Skocz do zawartości
pietach

Ulepszanie Chłodzenia Karty Graficznej

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Wykonując modyfikację przedstawioną w tym artukuje wykonujesz na własne ryzyko.

Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za uszkodzenia powstałe przy modyfikacji.

Karta traci gwarancję !!

 

Dziś przedstawię opis jak w prosty sposób i tani przerobić chłodzenia na karcie graficznej.

Często oryginalne chłodzenie producenta jest albo mało wydajne albo hałaśliwe.

A założenie jakiegos innego wydajnego chłodzenia wiąże się wydatkiem...zazwyczaj nie

małym.

Jeśli ktoś ma odrobine zdolności manualnych i kilka narzędzi to w prosty i tani sposób

można samemu dokonać przeróbki chłodzenia naszej karty tak aby było wydajne i ciche.

 

Na warsztat wziąłem GF 4 Ti 4200.

Chłodzenie GPU - jako dawca nerek po raz kolejny posłużył BestCooler -na allegro za 10zł.

Dlaczego po raz kolejny...a dlatego że kiedyś już w ten sam sposób przerobiłem chłodzenie

na GF 4 MX 440 z tym wyjątkiem że tam wystarczył sam radiator pasywnie bez wentylatora.

A GF 4 Ti grzeje sie więcej i sam radiator nie wystarczy, potrzebny będzie niewielki

przepływ powietrza.Wymagany przepływ powietrza zapewni wentylator który jest w komplecie

z radiatorem ale żeby nie hałasował są cztery możliwości:

 

Pierwsza:

Podłączyć wentylator pod panel do regulacji obrotów.

Więcej info tutaj : Panel do regulacji wiatraczków

 

Druga:

Podłączyc wentylator pod nizsze napiecie np 5V.

Więcej info tutaj: Różne napięcia na wentylatorze

 

Trzecia:

Kupić inny wentylator np.ArcticFanProTC - z czujką temperatury - jest cichy i wydajny.

 

Dołączona grafika

 

 

Czwarta:

W przewód zasilania podłączyć szeregowo opornik 100-150 Ohmów 1-2 W.

I ja właśnie wykorzystałem sposób nr 4.

 

A o to "dawca nerek"

 

Dołączona grafika

 

 

Po ucięciu na wymiar 70x70 mm.

To zielone to miejsce gdzie jest wlutowany opornik.

Opornik może mieć w okolicach 100-150 Ohmów.

Można kupić w sklepie z elektroniką lub "odzyskać" np. ze starego zasilacza.

Przecinamy jeden kabelek ,naciągamy izolacyjną koszulke i wlutowujemy opornik.

 

Dołączona grafika

 

 

A taka jest różnica między wypolerowanym a surowym radiatorem

 

Dołączona grafika

 

 

Na karcie graficznej oprócz przedniej części GPU grzeję się róznież spodnia część.

Aby ochłodzić tą część PCB można skierować tam przepływ powietrza albo załozyć mały radiatorek.

Założenie radiatorka nie jest jednak proste... na płytce wystają róznego rodzaju elementy

elektroniczne.

Ja rozwiązałem to tak, że z grubej tektury zrobiłem coś w rodzaju CoperShima.

Taśmą dwustronną przykleiłem go do płytki.

 

Dołączona grafika

 

 

Żeby ciepło z płytki przechodziło do radiatora to do środka włożyłem podkładki

izolujące z tranzystorów od zasilacza - nie przewodzą prądu ale przewodzą ciepło.

Dla lepszego przejścia ciepła podkładki posmarowałem białą pastą silikonową termoprzewodzącą.

 

Dołączona grafika

 

 

Nie róbcie tego z srebną pastą bo może sie okazać że robi zwarcie !!

Zastosowany radiatorek to jakiś od starego Pentium lub mozna uzyc cos innego w zależności

co kto znajdzie w szufladzie.

 

Dołączona grafika

 

 

Z przykręceniem nie było problemu bo karta oprócz otworów do montażu

radiatora ma 4 otworki wokół GPU.

Jednak po szlifowaniu rdzenia (w dalszej części) zauważyłem ,że ta tylna część jest dużo chłodniejsza niż przed szlifowaniem.

Zapewne wiąże się to z tym ,że wyszlifowany i wypolerowany rdzeń więcej oddaje ciepła do radiatora

a co za tym idzie mniej się nagrzewa-nie magazynuje ciepła.

Może się okazać ,że chłodzenie tylnej częśći będzie zbyteczne lub wystarczy tylko sam radiatorek.

Jako zasilanie wiatraczka wykorzystałem wtyczkę od oryginalnego wentylatora a właściwie

miejsce jej lutowania...na odwrotnej stronie do wystających miejsc lutowania gniazdka przylutowałem inne -

3pin takie jak na płytach głównych.

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

 

A teraz zabierzmy się za przednią część karty.

Rdzenie graficzne GF4 -nowszych nie wiem bo nie mam ale wiem że Radeony8500,9000,9100

również mają to że metalowa część odprowadzająca ciepło jest poniżej poziomu

obudowy rdzenia co pogarsza przekazywanie ciepła.

Trzeba to wyrównać.

W tym momencie może sie przydać siostra a właściwie jakies jej lusterko- takie malutkie.

Naklejamy na taśme dwustronną papier scierny i delikatnymi ruchami kołowymi szlifujemy rdzeń.

Użyty papier ścierny to 240, 320,500,800,1000.

Przy szlifowaniu trzeba uważać zeby nie zachaczyć jakiś innych wystających części.

A po skończeniu szlifowania trzeba dokładnie przeczyścić (przedmuchać) kartę z pyłu

bo jest to pył miedziany który może zrobić zwarcie.

 

Tak wygląda ta " wklęsłość"

 

Dołączona grafika

 

 

A tak wygląda rdzeń w połowie szlifowania

 

Dołączona grafika

 

 

A tak wygląda rdzeń po skończeniu szlifowania

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

 

A tak wyglada tył karty.

 

Dołączona grafika

 

 

A tak wygląda karta po skończeniu pracy.

Radiator przykręcamy dwoma śrubkami M3 używając plastikowych podkładek.

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

 

Jeżeli ktoś ma odwagę i potrzebne informacje to może wykonac tzw. V-moda czyli

podniesienie napięcia zasilania rdzenia i pamięci żeby móc bardziej podkręcić swoją kartę.

Przy takim chłodzeniu nie ma prawa nic sie przegrzać.

Ja nie robiłem v-moda i podkręciłem tylko tyle ile dało sie na standardowym napieciu zasilania.

Stabilnie to rdzeń 310MHz a pamięć 620MHz ale na codzień karta smiga na 290/580.

Na sterownikach z serii 44.xx miałem najlepsze wyniki w 3DMarku2001 - około 12,5 tyś pkt

ale za to w nowszych grach były przekłamania w wyświetlaniu textur.

Po zainstalowaniu nowszych sterowników (61.77) wynik w3DMarku2001 spadł o około 1500pkt

ale za to gry działają bardziej płynnie i nie ma przekłamań w wyświetlaniu.

 

 

A teraz kolej na następnego pacjenta...tym razem pod nóż poszła karta graficzna Radeon 9500

Podejżewam że rozległe komentarze pod zdjęciami są zbędne.

 

Po zdjęciu standardowego radiatora.

To żółte to jakaś dziwna pasta termoprzewodząca -bardzo twarda i nie plastyczna

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Rdzeń po wyczyszczeniu

Dołączona grafika

 

Jako radiator po raz kolejny użyłem radiatora od P4 - lekko go trzeba było pociąć żeby zmieścił się na karcie

Dołączona grafika

 

Blaszka miedziana polepszająca oddawanie ciepła do radiatora - wieksza powierzchnia styku

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

 

 

To nie koniec.... ja tu jeszcze wróce.... jak bedę miał inną kartę

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czy duzo daje ale moje przemyslenia są takie:

rdzeń mo około 1x1cm (nie mierzyłem... mówie tak na oko)

miedź lepiej odpiera ciepło ale go magazynuje a aluminium szybciej oddaje do otoczenia...i blaszka szybciej odbiera ciepło z 1cm2 i przekazuje je do radiatora poprzez powierzchnię 4x4cm...

Nie mierzyłem czy to coś duzo daje ale faktem jest ze rdzeń jest ciut cieplejszy od otoczenia bo wcześniej druga strona płytki drukowanej w miejscu rdzenia była ciepła a teraz jej temperatura wogóle nie różni się od całej płytki czyli wniosek ze całe ciepło przechodzi odrazu do radiatora.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taką blaszkę też widziałem w jakimś coolerze BOXowym czy coś daje pewnie nie ale jest :)

 

Stosowalem pare razy blaszke - przydaje sie ona kiedy mamy radiator z aluminium a sam styk rdzenia z alu chcemy polaczyc za posrednictwem miedzi, daje ona pewien efekt w postaci zbicia temp ale pod warunkiem ze polaczenie blaszki cu z radiatorem alu bedzie bardzo dobre czyli przydalaby sie miedzy nimi dobra warstwa pasty np AS5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

.... ale pod warunkiem ze polaczenie blaszki cu z radiatorem alu bedzie bardzo dobre czyli przydalaby sie miedzy nimi dobra warstwa pasty np AS5

no raczej nie jestem taki żeby miedzianą blaszkę przykręcić do alu radiatora "na sucho" pozatym blaszka i radiator są wypolerowane na lustro no i oczywiście ODPOWIEDNIA (nie za duzo nie za mało) warstwa pasty

 

Przy zastosowaniu takiej blaszki z:

Rdzeń->pasta->radiator

robi się:

Rdzeń->pasta->blaszka->pasta->radiator

stąd moje wątpliwości

jak kiedyś dozbieram kaske na lepsiejszą karte która ma czujnik temperatury to sie zrobi porównanie z blaszką i bez blaszki i wtedy nie będzie teoretycznego gdybania...ale póki co to w najbliższym czasie nie przewiduje zmiany grafy (brak $$)

Edytowane przez pietach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

na radeonie 8500,9000,9100 (R200, RV250) rdzeń wygląda mniej więcej jak w GF4TI... też metalowy srodek jest ciut poniżej plastikowej obudowy...

No cóż tam nie ma za bardzo co wymyslać...tylko załozyć jakiś większy radiator odpowiednio ucięty zeby zmieścił się na karte...i bez podkręcania prawdopodobnie styknie pasywnie (bez wentylatora)

Siostra ma Radeona9000 ale tam jest klapa bo radiator nie jest na zatrzaski tylko przyklejony.... buuu...a duzo radeonów ma przyklejone radiatory i nie ma otworów montażowych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

na radeonie 8500,9000,9100 (R200, RV250) rdzeń wygląda mniej więcej jak w GF4TI... też metalowy srodek jest ciut poniżej plastikowej obudowy...

No cóż tam nie ma za bardzo co wymyslać...tylko załozyć jakiś większy radiator odpowiednio ucięty zeby zmieścił się na karte...i bez podkręcania prawdopodobnie styknie pasywnie (bez wentylatora)

Siostra ma Radeona9000 ale tam jest klapa bo radiator nie jest na zatrzaski tylko przyklejony.... buuu...a duzo radeonów ma przyklejone radiatory i nie ma otworów montażowych.

No właśnie i to jest problem. Jeśli się zbiorę ( w sumie mam całkiem nieźle zrobione) to pokażę swoje chłodzenie na 8500. Jednak chyba przez ten rdzeń grzeje się toto niemiłosiernie( zarówno od góry jak i od strony radio).

Ale nie wiem czy zdążę bo obraz cosik zaczyna falować :mur:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wlasnie wymienilem na primecooler wiec rozumiesz dlaczego tak kombinuje...

 

p.s.

jak pisalem wyzej wentyl z xp bedzie podlaczony przez regul obrot z pentagrama wiec nie bedzie tak glosno

Edytowane przez remek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...