pietach Opublikowano 7 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 7 Maja 2006 Witam Wykonując modyfikację przedstawioną w tym artukuje wykonujesz na własne ryzyko. Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za uszkodzenia powstałe przy modyfikacji. Karta traci gwarancję !! Dziś przedstawię opis jak w prosty sposób i tani przerobić chłodzenia na karcie graficznej. Często oryginalne chłodzenie producenta jest albo mało wydajne albo hałaśliwe. A założenie jakiegos innego wydajnego chłodzenia wiąże się wydatkiem...zazwyczaj nie małym. Jeśli ktoś ma odrobine zdolności manualnych i kilka narzędzi to w prosty i tani sposób można samemu dokonać przeróbki chłodzenia naszej karty tak aby było wydajne i ciche. Na warsztat wziąłem GF 4 Ti 4200. Chłodzenie GPU - jako dawca nerek po raz kolejny posłużył BestCooler -na allegro za 10zł. Dlaczego po raz kolejny...a dlatego że kiedyś już w ten sam sposób przerobiłem chłodzenie na GF 4 MX 440 z tym wyjątkiem że tam wystarczył sam radiator pasywnie bez wentylatora. A GF 4 Ti grzeje sie więcej i sam radiator nie wystarczy, potrzebny będzie niewielki przepływ powietrza.Wymagany przepływ powietrza zapewni wentylator który jest w komplecie z radiatorem ale żeby nie hałasował są cztery możliwości: Pierwsza: Podłączyć wentylator pod panel do regulacji obrotów. Więcej info tutaj : Panel do regulacji wiatraczków Druga: Podłączyc wentylator pod nizsze napiecie np 5V. Więcej info tutaj: Różne napięcia na wentylatorze Trzecia: Kupić inny wentylator np.ArcticFanProTC - z czujką temperatury - jest cichy i wydajny. Czwarta: W przewód zasilania podłączyć szeregowo opornik 100-150 Ohmów 1-2 W. I ja właśnie wykorzystałem sposób nr 4. A o to "dawca nerek" Po ucięciu na wymiar 70x70 mm. To zielone to miejsce gdzie jest wlutowany opornik. Opornik może mieć w okolicach 100-150 Ohmów. Można kupić w sklepie z elektroniką lub "odzyskać" np. ze starego zasilacza. Przecinamy jeden kabelek ,naciągamy izolacyjną koszulke i wlutowujemy opornik. A taka jest różnica między wypolerowanym a surowym radiatorem Na karcie graficznej oprócz przedniej części GPU grzeję się róznież spodnia część. Aby ochłodzić tą część PCB można skierować tam przepływ powietrza albo załozyć mały radiatorek. Założenie radiatorka nie jest jednak proste... na płytce wystają róznego rodzaju elementy elektroniczne. Ja rozwiązałem to tak, że z grubej tektury zrobiłem coś w rodzaju CoperShima. Taśmą dwustronną przykleiłem go do płytki. Żeby ciepło z płytki przechodziło do radiatora to do środka włożyłem podkładki izolujące z tranzystorów od zasilacza - nie przewodzą prądu ale przewodzą ciepło. Dla lepszego przejścia ciepła podkładki posmarowałem białą pastą silikonową termoprzewodzącą. Nie róbcie tego z srebną pastą bo może sie okazać że robi zwarcie !! Zastosowany radiatorek to jakiś od starego Pentium lub mozna uzyc cos innego w zależności co kto znajdzie w szufladzie. Z przykręceniem nie było problemu bo karta oprócz otworów do montażu radiatora ma 4 otworki wokół GPU. Jednak po szlifowaniu rdzenia (w dalszej części) zauważyłem ,że ta tylna część jest dużo chłodniejsza niż przed szlifowaniem. Zapewne wiąże się to z tym ,że wyszlifowany i wypolerowany rdzeń więcej oddaje ciepła do radiatora a co za tym idzie mniej się nagrzewa-nie magazynuje ciepła. Może się okazać ,że chłodzenie tylnej częśći będzie zbyteczne lub wystarczy tylko sam radiatorek. Jako zasilanie wiatraczka wykorzystałem wtyczkę od oryginalnego wentylatora a właściwie miejsce jej lutowania...na odwrotnej stronie do wystających miejsc lutowania gniazdka przylutowałem inne - 3pin takie jak na płytach głównych. A teraz zabierzmy się za przednią część karty. Rdzenie graficzne GF4 -nowszych nie wiem bo nie mam ale wiem że Radeony8500,9000,9100 również mają to że metalowa część odprowadzająca ciepło jest poniżej poziomu obudowy rdzenia co pogarsza przekazywanie ciepła. Trzeba to wyrównać. W tym momencie może sie przydać siostra a właściwie jakies jej lusterko- takie malutkie. Naklejamy na taśme dwustronną papier scierny i delikatnymi ruchami kołowymi szlifujemy rdzeń. Użyty papier ścierny to 240, 320,500,800,1000. Przy szlifowaniu trzeba uważać zeby nie zachaczyć jakiś innych wystających części. A po skończeniu szlifowania trzeba dokładnie przeczyścić (przedmuchać) kartę z pyłu bo jest to pył miedziany który może zrobić zwarcie. Tak wygląda ta " wklęsłość" A tak wygląda rdzeń w połowie szlifowania A tak wygląda rdzeń po skończeniu szlifowania A tak wyglada tył karty. A tak wygląda karta po skończeniu pracy. Radiator przykręcamy dwoma śrubkami M3 używając plastikowych podkładek. Jeżeli ktoś ma odwagę i potrzebne informacje to może wykonac tzw. V-moda czyli podniesienie napięcia zasilania rdzenia i pamięci żeby móc bardziej podkręcić swoją kartę. Przy takim chłodzeniu nie ma prawa nic sie przegrzać. Ja nie robiłem v-moda i podkręciłem tylko tyle ile dało sie na standardowym napieciu zasilania. Stabilnie to rdzeń 310MHz a pamięć 620MHz ale na codzień karta smiga na 290/580. Na sterownikach z serii 44.xx miałem najlepsze wyniki w 3DMarku2001 - około 12,5 tyś pkt ale za to w nowszych grach były przekłamania w wyświetlaniu textur. Po zainstalowaniu nowszych sterowników (61.77) wynik w3DMarku2001 spadł o około 1500pkt ale za to gry działają bardziej płynnie i nie ma przekłamań w wyświetlaniu. A teraz kolej na następnego pacjenta...tym razem pod nóż poszła karta graficzna Radeon 9500 Podejżewam że rozległe komentarze pod zdjęciami są zbędne. Po zdjęciu standardowego radiatora. To żółte to jakaś dziwna pasta termoprzewodząca -bardzo twarda i nie plastyczna Rdzeń po wyczyszczeniu Jako radiator po raz kolejny użyłem radiatora od P4 - lekko go trzeba było pociąć żeby zmieścił się na karcie Blaszka miedziana polepszająca oddawanie ciepła do radiatora - wieksza powierzchnia styku To nie koniec.... ja tu jeszcze wróce.... jak bedę miał inną kartę Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
IamWeasel Opublikowano 7 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 7 Maja 2006 Czy ta blaszka miedziana na 9500 coś daje? Bo na logikę biorąc wręcz przeciwnie? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DrKleiner Opublikowano 7 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 7 Maja 2006 (edytowane) Taką blaszkę też widziałem w jakimś coolerze BOXowym czy coś daje pewnie nie ale jest :) Edytowane 7 Maja 2006 przez misiek175 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietach Opublikowano 7 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 7 Maja 2006 nie wiem czy duzo daje ale moje przemyslenia są takie: rdzeń mo około 1x1cm (nie mierzyłem... mówie tak na oko) miedź lepiej odpiera ciepło ale go magazynuje a aluminium szybciej oddaje do otoczenia...i blaszka szybciej odbiera ciepło z 1cm2 i przekazuje je do radiatora poprzez powierzchnię 4x4cm... Nie mierzyłem czy to coś duzo daje ale faktem jest ze rdzeń jest ciut cieplejszy od otoczenia bo wcześniej druga strona płytki drukowanej w miejscu rdzenia była ciepła a teraz jej temperatura wogóle nie różni się od całej płytki czyli wniosek ze całe ciepło przechodzi odrazu do radiatora. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Strongmen Opublikowano 7 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 7 Maja 2006 Taką blaszkę też widziałem w jakimś coolerze BOXowym czy coś daje pewnie nie ale jest :) Stosowalem pare razy blaszke - przydaje sie ona kiedy mamy radiator z aluminium a sam styk rdzenia z alu chcemy polaczyc za posrednictwem miedzi, daje ona pewien efekt w postaci zbicia temp ale pod warunkiem ze polaczenie blaszki cu z radiatorem alu bedzie bardzo dobre czyli przydalaby sie miedzy nimi dobra warstwa pasty np AS5 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość fredus Opublikowano 7 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 7 Maja 2006 No nieźle nieźle, ładnie ci powychodziły te modziki :D Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
IamWeasel Opublikowano 7 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 7 Maja 2006 Przy zastosowaniu takiej blaszki z: Rdzeń->pasta->radiator robi się: Rdzeń->pasta->blaszka->pasta->radiator stąd moje wątpliwości. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietach Opublikowano 7 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 7 Maja 2006 (edytowane) .... ale pod warunkiem ze polaczenie blaszki cu z radiatorem alu bedzie bardzo dobre czyli przydalaby sie miedzy nimi dobra warstwa pasty np AS5no raczej nie jestem taki żeby miedzianą blaszkę przykręcić do alu radiatora "na sucho" pozatym blaszka i radiator są wypolerowane na lustro no i oczywiście ODPOWIEDNIA (nie za duzo nie za mało) warstwa pasty Przy zastosowaniu takiej blaszki z: Rdzeń->pasta->radiator robi się: Rdzeń->pasta->blaszka->pasta->radiator stąd moje wątpliwości jak kiedyś dozbieram kaske na lepsiejszą karte która ma czujnik temperatury to sie zrobi porównanie z blaszką i bez blaszki i wtedy nie będzie teoretycznego gdybania...ale póki co to w najbliższym czasie nie przewiduje zmiany grafy (brak $$) Edytowane 7 Maja 2006 przez pietach Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DaRoN Opublikowano 7 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 7 Maja 2006 Hmm, fakt faktem, te rdzenie są bardzo kijowo zrobione w R200. A może zrobisz coś ciekawego na 8500/9100? Może jakas nowa zaponeczka czy coś -> bo tam nic koło chipu nie ma :/ Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Orgiusz Opublikowano 7 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 7 Maja 2006 Hmm zaczynam zastanawiac sie nad drobna modyfikacja zapinki od pentaka :twisted: Na razie powiem - GJ Homie [; Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietach Opublikowano 7 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 7 Maja 2006 na radeonie 8500,9000,9100 (R200, RV250) rdzeń wygląda mniej więcej jak w GF4TI... też metalowy srodek jest ciut poniżej plastikowej obudowy... No cóż tam nie ma za bardzo co wymyslać...tylko załozyć jakiś większy radiator odpowiednio ucięty zeby zmieścił się na karte...i bez podkręcania prawdopodobnie styknie pasywnie (bez wentylatora) Siostra ma Radeona9000 ale tam jest klapa bo radiator nie jest na zatrzaski tylko przyklejony.... buuu...a duzo radeonów ma przyklejone radiatory i nie ma otworów montażowych. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DaRoN Opublikowano 8 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 8 Maja 2006 na radeonie 8500,9000,9100 (R200, RV250) rdzeń wygląda mniej więcej jak w GF4TI... też metalowy srodek jest ciut poniżej plastikowej obudowy... No cóż tam nie ma za bardzo co wymyslać...tylko załozyć jakiś większy radiator odpowiednio ucięty zeby zmieścił się na karte...i bez podkręcania prawdopodobnie styknie pasywnie (bez wentylatora) Siostra ma Radeona9000 ale tam jest klapa bo radiator nie jest na zatrzaski tylko przyklejony.... buuu...a duzo radeonów ma przyklejone radiatory i nie ma otworów montażowych. No właśnie i to jest problem. Jeśli się zbiorę ( w sumie mam całkiem nieźle zrobione) to pokażę swoje chłodzenie na 8500. Jednak chyba przez ten rdzeń grzeje się toto niemiłosiernie( zarówno od góry jak i od strony radio). Ale nie wiem czy zdążę bo obraz cosik zaczyna falować :mur: Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietach Opublikowano 8 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 8 Maja 2006 no jesli grzeje sie tez z drugiej strony to tylko zostaje jakis mały nie hałasliwy wentylatorek Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
...John Opublikowano 17 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 17 Maja 2006 Myślę że żadne bo pentagram ma małą powierzchnię styku. Pietach takową założył ze względu na to żeby ta płytka przekazywała ciepło na jak największą częś podstawy. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DaRoN Opublikowano 19 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 19 Maja 2006 Ej ale od tego jest Galeria GFX o ile pamiętam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
...John Opublikowano 19 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 19 Maja 2006 Daron: racja, usunąłem. Remek: Dlaczego tak konieszne wentlator z athlonowego box'a przecież to głośne ustrojstwa. A nie lepszym rozwiązaniem jest zamiana radiatora?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
G73 Opublikowano 20 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 20 Maja 2006 (edytowane) wlasnie wymienilem na primecooler wiec rozumiesz dlaczego tak kombinuje... p.s. jak pisalem wyzej wentyl z xp bedzie podlaczony przez regul obrot z pentagrama wiec nie bedzie tak glosno Edytowane 20 Maja 2006 przez remek Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Chemik16 Opublikowano 20 Maja 2006 Zgłoś Opublikowano 20 Maja 2006 zamontujcie se to : 3x HP :) http://allegro.pl/item102680414_coolery_av...wszystkim_.html Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...