MaciekCi Opublikowano 1 Października 2005 Zgłoś Opublikowano 1 Października 2005 (edytowane) Witam. W tym temacie można zadawać pytania, wstawiać swoje testy/eksperymenty/próby technik. :) Jak zrobić czarne i białe tło ? Zasady zdjęć makro Karty pamięci SD vs. MMC Filtr polaryzacyjny kołowy a liniowy Trik do RawShootera Prześwietlenie na lotnisku a karty pamięci/dyski Edytowane 13 Maja 2007 przez MaciekCi Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SKRYTOBOJCA Opublikowano 16 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 16 Czerwca 2006 (edytowane) O to ja zapodam przykladowowe pytanie, a reszta podchwyci ;) #1 "Jak uzyskac idealnie czarne tlo przy portrecie, jak na tym zdjeciu: http://plfoto.com/zdjecie.php?picture=932303 Lub idealnie biale jak na tym: http://plfoto.com/zdjecie.php?picture=931324 Oczywiscie prosze pamietac, ze nie mam jakiegos wielkiego studia z softboxami itp. itd. ani nie mam lustrzanki za 5tys. Wiec prosze o jakas prosta rade jak moge w miare latwy sposob uzyskac taki efekt :] Pozdrawiam i z gory dziekuje za kazda pomoc :)" I sadze ze mozna by ten watek na takie "podstawowe" pytania poswiecic. Edytowane 16 Czerwca 2006 przez SKRYTOBOJCA Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MaciekCi Opublikowano 16 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 16 Czerwca 2006 (edytowane) I sadze ze mozna by ten watek na takie "podstawowe" pytania poswiecic. Też tak myślę. Porady typowo amatorskie - tak jak prosiłeś. ;) Yyyy no to myślę, że uzyskamy takie efekty dzięki : ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Ad. #1 Czerń Kiedy już jest ciemno w domu - to tak jak na tej fotce użyłbym wbudowanego flasha z aparatu, dodatkowo przykrył flash białą kartką A4 - czasem zwykłą a czasem techniczną ;) - zależy od natężenia błysku. Dzięki temu pozbywam się ostrego odbicia na skórze. Może metoda nie profesjonalna, ale sam stwierdziłeś, że ma być totalnie amatorska. Biel Tło na którym jest modelka musi być jasne (a najlepiej białe). Na ścianę kierujemy wszystkie lampki z domu ;) dzięki temu światło odbija się od ściany i daje taki efekt. ( nie zapomnijmy o prawidłowym balansie bieli ! ) Niestety często bywa że lampki są za słabe i bez dobrych halogenów czy dobrego studia nie uzyskamy w pełni zadowalającego efektu. Wtedy trzeba będzie użyć programu do obróbki zdjęć (np. Photoshop czy GIMP) i wybielić tło. :) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ [Jeśli ktoś widzi coś złego w moich poradach to proszę pisać otwarcie, ew. dodawać coś od siebie B) ] Edytowane 16 Czerwca 2006 przez MaciekCi Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koparka Opublikowano 16 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 16 Czerwca 2006 ja mam tez pytanie: - jakie sa glowne zasady robienia zdjec makro? (kiedy wlaczyc makro na duzym zoomie a kiedy to na malym, dlaczego czasem nie lapie ostrosci, jakie swiatlo uzyc do fotografowania itp.) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SKRYTOBOJCA Opublikowano 16 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 16 Czerwca 2006 Glowna zasada: zdjecie musi byc ostre :) Ale macro przedmiotow statycznych (telefon) czy fotografowanie przyrody (pszczolki, kwiatki)?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nemo1802 Opublikowano 18 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 18 Czerwca 2006 1. Ile zdjec zmiesci sie na karte o pojemnosci 521MB w rozdzielczosci 2272 x 1704 w bardzo wysoka jakość (Superfine) 2. Czym różnia sie karty pamieci SD od MMC, ktore sa lepsze?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SKRYTOBOJCA Opublikowano 18 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 18 Czerwca 2006 (edytowane) 1. Ile zdjec zmiesci sie na karte o pojemnosci 521MB w rozdzielczosci 2272 x 1704 w bardzo wysoka jakość (Superfine) W instrukcji aparatu jest podana zazwyczaj tabelka z przykladami, a jak nie to zrob jedno zdjecie i podziel 512MB przez ta pojemnosc i wyjdzie Tobie. Poza tym rozmiar zdjecia zalezy od rodzaju fotografowanej sceny. Oraz od firmy aparatu, nie kazda ma te same metody kompresji. 2. Czym różnia sie karty pamieci SD od MMC, ktore sa lepsze?? SD szybsze od MMC. MMC+ szybsze od zwyklej SD Edytowane 18 Czerwca 2006 przez SKRYTOBOJCA Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koparka Opublikowano 20 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 20 Czerwca 2006 Glowna zasada: zdjecie musi byc ostre :) Ale macro przedmiotow statycznych (telefon) czy fotografowanie przyrody (pszczolki, kwiatki)?? chodzi mi glownie o zdjecie statyczne, uzywajac statywu :] Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Pigmej Opublikowano 20 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 20 Czerwca 2006 (edytowane) Jaka jest różnica między filtrem polaryzacyjnym kołowym i liniowym. Pod kątem zastosowania. Czy jest np. że ten lepszy do takich zastosowań, a ten do takich. Czy nie ma różnicy? Na wikipedii pisze że: * liniowy - najprostszy filtr polaryzacyjny. Efekt działania ma taki sam jak polaryzator kołowy, jednak może zakłócać działanie elementów światłoczułych bądź automatykę ostrości w nowoczesnych aparatach. * kołowy - bardziej zaawansowany rodzaj polaryzatora. Można go stosować z każdym rodzajem aparatu. Wynikałoby, że lepszy kołowy. Jak to wygląda w praktyce? Może zakupie więc chciałbym wiedzieć. Aha. I co powiecie na temat marki SELCO? Edytowane 20 Czerwca 2006 przez Pigmej Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiotruśPan Opublikowano 20 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 20 Czerwca 2006 (edytowane) => kołowy filtr polaryzacyjny współpracuje z każdym aparatem (kompaktem i lustrzanką). => liniowy współpracuje ze zdecydowaną większością kompaktów, ale z lustrzankami już nie zawsze. Wynika to z budowy aparatu: - w kompaktach światło pada bezpośrednio na matrycę - ostrość ustawiana jest na zasadzie kontrastu - w lustrach światło przechodzi przez kilka dodatkowych elementów optycznych (lustra półprzepuszczalne) zanim trafi na element odpowiedzialny za AF (dodatkowy element - to nie jest matryca) - na tych elementach optycznych powstają przekłamania jeżeli stosowany jest polar liniowy = kłopoty z AutoFocusem. Sam stosuję liniowy filtr polaryzacyjny z FZ20 (aparat kompaktowy) i działa bardzo dobrze. Edytowane 20 Czerwca 2006 przez PiotruśPan Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SKRYTOBOJCA Opublikowano 20 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 20 Czerwca 2006 (edytowane) chodzi mi glownie o zdjecie statyczne, uzywajac statywu :] Zalezy czy male czy duze ;) Zobacz tez temat o namiocie bezcieniowym, moze sie przydac. A jak juz masz statyw to duzo do szczescia nie trzeba, ustawic dobrze ostrosc automatycznie a jezeli aparat nie lapie (bo np. malo swiatla, lub malo kontrastowy przedmiot) to ustawic recznie ostrosc trzeba (jezeli aparat na to pozwala). A swiatlo jakie uzyjesz zalezy od efektu jaki chcesz uzyskac, nie ma idealnego przepisu :) Jak przedmiot ma byc dobrze oswietlony to halogeny po 150wat sie przydadza (loknij moj temat przyklejony) I balans bieli warto ustawic samemu, jezeli twoj aparat na to pozwala. Edytowane 20 Czerwca 2006 przez SKRYTOBOJCA Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cyganos king Opublikowano 23 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 23 Czerwca 2006 dla wszystkich userów RawShootera mały tip znaleziony na CF :) niektórzy pewnie zauważyli że po wywołaniu z raw-a w tym programie fotki wychodzą trochę wyprane z kolorów aby temu zapobiec trzeba odznaczyć punkt zakreślony na załączonym zdjęciu, po tej operacji kolorki mamy takie jak w trakcie obróbki, sprawdzane empirycznie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nemo1802 Opublikowano 24 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 24 Czerwca 2006 Czy podczas kontroli (odprawy) na lotnisku. Zdjecia zapisane na karcie pamieci niezostana zniszczone. Chodzi mi o rentgen, przeswietlanie bagazy. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
insektcc Opublikowano 24 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 24 Czerwca 2006 Tego nie wiem, raczej chyba nie ale na wszelki wypadek mozesz ja wyjac z telefonu. Ale poczekajmy na odpowiedz kogos kto bedzie wiedzial. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SKRYTOBOJCA Opublikowano 24 Czerwca 2006 Zgłoś Opublikowano 24 Czerwca 2006 (edytowane) Wiem ze kliszy nie wolno przepuszczac przez rentgen, ale o karcie pamieci nie slyszalem. Karta pamieci jest na tyle mala ze mozesz ja wyjac ot tak na wszelki wypadek :) Edytowane 24 Czerwca 2006 przez SKRYTOBOJCA Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MaciekCi Opublikowano 2 Lipca 2006 Zgłoś Opublikowano 2 Lipca 2006 Przepuszczałem karty i nawet fotobank przez to "prześwietlenie" na lotnisku - wszystko perfekt. ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Chwali Opublikowano 24 Maja 2007 Zgłoś Opublikowano 24 Maja 2007 (edytowane) Chcialbym sie dowiedziec jakich efektow uzyl autor ponizszego zdjecia: http://plfoto.com/1198553/zdjecie.html Chodzi mi o to jak osiagnal takie 'przerysowanie' i 'ziemistosc' barwy. Edytowane 24 Maja 2007 przez Chwali Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GenghisKhan Opublikowano 25 Maja 2007 Zgłoś Opublikowano 25 Maja 2007 Chcialbym sie dowiedziec jakich efektow uzyl autor ponizszego zdjecia: http://plfoto.com/1198553/zdjecie.html Chodzi mi o to jak osiagnal takie 'przerysowanie' i 'ziemistosc' barwy. Pewnie bawił sie troche dodgem i burnem - do tego zabawa kanałami maskami, trybami mieszania, pewnie korekcja krzywych i poziomow - mozliwosci na otrzymanie takich efektow jest duzo - bardzo duzo. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kfgz Opublikowano 25 Czerwca 2007 Zgłoś Opublikowano 25 Czerwca 2007 (edytowane) Jutro kończę budowanie "rybiego oka dla ubogich" w oparciu o panoramiczny wizjer do drzwi i filtr UV. Jak ktoś byłby zainteresowany to mogę zamieścić krótką instrukcję "how to" (bez zdjęć). Postaram się też przetestować ten wynalazek (zamieszczę przykładowe zdjęcie). EDIT: Zgodnie z obietnicą. Budulec: - wizjer panoramiczny. Ja użyłem wizjera firmy cyklop. Powód - całkiem znośna optyka (szkło). Na alledrogo można go dostać za ~35 z wysyłką, a w liroju za "jedyne" 53 zł :(, - dowolny najtańszy filtr pasujący do obiektywu, którego będziemy używać, - twarda tektura (grubość ~2 mm) nie grubsza (problemy ze skręceniem w całość) i nie cieńsza (mała wytrzymałość mechaniczna). Polecam okładki z notesu. Narzędzia: - nożyk z łamanymi ostrzami, - śrubokręt płaski (opcjonalnie), - kombinerki, - papier milimetrowy lub suwmiarka (zmierzenie średnicy szkła w filtrze), - ekierka + długopis + monety 5zł i 2 zł (opcjonalnie cyrkiel + ekierka/linijka). Monety dobrałem do konkretnego wizjera (cyklop). Sam montaż jest b. prosty. 1. Usuwamy część wizjera z zamykaną klapką. Do tego celu można użyć śrubokrętu (podważenie zaczepów) i kombinerek. Wypadałoby też zagiąć/usunąć pazur (jeśli jest) uniemożliwiający wykręcenie wizjera z zewnątrz drzwi, tak żeby ktoś się przypadkiem kiedyś nie skaleczył. Jeżeli są niewielkie zanieczyszczenia na optyce to możemy je zignorować, ponieważ złożenie wizjera nie jest takie proste jaky się mogło wydawać (przekonałem się o tym na własnej skórze). 2. Demontujemy szkło z filtra (dwa śrubokręty przydałyby się). Polecam kogoś do pomocy w przypadku braku specjalistycznego narzędzia. Chociaż przy odrobinie szczęścia samemu można odkręcić "nakrętkę". 3. Jeżeli mamy cyrkiel to wykreślamy dwa okręgi. Zewnętrzny o średnicy szkła filtru (nie mylić ze średnicą gwintu) i wewnętrzny o średnicy 24mm (moneta 5zł). Okręgi wykreślamy z tego samego punktu. Czynność powtarzamy dla drugiej podkładki o średnicy wewnętrznej 22mm (moneta 2zł) i oczywiscie średnicy szkła. 4. Wycinamy dwie podładki, między które montujemy wizjer. Najpierw wkładamy podkładkę o otworze 24mm (5 zł), potem wizjer, a na koniec drugą podkładkę (22mm) + nakrętkę. Jeżeli nie mamy cyrkla to ekierka (kąt prosty się przyda), długopis, monety, szkło z filtra + odrobina wyboraźni i mamy ten sam efekt jak po użyciu cyrkla. Całość po zmontowaniu wygląda tak A tak wygląda mój ogródek :) Edytowane 27 Czerwca 2007 przez Dj_AnT 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
860lacov Opublikowano 12 Października 2007 Zgłoś Opublikowano 12 Października 2007 Ostatnio usiłuję coś wykombinować z HDR. Mam zainstalowanego Photomatix i w sumie jakoś te fotki wychodzą, ale nie jestem pewny czy używam odpowiednich opcji tak żeby wykorzystać cały potencjał HDR. Chciałem też zrobić HDR w PS'e, ale w tym przypadku jest totalna kiszka. Z tego co zdołałem znaleźć to to, że najlepsze efekty można uzyskać za pomocą metody Local Adaptatnion i to, że należy zacząć od przyciągnięcia początku krzywej tam gdzie zaczyna się wykres. Niestety w przypadku PS'a zupełnie nie mogę osiągnąć zadowalającego efektu. I w związku z powyższym mam 2 pytania 1. Czy Photomatix należy postępować tak, że po wygenerowaniu HDR trzeba odpalić Tone Mapping i już tam kombinować z suwakami tak żeby było dobrze? 2. Czy w PS'e trzeba zrobić tak jak wyżej napisałem i po prostu kombinować aż do skutku? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cyrkiel Opublikowano 12 Października 2007 Zgłoś Opublikowano 12 Października 2007 2xtak, w photomatixie z czasem odkryjesz, o co chodzi w poszczególnyc suwakach ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
860lacov Opublikowano 12 Października 2007 Zgłoś Opublikowano 12 Października 2007 To jeszcze szybkie i ostatnie pytanie na ten temat. Który z dwóch w/w programów jest wg was lepszy? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cyrkiel Opublikowano 13 Października 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Października 2007 Photomatix - przecież służy on tylko do hdr (ew. stackingu), a ps to kombajn ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kfgz Opublikowano 13 Października 2007 Zgłoś Opublikowano 13 Października 2007 hot_lopez, wypróbuj EasyHDR. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
860lacov Opublikowano 31 Października 2007 Zgłoś Opublikowano 31 Października 2007 Z HDR'ami z 3 fotek jakoś dałem sobie radę, ale wiem, że można też wywołać zdjęcia w raw żeby każde miało inne parametry i dzięki temu zrobić coś w rodzaju hdr. Próbowałem coś takiego zrobić jednak to co powstaje nie nadaje się zupełnie od niczego. Możecie dać mi jakieś porady jak to zrobić? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cyganos king Opublikowano 8 Stycznia 2008 Zgłoś Opublikowano 8 Stycznia 2008 (edytowane) W związku że popełniłem coś takiego "Fotografowanie pod słońce i nie tylko". wrzucam to tu może się komuś przyda :D Edytowane 8 Stycznia 2008 przez cyganos king Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kaeres Opublikowano 19 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 19 Marca 2008 Szukam najprostszego wytłumaczenia do manualnego posługiwania się przysłoną. Wszędzie piszą, że przysłona jest od głębi ostrości. Skoro tak jest to dlaczego gdy robie zdjęcie z przysłoną 2.6 i 8 zdjęcie jest z taką samą głębią ostrości, a jedyne co się zmienia to przy dużej wartości zdjęcie jest po prostu ciemniejsze ? Czas migawki jest już bardziej jasny do zrozumienia i dość łopatologicznie jest przedstawiony na większości stronach z poradnikami dla początkujących i zdołałem to pojąć. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kfgz Opublikowano 19 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 19 Marca 2008 Zrób zdjęcie jakiegoś przedmiotu z bliska to zauważysz różnicę ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kaeres Opublikowano 19 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 19 Marca 2008 Ogólnie polecają (nawet każą) robić krajobrazy z jak największą wartością przesłony co jest dość zrozumiałe. Ale skoro z najmniejszą wartością wychodzą podobnie to gdzie jest sens ? Może niedoskonałość JPEG i monitora aż tak mnie okłamują ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MaciekCi Opublikowano 19 Marca 2008 Zgłoś Opublikowano 19 Marca 2008 Ogólnie polecają (nawet każą) robić krajobrazy z jak największą wartością przesłony co jest dość zrozumiałe. Ale skoro z najmniejszą wartością wychodzą podobnie to gdzie jest sens ? Może niedoskonałość JPEG i monitora aż tak mnie okłamują ? Chodzi o głębię ostrości, masz cyfraka z małą matrycą to nie widzisz, ja generalnie przy 5D muszę używać F11 do krajobrazów bo 2.8 czy 4.0 nie będzie "wszędzie ostre". Generalnie przy matrycy 1/2.5" (tak?) odpuść sobie najwyższą wartość przysłony i używaj pośredniej. Dodatkowo powinieneś zauważyć wzrost ostrości między np. 2.4 a 4.0 (oczywiście w zależności jakiego masz cyfraka i jego optyki). ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...