Skocz do zawartości
Carson

Matrix-mod-case Obudowa Z Drewna

Rekomendowane odpowiedzi

witam. chce zaczac robic obudowe z drewna. tylko mam pewnien problem, obudowe chce zrobic z plyt MDF o grubosci 8mm oczywiscie podstawa obudowy bedzie grubsza (plyta wiorowa 1,6cm) tylko slyszalem ze MDF pod wplywem ciepla moze sie wypaczyc i zdeformowac. nie wiem czy to prawda czy jakies glupoty ale musze byc pewny zanim zaczne robic ze tak sie nie stanie. wiec pytam was czy wiecie cos na ten temat. prosze o pomoc ze strony kogos kto pracowal przy obrobce z MDF'em i ma dos. nie chce jakis przypuszczen ze pewnie bedzie ok itp. z gory dzieki

Edytowane przez CarsonPoland

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

faktycznie, twoja rada okazala sie bardzo pomocna :mur: jawor nie robi obudowy z MDF'u tylko ze sklejki :) chyba potraficie odroznic jedno od drugiego :) aha od razu uprzedzam zeby nie bylo pozniej glupich uwag, nie mam zamiaru w jakikolwiek sposob eksponowac drewna w tej obudowie. obudowa bedzie pomalowana. robie ja z drewna poniewaz bede mial wiecej mozliwosci niz z gotowa blaszana obudowa.

Edytowane przez CarsonPoland

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jawor nie robi obudowy z MDF'u tylko ze sklejki chyba potraficie odroznic jedno od drugiego

robie ja z drewna...

I kto tu ma problemy z odróżnianiem? :lol: MDF ma się do drewna jak kaszanka do polędwicy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

i tuta wtracam sie ja. MDF nie odksztalca sie pod wplywem ciepla a nawet dosc duzej wilgotnosci (odsylam do jakiegokolwiek sklepu z meblami lazienkowymi i kuchennymi - robie w tej materii juz przeszlo 2 lata). Wiec moim zdaniem MDF ze wzgledu na wieksza swobode obrobki niz sklejka nadaje sie bardziej. Ale jesli moge cos zasugerowac, to uzyj plyt HDF. roznica polega na twardosci plyt, wiec i na ich podatnosc na obrobke domowymi metodami. HDF sie nie strzepi i nie rwie tak jak sklejka i mdf. jest tez podatniejsza na szlifowanie. dziekuje za uwage.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

spoko. dzieki. takiej odpowiedzi oczekiwalem :) teraz sie zabieram do roboty ale chyba jednak pozostane przy mdf'ie bo mam tego materialu pod dostatkiem a wiec kasy nie wydam na material

Edytowane przez CarsonPoland

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

i tuta wtracam sie ja. MDF nie odksztalca sie pod wplywem ciepla a nawet dosc duzej wilgotnosci (odsylam do jakiegokolwiek sklepu z meblami lazienkowymi i kuchennymi - robie w tej materii juz przeszlo 2 lata). Wiec moim zdaniem MDF ze wzgledu na wieksza swobode obrobki niz sklejka nadaje sie bardziej. Ale jesli moge cos zasugerowac, to uzyj plyt HDF. roznica polega na twardosci plyt, wiec i na ich podatnosc na obrobke domowymi metodami. HDF sie nie strzepi i nie rwie tak jak sklejka i mdf. jest tez podatniejsza na szlifowanie. dziekuje za uwage.

Popieram HDF jest ino lepsiejszy :-), ja mam w planie bude z hdf malowaną matem granatowym :-) hdf zdecydoanie w brubce lepsiejszy od blahy czy sklejki :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a ja mam pytanie dotyczące korzeni :D

 

co to jest MDF, HDF... znalazłem cuś że ejst do Medium Density Fibreboard, i z tego co wyczytałem są to wióry drewniane złączone klejem pod cisnieniem..

 

w takim razie czy (i czym) to sie rózni od znanej od lat płyty paździerzowej? Czy jest to po prostu inna nazwa.. taka hamerykańska? :)

Edytowane przez PelzaK

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

rozni sie przede wszystkim wielkoscia tych jak to okresliles "wiorow".

no i plyty pazdzierzowe byly laczone klejami na bazie wody, a MDF i HDF sa laczone w wiekszosci klejami na bazie zywicy (choc spotkalem tez wodniaki, glownie przy MDF). Ponadto przy HDF to cisnienie uzyte do wyprodukowania plyty jest juz naprawde konkretne, a ilosc surowca wieksza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A czy nie uważacie że sklejka lepiej się nadaje do obudowy? Po pierwsze jest ciensza, a po drugie wydaje mi się żę łatwiejsza w obróbce. Jedynie do podstawy, jak ktoś wcześniej wspomniał, można by było zastosowac płytę wiórową. A czy ktoś ma już jakiś projekt w ogóle na jakimś obrazku?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sklejka jest niewdzieczna. rozwarstwia sie to przy obrobce pilarka albo strzepi pod wyrzynarka. Ciezko tez jest to szlifowac. Nad MDF i HDF ma jedna zasadnicza przewage, daje sie wyginac zarowno na sucho jak i na mokro, na mokro zachowuje nadany ksztalt. jednak do budowy budy z drewna polecalbym raczej hdf (mimo ze nie uwazam wogole zeby robienie budy od podstaw mialo sens...ale to tylko moje zdanie).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

rozumim...

 

co do budowy z paździerzowej płyty i sklejki .. zobacz mojego moda na mojej stronce...

 

Sklejka faktycznie jest fajna bo cieńka... ale po wierceniu otworów, cieciu... sklejka się strzępi.. i trzeba potem pracować ostro ze szpachlą... Pozatym sklejka potrafi się zwichrować pod wpływem wody/wilgoci...

 

a jakie są najcieńsze płyty MDF/HDF do kupienia i ile za metr kwadraciany?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pelzak o ile dobrze pamietam, to HDF najciensze chyba 3 mm, natomiast MDF 6 mm. maxymalna grubosc to chyba w obu przypadkach 38 mm. Po prostu nie robimy z surowych plyt, tylko z juz gotowych laminowanych i nie pamietam jak to szlo. Dobra firma, i ma duzo przedstawicielstw na terenie calej polski to Kronospan, sa w praktycznie kazdym skladzie budowlanym a takze w markietach typo Ciastorama czy Obi. Cennika tez nie mam przy sobie a z glowy to nie bede kwot rzucal bo jeszcze sie wydurnie...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wcale ta sklejka nie jest taka zla.

Wedlug mnie jest bardzo fajna na obudowe :)

Oczywiscie nie mam porownania z HDF czy MDF bo z nich nic nie tworzylem.

Moge natomiast powiedziec ze sklejka jest fajna w obrobce i na niskich obrotach wyrzynarki wcale sie nie strzepi (no moze troszeczke :D).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dobry patent jest taki, ze zamiast brzeszczotu do drewna zakladasz brzeszczot do metalu. wtedy i na duzych obrotach sie nie strzepi, ciecie trwa dluzej, ale za to jak masz pewna reke i dobra maszyne to mozna zrobic otwor niemalze idealnie, co z kolei ogranicza dalsza obrobke (szlifowanie itp). Polecam brzeszczoty WolfCraft ze stali szybkotnacej, sa bardzo dobrej jakosci przy dobrej cenie, mozna czasem trafic na allegro. Do tego dobra maszyna i mozna cuda rzezbic...tylko ze mowie, robienie bydu z drewna wydaje mi sie robieniem sobie problemow, no i ogolnie nie lubie sklejki i wole plyte...

Edytowane przez Carl0s

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zaraz zaraz. czy te plyty MDF i HDF mają strukturę drewna? bo od roku planuję obudowę drewnianą (widze ze teraz sa dżezi ;P) (caly czas plany, niestety nic nie zrobilem jeszcze :( ) i chce by moja obudowa miala testurę drewna... to dla mnie dość wazne, a jeszcze dodatkowo jeden element o teksturze drewna mialby byc wyginany w ćwierćkole... a mowicie ze MDF ładnie sie wyginają, pasowaloby. ale jak jest z ich teksturą?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nazir co ty z ta kaszanka ?? :) obsesje masz?? :) Igomako jezeli chcesz zeby w twojej obudowie bylo widac ze jest z drewna to mdf i hdf sie do tego nie nadaje. absolutnie. ma jednolita barwe (z bliska mozna dostrzec ciemniejsze wiory) na pow nie ma zadnych sekow itp szkoda troche bo material jest wygodny w obrobce i gdyby tylko wygladal jak drewno to napewno bym nie malowal farba swojej przyszlej obudowy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale przeciez istnieja okleiny drewnopodobne lub wrecz nawet drewniane. ma to grubosc 2-3 mm i daje sie ksztaltowac. sa sprzedawane wersje "na gotowo" czyli z klejem na "lewej" stronie. przykleja sie to na goraco (np zelazkiem), pozniej szlifuje a na koncu lakier. po dokladnym zrobieniu i dobrym lakierze, nie ma nawet sladu ze to okleina, i tylko wprawne oko wylapie ze nasz powiedzmy drewniany komp to "fake"...a taki komputer z okleina mahoniowa, pomalowany kilkunastoma warstwami lakieru i na koncu wypolerowany na wysoki polysk to juz mogloby wygladac....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to zalezy np. od grubosci. od nawet 3 zlotych za metr kw. za okleine z drewna popularnego typu sosna, lipa, brzoza, do nawet 40 za metr za okleiny z drewna egzotycznego (wszelkiego rodzaju teak, mahon, i jakies tam afrykanskie drewna). bardzo ladna ze wzgledu na fakture jest okleina brzozowa, jest w miare miekka, bardzo fajnie sie szlifuje i dobrze przyjmuje lakier. No i cena jest dobra, ja dawalem 4.20PLN za metr za wersje z klejem.

 

 

KLIK:

http://www.fototapety.com.pl/catalog/index.php?cPath=33_35

Edytowane przez Carl0s

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Okleiny drewnopodobne - bleeeeee

Forniry - jak najbardziej!

Ale forniry to najlepiej klejem kostnym i z tym jest więcej zabawy, wiem coś o tym, bo z tatą, robimy dzwi. Fornir ładnie położony, pobejcowany i lakierowany to piękna żecz :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to moze być ciekawe to cieńkie MDF by mi sie przydało do budowania skomplikowanych kształtów.. A niech ktos mi powie jak taka płyta zachowuje się na krawędziach.. czy trzeba je czymś zaklejac żeby były ładne? Czy wystarczy oszlifować i jest gotowe do malowania?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jesli chodzi o to czy krawedzie trzeba szpachlowac to powiem ci tak:

Jesli kupujesz material w jakims markiecie budowlanym, to zazwyczaj mozesz go sobie dociac na dowolny wymiar bez dodatkowych oplat, a jest to o tyle wygodne, ze maja w takich markietach maszyny, ktore tna plyte z "obu stron", czyli od dolu jest mala tarczka podcinajaca, a pozniej od gory tnie juz normalna duza tarcza. w ten sposob krawedz jest wrecz idealna.

Jesli jednak zamierzasz to robic w domu, to zaopatrz sie w tarcze z jak najwieksza iloscia zebow, im wiecej tym lepiej...Osobiscie uzywam tarczy widiowej Hilti 250mm 100 zebowej (koszmar dentysty:P). Przy cieciu sklejki w zasadzie nie ma strzepow, przy mdf krawedz jest jak fabrycna

Edytowane przez Carl0s

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie



×
×
  • Dodaj nową pozycję...