Skocz do zawartości
dayus

Pyt. Do Bankowców

Rekomendowane odpowiedzi

Sprzedalem ksiazke na allegro, babka miala mi wyslac kase przelewem na moje konto w mbanku.

 

Ale przez przypadek podalem jej moje dane,ale jaksi inny nr. konta. Ona zrealizowala ten przelew,ale kasy u mnie nie ma. Czy ona dostanie z powrotem ta kase bo przeciez reszta danych sie nie zgadzala,bo mam tylko jedno konto bankowe, co mam zrobic, bo wpalcila kase lae na inne konto,nawet nie wiem kogo.

 

Nr. banku zaczynajacy sie na 79, to jaki bank?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to masz niewąski problem :wink:

nikt nie sprawdza danych imiennych ani adresu odbiorcy, liczy się tylko numer konta. Jeśli jest on poprawny to kaska poszła i już jej nie zobaczysz, ani też najprawdopodobniej osoba która wpłacała pieniążki.

 

PS

O ile się nie mylę, z tych dwóch cyferek nie da się zgadnąć banku, ważne jest 8 kolejnych, bo te dwie pierwsze to jakaś liczba kontrolna mająca związek z całym numerem rachunku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

bo te dwie pierwsze to jakaś liczba kontrolna mająca związek z całym numerem rachunku.

1548375[/snapback]

Dokladnie, wiec ta babka sie nie pomylila tylko wpisala nr innej osoby (albo cos sciemnia z ta wplata :wink: ). Gdyby sie pomylila, przelew by nie przeszedl bo nie zgadzalaby sie suma kontrolna...

Niech sklada reklamacje, albo co! :rolleyes:

edit: Kufa, chyba sie przegrzewam i mam problem z czytaniem...

To ty skladaj reklamacje! :lol:

edit2: LOL, jednak nie :wink: Osoba, ktora zlecila przelew musi zlozyc reklamacje!

Edytowane przez vantomiko

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W większości przypadków potrzebny jest numer konta i dane właściciela, z których powstaje suma kontrolna, jak zauwazył kolega. Część banków w przypadku nieprawidłowej sumy kontrolnej zwraca pieniądze na konto wysyłającego a część zatrzymuje je na specjalnych koncie technicznym i kontaktuje się ze zlecającym - w każdym razie dobrze, jeśli zlecający się sam skontaktuje z bankiem.

W przypadku, gdyby bank zaniedbał procedur przy przelewie i pieniądze by jednak poszły na inne konto, osoba zlecająca może się zwrócić do swojego banku z prośbą o wyjaśnienie. Banki wtedy kontaktują się między sobą (jeśli to różne banki :-)) i osobą, na której konto przez pomyłkę wpłynęły pieniądze i wyjaśniają sprawę.

 

Tak jak radził vantomiko, skontaktuj się z osobą, która rzekomo te pieniądze wpłaciła i niech ona to wyjaśnia z bankiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie ma zadnej sumy kontrolnej na podstawie numeru rachunku + danych wlasciciela

 

 

Jest suma kontrolna ale tylko sprawdza poprawnosc numeru,a nie czy dane odbiorcy sa poprawne

 

 

Wszystko co idzie systemem ELIXIR (elektronicznie) jest automatyczne, dane odbiorcy nie musza byc prawidlowe. Jedynie kiedy przelew moze nie przejsc to IMHO poczta i wplata w okienku banku (bank odbiorcy)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dane właściciela rachunku tzn. imię, nazwisko i adres w przypadku wplat na rachunek mogą być dowolne i nie ma to żadnego wpływu na przejście przelewu.

Dwie pierwsze cyferki to liczba kontrolna która zapobiega ponoć pomyłkom jednej lub kilku cyfr w numerze, ale jeśli dayus omyłkowo podał cały numer jakiegoś innego rachunku to liczba kontrolna była w nim prawidłowa i pieniążki poszły na ten rachunek.

Nie wydaje mi się, aby było możliwe cofnięcie takiej operacji.

Gdyby było to możliwe każdy mógłby przykładowo zapłacić za towar z aukcji wpisując fikcyjne dane odbiorcy, po czym gdy juz otrzyma towar zwrócić sie do banku o zwrot kasy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rozróżnijmy przelewy i wpłaty własne. W przypadku przelewów brany jest pod uwagę numer rachunku i dane właściciela - tak są w większości skonstruowane systemy bankowe. W przypadku wpłat własnych może wystarczyć sam numer konta. Nie znaczy to, że ludzie nie popełniają błędów i zaniedbań w zakresie procedur bankowych ;-)

 

DeTe: Jeśli ktoś przy przelewie poda fikcyjne dane właściciela i poprawny numer konta, to przelew i tak nie zostanie wykonany.

 

Jest możliwe wycofanie operacji przelewu, występuje to na drodze bankowej. Banki wyjaśniają to między sobą i osobami "zamieszanymi". Jest możliwe, co nie znaczy, że zawsze się to uda załatwić.

 

Wszystkie te informacje podał mi znajomy będący certyfikowanym pracownikiem jednego z większych banków, zastrzegając, że mogą występować wyjątki od reguł. Generalnie jednak, tak z grubsza wygląda według niego procedura obsługi przelewów.

Edytowane przez bigfan

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

DeTe: Jeśli ktoś przy przelewie poda fikcyjne dane właściciela i poprawny numer konta, to przelew i tak nie zostanie wykonany.

 

LOL od kiedy niby ? :lol: :lol: Wykonuje kilka przelewow dzienie i podawalem zle dane juz dziesiątki razy i ZAWSZE przelew dochodzil... Nie wiem skad wymysliles ze nie zostanie wykonany :lol:

 

Moge sobie wyslalc przelew z danymi Myszka Miki ul Flaszywa 10 i tak dojdzie :lol:

 

 

 

Zrozum system ELIXIR jest systemem automatycznym i sprawdza tylko NUMER rachunku. A nie imie i nazwisko

 

Zreszta poczytaj http://gourl.org/elixir

 

Ps. Co to jest za pojecie "Wplata Wlasna" ?

Ps2. To za przeproszeniem ten Twoj znajomy gow** sie zna :lol:

Edytowane przez Cmx

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktoś przy przelewie poda fikcyjne dane właściciela i poprawny numer konta, to przelew i tak nie zostanie wykonany.

Jakoś z miesiąc temu, może dwa redaktor Janusz Weiss zajmował się tym tematem w swojej audycji "Dzwonię do...", przelew 1gr wysłany na jego konto z danymi właściciela bodajże Jaś Fasola czy też Kaczor Donald i jakiś wymyślony adres dotarł bez problemu.

Obawiam sie że Twoj certyfikowany znajomy jest w błędzie.

Edytowane przez DeTe

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tutaj pojawiają się pewne zawiłości prawne niestety. Część banków stosuje się do zapisów w ustawach o prawie bankowym i przepisach regulujących przelewy realizowane elektronicznie, gdzie jest zapis o walidowaniu przelewu za pomocą nazwy właściciela konta i numeru tego konta (jak również w regulaminie systemu ELIXIR są wyspecyfikowane pola wchodzące w skład polecenia przelewu - jest tam nazwa właściciela oraz numer konta). Jest też zapis mowiący o tym, że banki mogą sobie stanowić własne zasady obowiązujące u nich, pod warunkiem zaakceptowania tychże przez stosowny organ kontrolny.

 

Mój znajomy nie jest w błędzie. Jest prawo nakazujące robić coś w określony sposób, ale nie wszyscy się do niego stosują. Poza tym jest to jeszcze kwestia wdrożenia odpowiedniego systemu informatycznego etc.

 

Pozostaje sprawdzać dla pewności numer rachunku, na jaki wydajemy zlecenie przelewu...

 

Myślę, że w tym momencie trochę się wyjaśniło. Najważniejsze jest to, aby mieć świadomość, że są odpowiednie przepisy regulujące pracę banków i w razie kłopotów można składać odwołania i przynajmniej próbować sprawy sporne wyjaśniać.

Edytowane przez bigfan

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mój znajomy nie jest w błędzie. Jest prawo nakazujące robić coś w określony sposób, ale nie wszyscy się do niego stosują.

 

No ok ale według mnie żaden bank (A robiłem przelewy chyba do wszystkich Polskich)

 

Takie martwe prawo - Tak jak z nie paleniem w miejscu publicznym, i sprzątaniem po pieskach :lol:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No podobno jednak są :-) Ponoć tak jest np. w Millenium. Spotkałem się z tym również w Śląskim. Ale takie jest życie. Nawet banki, zdawać by się mogło niesamowicie uprocedurowione i poprawne, omijają niektóre przepisy z takich czy innych przyczyn. Podejrzewam, że stać za tym może duża liczba błędów przy wypełnianiu przelewów - jest to ponoć przytłaczająca ilość.

 

Trochę jednak zbaczamy z tematu. :-)

dayus: Niech owa kobita wyjaśnia to z bankiem (jeśli mówi prawdę). Na pewno nie zaszkodzi ich pomęczyć. W razie czego można odwoływać się wyżej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja ostatnio mialem identyczna sytuacje. Sprzedalem wyswietlacz lcd, podalem swoje dane i numer konta i czekalem na kase. Pieniedzy nie bylo przez 4 dni, chociaz dostalem screen z systemu bankowego kupujacego, potwierdzajacy wplate (gosc poslal kase przez i-net).

Cos mnie tknelo i sprawdzilem numer konta - okazalo sie ze podalem bledny. Zaczelo sie nerwowe szukanie wyjscia z zaistnialej sytuacji. Juz mialem dzwonic do banku i wyjasniac sprawe (w sumie to kupujacy powinien dzwonic, bo to on wplacal pieniadze). Na moje szczescie okazalo sie ze podalem nr konta mojej mamy ;] i kasa pozostala "w rodzinie".

 

Jak widac takze na moim przypadku przy przelewach elektronicznych nie sa sprawdzane dne odbiorcy, mimo ze sa wymagane do przelewu (tez nie wszedzie...). Sprawdzany jest tylko numer rachunku.

 

dayus - moim zdaniem powinienes pogadac z ta babka, niech wyjasnia sprawe w banku (niestety ty zawiniles podajac zly numer rachunku). Moze nawet zadac wyslania towaru, za ktory zaplacila (nie tobie coprawda :P), bo to ona jest stratna...

 

Daj znac co dalej...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...