Skocz do zawartości
Quzziy

Ilośc Ramu A Jego Wykorzystanie

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Mam pewien dylemat czy to prawda ze systemy 32 bitowe wykorzystują maxymalnie 3gb ramu ??

 

I czy jesli miał bym w komputerze te 8gb ramu to czy nie bedzie to wykorzystane przez zadne gry itd ?? nawet przy systemie 64 bitowym ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

System 32 bitowy adresuje 2 do 32 bitów pamięci z tego co pamiętam. w każdym razie wychodzi około 3,25GB. Nawet w systemie 64 bitowym gra/program który nie jest 64 bitowy nie może zająć więcej niż 3 z kawałkiem GB.

 

8GB to w dzisiejszych czasach zdecydowana przesada, chyba, że w specjalistycznych zastosowaniach. 4GB albo maksymalnie 6GB wystarczy :) Lepiej brać szybsze niż więcej.

Edytowane przez Mhrok

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

System 32 bitowy adresuje 2 do 32 bitów pamięci z tego co pamiętam. w każdym razie wychodzi około 3,25GB. Nawet w systemie 64 bitowym gra/program który nie jest 64 bitowy nie może zająć więcej niż 3 z kawałkiem GB.

 

8GB to w dzisiejszych czasach zdecydowana przesada, chyba, że w specjalistycznych zastosowaniach. 4GB albo maksymalnie 6GB wystarczy :) Lepiej brać szybsze niż więcej.

Z tym się nie zgodzę, wzrost szybkości nie jest tak bardzo odczuwalny jak ilość, szczególnie w grach.

Powiedzmy 2gb vs 4gb.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie, bo zakładając, że obie konfiguracje będą działać w dualu z tą samą prędkością i timingami to przepustowość będzie identyczna, za to przy 4x1 będzie większe obciążenie chipsetu co czasem wymaga zwiększenia napięcia na nim i/lub pamięciach.

 

Również nie zgodzę się z twierdzeniem, że lepiej szybszy RAM kosztem wielkości. Naturalnie mówimy o rozsądnych wartościach, gdzie jak wspomniano 6GB wydaję się górną granicą.

 

Sam korzystam z takiej ilości i przykładowo w GTA 4 choć gra nie działa szybciej to jednak jest płynniejsza niż na 4GB - obecnie nie zdarzają się żadne przycinki. Ponadto skraca się czas ładowania leveli w grach oraz przejść ALT+TAB między grą a pulpitem.

 

Należy wspomnieć, że 6GB jest praktycznie standardem w przypadku Core i7 gdzie mamy kontroler Triple Channel i obsadzamy sloty 3x2GB.

 

Co do XP i 3,25GB to jest prawdą ale też nie do końca. W pewnych konfiguracja (liczy się też video RAM VGA) może być maxymalnie dostepne 2.75GB.

Edytowane przez epoxer

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przestrzeń adresowa porocesora 32-bit to 2^32 bita , tyle samo jest w stanie zaadresować OS 32-bit .

 

Co daje 4 GB do zaadresowania / wykorzystania w teorii .

 

W praktyce nie jest możliwe przydzielenie całej przestrzeni adresowej dla ramu - muszą z niej korzystać też inne urządzenia ( dyski i napędy , karty rozszerzeń itp. ) .

 

W efekcie mamy dostępne niecałe 4GB ( 2,75-3,5 GB zależnie od konfiguracji komputera ) .

 

Od czasów Pentium Pro ta przestrzeń adresowa została poszerzona o kilka dodatkowych bitów(PAE ) , w efekcie czego procek i dobrze zaprojektowany OS-32 bit mogły by wykorzystać 4 GB ramu .

 

W praktyce to też nie chce specjalnie działać .

 

Najlepsze wyjście to CPU 64-bit + OS 64-bit - system może wtedy wykorzystać dużo więcej ram ( do 2 TB ) .

 

Poza tym w systemie 64-bit jest możliwe przydzielenie ponad 2GB pamięci na proces , czego w systemach 32-bit nie da się zrobić .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

generalnie w normalnym użytkowaniu lepiej sprawdza się więcej wolniejszego ramu jak mniej szybszego, system działa lepiej gry nie doczytują, najlepszym rozwiązaniem jest mieć dużo szybkiego, ja już od dłuższego czasu jadę na 8gb choć ostatnio ze względu na platformę, mam 6gb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Akurat to że więcej ramu nie daje praktycznie żadnego wzrostu fps w grach to wiadomo od dawna .

 

Swego czasu ( w czasach UT2k3 ) były testy co daje tryb DC i tam były 2x256 i 2x512 .

 

Podobnie jak tutaj gry praktycznie nie reagowały na dużą ilość ramu ( poza tym co wymagają ) - skracało to czas ładowania poziomów , tudzież min. FPS się stabilizowało .

 

Co innego programy graficzne - tu mamy duży wzrost wydajności , podobnie serwery .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Między wierszami coś z tego można wyłapać. Konkluzja zgodna z naszymi, że 6GB to sweet spot.

 

Szkoda, że teście nie zamieszczono minimalnego FPS w grach na który większa ilość RAMu często ma wpływ. Brak testów określających czas ładowania leveli czy wspomnianego ALT+TAB gra-pulpit-gra. Czas usypania, wybudzania systemu, bootowania systemu itd

 

Zainteresowanym proponuje uzupełnić lekturę o ten test http://i4memory.com/f83/core-i7-games-memo...b-vs-3gb-11562/

 

W tym teście http://www.tomshardware.com/reviews/vista-...hop,1775-6.html poruszono natomiast wpływ ilośći RAMu na możliwość wyłącznia SWAPa i zachowania się systemu.

 

I na podsumowanie:

 

"4GB RAM 1600Mhz vs. 6GB RAM 1333Mhz

 

Measurement:

 

zlib: 6GB 0.15% faster than 4GB

ray tracing: 6GB 0.00157055% faster than 4GB

 

Now, those differences are negligible, [...] But more was proven to be better."

Edytowane przez epoxer

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wlasciwie majac duzo, ramu 6-8GB moza by wylaczyc plik wymiany to by nam tak dyskiem nie "siepalo" jak dobrze widomo to operacje odczytu i zapisu na dysk zajmują najwięcej czasu jak ktos dlugo nie wylacza kompa napewno by na tym sporo skorzystal np u mnie jak wylacze firefoxa i cos robie jeszcze kopiuje itd ktory (jest na dysku systemowym startym WD 160GB) to troche traw to zanim sie on zaladuje przy wylaczonym swap file odbylo sie to o wiele szybiej bo by nie zostal juz po 1 wylaczeniu skasowany alez pamieci ....lecz np jak bym wylaczyl swap file np teraz gdy mam 4GB ramu to nie ktore gry potrafia sie wykrzaczyc np GTA4 po pewnym czasie gry przy 8GB mysle ze nie bylo by juz takie problemu.

 

podsumowując jedyna kozysc z posiadania >6GB to mozliwosc wylacznia pliku wymiany

Edytowane przez venat0r

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale są gry które wymagają włączenia swapa, nie pamiętam tytułów ale ostatnio w coś grałem i nie chciałoa się uruchomić bez włączonego swapa, mimo że mam 8gb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale są gry które wymagają włączenia swapa, nie pamiętam tytułów ale ostatnio w coś grałem i nie chciałoa się uruchomić bez włączonego swapa, mimo że mam 8gb

to dosc dziwne bo swap przy 4GB RAM'u domyslnie zajmuje 4GB przynajmniej u mnie na win7, wiec nie powinno byc problemów

Edytowane przez venat0r

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to dosc dziwne bo swap przy 4GB RAM'u domyslnie zajmuje 4GB przynajmniej u mnie na win7, wiec nie powinno byc problemów

:blink:

 

Ja też jadę bez swapa odkąd się przesiadłem na 4gb.

Jednak faktycznie niektóre gry wołają o więcej, kilka razy zobaczyłem komunikat, że brakuje pamięci, więc imo przy 5-6gb można spokojnie pożegnać się z plikiem wymiany na dobre.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

odkopuje stary temat, napewno zauwazyliscie że aplikacja pisana pod 32 bity czasem wywala na pulpicie wykrzyknik ze jest mało pamięci, jeśli wtedy sprawdzicie zużycie ramu (dobry jest do tego drugi monitor - rozszerzeony pulpit a na niam stale menadżer alt+ctrl+del włączony) to okaże się że Wasza aplikacja pobiera ok 1,98GB ram i wtedy zazwyczaj się wyłącza. PS. na 32 bitowym systemie mając 4GB ramu możecie utworzyć ram dysk i na nim swap file ;) sprawdzone - działa. zuzycie 3,88GB ramu mimo że swap file mialem tylko na ramdysku :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gra napisana w 32 bity wykorzysta tylko 2GB RAM. Jak potrzebuje więcej - to niestety potrzebny SWAP. Z nadmiaru RAM nie skorzysta, chyba, że programista to przewidział (ale to rzadkość).

Czekamy na gry 64 bit i wtedy faktycznie SWAP można wyzerować.

AutoCad też potrzebuje SWAP > chociaż 2MB, byle by był.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...