Skocz do zawartości

Cała aktywność

Kanał aktualizowany automatycznie

  1. Z ostatniej godziny
  2. co to za rarytasy na radeonie?
  3. Odnoszę wrażenie, że Rzecznik konsumentów to niestety NIESKUTECZNA instytucja wobec xkom - chyba, że nasz miejscowy rzecznik nie radzi sobie z xkom. Polecam federacje konsumentów (niestety jest płatna) ale mają jakiś rozsądny cennik nie pochłaniający mocno wartości przedmiotu.
  4. U mnie podobna sytuacja ze sprzętem z X-kom. Serdecznie nie polecam. Odmowa reklamacji (rękojmia) - nie odnieśli się do wszystkich wad tylko jednej przez siebie wybranej. W skrócie ...za usterki nie odpowiadają. Dziwnie rzeczy, a kto odpowiada do 2 lat po zakupie? Odpowiedź negatywna w ostatnim dniu na to przeznaczonym. Sprzętu ani widu ani słuchu. Chcę zanieść sprzęt do rzeczoznawcy, ale nie mam co zanieść. Zgłosiłam do rzecznika, ale chyba zainteresuję tematem również inne instytucje. Pierwszy raz się z czymś podobnym spotykam. Jakim prawem mój sprzęt jest przetrzymywany? Nie chcą naprawić, oddać kasy też nie, to co to ma być? Kup lipny sprzęt i się potem bujaj? Czy po prostu mam pecha?
  5. Dzisiaj
  6. Jeśli chodzi o samo zachowanie ryzena, jest tu parę przyczyn. AI tweaker - masz i zostawiłeś defaultowe ustawienia? Nie pamiętam jak nazywa się ta opcja w płytach Asusa (jutro zerkne na żywo albo jeszcze dziś w necie), ale płyty mają w UEFI opcje przestrzegania nastawień automatyczne, manualne (te powinieneś ustawić) lub "motherboard", gdzieś chyba widziałem jeszcze "system". W skrócie to ustawienie decyduje, których ustawień ma się trzymać procesor - ustawień z biosa, dokonanych przez ciebie, (manual), auto to zapewne miks i nikt tego dokładnie nie wie, "motherboard" czyli dopuszczenie tylko części ustawień twoich, jeśli trzymaja zakresu zdefiniowanego przez producenta (a tu co producent miał na myśli, tego też nie wie nikt), i właśnie jeszcze "system" czyli tego co ustawiasz w systemie np w Ryzen master. I jest jeszcze inna opcja - poszukaj dobrze czy nie ma drugiej zakładki AMD overclocking w bios 😉 MSI potrafi walnąć gafę i wstawić je w 2 miejsca, a ustawienia czytywane są tylko z jednego.
  7. Nie ma nic nardziej opłacalnego do gier niż 14600K za 650 zł, Core Ultra to niewypał.
  8. Porażka w tej kwocie, https://proline.pl/zasilacz-seasonic-focus-gx-850-v4-atx-3-1-pcie-5-1-black-80plus-gold-850w-p8122501 Lepsze.kondensatory i sama platforma, tryb półpasywny który można wyłączyć i dłuższa 10 letnia gwarancja. Żadna z ttychkart nie będzie cicha. Najlepsze.opcje z najtańszych, Asus Prime, wejdzie na styk, masz bios quiet, cena do.kipoemia był za 3600-3650. Jest jeszcze PNY Triple Fan za 3600, niby w aplikacji za 3400, nieźle.cjlodzenie ale.jeden bios. Osobiście celowałbym w Asusa.
  9. Za 7000 masz Ryzena 7700 z 5070TI https://proline.pl/koszyk/b6afa4a5 2200 monitor w promocji oled 27" 1440p 240Hz z G-sync https://www.x-kom.pl/p/1218115-monitor-led-27-265-284-lg-ultragear-27gs95qe-b-oled.html
  10. Speaker za pierwszym razem jak się pojawiły problemy to coś wypikał ale dokładnie nie pamiętam. Potem już tylko standardowe 1 beep przy starcie rozruchu jak znikała dioda dram. No i jak zapomniałem ram wpiąć to 3 sygnały 😆 a teraz cisza przy tej diodzie. W weekend zrobię ostatnia próbę własnoręcznej diagnozy, wgram nowy BIOS flashem bo podobno na pierwszej wersji ta płyta nie ma szans wystartować. A potem rozbiórka i sprawdzę wszystko jeszcze raz na spokojnie. Jak nic nie pomoże to albo znajdę zaufany serwis albo od razu reklamacja płyty i czekanie.
  11. Karta ma tak zaprojektowany bios.base clock ,boost i max Est . W zależności od power limitu,temperatury i czystości krzemu. Mógłbyś tylko ja reklamować jakby spadła poniżej zegara 3d Ja np mam boost 2775mhz na biosie suprimx a w max Est to 2880 w temperaturze poniżej 60 stopni
  12. Witam czy zapoznawałeś sie z np. https://www.purepc.pl/polecane-zestawy-komputerowe-do-gier-wrzesien-2025 to są tylko propozycje i ogólny zarys bo do każdego zestawu trzeba doliczyć jeszcze obudowę 300-500PLN. kupując monitor czy zorientowałeś się jakiego typu miał by być to monitor , np. na jakim podświetleniu ? i chciał byś zacząć z wysokiego C Monitor AOC Agon Pro QD-OLED AG276QZD2 ale cena 2300pln. czy cos skromniejszego Monitor Dell Alienware AW2723DF (210-BFII) 1400pln. lub po kosztach coś z przedziału poniżej 1 tys. PLN.
  13. No jak bym się bawił w OC i wszystko bym pod to ustawiał to moze i bym sie cieszył z takiego taktowania, ale biorąc pod uwage fakt że raczej szedłem w drugą strone, czyli obniżyć pobór mocy, napięcia i ograniczyć boost, żeby poprawić kulture pracy, to takie skoki do wartosci ~5900 Mhz są troche niepokojące. Ogólnie przesiadłem się z 12 letniego PC więc nie jestem na bieżąco z obecnymi technologiami i jak widze w specyfikacji karty max boost 2632 Mhz, a realnie widze że zarówno karta boostóje do 2800 Mhz, a procek do 5900 Mhz gdzie max powinien osiągać ~5400 Mhz uznałem że coś jest nie halo. Może płyta Asus B650E MAX GAMING WiFi ma jakiś tryb turbo który boostoje karte i procek ponad stockowe zegary?
  14. Cześć! Potrzebuję świeżego oka na planowany upgrade. Gram głównie w nowe tytuły na TV 4K (Philips 55OLED718/12 – HDMI 2.1/VRR, 120 Hz) i w Guild Wars 2 (WvW/meta). Chciałbym, żeby było cicho i żebym miał spokój na dłużej. Budżet na GPU + PSU + 2 wentyle na górę: do ~5 000 zł. Mój obecny zestaw: – Ryzen 7 5800X3D – Gigabyte B550 Gaming X V2 – 32 GB DDR4-3600 CL18 – GeForce RTX 4060 Eagle OC 8 GB – be quiet! System Power 10 650 W – Obudowa: Endorfy Ventum 200 ARGB (limit długości GPU 315 mm; wysokość coolera 161 mm) – Chłodzenie CPU: Silver Monkey X Stormy 120 mm (154 mm) – TV: Philips 55OLED718/12 (4K120/VRR; mam kabel Ultra High Speed) Do wyboru mam trzy koszyki (wszystkie karty mieszczą się w tej obudowie): A) ZOTAC RTX 5070 Ti SOLID SFF (kompakt 2-slot) + Corsair RM850e + 2× Endorfy Stratus 120 – karta ok. 3 649 zł (304,4 mm, złącze 12V-2x6) – zasilacz ATX 3.1 (RM850e) ok. 599 zł – dwa wentyle top ~58 zł = razem ok. 4 306 zł B) Gigabyte RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF (grubsze chłodzenie, Dual BIOS „Silent/Perf”) + RM850e + 2× Stratus 120 – karta ok. 3 899 zł (ok. 304 mm, 2.5-slot, Dual BIOS) – zasilacz RM850e ok. 599 zł – wentyle top ~58 zł = razem ok. 4 556 zł C) MSI RTX 5070 Ti SHADOW 3X OC (krótka 303 mm) + RM850e + 2× Stratus 120 – karta ok. 3 878–3 899 zł (303 mm) – zasilacz RM850e ok. 599 zł – wentyle top ~58 zł = razem ok. 4 535–4 556 zł Priorytety: cisza > temperatury > cena. W GW2 i tak czasem ogranicza CPU/silnik przy dużych zergach, więc liczę się z tym, że w takich momentach trzeba zbijać Character Model Limit/Quality do Medium/Low. Jeszcze jako opcja przerzucić obciążenie na kartę graficzną przez lossless scaling. Prośba o weryfikację: Przy tej obudowie co lepiej pod kątem kultury pracy – ZOTAC (cieńszy, 2-slot) czy Gigabyte (grubszy radiator + Dual BIOS Silent)? Czy RM850e (ATX 3.1, 12V-2x6) to dobry „na lata” wybór do 5070 Ti i ewentualnej kolejnej karty w podobnym TDP? Czy ma sens dopłacać do 2× Silent Wings 4 albo Noctua NF-A12x25 na górę zamiast Stratusów, jeśli zależy mi głównie na niższym hałasie? Ewentualnie czy powinienem rozważyć jakąś inną ścieżkę na upgrade?
  15. Ja bym się cieszył, że procesor boostuje do 5.9 GHZ i jest stabilny.
  16. Widocznie nieprawidłowo to robi albo bios to wydmuszka
  17. Skrót: Jego problem polega na tym, że pomimo manualnego ograniczenia taktowania CPU do max 5300 MHz w BIOS, nadal widzi boost do 5900 MHz w HWinfo i się zastanawia co może być powodem.
  18. Witam! Planuję złożyć komputer do gier i chciałbym prosić o pomoc w dobraniu odpowiedniego zestawu. Mój budżet to około 9000 zł i chciałbym, żeby w tej cenie znalazł się także monitor. Zależy mi na monitorze z odświeżaniem 240 Hz, ale nie znam się na monitorach, więc byłbym wdzięczny za propozycję modelu, który dobrze współgrałby z komputerem i pozwolił w pełni wykorzystać jego możliwości. Głównie gram w gry wydajnościowe, takie jak CS2 czy Fortnite, ale chciałbym także móc od czasu do czasu zagrać w bardziej wymagające tytuły, np. Elden Ring, Wiedźmin 3 czy Red Dead Redemption 2 w wysokich, przyjemnych dla oka ustawieniach graficznych. Preferuję Windows jako system operacyjny. Chciałbym, aby sprzęt był nowy, ale jeśli są sensowne propozycje używanego komponentu, mogę je rozważyć. Zależy mi także na tym, żeby komputer miał dobre chłodzenie i wentylację, a jego komponenty były gotowe na rozbudowę w przyszłości, ponieważ planuję korzystać z niego przez kilka lat. Będę wdzięczny za każdą propozycję zestawu komputerowego oraz monitora, który będzie odpowiedni zarówno do gier e-sportowych, jak i bardziej wymagających tytułów. Każda rada dotycząca doboru komponentów lub monitorów będzie dla mnie cenna. Dzięki z góry za pomoc!
  19. Za dużo literek.zegar rtx normalka ,zależy od ASIC i nazywa się to max Est. Wyniki cinebench raczej w normie ,12 wątków a ryżem nie błyszczy przy Arrow lake. Co się dzieje ?
  20. Ew jak chcesz małe coś to CREATIVE STAGE SE MINI ok 130zł. Mam taki i na proste słuchanie w pracy spokojnie wystarcza oczywiście bez wymagań na wysoką jakość dźwięku - gra i cieszy ucho przy pracy. A.. powystawówki dostaniesz poniżej 100zł - swój taki właśnie kupiłem i wygląda jak nowy https://pl.creative.com/p/speakers/creative-stage-se-mini
  21. Witam, około dwa tygodnie temu złożyłem nowego kompa ( zaktualizowana sygnatura profilu ). Zaznaczę że tak od podstaw, robiłem to po raz pierwszy i jest szansa że może pominąłem jakąś ważną konfiguracje albo optymalizacje biosu. Z grubsza opisze co zrobiłem: - złożyłem komputer ( wszystkie folie pościągane, spokojnie XD ) - zaktualizowałem BIOS płyty głównej - zainstalowałem system - zainstalowałem sterowniki - włączyłem w BIOSie profil EXPO, ReBAR i krzywe wentylatorów CPU i w obudowie zostawiłem na domyślnych ustawieniach. Nic więcej nie robiłem w BIOSie i przystąpiłem do jakiś podstawowych testów, żeby sprawdzić czy wszystko działa stabilnie. 1. Odpaliłem 3D mark - Time Spy (darmowy), ( wynik: https://www.3dmark.com/spy/58417165 ) Moje spostrzeżenia: - wysoki boost karty graficznej - zamiast 2632Mhz, dobiła do ponad 2800Mhz, przez co maksymalna temperatura w picku miała 76 stopni. - procesor mimo średniej temperatury 67 stopni, w picku przebił 80 stopni. 2. Odpaliłem Cinebench R23 - multicore (10min), wynik ~16800, niestety nie mam z tych testów żadnych screenów. - temperatura procesora z tego co pamiętam zakręciła się w okolicy ~90 stopni, dokładnie chyba 87-88 stopni. - zegar przebił ponad 5,5GHz 3. Postanowiłem że ściągnę jakoś grę na steamie żeby jeszcze sprawdzić jak to wygląda w grze i tu było moje pierwsze zaskoczenie gdyż podczas jej ściągania, procesor od razu boostował na maxa i przy sciąganiu gry osiągał ponad 80 stopni. Po testach i po tym zachowaniu ze ściąganiem, stwierdziłem że trochę ciepło ma procesor i zacząłem szukać jakiegoś rozwiązania zarówno w internacie jak i przy pomocy chataGPT. Ustaliłem że "AMD ma taką politykę, że ma być wydajnie kosztem kultury pracy i że te procesory są stworzone do pracy w tak wysokich temperaturach", ale są metody no obniżenie temperatury i zacząłem je po kolei testować. Nie będę opisywał co i ile mi dawały poszczególne ustawienia, tylko na czym obecnie finalnie stanęło i co się "wydarzyło" że postanowiłem zaczerpnąć jednak porady tutaj. A więc tak, zacznijmy od karty graficznej: Tutaj nie ma filozofii i zrobiłem po prostu undervolting w MSI Afterburnerze i ustawiłem max boost na 2700Mhz przy 0.900V. Karta pracuje stabilnie i jest przy tym chłodna okolice ~60 stopni w stresie. Co do procesora, tu już było więcej zabawy w BIOSie, a finalnie stanęło na takich zmianach: 1. Ai Tweaker: - Precision Boost Overdrive - tutaj zostawiłem ustawienia PBO na auto, bo z tego co się dowiedziałem to itak ważniejszą role ma PBO z zakładki Advenced->AMD Overclocking - CPU Boost Clock Override - Disable - Per-Core Boost Clock Limit - 5300 ( to wyjaśnię później, czemu postanowiłem obniżyć i zablokować boost na tej wartości ) - Asus Performance Enhancement - Disable 2. Advenced->AMD Overclocking->Precision Boost Overdrive - PBO - Advenced - CPU Boost Clock Override - Disable - Scalar - 1x - Curve Optimizer->Negative->35 3. Ustawiłem własną krzywą wentylatorów na CPU i obudowie - CPU - stałe 1300 RPM ( jest do dla mnie wartość praktycznie niesłyszalna ) dobijająca do max 1500 RPM jak by procesor przekroczył 70 stopni, ale po mojej "optymalizacji" jeszcze nie osiągnąłem takiej temperatury. - 4x Fan na obudowie - stałe 900 RPM dopóki procesor nie przebije 70 stopni, później stopniowo się zwiększa prędkość wraz z wzrostem temperatury. Podsumowanie, moje ustawienia przyniosły oczekiwane skutki, czyli obniżenie temperatur procesora w Cinebench R23 ( z ~88 stopni na ~75 ) + delikatnie lepszy wynik ( z ~16800 na ~17200 ). Karta po undervoltingu również poprawiła temperatury o około 10 stopni w dół. Teoretycznie można było by pomyśleć że wszystko działa jak należy i nic tylko się cieszyć. W takim przekonaniu korzystałem z kompa przez kolejne kilka dni ciesząc się temperaturami w grach na poziomie 58-62 stopni max. Jednak dnia wczorajszego zaobserwowałem dziwne zjawisko a mianowicie po kilku godzinnej sesji w Cyberpunku, zauważyłem z zapisu HWMonitora że procesor osiągnął maksymalnie zegar około 5,9 Ghz mimo ustawionego limitu w BIOSie na max 5,3 Ghz, przy poborze mocy zaledwie 65W i napięciu 1.100V. Skąd taki duży boost? Przecież ten procesor powinien stockowo osiągać około 5,4 Ghz max, a ja specjalnie jeszcze obciąłem mu delikatnie ten limit na 5300 żeby był jeszcze delikatnie chłodniejszy. Może coś za bardzo pokombinowałem w tym BIOSie, albo może to był błąd odczytu w HWMonitorze ( chatGPT tak stwierdził XD ). Jeśli jest ktoś w temacie i ogarnia Ryzeny, ( bo to mój pierwszy procek od AMD ) chętnie skorzystam z porady jak skonfigurować procesor/płytę aby zachować dobrą kulturę pracy i stabilność. Chciałbym uzyskać niskie temperatury na poziomie 60-65 stopni, ale żeby procesor pracował równo i stabilnie, a nie że on nie wiadomo skąd potrafi wyboostować do 5,9 Ghz.
  22. Witam ogólnie to ciężki temat , ale widzę ze masz PC speaker , wydaje jakieś dźwięki ? raczej bym obstawiał problem z płyta główna , raczej serwis/gwarancja. jak PC sprawia problemy to już miałeś zasugerowane aby odłączyć i odpiąć wszystko , pozostawić minimalna konfiguracje , CPU, jedna kostka ramu , CPU nie ma igpu wiec kata graficzna RTX , myszka klawiatura , oraz podłączony monitor.
  23. He he , to raczej są oszczędności przy gotowych zestawach , tutaj mamy płyta główna bez dodatków albo inaczej bieda edition xD działa ? to nie ma co sobie tym głowy zawracać , tylko dla mnie to taki golas to świeci jak latarnia, taniość taniość widzę.
  24. Bez części to nie sprawdzisz. Na początek do weryfikacji cpu.W AMD jest wiele uszkodzonych z fabryki. Bodajże do 4 procent w większym lub mniejszym stopniu
  25. Bierz tego Asusa Prime 5070ti i będziesz Pan zadowolony.
  26. 1. Jak pisałem już całość rozbierałem, oglądałem i składałem od nowa. Nie wyciągałem tylko dysku bo raczej nie ma wpływu na problem i samej płyty nie odkręcałem. Procesor i socket oglądałem, są ok. 2. Założyłem w ten sposób żeby mieć lepszy dostęp do śruby po stronie ramu, mam wielkie łapy i przykręcanie chłodzenia to dla mnie spory wyczyn. Z problemem nie związane ale masz rację, z jakiegoś powodu konstrukcyjnie chłodzenie ma to wgłębienie z jednej strony i pewnie lepiej żeby wgłębienie było po wyjściowej stronie obiegu powietrza. Póki co mam w perspektywie wielokrotne rozgrzebywanie sprzętu - takie detale i układanie kabelków to zabawa na koniec. 3. Myślałem o tym, nawet mierzyłem i na razie ugięcie na długości całej karty jest około 1 mm. Przewody nie ciągną karty, wszystkie są luźno. Ale w perspektywie dłuższej pracy na pewno taką domontuje. Póki co - trzeba rozwiązać problem bo nie wiem nawet czy ten zestaw zostanie w takim układzie. 4. Pierwsze składanie robiłem na stole - RAM, procesor, chłodzenie, zasilanie procesora - i całość montowałem do obudowy. Przy drugim złożeniu wszystko już w obudowie. RAM przekładałem już kilkanaście razy i naprawdę solidnie dociskałem - tak czy inaczej zatrzaski same zaskakują kiedy wejdzie. Poza tym problemy zaczęły się w trakcie użytkowania systemu, gdyby to była kwestia niedociśniętego ramu to problem byłby raczej od początku. Jeśli masz na myśli ATX_12V jako dodatkowe zasilanie CPU to tak, sprawdzane kilka razy czy dociśnięte i na płycie i w zasilaczu. Jak pisałem, sprzęt już rozbierałem i składałem więc ciągłe powtarzanie tego samego może tylko zaszkodzić. Ale pewnie w weekend jeszcze raz to zrobię, łącznie z wyjęciem płyty z obudowy i wymianą kabli na inne - tak dla pewności. Dzięki za rady.
  1. Pokaż więcej elementów aktywności
×
×
  • Dodaj nową pozycję...