Skocz do zawartości
azgan

Vertical Sync (v-sync) Znaczenie W Grach

Rekomendowane odpowiedzi

Jakie znacznie ma w grach synchronizacja pionowa V-Sync zwłaszcza na monitorach LCD ? Na jednej stronce znalazłem coś takiego:

 

V-Sync to relacja pomiędzy prędkością odświeżania twojego akceleratora 3D a prędkością odświeżania monitora. Prędkość odświeżania oznacza po prostu ile razy na sekundę monitor odnawia obraz, który widzisz na ekranie. Kiedy po raz pierwszy podłączasz swój nowiutki monitor, Windows zwykle automatycznie go rozpozna (plug-and-play) i ustawi domyślną prędkość odświeżania dla twojego konkretnego monitora - zwykle w okolicach 75Hz, czyli 75 klatek na sekundę. Ogólnie rzecz biorąc sprawa wygląda wtedy w ten sposób, że monitor ustawiony na 75Hz ogranicza tym samym prędkość odświeżania do 75 klatek na sekundę, ponieważ pozostają one ze Jsobą w bezpośrednim związku.

 

Dla większości programów i edytorów tekstu jest to akurat w sam raz. W rzeczywistości przy wartościach wyższych niż 75Hz ludzkie oko przestaje tak naprawdę nadążać i nie rejestruje niczego co jest szybsze. Polecałbym jednak zachowanie prędkości odświeżania 75Hz lub wyższej, ponieważ przy każdej niższej wartości możesz wyczuć coś w rodzaju "stroboskopu" na ekranie, kiedy niemal "widzi się" jak monitor odnawia obraz. Powoduje to zmęczenie oczu i silne bóle głowy po dłuższym korzystaniu z komputera.

 

No dobrze, ale jak to wszystko ma się do V-Sync?

 

Jak wyjaśniłem powyżej to ważne by zrozumieć na czym polega prędkość odświeżania, ponieważ pozwala ci ona uzyskać na monitorze najlepszy możliwy obraz dzięki temu, że możesz dostosować go w taki sposób by czerpać korzyści z najszybszej możliwiej prędkości odświeżania posiadanego akceleratora i tak płynnej pracy gier, do jakiej zdolny jest twój komputer. Im wyższa prędkość odświeżania, tym "szybszy" będzie twój akcelerator, a co za tym idzie tym płynniej będą chodzić gry. To jeden z powodów, dla których powinieneś ustawić prędkość odświeżania akceleratora na wyższą niż domyślne 75Hz w odrębnym oprogramowaniu dla sterownika, które masz zainstalowane we właściwościach Ekranu. Pamiętaj jednak, że najnowsze akceleratory 3D nadal są ograniczane przez moc procesora, co powoduje w pewnym sensie "blokadę" ze strony CPU podczas przetwarzania instrukcji z karty.

 

Zadajesz sobie pewnie pytanie "Dlaczego zatem po ustawieniu prędkości odświeżania na tak wysoką jaką zaleca producent miałbym się nią jeszcze kiedykolwiek przejmować?". Cóż, jeśli masz włączoną V-Sync, monitor nie jest w stanie dotrzymać kroku maksymalnej ilości klatek na sekundę osiąganej przez nowsze akceleratory w grach. W pewnym sensie monitor spowalnia twój akcelerator. No, więc dlaczego miałbyś się przejmować?

 

Prawda w reklamie. Wyłączenie V-Sync ma krytyczne znaczenie podczas testów faktycznej wydajności, ale włączenie V-Sync ma także krytyczne znaczenie dla jakości obrazu i działania gier.

 

Jedyny problem z wyłączeniem v-sync polega na skutkach dla jakości obrazu. Jeśli monitor nie jest w stanie dotrzymać kroku akceleratorowi, akcelerator zacznie wyświetlać na ekranie nowy obraz zanim zniknie poprzedni czego efektem jest "rozrywanie" tych dwóch obrazów. Oprócz wizualnego rozdarcia i tekstur, które się ze sobą nie pokrywają, mogą pojawić się inne anomalie obrazu, takie jak "rozmazywanie", które nie wpływa na szybkość gry, ale jej stronę wizualną czyni mniej powabną.

 

W większości przypadków 60fps wystarcza by grało się świetnie i to dlatego rozsądnie jest zostawić v-sync włączoną gdy nie przeprowadza się pomiarów szybkości. Ustaw jednak prędkość odświeżania tak wysoką jaka zalecana jest dla twojej rozdzielczości i to samo zrób dla ustawień odświeżania akceleratora. Zapewne uzyskasz prędkości odświeżania, które będą do przyjęcia (w zależności od komputera i karty graficznej), a także płynną grę i wizualną ucztę dla oczu.

Dołączona grafika

 

Po ostatniej wymianie sprzętu na to co mam w sygnaturce zauważyłem że mam dziwne problem z "rozrywaniem, migotaniem, falowaniem (nie wiem jak za bardzo to określić)" obrazu na monitorze LCD w niektórych grach. Zauważyłem że pomaga włączenie w sterownikach karty graficznej lub też w samej grze synchronizacji pionowej monitora (V-Sync). Niestety włączenie synchronizacji pionowej odczuwalnie zmniejszyło ilość klatek no i tez w niektórych przypadkach filiki (inta) gier spowalniają się dzieje się tak np. w Wiedźminie ale już np. w S.T.A.L.K.E. Shadow of Chernobyl przerywniki filmowe działają poprawnie. Spotkałem się też z przypadkiem gier a konkretnie BioShock gdzie V-Sync musi być włączona bo nakładają się na siebie obrazy a są też takie jak Call of Duty 4: Modern Warfare gdzie z góry ilość klatek jest ograniczona przez programistów i synchronizacja pionowa w tym przypadku nie ma już zbyt wielkiego znaczenia.

 

Gracie na ogól z włączonym czy wyłączonym V-Sync i jakie znaczenia ma ta opcja dla monitorów LCD ? Czy zalecane jest granie z synchronizacją pionową na monitorach LCD ? Jakie macie odczucia co do tej opcji ?

Edytowane przez azgan

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

V-sync jest dokładnie tym co zacytowałeś. Oczywiście najlepiej grać z włączonym o ile mamy mocny sprzęt bo ostro daje po fps :/

Ja z kuli słabego sprzętu gram z wyłączonym i przyzwyczaiłem się do łamania obrazu niestety.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to co zacytowałeś odnosi się zdaję się do monitorów crt - w lcd nie uświadczysz efektu stroboskopu - nawet przy odświeżaniu 60hz (a takie w crt daje mocno po oczach)

 

a co do samego v-sync - o ile ograniczenie do np 60 fps dla większości graczy nie zrobi różnicy, to problem polega na tym, że gdy karta generuje np 59 fps to na monitor trafia i tak 30 klatek na sekundę.

Osobiście gram z v-sync wyłączonym. Dopiero jeśli w danej grze pojawia się irytujące rozrywanie obrazu to włączam synchronizację. Do tego karty oferują funkcję tripple buffering która łagodzi objawy limitowania fps w grze i warto czasami z nią poeksperymentować.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

BZDURA KOMPLETNA

No wlasnie nie bzdura, bo klatki sa wysylane synchronicznie z odsiwezaniem (Vsync to nie tylko ograniczenie max fps), zeby nowa klatka nie trafila na ekran w polowie wyswietlania poprzedniej. Nie zawsze jest to obcinane do 30fps, czesto jest tez uzywana wartosc 45, ale generalnie chodzi o to, zeby ilosc fps miala wspolny dzielnik z odswiezaniem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no ja tez sie zainteresowalem tematem, ale dalej chcialbym pociagnac dyskusje, mam wlasnie taki problem z 'rwaniem' obrazu w grach i ... na filmach. To ze tak jest (a raczej bylo, no dobra - zlagodzilo :D - dzieki temu watkowi) w grach to rozumiem, ale dlaczego podobnie jest na filmach, przeciez tam z dvd czy divx leci juz stala liczba klatek/s i w dodatku w miare niska, kazdy monitor powiniene za tym nadazac. niestety jak sie okzuje nie moj :(.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z filmami jest problem tego typu, ze czesto maja fps 23.976 ktory nijak nie pasuje do odswiezania co szczegolnie widoczne jest przy poziomych ruchach kamery przy pokazywaniu krajobrazu. Mozna to zniwelowac przyspieszajac film do 25fps, co zreszta czesto stosowane jest przez TV.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z filmami jest problem tego typu, ze czesto maja fps 23.976 ktory nijak nie pasuje do odswiezania co szczegolnie widoczne jest przy poziomych ruchach kamery przy pokazywaniu krajobrazu. Mozna to zniwelowac przyspieszajac film do 25fps, co zreszta czesto stosowane jest przez TV.

hm ???

powiedz cos wiecej albo daj jakiegos linka.

co ma do tego czestotliwosc ze obraz ma 23.9 fps ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z filmami jest problem tego typu, ze czesto maja fps 23.976 ktory nijak nie pasuje do odswiezania co szczegolnie widoczne jest przy poziomych ruchach kamery przy pokazywaniu krajobrazu. Mozna to zniwelowac przyspieszajac film do 25fps, co zreszta czesto stosowane jest przez TV.

:blink: Pierwsze slysze, zeby filmy w TV mialy 25 fps...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

:blink: Pierwsze slysze, zeby filmy w TV mialy 25 fps...

PAL ma 25 fps (50 pół-obrazów), NTSC ~30 fps (~60 półobrazów), kino niemal 24 fps.

 

Filmy na DVD PAL są przyspieszone o 1/25 sek co prowadzi do zniekształcenia dźwięku ( podwyższenie dźwięków - np. głos ludzki jest wyższy niż w rzeczywistości itd. ).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kiedy karta potrafi wyświetlić średnio 60 fps , mamy odśw. 60 Hz i duże wahania fps to faktycznie może to być nieco mniej niż 60 wyśw. obrazów / sek ... ale będzie to np. 57-58 fps ... a nie jakieś "dzielniki" typu 45 lub 30 fps

Temat znam bardzo dobrze z własnych doświadczeń. Badałem to zjawisko swego czasu długo i namiętnie.

Sprawdzałem przy włączonym frapsem i gdy karta nie potrafiła renderować ponad 60 fps to spadało do 30 fps. Również subiektywnie szarpnięcia są duże. Pomaga jedynie włączenie potrójnego buforowania. Jak kolega wyjaśni takie zachowanie ?

Od razu mówię, że sprawa odnosi się generalnie do directx Nie dam głowy czy problem dotyczy opengl, ponieważ problemy miałem zawsze w directx.

Edytowane przez Leonidas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oj temat się rozbrykał :)

V-sync poprostu nie robi nic innego jak obcina wyswietlanie obrazu do odś . monitora.

Ustawimy 60 , mamy 60 klatek , ustawimy 75 mamy 75 , oczywiście o ile nasza karta jest w stanie tyle wysiwetlić , w przypadku gdy np . nasza karta daje w gierce 15 -26 a ustawimy v-sync a monitor chodzi na 60 to nic to nie zmienia.

A załączenie Vsync nie ma wpływu na spadki fps tylko ustala go na poziomie odśw. monitora.

Grająć w gierki polecam używanie synchronizacji - przynajmniej brak załamania obrazu.

A migotanie nie zależy od vsync a od odświeżania monitora , przy CRT 60Hz jest strasznie męczące ale na LCD już efektu migotania nie zauważymy przy takim odświeżaniu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

:blink: Pierwsze slysze, zeby filmy w TV mialy 25 fps...

Czlowiek sie uczy cale zycie, nie? ;) Standard PAL to 50 polobrazow na sekunde, czyli 25 pelnych klatek.

 

Nie prawda ! - nie ma żadnych "dzielników" ! - jak masz odświeżanie np. 60 hz i V-sync włączone a karta generuje 59 fps to zobaczysz całe 59 fps (chyba że są wielkie wahania fps o czym dalej). Kiedy przy włączonym synchronizowaniu wyrenderowana zostaje klatka to czeka na wyświetlenie zgodnie z "taktowaniem" 60 hz ... czyli jeśli masz 15 fps - wyświetli się 15 , masz 34 - wyświetli się 34, masz 58 - wyświetli się 58 (...)

Ciekawe, ze w powalajacej wiekszosci gier fpsy sa obcinane (owe "dzielniki" wlasnie)... jak widac teoria jak zwykle rozmija sie z praktyka ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czlowiek sie uczy cale zycie, nie? ;) Standard PAL to 50 polobrazow na sekunde, czyli 25 pelnych klatek.

Sam sie wkopalem, nie wiedziec dlaczego skojarzylem sobie fps filmu z iloscia "obrazkow" w TV..

Dokladniej chodzilo mi o to, ze na TV u nas ogladamy 50 "klatek" na sekunde. (25 gornych i 25 dolnych polobrazow).

Ech... ide sie chyba przewietrzyc.

Edytowane przez s0n1c

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chociażby demo NFS Pro Street. U mnie przy włączonej synchronizacji fraps wyświetla albo 31 fps albo 21 fps przy czym czuć rwanie obrazu przy zmianie ilości fps - średnio przyjemne. Aha i ustaw odświeżanie na 60 Hz (tak jak na moim lcd).

Ja się wcale nie dziwię, że nie odczuwasz tego efektu przy 100 HZ.

Edytowane przez Leonidas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spotkałem się też z przypadkiem gier a konkretnie BioShock gdzie V-Sync musi być włączona bo nakładają się na siebie obrazy a są też takie jak Call of Duty 4: Modern Warfare gdzie z góry ilość klatek jest ograniczona przez programistów i synchronizacja pionowa w tym przypadku nie ma już zbyt wielkiego znaczenia.

 

Gracie na ogól z włączonym czy wyłączonym V-Sync i jakie znaczenia ma ta opcja dla monitorów LCD ? Czy zalecane jest granie z synchronizacją pionową na monitorach LCD ? Jakie macie odczucia co do tej opcji ?

com_maxfps 125/250/333 - jedna z pierwszych komend ktora wpisuja gracze CoD po uruchomieniu, wiec trudno to nazwac ograniczeniem przez programistow, po jej wpisaniu Vsync ma duze znaczenie, dlatego trzeba w tej grze ustawic OFF, zeby moc grac plynnie - starzy wyjadacze beda wiedziec ocb, chociaz w cod4 jest to prawie nie odczuwalne jak w cod1/2 gdzie mialo to ogromne znaczenie

 

 

ja osobiscie staram sie grac na OFF, chociaz w niektorych grach sa wlasnie problemy z wyswietlanym obrazem wiec ustawiam na ON

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W czym problem pozostawić włączoną synchronizację i wpisać komendę com_maxfps <i tutaj częstotliwość odświeżania>

chocby w tym, ze engine cod, czyli q3 jest tak specyficzny, ze przy 125fps skacze sie wyzej i cala gra jest plynniejsza, a szybkie ruchy myszka nie sa opoznione i krotsze niz zaplanujemy, a w cod1/2 przy fps ponizej ~100-110 bron strzelala wolniej i trudniej bylo nad nia zapanowac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie ma co dalej dyskutować. Niektórych nie przekonasz.

Skoro u nich czegoś nie ma to znaczy, że to nie istnieje.

Nie ma to jak negować oczywiste fakty.

Jestem w stanie uwierzyć, że u niektórych użytkowników takie obcinanie ilości klatek nie występuje. Podejrzewam tylko, że mają oni włączone potrójne buforowanie i nawet o tym nie wiedzą.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kyle - moze rzeczywiscie masz włączone potrójne buforowanie? bo ja natrafiałem na efekt dzielników w każdej grze

Niestety nie mam kontroli nad tym w DX ale wątpię aby było domyślnie potrójne lub aby miało to jakieś znaczenie.

 

W demie Battlefield 2 mam to samo.

Dziwne ... ( mam co prawda full ale wątpię aby demo różniło się pod tym wzgl. od wersji pełnej ).

 

Dodam że mam sterowniki Catalyst 8.1 (+ATI Tray Tools) , kartę Radeon X1950PRO ... i w BF2 już sprawdzałem kilka razy ... dzielników jak nie było tak nie ma ... mogę patrzeć na jakiś obiekt nawet się lekko "kręcąc" celownikiem i mieć stałe np. 71 fps - dziwne

 

Synchronizacja na pewno włączona bo bez niej widzę jak się klatki "dzielą" ... a tutaj są calutkie niezakłócone .

 

Screen 1:

Dołączona grafika

 

... i tak sobie oscyluje w okolicach 95 fps

 

Dołączona grafika

... tu jak widać ~70

Edytowane przez Kyle

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zaczalem grac w dodatek do NWN2 i po wlaczeniu Vsync mi plynnosc siada totalnie, za to bez Vsync w tych samychscenach jest bez zarzutu.

 

IMHO Kyle masz wlaczone potrojne buforowanie, skoro we wszystkich grach Twoj komp zachowuje sie inaczej niz reszty...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zaczalem grac w dodatek do NWN2 i po wlaczeniu Vsync mi plynnosc siada totalnie, za to bez Vsync w tych samychscenach jest bez zarzutu.

 

IMHO Kyle masz wlaczone potrojne buforowanie, skoro we wszystkich grach Twoj komp zachowuje sie inaczej niz reszty...

Hmmm ... właśnie testowałem Doom 3 (OpenGL) - w sterach mam kontrolę nad buforowaniem (OpenGL) i ... są dzielniki !!!! ... niezależnie czy przy dwóch czy trzech buforach .... a cała gra ogólnie "dziwnie" się zachowuje ( są jakby "ślizgi" płynności )

 

Aby było ciekawiej to po wyłączeniu synchronizacji w grze i sterach też jest nierówna płynność (skoki) ... ale może w mniejszym stopniu + oczywiście "dzielenie" się obrazu - więc coś tutaj nie gra

 

Teraz sprawdzałem już po raz kolejny BF2 (DirectX) - nadal bez zmian czyli framerate "dowolny" :lol: a Doom 3 jak wyżej ...

Edytowane przez Kyle

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. A ja mam taki problem : Bez synchronizacji pionowej obraz strasznie mi sie rozwarstwia ( moze dlatego ze mam srednio 100 FPS przy odswiezaniu 60 hz ), a jak włącze Vsynca to z kolei mam input laga jakby, czyli obraz na ekranie reaguje z opóznieniem w stosunku do ruchów myszką... Spotkał się ktoś z tym ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. A ja mam taki problem : Bez synchronizacji pionowej obraz strasznie mi sie rozwarstwia ( moze dlatego ze mam srednio 100 FPS przy odswiezaniu 60 hz ), a jak włącze Vsynca to z kolei mam input laga jakby, czyli obraz na ekranie reaguje z opóznieniem w stosunku do ruchów myszką... Spotkał się ktoś z tym ?

To że się obraz dzieli bez synchronizacji to normalne ... ale dziwny jest ten lag po włączeniu synchronizacji. Napisz co za gra, jakie stery, czy masz potrójne buforowanie (to zwiększa trochę lag).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...