bleidd Opublikowano 17 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 17 Maja 2009 (edytowane) masz rację, ale jest taki drobny szkopuł, że w zadaniu nie pisze, którego stopnia jest pierwiastek, więc masz to sprawdzić, z resztą podałem treść zadania Sprawdź czy liczba a jest pierwiastkiem wielomianu W(x). Jeśli tak, określ krotność pierwiastka. więc jeśli pierwiastek jest 3-krotny (tego nie wiemy) więc trzeba podzielić przez (x-4) (czy jest 1-stopnia), (x-4)^2 (czy jest drugiego stopnia), (x-4)^3 (czy jest 3-stopnia), (x-4)^4 (czy jest 4-stopnia, i tu nie wychodzi więc pierwiastek jest 3 stopnia). Edytowane 17 Maja 2009 przez Trofix Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stivo Opublikowano 17 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 17 Maja 2009 (edytowane) To jak Ci nie wyjdzie w ostatnim dzieleniu, to masz już k-krotność pierwiastka.. Edytowane 17 Maja 2009 przez stivo Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bleidd Opublikowano 17 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 17 Maja 2009 eh tyle to i ja wiem, pytam czy nie ma prostszego sposobu bo dzielić wielomian 4 razy to troche schodzi mimo wszystko Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stivo Opublikowano 17 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 17 Maja 2009 (edytowane) Dzielenie wielomianów przecież jest dość proste, a z każdym krokiem przecież coraz mniej liczenia. ---EDIT--- down: Fakt, Horner to najlepsze rozwiązanie, kiedyś tylko z niego korzystałem (jak mnie jeszcze matmy uczyli), ale wyleciał mi zupełnie z głowy.. Edytowane 17 Maja 2009 przez stivo Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krysti@n Opublikowano 17 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 17 Maja 2009 (edytowane) Takie dzielenie najlepiej robic za pomoca schematu hornera, bardzo ladnie wychodzi. Edytowane 17 Maja 2009 przez Krysti@n Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pablopawel Opublikowano 17 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 17 Maja 2009 (edytowane) Jeżeli ktoś mógłby pomóc to byłbym bardzo wdzięczny: "Znajdź wszystkie n, dla których n!+3 jest kwadratem liczby naturalnej" Pozdrawiam i czekam na odp. P.S aha wszystkie lczby mają być całkowite dodatnie. Edytowane 17 Maja 2009 przez pablopawel Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dobo90 Opublikowano 17 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 17 Maja 2009 (edytowane) Mam pytanie odnośnie wielomianów. Liczna a to k-krotny pierwiastek wielomianu w(x) wtedy i tylko wtedy, gdy wielomian W(x) jest podzielny przez (x-a)^k ale nie jest podzielny przez (x-a)^k+1. I teraz jeśli mam takie zadanie: Sprawdź czy liczba a jest pierwiastkiem wielomianu W(x). Jeśli tak, określ krotność pierwiastka. I jeśli liczba a to 4 i będzie ona 3-krotnym pierwiastkiem wielomianu to mam ten wielomian podzielić przez (x-4), (x-4)^2, (x-4)^3 i (x-4)^4 ? To przecież zejdzie strasznie długo... do tego nawet nie znam wzoru na (x-4)^4 (wiem, można to zrobić trójkątem Pascala) ale jednak chyba da się to zrobić szybciej, prościej ? Z twierdzenia wynika, ze wystarczy podzielic przez (x-4)^3 i (x-4)^4. W pierwszym dzieleniu powinienies uzyskac reszte rowna 0, a w drugim reszte rozna od zera. // oops, sry nie widzialem odpowiedzi :( Edytowane 17 Maja 2009 przez d0b0c0p Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bleidd Opublikowano 17 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 17 Maja 2009 Takie dzielenie najlepiej robic za pomoca schematu hornera, bardzo ladnie wychodzi.A czy schemat Hornera nie dotyczy tylko dzielenia przez dwumian (x-a) ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stivo Opublikowano 17 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 17 Maja 2009 Tak, ale chyba nie zamierzasz dzielić przez (x-a)^k, k={1,2,...} Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bleidd Opublikowano 18 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 18 Maja 2009 (edytowane) a jak inaczej ?? a chyba kapuje podzielić przez (x-4) W(x) to co wyjdzie znów przez (x-4) i tak aż do momentu aż będzie wychodzić 0 i liczba dzieleń to krotność? dobrze myślę? Edytowane 18 Maja 2009 przez Trofix Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krysti@n Opublikowano 18 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 18 Maja 2009 dobrze :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stivo Opublikowano 18 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 18 Maja 2009 O tym właśnie pisałem w moim pierwszym poście ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bleidd Opublikowano 18 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 18 Maja 2009 Jak zapisać wzorem liczby podzielne przez 5 i dające resztę 2? Bo mam zadanie: Suma 100 kolejnych liczb naturalnych, które przy dzieleniu przez 5 dają resztę 2 = 30950. Wyznacz największą i największą z tych liczb i nie wiem jak się za to zabrać :/ Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mac' Opublikowano 18 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 18 Maja 2009 5x+2 x należy do naturalnych Potem ciąg arytmetyczny. Robiłem podobne przed maturą, nawet nie wiem czy nie takie samo. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
grzechuk Opublikowano 18 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 18 Maja 2009 30950=(2x+99*5)*100/2 gdzie x najmniejsza liczba Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dr No Opublikowano 18 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 18 Maja 2009 Zapisz pierwszy wyraz ciągu: a_1=5*x+2 jako, że: a_(k+1)=a_k + 2 to tej podstawie a_100=5*x+2+99*5=5x+497 suma ciągu to S=(a_1 + a_100)*100/2 = 30950 Czyli dalej: S=(10*x+499)*50=500*x+24950=30950 z tego x=(30950-24950)/500 = 12 a_1=5*12+2=62 a_100=557 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bleidd Opublikowano 19 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 19 Maja 2009 Dzięki, jeszcze jedna rzecz z wielomianów. Miałem się zapytać nauczycielki ale dziś jej nie było a jutro mam z tego sprawdzian :/ Np. jakie dać założenia (chodzi o wzory Vieta oraz deltę), żeby wielomian x^4 + (1 - 2m)x^2 + 2m^2 + 1/4 = 0 nie miał rozwiązań. ja robiłem tak, że przyjmowałem, że "z" = x^2 i wychodziła f. kwadr. potem delta < 0 i przedział wyszedł od (-niesk., -1) u (1, +niesk) ale ma wyjść x należy do R (rzeczywistych). Nie wiem skąd to wyszło... nie wiem jakie nawet dać założenia, sama delta mniejsza od zera nie wystarczy? albo jakie założenia, żeby wielomian miał 3 rozwiązania w tym dwa dodatnie? albo jakie żeby miał 4 rozwiązania.. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dobo90 Opublikowano 19 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 19 Maja 2009 (edytowane) Dzięki, jeszcze jedna rzecz z wielomianów. Miałem się zapytać nauczycielki ale dziś jej nie było a jutro mam z tego sprawdzian :/ Np. jakie dać założenia (chodzi o wzory Vieta oraz deltę), żeby wielomian x^4 + (1 - 2m)x^2 + 2m^2 + 1/4 = 0 nie miał rozwiązań. ja robiłem tak, że przyjmowałem, że "z" = x^2 i wychodziła f. kwadr. potem delta < 0 i przedział wyszedł od (-niesk., -1) u (1, +niesk) ale ma wyjść x należy do R (rzeczywistych). Nie wiem skąd to wyszło... nie wiem jakie nawet dać założenia, sama delta mniejsza od zera nie wystarczy? albo jakie założenia, żeby wielomian miał 3 rozwiązania w tym dwa dodatnie? albo jakie żeby miał 4 rozwiązania.. W tym pierwszym zadaniu zapomniales o jednym przypadku. Faktycznie wielomian nie bedzie mial rozwiazan jesli delta jest < 0. Jednak istnieje takze drugi przypadek gdy delta >= 0 i pierwiastki rownania t^2 + (1 - 2m)t + 2m^2 + 1/4 są ujemne (czyli warunki t1 + t2 < 0 i t1 * t2 > 0). Jest tak poniewaz gdybys wyliczal pierwiastki wielomianu z zalozenia, ze x^2 = t, a t < 0 nie uzyskal bys zadnych rozwiazan (pierwiastek musi byc >= 0). // poprawione A co do drugiej rzeczy. Zazwyczaj z rownaniami, gdzie dwa rozwiazania maja byc dodatnie rownanie jest w postaci wielomianu trzeciego stopnia, w ktorym da sie wyciagnac x przed nawias. Wiec, masz juz jedno rozwiazanie. A rownanie kwadratowe ma miec dwa dodatnie rozwiania, wiec delta > 0, x1 * x2 > 0 i x1 + x2 > 0. Raczej sytuacja z rowaniem dwukwadratowym (= da sie podstawic t = x^2) jest tu niemozliwa. Co do 4 rozwiazan, to domyslam sie, ze bedzie to rownanie dwukwadratowe i wtedy delta < 0 i obydwa rozwiania musza byc dodatnie, poniewaz da sie z nich wyciagnac pierwiastek. Np. x^2 = 4 lub x^2 = 2 - stad x = 2 lub x = -2 lub x = -sqrt(2) lub x = sqrt(2). Edytowane 19 Maja 2009 przez d0b0c0p Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzysiek92 Opublikowano 25 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 25 Maja 2009 Panowie, pewnie zupełna ciach!ła, ale nie mam pojęcia od której strony się w ogóle za to zadanko zabrać (podejrzewam, że jakiegoś wzoru mi brakuje :P ): Oblicz masę Ziemi wiedząc, że: Satelita telekomunikacyjny krążący po orbicie geostacjonarnej o promieniu R=4,22*10^7m obiega Ziemię w czasie T=23h 56 min. W sumie wynik jest rzeczą drugorzędną, byłbym wdzięczny, gdyby ktoś mi wytłumaczył, jak to ugryźć ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hary Opublikowano 25 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 25 Maja 2009 http://fizyka.biz/448_grawitacja.html Tam masz wszystko co potrzebne :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzysiek92 Opublikowano 25 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 25 Maja 2009 Ooo, dobry link, dzięki :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mr^_^max Opublikowano 25 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 25 Maja 2009 W tablicach fizycznych zawsze brakowało mi wzoru właśnie na prędkość liniową <_< Panowie, polećcie mi jakąś księgę do analizy zespolonej. Głównie szeregi + całki. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dr No Opublikowano 26 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 26 Maja 2009 F. Leja - Funkcje analityczne (w nowych wydaniach to się chyba nazywa po prostu Funkcje zespolone), naprawdę świetna książka, a takie elementarne przykłady rozwiązane są w Krysickim i Włodarskim Tom 2. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
themichals Opublikowano 29 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 29 Maja 2009 "Zbuduj obwod skladajacy sie z zarowki, diody polprzewodnikowej i baterii (4,5V) połączonych szeregowo. Nastepnie te sama diode podlacz ponownie do obwodu, zmieniajac jej bieguny. Zapisz wynik z obserwacji." To jest moja praca domowa. Ciekawe tylko skąd mam zrobić taki obwód w domu. Na lekcji był puszczony tylko filmik o LEDach. Niestety nic z niego nie można wywnioskować. Wiem tylko, że muszę narysować coś takiego. Problem zaczyna się przy opisywaniu go. Kiedy świeci żarówka, a kiedy dioda. Zastanawiam się też czym różni się dioda ze strzałkami, od tej bez strzałek(rysunki pod obwodami). Mogę liczyć na waszą pomoc ? opis rys. 1 Łącząc biegun dodatni diody półprzewodnikowej z biegunem dodatnim źródła prądu elektrycznego – baterią(4,5 V), a biegun ujemny diody półprzewodnikowej z biegunem ujemnym źródła prądu elektrycznego dioda półprzewodnikowa zaczyna świecić. Żarówka znajdująca się w obwodzie również zaczyna świecić. - czy to co napisałem jest w ogóle prawdą ? :wink: Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dr No Opublikowano 29 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 29 Maja 2009 (edytowane) Dioda ze strzałkami to dioda LED, a w Twoim zadaniu nie ma słowa o diodzie LED. Raczej chodzi o to, żebyś napisał przy jakim kierunku podłączeniu diody żarówka się świeci, a przy jakim nie. Ogólnie z rysunków wynika że na (1) żarówka będzie świecić a na (2) nie, bo dioda jest podłączona w kierunku zaporowymi. Jeszcze należy mieć na uwadze napięcie na diodzie, żeby nie poszła z dymem, ale to już raczej nie jest przedmiotem tego zadania. Ogólnie tu jest wszystko prosto wyłożone: http://www.elportal.pl/ea/diody.html Edytowane 29 Maja 2009 przez Dr No Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
themichals Opublikowano 29 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 29 Maja 2009 Ok, wielkie dzięki :) CZy mógłbyś zerknąć na to co napisałem ? rys. 1 Łącząc biegun dodatni diody półprzewodnikowej z biegunem dodatnim źródła prądu elektrycznego – baterią(4,5 V), a biegun ujemny diody półprzewodnikowej z biegunem ujemnym źródła prądu elektrycznego dioda półprzewodnikowa zaczyna świecić. Żarówka znajdująca się w obwodzie również zaczyna świecić. rys. 2 Łącząc biegun dodatni diody półprzewodnikowej z biegunem ujemnym źródła prądu elektrycznego – baterią(4,5 V), a biegun dodatni diody półprzewodnikowej z biegunem ujemnym źródła prądu elektrycznego dioda półprzewodnikowa nie świeci. Żarówka znajdująca się w obwodzie również nie świeci, ponieważ dioda przewodnikowa przy takim połączeniu blokuje przepływ prądu. Wszędzie te diody mają byc bez strzałek ? Gdzie mam zaznaczyć na rysunku, że napięcie źródla prądu to 4,5 V ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dr No Opublikowano 29 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 29 Maja 2009 (edytowane) Po pierwsze dioda w Twoim zadaniu nie świeci i świecić nie będzie bo nie jest diodą LED. Pojęcie diody nie odnosi się tylko do elementu, który w odpowiednich warunkach świeci, więc utożsamienie diody z "lampką" jest błędne. A reszta może być Edytowane 29 Maja 2009 przez Dr No Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sbchp250 Opublikowano 30 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 30 Maja 2009 (edytowane) Mam do rozwiazania pewne zadanko w exelu... proste.. ale nie dla mnie. Prosze o pomoc Do uzycia SOLVER w EXELU W firmie zajmujšcej się produkcjš słodyczy wytwarza się dwa rodzaje cukierków :toffi i eklers, używajšc do ich produkcji trzech maszyn. Wyprodukowanie 1 kg każdego z produktów zajmuje okrelonš liczbę godzin pracy każdej z maszyn, co jest przedstawione w tabeli. Ograniczenia dotyczšce dostępnego czasu pracy maszyn wynoszš odpowiednio 10, 12 i 16 h. Zysk jednostkowy z kilograma cukierków toffi wynosi 4 jednostki umowne, a z cukierków eklers odpowiednio 3 jednostki.: Korzystajšc ze schematu postępowania przedstawionego w przykładzie (skrypcie) należy okrelić liczbę kilogramów produkcji poszczególnych rodzajów cukierków, które odpowiadajš maksymalizacji zysku. Narazie wymodzilem tyle co w tym pliku, ale dalej nie wiem jak. http://www.speedyshare.com/640196907.html Pozdrawiam Edytowane 30 Maja 2009 przez sbchp250 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
themichals Opublikowano 30 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 30 Maja 2009 Po pierwsze dioda w Twoim zadaniu nie świeci i świecić nie będzie bo nie jest diodą LED. Pojęcie diody nie odnosi się tylko do elementu, który w odpowiednich warunkach świeci, więc utożsamienie diody z "lampką" jest błędne. A reszta może być Dobrze wiedzieć, polskie szkolnictwo... Czy zatem dioda LED ma takie właściwości jak półprzewodnikowa, że może zablokowac przepływ prądu, jeśli zostanie odpowiednio podłączona ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hary Opublikowano 30 Maja 2009 Zgłoś Opublikowano 30 Maja 2009 Oczywiście, dioda to dioda, LED też jest diodą półprzewodnikową. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...