Skocz do zawartości
Artizpol

Smużenie na monitorach CRT (?)

Rekomendowane odpowiedzi

Wymieniłem 15" Sony CRT na 19" iiyamy (HM903DT - też CRT). Grając np. w Alien vs. Predator, gdzie przez większość czasu panuje ciemność, zauważam na monitorze smużenie typowe dla LCD... Jasne obiekty pozostają jeszcze przez chwilę widoczne (a raczej ich poświata), poruszający się jasny obiekt zostawia za sobą ślad na czarnym tle. Nie trwa to długo, ale jest zauważalne i irytujące. Nie przypominam sobie, aby tak działo się na moim starym Soniaku... Czy na Waszych monitorach kineskopowych też występuje ten efekt, lub czy może być on efektem uszkodzenia/wady kineskopu? (poza tym monitor spisuje się świetnie)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W każdym monitorze CRT luminofor ma jakiś "czas poświaty", a od rodzaju luminoforu zależy jak długi. Prawdopodobnie w tych 19' luminofor jest bardziej zbliżony do 'telewizorowego" i stąd takie zjawiska (TV w ciemności potrafi świecić kilkanaście minut po wyłączeniu). 

Teoretycznie im szybsze odświeżanie tym poświata może być mniejsza (krótsza), ale pewnie producent oszczędził parę $ - typowe luminofory są tańsze od "szybkich".

 

Ja to tak w wersji "dla blondynek" napisałem, jak koniecznie chcecie to mogę poszukać "podstawy naukowej" - z tym że raczej w formie drukowanej, nie przypominam sobie żebym tego typu informacje widział gdzieś w necie.

No niestety nie ma. Właśnie szukam na googlach bo chciałem zarzucić linkiem, czemu tak jest, ale jakoś nie widzę nic na ten temat :(

Albo i co nieco jest:

Chemiczna warstwa fosforowa ma właściwość zwaną poświatą, która określa, jak długo jej wzbudzone cząstki pozostają świecącymi punktami na ekranie. Monitor powinien mieć dostosowaną częstotliwość odświeżania do poświaty w taki sposób, aby obraz nie migotał, gdy czas poświaty jest za krótki, lub nie powstawał efekt smużenia, jeśli czas poświaty jest zbyt długi. Wiązka elektronów porusza się z bardzo dużą prędkością, przeczesując obraz poziomymi liniami z lewego, górnego do prawego, dolnego rogu. Częstotliwość odchylania poziomego odpowiada prędkości, z jaką wiązka elektronów porusza się wzdłuż ekranu.

źródło: http://audiowideo.pl/dbshow.print.php3?select=48

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiem że to zabrzmi dziwnie, ale takie smużenie się zdarza w naturze po niektórych dragach / lekach. Spróbuj pomachać ręką na tle słońca i zobacz czy tez widzisz ten efekt. Ja kiedyś tak miałem i też myślałem że coś się stało z monitorem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiem że to zabrzmi dziwnie, ale takie smużenie się zdarza  w naturze po niektórych dragach / lekach. Spróbuj pomachać ręką na tle słońca i zobacz czy tez widzisz ten efekt.  Ja kiedyś tak miałem i też myślałem że coś się stało z monitorem.

Buauhahahaaha :lol: :lol: :lol:

 

A już myślałem że nic mnie nie rozbawi po 4 w nocy :wink:

 

Co do smużenia to ja na moim Samsungu 957DF też takowe mam, np. obraz, potem czarny ekran - widoczne prześwity przed chwilą wyświetlanego obrazu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Poświata na CRT? - normalka. Pamiętam jak grałem w DeusEx-a po nocach, gdy w pokoju było całkiem ciemno wtedy ten efekt był rzeczywiście widoczny, ale nie zwracałem na niego uwagi.

 

A tak wogóle to możesz mieć ustawione za dużo kontrastu w monitorze przez co szczególnie widać smużenie.

 

Odpal sobie painta, wypełnij go czrnym kolorem, zgaś wszystkie światła w pokoju, porusz kursorem i zobacz jakie zostawia fajne ślady za sobą ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na pewno nie sa to efekty smuzenia poniewaz czas reakcji matrycy w CRT wynosi po prostu 0ns.

Moze to byc spowodowane jedynie zlymi ustawieniami samego ekranu.

Taaa? To sobie ustaw czarne tlo i pomachaj myszka. Zaleznie od jakosci monitora bedzie mniejsze lub wieksze smuzenie (oczywiscie caly czas mniejsze niz na ekranie LCD).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Poświata na CRT? - normalka.  Pamiętam jak grałem w DeusEx-a po nocach, gdy w pokoju było całkiem ciemno wtedy ten efekt był rzeczywiście widoczny, ale nie zwracałem na niego uwagi.

Nie wiem czy o to chodzi, ale w grach na enignie UT jest to na porzadku dziennym tzn, patrzysz na swiatlo, chowasz sie za sciana i przez chwile widzisz dalej to swiatlo. W q3 tego "efektu" nie ma :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Poświata na CRT? - normalka.  Pamiętam jak grałem w DeusEx-a po nocach, gdy w pokoju było całkiem ciemno wtedy ten efekt był rzeczywiście widoczny, ale nie zwracałem na niego uwagi.

Nie wiem czy o to chodzi, ale w grach na enignie UT jest to na porzadku dziennym tzn, patrzysz na swiatlo, chowasz sie za sciana i przez chwile widzisz dalej to swiatlo. W q3 tego "efektu" nie ma :)

Ee to nie ma żadnego znaczenia. Poprostu w UT są pewnie bardziej kontrastowe teksturki i pewnie jeszcze gamma podniesiona.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...