Skocz do zawartości
Ram1rez

F1 Sezon 2009

Rekomendowane odpowiedzi

Nowy sezon nowe kontrowersje (za sprawą dyfuzorów zastosowanych przez Brawn GP, Toyotę oraz Williamsa). Nie obeszło się także bez zmian w regulaminie:

 

- Powrót do opon typu "slick".

- FIA planowała wprowadzić zakaz używania koców grzewczych do opon. Po testach nowych opon kierowcy wyrazili jednak obawy związane z dużą różnicą pomiędzy prędkościami samochodów ze świeżymi oponami, a tymi które używały rozgrzanych opon. Ostatecznie federacja zrezygnowała z wprowadzenia nowego przepisu.

- Od tego sezonu przepisy Formuły 1 zezwalają na stosowanie technologii odzysku energii w celu zwiększenia mocy i wydajności bolidów (KERS).

- Bolidy posiadają znacznie zmienioną aerodynamikę w celu zwiększenia liczby wyprzedzeń. Wprowadzono ruchome przednie płaty skrzydeł. Na każdym okrążeniu dopuszcza się dwie zmiany o maksimum 6 stopni. Ponadto środkowa część skrzydła jest standardowa i homologowana przez FIA. Przednie skrzydło zostało znacznie obniżone w stosunku do płaszczyzny toru oraz poszerzone. Tylne skrzydło zostało zaś zwężone i podniesione w stosunku do płaszczyzny jezdni. Zmniejsza to zawirowania powietrza za bolidem.

- Przepis zakazu tankowania, kiedy na torze znajduje się Safety Car, zostaje wycofany.

- Liczba obrotów silnika została ograniczona do 18000 na minutę.

- Zakaz testowania w trakcie sezonu, poza wyjątkiem sesji testowych w ramach weekendów grand prix.

- Rezygnacja z zasady jednego silnika na dwa weekendy wyścigowe. Od tego sezonu każdemu kierowcy przysługiwać będzie 8 silników na cały sezon. Użycie dziewiątego silnika będzie oznaczało karę obniżenia pozycji startowej o 10 miejsc. Ponadto, każdy zespół ma do dyspozycji cztery dodatkowe jednostki napędowe które może przeznaczyć na sesje testowe.

- Początkowo Światowa Rada Sportów Motorowych (WMSC) planowała wprowadzić do F1 przepis, o tym, że Mistrzem Świata w klasyfikacji kierowców zostaje ten, kto wygra największą ilość wyścigów. Przepis ten został jednak zablokowany przez FOTA i najprawdopodobniej wejdzie w życie dopiero przed sezonem 2010. W sezonie 2009 nadal będzie obowiązywać punktacja 10-8-6-5-4-3-2-1

 

 

Po kwalifikacjach sytuacja przedstawia się następująco:

 

Wyniki kwalifikacji.

1. Jenson Button Brawn GP 1:26.202

2. Rubens Barrichello Brawn GP 1:26.505

3. Sebastian Vettel Red Bull 1:26.830

4. Robert Kubica BMW Sauber 1:26.914

5. Nico Rosberg Williams 1:26.973

6. Timo Glock Toyota 1:26.975

7. Felipe Massa Ferrari 1:27.033

8. Jarno Trulli Toyota 1:27.127

9. Kimi Raikkonen Ferrari 1:27.163

10. Mark Webber Red Bull 1:27.246

11. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:25.504

12. Fernando Alonso Renault 1:25.605

13. Kazuki Nakajima Williams 1:25.607

14. Heikki Kovalainen McLaren 1:25.726

15. Lewis Hamilton McLaren ---

16. Sebastien Buemi Toro Rosso 1:26.503

17. Nelson Piquet Renault 1:26.598

18. Giancarlo Fisichella Force India 1:26.677

19. Adrian Sutil Force India 1:26.742

20. Sebastien Bourdais Toro Rosso 1:26.964

 

 

Innymi słowy faworyci rozczarowali.

Edytowane przez Ram1rez

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jest lepiej, niż wskazywały by na to testy 4 miejsce Kubicy to dobry prognostyk na wyścig szkoda, że nie 3, ale i tak nie jest źle w porównaniu z tym co pokazali kierowcy Ferrari, czy Hamilton lub Heidfelt [: Jestem ciekaw jak będzie prezentować się forma wyścigowa bolidów Brawn GP, ale o tym dowiem się już jutro. Oby Kubica wbił się na pudło :wink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jakie te nowe bolidy brzydkie są ;x Kwalifikacje bardzo ciekawe Kubek klasycznie i równo, Failminton - bez komentarza ;p (cieszy mnie to niezmiernie). BrawnGP o shiiiii! Ciekawe jak długo utrzymają formę, bądź inaczej kiedy reszta ich dogoni?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, ale jeśli jednak są przepisowe, to reszta je wprowadzi (jestem pewien, że już w razie czego nad tym pracują, by szybko to wprowadzić po ostatecznej decyzji) i efekt będzie ten sam.

 

Najlepsza wiadomość jest taka, że niezależnie od tego, jaka będzie decyzja w tej sprawie, Kubica, patrząc na czasy dzisiaj, będzie miał szanse walczyć o zwycięstwa w następnych wyścigach.

 

Jutro podium dla niego jak najbardziej możliwe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to nie dzieło przypadku (raczej w to wątpie) to BrawnGP może nieźle namieszać w tym sezonie. Raczej nie wygrają bo inny kierowcy muszą się po prostu przyzwyczaić do nowych bolidów itp. co nie zmienia faktu że będzie ciekawie :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość Harry Lloyd

Wreszcie mamy piękny przykład jak ważny jest kierowca, a jak ważny jest bolid. Żaden z mistrzów świata nie był dzisiaj w stanie zdziałać zupełnie niczego.

 

Co do dyfuzorów to raczej nie ma co liczyć, skoro już dwukrotnie stwierdzono że są ok (raz podczas projektowania, drugi raz po proteście kilku zespołów).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wczoraj mówili komentatorzy to zespoły zwróciły się już w trakcie projektowania o wydanie opinii czy takie rozwiązanie jest zgodne z przepisami - i dostali opinie FIA ze są zgodne, więc sprawa IMO zamknieta. Pozostałe zespoły od następnego wyścigu pewnie też coś takiego sobie zamontują i wszytko rozejdzie się po kościach.

Nie wiem jak wam ale mi się, wydaje że te nowe bolidy wyglądają komicznie. Zwłaszcza tył. Z daleka przypominają raczej resoraki z Shella, a nie najszybsze wózki na świecie. Żeby tylko sie te zmiany nie odbyły czkawką nie FIA. Nowe przepisy robią z kierowców skoczków narciarskich (pod względem wagi). Niedługo Panie wręczające szampany na podium będą miały pewnie zakaz chodzenia na wysokich obcasach, a nowi kierowcy w F1 będą mieli po 160 cm w kapeluszu (żeby móc bez obaw wsadzić KERSA - z którego wprowadzeniem IMO pośpieszono się rok).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze widać, że KERS to zbędny bajer. Zasadniczo nie wiadomo czemu ma to służyć dbaniem o ekologie ?? <_<

Po drugie w tamtym sezonie była dominacja dwóch zespołów w tym jak nie wydarzy się nic nieprzewidzianego może być dominacja jednego.

Po trzecie dyfuzory zgodne czy nie jest problem w tym, że Ci co go nie mają są wolniejszi to fakt, a ich bolidy były projektowane bez dyfuzorów teraz wprowadzać to do bolidu, który był projektowany bez nich trochę ryzykowne ze względu na brak testów nie wiadomo jak taki bolid się zachowa super komputer czy tunel aerodynamiczny to nie wszystko jednak.

Po czwarte Kubica pokazał po raz kolejny, że jest bardzo dobrym kierowcą i nie ważne czym jeździ zawsze jeździ dobrze i że KERS to zbędna zabawka, a także po raz kolejny wycisnął z dresowozu więcej niż dane mu było.

Po piąte gdzie do cholery jest waga bolidów miała być podawana przynajmniej wiadomo by było wiadomo czy któreś z czołówki nie jechało na oparach.

 

Edit:

Chyba waga bolidów będzie podana jutro przed startem.

Edytowane przez mastertab

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i gdzie sa podane masy bolidow (litry zatankowane) po Q3? Nigdzie nie widac a tak obiecywano ze bedzie wiadomo kto ile zatankowal...

 

Wkoncu nie wiem kto ile zatankowal na Q3 i czasy czasami nie rowne.

 

Co do dyfow, jest protest, 2 tygodnie na jego rozpatrzenie ale na pewno juz w malezjii Ci co nie mieli beda je miec i testowac na treningach przynajmniej. Po GP malezji po decyzji FIA albo bedzie "masz i ty mam i ja" albo "nie mam ja, nie masz ty" :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

BMW, oświadczyło że jeśli FIA orzeknie w odwołaniu iż dyfuzory są zgodne z przepisami to od 3 GP, bolidy Kubka i Heidfelda zostaną w nie wyposażone. Pytanie czy tylko tu jest przewaga technologiczna BrawnGp :wink: Może sam dyfuzor jest jedynie przykrywką (jak niegdyś skrupulatne ukrywanie przez Lotusa silnika, a chodziło o widoczne gołym okiem skrzydła aerodynamiczne :lol2: ). IMO mam nadzieję że Vettel dojedzie wysoko! Kubek to urodzony malkontent :lol2: IMO do opozycji w sejmie go.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość Firekage

Jedni z Kers inni bez, jedni z takimi dyfuzorami drudzy z innymi. Totalne lotto - a to mi sie podoba ;]. Kubica dodatkowo bez kers i bez dyfuzora :lol:

Kubica wazy 70kg. , KERS wazy 30KG. Innymi slowy w plecy bylby do najlzejszych kierowcow po 40kg > Massa bodajze 59kg.

 

Z tego co wczoraj mówili komentatorzy to zespoły zwróciły się już w trakcie projektowania o wydanie opinii czy takie rozwiązanie jest zgodne z przepisami - i dostali opinie FIA ze są zgodne, więc sprawa IMO zamknieta.

Z tego co mi wiadomo to decyzja w sprawie dyfuzorow bedzie orzeczeniem wydanym w okolicach 2-3GP i jest to badane dlatego BMW ich nie wsadzilo.

 

Po pierwsze widać, że KERS to zbędny bajer. Zasadniczo nie wiadomo czemu ma to służyć dbaniem o ekologie ?? <_<

80km wiecej do silnika przy przyspieszaniu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Toyota wykluczona z kwalifikacji!

 

Sędziowie podjęli decyzję o wykluczeniu Jarno Trullego i Timo Glocka z oficjalnych wyników sesji kwalifikacyjnej. Delegat techniczny FIA stwierdził, że tylne skrzydła w modelu TF109 za bardzo się uginają.

 

Jo Bauer, Delegat Techniczny FIA, zgłosił sędziom podejrzenie, że bolidy Trullego (8. czas kwalifikacji) oraz Glocka (6. czas kwalifikacji) nie spełniają punktu 3.15 Regulaminu Technicznego. Ten punkt nakazuje stosowanie sztywnych elementów aerodynamicznych, które nie mogą się poruszać w odniesieniu do reszty nadwozia. Zdaniem Bauera górne płaty tylnych skrzydeł w bolidach Toyoty nadmiernie się uginały podczas kwalifikacji.

 

Po wysłuchaniu przedstawicieli Toyoty i przebadaniu samochodów sędziowie zgodzili się z opinią Bauera i wykluczyli kierowców japońskiego zespołu z kwalifikacji. To oznacza, że Glock i Trulli ruszą do wyścigu z dwóch ostatnich pozycji, o ile Toyota zdoła do jutra poprawić konstrukcję tylnego skrzydła i sztywność tego elementu nie będzie budziła zastrzeżeń. Dzięki temu Lewis Hamilton awansował z 20. pola startowego na 18.

 

źródło: f1.pl

 

Wypowiedź Rosberga na temat startu:

"Ważnym czynnikiem będą opony oraz oczywiście start. Samochody z systemem KERS dzięki innemu rozkładowi mas będą szybsze przy ruszaniu z miejsca"

Edytowane przez michu98

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość Harry Lloyd

Kubica wazy 70kg. , KERS wazy 30KG. Innymi slowy w plecy bylby do najlzejszych kierowcow po 40kg > Massa bodajze 59kg.

Ale Massa też ma KERS więc różnica by się zmieniła minimalnie. Poza tym KERS nie dodaje wagi do bolidu, tylko zastępuje on balast. Własnie tutaj ciężsi kierowcy tracą, bo mają do dyspozycji mnie balastu do rozłożenia, ale bolid waży tyle samo z i bez tego systemu (oczywiście może ważyć więcej, ale nikt tego nie zrobi, bo o ile poprawi to stabilność to zmniejszy prędkość).

 

KERS najbardziej przyda się na najszybszych torach z małą ilością ostrych/ciasnych zakrętów. Dobrym przykładem jest Monza, gdzie KERS bardzo pomoże uzyskać dobrą prędkość przy wychodzeniu na proste.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

80km wiecej do silnika przy przyspieszaniu.

Dokładnie 82, ale jak widać nie za wiele to daje co pokazały m.in Ferrari i Mc. Jak widać po wynikach kwalifikacji KERS=zbędny bajer. Edytowane przez mastertab

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie 82, ale jak widać nie za wiele to daje co pokazały m.in Ferrari i Mc. Jak widać po wynikach kwalifikacji KERS=zbędny bajer.

Moc i czas działania KERSu jest rożny, zależy to od producenta.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kers podobno ma sie dopiero sprawdzić podczas wyścigu gdzie bedzie tłok itp. Imo sie szykuje super ciekawy sezon z bolidami jak resoraki ;).

 

Hamilton zmienia skrzynie = startuje z ostatniego miejsca:

http://www.sport.pl/sport/1,65025,6437652,...ampaign=4606275

 

Loteria sie szykuje - nie licząc Button'a i Barrichello to niezłe stawki są na innych zawodników ;).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Williams złożył protest dotyczący Ferrari i RBR:

"The Williams team has protested the legality of the Ferrari and Red Bull cars following qualifying for the Australian Grand Prix.

 

AUTOSPORT understands that Williams's concerns are related to the aerodynamics of the Ferrari F60 and the Red Bull RB5."

 

źródło: autosport.com

 

Protest goni protest...

 

EDIT: Koen uprzedziłeś mnie z tą wagą ;)

Edytowane przez michu98

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pos. Driver				  Car weight 1.  Jenson Button		   664.5kg 2.  Rubens Barrichello	  666.5kg 3.  Sebastien Vettel		657kg 4.  Robert Kubica		   650kg 5.  Nico Rosberg			657kg 6.  Felipe Massa			654kg 7.  Kimi Raikkonen		  655.5kg 8.  Mark Webber			 662kg 9.  Nick Heidfeld		   691.5kg10.  Fernando Alonso		 680.7kg11.  Kazuki Nakajima		 680.5kg12.  Heikki Kovalainen	   690.6kg13.  Sebastien Buemi		 675.5kg14.  Nelson Piquet		   694.1kg15.  Giancarlo Fisichella	689kg16.  Adrian Sutil			684.5kg17.  Sebastien Bourdais	  662.5kg18.  Lewis Hamilton		  655kg19.  Jarno Trulli			660kg20.  Timo Glock			  670kg

 

Robert najlżejszy :rolleyes:

Brawn GP nie :blink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Toyoty, z nieregulaminowymi skrzydlami, Williams sklada protest w sprawie RBR i Ferrari

 

Po kwalifikacjach w Melbourne, Williams złożył protest na Ferrari i Red Bulla twierdząc, że aerodynamika samochodów obydwu zespołów nie jest zgodna z regulaminem technicznym F1. Protest rozpatrzy Zespół Sędziów Sportowych, który podjął już decyzję o wykluczeniu z wyników czasówki kierowców Toyoty.

Niezle zaczyna sie nowy sezon

 

... a Ty mnie MICHU98 z wiescia o protescie

Edytowane przez Makchiavelli

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziwne wyjście BMW. Przecież po Q1 i Q2 było widac że i tak nie da rady wygrać z Brawnami to po co go tak lekko tankowali. Do tego napewno dojdzie zamieszanie na starcie z przednimi skrzydłami i Safety Car i Kubica będzie tracił.

BMW ma nadzieje że Kubica łyknie te dwa Brawn GP przy starcie, ale z 4 pozycji? No nie wiem, jutro się okaże.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swietne posuniecie BWM z lekkim Robertem.

 

Dobry start, troche opoznione chamowanie i jest 1-2 pozycje do przodu. Ja nadal nie wierze ze nowa aerodynamika cos pomoze w latwiejszym trzymaniu sie na ogonie a juz na pewno nie wyprzedzaniu, a jesli juz to Kubica da ognia.

 

Pamietajcie ze przepisy z pitlane w czasie SC sie zmienily wiec tak naprawde przy dobrym rozrachunku mozna sporo zyskac. A trzeba pamietac ze poczatek bedzie ostry. Jesli w dodatku bedzie mozliwosc jazdy na 1 tankowanie bo SC pozwoli bedzie jeszcze lepiej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie



×
×
  • Dodaj nową pozycję...