakiś czas temu (3 miesiące), jednak chroniczny brak czasu uniemożliwił mi na wcześniejsze napisanie kilku słów. Do rzeczy… od dawna chciałem złożyć coś małego co byłoby ciche, w miarę wydajne. Komputer miał być do wszystkiego oprócz gier (do tego używam konsoli). Zależało mi na wydajności przy edycji zdjęć i przede wszystkim przy edycji wideo FHD. Potrzebowałem wielowątkowości za rozsądne pieniądze. Oto co wybrałem: procesor: AMD Phenom II X6 1055T (TDP 125W) płyta główna: Asus M4A88T-I Deluxe (Mini-ITX) chłodzenie: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 2x Kingston 2GB 1333MHz DDR3 CL9 (SODIMM) SSD: OCZ Vertex 2 E 120GB 2.5” napęd optyczny: SH-S223L SATA (ze starego kompa) zasilacz: picoPSU-160-XT (160W) + Dell DA-2 (12V 220W) obudowa: Lian Li PC-Q07B dysk zewnętrzny: Samsung HD103SI 1TB (ze starego kompa) w obudowie Welland ME-752S USB 3.0 gniazdo i wtyczka typu Neutrik speakon 4-pin trochę elektroniki wymontowanej ze starego zasilacza Wybrana przeze mnie płyta główna, mimo że oficjalnie nie obsługuje procesorów z TDP 125W, uruchamia się poprawnie. Na ekranie podczas startu pojawia się jedynie stosowny komunikat, który można pominąć. Żeby zmniejszyć TDP procesora w biosie zmieniłem napięcie Vcore z domyślnego 1.350V na 1.175V. Dodatkowo na płycie głównej okleiłem radiatorami mosfety i cewki odpowiedzialne za zasilanie procesora. Przetwornica dc/dc picopsu ze względu na wysoką sprawność wydziela niewiele ciepła a jej rozmiar sprawił, że w obudowie zrobiło się pusto i mogłem zaszaleć z wydajnym chłodzeniem. Oczywiście samo picopsu nie jest w stanie podołać takiemu wyzwaniu. Problem ten można obejść w bardzo prosty sposób. Dla zainteresowanych poniżej jest schemat. Elementy zaznaczone przerywaną linią to wprowadzone modyfikacje. Włączenie następuje po ok. 2s przytrzymaniu przycisku Power. Po wyłączeniu komputera zasilacz DA-2 przechodzi w stan STBY. Dodam, że testy z zasilaczem od xboxa (175W) wypadły pozytywnie ale hałasu nie dało się zaakceptować dlatego zdecydowałem się na DA-2 bo po mimo większej mocy jest chłodzony w 100% pasywnie. Obudowa prezentuje się dobrze. Jakoś materiałów na najwyższym poziomie ale nie ma róży bez kolców. Ścianki boczne montowane są za pomocą 6 małych śrubek, tragedia :blink:. Windows 7 64-bit zainstalował się błyskawicznie i bez żadnych problemów. Teraz najciekawsze czyli środek. Radiator Noctua działa świetnie czego nie można powiedzieć o dołączonych wentylatorach. Nie dość, że hałasują to nie mają pwm tylko jakieś przejściówki z rezystorami zmniejszającymi obroty :angry:. Stary wentylator z pwm kupiony za 20zł działa ciszej. Pomijając rzadko używany napęd optyczny jest to jedyny ruchomy podzespół w komputerze. SSD szybki i do tego 0db! Pojemność niewielka ale pod system wystarczy. Radiatorki przyklejone na mosfetach i cewkach. PicoPSU można powiedzieć, że wchodzi na styk. Widać jak cewka dotyka slotu pamięci SODIMM. Z tyłu obudowy jest ogroma dziura na standardowy zasilacz ATX. Jako wentylacja spisuje się rewelacyjnie. Jest też gniado speakon 4-pin. Musiałem zrobić w tym miejscu otwór. Aluminium, z którego wykonana jest obudowa jest dość miękkie i łatwe w obróbce. Wtyczka speakon 4-pin. Złącze zaprojektowane jest do przenoszenia dużych obciążeń przy jak najmniejszym spadku napięcia. Jedyna wada to rozmiar. Dell DA-2 przy pasywnym chłodzeniu potrafi oddać do 220W (12V 18A). Komputer w stanie spoczynku - 55W~60W. Prime95 - max 135W. x264 benchmark – 90W~110W. OCZ Vertex2 na kontrolerze AMD traci trochę na wydajności ale i tak jest szybki. 5400rpm Samsunga HD103SI nie wykorzystuje potencjału USB 3.0 za to jest cicho. Komputer z wtyczką od zasilacza wygląda jak mała spawarka :lol:. Jak pisałem na początku komputer działa już od trzech miesięcy i jest stabilny. Mimo chłodzenia opartego na jednym 12 cm wentylatorze nic się nie przegrzewa. I najważniejsze - jest cicho. Teraz najgłośniejszym urządzeniem na biurku jest mysz :lol2:. Jedyny problem jaki napotkałem dotyczył dźwięku. Otóż przy połączeniu analogowym w głośnikach monitora słychać było dziwne chrobotanie (przypominało pracę głowic dysku twardego). Problemu nie rozwiązałem a jedynie ominąłem wykorzystując połączenie cyfrowe HDMI. Jestem otwarty na ewentualne sugestie i pytania (na krytykę również) :rolleyes:. Pozdrawiam Edytowane 16 Kwietnia 2011 przez rockrider 6 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stolar Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Schludnie, praktycznie, cicho mi się podoba :D. Do pracy ci te 2gb ramu starcza? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rockrider Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Schludnie, praktycznie, cicho mi się podoba :D. Do pracy ci te 2gb ramu starcza? Oczywiście, że mało :oops: na szczęście to tylko błąd. Już poprawiłem jest 2x 2GB. Dzięki i pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KoVol Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 16 Kwietnia 2011 (edytowane) Co to jest za układzik włożony do gniazda ATX i gdzie coś takiego można dostać??? Dobra nie doczytałem, PicoPSU. Dzięki Edytowane 16 Kwietnia 2011 przez KoVol Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sts Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 16 Kwietnia 2011 (edytowane) Sprzęcik zajefajny :lol: i do tego X6 na pico B-) Sam posiadam PICOPSU-150-XT + Dell D220P-01 czyli 220W i mam pytanko czy da radę Della zrobić/przerobić tak aby po wyłączeniu pc zasilacz przechodził w stanbay (czyli pali sie dioda pomarańczowa)? Ponieważ z foto nie mogę dojść co jest zmienione? :mur: Z tego co zaczaiłem z foty to potrzeba: 1n4148 = dioda impulsowa X2 na allegro 1zł za 50sztuk 330 Ω = opornik/rezystor? X1 1zł za 20sztk PC817C = nie wiem co to X1 na alegro po 1zł za 2 sztuki Po woli coś tam łapie z tego schematu lecz żadnym elektronikiem nie jestem proszę wiec bardzo o objaśnienie schematu i czy dobrze wygooglowałem części do tego potrzebne? Aha czy taki kątowy Neutrik też bedzie dobry też jest 4 pinowy Bo ja mam na stałe (połączony masa z remonte ) zrobione że mi sie świeci cały czas na zielono nawet jak pc jest wyłączony. Przy wyłączonym pc pobór Watów sięga 12W, trochę dużo. Edytowane 18 Kwietnia 2011 przez sts Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dr.elich Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Czy możesz tak w kilku słowach napisać jaka jest funkcja tej przetwornicy picopsu - nie do końca kumam..Czy jej rolą jest przetwarzanie 12V na 5V?niestety trochę mi uleciały schematy obwodów.. Ile czasu cała zabawa Ci zajęła?Ile na całość wydałeś w przybliżeniu?(wiem, mogę sobie sam policzyć, ale jestem leniwy..) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Klaus Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 16 Kwietnia 2011 (edytowane) Jeśli komputerowi zdarza się pracować w idle to dajesz mu K10STAT cpu pewnie przy mnożniku x4 pójdzie na 0,8V. Zyskasz tym sposobem pewnie jakieś 10-15W w idle. Pomysł i wykonanie mi się podoba. Edytowane 16 Kwietnia 2011 przez Klaus Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rockrider Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 18 Kwietnia 2011 ... mam pytanko czy da radę Della zrobić/przerobić tak aby po wyłączeniu pc zasilacz przechodził w stanbay (czyli pali sie dioda pomarańczowa)? ... Da się. Tak właśnie to działa. Poniżej filmik :wink: http-~~-//www.youtube.com/watch?v=72HO8yS-QqU ... proszę wiec bardzo o objaśnienie schematu i czy dobrze wygooglowałem części do tego potrzebne ... ... czy taki kątowy Neutrik też bedzie dobry też jest 4 pinowy ... Nie wiem z czym dokładnie masz problem. Zadaniem układu jest: - jednoczesne włączenie da-2 i komputera, trzeba przytrzymać przycisk Power przez ok. 2s (diody umożliwiają włączenie da-2 ("remote") i komputera (PWR) jednym przyciskiem Power), - podtrzymanie włączonego da-2 w trakcie działania komputera i w stanie jego uśpienia (PC817C sterowany napięciem PLED+ zwiera w da-2 "remote" z masą, PWR dzięki diodzie nie widzi zwarcia dlatego komputer nie wyłącza się po 5s), - po wyłączeniu komputera przełączyć da-2 w STBY (zanik napięcia na PLED+ skutkuje przerwaniem obwodu na PC817C, "remote" już nie ma zwarcia do masy, na da-2 dioda zmienia kolor na pomarańczowy B-) ). Części znalazłeś dobre. Co do diody, nie musi być impulsowa. Byle miała mały spadek napięcia. Ja użyłem zwykłych diod prostowniczych bo akurat takie wylutowałem ze starego zasilacza. Z tego samego zasilacza wydobyłem transoptor PC817C ale może to być pojedynczy tranzystor pnp. Neutrik kątowy jest OK. Czy możesz tak w kilku słowach napisać jaka jest funkcja tej przetwornicy picopsu - nie do końca kumam..Czy jej rolą jest przetwarzanie 12V na 5V?niestety trochę mi uleciały schematy obwodów.. Zasilacz zewnętrzny dostarcza tylko jednego napięcia 12V. Picopsu dostarcza logikę i brakujące napięcia +3v, +5V i -12V. Ile czasu cała zabawa Ci zajęła?Ile na całość wydałeś w przybliżeniu?(wiem, mogę sobie sam policzyć, ale jestem leniwy..) Dość długo bo robiłem to w wolnym czasie, którego nie mam :) Co do kosztów to zmieściłem się w 3K. Jeśli komputerowi zdarza się pracować w idle to dajesz mu K10STAT cpu pewnie przy mnożniku x4 pójdzie na 0,8V. Zyskasz tym sposobem pewnie jakieś 10-15W w idle. Robiłem trochę testów z K10STAT i miałem problemy ze stabilnością. Z braku czasu na kolejne testy skończyło się na biosowym CnQ, który działa nie najgorzej. Jeszcze filmik http-~~-//www.youtube.com/watch?v=TkHMqOQxowE Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sts Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 19 Kwietnia 2011 (edytowane) Dzięki za wyczerpującą odpowiedź choć mam kilka ale, ale o tym za chwile. Po 1 chce sprostować swą wcześniejsza wypowiedź: Bo ja mam na stałe (połączony masa z remonte ) zrobione że mi sie świeci cały czas na zielono nawet jak pc jest wyłączony. Przy wyłączonym pc pobór Watów sięga [b]12W[/b], trochę dużo. Porobiłem testy dokładniejsze i dioda pomarańczowa: 2-3 waty dioda zielona: 3-4 waty wiec nie jest tak źle, jedynie po zaniku prądu i jego ponownym załączeniu miernik wykazuje 7 watt przy zielonej diodzie. Teraz co do schematu: Na schemacie dioda ma oznaczenie 1n4004 a na forum piszesz o 1n4148 błąd? pomyłka czy to nie ma znaczenia? Które to plus a które minus? Na diodzie jest czarny pasek czy to jest minus? Udało mi sie wydobyć ze starego zasilacza 1n4148 wiec chyba będą dobre. Co do PC817C w starym zasilaczu czegoś takiego nie znalazłem, jedyna podobna kostka którą znalazłem ma oznaczenie: cosmo 1010 817 F32 wygląda identycznie czy to sie nada? Niestety rezystora 330 Ω czyli pomaranczowy/pomaranczowy/brązowy/żółty W zasilaczu nie znalazłem. Edytowane 19 Kwietnia 2011 przez sts Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rockrider Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 19 Kwietnia 2011 ... Na schemacie dioda ma oznaczenie 1n4004 a na forum piszesz o 1n4148 błąd? pomyłka czy to nie ma znaczenia? ... W którym miejscu tak napisałem? :blink: ... Na diodzie jest czarny pasek czy to jest minus? ... Dioda nie ma plusa i minusa ale bardzo upraszczając można tak powiedzieć. ... Udało mi sie wydobyć ze starego zasilacza 1n4148 wiec chyba będą dobre. Co do PC817C w starym zasilaczu czegoś takiego nie znalazłem, jedyna podobna kostka którą znalazłem ma oznaczenie: cosmo 1010 ... czy to sie nada? Tak ... Niestety rezystora 330 Ω ... W zasilaczu nie znalazłem. W takim razie czeka Cię wycieczka do sklepu z częściami elektronicznymi. Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sts Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 19 Kwietnia 2011 W którym miejscu tak napisałem? :blink: Sorki widocznie coś mi sie pomerdało, czy w takim razie 1n4148 sie nada czy jest zły? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rockrider Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 19 Kwietnia 2011 ... czy w takim razie 1n4148 sie nada czy jest zły? nada Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ath Opublikowano 27 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 27 Kwietnia 2011 Sprzęcik bardzo fajny, ale jak do edycji zdjęć to pomyśl nad czymś lepszym niż TN, bo na fotach widać, że mieni się we wszystkich barwach byle tylko nie oddawać rzeczywistych kolorów. :] Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PolandMET Opublikowano 27 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 27 Kwietnia 2011 Bardzo fajny tyle ze mogles dac DVD Slim wtedy bylby mniejszy scisk :) Albo wogole DVD na USB, bo w zasadzie DVD sie malo uzywa, przynajmniej u mnie okazjonalnie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ath Opublikowano 28 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 28 Kwietnia 2011 Ale po co slim jak buda przewidziana na standardowy rozmiar. ;] Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PolandMET Opublikowano 28 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 28 Kwietnia 2011 No wiem, ale tak ogolnie mogla by byc mniejsza :P W koncu to ITX i im mniejszy tym lepszy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ath Opublikowano 28 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 28 Kwietnia 2011 No w sumie tak, skoro zrezygnował z wewnętrznego zasilacza to można było brać coś mniejszego i z lepszą wentylacja np. Silverstone Sugo. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rockrider Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Zgłoś Opublikowano 30 Kwietnia 2011 (edytowane) ... jak do edycji zdjęć to pomyśl nad czymś lepszym niż TN ... Już od jakiegoś czasu o tym myślę ... ... mogles dac DVD Slim wtedy bylby mniejszy scisk :) Albo wogole DVD na USB ... Na samym początku chciałem żeby komputer był tak mały jak to możliwe. Tylko że wybór obudów mini-itx w moim przypadku (6-core z dużym chłodzeniem) był ograniczony. Na robienie obudowy nie miałem czasu. ... można było brać coś mniejszego i z lepszą wentylacja np. Silverstone Sugo... Zastanawiałem się nad tą obudową. Różnice w wielkości są niewielkie a ta, którą wybrałem bardziej mi się podoba (Alu). Sugo 05 ucieszy gracza, który upchnie w niej wydajną grafikę. Zresztą to jest obudowa Mini-DTX. Edytowane 30 Kwietnia 2011 przez rockrider Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirek954 Opublikowano 23 Sierpnia 2013 Zgłoś Opublikowano 23 Sierpnia 2013 (edytowane) Witam Sorry za odkop. Czy moglby autor tematu podrzucic schemat dla zasilacza xboxa? Meczylem sie caly dzien i nie potrafie uruchomic go z pico psu i moja plyta. Juz mnie szlak trafia. prosze o pomoc. A moze ktos inny moglby zrobic schemat pod xboxa i tu podrzucic? Edytowane 23 Sierpnia 2013 przez mirek954 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...