Skocz do zawartości
Wibowit

Zwodowany kurzoodporny komputer do eksperymentów programistycznych

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

Pisałem jakiś czas temu o kupnie nowej budy, ale dopiero teraz mam warunki do "rozwoju" :P

 

Ogólnie sprawa jest taka, że:

- gram w zasadzie niedużo, na pewno nie tyle, żeby wydajność w grach miała znaczenie decydujące, ale z drugiej strony całkowicie bezsensowne konfiguracje też mnie nie interesują,

- chciałbym poeksperymentować z wielowątkowymi algorytmami na CPU i/ lub GPU z użyciem OpenCL,

- AMD ma dobre wsparcie dla OpenCL zarówno dla CPU jak i GPU, a zwłaszcza mają ciekawe APU (mam w sumie netbooka z Brazosem ale niestety to już nie nowinka),

- chcę budę w miarę odporną na kurz oraz (relatywnie) cicho działającą pod obciążeniem,

- chcę się pobawić w chłodzenie wodą,

- większość czasu siedzę pod Linuksem, Winda w zasadzie tylko do grania,

 

Jak na razie wybrałem takie komponenty:

- buda Nanoxia Deep Silence 1 - zastanawiam się jak duże chłodzenie się tam zmieści (i jakie będzie potrzebne); z tego co widziałem to można wstawić 2x120 na górę i 2x120 na przód,

- ewentualnie jeśli buda jest za mała do sensownego chłodzenia komponentów to może coś innego - Deep Silence 6 ma dobre właściwości jeśli chodzi o ciszę, możliwości WC, itd, ale jest gigantyczna i jeszcze niedostępna,

- procesor AMD FX 8350, raczej z wyłączonym turbo (bez turbo pomiary wydajności algorytmów są zdecydowanie wiarygodniejsze) i jeszcze pobawiłbym się w obniżanie napięć (co by nie robić sauny w budzie i w pokoju),

- grafika Radeon HD 7870 - w zasadzie procek AMD nie powinien go jakoś mocno ograniczać, no nie? ewentualnie Radeon HD 7850,

- pamięć w ilości 32 GiB, najlepiej o niskich opóźnieniach i niskim napięciu, np te są dla mnie interesujące: http://www.agito.pl/pamiec-kingston-ddr3-4x8gb-1600mhz-cl9-hyperx-lovo-96-843414.html?cid=707&attr=366-300060,361-353979

- dysk SSD Samsung 840 Pro 256 GB - wydajność jest dobra, a Samsungi podobno są trwałe,

 

Co chciałbym mieć, ale nie wiem jaki model:

- zbiornik na ciecz montowany w kieszeni 5.25 cala, tak abym mógł zobaczyć poziom cieczy bez zaglądania do środka kompa,

- chłodzenie wodne na CPU i GPU razem - zastanawiałem się nad full cover dla GPU, ale chyba nie warta gra świeczki, chyba zdecyduję się na kupno aluminiowych radiatorków na pamięci i iine grzejące się podzespoły,

- chłodnice, ale nie wiem jakiej wielkości - na pewno 2x120 skoro mieści się na górze, ale ewentualnie rozważam jeszcze 1x120 z przodu, jeżeli jedna chłodnica to za mało do cichego i efektywnego chłodzenia zestawu,

- wnetyle Scythe GentleTyphoon na górny radiator - czytałem że są bardzo dobre, ale nie wiem na jaką prędkość się zdecydować (chociaż buda ma kontrolery prędkości wentyli więc w sumie może najszybszy wariant?) i czy są odpowiednie do pchania powietrza na chlodnicę,

- pasta o bardzo dobrej przewodności ciepła, ale taka, która nie uniemożliwia zdjęcie bloku z przyszłości - czytałem, że Coollaboratory Liquid Pro jest świetna, ale możne sprawiać problemy z demontażem, prawda to?

- płyta główna z w miarę dobrze chłodzonymi komponentami, np żeby chipset się nie przegrzewał (obecnie mam budę Antec Sonata III i płytę Asus P5Q-PRO i bez dodatkowego wentyla w środku chipset rozgrzewał się do bardzo dużych temperatur),

- dyski talerzowe, ciche (a więc działające z prędkością mniejszą niż 7200 RPM, albo z jakimś inteligentnym trybem dostosowywania prędkości do obciążenia) - chciałbym zrobić RAID tzn mirroring, tak by zwiększyć bezpieczeństwo danych,

 

Zastanawiam się na kupnem M-Audio Audiophile 2496 - na ceneo jest po 300 zł, a to bardzo dobra karta.z podobno dobrym wsparciem dla Linuksa. Mam głośniki Microlab Solo6C, więc nie jest to najwyższa półka, więc nie wiem czy M-Audio ma sens - obecnie mam Xonadr DG (ten model ze wzmakiem sluchawkowym). Jeśli ma to wtedy muszę mieć płytę główną ze złączem PCI.

 

 

Główna bolączka to jak zorganizować chłodzenie, czyli np właśnie wielkość chłodnic, rodzaje bloków na CPU i GPU, rodzaje wentyli, etc zwłaszcza w połączeniu z budą Nanoxia Deep Silence 1.

 

Wygląd nie ma znaczenia, zresztą wybrana przeze mnie buda nie ma okienka.

 

 

Czekam na sugestie i na jakieś sygnały od posiadaczy tej budy od Nanoxii :) Jest tam wystarczająco miejsca na grube chłodnice na górze?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z chłodzeniem wodą to dość mało opłacalna sprawa. Buduje się to dzisiaj raczej żeby wyglądało niż działało.

Kurzoodporny zestaw, to szczelna obudowa, z dobrymi filtrami na wentylatorach które wciągają powietrze. Przejechać filtry odkurzaczem co jakiś czas, i nie ma problemu z kurzem. A no i ustawić obieg powietrza w taki sposób, że więcej wentylatorów wciąga niż wyciąga powietrze, przez co kurz nie dostaje się pasywnie poprzez różne mikroszczeliny w obudowie. Dzieje się tak, gdy przeważa ilość wyciąganego powietrza poza obudowę, przez wentylatory, tworzy się minimalne podciśnienie wewnątrz.

 

Z chłodzeniem wodą będzie podobnie, z tym że trzeba filtrować chłodnicę, dojdzie ci źródło hałasu i wibracji w postaci pompy, no i za całość zapłacisz wielokrotnie więcej niż za jakiś dobry cooler.

Z punktu widzenia cisza/wydajność/opłacalność, chłodzenia wodą robić się nie opłaca. Jeżeli bawisz się w modding, masz studio fotograficzne w domu, i lubisz zmieniać kolor wody w układzie, zależnie od fazy księżyca - wtedy jak najbardziej (no i jeżeli nie masz co robić z pieniędzmi) Dołączona grafika.

Edytowane przez aerial

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Całkowicie kurzoodpornej budy to się nie zrobi, no chyba, że będzie zupełnie szczelna i pozbawiona wentylatorów. Nawet najlepsze filtry wyłapią z kurzu głównie "kłaczki", ale ten najdrobniejszy pył i tak się przedostanie.

 

Co do WC, to jak chcesz chłodzić i CPU, i grafę, to co najmniej chłodnicą 3x120, lub kilkoma równymi takiej. Wentylatory GT to dobry pomysł na chłodnicę pod dach, jako że mają łożysko do tego się nadające. Polecam 1150obr/min, po skręceniu ich na 600obr robią się niesłyszalne. Ale jak aerial napisał - WC to raczej dla zabawy, niż z czysto użytkowej strony, głównie ze względu na koszty i konieczność jako takiego monitoringu, czy nic się z tym nie dzieje. No i wentylatorów w budzie też wtedy więcej, a to sprzyja większej ilości kurzu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mozesz jeszcz zamontować wielką chłodnicę na zewnątrz aby była pasywnie, oraz zamontować tak, aby odkurzanie było łatwiejsze. Powinno się odkurzać raz na miesiąc.

 

Popatrz tez na obudowy Fractal Design - ja mam taka w sygnaturze ale na powietrzu, niemniej mozna w niej tez schowac chlodzenie wodne, aczkolwiek ona swietnie sie nadaje do Air Cooling.

Edytowane przez _KaszpiR_

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Całkowicie kurzoodpornej budy to się nie zrobi, no chyba, że będzie zupełnie szczelna i pozbawiona wentylatorów. Nawet najlepsze filtry wyłapią z kurzu głównie "kłaczki", ale ten najdrobniejszy pył i tak się przedostanie.

Yup, grunt to zrobić to o czym wspomniał aerial + uszczelnić wszystkie otwory i mikrootwory. Na wentylatorach wciągających dać dobre filtry. Mnie uszczelnienie gąbkami obudowy LianLi kosztowało +5*C na procku z AC w idle i 10*C uszczelnienie Chefteca z WC (tam to już hardkor, bo wszystko zostało wręcz zalane klejem a wentylatory z użyciem podwójnych filtrów). 

 

Efekt na LianLi po równo roku nieczyszczenia jest taki : 

 

Dołączona grafika

 

A Chieftec był przygotowany dopiero na Święta Bożego Narodzenia, więc mija dopiero 6msc. Jak będę w sposobności, to otworzę i zobaczę co tam się dzieje. 

Edytowane przez MaciekCi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie kasa nie jest tutaj problemem, spokojnie mógłbym wyłożyć nawet ponad tysiaka na samo chłodzenie, natomiast jeśli w przypadku braku kręcenia zysk pod względem hałasu ma być ledwo odczuwalny to rzeczywiście nie ma sensu się bawić. Zwłaszcza, że jak już wspomnieliście, instalację wodną trzeba doglądać (no i w sumie co jakiś czas wymieniać też ciecz).

 

A co do głośności to chodzi mi o głośność pod długotrwałym obciążeniem.

 

 

Spróbuję zrobić tak:

- wezmę tą budę Nanoxia DS1, bo podobają mi się zastosowane w niej rozwiązania oraz nadaje się zarówno do AC jak i WC (przynajmniej z relacji z neta tak wynika),

- zacznę od chłodzenia AC,

- jak będzie za głośne dla mnie to zacznę kombinować z WC,

 

SilentiumPC Fortis to już jest ciche chłodzenie, czy jeszcze dokładać (kasy)?

 

Jaki rodzaj Radka 7870 jest najcichszy, zwłaszcza pod obciążeniem? Czytałem, że Gigabyte WF 3x jest wydajny, ale w niektórych recenzjach narzekają na zbyt wysoko ustawione obroty wentyli.

 

 

 

No chyba, że jednak pod obciążeniem jest odczuwalna różnica pomiędzy AC i WC przy wybranym CPU/ GPU Dołączona grafika Wtedy od razu bym się nastawił na WC.

 

 

Co do uszczelniania dziur, to oczywiście planuję je uszczelnić.

Edytowane przez Wibowit

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jak chcesz wydać 1k na chłodzenie to, thermalright hr-02 macho (bardzo dobrze chłodzi rewelacyjny wentyl w zestawie no i asymetryczna budowa powoduje że możesz zastosowac pamięci z wyzszymi radiatorami, karte kup najtanszego 7850 i zamontuj na nim accelero twinturbo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trochę czasu minęło i nieco zmieniłem zdanie. Zamiast FX 8350 kupiłem i5-4670

 

Obudowa to Nanoxia DS1.

 

Aktualna konfiguracja jest taka:

Asrock Z87 Pro3

Kingston DDR3 4x8GB 1600MHz CL9 HyperX LoVo

Samsung SSD840 Pro MZ-7PD128BW (2.5", 128GB, SATA/600)

Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold

Microsoft Windows 8 64-bit PL OEM

Intel Core i5-4670 3.4GHz BOX

WD AV-GP WD10EURX (3.5", 1TB, SATA/600)

M-Audio Audiophile 2496

 

Do tego grafika: http://www.agito.pl/karta-graficzna-msi-radeon-hd-7870-oc-2gb-ddr5-pci-e-hitman-84-844206.html

Pod obciążeniem jest głośna. Testowałem tylko w jednej grze (Hitman dołączony do karty), prawdopodobnie przy długotrwałych ciężkich obliczeniach głośność byłaby nie do zniesienia.

 

Wyczaiłem w necie 2-wiatrakowe chłodzenie Gelid Icy Vision, podobno prawie na równi z Accelero 3-wiatrakowym: http://www.saturion.pl/product/175066/Sprzet_komputerowy_/Podzespoly/Gelid_ICY_Vision_A_GC_VGA02_02.html Nie jestem tylko pewien czy spasuje do mojej karty. Wg was spasowałoby? Chodzi mi głównie o to, czy moja karta ma referencyjne PCB. Sądzę, że tak.

 

Pod GPU planuję dać pastę Coollaboratory Liquid Pro - ryzyko, że cały komp wysiądzie jest chyba mniejsze niż przy smarowaniu CPU, no nie? Na początek potrenuję na Radeonie 5770 ze starego kompa.

 

Pod CPU planuję włożyć Gelid GC Extreme, no chyba, że macie lepsze typy.

 

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze sprawa starego kompa, a konkretnie wymiany wentyli. Dwa wentyle 120mm w obudowie prawdopodobnie zamienię na te od Nanoxii które obecnie mam w budzie na froncie, a zamiast nich dam GentleTyphoony. Małym problemem są wentyle na chłodzeniu i w zasilaczu.

 

W starym kompie CPU to Intel Core 2 Duo E8400, generalnie niekręcony (miałem próby kręcenia ale zrezygnowałem) z chłodzeniem Scythe Katana 2. Ten schładzacz wykorzystuje wentylator 100mm a takie ciężko znaleźć. Prawdopodobnie jednak wentylator 120mm też spasuje. Tutaj pytanie: czy PWM jest w jakiś sposób kluczowe? Aktualnie ten wentylator chyba nie ma PWM, tzn złącze jest 3-pinowe, więc pewnie wentyl bez PWM działałby bez problemu i miałby automatyczną regulację obrotów, no nie?

 

Zasilacz w starym kompie był dołączony z obudową Antec Sonata III i jest to EarthWatts 500D z wentylem 80mm. Jakiego typu wentyl dać w zamian? Stare wentyle generalnie już dobrych kilka lat mają.

 

Co do uszczelnienia gąbką to nie wiem czy nie przesadziłem ;] Wziąłem gąbkę z jakeigoś pudła w którym kurier przyniósł mi zamówienie, bo nie mogłem znaleźć odpowiedniej gąbki na necie. Jest dość gęsta i daje dość duży opór wiatrakom. Z drugiej strony powoduje że szum jest znacznie cichszy.

http://imgur.com/E49fBTe

http://imgur.com/IL9zeeE

Edytowane przez Wibowit

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie dawaj na gpu clp, za duże ryzyko, przy samym chipie masz w cholerę elementów w kontakcie z którymi łatwo wywołać zwarcie i uwalić grafę, na co kombinujesz z tym chłodzeniem na gpu kup http://www.agito.pl/karta-graficzna-gigabyte-radeon-hd-7870-oc-2gb-ddr5-pci-e-box-84-556221.html?attr=248-513093 i masz problem z głowy miałem swego czasu hd 7950 z takim chłodzeniem i było bardzo ciche a przeciez grafa mocniejsza od 7850

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kompatybilność gelid icy vision masz na stronie producenta, są 2 modele. Zwykłe rev 2 bodaj pasowało na 7850 i 7870, nie pasuje na 7950.
Bardzo dobre wydajne chłodzenie. Może uciągnąć wiele mocnych kart nawet puszczone na 4-5V wtedy jest bardzo ciche. Jednak kluczowa jest dobra wentylacja w obudowie, tzn. ciepłe powietrze musi się z niej wydostawać, w przeciwnym wypadku będzie następował stopniowy, powolny wzrost temperatury.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ptys:

Najpierw polecasz kupić Accelero, a potem pytasz po co kombinuję z chłodzeniem. Karta jest już kupiona. Podczas gry wentyle chodzą na 50 % czyli 3000 RPM, temperatury to 80*C bo jak na razie przepływ powietrza w budzie jest dość niski.

 

aerial:

Obecnie są dwie wersje: GC-VGA02-01 i GC-VGA02-02, ta druga ma specjalne wyżłobienie na stopce, bo Radeony mają 'kopnięte' rdzenie (tzn nie prostopadłe do PCB).

 

 

Wymianę wentyla w starym zasilaczu sobie chyba daruję, bo ten 80mm wentyl ma kable wlutowane w PCB zasilacza, a ja nie mam lutownicy pod ręką.

 

Sama buda od Nanoxii jest moim zdaniem spoko, nieźle przemyślana. Na minus mogę dać słabo spasowany górny panel z portami USB. W moim egzemplarzu dwa porty się trochę skrzywiły, ale udało mi się je wyprostować i działa OK. Jak skompletuję chłodzenie to podzielę się końcowymi wrażeniami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Złożyłem w końcu sprzęt. 

 

Posmarowałem oba CPU pastą Gelid GC Extreme, a oba GPU pastą Coollaboratory Liquid Pro. W nowym kompie na GPU założyłem Gelid Icy Vision, a na CPU SilentiumPC Fortis. W starym pozostawiem bez zmian (Scythe Katana na CPU i fabryczne na MSI Radeon 5770).

 

W nowym kompie:

Część gąbek wywaliłem, bo kurz i tak się dostaje do środka (buda nie jest do kończa szczelna, chociażby pokrywy boczne tworzą szparę z budą), a gąbki zmniejszają przepływ powietrza i (co nieco dziwne) powoduję zmianę tonu wentyli (Gentle Typhoon) na wyższy i bardziej irytujący. Oprócz tego zakleiłem większość dziur taśmą przezroczystą (od środka, by nie psuło wyglądu).

 

Chłodzenie GPU skręciłem na 5V (Zalman FanMate), wentyle GentleTyphoon 1850 x2 na przodzie i Mistrala 140mm na dole skręciłem na minimum za pomocą kontrolera wbudowanego w budę.

Wentyl tylny (fabryczny) i górne (Zephyry 140mm x2) skręciłem na połowę (też za pomocą wbudowanego kontrolera).

 

W takich ustawieiach generalnie komputer jest cichy, żaden wentyl się nie wyróżnia. Temperatura GPU nie przekracza 63 stopnie w FurMarku (w pokoju jest jakieś 25 stopni), natomiast CPU dość mocno się grzeje. Włączyłem opcję "Multicore enhancement" co efektywnie daje stałą częstotliwość 3.8 GHz pod obciążeniem, ustawiłem sztywne napięcie 1.05V (jakoś w UEFI nie udało mi się zrobić undervoltingu ze zmiennym napięciem i teraz w idle jest takie same jak podczas obciążenia). Temperatury są dość wysokie, oscylują teraz między 70 a 80 stopni (Prime95 w teście in-place large FFT) przy prędkości wentyla na CPU około 1000 RPM. W obecnym ustawieniu wentyla (silent) po osiągnięciu 80 stopni wentyl zaczyna przyspieszać i się wyrózniać, co jest dość kiepskie. W UEFI chyba nie wszystkie opcje działają tak jak trzeba, ale spróbuję się jeszcze pobawić w undervolting. Mam nadzieję, że stałe napięcie 1.05V nie zabije szybko procka.

 

Wentyle 140mm w pozycji poziomej wydają dźwięk "łopotania", tzn coś jakby wentyle nie były do konca wyważone. To jest trochę dla mnie zaskoczeniem, bo myślałem, że przy 600 RPM wentyle powinny być niesłyszalne. Na poczatku miałem wentyle AAB Cooling Super Silent Fan 14 Pro x2 i po usłyszeniu łopotania postanowiłem zmienić na Zephyry, ale zmiana niewiele dała, tzn jest trochę lepiej, ale i tak jak nie skręcę ich to slychać łopotanie. No cóż.

 

W starym kompie:

Zmiana pasty na GPU (na Coollaboratory Liquid Pro, jak już wspomniałem) szału nie zrobiła. Niby temperatury spadły, ale samego chłodzenia nie zmienialem, a ono jest dość głośne pod obciążeniem. Ogólnie jednak polepszenie jest.

 

 

 

Bardzo możliwe, że spieprzyłem nakładanie pasty, bo nie jestem w tym doświadczony. Przy zakładaniu radiatorów na posmarowane rdzenie czasem nie udawało mi się utrzymać ich w miejscu i prawdopodobnie pasty się trochę rozpaprały. Mimo wszystko temperatura 63 stopnie pod FurMarkiem na Radeonie 7870 (1050/1200) w relatywnie szczelnej budzie ze skręconymi wentylami to chyba dość dobry wynik. Radiatorki na pamięciach niestety na GPU niestety bardzo się rozgrzewają - w końcu nie dość że nawiew mają słaby, to jeszcze leci na nie gorąca powietrze.

 

Problem z temperaturami CPU trochę mnie zaskoczył. Myślałem, że tak wielki radiator jak Fortis spokojnie schłodzi CPU. Tymczasem Gelid Icy Vision, mniejszy znacznie od Fortisa, chłodzi znacznie lepiej GPU pobierające 2x więcej prądu niż CPU. Paranoja. Jak wrócą upały to możliwe, że będę musiał się mocniej pobawić w ustawienie chłodzenia CPU.

Edytowane przez Wibowit

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zapodałem benchmark hashcat, ale GPU rozgrzewa się mniej niż przy Furmarku. Obciążenie też nie dochodzi do 99% tylko około 95%. Może źle ustawiłem ten program.

 

Obniżyłem napięcie na CPU do 1.000V i chodzi stabilnie na 3.8 GHz, temperatury dodatkowo zeszły i jest spoko. Testowałem stabilność za pomocą Prime95 przez godzinę.

Mimo wszystko momentami zbliża się bardzo mocno do 80 stopni C na Fortisie, dalej jest to niepokojące (tzn w sensie jak to rzutuje na potencjalną sytuację w lecie, gdy temperatury ogólnie są większe).

 

Mam wrażenie niestety, że komp już szumi wyraźnie bardziej niż tuż po złożeniu. Być może te tanie wentyle 140mm po prostu nie nadają się do pracy poziomej.

Edytowane przez Wibowit

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...