Lancer Opublikowano 21 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 21 Stycznia 2012 Ponieważ zbliżam się do corocznej konserwacji kibelka (czyszczenie całości + wymiana węży) i prawdopodobnie będę zmieniał grafikę z nowym blokiem, chciałem zapytać fachowców o poradę co wymienić i jak to wszystko poskładać na nowo. Komp stoi pod biurkiem, przy ścianie pod kątem około 30stopni. Kwestie estetyczne wnętrza mają trzeciorzędne znaczenie, a więc proszę powstrzymanie się z komentarzami na ten temat. Wygląd zewnętrzny też nie jest w sumie istotny. Podświetlenia, kolorowe płyny są zupełnie zbędne. Ważna jest wydajność i cisza z naciskiem na ciszę. W tej chwili w skład hydrauliki wchodzi: - pompka MCP350 @7V z topem EK-DDC X-Top v2 - chłodnica Feser Monsta - 3x 14cm śmigła Noise Blocker PK2 @ 6V - proc i7 2600K @ 4,5GHz 1,27V z założonym Swiftechem Apogee XT - 580 GTX z blokiem EK GTX 480 - zalane Feser 1 Clear - złączki Swiftecha NK12 G1/4 - węże to Tygony o dwóch różnych średnicach Przebieg płynu w układzie pompka → chłodnica → proc → grafika → rez → pompka Pompka schowana jest w tym śmiesznym kolorowym pudełeczku. W środku ściśle obłożona matą bitumiczną. Ogólnej aranżacji nie będę zmieniał. Obudowa to jakiś BigTower Chiefteca - jej nie będę zmieniał, a więc wszystko będę upychał jeszcze w starej puszce. Chłodnica na boku budy zostaje. Ogólnie w kompie nie podobają mi się temp. Proc obciążony LinXem dobiega do 67 stopni (na najcieplejszym rdzeniu). Zimą nieco mniej. Czy to nie za dużo? Teraz pytanie. Co zmienić na nowe? W tej chwili tyle co wiem: 1. Prawdopodobnie zmienię wentyle na Be Quiet Silent Wings USC 2. Na grafikę pójdzie EK FC 7970 3. Będę zalewał zwykłą destylowaną z dodatkiem jakiegoś borygo. Do układu wchodzi coś koło 2L (trochę mniej). Temp. w porównaniu Fesera ze zwykłym destylatem zmieniły się praktycznie niezauważalnie, węże tak samo przebarwiają się jak zwykle, a estetyka nie ma dla mnie znaczenia. 4. Węże też jakiś raczej jakieś tańsze pójdą. Co dalej? 1. Jakiś czas temu myślałem nad zmianą chłodnicy na jakąś 4 wiatrakową, ale to wymaga dorabiania przejściówek aby pasowało do obecnych otworów, a więc chłodnica raczej zostaje obecna. 2. Warto zmienić bloczek na procu na coś nowszego? 3. Pompkę zostawiać? Może top wymienić? No i na koniec – jak to wszystko poskładać? Czy moja obecna aranżacja jest do bani? Zdjęcia stanu obecnego. Z boku niestety średnio coś widać, a dostepu lepszego nie mam. Na żywo nie wygląda to tak źle jak na fotkach :lol: Dopiero po podświetleniu lampą z aparatu widzę jakie to brzydkie i ile kurzu nazbierał biedak B-) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ivanov Opublikowano 21 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 21 Stycznia 2012 Majstrowanie przy pompce, czy wentylatorach da bardzo mało. A Silent Wings IMHO nie nadają się zbyt na chłodnice, bo nie są "szczelne" i powietrze będzie uciekać na boki. Uważam, że jedynym sensownym wyjściem jest zwiększenie powierzchni chłodnic. Widzę dwie opcje: 1) jednak zmiana Monsty na porządną 4x140 2) (lepsza) zostawiasz Monstę i dokupujesz 2x140 (nie znieści się przypadkiem na fronice budy, lub pod sufitem?), czy też nawet 3x140. PS Jaką masz pastę na procku? Blok dobrze dociska? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 21 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 21 Stycznia 2012 W tej chwili na procu jest Prolimatech PK-1, wcześniej IC Diamond i kilka innych wynalazków. Blok dociśnięty dobrze. To nie jest wina krzywego proca, czy pasty. Na syndrom gorącego CPU cierpią wszystkie moje proce. E6700, 2x Q6600, 2x i7 920, 2x i7 2600k. Czy temp się biorą od bloków EK na GPU? Podniesienie obrotów pompki na 12V daje jakieś 4 stopnie mniej na procu. Montaż drugiej chłodnicy raczej odpada. Za dużo z tym zabawy i kombinowania. Jak za jakiś czas będę zmieniał budę to od razu wstawię 2 chłodnice. Na razie muszę się obejść z jedną. Dobra, wezmę pod uwagę wymianę chłodnicy na 4x 140. Tylko jaką? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ivanov Opublikowano 21 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 21 Stycznia 2012 (edytowane) No GTX580 to niezła grzałka, tak więc zdecydowanie ma wpływ na temperatury. Jeśli chodzi o zmianę chłodnicy, to skoro zależy Ci na ciszy powienieneś brać jakąś z niskim FPI (Fins Per Inch). W sumie chyba nic lepszego niż HW Labs Black Ice SR-1 560 nie ma w tej kategorii. Twój blok CPU to dobra konstrukcja. Jasne, że po zmianie na np. XSPC Raystorm temperatura powinna troszkę spaść link, ale będzie to mała wartość; uważam, że najwięcej da większa chłodnica. Najlepiej niech się jeszcze inni "wodniacy" wypowiedzą :) Edytowane 21 Stycznia 2012 przez ivanov Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dammeron Opublikowano 21 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 21 Stycznia 2012 Na Raystorma sobie trochę byś poczekał (sam czekam od listopada i do dziś jeszcze go nie dostałem). A temperatury, jak na tę kartę i procka, są moim zdaniem odpowiednie. Chłodnicę mógłbyś zamienić na Coolgate'a lub EK XTX; z tańszych rozwiązań to Phobya - do tego zamontować na niej Schythe GT i masz ciche, a wydajne rozwiązanie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 21 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 21 Stycznia 2012 Dla obniżenia temp proca o 1-2 stopni to nie będę zmieniał bloczku. Raczej średni w tym interes. A co ze śmigłem? Może Air Penetrator od Silverstona? Tylko chyba trochę głośny on jest :/ Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ivanov Opublikowano 21 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 21 Stycznia 2012 Dla obniżenia temp proca o 1-2 stopni to nie będę zmieniał bloczku. Raczej średni w tym interes. Zgadza się. A co ze śmigłem? Może Air Penetrator od Silverstona? Tylko chyba trochę głośny on jest :/ Obecne masz dobre. Jak już chesz kombinować z wentylami, to bym raczej zrobił push/pull (czytaj dokup jeszcze trzy takie jak masz i daj na drugą stronę chłodnicy). W przypadku takiego grubasa to powinno troszkę dać, ale też nie będzie to żaden specjalny wzrost wydajności. Jedynie zwiększenie powierzchni wymiany ciepła da Ci konkretnego boosta. A w mojej opinii wymiana obecnej chłodnicy na inną to mocno średni interes. Na serio lepiej dokupić dodatkową. do tego zamontować na niej Schythe GT Nie ma sensu brać chłodnic 120mm, 140mm są sporo wydajniejsze i są też mniej restrykcyjne. A piszę to dla tego, bo Scythe GT w wersji 140mm nie występują o ile mi wiadomo (a szkoda). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 21 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 21 Stycznia 2012 (edytowane) Swego czasu robiłem kanapkę z wentyli. Niestety wynik był mizerny bo mi tempy... wzrosły :-| Może dlatego, że miały różną wydajność? Dmuchały 14cm, a wyciągały 12cm. Edytowane 21 Stycznia 2012 przez Lancer Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ivanov Opublikowano 21 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 21 Stycznia 2012 (edytowane) Może dlatego, że miały różną wydajność?To wysoce prawdopodobne; te 12-tki mogły hamować powietrze z 14-tek. Ogólnie wszystkie testy na necie podają, że push/pull zawsze powoduje mniejszy bądź większy wzrost wydajności. O choćby zobacz tu konkluzję. Ale fakt faktem, że nawet w najlepszym wypadku i tak wzrost wydajności nie będzie duży. Można też iść innym tropem. Skoro mówisz, że wrost przepływu wpływa pozytywnie na temperatury można iść w tym kierunku. Ale chyba jedynym wyściem byłoby albo kupno mocniejszej pompki (czyli automatycznie głośniejszej, co rozumiem, że w Twoim przypadku odpada), albo kupno drugiej takiej samej. Edytowane 21 Stycznia 2012 przez ivanov Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elder Opublikowano 22 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 22 Stycznia 2012 Zmiana Apogee XT na Raystorm czy zmiana pompy na dużo mocniejszą wniosą niewielki spadek temperatur. Powierzchnia wymiany ciepła chłodnic jest decydująca w cichym układzie opartym na wolnoobrotowych wentylatorach. Monsta nie lubi małych obr wentylatorów,podaj jaką masz temperaturę cieczy w układzie po 3-4h stresu i będzie wszystko jasne. Mój sposób na uporanie się z ciepłem generowanym przez trzy konkretne grzały w układzie (CPU 4.5GHz+2xGTX480) widać na fotce poniżej. Dwie szt Black Ice SR1 trzymają to gorące towarzystwo za mordę bez względu na obciażenie. Wentylatory NB PRO PK2 ustawione na 780 obr,cisza i chłodny układ w stresie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 22 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 22 Stycznia 2012 Ja bym polecał zewnętrzną chłodnicę stojącą oddzielnie, MO-RA, albo phobya 1080, dajesz na to 4x180, duży zapas mocy, świetne temperatury wody na niskich obrotach. Mocując tak jak masz do obudowy, za dużo możliwości to nie daje, jedna 120x120 więcej aż takiej różnicy nie robi. Chłodnica jest tutaj kluczowa dla wyników, potwierdzam że zarówno lepszy blok, jak i zwiększenie przepływu, dają stosunkowo mało w porównaniu do chłodnicy. Ulepszaniem tych elementów zazwyczaj warto zająć się po uzyskaniu maksymalnie wydajnej chłodnicy, jeżeli jeszcze chce się coś ulepszać. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KamilWlodar Opublikowano 22 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 22 Stycznia 2012 Witam. Po moich obliczeniach wynika samo dołożenie takiej samej chłodnicy jaką masz obecnie powoduje dopiero znaczny wzrost wydajności a po dołożeniu trzeciej takiej samej osiągasz już układ z ekstremalną wydajnością. Flow masz obecnie coś ok 0,63 GPM, a gdy włączysz pompę na 100% osiągasz coś ok 1 GPM dlatego widzisz obniżenie temperatur, dołożenie drugiej pompy spowoduje nieznaczny wzrost wydajności. Owszem po dołożeniu dwóch chłodnic wzrasta Ci restrykcja układu i widać że pompa zaczyna nie domagać na 7V,ale wtedy wiadomo albo mod pompy albo dołożenie drugiej rozwiąże problemu restrykcji. Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 22 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 22 Stycznia 2012 (edytowane) Dziękuję za porady. Przyjmuję do serca, że muszę kombinować z nową chłodnicą. Niestety zmiana położenia kompa nie wchodzi w grę i jedynie mogę kombinować jak zamocować nową chłodnicę albo na boku budy albo w budzie. Obecnej budy już przerabiać na zamocowanie czegoś wewnątrz nie dam rady, wiercić otwory w boku też już za bardzo nie da się. Pozostaje więc albo już teraz zakup nowej budy, albo pozostawienie układu w obecnej formie jeszcze przez jakiś czas. Kręcić mocniej tego proca nie mam zamiaru, SLI/Crossire też mi nie potrzebne. Komp się nie gotuje, a więc zwiększenie wydajności nie jest sprawą palącą. Najbardziej podoba mi się rozwiązanie z pojedynczą Phobya 1080 i na to 4 śmigła 18cm, bo to najmniej skomplikowany układ. Ponieważ pola manewru nie mam, pozostaje też zamocowanie całości do boku budy w pozycji równoległej. No ale teraz pojawia się problem powstania pułapki cieplnej pomiędzy ścianą budy a chłodnicą. Mogę dać z 5-7cm przerwy, ale to chyba za mało... Edytowane 22 Stycznia 2012 przez Lancer Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ivanov Opublikowano 22 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 22 Stycznia 2012 Z tego co się orientuję Watercool MO-RA ma w zestawie nóżki. Tak więc nie musisz jej przykręcać do budy, możesz ją normalnie pionowo postawić gdzieś obok kompa. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 22 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 22 Stycznia 2012 (edytowane) To główna zaleta tego rozwiązania. Możesz dać nawet kilkumetrowe węże, postawić chłodnice gdzieś dalej, schowaną za meblami. To będzie pracować na minimalnych obrotach, nie wymaga dużego prześwitu. Łączenie z budą quick connect, można odczepić bez spuszczania wody, łatwo to wszystko ustawiać, czy odsunąć budę, w razie potrzeby jeżeli chcesz coś wymieniać, odczepiasz moduł z chłodnicą. Gdzieś linkowałem układ z MORA, ale to praktycznie to samo (tylko drożej i wygląda lepiej obudowa). To jakiś kosmiczny overkill w budzie htpc, ale pokazuje ideę, tutaj pompa+rez dodatkowo jest zintegrowana z chłodnicą, więc w obudowie masz wyłącznie węże i bloki. Tutaj sama chłodnica zewnętrznie: Edytowane 22 Stycznia 2012 przez aerial Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 (edytowane) aerial - podoba mi się rozwiązanie które przedstawiłeś. Faktycznie załatwia to sporo problemów, zwłaszcza jeśli rez i pompkę usunę z kompa i połączę z chłodnicą. Czy jesteś w stanie powiedzieć jaki rez jest jest użyty w zestawie na fotkach i jaki top do mojej pompki mam kupić aby wszystko zgrać z MO-RA3? Nie chciałbym kombinować jeśli okaże się, że coś kupię na własną rękę i np. rozstaw otworów w którejś płaszczyźnie okaże się nie do końca zgrany. Edytowane 23 Stycznia 2012 przez Lancer Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 (edytowane) Na tym zdjęciu, jest zestaw rez+top od bitspowera o ile się nie mylę. Podobny zestaw robi też koolance, do pomp 450/450s (http://www.abload.de/img/sam_56860ugp.jpg) Z tym że nie jest to dopasowane, musisz sobie to odmierzyć i odpowiednio zamocować do obudowy chłodnicy (albo na złączkach, gdyby użyć chłodnicy phobya). Taki zestaw mo-ra i top/rez od bits albo koolance to wyjdzie trochę drogo.. Generalnie nie wiem czy jest sens wywalać pompę i reza poza obudowę, w sytuacji jeżeli masz taką dużą obudowę, nic w zasadzie nie zyskujesz (a musisz poprowadzić i tak zasilanie do pompy na zewnątrz, zostawiając ją w środku, jeden kabel mniej). Najtaniej wyszłoby zostawić pompę+reza w obudowie (miejsca jest dużo), kupić chłodnicę phobya 1080, mocowanie na 4x180, i te proste nóżki do chłodnicy (nie całą obudowę do niej wartą więcej niż sama chłodnica). Jeżeli to będzie gdzieś schowane, to tym bardziej obudowa chłodnicy nie jest potrzebna. Edytowane 23 Stycznia 2012 przez aerial Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 Wrzucenie reza i pompki do chłodnicy zmniejsza plątaninę węży, co mi akurat się podoba. Zasilanie i tak muszę doprowadzić do wentylatorów, a więc 2 kabelki więcej do pompki to akurat nie problem. Pozostaje jeszcze kwestia: 4x 180mm czy 9x 140mm? Teoretycznie wychodzi, że 9 wentyli 140mm generuje większy przepływ niż 4 większe. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 4 będą cichsze i układ jest prostszy. Ja bym się nie pakował w 120mm jeżeli mam możliwość użycia 180tek, a to daje taka kwadratowa duża chłodnica. Zresztą zwróć uwagę 9x120 = 4x180, chłodnica 9x140 jest większa, tam trzeba mocować jakieś 4x200, i nie pokryją one całości. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 No to kolejne pytanie. Jakie te wentylatory brać? Silverstone AP181 czy Phobya G-Silent? Phoboja na papierze wygląda blado. Niby 180mm, a wydajność praktycznie taka jak mojego obecnego PK2. AP181 na 700 obrotach jest niewiele głośniejszy od Phoboja, a wydajność wyraźnie wyższa. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 (edytowane) Silverstone mają dobre opinie, jednak czy to dobry wentylator na chłodnicę? Ten wbudowany grill w wentylator silverstone traci sens przy użyciu ich na chłodnicy, bo wtedy nie ma znaczenia cały ten kierunkowy strumień powietrza. Pamiętaj też że te podawane specyfikacje często mają się nijak do rzeczywistości. Zupełnie inaczej wygląda przepływ powietrza przez chłodnice, liczy się parametr "static pressure", różne wentylatory, różnie radzą sobie w sytuacji kiedy przepływ powietrza jest tłumiony przez chłodnicę. Nie ma za dużego wyboru tych wentylatorów, ostatecznie z tych dwóch bym chyba się zdecydował na AP181, głównie ze względu na to że lepiej pchają powietrza przez chłodnice (ale są też droższe). Generalnie zapas jaki daje tak duża chłodnica sprawia że nawet stosunkowo słabe wentylatory ciągle będą dawać bardzo dobrą wydajność. Jakiś czas temu linkowałem jakiś układ, MO-RA, cztery FM181 (http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=222&area=en), te wentylatory od SS bez wbudowanego grilla. Wydają się lepszym rozwiązaniem na chłodnicę. Ta chłodnica tutaj chłodzi 4 gtx 580.. więc jak widać zapas mocy chłodzącej będzie ogromny. Edytowane 23 Stycznia 2012 przez aerial Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 No to wszystko się powoli staje coraz klarowniejsze. Ale będę męczył dalej. Czym się różni MO-RA3 4x180 PRO od LT? Tylko możliwością zamontowanie większej ilości wentylatorów? Innych różnic nie doszukałem się. No i gdzie kupić tą chłodnicę? Warto robić zakupy w aquatuning.pl? Ceny mają sympatyczne, trochę taniej niż w Angela, a konieczność czekania na paczkę z Niemiec (czy skąd tam oni są) nie ma dla mnie znaczenia. Poza tym Angela ma tylko wersję PRO. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 (edytowane) Różnice polegają na obudowie, mocowanie po jednej stronie wentylatorów, lub po obu. Jest jeszcze model core LC (http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=59_457_952&products_id=30139), który jest całkowicie bez obudowy, sam "środek". Co do zakupów, można też pytać w naszych sklepach czy nie sprowadzą, i tak większość bardziej egzotycznych produktów z ich oferty wymaga sprowadzania. Z aquatuning niektórzy mieli problemy, ciężko się skontaktować. Jeżeli brać tam, to osobiście bym próbował tylko w opcji płatne za pobraniem. Ogólnie budowanie takiego układu na chłodnicy mo-ra wychodzi trochę drogo, całość tzn. chłodnica, osłona na wentylatory, nóżki (100pln..), wentylatory. Phobya prezentuje się dużo taniej, wydajność będzie zbliżona, tylko jest to w zasadzie goła chłodnica, nie wygląda tak dobrze jak mora. Jeszcze co do cen, możesz rozejrzeć się na niemieckim ebayu, tam można coś trafić. Akurat te chłodnice są popularne w Niemczech, Watercool to niemiecka firma. Edytowane 23 Stycznia 2012 przez aerial Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 Osłonę wentylatorów i nóżki mogę wykombinować samodzielnie. Ciastorama i Liroj stoją otworem. Wiertarkę i kilka innych zabawek w domu mam. MO-RA jest trochę grubsza od Phoboji, a to będzie inwestycja na kilka ładnych latek więc rozłoży się w czasie. Jestem to w stanie przeboleć. Teraz bardzo ważne pytanie. Czy może znasz rozstaw otworów wlotowych w MO-RA3? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 (edytowane) MO-RA3 | Watercool - Wasserkühlung made in Germany wychodzi że wszystkie mają 1/4 cala edit: Źle zrozumiałem, pytasz o rozstaw wlotu.. Najlepiej wysłać zapytanie do producenta E-mail: info@watercool.de , pewnie mają jakiegoś pdfa z dokładnym rysunkiem i wymiarami. http://watercool.org/sites/default/files/downloads/MA_MO-RA3_A5_ENG.pdf Edytowane 23 Stycznia 2012 przez aerial Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 (edytowane) Aha, właśnie nie o typ gwintu, a o rozstaw mi chodziło. Już wysłałem maila. No to na koniec chyba została ostatnia kwestia. Węże i przyłącza. 1. Jak już wyżej było pisane, na poziomie buda <-> chłodnica można dać kraniki, żeby można było odłączyć w razie potrzeby chłodnicę od komputera bez potrzeby spuszczania wody. Aby to działało, potrzebne są 4 kraniki. W tej chwili siedzę na wężach 11,1/14,3 i 11,2/15,9, a więc muszę szukać albo kraniku już z przyłączem na wąż ~11mm, albo samego zaworu z gwintem G1/4 i na to dać krućce. Najprostsze co można zrobić to coś takiego: Cooling.pl : Zawór kulowy 2 x G1/4 [OTH167] - 29.00PLN i na to wkręcić szybkozłączki łącząc w ten sposób kraniki. W sklepach nie znalazłem innego rozwiązania. No chyba, że źle szukałem? 2. Węże - zostać przy obecnej średnicy czy iść w większe, np. 12/16? Teraz 11,1/14,3 stosuję we wnętrzu budy, bo mają cieńsze ścianki i łatwiej je ułożyć. Sztywniejsze daję na zewnątrz. Obecnie wydaje mi się, że zwiększanie średnicy węży jest bez sensu, bo kruciec z gwintem G1/4 ma średnicę wewnętrzną niecałych 8mm albo 10mm dla krućców cienkościennych. A więc po co kombinować z wężami skoro i tak na poziomie złączy jest wąskie gardło? Edytowane 23 Stycznia 2012 przez Lancer Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 Łączenie najlepiej tym: Water cooling systems, pc liquid cooling kit, cpu, video card, hard drive tylko w PL te złączki są strasznie drogie :/ Węże bez znacznie, maja mały wpływ na wydajność, brać to co najwygodniejsze, łatwe do ułożenia. Grube, cienkie, mała różnica. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 23 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 23 Stycznia 2012 Dziękuję aerial i ivanov za podpowiedzi. Konstruktywnie wpłynęliście na moją 'kiblową' wizję. Pozostaje plan wdrożyć w życie. Nie omieszkam pochwalić się tym co wyszło z naszej pogadanki. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 24 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 24 Stycznia 2012 Tknęła mnie jeszcze jedna rzecz. Chodzi o wentylatory. Przyjrzałem się jeszcze raz parametrom Silverstone AP181 i Phobya G-Silent 18. Silverstone w nominalnych warunkach kręci się aż do 1500 obr./min. i hałasuje na 34 dBA. A więc jest głośny. Ciszej się robi dopiero na 700 obrotach, ale wtedy jest to ciągle 18dBA, a to tyle co moje obecne 14cm PK2, które wydają 20dBA przy nominalnym napięciu i kręcą się wtedy na 1200obr/min. Tyle, że ja te PK2 mam skręcone, a więc są sporo cichsze niż nominalnie. Chcąc zachować poziom głośności na obecnym poziomie, nie mogę kupić AP181, bo mimo, że jest on wydajny, to nawet skręcony będzie głośny, a jeszcze bardziej obniżyć napięcia już nie mogę dla Silverstone... Jak wiadomo wyboru w temacie 18cm wentylatorów nie ma, ale wpadła mi w oko inna Phoboja, wersja z poświetleniem LED, która do tego jest o 7mm grubsza niż standardowa Phoboja. Na nominalnym napięciu kręci się na 700obr., hałasuje na poziomie około 18 dBA i do tego ma przepływ około 100CFM. Według tej tabeli: Phobya i wentylatory 140 i 180 mm | Chłodzenie.net jest cicho, mniej więcej na poziomie niskoobrotowego PK1, a w razie czego jeszcze mogę dodatkowo przykręcić wentylator... Moim zdaniem w takim wypadku 18cm Silverstone, niezależnie czy AP181, czy FM181 odpada, bo nie mogę go mocno skręcić. Phoboya ma natomiast tą wadę, że minimalne napięcie startu to 7V, a Silverstone to coś koło 4,8V... Co Wy na to? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aerial Opublikowano 24 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 24 Stycznia 2012 (edytowane) Polecam to a propos wentylatorów phobya i przy okazji możliwości takiej 4x180 chłodnicy: jest komentarz co jest jak głośne z tego co pamiętam, nie polecał czerwonych wentylatorów, tylko te tańsze czarne. Co do wentyli od SS, pamiętaj że to skręcisz. Jak też pisałem, lepiej brać wentylatory FM a nie AP, tzn bez tej plastikowej spiralnej osłony, bo nie potrzebujesz tego, skoro wentylator i tak jest przykręcony do chłodnicy. Co do głośności poziomu wentylatorów od silverstone, te wentylatory są użyte w obudowie fortress FT02 (3 sztuki), w teście z spcr Silverstone Fortress FT02 ATX Case | silentpcreview.com jak doczytasz, na low mają 19dbA, ten portal można traktować poważnie w kwestii pomiarów głośności, jeżeli oznaczają obudowę jako cicha, jest cicha. I ponownie, nie kieruj się tylko CFM, bo liczy się siła z jaką pcha powietrze a nie tylko przepływ powietrza dla wentylatora wolno stojącego, nie tłumionego przez radiator. Wnioski wyciągnij sam :) Edytowane 24 Stycznia 2012 przez aerial Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...