Skocz do zawartości

Cała aktywność

Kanał aktualizowany automatycznie

  1. Z ostatniej godziny
  2. To skoro jest w ROG to tym bardziej w tańszych wariantach. Zapomniałem tutaj zajrzeć a sprawdziłem na płycie Asusa (żebym teraz sobie przypomniał dokładna nazwę, to trzeba cudu, ale na AM5) i też było w 2 miejscach.
  3. Na płycie Asus ROG STRIX X870E-E GAMING tak właśnie jest . w Biosie część ustawień pod OC znajduje się w AI overclocking a część w Advanced-AMD Overclocking , co najmniej połowa z nich się dubluje i nikt nie wie które ustawienia mają wyższy priorytet .
  4. Dzisiaj
  5. Dzięki 👍
  6. Ma to sens. A jakie jest ryzyko wystąpienia problemów związanych z topieniem wtyczek, itp. głośnych tematów związanych z serią 5000? Gdzieś czytałem, że za większość tych problemów odpowiadało złe podpięcie kabla zasilacza do karty, ale ile w tym prawdy to nie wiem... Był też temat mniejszej ilości jednostek ROP - też nie wiem czy to nadal aktualny problem?
  7. 5500 bez karty https://proline.pl/koszyk/b98b31bd Dobra płyta na B850. wydajne AIO 360, NV5 z dorzuconymi 5 wentylatorami ARGB. Za 4000 masz dużo lepsze chłodzenie na GPU https://www.krsystem.pl/gigabyte_geforce_rtx_5070_ti_aero_oc_16gb_gddr7_dlss4-item-77339.html Ponadto 4 lata gwarancji po rejestracji produktu na stronie producenta Z obudów zobacz sobie jeszcze https://proline.pl/obudowa-do-komputera-montech-king-95-pro-white-p8124767 https://proline.pl/obudowa-do-komputera-antec-constellation-c7-white-argb-p8123718
  8. Witam. Chciał bym złożyć zestaw w białej obudowie Phanteks Nv5 z kartą graficzną Geforce rtx 5070 ti, AMD Ryzen 7 9800X3D, Kingston fury beast white 64GB 6000MHz DDR5 CL30, Dysk WD BLACK 2tb sn7100. Czy możecie polecić jakąś dobrą płytę główną najlepiej w kolorze… Albo jakiś przykładowy zestaw. Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.
  9. USB-C daje radę nawet przy trzech monitorach - mam tak przy służbowym laptopie z podpiętym hubem firmy Cable Matters (wyrwany powystawowy w dobrej cenie) - każdy monitor podpięty do gniazda Display Port. Aczkolwiek nie każda stacja dokująca/hub może się sprawdzić - na jakiejś jednej na pewno nie uzyskałem efektu rozszerzenia ekranu (wówczas na dwa ekrany).
  10. Naydas

    Opłaca się?

    Dzięki bardzo
  11. Nie bierz Asrocka pod procek z cache 3D. Sam zestaw można lepiej dobrać w tych pieniądzach, od tego masz dział co kupić.
  12. Dikson

    Komputer do 4000 zł

    SN 7100 ma duży pseudo bufor SLC ale po jego zapełnieniu niespecjalnie przekłada się to na wydajność w zapisie i taki NM790 (ten sam kontroler i kości co w VP4300 Lite) lepiej go trzyma
  13. Dikson

    Opłaca się?

    A skąd się opłaca, za 6000 to masz zestaw na AM5 z 7500F i z wydajniejszym 9070XT https://proline.pl/koszyk/c35e7575 Do tego lepszy elektrycznie i cichszy zasilacz, 2TB SSD
  14. Cześć. Czy znajdzie się jakiś rabat na taki zestaw ?? https://www.x-kom.pl/lista/bpehv9leb
  15. Za 9300 masz 7800X 3D z 5080, Stream dajesz na GPU https://proline.pl/koszyk/47e3c9a1 Jeżeli taniej to w świetnej cenie za 4900 masz Ichilla https://www.x-kom.pl/p/1319118-karta-graficzna-nvidia-inno3d-geforce-rtx-5080-ichill-x3-16gb-gddr7-dlss4.html
  16. Za 3800 mazz z lepszym zasilaczem jak I lepiej wykonaną obudową https://proline.pl/koszyk/422b39e0 GPU za 3420 zł w aplikacji https://www.komputronik.pl/product/952026/karta-graficzna-asus-geforce-rtx-5070-ti-prime-oc-16gb-dlss-4.html
  17. Naydas

    Opłaca się?

    Siema, pomoże ktoś? Opłaca się za 6k?
  18. A taki 5600G nie będzie bottleneck-ował z 9060XT 16GB?
  19. Zamontowane, pierwsze wrażenie super - karta okazała się nawet mniejsza od poprzedniego radeona rx580:)
  20. Cześć, czy od ostatniego posta coś się zmieniło na rynku? Szukam dla siebie, stoję przed niemal identycznym wyborem:) 1440p do ~800zl
  21. Witam, potrzebuje pomocy ze złożeniem komputera pod gry oraz stream. (Gry typu cs, COD, gta, Black myth, fc26) Budżet 8-9tys. Nie potrzebuje windowsa, klawiatury, myszki czy monitora. Bardziej jestem skłonny do Intela, ale również rozwaze amd.
  22. Prośba o kod na ten sprzęt 😉 Z góry dziękuję 😉 https://www.x-kom.pl/p/1331550-laptop-15-16-dell-inspiron-3535-ryzen-7-7730u-32gb-1tb-win11-120hz-srebrny.html#Opinie
  23. @Mergus Ten i5 14600K ma 20 procesorów logicznych (6 rdzeni dużych z SMT + 8 rdzeni małych). Czyli ma "14 rdzeni". Kwestia odpowiedniego planowania. Gdybyś kupił w 2018r roku dobrą płytę na AM4 na B450/X470, to pewnie nadal nie musiałbyś kupować nowego zestawu, tylko zmieniłbyś dzisiaj sam procesor na Ryzen 5800X za 5xx zł i od dnia dzisiejszego pewnie jeszcze z 8 lat byś na nim popracował.
  24. Cześć, kod wysłany 🙂
  25. Na moje oko wygląda okej.
  26. Do strategii bym 8 rdzeni brał
  27. @Mr.T... No to bardzo współczuję Szanownego Koledze takich "jazd" z tym Stalkerem: Czyste Niebo. Ja z tym najnowszym Doomem podobnie jak Ty wówczas z tym Stalkerem chyba za bardzo dostałem p*******a na punkcie tego tytułu, a może rzeczywiście należało cierpliwie poczekać z rok, nawet dwa po oficjalnej premierze i dopiero wtedy kupić już porządnie załataną wersję. Swoją drogą to ciekawe czy ta gra tak "z natury" wymaga 16 GB VRAM'u podobnie jak ten nieszczęsny Indiana Jones and The Great Circle (chyba jedno i drugie to ten sam silnik ID Tech), bo jest tak super zaawansowana technologicznie czy też jak zwykle z*****i optymalizację i dlatego nie idzie w to grać na kartach z 8 GB VRAM'u nawet jak sam GPU jest wystarczająco wydajny żeby pociągnąć płynnie te tytuły. Skąd te moje podejrzenia co do skopanej optymalizacji ? A no stąd, że o dziwo taki Cyberpunk 2077 oraz F1 2025 z włączonym śledzeniem ścieżki na full jakoś nie sprawiały najmniejszych problemów mojemu byłemu RTX'owi 4060 8 GB, a przecież Cyberpunk 2077 to gra z otwartym światem w przeciwieństwie do tego Dooma więc przynajmniej w teorii powinna być bardziej zasobożerna niż ten Doom, a tu taka niespodzianka ? Co więcej, widziałem na YT także testy innych tytułów z obsługą śledzenia ścieżki (path tracing'u) takich jak Alan Wake 2 oraz Black Myth Wukong i również w przypadku tych dwóch tytułów nie było problemów z płynną grą na RTX'ie 4060 8 GB przy włączonym śledzeniu ścieżki na full - ba nawet mobilny RTX 4050 z tylko 6 GB VRAM'u to pociągnął bez większych problemów, tak Cyberpunk'a 2077 jak i F1 2025 oraz Alan'a Wake'a 2 i Black Myth Wukong'a, a jedynym ograniczeniem na tym mobilnym RTX'ie 4050 6 GB jeśli chodzi o path tracing było to, że w Cyberpunk'u 2077 nie dało się fizycznie włączyć path tracing'u w trybie fotograficznym (ta opcja tam widnieje w menu ustawień graficznych, ale jest wyszarzona), bo ta gra ma chyba jakąś sztucznie zaprogramowaną blokadę, że tej opcji path tracing'u w trybie fotograficznym nie da się włączyć na kartach z ilością VRAM'u niższą niż 8 GB, podobnie jest bodajże w tym nieszczęsnym Indiana Jones and The Great Circle, bo tam z kolei nie da się w ogóle włączyć path tracing'u jeśli się nie ma grafy z minimum 12 GB VRAM'u. Jeśli chodzi o te pojemności VRAM'u na poszczególnych modelach kart graficznych to tu też mamy swego rodzaju paradoks, bo np. taki RTX 4070, a nawet nowszy RTX 5070 ma go "tylko" 12 GB, a przykładowo taki RTX 4060 Ti lub nowszy RTX 5060 Ti taki jakiego mam teraz występuje zarówno w wariantach 8 GB jak i w wariantach 16 GB, czyli tak jak mój, a przecież RTX 4070 lub/i RTX 5070 to o "jedno oczko" wyższy segment cenowy i wydajnościowy aniżeli RTX 4060 Ti oraz RTX 5060 Ti - choć akurat ja absolutnie nie płaczę z tego powodu, ponieważ po pierwsze dzięki temu mogę mieć grafikę z 16 GB VRAM'u taniej niż grafę niby lepszą, ale "tylko" z 12 GB VRAM'u, a do tego dochodzi jeszcze kwestia wykorzystywanych złączy zasilających PCI-e do tych poszczególnych modeli kart graficznych, a więc słynny problem z tymi nowymi palącymi i topiącymi się złączami NVIDII znanymi jako 12VHPVR czy jakoś tak co dla mnie osobiście dyskwalifikuje karty właśnie takie jak RTX 4070 czy nowszy RTX 5070 oraz co jasne, jeszcze wyższe modele, czyli RTX 4070 Ti, RTX 5070 Ti, RTX 4080, RTX 5080, RTX 4090 oraz RTX 5090, gdyż one korzystają właśnie z tego złącza 12VHPVR więc nawet jakby mnie było stać na te mocniejsze grafy i by mi się to opłacało, bo wydajność byłaby jakaś wyraźnie wyższa to bym serdecznie podziękował za ten wątpliwy "zaszczyt" dlatego, że weź się później z tym "bujaj". Mam tylko nadzieję, że skoro mój RTX 5060 Ti 16 GB korzysta jeszcze z tego starszego złącza PCI-E 8-pin, które ma jeszcze te grubsze piny to u mnie nie będzie takich przykrych przygód z palącym i topiącym się złączem od grafiki. Wprawdzie mój HP Z440 posiada zasilacz "jedynie" z dwoma starymi 6-pinowymi wtyczkami zasilającymi do PCI-E (każda oczywiście na oddzielnych kablach, całe szczęście), a jak wiadomo pojedyncze 6-pinowe złącze zasilające do PCI-E może dostarczyć tylko do 75 W dodatkowej mocy z zasilacza, a pojedyncze 8-pinowe złącze zasilające do PCI-E może dostarczyć dwa razy tyle, czyli 150 W dodatkowej mocy z zasilacza więc tu pojawił się pewien problem jak zasilić tego RTX'a 5060 Ti 16 GB w tym HP Z440, ale poradziłem sobie w ten sposób, że zakupiłem adapter/przejściówkę marki EVGA która posiada dwa 6-pinowe złącza zasilające do PCI-e na wejściu, czyli dwie wtyczki żeńskie, a na wyjściu posiada jedno 8-pinowe złącze zasilające do PCI-E, czyli wtyczka męska i w ten sposób udało mi się uruchomić tego RTX'a 5060 Ti 16 GB na tym HP Z440 - mam nadzieję, że takie połączenie jest bezpieczne zarówno dla tej grafiki jak i zasilacza oraz całej reszty komputera i nic się nie spali ani nie roztopi z tego powodu. Ze strachu o tą grafikę przy jej zakupie wykupiłem dodatkowy pakiet ochronny za jakieś 400 zł od Easy Protect które daje dodatkowe 3 lata ochrony serwisowej po tym jak upłynie normalna gwarancja która trwa też 3 lata więc do kupy razem mam teoretycznie zabezpieczenie w razie awarii na najbliższe 6 lat, czyli do 2031 roku. Chociaż chyba z technicznego punktu widzenia skoro wykorzystuję do zasilania tej grafiki jednocześnie/równolegle dwa 6-pinowe złącza zasilające do PCI-E z tego zasilacza od tego HP Z440 to chyba go nie przeciążam w ten sposób i nie przegrzewam tych 6-pinowych kabli i wtyczek zasilających do PCI-E wychodzących od niego, ponieważ wtedy obciążenie zostaje równomiernie rozłożone na te dwa 6-pinowe kable i wtyczki zasilające do PCI-E wychodzące z tego zasilacza od tego HP Z440, a że na wyjściu mam tylko jedno 8-pinowe złącze zasilające do PCI-E to chyba też powinno być w porządku, bo zarówno dwa 6-pinowe złącza zasilające do PCI-E jak i jedno 8-pinowe złącze zasilające do PCI-E mogą dostarczyć do 150 W dodatkowej mocy z zasilacza, tak ? Do tego dochodzi jeszcze to, że w MSI Afterburner ustawiłem limit mocy (power limit) na 83% dla tej grafiki więc jeśli przy 100-procentowym limicie zasilania ta grafika może pobrać do 180 W to przy 83-procentowym limicie zasilania będzie to 83% * 180 W = 83/100 * 180 W = 149,4 W więc na "upartego" to mógłbym tą grafikę zasilić i z pojedynczego 6-pinowego złącza zasilającego do PCI-E, bo 75 W ta grafika wtedy "zassie" ze slotu PCI-E na płycie głównej, a pozostałe drugie prawie że 75 W ta grafika "zassie" z tego pojedynczego 6-pinowego złącza zasilającego do PCI-E i wtedy mocy choć na styk to wystarczy, tak ? Przecież przykładowo takie Radeon'y jak modele RX480, RX570 oraz R9 270 mają TGP na poziomie równo 150 W, a więc delikatnie więcej (o 0,6 W więcej) niż ten mój RTX 5060 Ti 16 GB z tym "skręconym" limitem zasilania do 83 %, a wykorzystują one pojedyncze 6-pinowe złącze zasilania do PCI-E i jakoś działają, czy mam rację także w tym konkretnym przypadku ? Z takich innych ciekawostek to ciekawe, że pomimo tego, iż ten mój obecny RTX 5060 Ti 16 GB ma TGP na poziomie 180W, a ten mój poprzedni RTX 4060 8 GB którego zwróciłem miał TGP na poziomie 115W, może w szczycie 120W to ten RTX 5060 Ti 16 GB jest wyraźnie chłodniejszy niż ten RTX 4060 8 GB - nie wiem czy to kwestia lepszego chłodzenia czy też po prostu ten RTX 5060 Ti 16 GB nie pracuje cały czas na pełnym obciążeniu, bo ma jeszcze jakiś zapas mocy obliczeniowej i przez to mniej się "poci" mimo wyższego teoretycznego TGP niż RTX 4060 8 GB który jest teoretycznie mniej mocożerny. Fakt, ten RTX 5060 Ti 16 GB którego posiadam teraz ma dosyć spory radiator który wydaje się obejmować całą tą całkiem sporych rozmiarów płytkę PCB od tej grafiki więc i teoretycznie ma gdzie rozproszyć to ciepło generowane przez tą grafikę. Do tego dwa spore wentylatory na tym ogromnym radiatorze które mogę pracować na naprawdę wysokich obrotach w razie czego - ja na czas grania w gry ustawiam w MSI Afterburner prędkość wentylatorów na 81 % co daje ponad 3600 RPM. Wówczas temperatura na rdzeniu GPU zwykle nie przekracza w szczycie 53 stopni Celsjusza, a na VRAM'ie zwykle nie przekracza wtedy w szczycie 58 stopni Celsjusza. Nie wiem tylko ile jest na Hot Spocie , bo ta grafika nie ma chyba w ogóle takiego czujnika, a w każdym razie ja go nie znalazłem ani w MSI Afterburner, ani w HWMonitor. Na RTX'ie 4060 8GB podczas grania osiągałem w szczycie "spokojnie" 66 stopni Celsjusza na rdzeniu GPU oraz aż 83 stopnie Celsjusza na Hot Spocie - tak, że nieźle "robiłem w gacie" ze strachu o tą grafikę. Nie bez powodu zresztą, bo jeszcze przed tym RTX'em 4060 8 GB miałem przez ponad 11 lat w starszym kompie Radeona R7 260X 2 GB który niespodziewanie padł i to nie podczas mocnego obciążenia grając w gry, a po prostu "siedząc na pulpicie" ! Może się to wydawać zabawne (choć dla mnie to oczywiście zabawne doświadczenie absolutnie nie było, choć muszę przyznać, że dało mi to solidną motywację do tego aby w końcu kupić nowszy komputer i nową grafikę), ale monitor w pewnym momencie po prostu zgasł więc mogłoby się wydawać, że to włączyło się po prostu oszczędzanie energii i Winda wyłączyła ekran, a jak się ruszy myszką to obraz znowu się pojawi - jednak się nie pojawił. Można by było podejrzewać jeszcze monitor, ale po włożeniu zamiast tego Radka jakiegoś starego bodajże NVIDIA Geforce GT210 komputer wstał bez problemów więc sprawa wydawała się już oczywista i przesądzona, a jak jeszcze tata wziął tego Radka do znajomego serwisu komputerowego w którym kiedyś pracował, a oni dali tego Radka do przetestowania z kolei jakiemuś ich znajomemu to też było to samo, czyli brak obrazu choć wentylatory się kręciły i bodajże jeśli dobrze pamiętam najpierw jeden długi pisk głośniczka, a po chwili dwa krótkie piski głośniczka i to by było na tyle, a dalej zonk. Potem sprawdzałem jeszcze te różne "beep" kody co który oznacza w zależności od producenta płyty głównej oraz typu BIOS'u/UEFI w necie na różnych forach żeby uzyskać pełne potwierdzenie tego, że to wina GPU i rzeczywiście okazało się, że to jest wina grafy przy takim właśnie konkretnym sygnale z głośniczka, czyli jeden długi "beep", a po chwili dwa krótkie "beep'y" - płyta marki MSI oraz AMI BIOS/UEFI. Jednak to, że ten Radek padł "siedząc na pulpicie" to jakiś swoisty fenomen dla mnie - rozumiem jakby był chociaż mocno obciążony przykładowo podczas grania w jakąś gierkę i w związku z tym złapał jakąś konkretną temperaturę to OK, ale tak ? Zresztą nawet jak ten Radek był mocno obciążony (w zasadzie na full) to jego temperatura i tak nie przekraczała zazwyczaj nigdy 60 stopni Celsjusza więc mocno powątpiewam w to czy to padł sam rdzeń GPU lub ewentualnie VRAM tego Radka, a nie przykładowo VRM, czyli bodajże sekcja zasilania na tej grafie, a Ty jak sądzisz - padł rdzeń GPU, kość VRAM czy właśnie VRM na tym Radku ? Pytam, bo bardzo mnie to zastanawia, a 60 stopni Celsjusza i to przy maksymalnym obciążeniu to chyba nie jest jakaś zabójcza lub/i śmiertelna temperatura dla jakiegokolwiek GPU czy CPU, tak ? No chyba, że temperatura VRAM'u albo sekcji zasilania była za wysoka i przez to ten Radek nawalił, ale tego nie mam jak sprawdzić, bo ten Radek z tego przynajmniej co pamiętam nie miał żadnych czujników temperatury na VRAM'ie oraz na sekcji zasilania więc już się tego prawdopodobnie niestety nigdy nie dowiem. 😞 Co do Dooma 3 to pierwotnie na samym początku grałem w niego na Geforce FX5200 128 MB na ustawieniach średnich - nie chodziło to źle z tego co pamiętam, bo grać się jakoś dało choć mogło być lepiej. I tak też było jak wymieniłem tego Geforce FX5200 128 MB na Geforce'a 6800GS 256 MB - wtedy mogłem sobie już spokojnie pozwolić na ustawienia wysokie i to przy stałych i stabilnych 60 FPS;ach, była to dla mnie wówczas czysta przyjemność z grania w tę grę, bo komfort gry był wtedy z*******y przy takiej super płynności, a wtedy w tamtych zamierzchłych już czasach 60 FPS'ów to nie była taka "oczywista oczywistość" jak dzisiaj gdzie "dzieci neo" narzekają, że gra im "schodzi" poniżej owych 60 FPS'ów właśnie i nie mogę przez to komfortowo i wygodnie grać, bo nie potrafią nawet przy tych 30 FPS'ach które uchodzi za umowną granicę płynności lub/i grywalności dobrze przycelować celownikiem od broni we wroga lub/i przeciwnika i tym samym go trafić i zabić, dla mnie to wzbudza uśmiech politowania, ponieważ takiego Crysisa jedynkę człowiek katował dla lepszej grafiki nawet przy 14 FPS'ach na tym samym, a jakże Geforce 6800GS 256 MB i jakoś nie narzekał, że mu gra nie wychodzi i dostaje w******l od k******w co chwilę, a nie byłem w tamtym czasie bynajmniej jakimś ewenementem lub/i wyjątkiem który tak grał, bo kumpel z klasy grał dokładnie tak samo (w Crysisa jedynkę m.in oczywiście też, a także później w Crysisa Warheada) i też dziwił się części l*****w, że nie umieją grać przy takich FPS'ach i śmiał się, że są c*****i skoro nie umieją grać w taki sposób, a My jakoś możemy, XD ! Pamiętam do dziś jak śmiał się ten kolega z klasy coś w stylu "No co ? Zrobiłeś już Far Cry'a (dwójkę oczywiście, bo coś nie chciał mi chodzić na początku a Jemu w ogóle) ?" , a sprzęt jakim wtedy dysponowałem to właśnie wspomniany Geforce 6800GS 256 MB, a do tego chyba Pentium 4 (i to wersja jeszcze bez HT !) 2,66 GHz podkręcony do równo 3 GHz oraz 1 GB RAM'u choć z czasem zmieniłem tego proca na Pentium 4 HT 3 GHz i muszę szczerze przyznać, że wyraźnie mniej "cięło", bo sama płynność w klatkach na sekundę to była porównywalna tylko właśnie chyba procek już nie szedł cały czas na 100 % czy nawet nie "skakał" do tych 100 % i nie było przez to tych nagłych i irytujących przycinek - a ludzie mówią, że HT (Hyper-Threading) g***o daje, a wręcz szkodzi i lepiej go z tego powodu wyłączyć, a jakoś w moim przypadku ten wprawdzie wirtualny, ale jednak dodatkowy wątek potrafił zdziałać cuda w porównaniu ze zwykłym pojedynczym fizycznym rdzeniem, który obsługiwał tylko jeden wątek, haha. Teraz ten temat użyteczności HT w grach powraca w kontekście porównań ala np. i5 4690K vs i7 4790K w m.in. takim Cyberpunk'u 2077 (ale chyba nie tylko w Cyberpunk'u 2077 z tego co się orientuję, bo w innych grach też) czy jest grywalny na takich procach czy też nie, a wnioski są raczej jasne - procki z serii i5 które mają zazwyczaj 4 fizyczne rdzenie i 4 wątki nie radzą sobie w takim Cyberpunk'u 2077 i podobnych grach, a o dziwo procki z serii i7 które mają zazwyczaj także 4 fizyczne rdzenie, ale 8 wątków dzięki właśnie wbudowanemu HT już sobie radzą bez większych problemów z takim Cyberpunk'iem 2077 i podobnymi grami, wiadomo, że na nich (w sensie procach z serii i7) momentami też zdarzają się ścinki w Cyberpunk'u 2077 i podobnych grach, ale jest to zwykle na tyle mało uciążliwe, że idzie spokojnie pograć, a nawet przejść całą grę od początku do końca. O, w tym Doom The Dark Ages jest właśnie podobnie jak Cyberpunk'u 2077 jeśli chodzi porównanie w kontekście wydajności poszczególnych CPU - stary i7 4-rdzeniowy, ale 8-wątkowy bez problemu pozwala grać w tą grę z minimum 30 klatkami na sekundę, a jedyny warunek jest taki, że trzeba chyba posiadać procka minimum czwartej generacji (Haswell), ponieważ ta gra wymaga do uruchomienia obsługi instrukcji AVX oraz AVX2 której proce poprzednich generacji nie posiadają, tzn. druga generacja (Sandy Bridge) oraz trzecia generacja (Ivy Bridge) obsługują wprawdzie instrukcje AVX, ale już instrukcji AVX2 nie obsługują i stąd jak sądzę ludzie mieli problemy z odpaleniem tego najnowszego Dooma na procach starszych niż te czwartej generacji Core. Cyberpunk 2077 też wymaga obsługi instrukcji AVX przez procka, ale tylko instrukcji AVX (w domyśle 1 tak jakby), a AVX2 już nie więc Cyberpunk'a 2077 idzie odpalić na procach Core drugiej jak i trzeciej generacji choć już nie na pierwszej generacji Core (czyli Nehalem czy nawet 6-rdzeniowy Westmere na Socket LGA1366 jak i7 970, i7 980, i7 980x czy i7 990x), gdyż pierwsza generacja Core w ogóle nie obsługuje instrukcji AVX (ani AVX "1", ani AVX2), a jedynie maksymalnie SSE4.1 oraz SSE4.2 - instrukcje AVX mają bodajże już rejestry 256-bitowe (a AVX-512 jak sama nazwa wskazuje nawet 512-bitowe, rozkazy te są obsługiwane w prockach dla "ludu" jedynie chyba w jedenastej generacji procków Core, czyli bodajże Rocket Lake lub Tiger Lake w przypadku mobilnych procków do lapków), a instrukcje SSE mają chyba rejestry 128-bitowe. Wracając jeszcze do Dooma 3 - w momencie premiery (2004 rok) chyba nawet nie istniała jeszcze grafa (przynajmniej taka z segmentu komercyjnego, a nie serwerowego czy workstation) które pozwoliłaby na odpalenie tego tytułu na ustawieniach ultra, bo podczas próby ustawienia ultra jakości pojawiało się ostrzeżenie, że w tym trybie ta gra wymaga ponad 500 MB pamięci wideo, czyli VRAM'u, a najmocniejsze wówczas karty dla graczy z serii 6000 od NVIDII miały wówczas maksymalnie 256 MB VRAM'u co pozwalało maksymalnie na włączenie ustawień wysokich (choć na ustawieniach wysokich ta gra i tak już wtedy wyglądała po prostu z********e). Pierwsze karty z ponad 500 MB VRAM'u (czytaj 512 MB VRAM'u) pojawiły się wraz z serią 7000 od NVIDII i dopiero na nich można było odpalić Dooma 3 na ustawieniach ultra - to samo jak dobrze pamiętam tyczyło się innych gier opartych na tym silniku (ID Tech 4), czyli wydanego rok później Quake 4 (2005) oraz jeszcze rok później wydanego Prey 1 (2006).
  1. Pokaż więcej elementów aktywności
×
×
  • Dodaj nową pozycję...