DFlash Opublikowano 21 Maja 2023 Zgłoś Opublikowano 21 Maja 2023 Witam Po wielu latach nieobecności w temacie PC postanowiłem złożyć nową stacjonarkę. Potrzebuje paru porad, ze względu na braki w wiedzy, choć staram się ją nadrabiać. Docelowo komputer ma służyć jako dysk sieciowy (oprócz dysku systemowego SSD byłoby parę dysków HDD 2,5 cala i 3,5 cala), maszyny wirtualne i komputer do rozrywki i gier w 1080p - 1440p. Na ten moment kierując się opiniami w internecie zamówiłem następujące podzespoły: 1. Procesor - Intel Core i5-13500 (wydaje się że nawet na boxowym chłodzeniu jest w miarę ok z temperaturami patrząc na testy) 2. Płyta główna - ASUS PRIME B760M-A WIFI DDR4 (ma 4 sloty na RAM, WiFi i chłodzenie sekcji zasilania) 3. Pamięć RAM - ADATA 32GB (2x16GB) 3200MHz Gammix D10 (tu chyba nie ma znaczenia jaka firma, ale mogę się mylić) 4. Dysk twardy - Corsair 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe MP600 GS - (wydaje się byc ok patrząc na parametry) 5. Zasilacz - Gigabyte Aorus 850W 80 Plus Gold (dobre opinie) 6. Obudowa - be quiet! Pure Base 500 Window Black (zależy mi na tej obudowie bo widzę że można do niej włożyć dużo dysków) Kartę graficzną chce kupić w dalszej perspektywie i tu celuje w NVIDIA typu RTX 3070-3080, lub RTX 4070. Podzespoły już mam u siebie, ale jeszcze nic nie odpakowałem bo im bardziej zacząłem drążyć temat zakupionych podzespołów tym większe mam wątpliwości co do niektórych. I tu mam parę pytań. 1. Czy na tym procesorze można zrobić undervolting, który ponoć pomaga znacznie obniżyć temperaturę. Jeśli tak to czy potrzeba do tego płyty z seri Z czy wystarczy B760? 2. Czy zasilacz będzie wystarczający do 3070 - 4070? Czytałem że w przypadku kart z serii 40xx musiałbym dokupić adapter be quiet! 12VHPWR PCI-E 5.0 ADAPTER CP-6610. Czy to prawda? 3. Czy producent pamięci RAM ma znaczenie? I co z MHz? Według specyfikacji ten procesor działa na DDR4-3200 MHz, ale widziałem wiele testów z I5-13500 gdzie działał on na pamięciach DDR4-3600 MHz. 4. Czy warto zamienić płytę główną na ATX ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI DDR4 lub Gigabyte Z690 GAMING X DDR4? Jeśli tak to na którą z tych dwóch? Czy na każdej płycie założę bez problemu klamre zapobiegająca zginaniu Thermalright? 5. Jakie chłodzenie będzie wystarczające pod ten procesor w obciążeniu? Myślałem o ewentualnej zmianie boxowego wentylatora na Deepcool AK620 2x120mm, be quiet! Dark Rock Pro 4 120/135mm lub NZXT T120 Black 120mm Z góry dziękuje za odpowiedzi. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mr.T... Opublikowano 22 Maja 2023 Zgłoś Opublikowano 22 Maja 2023 Witam 1. Asus na B760M powinien umożliwić przeprowadzenie UD CPU. 2. zasilacz o mocy 850W czy nawet 750W, będzie z sporym zapasem dla takiej konfiguracji , natomiast firma Gigabyte nie produkuje własnych zasilaczy tylko dokleja własna naklejkę , oraz zdarzyła im się wpadka z seria wybuchowych zasilaczy ... , zamiast adaptera lepiej było by zakupić zasilacz ATX 3.0 np. be quiet! Pure Power 12 M 750W 80 Plus Gold Asus TUF Gaming 750W Gold (90YE00S3-B0NA00) 3. przy szybkości 3200MHz większość pamięci nie zależnie od producenta i modelu powinna działać , przy 3600Mhz, trzeba już w biosie włączyć profil XMP czyli tzw. OC lub ustawić ręcznie , ale nikt nie daje gwarancji ze będzie działać stabilnie XD 4. jest trochę różnic wynikających z specyfikacji B760M a Z690 , chodź by bardzo istotne ilość portów pod dyski M.2 dwa dla B760M a cztery przy Z690 5. bez przesady przy UD CPU , Chłodzenie CPU Endorfy Fortis 5 Dual Fan (EY3A009) ogarnie temat , bo np. be quiet! Dark Rock Pro 4 120/135mm to raczej już pod OC CPU Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DFlash Opublikowano 22 Maja 2023 Zgłoś Opublikowano 22 Maja 2023 @Mr.T... Dzięki za odpowiedzi. Mam jeszcze pytanie o pamięć RAM. Zostawić pamięci ADATA 32GB (2x16GB) 3200MHz Gammix D10, czy zmieniać na jakieś Corsair, Kingston Fury, G.SKIL, Patriot na 3600 MHz? Zakładając że nie będę włączać profilu XMP, czy pamięci innych firm na 3600 MHz będą lepsze niz zakupione ADATA? I czy opłaca się wymieniać płytę mATX ASUS PRIME B760M-A WIFI DDR4 na pełne ATX ATX ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI DDR4? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mr.T... Opublikowano 22 Maja 2023 Zgłoś Opublikowano 22 Maja 2023 6 godzin temu, DFlash napisał: @Mr.T... Dzięki za odpowiedzi. Mam jeszcze pytanie o pamięć RAM. Zostawić pamięci ADATA 32GB (2x16GB) 3200MHz Gammix D10, czy zmieniać na jakieś Corsair, Kingston Fury, G.SKIL, Patriot na 3600 MHz? Zakładając że nie będę włączać profilu XMP, czy pamięci innych firm na 3600 MHz będą lepsze niz zakupione ADATA? I czy opłaca się wymieniać płytę mATX ASUS PRIME B760M-A WIFI DDR4 na pełne ATX ATX ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI DDR4? pamięć ADATA można zostawić będzie działać, albo jak masz możliwość to wymienić, nie dużo ale zawsze cos tam się zyskuje na tyk dodatkowych MHz, oczywiście ze więcej się zyskuje na "ciasnych timingach" ale to już trzeba w biosie trochę nad tym tematem posiedzieć. nie wiem czy wiesz ale większość pamięci po włożeniu pracuje z podstawowymi szybkościami dla DDR4 i jest to 2133MHz, lepszejsze modele 2400Mhz lub 2666MHz, i każdą zakupiona pamięć trzeba albo po przez profil XMP albo ręcznie ustawić na określoną szybkość , to nie jest tak ze wystarczy złożyć klocki lego, power na obudowie włączyć i już , samo się nie ustawi ... trzeba wejść do biosu i ustawić to samemu... Płyta główna Asus TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 bo ma gniazda M.2x3 , oraz dobrał pamięci zgodne z lista QVL Pamięć Kingston Fury Renegade, DDR4, 32 GB, 3600MHz, CL16 (KF436C16RB1K2/32) Pamięć Kingston Fury Renegade RGB, DDR4, 32 GB, 3600MHz, CL16 (KF436C16RB1AK2/32) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DFlash Opublikowano 4 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 4 Czerwca 2023 @Mr.T... Udało mi się skompletować potrzebne podzespoły. Zmianie uległa płyta główna i jest to Asus Rog Strix b760. I mam problem przy montażu chłodzenia ENDORFY Fortis 5 Dual Fan. Mianowicie przy dokręceniu radiatora Fortisa do ramki do pierwszego oporu górna część rórek od podstawy wentylatora opiera się na górnym radiatorze płyty głównej. W związku z tym mam dwie wątpliwości: 1. Czy temperatury z procesora nie będą przenoszone przez operające się rórki na ten górny radiator od płyty głównej? Nie wiem za chłodzenie czego on odpowiada na płycie głównej. Lub czy nie będzie sytuacji odwrotnej, mianowicie że radiator nie będzie podgrzewał niepotrzebnie prcesora. 2. Czy taki montaż nie wywiera czasem niepotrzebnie zbyt dużego nacisku na dolną część procesora. Na samym procesorze zamontowałem ramkę od Termalight, ale mimo wszystko mam pewne wątpliwości, bo dokręcając śruby mocujące radiator do ramki montażowej raz już coś mocno strzeliło. Choć wydaje mi się że to śruba ma zabezpieczenie że jak się za mocno ją dokręci to odbija sama i się luzuje bo musiałem po tym strzale dokręcać ją od nowa. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mr.T... Opublikowano 4 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 4 Czerwca 2023 1 godzinę temu, DFlash napisał: @Mr.T... Udało mi się skompletować potrzebne podzespoły. Zmianie uległa płyta główna i jest to Asus Rog Strix b760. I mam problem przy montażu chłodzenia ENDORFY Fortis 5 Dual Fan. Mianowicie przy dokręceniu radiatora Fortisa do ramki do pierwszego oporu górna część rórek od podstawy wentylatora opiera się na górnym radiatorze płyty głównej. W związku z tym mam dwie wątpliwości: 1. Czy temperatury z procesora nie będą przenoszone przez operające się rórki na ten górny radiator od płyty głównej? Nie wiem za chłodzenie czego on odpowiada na płycie głównej. Lub czy nie będzie sytuacji odwrotnej, mianowicie że radiator nie będzie podgrzewał niepotrzebnie prcesora. 2. Czy taki montaż nie wywiera czasem niepotrzebnie zbyt dużego nacisku na dolną część procesora. Na samym procesorze zamontowałem ramkę od Termalight, ale mimo wszystko mam pewne wątpliwości, bo dokręcając śruby mocujące radiator do ramki montażowej raz już coś mocno strzeliło. Choć wydaje mi się że to śruba ma zabezpieczenie że jak się za mocno ją dokręci to odbija sama i się luzuje bo musiałem po tym strzale dokręcać ją od nowa. czyli co zakupiłeś dorsza płytę główna "Płyta główna Asus ROG STRIX B760-A GAMING WIFI D4" i okazuje się ze radiatory odpowiadające za sekcje zasilania są trochę za wysokie... zasadniczo nie powinno dotykać jedno do drugiego , co do drugiego pytania i siły nacisku na radiator czy procesor , to nie wiem bo nie ja montuje, a czy nie ma możliwości odwrócić o radiator wraz z ramką o 90 stopni ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DFlash Opublikowano 4 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 4 Czerwca 2023 2 minuty temu, Mr.T... napisał(a): czyli co zakupiłeś dorsza płytę główna "Płyta główna Asus ROG STRIX B760-A GAMING WIFI D4" i okazuje się ze radiatory odpowiadające za sekcje zasilania są trochę za wysokie... zasadniczo nie powinno dotykać jedno do drugiego , co do drugiego pytania i siły nacisku na radiator czy procesor , to nie wiem bo nie ja montuje, a czy nie ma możliwości odwrócić o radiator wraz z ramką o 90 stopni ? Tak zakupiłem tą płytę bo trafiłem na dobrą promocje i kosztowała mnie o 70 złotych drożej niż TUF. Co do odwrócenia o 90 stopni to nie można, ale zastanawiam się czy nie mozna by spróbować o 180 stopni. Teoretycznie dolna część radiatora powinna stykać się z tą samą powierzchnią procesora, a rurki od dołu są węższe i nie powinny się stykać z sekcją zasilania. Tylko wtedy wentylatory byłyby na odwrót, a przekładając je na odwrotne części wieży chłodzącej nie do końca może być efektywne jeśli chodzi o przepływ powietrza między żeberkami. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Chloru Opublikowano 5 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 5 Czerwca 2023 Zostaw jak jest. Nic się nie stanie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DFlash Opublikowano 10 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 10 Czerwca 2023 Ostatecznie nie ryzykowałem i zwróciłem chłodzenie Fortis 5. W zmian wziąłem Be Quiet Shadow Rock 3. To pasuje idealnie. Całość składałem w miarę możliwości po trochu i ostatecznie dzisiaj udało mi się zakończyć ostani etap czyli podłączyć kable i je uporządkować. I mam duży problem bo komputer nie startuje. Po włączeniu zasilacza zapala się logo ROG na płycie głównej. Włączam całość przyciskiem na obudowie (przyscisk się podświetla) i nic więcej się nie uruchamia. Wentylatory nie kręcą się, żadne diody diagnostyczne na plycie się nie palą. Porty USB z tyłu płyty na pewno są ok, bo po podłączeniu podstawki pod słuchawki z wbudowanym podświetleniem to zapala się. Sprawdziłem juz wszystkie podłączenia i wszystko jest ok. Do procesora idzie zasilanie 8+4 i też jest wpięte prawidłowo. Proszę o porady co jeszcze można sprawdzić. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mr.T... Opublikowano 11 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 11 Czerwca 2023 (edytowane) a to nie ładnie... a czy wtyczka "power" co idzie z obudowy do płyty głównej próbowałeś ja odwrócić ? , bo tam jest określone gdzie ma być + / - , jak podłączysz odwrotnie to może być właśnie taki efekt. nowego PC uruchamia i wstępnie konfiguruje jako pajęczynkę na stole a nie pakuje bebechy do obudowy ... masz wpięty PC speaker ? , czyli głośniczek podstawowa diagnostyka wyjąc baterie z płyty głównej. PC w konfiguracji minimalnej, płyta główna, procesor, jedna kostka ramu w gnieździe A2 (drugie od procesora) i zasilanie , myszka i klawiatura i nic więcej. żadnych dysków, żadnych napędów, żadnych innych urządzeń podpiętych pod USB, zakładam ze jeszcze nie posiadasz karty graficznej dedykowanej , tylko jest ta z procesora igpu, czyli monitor podłączony pod wyjście z płyty głównej, HDMI lub DP nowe płyty główne sprawdzają połączenie VGA -monitor czy np. nie ma zwarcia , wiec nie podpinając monitora płyta główna może wstrzymać procedurę rozruchowa, a jakim kablem połączyłeś monitor z płyta główna ? , DP czy HDMI , oraz taka uwaga dobrze było by posiadać przewód 19 pin , a nie 20 pin , różnica jest taka ze z przewodami 20 pin są problemy , idzie tam napięcie 3.3V do sprawdzania uj wie czego ... Edytowane 11 Czerwca 2023 przez Mr.T... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Chloru Opublikowano 11 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 11 Czerwca 2023 a to nie ładnie... a czy wtyczka "power" co idzie z obudowy do płyty głównej próbowałeś ja odwrócić ? , bo tam jest określone gdzie ma być + / - , jak podłączysz odwrotnie to może być właśnie taki efekt. Przestań pisać o rzeczach o których nie masz pojęcia. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DFlash Opublikowano 11 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 11 Czerwca 2023 2 godziny temu, Mr.T... napisał(a): a to nie ładnie... a czy wtyczka "power" co idzie z obudowy do płyty głównej próbowałeś ja odwrócić ? , bo tam jest określone gdzie ma być + / - , jak podłączysz odwrotnie to może być właśnie taki efekt. nowego PC uruchamia i wstępnie konfiguruje jako pajęczynkę na stole a nie pakuje bebechy do obudowy ... masz wpięty PC speaker ? , czyli głośniczek podstawowa diagnostyka wyjąc baterie z płyty głównej. PC w konfiguracji minimalnej, płyta główna, procesor, jedna kostka ramu w gnieździe A2 (drugie od procesora) i zasilanie , myszka i klawiatura i nic więcej. żadnych dysków, żadnych napędów, żadnych innych urządzeń podpiętych pod USB, zakładam ze jeszcze nie posiadasz karty graficznej dedykowanej , tylko jest ta z procesora igpu, czyli monitor podłączony pod wyjście z płyty głównej, HDMI lub DP nowe płyty główne sprawdzają połączenie VGA -monitor czy np. nie ma zwarcia , wiec nie podpinając monitora płyta główna może wstrzymać procedurę rozruchowa, a jakim kablem połączyłeś monitor z płyta główna ? , DP czy HDMI , oraz taka uwaga dobrze było by posiadać przewód 19 pin , a nie 20 pin , różnica jest taka ze z przewodami 20 pin są problemy , idzie tam napięcie 3.3V do sprawdzania uj wie czego ... Wtyczkę Power SW podpinałem na obydwa sposoby i w każdym przypadku po naciśnięciu przycisku uruchomienia komputera ten się podświetla. Po naciśnięciu Power słychać lekki odglos że tak to ujmę "pyknięcia" w zasilaczu. Taki sam odglos słychać gdy dłużej przytrzymuje ponownie przycisk uruchomienia na obudowie żeby wyłączyć komputer. Więc wydaje mi się że zasilacz startuje prawidłowo i płyta główna prawidłowo przesyła sygnały z przedniego panelu obudowy. To że płyta główną zapala swoje podświetlenie bez uruchamiania komputera i daje prąd na wyjścia USB wydaje mi się że swiadczy o tym że podłączenie zasilania jest ok. Podłączenie do monitora jest przez kabel HDMI. Obudowa nie ma głośniczka, ale płyta główna ma diody diagnostyczne Q-LED. Są cztery: CPU, DRAM, VGA, BOOT i według instrukcji każda powiadamia o potencjalnym problemie z danym komponentem przy starcie. Dziwi mnie że nie zapala się żadna z nich. Niestety obawiam się najgorszego, mianowicie że procesor jest niesprawny. Z tego co wiem to w takich przypadkach nie startują żadne wentylatory, czyli to co jest u mnie. Ale wtedy dioda Q-LED przy procesorze powinna zapalić się na czerwono, a tak nie jest. I to mnie zastanawia. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mr.T... Opublikowano 11 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 11 Czerwca 2023 25 minut temu, Chloru napisał: Przestań pisać o rzeczach o których nie masz pojęcia i ponownie to samo, zawracasz komuś uwagę, ale sam nie zaproponujesz innego rozwiązania które mogło by rozwiązać problem, to po uj się udzielasz !!! , już Ci pisałem F4 szeryfie. 11 minut temu, DFlash napisał: Wtyczkę Power SW podpinałem na obydwa sposoby i w każdym przypadku po naciśnięciu przycisku uruchomienia komputera ten się podświetla. Po naciśnięciu Power słychać lekki odglos że tak to ujmę "pyknięcia" w zasilaczu. Taki sam odglos słychać gdy dłużej przytrzymuje ponownie przycisk uruchomienia na obudowie żeby wyłączyć komputer. Więc wydaje mi się że zasilacz startuje prawidłowo i płyta główna prawidłowo przesyła sygnały z przedniego panelu obudowy. To że płyta główną zapala swoje podświetlenie bez uruchamiania komputera i daje prąd na wyjścia USB wydaje mi się że swiadczy o tym że podłączenie zasilania jest ok. Podłączenie do monitora jest przez kabel HDMI. Obudowa nie ma głośniczka, ale płyta główna ma diody diagnostyczne Q-LED. Są cztery: CPU, DRAM, VGA, BOOT i według instrukcji każda powiadamia o potencjalnym problemie z danym komponentem przy starcie. Dziwi mnie że nie zapala się żadna z nich. Niestety obawiam się najgorszego, mianowicie że procesor jest niesprawny. Z tego co wiem to w takich przypadkach nie startują żadne wentylatory, czyli to co jest u mnie. Ale wtedy dioda Q-LED przy procesorze powinna zapalić się na czerwono, a tak nie jest. I to mnie zastanawia. co do zasilacza i "pstryknięcia" to jest ok , zasilacze większej mocy posiadają takie zabezpieczenie aby korki nie wyskakiwały przy włączaniu PC. to ze żadna dioda się nie zapala, to może tez świadczyć o możliwych problemach z płyta główną , bo procedura uruchomienia już na start zostaje wstrzymana, ale skoro płyta główna ma możliwość upgrade biosu bez CPU i Ramu to można by to wykorzystać do diagnostyki , trzeba by wymontować płytę główna i wyjąc procesor oraz ram , ma być tylko sama płyta główna, podpięte zasilanie i wiatrak od zestawu chłodzącego, i nic więcej , włączyć zasilanie i zobaczyć czy wiatrak od zestawu chłodzącego zacznie się obracać oraz płyta da post dźwiękowy, lub zaświeca się diody kontrolne. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Chloru Opublikowano 11 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 11 Czerwca 2023 Lepiej wiedzieć co się pisze, niż pisać co się wie (szczególnie w twoim przypadku). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DFlash Opublikowano 11 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 11 Czerwca 2023 8 godzin temu, Mr.T... napisał(a): co do zasilacza i "pstryknięcia" to jest ok , zasilacze większej mocy posiadają takie zabezpieczenie aby korki nie wyskakiwały przy włączaniu PC. to ze żadna dioda się nie zapala, to może tez świadczyć o możliwych problemach z płyta główną , bo procedura uruchomienia już na start zostaje wstrzymana, ale skoro płyta główna ma możliwość upgrade biosu bez CPU i Ramu to można by to wykorzystać do diagnostyki , trzeba by wymontować płytę główna i wyjąc procesor oraz ram , ma być tylko sama płyta główna, podpięte zasilanie i wiatrak od zestawu chłodzącego, i nic więcej , włączyć zasilanie i zobaczyć czy wiatrak od zestawu chłodzącego zacznie się obracać oraz płyta da post dźwiękowy, lub zaświeca się diody kontrolne. Problem rozwiązany. Przewertowałem dzisiaj masę stron z tym problemem i na jednej z anglojęzycznych trafiłem na info że jak nie kręcą się wentylatory to problem jest z zasilaniem i one powinny się kręcić nawet bez CPU. Więc poszukałem uboxingu zasilacza i na polskim wideo nagrywający powiedział że zasilanie płyty głównej jest rozwiązane w taki sposób że kabel zasilający 24 PIN od strony zasilacza rozgałęzia się na dwie oddzielne wtyczki, wielką oraz dodatkową mniejszą i muszą być wpięte obydwie w odpowiednie wejścia w zasilaczu w sekcji zaznaczonej jako 24 PIN. Ja miałem wpiętą tylko tą szeroką. Myślałem że ten dodatkowy kabel to wtyczka do zasilania jakiegoś innego urządzenia. Po dopięciu dodatkowej wtyczki do zasilacza wentylatory od razu ruszyły i zaczął się robić POST który co naturalne stanął na BOOT. Instalacja systemu poszła sprawnie i wszystko działa bez zarzutu. Na razie nie mam czasu sprawdzić coś więcej. Muszę przepatrzeć ustawienia w BIOS bo jest tam ogrom opcji. I zabrać się za testy chłodzenia i dodatkową konfigurację. Na razie na domyślnych ustawieniach temperatura procesora jest w porządku 28 - 36 stopni. Maks podczas instalacji sterowników i programów przy większym obciążeniu przy zegarze 4.8 GHz było 51 stopni wg. HWInfo. Mogło by być trochę ciszej i muszę popracować nad obrotami, bo zastanawia mnie czemu tylny wentylator wpiety w CPU _OPT działa na ponad 1000 obrotów, a taki sam przedni na CHA_FAN2 ma 700 obrotów. W każdym razie dziękuję wszystkim za wszelkie porady w tym wątku. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mr.T... Opublikowano 11 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 11 Czerwca 2023 1 minutę temu, DFlash napisał: Więc poszukałem uboxingu zasilacza i na polskim wideo nagrywający powiedział że zasilanie płyty głównej jest rozwiązane w taki sposób że kabel zasilający 24 PIN od strony zasilacza rozgałęzia się na dwie oddzielne wtyczki, wielką oraz dodatkową mniejszą i muszą być wpięte obydwie w odpowiednie wejścia w zasilaczu w sekcji zaznaczonej jako 24 PIN. Ja miałem wpiętą tylko tą szeroką. Myślałem że ten dodatkowy kabel to wtyczka do zasilania jakiegoś innego urządzenia. powiem tylko tyle , WTF ? i OMG ... wyszedłem z założenia ze takie podstawowe rzeczy przy składaniu PC to są oczywiste, ja pie...dole... a myślałem ze już nic mnie nie zaskoczy, ale ty pojechałeś po bandzie. XDDD Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DFlash Opublikowano 11 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 11 Czerwca 2023 (edytowane) Godzinę temu, Mr.T... napisał(a): powiem tylko tyle , WTF ? i OMG ... wyszedłem z założenia ze takie podstawowe rzeczy przy składaniu PC to są oczywiste, ja pie...dole... a myślałem ze już nic mnie nie zaskoczy, ale ty pojechałeś po bandzie. XDDD Tak jak pisałem na początku miałem 15 lat przerwy w temacie PC. Dawniej nie było modularnych zasilaczy, teraz po wszystkich doświadczeniach jakie miałem podczas składania tego PC jest to dla mnie oczywiste. Najwięcej roboty było jednak z chłodzeniem. Fortis nie pasował, demontaż i próba instalacji boxowego chłodzenia, którego jak się okazało nie da się za żadne skarby założyć na ramkę Termalight bo jest o milimetry za szeroka i nie dało się zapiąć wpinek po przekątnej. A że tam byla nałożona fabryczna pasta to przed montażem Be Quiet SH3 musiałem całość zdemontować i czyścić procesor alkoholem IPA. Wszystko robione po nocach, bo jak się ma już swoje lata i rodzinę to inaczej się nie da. Ale ostatecznie pomimo wielu trudności satysfakcja jest. Edytowane 11 Czerwca 2023 przez DFlash Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szeryf Opublikowano 11 Czerwca 2023 Zgłoś Opublikowano 11 Czerwca 2023 1 godzinę temu, DFlash napisał: Mogło by być trochę ciszej i muszę popracować nad obrotami, bo zastanawia mnie czemu tylny wentylator wpiety w CPU _OPT działa na ponad 1000 obrotów, a taki sam przedni na CHA_FAN2 ma 700 obrotów. W każdym razie dziękuję wszystkim za wszelkie porady w tym wątku. CPU_OPT jest przeznaczony dla drugiego wiatraka chłodzenia CPU. Przepnij kabel pod np CHA_FAN1 i powinno być ok Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...