Jump to content
Kidzi1

Czym zdiagnozować wadliwie działające łącze

Recommended Posts

Witam. Mam problem z dostępem do internetu w aptece. Objaw jest taki, że transakcje z użyciem karty czasami nie dochodzą do skutku, czasami terminal łączy się ponownie. Jeśli przerwa wystąpi w trakcie zaciągania recepty z serwera, wyskakuje błąd, trzeba to robić ponownie, takie same błędy wyskakują przy sprawdzaniu kodów QR czy raportowaniu realizacji recept - każda z tych czynności wymaga połączenia z innym zewnętrznym serwerem. Przerwy są kilku-kilkunastosekundowe, ale występują kilka razy na godzinę, bardzo utrudnia to pracę, bo np. przy niekompletnym raporcie realizacji recepty - trzeba wycofywać każdą pozycję z osobna i wysyłać na nowo, przy kilkunastu pozycjach na recepcie już się robi spory problem.

Zgłaszanie problemu do dostawcy nic nie daje, twierdzą, że u nich wszystko gra. Pingi się nie gubią - zrobiłem test, ping puściłem na godzinę na onet, a przerwy w połączeniu w tym samym czasie były i tak. Nie jest to również problem samego oprogramowania aptecznego, bo np. Battlenet też rozłącza, jak pusczę Diablo 4 , to pogram 5-6 minut i zrywa połączenie. Jakiegoś Need for Speed'a puszczałem - to samo, z samej gry nie wywala, ale wchodzi w tryb off-line. Grywam też w Age of Origins - to samo, co kilka minut klepsydra i nawiązywanie połączenia.

Dla porównania komfortu pracy - pracuję w innej aptece kilka dni w miesiącu i tam podobne problemy komunikacji z serwerami nie zdarzyły mi się nawet raz.

Wszystkie te objawy skłaniają mnie ku stwierdzeniu, że coś jednak jest nie tak z łączem - sama lokalna sieć składa się raptem z routera i 2 switchy, więc mało prawdopodobne, żeby to było coś lokalnie. Router jest własnością dostawcy i nie mam do niego dostępu. 

Czy ktoś może polecić jakieś oprogramowanie, które było by w stanie zlokalizować problem ? Ewentualnie sposób, jak problem zdiagnozować ? Rozmawiając z dostawcą chciałbym mieć jakieś argumenty w ręce.

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musisz podać więcej szczegółów bo z tego ciężko coś wywnioskować.

- Co to za dostawca?

- W jaki sposób to łącze jest doprowadzone do apteki?

- Co to dokładnie za sprzęt sieciowy tam masz? Marka i model zarówno routera jak i tych dwóch switchy.

- W jaki dokładnie sposób to wszystko jest podłączone? Wspomniałeś coś o terminalu a za chwilę wspominasz o Diablo 4 a na terminalu to byś raczej nie pograł.

Edited by Kris194

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dostawcą jest lokalna firma, łącze to światłowód 100 mbit/s podłączone do Huawei EG8141A5, do tego są podpięte 3 switche (D-link DES-1005D, LiteWave LS1008G, Ovislink Live-FSH8PS), do nich 5 komputerów, terminal POS, drukarka. Wczoraj prześledziłem jak idą kable, to jest lokal w budynku biedronki, sieć była robiona przez poprzedniego najemcę lokalu i trudno np. określić, czy kabel do jednego ze switchy nie jest przypadkiem za długi, bo część kabli znika w ściankach gipsowych i idą gdzieś powyżej podwieszanego sufitu.

Przycisnąłem wczoraj dostawcę i powiedział, że router pokazuje na wyjściu spadki prędkości sieci lokalnej do 10 mbit/s i że to prawdopodobnie jakieś wadliwe urządzenie w sieci lokalnej 'sieje'.

Z drugiej strony znajomy ma w domu łącze z tej samej firmy i mówi, że w godzinach największego obciążenia słabo to wszystko działa, netflix rwie, pingi szaleją, więc pewnie dostawca swoje za uszami też ma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 godziny temu, Kidzi1 napisał:

Wczoraj prześledziłem jak idą kable, to jest lokal w budynku biedronki, sieć była robiona przez poprzedniego najemcę lokalu i trudno np. określić, czy kabel do jednego ze switchy nie jest przypadkiem za długi, bo część kabli znika w ściankach gipsowych i idą gdzieś powyżej podwieszanego sufitu.

Kabel nie musi być nawet za długi, wystarczy, że jest perfidnej jakości i może zrywać połączenie.

4 godziny temu, Kidzi1 napisał:

Przycisnąłem wczoraj dostawcę i powiedział, że router pokazuje na wyjściu spadki prędkości sieci lokalnej do 10 mbit/s i że to prawdopodobnie jakieś wadliwe urządzenie w sieci lokalnej 'sieje'.

No i tu może leżeć problem bo z tego co rozumiem to któryś switch ma w takim razie uplink na mizernym poziomie. Czy jesteś w stanie ustalić czy komputer, na którym grałeś jak i terminal POS są podpięte do tego samego switcha?

Edited by Kris194

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie ustaliłem, że jeden komp w biurze jest sam na jednym switchu - ten jest rzadko używany, to go na testy mogę odłączyć. Druga linia od routera to switch z jednym kompem i od niego ostatni switch, na którym są 2 kompy i terminal. Mam w domu jakiś zapas, na początek podmienię je i zobaczymy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sądziłem, że tam są 3 switche z uwagi na ryzyko awarii a tam są 3 switche ale jak jeden padnie to i tak aptekę można zamykać. Coraz gorzej to wygląda. Na sam początek na tym komputerze co masz problemy zrób test na speedtest.net i wrzuć tu wyniki, możesz ocenzurować oczywiście adres IP jeśli chcesz to zrobić z jakichś względów bezpieczeństwa.

Edited by Kris194

Share this post


Link to post
Share on other sites

jak bym mial w ciemno zgadywac - obstawiam switcha tplinka

u mnie sam z siebie po prostu padl i wlasnie byly cyrki ze czasem cos dziala czasem nie, co prawda bez problemu wymienili na nowy w nowszej revision na gwarancji producenta (juz po 24miesiacach konsumenckiej, ale przed 36 ichniejszej), ale mimo wszystko mocno nie polecam tej firmy bo straconego czasu nikt nie odda (i mam tez trefny AP od nich ale juz grubo po gwarancji wiec elektrosmiec, ktory rowniez sobie rozlacza)

nie chcesz miec problemow pozmieniaj co sie da na mikrotika - troche drozej, znacznie trudniej (konfiguracja wymaga jakiejs wiedzy o sieci), ale raz ustawisz i po prostu dziala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godzinę temu, wildpig napisał:

jak bym mial w ciemno zgadywac - obstawiam switcha tplinka

O ile to nie jest switch, do którego jest tylko podpięty ten jeden komp w biurze a obstawiam, że tak właśnie jest. Z polecaniem jakichkolwiek urządzeń bym się wstrzymał bo póki co nie znamy nawet przyczyny.

Edited by Kris194

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Create New...