Bezan Opublikowano 13 Września 2010 Zgłoś Opublikowano 13 Września 2010 Pierwsze wodowanie Bezana Witam wszystkich. Wraz z rozpoczęciem prac nad obudową Antec P182 zacząłem pisać workloga i dokumentować zdjęciami(*) prace. Oto moje wyniki. Na pierwszy rzut oka buda dość kiepsko wygląda jeśli chodzi o możliwości WC, lecz po dokładniejszym przemyśleniu sprawy da się coś z niej wycisnąć. Zaznaczam, że będzie to mój pierwszy projekt WC i na pewno nie obejdę się bez błędów. * - zdjęcia raczej marnej jakości (słabe oświetlenie i kieszonkowy aparat) Aktualny konfig (na pierwszym zdjęciu ciut inny jeszcze): >> Intel C2D e7200 (lapped) @ 3,9GHz >> ASUS P5K-E WiFi >> A-Data Vitesta 1066+ 2x2GB >> Gigabyte GTX260 OC @ 700/2500 >> WD VelociRaptor WD1500HLFS + Samsung F3 1TB >> Enermax Modu82+ 625W >> Antec P182 Elementy do projektu WC w drodze: Obudowa wentyli na top: Koolance 3-Fan Radiator Shroud Wąż: Feser Złączki: - Bitspower - Bitspower G 1/4" Silver Shiny Temperature Sensor Stop Fitting - Koolance Nozzle Body, Brass (złączka na 5 wejść) Rez: XSPC Acrylic Dual 5.25" Bay Reservoir for Laing D5 Pompka: Swiftech MCP655 Bloki: - CPU: EK-Supreme HF High Flow - FULL COPPER - "FULL GOLD" - GPU: AquagraFX G200 Chłodnica: - Magicool Pro Slim Profile 1X120mm Radiator Panel: Scythe Kaze Server 5.25" W oczekiwaniu na części obudowa nabrała nowych kolorów. Jako, że standardowy kolor wnętrza do najpiękniejszych nie należy postanowiłem obudowę roznitować, pomalować na czarny mat i zanitować ponownie. Całość okazała się dość czasochłonna ale efekt nie jest najgorszy. Przy skręcaniu obudowy miałem do wyboru śrubki lub nity. Udało się dostać czarne nity, więc wybór padł na nie. Długo myślałem nad wentylatorami na górę i wyszło na to, że zostają moje Noctua NF-P12. Jako, że ten ich powiedzmy kremowy kolor kiepsko by wyglądał w czarnej obudowie i czarnym shroudzie na topie Noctua przeszła malowanie. Po 2 dniach suszenia zostały złożone i jak dla mnie wygląd lepszy od fabrycznego ;) Wciąż czekając na paczkę z częściami do WC zakupiłem: - Chłodnica: Swiftech MCR320-QPK - 3 srebrne grille - rozdzielacz 3PIN -> 4x3PIN - nożyce do węża - ThermoChill EC-6 UV Blue 1000ml ... tutaj parę dni przerwy ;) ... Doszła paczka! Przystępujemy do składania. Najpierw otwory pod shroud, żeby później łatwiej było zrobić dziurę pod chłodnicę. Wszystko już zaznaczone, wiercimy... a tutaj.... pierwszy problem:. Otóż okazuje się, że śruby od shrouda trafiają idealnie w blachęod płyty głównej a także z przodu w koszyk na napędy 5,25". Przesunąć nie ma jak. Jedyna opcja rozebrać częściowo obudowę i w paru miejscach dorobić otwory na śruby. Tutaj do akcji wkracza wiertło 13mm do misji specjalnych :) i efekt: Shroud przykręca się już bez problemów. Pora na wyrzynarkę i otwór na chłodnicę. Najpierw zostały zrobione otwory, żeby nie męczyć się w zakręcanie wyrzynarką: , następnie zabawa w wycinanie otworu i taki efekt końcowy (teoretycznie :P) . ... Tutaj następuje wstępne złożenie komputera i fatalne odkrycie. Otóż okazało się, że złączki z górnej chłodnicy trafiają idealnie w złącze prądowe płyty głównej. Nie ma żadnej możliwości przesunięcia chłodnicy. Jedyna opcja to obrócenie jej o 180 stopnie czyli złączki z przodu. Niestety nie miałem już sił na zdjęcia. Trzeba było dorobić kawałek blachy bo nie było do czego jej przykręcić. Chłodnica przykręcona. Tuż przed nią mieści się tylko zaślepka a panel musi iść poniżej. Ze względu na złączki chłodnicy trzeba było lekko zmodyfikować radiatorki w panelu. Zostały one odkręcone, wygięte i lekko skrócone. Teraz panel wchodzi na styk. Pod panelem zostają ostatnie 2 miejsca 5,25", które zabiera rez z pompką. Niestety na nagrywarkę nie ma już miejsca (w sumie i tak jej nie używam, więc to nie problem). Wszystko jest już złożone. Pierwsze zalanie było wodą destylowaną, żeby układ się przeczyścił i wykazał przecieki. Był jeden przy rezie. Złączki były za słabo dokręcone. Po 24h zmiana wody na ThermoChill. Na koniec jeszcze ostatni mod "more air in". Wyrzynarką zostały wycięte przednie kratki przed wentylatorami (tak, żeby dało się jeszcze założyć filtry). W tych malutkich powiedzmy drzwiczkach został wyłamany / odcięty co drugi poprzeczny plastik. Po tych modyfikacjach zdecydowanie więcej powietrza trafia do środka i dźwięk przedniego wentylatora jest ciut przyjemniejszy. Finalne fotki (postaram się kiedyś o lepsze) Z zewnątrz (jeszcze bez założonych przednich drzwiczek): Wewnątrz: Dlaczego wąż na GPU jest taki długi i na złączce 45? Otóż dlatego, że rez musi się wysunąć, żeby dolać wody lub zmienić obroty pompki. Kierując wąż w stronę reza jego długość wystarcza na styk by można było wykonywać te czynności. Możliwe ulepszenia: Z tego co widzę spokojnie mogę jeszcze włożyć chłodnicę 120 na dole na środku po stronie zasilacza (max 5cm grubości, żeby był luz). Po drugiej stronie jakiś wentylator typu slim. Jednak na chwilę obecną nie ma takiej potrzeby. No i temperaturki (w momencie pisania tego posta): CPU [idle]: 33C CPU [load]: 55C [OCCT - CPU:OCCT] (AC Thermalright TRUE: 75C) GPU [idle]: 36C GPU [load]: 50C (stock: 80C) Powietrze wchodzące do obudowy: 21C Powietrze tuż pod górną chłodnicą [idle]: 25.5C Powietrze tuż pod górną chłodnicą [load]: 26C Woda tuż przed chłodnicą [idle]: 27.5C Woda tuż przed chłodnicą [load]: 29C Dolna komora tuż za dyskami: 23.5C Wentylatory na chłodnicach 1000rpm. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stolara Opublikowano 13 Września 2010 Zgłoś Opublikowano 13 Września 2010 Pomaluj grille na czarno i daj czarne śruby na topie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Subvoice Opublikowano 14 Września 2010 Zgłoś Opublikowano 14 Września 2010 Wiesz... :) Ja to bym chyba najpierw poprzymierzał dokładnie, potem powiercił a na koniec pomalował. Kolejność jest czasem istotna. pamiętam jak wydłubałem fajny pleksiany top do bloku, wypiesciłem go a potem umierałem ze strachu przy wierceniu otworów na złączki i gwintowaniu ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 14 Września 2010 Zgłoś Opublikowano 14 Września 2010 Dosc toporna obudowa pod wc, ale dla chcacego ofc nic trudnego. Karta graficzna wyglada na troche wygieta btw. Jezeli chcialbys jeszcz poprawic efekt, bez oplotow na kable sie nie obejdzie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bezan Opublikowano 14 Września 2010 Zgłoś Opublikowano 14 Września 2010 Subvoice, przymierzane teoretycznie było ale jak się okazało nie do końca poprawnie ;) Na szczęście nic wielkiego się nie stało. Ot, ciut więcej roboty. aerial, rzeczywiście na zdjęciu karta dziwnie wygląda. Wieczorem sprawdzę czy to tylko zdjęcie czy blok ją wygiął. Nad oplotami pomyślę ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bezan Opublikowano 2 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 2 Lutego 2011 Mam pytanie do bardziej doświadczonych ;) Aktualnie (górna komora) jeden wentyl wprowadza powietrza od przodu, a 4 wypychają na zewnątrz (1 x tył, 3 x góra). Czy gdyby zmienić kierunek tych na górnej chłodnicy, żeby tłoczyły powietrze do środka lub część tłoczy a część wypycha coś by to zmieniło na plus w układzie? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zzizzy Opublikowano 2 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 2 Lutego 2011 (edytowane) Stworzy to niepotrzebne fluktuacje (zawirowania) ciepłego i zimnego powietrza, nie wspominając o tym, że działając przeciwko prawom fizyki wentylatory wdmuciach!ące od góry będą musiały pracować na większych obrotach, żeby osiągnęły odpowiednią wydajność, co równocześnie obniży nieco ich żywotność. Gdzieś tutaj były testy, poszukaj. Edytowane 2 Lutego 2011 przez zzizzy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 2 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 2 Lutego 2011 Lepiej przetestuj to, całkiem możliwe że temperatury spadną, bo wentylatory są znacznie silniejsze niż konwekcja (a zyskujesz nadmuch zimnym powietrzem z zewnątrz), co w praktyce może dać lepsze temperatury. Nie jest to trudne do sprawdzenia, więc nie ma co zgadywać. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bezan Opublikowano 2 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 2 Lutego 2011 (edytowane) aerial, rzeczywiście jedyna opcja to sprawdzić. Jednak to w weekend bo wymaga to odkręcenia shrouda a trochę roboty przy tym jest (strasznie kiepski dostęp). Mam jeszcze drugie pytanie. Chciałbym dołożyć chłodnicę 120 w piwnicy (od blaszki do kabli zasilacza mam spokojnie 6cm) i widzę 2 opcje: 1. Noctua NF-P12 + chłodnica 30mm (oba elementy po jednej stronie) 2. Scythe Slip Stream SLIM + chłodnica do 50mm (pionowa blaszka między chłodnicą a wentylem) edit... 3 opcja: wywalić pionową blaszkę z piwnicy i wstawić chłodnicę 40-50mm + Noctua ;) Ta blaszka coś dawała oprócz mocowania na wentyl? ;) Zakładając, że nie może to być głośne czyli Scythe byłby skręcony na 800-900 obrotów który wariant wygląda lepiej? Gruba chłodnica i delikatny powiew czy cienka chłodniczka i mocniejszy wentyl? Edytowane 2 Lutego 2011 przez Bezan Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 2 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 2 Lutego 2011 Po co ci w ogóle kolejna chłodnica? Sądząc po configu i temperaturach wody jakie masz, będzie bardzo mała poprawa po dołożeniu małej 1x120 (i czy w ogóle ma to jakiś sens, spadnie ci temperatura np. o 2 stopnie). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bezan Opublikowano 2 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 2 Lutego 2011 Masz rację, potrzeby takiej nie ma. Bardziej jest już tutaj myśl w stylu "co by tu jeszcze poprawić". Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
-=YoGi=- Opublikowano 3 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 3 Lutego 2011 SLIM na chłodnicę... Nie jest to najlepszy pomysł... A przynajmniej nie na chłodnicę takiej grubości... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bezan Opublikowano 28 Marca 2012 Zgłoś Opublikowano 28 Marca 2012 Ciepło się robi, czas odświeżyć temat mojego WC ;) Chciałbym nieco usprawnić jego działanie, a dokładniej zbić temperatury. Aktualnie układ wentylatorów jest taki: - górna chłodnica (3 x 120mm) i tylna (120mm) mają ustawione wentylatory na wyciąganie powietrza, - wentylator z przodu (120mm) doprowadza powietrze, - wentylator na dole (120mm) "przeciaga powietrze" przez dyski do zasilacza. Problem polega na tym, że za mało jest dojść powietrza i w LOAD wentylatory wciągają powietrze (z kurzem) każdym możliwym otworkiem. Dodatkowo radiatory dookoła procesora + pamięci są prawie gorące przez co powietrze tuż przed chłodnicą jest o 6 stopni wyższe niż przy wejściu do obudowy. Próbowałem odwrócić bieg wentylatorów w taki sposób, że góra i tył wciąga a przód wypuszcza. Plus, że w IDLE wewnątrz jest chłodniej. Niestety w LOAD wewnątrz kumuluje się gorące powietrze z chłodnic. Może macie jakieś sugestie? Ja widzę takie opcje: - modyfikacja boku i dodanie 2 x 140mm (lub inny wymiar) wyciągające (z grillem) lub wciągające (z filtrem magnetycznym) powietrze, - przeniesienie dysków z dolnej komory do górnej, zamiast dolnej wstawić chłodnicę 2 x 120/140 + wentylatory w bokach dla tej chłodnicy. (tylko czy kolejna chłodnica jest potrzebna?) Z góry dzięki za wszelkie sugestie :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 29 Marca 2012 Zgłoś Opublikowano 29 Marca 2012 (edytowane) Co do opcji, że robi się ciepło wewnątrz w konfiguracji która wciąga powietrze do środka przez chłodnicę. Masz chłodzenie wodne, to że powietrze w budzie jest ciepłe w niczym nie przeszkadza. Po to zakładałeś bloki, żeby właśnie nie musieć się tym przejmować. Sekcje zasilania które są chłodzone radiatorami, wytrzymują wielokrotnie większe temperatury niż są osiągalne w takiej obudowie, podobnie dyski, więc nie ma się czym przejmować. Przy chłodzeniu wodą, wystarczy minimalny przewiew, kluczowe elementy są chłodzone blokami, dla nich temperatura w obudowie nie ma najmniejszego znaczenia. Grafa mogłaby tutaj robić problemy jedynie, ale masz full covera, więc znów, problemu nie ma. Edytowane 29 Marca 2012 przez aerial Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...