Skocz do zawartości
CyraxFX

Onx ciekawy system

Rekomendowane odpowiedzi

NIe slyszalem o Onx. Za to slyszalem o QNX'ie. Jest to ciekawy sys, niestety ma klopoty z moim sprzetem (grafika). Jest szybciutki, jedna z jego wersji miesci sie na jednej dyskietce, a ma srodowisko graficzne, przegladarke, klienta poczty i inne ciekawe programiki. Z tego co wiem jest uzywany w przemysle, m.in w produkcji czekolady 8)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zalezy. wszystko oparte jest na mikrojądrze, więc spokojnie można upchnąć całą dystrybucję na jedej dyskietce :> 600 mb to głównie soft zajmuje.

Skoro tak to spróbuje ściągnąc

Przetestuje jeszcze go nie miałem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

QNX wymiata :> system w większoci napisany w asemblerze :> ta szybkoć... poza tym minimalne wymagania systemowe :>

 

happy QNX user ;>

w sumie to troche dziwne. rozwoj idzie raczej w kierunku przeciwnym - pisania w jezykach jak najwyzszego poziomu, a to ze wzgledu na mniejsze prawdopodobienstwo popelnienia bledu, ew. znalezieniu go i poprawieniu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja nie twierdze ze qnx nie jest napisaney w asm albo ze to zly system bo go nie widzielem. mowie tylko ze to wbrew tredowi jaki panuje (i troche wbrew zdrowemu rozsadkowi)

 

taniej jest kupic 2x szybszy sprzet niz zaplacic za napisanie 2xszybszego programu. szczegolnie przy tak krytycznych zastosowaniach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bzdura. I niech się wywali taki gorszy system. Tutaj główny nacisk postawiony jest na stabilność i jakość - choćby się paliło i waliło on musi działać.

nie zgadzam sie. wierze troche w to czego mnie ucza. sam przyznasz ze duzo duzo latwiej popelnic blad piszac w jezyku nizszego poziomu niz wyzszego. jak myslisz czemu java zdobyla swoja popularnosc i wypiera c++ pomimo mniejszej wydajnosci.

 

pomijajac przenosnosc. chodzi raczej o to ze nie mozesz samemu zwalniac pamieci. poza tym nie ma wskaznikow (zeby wlasnie nie wskazywaly na cos co zwolniles). czytalem ze 80% popelnianych bledow w programach to wlasnie 'wiszace' wskazniki. to wlasnie programisci piszacy dla przemyslu (c++, fortran !!) byli bardzo zadowoleni z nowosci pt "garbage collector". okazuje sie ze rozwiazanie to bylo stosowane w osrodkach akademickich (z tego co pamietam z wykladu) od polowy lat 70!!!!

 

wydaje sie ze rozwoj (a przynajmniej jego galaz) idze w kierunku jezykow deklaratywncyh (w skrocie: jak cos podstawisz pod zmienna to juz nie mozesz tego zmodyfikowac). wydaje sie to dziwne ale rzeczywiscie da sie cos w tym napisac ;]]]]

przykladem moze byc Prolog (wyrosl na gruncie badan nad AI) w ktorym to ucze sie programowac ;]]]. nie pamietam dokladnie ale jakas duza firma lotnicza (chyba lufthnansa czy jak to sie pisze) ma system rezerwacji biletow napisany w podobnym jezyku.

 

sam jezyk jest napisany w czesci w c zeby byl w miare wydajny.

 

podsumowujac chodzi mi o to ze

zgadzam sie ze jakies czesci (newralgicze) programow beda pisane w jezykach niskiego pozimu. moze tez rzeczywiscie nie zbyt rozbudowane programy sterujace rowniez.

jednak dla tak rozbudowanego tworu jakim jest so to chyba przesada (chyba ze jakies jego proste czesci w ktorych nie ma mowy o bledzie) zwlaszacza biorac pod uwage skalowalnosc (mozliwosc rozbudowy).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

... choćby się paliło i waliło on musi działać.

Działa i to jak działa :) kumpel wpada - "w co grasz? Quake 3...eee"

wyłączam grę - "co to ?!?". Mówię - QNX. Problem taki że trzeba mieć V3 albo Banshee żeby skorzystać z akceleracji pod Mesą. A nie tak dawno zrobili Violent Games Pack to doszedł m.in. UT. No ale w końcu to nie do gier system, tylko ja mam taki odchył że na wszystkim grać próbuję. Za to zapowiada się, że będzie słuzył on do czegoś więcej - poczytajcie dzisiejsze info na osnews.com albo od razu to http://www.qnxzone.com/readmore.php?news_id=231

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w sumie to troche dziwne. rozwoj idzie raczej w kierunku przeciwnym - pisania w jezykach jak najwyzszego poziomu, a to ze wzgledu na mniejsze prawdopodobienstwo popelnienia bledu, ew. znalezieniu go i poprawieniu.

I właśnie przez ten kierunek programy zajmują megabajty i ślamazarzą się nawet na wypasionym sprzęcie. A wszystko to przez to, że jesteśmy leniwi i nie chce nam się myśleć zbyt intensywnie podczas pisania programów.

 

Ostatnio zobaczyłem co dobry programista może zrobić gdy ma pomysły i umie je wykorzystać, gdy ktoś pokazał mi dema sceniczne o wielkości 64KB.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A wszystko to przez to, że jesteśmy leniwi i nie chce nam się myśleć zbyt intensywnie podczas pisania programów.

masz racje ale:

 

1. jestesmy tylko ludzmi (popelniamy bledy)

2. nie wszystko mozesz przewidziec (szczegolnie jesli chodzi o kwestie bezpieczenstwa systemu) [wynika z pkt 1]

3. dodanie jakiejs funkcji / mechanizmu do programu powinno wlasciwie skutkowac napisaniem calego programu (lub sporej jego czesci) od poczatku bo latwo wtedy o blad (jak troche programujesz to wiesz jak wyglada program 100 razy poprawiany bo pierwotnie mial robic troche cos innego ;]]]] ). co jest nie mozliwe bo ludzie sa leniwi (szczegolnie informatycy) [tez z 1]

 

Ostatnio zobaczyłem co dobry programista może zrobić gdy ma pomysły i umie je wykorzystać, gdy ktoś pokazał mi dema sceniczne o wielkości 64KB.

rzeczywiscie tez widzialem kilka niezlych (z jakiegos party z 2000 roku)

zaje* demka wykorzystujace directa 8 majace troche tekstur i muzyke i zajmujace 64 kilo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w sumie to troche dziwne. rozwoj idzie raczej w kierunku przeciwnym - pisania w jezykach jak najwyzszego poziomu, a to ze wzgledu na mniejsze prawdopodobienstwo popelnienia bledu, ew. znalezieniu go i poprawieniu.

I właśnie przez ten kierunek programy zajmują megabajty i ślamazarzą się nawet na wypasionym sprzęcie. A wszystko to przez to, że jesteśmy leniwi i nie chce nam się myśleć zbyt intensywnie podczas pisania programów.

 

Ostatnio zobaczyłem co dobry programista może zrobić gdy ma pomysły i umie je wykorzystać, gdy ktoś pokazał mi dema sceniczne o wielkości 64KB.

to spróbuj napisać np system obsługującu recepcje hotelową w asm szybciej niż w ciągu roku :-) a i tak mogę się założyć że tego nie zrobisz, właśnie dlatego że jest to za szczegółowe pisanie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taaa... tylko, że jak w hotelu program ci się zawiesi to nie wypierdoli w kosmos połowy miasta.

Wiesz miasto to jeszce pol biedy ale ewent skarzenie to juz grubsza sprawa.

 

Dzieki bogu ze nie wpadli na pomysl uzywania windowsa.

 

Pewnie do tego czasu cala ziemia by byla skarzona.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna uwaga. Jest to system czasu rzeczywistego uzywany w olbrzymiej ilosci maszyn w przemysle. calkiem sporo np. obrabiarek i centrow obrobczych na tym biega, bo najmniejsze wersje maja niecale 100 kilo...

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...