Jump to content
tomekaa

List do Chipa!!!

Recommended Posts

Nie mogłem się powstrzymać i napisałem taki oto list do redakcji chip:

Czy moze mi Pan powiedzieć, jak możliwe jest że testowane przez Was coolery na procesory AMD, schładzają tak słabo procesory. Zwyczajnie na Areo 7+ lub Volcano 11 temeratura procesora nie powinna być wyższa niż 35 C. U Was w teście natomiast temperatury zaczynają się od 63 C, a kończą przy 80 C - zwycięsca testu Econo. Ja na swoim komputerze pracuje z Athlonem XP 1700+ i temp na jakiś Titanie - chyba najtańszy cooler na giełdzie, nie przekraczają 43 C.

Druga sprawa jest podobna, chodzi tym razem o zestawy chłodzenia cieczą. Temperatury procesora po kilku minutach obciążenia są dość wysokie, poza tym ich cena jest przerażająca.

Kto sobie pozwoli kupić zestaw do chłodzenia wodą za 1000zł - wyjątkiem jest CPC.

Kolejna sprawa, dlaczego nie zostały przetestowane bloki wodne ze stron:

http://www.mcs.pc.pl oraz http://www.bloki.republiak.pl, których wydajność jest o wiele lepsza a cena kilkakrotnie niższa???

I mam jeszcze jedno pytanie czy używaliscie pasty termoprzewodzącej???

 

Prosze o jakieś komentarze!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No wreszcie. Trzeba ich pożadni zbesztac zeby sie <span style="color:red;">[ciach!]</span>a wkoncu obódzili bo <span style="color:red;">[ciach!]</span>a nie można takiego kitu wciskac ludzoim .Człowiek kupuje takie gazety bo chce sie czegos dowiedziec i poradzic a tu taki chłam podaja .Trzeba temu zaprzestac do ciach!a jasnego .<span style="color:red;">[ciach!]</span>a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chip na twoje ostatnie pytanie na pewno odpowie tak:

Oczywiście, że nie gdyż chcieliśmy ocenić rzeczywistą wydajność testowanych rozwiązań chłodzących (chłodzenie wodą i powietrzem) i nie mamy zamiaru używać żadnych półśrodków.

Pozdrowienia redakacja CHIP.

Hehe - ciekawe czy tak będzie - trzeba poczekać na odpowiedź.

Pozdro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A może te cholerniki mierzyły w skali "FARENHAJTA". Tak czy siak jeżeli chłopakom takie wyniki powychodziły... No coż jak sie "eksperci" za coś wezmą to wyniki są zawsze przecudaczne. Pozdrawiam całą redakcje. Chociaż biorąc pod uwagę, że są z Wrocławia (AFAIR), a ja mieszkam w tym mieście to, aż wstyd, że mi i innym overclockerom z "Wrocka" taką siare robią :-P

PS. Panowie my na prawde znamy sie na rzeczy :-D.

PS2. A co to jest ten oveclocking tak w ogóle ??? :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie mogłem się powstrzymać i napisałem taki oto list do redakcji chip:(...)

I mam jeszcze jedno pytanie czy używaliscie pasty termoprzewodzącej???

 

Prosze o jakieś komentarze!!!

Chip na twoje ostatnie pytanie na pewno odpowie tak:

Oczywiście, że nie gdyż chcieliśmy ocenić rzeczywistą wydajność testowanych rozwiązań chłodzących (chłodzenie wodą i powietrzem) i nie mamy zamiaru używać żadnych półśrodków.

Pozdrowienia redakacja CHIP.

Hehe - ciekawe czy tak będzie - trzeba poczekać na odpowiedź.

Pozdro.

zgadzam sie z grzechem chip wymiata... :lol: :lol: :lol:

 

(...)

PS2. A co to jest ten oveclocking tak w ogóle ??? :-D

chyba jakias nowa kanapka z mcdonaldsa ;) :lol:

 

tomekaa moge wyslac twojego maila ze swojego adresu, moze mi szybciej odpowiedza ;) :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najeżdżacie na Chipa, a nawet chwilę się nie zastanowiliście. Może oni podają temperaturę wewnątrz rdzenia? Prawda jest taka, że jak czujnik na płycie głównej pokazuje 40*C to w samym srodku rdzenia może mieć spokojnie 60-70*, może nawet więcej. Zresztą przyjrzyjcie się testom cooloerów na tomshardware. Tam też mają temperatury w okolicach 50-80*.

ps. Dla pocieszenia: Maksymalna temperatura dla układów krzemowych to ponad 150*C

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najeżdżacie na Chipa, a nawet chwilę się nie zastanowiliście. Może oni podają temperaturę wewnątrz rdzenia? Prawda jest taka, że jak czujnik na płycie głównej pokazuje 40*C to w samym srodku rdzenia może mieć spokojnie 60-70*, może nawet więcej. Zresztą przyjrzyjcie się testom cooloerów na tomshardware. Tam też mają temperatury w okolicach 50-80*. 

ps. Dla pocieszenia: Maksymalna temperatura dla układów krzemowych to ponad 150*C

Moze spisali wyniki od Tomsa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

tkwadrat -> Tzn. prawdę powiedziawszy to twoje wytlumaczenie jest dobre... ale jeżeli CHIP tak zrobil to, to już jest glupota (czyt. skrajny profesjonalizm). Po jaką cholerę dawać wyniki z rdzenia, skoro prawie wszystkie polskie serwisy overclockerskie podają temperature bazującą o odczyt z płyty. Prosty użytkownik jak sobie wejdzie na stronę to mu się wszystko pomiesza (tu taki tem a tu taki). Tak więc fajnie, że w CHIPie pracują fachowcy i przykro, że... w CHIPie pracują fachowcy.

PS. Tak się zastanawiam czemu chłopaki nie zrobiły testu na równiku, biegunie i w strefie klimatu umiarkowanego. A do tego na pustyni, w dżungli Amazońskiej, i w Polsce. Przecież ten test jest nie obiektywny. Wiadomo na równiku bylyby wyższe temp., na biegunie byłyby niższe. No i nie wiadomo jak wilgotność wpływa na cooler. W końcu w puszczy Amazońskiej wysoka wilgotność...

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie rozumiem was zupelnie. myslicie ze uzdrowicie swiat?

imho jedyny sens takiego listy to mozliwosc wysmiania odpowiedzi (spowodowanej niewiedza) w takim topicu.

to ma taki sens jak wysylanie listy do billa gatesa, ze robi dziurawe oprogramowanie z licencjami na jego uzytkowanie conajmniej dziwnymi, czy tez skarga na mc donalds ze robi paskudne zarcie.

 

myslicie ze chip zwolni polowe redaktorow i zatrudni nowych, zeby pisali rzetelne recenzje, ktore dla zwyklego zjadacza chleba beda niezrozumiale. chip dawno przestal byc gazeta dla fachowcow (no chyba ze dobrych kilka lat temu bylem na tyle nie obeznany z tematem, ze wydawalo mi sie to co robili bylo fachowym podejsciem) wiec niech fachowcy sie nie dziwia ze nie ma tam podejscia do tematu takiego jak sobie zycza.

co by nie bylo to jest gazeta dla ludu i lud musi rozumiec. to musi ladnie wygladac i sie dobrze sprzedawac. a tresc merytoryczna liczy sie w mniejszym stopniu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie rozumiem was zupelnie. myslicie ze uzdrowicie swiat?

imho jedyny sens takiego listy to mozliwosc wysmiania odpowiedzi (spowodowanej niewiedza) w takim topicu.

to ma taki sens jak wysylanie listy do billa gatesa, ze robi dziurawe oprogramowanie z licencjami na jego uzytkowanie conajmniej dziwnymi, czy tez skarga na mc donalds ze robi paskudne zarcie.

 

myslicie ze chip zwolni polowe redaktorow i zatrudni nowych, zeby pisali rzetelne recenzje, ktore dla zwyklego zjadacza chleba beda niezrozumiale. chip dawno przestal byc gazeta dla fachowcow (no chyba ze dobrych kilka lat temu bylem na tyle nie obeznany z tematem, ze wydawalo mi sie to co robili bylo fachowym podejsciem) wiec niech fachowcy sie nie dziwia ze nie ma tam podejscia do tematu takiego jak sobie zycza.

co by nie bylo to jest gazeta dla ludu i lud musi rozumiec. to musi ladnie wygladac i sie dobrze sprzedawac. a tresc merytoryczna liczy sie w mniejszym stopniu.

Nie zwolni i nie zatrudni nowych. Chcemy poprostu wiedziec jakim sianem sie z tego wykreca. Sprzedawac to sie moze ale takie czasopismo jak chip powinno dbac w pewnym stopniu o jakosc tego co pisza. Jezeli uwazasz ze to co pisza jest niewazne to wszystko z dzialu nowosci jest <span style="color:red;">[ciach!]</span>a warte.

 

P.S. czy ktos napisal list o tych 2 takich samych coolerach??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Feluke:

1. nie twierdze ze wszytko co tam pisza to bzdury. akurat jesli chodzi o nowosci to sa suche fakty. tu sie akurat jedyny wysilek polega na przegladnieciu zachodnich strony hardware'owych.

2. wiem ze powinno dbac. ale jak takie czasopismo ma w powazniu swoich najwierniejszych czytelnikow! chodzi mi o prenumeratorow. dostawali oni swoj numer kilka dni po tym jak byl on juz w kioskach. kurde to wroclawskie pismo jest. wiem co mowie bo moj koles prenumerwowal jakis czas temu i zawsze ich za to wyklinal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No przesadzili troche z tymi temperaturami ale wy też.

 

Wg. mnie norma w każdym kompie kupionym temp. wewnątrz obudowy to około 30 stopni do tego delta temp czyli poweidzmy cooler ma 0.3C/W co przy mocy proca około 60W daje 18stopni celsjusza + temp otoczenia czyli 30 stopni czyli pod 50 podejdzie. Nie ma cudów nawet jeśli proc jest w trybie IDLE to i tak wydziela jakąś moc niech to będzie powiedzmy 1/3 całkowitej to da nam zawsze te min 36 stopni na CPU.

Ale jak pisał tkwadrat temp rdzenia może być ciut wyższa - kilka stopni.

 

Nie wiem jakim cudem na AC mozna zejść poniżej temp otoczenia (dot podpisu Velosa .. jak zmieni to podam że minimalną ma 26.5stopnia dla CPU) no cóż LOL. Nawet jeśli masz płyte na wierzchu to jest niemożliwe. Masz cośz czujnikiem zrąbane.

 

Te 0.3C/W to jest naprawde niezły wynik to Zalman 7000 w trybie medium. A teraz taki Titan TTC-D5TB ma C/W na poziomie 0.4 czyli sobie pomnożcie koło 54 powinno być jak nic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W związku z uwagami dotyczącymi testu coolerów i bloków wodnych opublikowanego w numerze 9/2003 CHIP-a postaram się odpowiedzieć na powtarzające się pytania.

 

 

1. W czasie testów postępowaliśmy zgodnie z instrukcja montażu (o ile ona była dołączona do zestawu) lub jeśli nawet nie to zawsze ściągaliśmy folie zabezpieczającą z radiatora. Jest to dla nas tak samo oczywiste jak i dla Was. Zwracaliśmy uwagę na dokładny montaż zestawów chłodzących, nie tylko ze względu na chęć uzyskania rzetelnych wyników, ale także żeby zminimalizować ryzyko uszkodzenia sprzętu.

 

2. Używaliśmy pasty termoprzewodzącej – jeśli była w zestawie to tej dołączonej. W innym przypadku stosowaliśmy popularną białą pastę silikonową o dobrych parametrach przewodnictwa cieplnego. Pastę nanoszono na jądro testowanego CPU w ilości wystarczającej do zakrycia rdzenia procesora.

 

3. Do testów używaliśmy w przypadku wentylatorów pod AMD – Athlona XP 2000+. Bardzo ważne – bazującego na jądrze Palamino 0,18 mikrona. Jest to CPU który idealnie spełniał rolę grzałki. Z powodu jego awarii do testów chłodzenia wodnego musieliśmy zastosować innego Athlona – 1800+ jednak wykonany był w tym samym wymiarze technologicznym – 0,18 mikrona. Wątpliwości i zarzuty co do zbyt wysokiej jego temperatury są niezasadne i wynikają pewnie z faktu, iż część użytkowników korzysta z nowszych procesorów AMD wykonany w technologii 0,13 mikrona. Układy wykonane w technologii 0,13 mikrona charakteryzują się znacznie niższą temperaturą pracy niż te starsze, wykonane w wymiarze 0,18. Tak wiec nie było błędu montażu czy złego BIOS-u. Celowo zastosowaliśmy procesory wydzielające jak największe ilości ciepła i to zarówno dla zestawów chłodzących procesory firmy AMD, jaki i Intela.

 

4. Niższa temperatura radiatorów w stosunku do wskazań temp. wnętrza obudowy wynikała z kilku powodów.

Najważniejszym jest umieszczenie czujnika temp. płyty głównej w pobliżu radiatora CPU i regulatorów napięć, które to elementy wydzielają ciepło. Warto też zauważyć iż test odbywał się w klimatyzowanym pomieszczeniu gdzie utrzymywano stałą temperaturę na poziomie 21-22 stopni C. Przy otwartej obudowie wysoki radiator procesora z pewnością miał lepszy dostęp do chłodniejszego powietrza niż czujnik ukryty w zakamarkach płyty głównej. Stad brały się różnice pomiędzy wynikami pochodzącymi z czujnika płyty i bezdotykowego pomiaru pirometrem. Pomiar temperatury radiatora przeprowadzaliśmy na jego górnej powierzchni. Celem tego pomiaru było zweryfikowanie tego co pokazuje czujnik płyty głównej. Niestety te ostatnie – w zależności od płyty i BIOS-u – pokazują czasem niezbyt dokładne wartości.

 

5. Porównanie rozwiązań chłodzących cieczą dotyczyło kompletnych zestawów oferowanych jako cały produkt. Wiemy, że na rynku dostępnych jest szereg komponentów, z których można samodzielnie skompletować porównywalny a nawet być może lepszy zestaw chłodzenia wodnego.

 

Jednak w jaki sposób mieliśmy wybrać jakiej chłodnicy użyć w komplecie z jaką pompką czy też blokiem? Ilość możliwych kombinacji takich komponentów z pewnością uniemożliwiłaby wykonanie pomiarów i skończenia testu w ograniczonym czasie. Dlatego interesowały nas zestawy GOTOWE i KOMPLETNE – sprzedawane jako całość, a nie komplety składane z komponentów z których można skompletować niemal nieograniczoną liczbę zestawów.

 

6. Co do poziomu hałasu generowanego przez zestawy.

 

Do pomiarów stosowaliśmy fonometr, było on umieszczany w odległości około 1 metra od źródła dźwięku (wentylatora). Pomiar odbywał się zamkniętym pomieszczeniu (nie było one specjalnie wyciszone – poziom tła wynosił 31-33 dbA).

Generalnie wyniki tego pomiaru pokazują jak dalekie od prawdy są często deklarowane przez producentów parametry natężenia dźwięku. Jeśli ktoś woli zawierzyć danym producentów, a nie naszym wynikom praktycznych pomiarów – to ucierpieć mogą na tym tylko jego uszy.

 

Mam nadzieje ze powyższe uwagi rozwieją wszelkie wątpliwości.

 

pozdrawiam

Krzysztof Sokołowski

CHIPLab

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wooooo! Odpowiedź z Chipa :)

 

Doskonale wszyscy wiemy, że chodzi o procesor 0,18 mikrona, ale to nie tłumaczy tak wysokich temperatur! Zwłaszcza, że procesor nie był kręcony! Nie wiem jakim cudem nawet na najsłabszym coolerku można osiągnąć 80C po 7 minutach, a co dopiero na V11!

Niestety takie tłumaczenie mnie nie przekonuje...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak wogule to uzywanie roznej pasty to tez troche nie obiektywne. Pasta lub jej brak potrafi zmienic temperature o 5-10*C Wiec lepiej jesli na kazdy cooler przypadala ta sama pasta i jej ilosc.

Przeciez uzywali "popularną białą pastę silikonową o dobrych parametrach przewodnictwa cieplnego" wiec uzycie bardzo dobrej pasty na bazie srebra mogla by obnizyc temp. o max 4 stopnie.

IMHO dalej sadze ze temperaturki sa strasznie wysokie nawet jak na Palamino 0,18 tym bardziej ze nie krencony i ze standardowym napieciem

Share this post


Link to post
Share on other sites

3. Do testów używaliśmy w przypadku wentylatorów pod AMD ? Athlona XP 2000+. Bardzo ważne ? bazującego na jądrze Palamino 0,18 mikrona. Jest to CPU który idealnie spełniał rolę grzałki. Z powodu jego awarii do testów chłodzenia wodnego musieliśmy zastosować innego Athlona ? 1800+ jednak wykonany był w tym samym wymiarze technologicznym ? 0,18 mikrona. Wątpliwości i zarzuty co do zbyt wysokiej jego temperatury są niezasadne i wynikają pewnie z faktu, iż część użytkowników korzysta z nowszych procesorów AMD wykonany w technologii 0,13 mikrona.

Yyyy, Ja mam palomino (0.18, jakby co) 1700@2000+, cooler spire falcon rock@3000RPM, i przy temperaturze otoczenia 25*C nie udało mi się przekroczyć 56*C na procesorze, i to po 1 godz. CPU burn, ustawionego na high-priority. Pasta titan silver, otwarta obudowa, pomiar z czujnika pod socketem (SL-75KAV)

 

Mam nadzieje ze powyższe uwagi rozwieją wszelkie wątpliwości.

Jakoś właśnie nie bardzo ;]]]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


Aktualności

Artykuły



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.