Sula Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Mniej zaawansowani czytelnicy być może wiedzą co to takiego OpenGl. Nie wchodząc w szczegóły ,jest to graficzne API czyli interfejs programowania aplikacji ,a w największym uproszczeniu odpowiednik DirectX. Pod OpenGl powstało wiele znanych tytułów takich jak Quake , Unreal Tournament , Neverwinter Nights i wiele innych ,jednakże od pewnego czasu jego rozwój został zachamowany i DirectX powoli zdobył nad nim przewagę w kwestii gier , ponieważ trzeba pamiętać ,że OpenGL jest szeroko używany w zastosowaniach przemysłowych i w nauce. Od pewnego czasu jednak rozwój OpenGl ruszył z miejsca ,głównie dzięki powstaniu grupy Khronos do której należą takie giganty jak AMD , Intel ,Nvidia ,Samsung czy Blizzard ,a także wielu innych (pełna lista tutaj ) . Owocem tych starań jest nadchodząca premiera OpenGL 3 ,która nastąpi pod koniec września - uporządkuje ona znacznie API OpenGL - pewien chaos i nieporządek powodowany sposobem jego rozwoju był jednym z argumentów przeciwników OGL. Po paru miesiącach od wydania OpenGL 3 (mówi się o 4-6) ,opublikowana zstanie koleja wersja ,która ma być wielkim krokiem naprzód pod względem możliwości OpenGL. Na pewno jest to dobra wiadomość dla wszystkich użytkowników komputerów i nie tylko , konkurencja w każdej postaci ,a w tym przypadku między DirectX a OpenGl przynosi korzyści użytkownikom końcowym ,zapewne ucieszą się z niej także uzytkownicy alternatywnych systemów operacyjnych gdyż OpenGL działa na wielu systemach i platformach takich jak Linux ,Windows , BSD ,a także jest używany na konsoli Playstation 3. Zródło: http://www.opengl.org/news/permalink/the_o...unced_opengl_3/ Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Pussik Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Bardzo przyjemny news. Ja w 3ds maxie pracuje w OpenGL, niestety ostatnio już tylko z sentymentu, a w 3ds max 9, nawet zabrakło trybu OpenGL. Co potwierdza fakt, że DX zdobywa przewagę. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sula Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Sierpnia 2007 (edytowane) Hmm zaskoczyłaś mnie trochę tą informacją o 3ds max.Nie wiedziałem ,że jest tak zle. Jednak miejmy nadzieje ,że trend się odwraca szczególnie ,że spotkałem się z opinią (którą potwierdziłem na oficjalnym forum opengl) ,że od dłuższego czasu atfrosmera w świadku opengl nie była tak dobra. Głównie ze względu na ponowne poważne zaangażowanie się wielu firm w prace na opengl i ich sporą ponoć dynamike :) Edytowane 13 Sierpnia 2007 przez Sula Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Xtreme Addict Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Sierpnia 2007 @Sula Pussik jest kobietą :wink: Jako kompletny laik powiem tylko tyle, że osobiście efekty renderowane za pomocą API OpenGL mi się bardziej podobały niż Directów. Szczególnie gra świateł i cieni :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawelekmal Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Pamiętam jak za wczesnych czasów cs'a się szpanowało, że gra się na open gl a nie na directx ;] Choć i tak nie wiem co było lepsze :D A to, że teraz będzie rywalizacja między directx i opengl to dobrze dla nas, będą bardziej się starać ;] btw. Raczej "zaskoczyła", nie widzisz ślicznego avataru? :P Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sula Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Sierpnia 2007 @Xtreme Addict - ups , w takim razie będzie trzeba poprawić posta :P @pawelekmal - wiesz to jeszcze o niczym nie świadczy :wink: Tak ,mi też zawsze bardziej pasował OpenGL , ten szpan w czasach Q1 i voodoo ,że się w ogóle wiedziało co to jest :wink: Poza tym mimo ,że w zasadzie teraz nie ma specialnych różnic w wydajności OGL i DX ,a także większość efektów można uzyskać na obu - to mi zawsze się wydawało ,że aplikacje pod OGL pracują wydajniej. Chociaż dla mnie najważniejsza jest interoperayjność , nie jest się ograniczonym jedynie do MS. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ULLISSES Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Sierpnia 2007 DX to tragedia przemysłu graficznego. OpenGL pamiętam od czasów Q1. Jakoś dużych zmian nie było a daje radę. Z DX to jest ciągle zawracanie gitary, bo karta musi obsługiwać, bo Vista, bo DX 10. Jedyna nadzieja, że pewnego dnia autorzy gier podziękują firmie MS i jej komercyjnemu DXowi na rzecz OpenGL. Mniej wersji, mniej problemów. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SGJ Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Karta musi obsługiwac efekty niezaleznie od tego czy to jest dx czy opengl. Inaczej mozna było nic nie robic i zatrzymac się na tym co było 10 lat temu. Nowy opengl ma umozliwiac to samo co DX10. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DiJo Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Sierpnia 2007 dla niektórych to jeszcze jest inna radośc ;) jak opengl zdobedzie większą popularnośc, to może wreszcie będzie wiecej gier na system spod znaku pingwinka :P :D Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sula Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Sierpnia 2007 To ,że DX odejdzie (przynajmniej w dającej się przewidzieć przyszłości) w niebyt można raczej zapomnieć - i wbrew pozorom być może nie byłoby to najszczęśliwsze rozwiązanie brak konkurencji = stagnacja. Lepszą alternatywą była by pewna dominacja(ponowna) OGL nad Dx ,a już najszczęsliwszym wyparcie Dx przez trzecie wieloplatformowe API lub "uwolnienie" na zasadach OpenSource Dx jednak trudno sobie wyobrazić taki scenariusz. Możemy jedynie liczyć ,że OGL powtórnie włączy się na poważnie w rozgrywkę na polu gier i zacznie efektywnie z Dx konkurować. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PelzaK Opublikowano 14 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 14 Sierpnia 2007 z prawie wszystkim co ma w nazwie OPEN jest ten problem, że skoro jest open to każdy coś tam skrobie, coś tam kręci, ma satysfakcję z wyrenderowanego trójkąta w przypadku ogl. Natomiast w MS, ludzie mają motywację bo dostają za DXy znaczące talary amerykański :) - stąd to chyba normalne, że komercyjne produkty są rozwijane non stop. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sula Opublikowano 14 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 14 Sierpnia 2007 (edytowane) Trochę chyba nie wiesz o czym mówisz. Programiści zatrudnieni przy tworzeniu OpenGL są opłacani i to calkiem dobrze. Zatrudniają ich największe swiatowe firmy z branży komputerowej ,do 2003(+-) r nawet MS nalezał do ARB ,który zajmuje(a w zasadzi zajmował) się OGL. OpenGL jest produktem jak najbardziej komercyjnym - te firmy nie przeznaczają na niego środków z dobroci serca tylko po to aby zarobić realne pieniądze. Chwilowe zamieszanie i spowolnienie rozwoju OGL wynikało z całkiem czegoś innego. Czasem wystarczy chwila czasu i chęci aby się czegoś dowiedzieć przed stawianiem nie do końca pradziwych tez Edytowane 14 Sierpnia 2007 przez Sula Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PelzaK Opublikowano 15 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 15 Sierpnia 2007 (edytowane) heh, ale skoro ma w nazwie open tzn ze jego źródła są całkowicie dostępne, więc każdy lepszy programista może zaraz stworzyć ogl 3.1. Nawet jeśli ekipa pracująca nad v3 jest opłacana, to widocznie znaczy że ktoś dojrzał sposób na zarobienie pieniędzy. Jakoś przez parę ładnych lat nikt się tym w ogóle nie interesował, a DX co chwilę ma nowe wersje. Z innej strony, dziwnie brzmi określenie komercyjne do otwartego oprogramowania. Taki user nie musi nic płacić nikomu bo może sobie sam przecież skompilować koda. Więc jest to taka komercja niehardkorowa raczej... Niestety nie mam chwili czasu ani chęci żeby doczytywać wszystko na kazdy temat a czasem też mogę się mylić w pewnych kwestiach co jest rzeczą naturalną - przynajmniej dla mnie :) Edytowane 15 Sierpnia 2007 przez PelzaK Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sula Opublikowano 15 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 15 Sierpnia 2007 Niestety muszę podtrzymać moją ocene twojej wypowiedzi. Jako ,że stworzyłem ten temat - postaram ci się kilka rzeczy choćby szczątkowo wyjaśnić. Prawdopodobnie powtarzasz zasłyszane terminy i ich znaczenie - w mocno nieścisły sposób. To ,że jakieś oprogranowanie jest "open" to nieznaczy ,że jest free i na odwrót. Oprogramowanie obu tych typów może być również jak najbardziej komercyjne - licencji jest całe mnóstwo. A teraz : heh, ale skoro ma w nazwie open tzn ze jego źródła są całkowicie dostępne, więc każdy lepszy programista może zaraz stworzyć ogl 3.1.Nie nie może. Nazwa i znak opengl są zastrzeżonymi znakami towarowymi. Poza tym OGL jest standardem przemysłowym - używany jest w przemyśle filmowym(kojarzysz Park Jurajski?) ,medycznym(jak myślisz za pomocą jakiego api renderowana jest grafika w tomografach komputerowych?) ,przemyśle maszynowym(wizualizacje prototypów urządzeń produkcyjnych) oraz w wielu innych dziedzinach. W związku z tym nawet gdyby jakiś zdolny porgramista zrobił forka OpenGl z wieloma nowymi funkcjami na własną rekę zdaloby mu to się psu na bude ,a także niekoniecznie musiało by działać na konkretnym hardware - powodów chyba tłumaczyć nie muszę. Nawet jeśli ekipa pracująca nad v3 jest opłacana, to widocznie znaczy że ktoś dojrzał sposób na zarobienie pieniędzy.Nie tylko nad v3 , od samego początku OpenGL był rozwijany przez firmy komercyjne i pracowników przez te firmy zatrudniane. Ja też nie mam czasu doczytywać na temat wszystkiego ,ale jeżeli czegoś nie wiem to wypowiadam się na dany temat ostrożniej. Nie mam ci za złe ,że robisz inaczej - jednak polecałbym poczytanie choćby podstaw na temat oprogramowania open source i terminów z tym oprogramowaniem związanych - nie jest ono tylko tym co się powszechnie sądzi. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
reborn_p Opublikowano 15 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 15 Sierpnia 2007 Cieszę się bardzo z wypowiedzi Sula - powinna rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące OGL, a także obalić kilka stereotypów dotyczących oprogramowania opensource. Wracając do tematu - wiadomość bardzo dobra, osobiście jestem wniebowzięty sportowaniem UnrealTournament na Linux'a. Jedyna sensowna gra, mam nadzieje, że z UT2007 będzie podobnie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Caleb Opublikowano 16 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 16 Sierpnia 2007 Nowy OGL przyda sie pewnie Id Software w ich nowym produkcie "Rage" - oni kochaja OGL ;] Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
caillain Opublikowano 16 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 16 Sierpnia 2007 Fajnie ze amd oficjalnie wspiera to acpi - moze doczekamy sie jego wiekszego wsparcia w catalystach? Jakis czas temu wzieto sie za optymalizacje obslugi ogl na radkach, ale bylo to pare mc-y temu a odtad w temacie cisza. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PelzaK Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Zgłoś Opublikowano 17 Sierpnia 2007 (edytowane) Niestety muszę podtrzymać moją ocene twojej wypowiedzi.masz do tego prawo :) Prawdopodobnie powtarzasz zasłyszane terminy i ich znaczenie - w mocno nieścisły sposób. To ,że jakieś oprogranowanie jest "open" to nieznaczy ,że jest free i na odwrót. Oprogramowanie obu tych typów może być również jak najbardziej komercyjne - licencji jest całe mnóstwo. nie wydaje mi się żebym powtarzał za kimś... to nie w moim stylu :). Mogę sie mylić, nie wykluczam, ale nie są bynajmniej przekopiowane czyjeś wypowiedzi. To, że opensource nie musi być darmowy to wiem, ale skoro jest open to każdy ma dostęp do źródeł... o to mi chodzi Nie nie może. Nazwa i znak opengl są zastrzeżonymi znakami towarowymi.no to nazwie to openGlut 3.1... nazwa jest tu mało istotna Poza tym OGL jest standardem przemysłowym - używany jest w przemyśle filmowym(kojarzysz Park Jurajski?) ,medycznym(jak myślisz za pomocą jakiego api renderowana jest grafika w tomografach komputerowych?) ,przemyśle maszynowym(wizualizacje prototypów urządzeń produkcyjnych) oraz w wielu innych dziedzinach.jakie to ma znaczenie? Ja też nie mam czasu doczytywać na temat wszystkiego ,ale jeżeli czegoś nie wiem to wypowiadam się na dany temat ostrożniej. Nie mam ci za złe ,że robisz inaczej - jednak polecałbym poczytanie choćby podstaw na temat oprogramowania open source i terminów z tym oprogramowaniem związanych - nie jest ono tylko tym co się powszechnie sądzi.Nie osądzaj ludzi po jednym poście.. tak brzmi jedno z przykazań, których się trzymam :) polecam także przysposobienie sobie takiej zasady. Wydaje mi się, że wypowiedziałem sie w miarę ostrożnie, choć doświadczenie pokazuje, że jeśli w danym temacie trafi się na osobę bardziej obeznaną to każdy błąd zostanie wypomniany z nawiązką - sam tak robię więc wiem :D. W kwestii opensourców muszę Ci zwrócić honor, więc chylę czoła. Edytowane 17 Sierpnia 2007 przez PelzaK Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...