Jump to content
premiero

WC na Obsidian 750D [dziennik budowy]

Recommended Posts

Witam wszystkich.

To mój pierwszy post na forum i pierwszy zestaw WC jaki buduję. Jeśli chodzi o IT to siedzę w tym od 15 lat, więc jako taką wiedzę mam :)
Chciałbym was prosić o poradę, ewentualne zwrócenie uwagi na rzeczy, o których z racji nie posiadania WC nie pomyślałem. Mam nadzieję, że ten wątek będzie swojego rodzaju dziennikiem z budowy mojego WC.

Zawsze chciałem mieć chłodzenie wodne. Dla funu, satysfakcji majsterkowicza oraz obniżenia temp pracy podzespołów i CISZY. Od lat planowałem zwodowanie komputera, jednak były ważniejsze wydatki (żona, mieszkanie, dzieci). Przez dłuższy czas nie miałem w ogóle stacjonarki (musiałem sprzedać), tylko laptopa i jako takie domowe rozwiązanie bardzo sobie chwaliłem, a zwłaszcza jego bezgłośność (Samsung R522). Chciałem jednak znowu zbudować coś mocniejszego, bo laptop dostaje już zadyszki, ale zachowując kulturę pracy moejgo starego komputera przenośnego. Niestety, dzisiejsze laptopy nie są już tak ciche.

Na początek założenia:
1. System ma być maksymalnie cichy, na co dzień będzie undervolting.
2. OC będzie stosowane (do bardzo wymagających gier, obróbki multimedialnej itp.), ale jest sprawą drugorzędną, zwodowanie ma na celu przede wszystkim pkt 1. Na pewno będzie kilka profili pracy.
3. Komputer będzie pracował 24h/dobę bez przerwy. Będzie służył jako serwer dla kilku usług a także do normalnej codziennej pracy i jako maszyna do grania.
4. Budżet - stawiam na jakość, ale bez szaleństw. Chcę stopniowo rozbudowywać konfigurację. W pierwszym etapie planuję wyłożyć ~1200 PLN.
5. Producent - nie ma większego znaczenia, jednak w celu unikniecia wpadek i problemów z kompatybilnością całego układu wolałbym aby były to komponenty jedngo producenta (ja wybrałem EKWB)

Hardware do zwodowania, który właśnie do mnie jedzie:
Obudowa: Corsair Obsidian 750D (chyba standard dla WC)
Zasilacz: Corsair RM 850 (pełna obsługa stanów C6/C7 dla Haswella, zapas mocy do Stage 3)
Płyta główna: Asus Z87 PRO (bo lubię płyty Asusa)
Procesor: Core i5-4670 (wiem wiem, mogło być i7 ale to pewien kompromis)
Pamięci: Kingston HyperX Genesis 4x4GB CL9 XMP (1600 MHz) (mogły być dominatory, ale Kingston jeszcze mnie nie zawiódł)
Karta graficzna: Sapphire Radeon R9 270X VAPOR-X OC (docelowo 2xR9 290 lub 290x)
Dysk SSD: Kingston HyperX 3K SH103S3/120G (mój pierwszy dysk SSD, ma stać na nim tylko system)
Dyski HDD: 4xWD20EURS 2TB (w raidzie 5) (kompromis pojemności, szybkości i bezpieczeństwa)

Co chcę chłodzić wodą? Docelowo wysztko co się da, czyli CPU, GPU, RAM, SB, VRM na MB, no może HDD i zasilacza nie ;)

Całość chciałbym podzielić na kila etapów.

Etap 1 - Chłodzenie CPU
Etap 2 - Chłodzenie CPU + 1xGPU
Etap 3 - Chłodzenie CPU + 2xGPU + RAM + SB + VRM MB - do rozważenia czy w ogóle jest sens się w to pchać, a jeśli tak, to może na przykład tylko RAM? Zastanawiam się o ile wzrosną temperatury VRM na płycie, gdy nie będą chłodzone przez wentylator procesora.

Elementy WC, które sobie zaplanowałem.

Etap 1:
Chłodnica:
Myślałem o chłodnicy EK-CoolStream RAD XTC 420, zamontowanej na górze. Jeśli chodzi o grubość, to z wątków na innych forach wiem, że Obsidian 750D zapewnia prześwit do MB około 81 [mm], więc radiator 55 [mm] + wentylatory Noctua NF-A14 FLX 25 [mm] dają 80 [mm], więć nie powinno to stanowić problemu, natomiast martwię się o szerokość. Nie mam jeszcze obudowy, więc nie mogę pomierzyć, ale nie wiem co z zatoczkami 5.25" - czy są demontowalne? Bo nie wcisnę tego radiatora tam na pewno, jego szerokość to 146 [mm]. Nie zamierzam używać ŻADNEGO napędu 5,25", zbiornik wyrównawczy raczej na dole razem z pompą.
Blok CPU:
Zamierzam zdjąć IHS z procesora i zastosować EK-Supremacy PreciseMount Add-on Naked Ivy + blok EK Water Blocks EK Supremacy - Acetal CSQ. Podobno w ten sposób daje się zbić ponad 30 stopni w stresie z temperatury procesora w porównaniu z założonym IHS.
Pomka i rezrwuar:
Tutaj mam problem, kompletnie nie wiem jak dobrać pompę, jaka wydajność będzie odpowiednia, biorąc pod uwagę przyszłą rozbudowę. Przede wszystkim wymagam od pompy CISZY! Jaką polecacie? Myślałem o zestawie EK-D5 Vario X-RES 100. Jeżeli dobrze rozumuję to jest to zestaw pompka + rezrwuar, a pompka ma możliwość pracy na kilku "biegach"?  Odpowiadałobymi to ze względu na rozbudowę zestawu - na początku niskie obroty, a w miarę rozbudowy zwiększanie przypływu. Pytania:
1. Jak się steruje tymi prędkościami pracy pompki?
2. Czy w tym zestawie da się zmieniać prędkość pompy w zależności od temperatury cieczy? Czy taka konfiguracja wymaga już komputera (na przykład aquaero?) A może da się sterować poprzez PWM z płyty głównej?
3. Czy większy zbiornik wyrównawczy (140) zmieni cokolwiek?
(Domyślam się że niewiele).
Wężę i złączki:
Tutaj kolejny problem - wiem że przy słabych pompach nie daje się zbyt dużych przekrojów, aby zapewnić odpowiednie ciśnienie w układzie, z kolei przy mocniejszych zbyt mały przekrój powoduje niepotrzebny wzrost ciśnienia w układzie. Myślałem o wężach Tygon 10/16, i złączkach skręcanych.

Etap 2:
Chłodnica:
Dodatkowa chłodnica EK-CoolStream RAD XTX (240) lub jeśli się zmieści to EK-CoolStream RAD XTC (280) na froncie
GPU:
Wymiana karty graficznej na R9 290(X) i schłodzenie EK-FC R9-290X - Acetal + EK-FC R9-290X Backplate

Etap 3:
GPU:
Dołożenie drugiej R9 290(X) i schłodzenie EK-FC R9-290X - Acetal + EK-FC R9-290X Backplate
Pytanie - jaki blok do połączenia obu kart? Szeregowy czy równoległy? Skłaniam się do równoległego, ale proszę o opinie.
SB:
Prawdopodobnie zonk, gdyż karta graficzna będzie przykrywać mostek.
VRM MB:
Heatkiller MB-SET ASUS Z87 - Voltage Regulator Water Block Kit - Copper Top (fajnie by było znaleźć coś czarnego)
RAM:
No niestety Dominatorów nie kupiłem, więc nie będę mógł skorzystać z bloku EK-RAM Monarch X4, chyba że jest jakiś patent na to. Zostaje mi chyba tylko rozwiązanie w stylu Bitspower Galaxy Universal RAM Module Liquid Cooling Block - 4-DIMMs? Ktoś w ogóle ma jakieś porównanie obu rozwiążań. Czy nawet jakbym posiadał Dominatory nie lepsze byłoby zastosowanie tego bloku z Bitspower?
Zasilacz:
Wymiana wentylatora na coś cichszego, nie mam na razie pomysłu na co. Zobaczymy jak będzie głośny przy pełnym obciążeniu. Najważniejsze że do 50% obciążenia zasilacz ma pracować całkowicie pasywnie.

Co sądzicie o tym planie? Ma to ręce i nogi?
Etap pierwszy chciałbym zakończyć do końca kwietnia. Etap 2 do końca roku, a etap 3 do połowy przyszłego roku.
No i wiem że pytanie tendencyjne, ale gdzie najlepiej kupować pozdzespoły do WC? :)

I kilka pytań dodatkowych:
1. Jak u was wygląda konserwacja systemu? Jak często wykonujecie, co robicie w ramach konserwacji. Czy rzeczywiście raz do roku wymieniacie płyn? Czy po wymianie jest różnica w temperaturach?
2. Awaryjność - czyli przecieki, awarie pompy, pękające rezerwuary itp - kto doświadczył i czego była to wina (wada fabryczna czy nieudany montaż)
3. Temperatura w układzie - jaka powinna być maksymalna temperatura cieczy aby zapewnić długą żywotność pompie?


Wiem że pytań mam dużo, ale staram się dobrze przygotować do tematu.

Edited by premiero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plan ambitny tylko: 

1. Czym chcesz sterować sprzęt, wentyle pompę itp?? 

2. Czy aby na pewno ta obudowa??

Chcesz docelowo chłodzić wszystko (mobo, 2xgpu proc itp) to sporo ciepla więc może te 2 chłodnice to może być mało... Może warto zastanaowić się nad inną większą budką?? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plan ambitny tylko: 

1. Czym chcesz sterować sprzęt, wentyle pompę itp?? 

2. Czy aby na pewno ta obudowa??

Chcesz docelowo chłodzić wszystko (mobo, 2xgpu proc itp) to sporo ciepla więc może te 2 chłodnice to może być mało... Może warto zastanaowić się nad inną większą budką?? 

 

Ad 1. - No właśnie nie chcę zewnętrznego regulatora ani komputera. Na płycie głównej jest sporo złączy PWM, więc myślałem żeby logikę dorobić właśnie stamtąd. Stąd moje pytanie o sterowanie pompą D5 Vario.

Ad 2 - a czemu nie? Nie chcę zbyt dużej obudowy, fajnie by się wszystko wkładało do 900D, ale to wielki kloc i jego cena też spora. Jak już mówiłem jakość, ale bez zbędnej rozrzutności. Masz jakieś konkretne propozycje na myśli? Zawsze mam czas na zwrot budy i wymianę na coś innego. Szablony do chłodnic już mam wycięte, więc przymiarkę do budy zrobię bez zakupów chłodnicy.

Nie pchaj sie w chlodzenie wszystkiego - moze ladnie wyglada, ale cholernie nie praktyczne.

A tak bardziej merytorycznie? :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli chodzi o założenia:

 

Cisza jest dość trudna do uzyskania, bo masz dużo wentylatorów (duże chłodnice), pompę (dodatkowe potencjalne źródło hałasu).

Najłatwiej moim zdaniem, uzyskać bardzo cichy zestaw, robiąc benchtable z jedną kartą, dobrym aftermarketowym coolerem. Ewentualnie obudowa która umożliwia bardzo dobre odprowadzanie ciepła z gpu, bez użycia dodatkowego nawiewu. Z tym że warunek musi być, że nie trafią ci się komponenty w których piszczą cewki, bo w benchu to słychać jeszcze mocniej.

 

Drugi problem to że chcesz to trzymać 24/7. Budowanie takiego kombanju, i potem żeby to chodziło jak server, będzie sporo prądu brało, nie wiem czy to jest najlepszy pomysł. Wiele osób które buduje takie mocne zestawy, posiada drugi słabszy komputer do internetu/pracy biurowej/ściągania plików itd.

 

Hardware:

Sama obudowa, dobry wybór 750d to dobra obudowa pod rozbudowane LC, w dość dobrej cenie. Jedyna wada to trudność zrobienia dobrze frontu, jak umieścisz tam jakieś napędy/regulatory obrotów, to sporo traci na wyglądzie. Te nieszczęsne zaślepki które mają szerokość całego front panelu.

 

 

Części samego LC:

 

Dwie chłodnice, potrójna i podwójna poradzą sobie nawet z sli bez problemu. Nie musisz koniecznie brać jak najgrubszych, różnice w wydajności są małe, i zależne od obrotów, niekiedy grubsze chłodnice są wręcz nieco mniej wydajne. W obsidianie nie ma aż tyle miejsca na topie, spokojnie można tam dać coś poniżej 50mm.

 

Chłodzenie czegokolwiek innego poza cpu i gpu to zabawa, robi się to głównie dla wyglądu. Jak nie interesuje cię ten aspekt, to możesz odpuścić. Nie musisz chłodzić wodą ramu czy płyty, standardowe radiatory bez żadnego specjalnego nawiewu starczą nawet do mocnego oc.

 

Kwestia pompy i przepływu. Masz na myśli chyba prędkość przepływu cieczy, bo samo ciśnienie w układzie jest znikome. Flow generalnie jest dość przereklamowany, nie robi to dużej różnicy. Jeżeli priorytetem jest cisza, bierzesz względnie słabą pompę, np. lainga ddc 10w, i dodatkowo skręcasz go jakimś regulatorem z płynną regulacją do poziomu przy którym staje się niesłyszalny. Woda płynie, wszystko działa, a strata kilku (w porywach) stopni nie jest problem, gdy układ i tak jest bardzo wydajny.

 

Jeżeli chodzi o awaryjność, przydaje się mieć dość prosty układ, nie za dużo kolanek, minimalizuje ryzyko przecieków, ułatwia też jakieś zmiany w układzie, nie trzeba aż tylu elementów rozbierać.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak Martinii napisał - chłodzenie czegokolwiek poza CPU i GPU ma obecnie żaden inny cel, jak tylko wizualny, a znacznie podnosi koszty i skomplikowanie całego układu.

Do schłodzenia haswella i 290x wystarczy jedna chłodnica 4x120/140 lub dwie o odpowiadającym temu rozmiarze.

"Czy rezerwuar coś zmieni?" - jak chcesz się bawić w napełnianie układu zamkniętego, to życzę Ci dużo czasu, cierpliwości i powodzenia w odpowietrzaniu. A więc tak, rez zmieni bardzo dużo. :P

Podłączysz pompę pod mobo - spalisz tą drugą kompletnie.

 

A odpowiadając na ostatnie pytania - ja wymieniam płyn raz na 1,5-2 lata (co tyle mniej więcej zmieniałem dotychczas pojedyncze komponenty, więc i tak nie miałem wyboru). Przy wymianie płynu było oczywiście kompleksowe czyszczenie układu. Awaryjność - 2 padnięte pompki (spalona elektronika), jeden wyciek (pękł trójnik bitspowera i zalało mi całą mobo - 5 dni reaktywacji spirytusem i demineralką i jakoś działa :) ). Co do pompek, to takie DDC lubią się palić, jak mają customowy top i są puszczone na max moc, tempy wody mają tu niewielkie znaczenie, raczej pompka sama ją podgrzewa.

 

Pytań z Twojej strony dużo, przygotowania dotychczas niewiele. Poczytaj, jak ludzie składali swoje zestawy, jakieś poradniki, testy itp, a nie tylko zaglądaj do sklepów z częściami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po kolei:

 

ETAP 1:

Chcesz przykręcić blok wodny CPU do oskalpowanego procesora. Jest to mało popularna praktyka, mocno ryzykowna, wyniki (wzg. posiadania IHSa) zależą w dużej mierze od zastosowanej pasty. Ja mam zamontowany EK-Supremacy za pomocą Naked Ivy Precision Mount i działa, udało mi się to zrobić bez ukruszenia rdzenia, ale zastosowana pasta Arctic Cooling MX-2, w tym przypadku nie wypadła najlepiej. Procesor i5-4670K podkręcony do 4.4GHz robi w pełnym stresie ok 56-58 stopni, przed skalpowaniem 4,2GHz, 80 stopni. Na paście Gelid GC-Extreme powinno być lepiej, ale boję się odkręcać blok żeby zmienić pastę (zresztą MX2 potrzebuje 200h wygrzewania żeby mieć optymalne parametry pracy). Gelida GC-Extreme dostaniesz z EK-Supremacy w zestawie.

 

Co do chłodnic i obudowy się nie będe wypowiadał, panowie wyżej powiedzieli już dość.

 

Co do pompy i jej sterowania:

Niektóre pompy D5 mają z tyłu malutkie 5 stopniowe pokrętełko pozwalające na zmianę obrotów http://www.overclockers.co.uk/pimg/WC-020-AQ_48599_350.jpg

 

Pompą możesz też sterować za pomocą potencjometru i regulacji napięcia, lub przez PWM (w zależności od modelu). Niestety żadnej pompy nie podłączysz pod mobo, bo spalisz płytę. Najczęściej wtyki wentylatorowe w mobo mają max 1.0A, a pompy biorą dużo więcej pod 3A. Zostają ci zewnętrzne kontrolery z dużą mocą na kanał (40W).

 

Złączki: Bierz 10/16, D5 vario to potężna pompa.

 

Rez: Mieć powinieneś, układy bez reza są trudne do odpowietrzania/napełniania. Większy rezerwuar przydaje się jeżeli masz bardzo mocną pompę, mniejsza szansa że powstający wir będzie aż do dna co spowoduje zapowietrzanie układu i mocny spadek wydajności.

 

ETAP 3:

Chłodzenie innych elementów niż CPU i GPU ma głównie walory estetyczne. Ja jestem fanem montowania takich bloków. Co do twoich obaw o połączenie bloku na chipsecie przy układzie SLI - jest to trudne, ale wykonalne, czasami trzeba stosować kolanka ( u mnie sprawdziły się 2x 45 stopni) (stare zdjęcie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t31.0-8/1399337_620406251330143_1758981951_o.jpg )

co do RAMu to możesz zwodować dowolny RAM tak samo jak dominatory, wystarczy zmienić radiatory na Monarch: http://www.ekwb.com/shop/blocks/ram-blocks/ek-ram-monarch-module-black-2pcs.html

Edited by polsal
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

A odpowiadając na ostatnie pytania - ja wymieniam płyn raz na 1,5-2 lata (co tyle mniej więcej zmieniałem dotychczas pojedyncze komponenty, więc i tak nie miałem wyboru). Przy wymianie płynu było oczywiście kompleksowe czyszczenie układu. Awaryjność - 2 padnięte pompki (spalona elektronika), jeden wyciek (pękł trójnik bitspowera i zalało mi całą mobo - 5 dni reaktywacji spirytusem i demineralką i jakoś działa :) ). Co do pompek, to takie DDC lubią się palić, jak mają customowy top i są puszczone na max moc, tempy wody mają tu niewielkie znaczenie, raczej pompka sama ją podgrzewa.

 

 

 

Trochę nie nastraja to optymisytcznie. Jak mógł pęknąć trójnik, przecież to kawał metalu? No chyba że miałeś plastikową choinkę. Co to za pompy Ci się spaliły?

 

"Czy rezerwuar coś zmieni?" - jak chcesz się bawić w napełnianie układu zamkniętego, to życzę Ci dużo czasu, cierpliwości i powodzenia w odpowietrzaniu. A więc tak, rez zmieni bardzo dużo. :P

 

Kolega chyba nie doczytał :) Pytałem czy WIĘKSZY rezerwuar coś zmieni. W planie jak widać jest rezerwuar 100, a zastanawiałem się czy 140 coś zmieni. ;)

 

Podłączysz pompę pod mobo - spalisz tą drugą kompletnie.

Czemu mam spalić płytę? Z tego co zrozumiałem, to sygnał o obrotach idzie do mobo, a zasilanie jest z dedykowanego molexa.

 

Pytań z Twojej strony dużo, przygotowania dotychczas niewiele. Poczytaj, jak ludzie składali swoje zestawy, jakieś poradniki, testy itp, a nie tylko zaglądaj do sklepów z częściami.

 

Uwierz mi, przewaliłem setki stron z budowy wc, głównie zagranicznych. Przecież każdy zestaw jest inny i ma swoje specyficzne problemy. Jakiego przygotowania oczekujesz?

Kwestia pompy i przepływu. Masz na myśli chyba prędkość przepływu cieczy, bo samo ciśnienie w układzie jest znikome. Flow generalnie jest dość przereklamowany, nie robi to dużej różnicy. Jeżeli priorytetem jest cisza, bierzesz względnie słabą pompę, np. lainga ddc 10w, i dodatkowo skręcasz go jakimś regulatorem z płynną regulacją do poziomu przy którym staje się niesłyszalny. Woda płynie, wszystko działa, a strata kilku (w porywach) stopni nie jest problem, gdy układ i tak jest bardzo wydajny.

 

Jeżeli chodzi o awaryjność, przydaje się mieć dość prosty układ, nie za dużo kolanek, minimalizuje ryzyko przecieków, ułatwia też jakieś zmiany w układzie, nie trzeba aż tylu elementów rozbierać.

 

Chodzi mi o flow, tak jak mówisz, ale na ten wpływ ma przecież konstrukcja - ilość kolanek, konstrukcja bloków i wysokość podnoszenia cieczy. Wiem że teraz bloki i chłodnice są mniej restrykcyjne pod tym względem. Ale nie wiem, czy taka pompa na przykład 400l/h będzie wystarczająca dla finalnego zestawu.

 

Drugi problem to że chcesz to trzymać 24/7. Budowanie takiego kombanju, i potem żeby to chodziło jak server, będzie sporo prądu brało, nie wiem czy to jest najlepszy pomysł. Wiele osób które buduje takie mocne zestawy, posiada drugi słabszy komputer do internetu/pracy biurowej/ściągania plików itd.

Serwer ma to do siebie że chodzi 24/7, niestety mój laptop już nie jest w stanie udźwignąć większego obciążenia usługami, i tak dzielnie sobie radzi. :) Komp i tak musi chodzić cały czas, to niech do tego wygląda i robi to jak trzeba :)

 

Cisza jest dość trudna do uzyskania, bo masz dużo wentylatorów (duże chłodnice), pompę (dodatkowe potencjalne źródło hałasu).

Najłatwiej moim zdaniem, uzyskać bardzo cichy zestaw, robiąc benchtable z jedną kartą, dobrym aftermarketowym coolerem. Ewentualnie obudowa która umożliwia bardzo dobre odprowadzanie ciepła z gpu, bez użycia dodatkowego nawiewu. Z tym że warunek musi być, że nie trafią ci się komponenty w których piszczą cewki, bo w benchu to słychać jeszcze mocniej.

Najbardziej martwię się o pompę (jeśli chodzi o głośność), bo wentylatory Noctua akurat spełniają moje wymagania.

Jeśli chodzi o tablkę z wynikami na chłodzeniu powietrznym, to nie muszę tego robić, ponieważ miałem wcześniej 2 koparki na R9 290 (9 sztuk) i na chłodzeniu powietrzenym.  Zrobiłem test w jednej budzie 3xR9 290 i hałas nie da się porównać z niczym, w konfiguracji 2xR9 290 niewiele lepiej (buda to był Zalman Z11 + dodatkowe 2 wentylatory 140 mm i 1x120 mm wywiew, 1x140 nawiew). Powiem tak - nie da się rozmawiać normalnie w pokoju, nie da się oglądać telewizji. Wrażenia bezcenne. :banana:

 

Po kolei:

 

ETAP 1:

Chcesz przykręcić blok wodny CPU do oskalpowanego procesora. Jest to mało popularna praktyka, mocno ryzykowna, wyniki (wzg. posiadania IHSa) zależą w dużej mierze od zastosowanej pasty. Ja mam zamontowany EK-Supremacy za pomocą Naked Ivy Precision Mount i działa, udało mi się to zrobić bez ukruszenia rdzenia, ale zastosowana pasta Arctic Cooling MX-2, w tym przypadku nie wypadła najlepiej. Procesor i5-4670K podkręcony do 4.4GHz robi w pełnym stresie ok 56-58 stopni, przed skalpowaniem 4,2GHz, 80 stopni. Na paście Gelid GC-Extreme powinno być lepiej, ale boję się odkręcać blok żeby zmienić pastę (zresztą MX2 potrzebuje 200h wygrzewania żeby mieć optymalne parametry pracy). Gelida GC-Extreme dostaniesz z EK-Supremacy w zestawie.

 

 

Nie wiem czego się bać, przecież ten zestaw "Naked...." uniemożliwia ukruszenia rdzenia. Powiem tak, zakładałem Titany na stare Durony i żadnego nie uszkodziłem, więc przy takim "spacerze" tego się nie boję, bardziej zastanawiam się jak trudno będzie zdjąć IHS. Najlepsze wyniki widzałem że są na Colab Liquid Pro, ale mam obawy co do jego przytwierdzalności (że później nie zdejmę bloku z porcesora).

 

Pompą możesz też sterować za pomocą potencjometru i regulacji napięcia, lub przez PWM (w zależności od modelu). Niestety żadnej pompy nie podłączysz pod mobo, bo spalisz płytę. Najczęściej wtyki wentylatorowe w mobo mają max 1.0A, a pompy biorą dużo więcej pod 3A. Zostają ci zewnętrzne kontrolery z dużą mocą na kanał (40W).

 

 

Myślałem że da się kluczować i monitorować z płyty głównej, a linia 12V jest podłączona pod PSU molexem. Nie znam konstrukcji D5 i nie wiem jak to jest zorganizowane w tych pompach. Dzięki za zwrócenie uwagi, napiszę pytanie do producenta o takie rozwiązanie.

 

Złączki: Bierz 10/16, D5 vario to potężna pompa.

 

Dzięki - no właśnie - czy nie za mocno na 2 chłodniczki?

 

ETAP 3:

Chłodzenie innych elementów niż CPU i GPU ma głównie walory estetyczne. Ja jestem fanem montowania takich bloków. Co do twoich obaw o połączenie bloku na chipsecie przy układzie SLI - jest to trudne, ale wykonalne, czasami trzeba stosować kolanka ( u mnie sprawdziły się 2x 45 stopni) (stare zdjęcie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t31.0-8/1399337_620406251330143_1758981951_o.jpg )

 

U mnie mostek wypadanie dokładnie pośrodku karty.

PS Ładny setup, jaką masz tam pompkę?

 

co do RAMu to możesz zwodować dowolny RAM tak samo jak dominatory, wystarczy zmienić radiatory na Monarch: http://www.ekwb.com/shop/blocks/ram-blocks/ek-ram-monarch-module-black-2pcs.html

Fajne, ale chyba taniej byłoby sprzedać obecny ram i kupić dominatora.

Nie mogę dać więcej plusów, wykorzystałem dzienny limit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem czego się bać, przecież ten zestaw "Naked...." uniemożliwia ukruszenia rdzenia. Powiem tak, zakładałem Titany na stare Durony i żadnego nie uszkodziłem, więc przy takim "spacerze" tego się nie boję, bardziej zastanawiam się jak trudno będzie zdjąć IHS. Najlepsze wyniki widzałem że są na Colab Liquid Pro, ale mam obawy co do jego przytwierdzalności (że później nie zdejmę bloku z porcesora).

 

Zestaw Naked polega na tym że śrubki w zestawie mają mniejsze dystanse (o grubość IHS), co nie zmienia faktu że jak przekosisz podczas przykręcania to po zawodach. Samo skalpowanie metodą imadła/młotka poszło mi szybko i bezproblemowo, jak chcesz to pisz PMkę, podzielę się doświadczeniami. Liquid Pro wżera się w blok, nawet tego nie rozważałem.

 

 

U mnie mostek wypadanie dokładnie pośrodku karty.

PS Ładny setup, jaką masz tam pompkę?

 

u mnie w starej płycie chipset wypadał na środku dolnej karty, w nowej płycie jest tak samo, ważne gdzie wypadają złączki, jak pomiędzy kartami to da się przeżyć. To jest pompka EK DCP 4.0, radziła sobie w tej konfiguracji, a jest sporo słabsza od D5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liquid Pro wżera się w blok, nawet tego nie rozważałem

To chyba coś nie tak, bo z tego co wiem, owszem, reaguje z aluminium, ale  z miedzią, srebrem czy niklem nie powinno się nic dziać.

 

Samo skalpowanie metodą imadła/młotka poszło mi szybko i bezproblemowo, jak chcesz to pisz PMkę, podzielę się doświadczeniami.

 

Jak przyjdzie do "skalpowania" na pewno się odezwę.

Najłatwiej moim zdaniem, uzyskać bardzo cichy zestaw, robiąc benchtable z jedną kartą, dobrym aftermarketowym coolerem.

 

Niestety bench kłóci się z moim zmysłem estetycznym. Poza tym już widzę mojego 2 letniego synka który mi coś tam "poprawia". :zonk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kosztorys był zrobiony, dlatego całość podzieliłem na 3 etapy.

Stage 1 - jeśli wszystko pójdzie dobrze, zmieszczę się w zakładanym budżecie.

Niestety, nie mam zaufania do używanego sprzętu, chyba że wiem, kto i jak go używał. Z resztą ciężko by było znaleźć używaną 420-kę czy Supremacy, prędzej pompę, ale na ten element bezwględnie chcę mieć gwarancję.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hardware przyszedł

 

Dołączona grafika

 

Komputer poskładany, teraz czas na testy na chłodzeniu powietrznym, dla późniejszego porównania.

W międzyczasie zrobiłem sobie na podstawie szablonów EKWB makietę chłodnicy, aby przymierzyć.

Przymiarkę robiłem "na wentylatory" i wyszło, że brakuje jakichś 2 mm aby się wcisnęła (zachodzi na wtyczkę 4 pin od wentyla CPU i na 8 PIN EPS). Zostaje więc opcja wentylatory jako Push i wtedy jakoś powinienem to wcisnąć, jednak kartonowa makieta jest podatna na odkształcenia i tak na prawdę wszystko wyjdzie dopiero jak chłodnica przyjdzie. W ostateczności będę musiał rozglądnąć się za jakimiś wentylatorami typu slim, albo wymienić chłodnicę na jakiegoś Alphacool NexXxoS XT45.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Jeśli chodzi o samą obudowę, no cóż jestem lekko zawiedziony jeśli chodzi o jej jakość wykonania (biorąc pod uwagę cenę). Na plus sporo miejsca w środku i możliwość różnorodnej aranżacji, ale niby metal, a jakaś taka "plastikowa", blachy boczków cienkie, cage na dyski krzywe (nawet obsadzone 3 dyskami). Okno ma niesamowite zdolności do przyciągania kurzu - przeciągnięcie po nim szmatką powoduje wygenerowanie się niezłego ładunku elektrostatycznego. Dodatkowo nie wiem o co chodzi z kratką na wentylatory na górze, ale moje NF-14 FLX nie mogą pracować na nadmuch na niej bo strasznie zaczyna brzęczeć - i nie chodzi o wibracje - ten dziwny dźwięk pojawia się w miarę zbliżania wentylatora do kratki nie dotykając jej. Ustawienie wentylatorów na topie na wyciąg powoduje brak takiego efektu.

 

Padła decyzja na lekkie zmiany - obudowa będzie utrzymana w tonacji czarno - złotej, z kilkoma elementami kawowo-brązowymi, stąd blok zmieni się na EK-Supremacy Clean CSQ - Gold. Rezerwuar będzie od Phobya (jeśli wcisnę to 250, też Gold). Przy czarnym króćce złote, przy złotym króćce czarne. Płyn chyba wezmę przezroczysty, chociaż najchętniej wziąłbym coś a'la brokat (czy coś takiego w ogóle istnieje - pewnie nie bo by zapychało kanały).

 

Co do pompy - EKWB ma wersję D5 z motorem sterowanym PWM, więc będzie dokładnie to czego chciałem - zero zewnętrznych kontrolerów, wszystko sterowane z płyty głównej, skorzystam z gotowego software, a jak znajdę trochę więcej czasu, to sam napiszę jakiś soft do sterowania automatyką.

 

Procesor prawdopodobnie jednak zmienię na i7 4770K, całość efektu na razie psuć będą niebieskie HS-y pamięci.

 

Tak wygląda na razie moje brzydactwo.

Dołączona grafika

 

Chłodnica już zamówiona, teraz muszę poczekać na dostawę. Już widzę że do końca kwietnia nie zdążę ze Stage 1, ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło :D Mam czas na szukanie, czytanie i kombinowanie

Edited by premiero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest Mayhem Aurora, ale to się nie nadaje do codziennego użytku, bo zapycha bloki (raczej wystawowo, na pokazy/konkursy).

 

 

 

Aurora is "NOT" made for use in a home system. It has been developed for show System's (modding) and Photo work. If looking for a fluid for a Home system / Gaming system please use Mayhems X1 or Mayhems Pastel range of fluids there are fully tested and working in any kind of loop.

 

http://www.mayhems.co.uk/front/aurora-guide.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miał być dziennik budowy ze zdjęciami, wyszła [gluteus maximus]. Apart odmówił posłuszeństwa i tylko parę zdjęć udało mi się zrobić podczas montażu i przeróbek. To co mi się udało zrobić, dorzucę później w tym poście.

 

A więc zestaw który tymczasowo jest zainstalowany:

 

EK-Supremacy Clean CSQ - Gold
EK-CoolStream RAD XTC (420)
EK-D5 PWM Motor (12V DC PWM Pump Motor)
EK-D5 X-RES 100 CSQ - Acetal
6 x EK-CSQ Fitting 10/16mm G1/4 - Black
2 x EK-PSC Adapter 90° G1/4 Black

Tygon E3603 10/16

 

IMG_2486.JPG

 

Moje wrażenia odnośnie poszczególnych elementów

1. Top z rezerwuarem bardzo dobrze wykonany, jakościowo nie ma się do czego przyczepić, brakuje oznaczeń IN/OUT. Jeden wlot, dwa wyloty + trzeci do uzupełniania płynu.

IMG_2497.JPG
2. Pompa (a właściwie napęd) - jak dla mnie ten model to rewelacja. Praktycznie jej nie słyszę, a sterowanie PWM pozwala na kontrolę z poziomu płyty głównej lub innego softu (ja używam Asus AI 3). Jak się okazało, pompa sygnowana logo EKWB to de facto model firmy LOWARA, a więc bardzo dobrej firmy. Do prędkości około 3000 RPM z załączonym topem i rezem wszystko jest ok, powyżej tej prędkości w rezerwuarze zaczyna tworzyć się wir i powstają bąbelki powietrza. Zdecydowanie do pracy przy wyższych prędkościach trzeba użyć większego reza i większej wkładki antywirowej. Na szczęście flow jak się okazuje nie jest aż tak istotny - przynajmniej na razie w obecnej konfiguracji.

IMG_2492.JPGIMG_2494.JPG
3. Chłodnica - wydajnościowo extra, jednak jakość wykonania nie stoi na najwyższym poziomie. Lakier wrażliwy na jakiekolwiek otarcia (podczas montażu wsunięcie poprzez zatoki 5,25" spowodowało otarcia i ubytek farby), finy przy zakończeniach chłodnicy są pozgniatane. Ma bardzo dziwny zapach (być może farby). Idealnie nie jest i zdecydowanie wygląda jakby chłodnica była robiona w innej fabryce niż bloki czy rezy.

IMG_2487.JPGIMG_2489.JPG
4. Złączki - jak dla mnie, jeśli chodzi o estetykę, to totalna porażka. Żadna złączka nie trzyma farby, spod wszystkich przebija surowy metal, niektóre wyglądają jakby były niedomalowane, albo farba już zdążyła z nich zejść, albo były trzymane razem i obijały się o siebie i farba odprysnęła. Jeżeli chodzi o montaż i szczelność - z tym nie ma żadnych problemów.
5. Blok wodny - bajka - wysoka jakość wykonania (choć polerka wewnątrz bloku mogła by być lepsza, widać wyraźne ślady kółka polerskiego), z zewnątrz lustro. Wydajność miażdży, no i cieszy oko.
6. Węże - podatne na układanie, jednak do "crystal clear" to im daleko.
 

Uwagi odnośnie dopasowania budy aby pomieściła to wszystko:

1. Aby chłodnica weszła razem z wentylatorami, należy odpiłować lub odgiąć w górnej części obudowy metalowe podparcia. Ja użyłem dremelka odcinając je.

IMG_2530.JPG

2. Śruby do mocowania chłodnicy to jakaś pomyłka, raz że strasznie miękkie, dwa - średnica główki jest zbyt mała i przelatują przez otwory w górze obudowy. Całe szczęście że są gumowe podkładki absorbujące w tych Obsidianach, to łeb śruby jakoś się na nich opiera, ale jest to tak na słowo honoru. Po skręceniu wszystkimi 12 śrubami radiator trzymał się dobrze, nie udało mi się go wyrwać, więc zostawiłem to jak jest. Radiator do obudowy przykręciłem przy użyciu krótkich śrub.

3. Ponieważ u mnie wentylatory pracują w konfiguracji PUSH, a rdzeń radiatora nie jest centralnie, zamontowałem wentylatory od strony bliższej rdzenia. Producent dostarcza 2 rodzaje śrub - długie i krótkie. Krótkie wykorzystałem do przykręcenia radiatora do budy, a długie okazały się za długie, więc musiałem wszystkie skrócić o jakieś 3 mm (znowu z pomocą przyszedł mi mój dremelek).

4. Wentylatory + radiator mają razem około 80-81 [mm], więc wszystko wchodzi "na styk". Największy ból głowy miałem, czy nie będzie problemu z wtyczką podłączaną do gniazda wentylatora CPU (tam miała być wpięta pompa) oraz z wtyczką 8 PIN EPS, zwłaszcza po moich "kartonowych" przymiarkach nie wyglądało to ciekawie. Jeżeli chodzi o wtyczkę od pompy, to jest lekko wygięta, ale bez przesady, myślałem że będzie większa rzeźba.

IMG_2523.JPG

Jeśli chodzi o wtyczkę EPS, to poszło jeszcze łatwiej niż myślałem. Musiałem tylko obciąć zewnętrzny grzbiet z centralnej części wtyczki i udało się wepchnąć całe ustrojstwo.

IMG_2518.JPG

 

Przy okazji okazało się że występuje lekka kolizja pierwszego wentylatora chłodnicy z wentylatorem wydmuchującym powietrze i złączkami chłodnicy. Trzeba było dobrze zaplanować kolejność montażu poszczególnych elementów, a także rodzaj złączek wkręconych do radiatora.

 

 

Ogółem cały złożony zestaw na stockowym i7 4770K, przy całkowicie pasywnym chłodzeniu, prędkości pompy 1100 RPM i obciążeniu BOINC'em w 100% 8 wątkami nie przekracza 48 stopni!!! Przy maksymalnych prędkościach pompy i łącznie 6 wentylatorów (3 na chłodnicy, dwa nadmuch front, jeden wydmuch tył) temperatura spada do około 35 stopni. Testy przeprowadzane przez 12 godzin każdy. Jest to dramatyczna różnica, gdzie na stockowym wentylatorze BOX'owym w tych samych warunkach, przy wentylatorach na 100% miałem 70 stopni. Nie sprawdzałem jeszcze jak z wykorzystaniem AVX będzie (na boxie 100 stopni po około 30 sekundach), ale na pewno będzie miło. Wszystkie testy wykonane na jeszcze nie oskalpowanym procesorze, z wykorzystaniem pasty Arctic Cooling MX-4. Gelida z zestawu z blokiem zostawiam na testy po zdjęciu czapki z procesora. Z powyższej różnicy passive/active widać też że zestaw ma spory zapas i jak na taką konfigurację jest to na razie overkill. Zobaczymy co uda się wycisnąć z procka (MALAY L337C224)

 

Cel wstępnym osiągnięty. Stage #1 acomplished.

IMG_2526.JPG

 

Edyta:

Uzupełnione zdjęcia, korekta temperatur. Z góry przepraszam za jakość zdjęć, ale moja "mydelniczka" już ledwo zipie.

Edited by premiero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzisiaj miałem chwilkę wolnego, więc zabrałem się za skalpowanie procka.Na początek porównanie zestawu montażowego bloku wodnego oryginalnego i wersji "Naked Ivy":

IMG_2505.JPG

Na zdjęciu zaznaczyłem na czerwono przerwę, jaka jest po założeniu bloku na procesor z IHS. Zastanawiałem się, czy przerwa jest wystarczająca aby zamontować na oryginalnym zestawie procka bez czapki, jednak support EKWB stwierdził, że przerwa jest zbyta mała i będzie zły docisk i koniecznie trzeba użyć zestawu po lewej. Nie zgłębiałem więcej tematu i zabrałem się za skalpowanie. Na początek procek do imadła:

IMG_2534.JPG

Następnie zestaw operacyjny (Młotek + klocek mojego synka  :grin:  )

IMG_2537.JPG

Lewą ręką trzymałem drewniany klocek, rękę ułożyłem nad imadłem tak aby w razie czego złapać procesor. Prawą waliłem w klocek. Musiałem kilka razy poprawiać go, bo się wysuwał do góry, ale zdaje się za 4 poprawką poczułem jak IHS odchodzi. Nie było obawy o procka, nic nie spadło, ładnie dało się wyczuć moment, kiedy zaczął odchodzić.

IMG_2538.JPGIMG_2541.JPG

Glut straszny.

Nastepnie chyba najgorsza część, czyli usuwanie kleju i pasty. O ile pasta schodzi bez problemu, o tyle z klejem była zabawa. Trochę paznokciem, trochę zapałką, trochę tarcia palcem. W czasie czyszczenia procek zaliczył efektownego koziołka i spadł na podłogę odbijając się na niej kilkukrotnie chyba wszystkimi możliwymi kantami. Nie muszę mówić gdzie miałem wtedy serce. Modliłem się, żeby nic się nie uszkodziło. Nie udało mi się go doczyścić na cacy, ale po 40 minutach czyszczenia wyszło mi tak:

IMG_2544.JPG

Przy okazji zrobiłem zdjęcia bloku:

IMG_2545.JPGIMG_2546.JPG

IMG_2547.JPG

 

W tym momencie moja "mydelniczka" znowu odmówiła posłuszeństwa. :sad:

Naniosłem nową pastę - tym razem użyłem dołączonej do bloku Gelid GC Extreme. Później nastąpił montaż całości, sprawdziłem szczelność, odpaliłem - ufffffff - działa.

 

Jeśli chodzi o temperatury - to godzinny test Prime 95 pokazał różnicę około 20 stopni w stosunku do procesora nieoskalpowanego (zamiast 70 stopni było 50, przy bardziej lajtowych ustawieniach chłodzenia - pompa 1200RPM, wentylatory 700RPM). Jestem zadowolony. Podczas normalnego, nie sztucznego obciążenia (BOINC, 8 wątków), mam 36 stopni (pompa 1000RPM, FAN 700RPM), przy full speedzie 34 stopnie. Widać więc że w zakresie niskich temperatur jest mała różnica w porównaniu z/bez IHS, natomiast jak już dołoży się ognia to rozbieżność temperatur jest dużo większa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skalp robiłeś tylko młotkiem, czy podcinałeś też wcześniej klej żyletką?

 

Nic nie podcinałem, po prostu HS w imadło, trzeba dobrze ścisnąć żeby się nie wysuwał. W sumie musiałem uderzyć 12 razy. Po 6 uderzeniu jak mi wysunął się do góry z imadła, obróciłem całość o 90 stopni i po kolejnych 6 uderzeniach poczułem luz. Później już zeszło ręką.

W sumie fajne jest wrażenie po zdjęciu, bo sam procesor jest dużo lżejszy od rozpraszacza ciepła, ma się uczucie, jakby miał się w rękach rozpaść.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W sumie fajne jest wrażenie po zdjęciu, bo sam procesor jest dużo lżejszy od rozpraszacza ciepła, ma się uczucie, jakby miał się w rękach rozpaść.

 

Tak było i kiedyś za czasów athlona xp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie no jak pamiętam Athlony, Durony, Bartony i wszelkie temu podobne to jednak były masywniejsze. A rdzenie się kruszyły na potęgę (mi nie akurat) - wtedy można było kupić takie przekładki "spacery" zapobiegające możliwości ukruszenia rdzenia. Ech stare dobre czasy gdzie ołówkiem odblokowywało się Durony :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

słyszałem, że dużo bezpieczniej jest używać termopadów zamiast pasty w tym wypadku, mniejsze ryzyko uwalenia przez ukruszenie. Ciekawe jak by wyglądała wtedy różnica w temperaturach.

Pamiętaj jak sam uwaliłem Athlona 2200+ taką krową zwaną Scythe FCS50... do tej pory ją mam.

Edited by Finchy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Użycie thermopadów w tym wypadku byłoby bezsensem. Równie dobrze można by w ogóle nie robić skalpa, ponieważ temperatury wyszłyby te same. Wbrew pozorom przy obecnych podstawkach ciężej uwalić rdzeń, ze względu na 4-śrubowe zapinki. To już nie te czasy, że zahaczało się z jednej strony blachę, a potem naciągało na siłę z drugiej, teraz można rozłożyć obciążenie bardziej równomiernie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten zestaw Naked Ivy Bridge zapobiega możliwości ukruszenia rdzenia. Ta dolna wystająca z płyty głównej główka śruby jest tak stoczona, że nawet jakbyś przykręcił blok tylko z jednej strony, to nie przekosisz go.

Co do thermopada, to wydaje mi się to delikatnie mówiąc chybionym pomysłem. Cały zysk ze skalpowania tracony byłby na nim.

Z resztą, popatrz sobie na temperatury procka na jednym z najwydajniejszych dostępnych termopadów Pho­bya Ther­mo­pad XT(podpowiem, patrz na koniec tabeli) :wink2: :

pasty.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tymi testami past, trzeba patrzeć na metodologię. Różnice często są tak małe, że decyduje założenie samego chłodzenia, a nie pasta. Żeby były dobre wyniki, muszą wyciągać średnią z wielu założeń dla każdej pasty. Podobnie zresztą robi się przy testach samych coolerów czy bloków. Z tym że w przypadku czołówki past różnice są tak małe, że jest to jeszcze trudniejsze do pokazania.

 

Chociaż oczywiście wynik tego thermopada to nie błąd, mam na myśli czołówkę różniącą się od siebie 1 stopniem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ten test nie wygląda mi na super wiarygodny. O ile wyniki przy padzie można uznać za spodziewane, (to w końcu pad, a nie super cienka warstwa pasty) to np. Tr Chillfactor3 jest prawie na końcu tabeli. Sam korzystam z tej pasty i porównywałem ją z AS5, AC, MX2/3/4 i zalmanami. W życiu nie powiedziałbym, że stoi poniżej nich.

Share this post


Link to post
Share on other sites

żeby nie było,

 

tutaj link do testu (autor sido107):

http://overclock.pl/articles/show/id/598,10,11,termopad-vs-pasty-termoprzewodzace

 

Zestawienie past, które zostało porównane do wyniku thermalpada również zostało wykonane przez sido107 i jest tutaj:

http://overclock.pl/articles/show/id/461,23,26,testy

 

 

sido107 jest użytkownikiem tego forum, ale raczej nieaktywnym ;)

http://forum.purepc.pl/user/189634-sido107/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tymi testami past, trzeba patrzeć na metodologię. Różnice często są tak małe, że decyduje założenie samego chłodzenia, a nie pasta. Żeby były dobre wyniki, muszą wyciągać średnią z wielu założeń dla każdej pasty. Podobnie zresztą robi się przy testach samych coolerów czy bloków. Z tym że w przypadku czołówki past różnice są tak małe, że jest to jeszcze trudniejsze do pokazania.

 

Chociaż oczywiście wynik tego thermopada to nie błąd, mam na myśli czołówkę różniącą się od siebie 1 stopniem.

Nie ząłożenie chłodzenia tylko siła dociska chłodzenia do cpu , kolejna rzecz to tdp cpu. Jest test past z różnymi dociskami , jak masz bardzo dobry docisk to różnicę między pastami mocno się spłaszczają.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli mnie pamięć nie myli, jeśli docisk jest zbyt duży, to też źle wpływa na termopada, musi być on po prostu odpowiedni dla danego modelu pada, stąd pady mają różne grubości i różną podatność na ściśliwość.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now


×
×
  • Create New...