Jump to content

Leaderboard

  1. Devil

    Devil

    Stały użytkownik


    • Points

      100

    • Content Count

      12345


  2. roar.RAR

    roar.RAR

    Stały użytkownik


    • Points

      72

    • Content Count

      439


  3. jonas

    jonas

    Stały użytkownik


    • Points

      33

    • Content Count

      6792


  4. B@nita

    B@nita

    Stały użytkownik


    • Points

      33

    • Content Count

      1161



Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/08/20 in Posts

  1. 7 points
    Wykorzystując przymusowe wolne przerobiłem swoją zabawkę na pełny pasyw za pomocą chłodzenia Arctic: https://www.arctic.ac/eu_en/alpine-am4-passive.html Procek to i7 Intela, chłodzenie jest do procków AMD. Na szczęście żadna ze stron o tym nie wie, więc wszystko działa. Oczywiście za prosto byłoby to tylko poskładać jak jakiś nub, więc niezbędne okazało się wykonanie płytki pomocniczej: Montaż wstępny na płycie głównej: Pierwsza przymiarka: Nie ma najmniejszych szans zmieścić tego w obudowie czy ściślej obudówce, więc szlifierka kątowa w dłoń i jazda z tematem, bo paladyn sam się na 90 level nie wyexpi, a głupie komentarze na Pudelek pe el same nie napiszą. Wycięte jak dla obcego, ale nikt tego nie będzie oglądał z bliska poza tymi tutaj fotami. Obudowa otwiera się poprzez odsunięcie w lewo, do tego służy ta centymetrowa szczelina po prawej stronie. Mam w pełni pasywnie chłodzony komputer po raz pierwszy od czasów Commodore C64. TDP procka wynosi 35 W, chłodzenie jest w stanie odparować TDP do 47 W. Temperatury względem stockowego wiatraczka spadły o około 20-30 stopni niejakiego Celsjusza - w idlu jest około 45 (było 65), w stresie 55 (było nawet 85). BIOS się oburzył, że wentylator nie funguje, ale za pomocą klawisza F2 kazałem mu przestać histeryzować i zachowywać się jak mężczyzna. Teraz słyszę piszczące cewki na płycie w sekcji zasilania, o.
  2. 6 points
    Oj dawno tu nie pisałem, ale postanowiłem się wywnętrznić bo może komuś się przyda. Konfig: MSI x570 Gaming plus, 5600x, Ballistix Elite 4000cl18 Poniżej opisze jak udało mi się uzyskać na powyższym konfigu stabilnie 3800cl15-19-10-12-34 przy FI na 1900mhz (czyli 1:1). Zacząć trzeba od uzyskania stabilności na infinity fabric (IF). Czyli taktowanie i timingi na auto, procek na auto. W moim przypadku ustabilizować chciałem 1900mhz, bo paradoksalnie na tych pamięciach 2000mhz oznacza CL17 (nawet przy napięciu 1,5V), co powoduje, że odrobinę szybciej jest na 3800, dzięki cl15. Tak czy inaczej, w biosie trzeba ustawić zakładane taktowanie IF i odpalić Windowsa. Najprawdopodobniej system się zabootuje (trochę poczytałem przy okazji i ZEN 5000 bootują praktycznie zawsze do IF 2000Mhz włącznie). Stabilność sprawdzamy OCCT i HwInfo i szukamy błędów WHEA. W OCCT włączamy test pamięci, suwakiem przesuwamy na 95% ilość wykorzystanej pamięci i odpalamy. Można "wspomóc" wywalenie błędu jest w tle odpali się jakąś mp3 lub film (faktycznie to co piszą na redicie np. jest prawdą - IF obciąża się bardziej gdy system musi sobie poradzić z codecami). Jednak w moim przypadku najlepiej sprawdzało się odpalenie Ryzen Mastera... Jeśli IF nie była stabilnie Ryzen Master ZAWSZE powodował wywalenie błędu WHEA i to od razu po odpaleniu. Mało tego okazało się, że jeśli Ryzen Master po odpaleniu nie wywalił WHEA w OCCT/HWInfo to można było darować sobie całonocne testowanie stabilności. Nie wiem, czy to jest reguła i tak będzie u każdego, ale gdybym wiedział to wcześniej pewnie kilkanaście godzin testowania można było zaoszczędzić. Niektórym udaje się uzyskać pełną stabilność mając wszystko w biosie ustawione na auto, ale raczej jest to mniejszość. U mnie na auto stabilnie IF jest do 1833 Mhz, powyżej trzeba stabilizować ręcznie. Ja pisałem wyżej interesowało mnie 1900Mhz, ale jak się później okazało przy ustabilizowaniu na 1900Mhz stabilnie jest także na 2000mhz. Kluczem w moim przypadku było ręczne ustawienie napięć: SOC, VDDP i VDDG (synchronicznie IOD i CCD). Jednakże zacząć trzeba od napięcia SOC, a pozostałe 3 zostawić na auto. Najważniejsze jest to, że jeśli błędy WHEA pojawiają się pojedynczo (może ich być kilkaset nawet, ale wyskakują po 1 na raz) to niestabilność wynika z napięcia SOC. Jeśli błędy pojawiają się jednocześnie to brak stabilności wynika ze złych napięć VDDP i VDDG. Znowu nie gwarantuje, że jest to reguła u każdego. Okazuje się, że wg. specyfikacji procesor podnosi napięcia dla SOC o 0.1V za każde 100Mhz powyżej 1800mhz. Poniżej 1800mhz SOC na auto dostaje równo 1V. Zatem w teorii 1800mhz=1.1V, 1900mhz=1.2V i tu koniec, bo auto nie poda więcej niż 1.2V. Mykiem, który się sprawdził nie tylko u mnie było ... ustabilizowanie podawanego napięcia na równe 1.2V, ALE takiego faktycznego odczytanego z sensora. Może zabrzmi to głupio, ale wiele osób powtarza tę prawidłowość - im napięcie SOC jest bliższe RÓWNYM wartościom tym system staje się stabilniejszy. U mnie MSI podaje troszkę więcej niż wyznaczy się ręcznie, więc ustabilizowanie SOC osiągnąłem na 1.185V i faktycznie wtedy SOC dostaje właściwie praktycznie równe 1,2V. VDDP I VDDG na auto podają odpowiednio: 1.1V i 1.15V co wywala błędy WHEA. Stabilność uzyskać można ZMNIEJSZAJĄC napięcia i podnosząc ProcODT do 40 Omów. I tu kolejna ciekawostka - najnowsze ZENy lubią niższe napięcia. Niektórzy piszą, że uzyskują pełną stabilność przy napięciach rzędu 0.850V na VDDP i 0.900V na obu VDDG. Niestety u mnie aż tak różowo nie jest bo musiałem ustawić VDDP na 1.01 i VDDG na 1.1V (napiecie o raptem 0.1V mniejsze, a ma ogromny wpływ na stabilność). WHEA warnings (nie errors) pojawiły się przy IF na 2000Mhz, ale na warnings idealnie działa podwyższe ProcODT - rozsądnym poziomem jest do 53 Omów, u mnie na 48 Omów 2000mhz działa bezbłędnie. Na koniec dodać trzeba, że napięcie VDDG musi być niższe od napięcia SOC o min. 0.04V Kolejny krok to podkręcanie pamięci. Crucial Ballistix jest na e-die Microna. Te w teorii charakteryzują się wysokim taktowaniem, rozsądnym napięciem i ... kilkoma timingami, które są fatalne (w por. do Samsunga b-die, z drugiej strony b-die są sporo droższe). Słabością tych kości są tRCDRD (min 18), tRFC i tRAS + tRC (celowo podaje je razem). Stabilność sprawdzamy TM5 i Kahru. Warto wiedzieć, że podkręcanie i stabilizowanie pamięci też należy robić w odpowiedniej kolejności. Przynajmniej dwa timingi skalują się wraz z napięciem. Są to tCL i tRFC. A zatem ustawiamy napięcie do maksymalnego bezpiecznego poziomu czyli 1.45V ( u mnie 1.43 daje 1.45V rzeczywistego bo MSI lubi troszkę dodać od siebie). Ustawiamy tCL na zakładany poziom (u mnie 15) i tRFC na wartość odpowiednią opóźnieniu tego timingu na poziomie 290ns (DRAM Calculator w zakładce advanced pozwala wyliczyć wartość timingu). Przy 3800Mhz 290ns dla tRFC daje ustawienie go na 551. Poza tym CMD na 1T, wyłączamy GDM, Bank Group Swap na disabled, Bank Group Swap Alt na enabled. Tak saveujemy i idziemy do Windowsa. Jeśli system się nie zabootuje to najpierw zmieniamy tRFC na 570, a potem jeśli nadal nie bootuje na AUTO. Jeśli się nadal się nie bootuje to włączamy GDM. I dopiero jeśli i to nie poskutkuje podwyższamy tCL o 1. Następnie odpalamy TM5 na min kilka godzin. Z reguły: zbyt niskie CL wywala błędy w TM5 od razu, a tRFC wywala po prostu BSODa. U mnie udało się ustabilizować tCL15, GDM off, tRFC 551. W drugim kroku zajmujemy się głównymi timingami, czyli tRCDRD, tRCDWR, tRP i tRAS. Proponuję zacząć od tRCDRD na 20, tRCDWR na 10, tRP na 13 i tRAS 35. Dlaczego akurat tak? Okazuje się, że najszybsze timingi tRCDWR stanowią 50% * tRCDRD. Mimo, że da się nimi zejść nawet do 8, to przekroczenie magicznego progu 50% tRCDRD spowalnia cały system (ok 1,5ns więcej wg. Aida) jeśli wartość tRCDRD jest nieparzysta timing tRCDWR trzeba ustawić na najniższy poziom gwarantujący zachowanie owych min.50% . Druga zasada wynika ze wzoru min tRAS = tRCDRD + tCL. Zejście tRAS poniżej tej sumy nie dość, że nic nie da to dodatkowo powoduje mikrozacięcia. Proponuję jednak dodać do tej sumy 2 i na tyle ustawić tRAS - daje to większą stabilność, a ma minimalny wpływ na wydajność. Stabilność ustawień sprawdzamy przez kilka godzin w TM5. Ostatnim krokiem są pozostałe timingi. Można oczywiście bawić się wszystkimi, ale największy wpływ na wydajność mają: tRC, tFAW + tRRDL (np. w CS:GO obniżenie tFAW z 40 do 20 i tRRDL z 12 na 9 daje 40fps więcej !!), tWR, tWTRL i tRTP. Resztę naprawdę można spokojnie zostawić na auto. Kilka kolejnych reguł: min. tRC = tRAS + wartość pomiędzy tRP, a tRP*2. U mnie nie udało się stabilnie osiągnąć tRC na tRAS+tRP, musiałem trochę dodać. Stabilnie jednak powinno być zawsze jeśli tRC = tRAS + 20. Po drugie nie polecam schodzenia z tWR poniżej 12 i tRTP poniżej 8 - niektórzy pisali, że poniżej tych wartości padały procki. min. tFAW=4*tRRDS (zejście poniżej nic nie daje). U mnie na auto tRRDS ustawione jest na 5. tRRDL i tRWDL stablizujemy ręcznie, ale bezpiecznie będzie po 10 na obu. Mając powyższe reguły na uwadze metodą prób i błędów trzeba swoje odczekać aż znajdzie się wyspę stabilności. Ale warto, bo efekty są spore. AIDA latency z 62,4ns na 55,1ns. Gry dostają zauważalnego kopa. Nie widać tego tak na prawdę tylko w 3dsmarkach. Mam nadzieję, że komuś się przyda. Mi dojście do tego wszystkiego zajęło 26 dni (zostały 4 dni triala od AIDA stąd wiem). Jeśli chcecie mogę wrzucić jakieś screeny itp.
  3. 6 points
    Gościu, wypad z tym spamem. A może wytłumaczysz tutaj, dlaczego ten monitor https://www.x-kom.pl/p/531086-monitor-led-24-lenovo-g25-10-czarny-gaming.html?utm_medium=tydzien-lenovo&utm_source=purepc&utm_campaign=artykul u was na "promocji" Kosztuje o 62zł drożej niż w innym sklepie bez promocji: https://www.sferis.pl/monitor-g25-10-245-1920x1080-1-ms-hdmi-dp-65fegac2eu-p668023?utm_medium=Skapiec.pl_1116609&utm_source=Tradedoubler Łowienie frajerów obrzydliwym marketingiem na forach??
  4. 5 points
    Cześć, Wersja sprzedawana w naszym sklepie wyposażona jest w podświetlaną klawiaturę :)
  5. 4 points
    Znowu powtórka z rozrywki? Dalej dajecie się nabrać na kasę w tym żałosnym sklepiku?
  6. 4 points
    głowa w piasek i cisza... ale darmowy kredyt xkom otrzymał i kasa na siebie pracuje więc wszystko ok.. klient niech czeka.. infa też nie damy żadnego bo wszystkim steruje skynet..tzn "system", a my pracownicy sklepu nic nie wiemy bo tak nam kazali mówić 🤷‍♂️
  7. 4 points
    @KaszaWspraju Ale Ty kolego nie czaisz, ze nikt nie uzywa komputera do Case Torture, a wlasnie na to patrzysz zamiast na 3D Marka czy Blender, nie zastanawia Cie dlaczego po otwarciu drzwiczek czy usunieciu filtra spada temperatura CPU, ale GPU wcale. Nie czaisz, ze config dobiera sie do ilosci ciepla wydzielanego przez zestaw, a nie patrzac na grafy GN. Nie czaisz, ze wszystko rozbija sie o uklady chlodzenia grafiki i procesora, a nie jakas siatke na froncie. Nie czaisz tez, ze wentylatorom o wysokim cisnieniu statycznym jest bez znaczenia czy maja przed soba siatke czy wloty po bokach. Znowu nie czaisz w sumie, ze owe drzwiczki mozna otworzyc, na gorze zamontowac alternatywny dziurkowany top, filtr tez mozna wywalic, bo temu wlasnie zawdzieczaja swoja dominacje skrzynki Lian Li czy Phanteksa - i otrzyma sie wtedy dokladnie taka sama obudowe, ale tylko kiedy bedzie to potrzebne. Dlatego nie wrzucaj filmikow Jezusa i nie powtarzaj bezrefleksyjnie jego ,,madrosci" 😉
  8. 4 points
    Sam system działa u mnie podobnie jak na SSD zwykłym z przed laty, który osiągał prędkości rzędu 530MB/s. Dziś mam M.2 i nie widzę zbytniej rożnicy. Ale to zależy do czego się używa kompa. On chcę tylko grać, więc tu bym dołożył do czegoś innego.
  9. 4 points
    Grunt, że axel springer tu nie sięga, może obejdzie się bez politycznej propagandy.
  10. 4 points
    Dołożyłbym do Seasonic Core GM 650W 80 Plus Gold... Podstawa to nie oszczędzać na zasilaczu. A tej cenie to bardzo porządny i cichy zasilacz sprawdzonej marki. SP CM to budżetowce..
  11. 4 points
    Ja tam też wolałem starą nazwę. Ale do tej się już pzryzwyczaiłęm. Mam kubek, koszulkę , smycz i parę innych drobiazgów uzbieranych na zlotach. Co do strony to na dzień dzisiejszy poszłą w stronę różnej tematyki nie zawsze związanej z IT. Troszkę mnie to na początku denerwowało, ale pwooli zaczynam się przyzwyczajać . To nie te czasy co się kręciło procki AMD za pomocą ołówka ;) Teraz wszystko jest uproszczone do granic możłiwości. Podkręcenie to w zasadzie podobicie napięcia i Core Rato. I tyle.
  12. 4 points
    Tutaj nie ma czego ulepszać , martwa platforma która nigdy nie miała sensownych perspektyw rozwoju . Za 500 zł to proponował bym kupno jakiegoś polesingowca i potem stoponiwe go ulepszanie . Np. Lenovo M81 Tower za 485 zł z I5 2400 , 8GB ram i SSD 120 GB . Taki sam bez OS i tylko z 4 GB ram kosztuje 368 zł , ram możesz przełożyć / dołożyć swój . Procek o wiele wydajniejszy niż u ciebie , przełożysz tymczasowo swoją kartę a potem jak znowu trochę uzbierasz to kupić jakąś lepszą .
  13. 4 points
    CPU-Z pokazuje rzeczywiste taktowanie ram Bo ram DDR ( nie ma znaczenia która generacja ) ma taktowanie rzeczywiste i efektywne ( jako że ram DDR może przesyłać dane po obu zboczach sygnału taktującego ) , w większości przypadków podawany jest zegar efektywny , w twoim przypadku 3 600 mhz , rzeczywiste takty to właśnie ~1800 mhz .
  14. 3 points
    Jeśli to nie spam konto, to zmień babe.
  15. 3 points
    1. 100zl taniej mogles miec 8 rdzeniowego i7-10700f, ktory bylby szybszy w blenderze. 2. Do ryzena ram bierze sie co najmniej 3600 zeby dziala w trybie synchronicznym z infinitry fabric.
  16. 3 points
    Bierzesz to, co w obrazku i zostaje Ci 3 zł na piwo (wg cen morele, pewnie znajdzie się taniej), a za rok procesor zmieniasz na Ryzena 5600X i nadal masz szybką maszynę :)
  17. 3 points
    Kupisz gotowca - oprócz za robociznę przy składaniu płacisz za komponenty o których nikt nie pisze: jaki RAM, jaka płyta główna. A jak się nie pisze, to raczej słabe. Na szybko szacuję, że ten zestaw jest wart ~4000 za komponenty, może mniej. Już lepiej wybierz coś w założonym budżecie z polecanych zestawów z serwisu: https://www.purepc.pl/jaki-komputer-kupic-zestawy-komputerowe-na-listopad-2020 I dobierz usługę złożenia komputera w sklepie. Pamiętaj, że trzeba dobrać jeszcze obudowę i system. Już zestawy za 3800 z zestawienia są lepsze w grach - Ryzen 2700X to fajny procesor, ale dwie generacje w plecy, nowsze Ryzen 3600/i5-10400f są w grach szybsze. Pojemność dysku też dobierz wedle uznania, jeśli potrzebujesz większej. Na dniach będzie nowe zestawienie polecanego sprzętu na grudzień - wskoczy o północy z 30.11/1.12. A na marginesie - jeśli umiecie złożyć szafkę z Ikei, z komputerem też sobie poradzicie.
  18. 3 points
    Referencyjny RTX3070 testowany w parze z R7 3700XT@4,6 Ghz i zasilany przez BQ Dark Power 11 1000W ( sprawność 94 % ) bierze prosto z gniazdka jakieś 363 W , po odliczeniu strat na PSU wychodzi ~340 W Twój Corsair ma 550W , zostaje lekko ponad 200W zapasu , nawet uwzględniając że twój R9 będzie miał większy pobór mocy niż R7 . Powinien dać radę .
  19. 3 points
    Ale za to w spamowaniu na forach są bardzo aktywni. Na ceneo przeważnie są w dolnej części. I jak można sprzedawać towar, którego się nie posiada na stanie???
  20. 3 points
    Niestety ale X-KOM ostatnio mocno się zepsuł nie dość,że zamówienia to pic na wodę to jeszcze wysyłają używane części tj np mi przyszła używana pamięć ram bo blister był uszkodzony (popękany).Mało tego na sąsiednim portalu użytkownik ma problem z reklamacją produktu którego x-kom dawno by rozwiązał ale najwidoczniej mu nie zależy.
  21. 3 points
    Niestety nie mogę napisać nic pochlebnego nt. sklepu x-kom. Wystawiają towar którego nie są w stanie zagwarantować. Nie piszę tutaj o nowych kartach ale o reszcie produktów. Dwa tygodnie tego zamówiłem płytę główną ze statusem "dostawa wkrótce" po tygodniu dzwoni do mnie Pani z tego sklepu z informacją, że płyta jest nieosiągalna. Taka sama sytuacja spotkała mnie w przypadku zamówienia zasilacza/ Sklep x-kom dokładnie wie, że kart nie będzie przez dłuższy czas, pomimo tego mydli klientom oczy a Ci udzielają im darmowej pożyczki bez oprocentowania. Ile mogło wpaść zamówień tysiąc ? dwa ? wystarczy przemnożyć przez wartość karty i w trudnych czasach mamy darmowy kredyt na kilka miesięcy Co najlepsze płyta która zamówiłem dalej jest na stronie z statusem dostawa wkrótce, tak samo jak i zasilacz i tysiące innych produktów. Radzę omijać ten sklep szerokim łukiem, scum na wielką skalę. https://www.x-kom.pl/p/460452-plyta-glowna-socket-1151-asus-rog-maximus-xi-gene.html https://www.x-kom.pl/p/399205-zasilacz-do-komputera-seasonic-prime-750w-80-plus-platinum.html
  22. 3 points
    Masz Windows 10 i Defender więc nie zaśmiecaj systemu innymi, zbędnymi antywirusami.
  23. 3 points
    Te 1000zł to za 2x8GB? I to ma być interesujące? Rozumiem, że się dopłaca za opóźnienia, ale bez przesady - na zwykłych Ballistixach 3000CL15 robię 3800 16-18-16-16-36-52-..., więc ciut gorzej, ale za 1/3 ceny 😉
  24. 3 points
    Mikelele nie opłaca się pchać w stary socket lepiej zmienić na coś nowego. Pozdrawiam 🙂
  25. 3 points
    Też takie tam z orlenu żeby zachować równowagę w przyrodzie
  26. 3 points
  27. 3 points
    I oby nigdy ten szkodnik wszystkiego co polskie tutaj nie dotarł
  28. 3 points
  29. 3 points
    I7 9700K można wyrwać za 1600 -1700 zł Każda platforma Intela wychodzi na 1 socket, więc i w przypadku seri 10xxx będzie tak samo. Na razie PCI-ex 4.0 to pieśń przyszłości. Mając i7 9700K + płyta na Z390 podkręcisz go w przyszłości do 4.9-5.0 ghz to dodatkowe 400-500 mhz ekstra. Cena płyt pod Coffe Lake jest tańsza po za tym. Novice post został zgłoszony do moderatorów za obrażanie innych użytkowników. Powodzenia. Na portalu łapiesz po -20 -30 nawet. Prawie każdy twój komentarz jest minusowany przez kilkanaśnie-kilkadziesiąt osób. Zastanów się czy jesteś tu mile widziany czy lepiej po prostu stąd odejść
  30. 3 points
    No i taki zestaw powinien Ci starczyc na ok 3-4 lata. Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka
  31. 3 points
    Przychodzisz na forum , chcesz aby ci pomóc ale nawet nie napiszesz jaki masz sprzęt . Bez tego nic nie zrobimy , wróżek u nas nie ma . Napisz jaki masz sprzęt - CPU , płyta główna , pamięć ram ( ilość ) , karta graficzna oraz zasilacz - marka , model i moc !!! Konfigurację sprzętową możesz odczytać np. za pomocą programów Aida lub Everest , zasilacz musisz sprawdzić ręcznie . A jak sprzęt się przegrzewa to na początek proponuję wyczyścić kompa z kurzu , ew. zmienić pastę termoprzewodzącą na procku . W dalszej kolejności zadbać o prawidłową wentylację obudowy .
  32. 3 points
    Asus ma matową matrycę i zauważalnie mocniejsze iGPU . Asus jest do tego tańszy i ma normalną pamięć a nie LPDDR3 . Huawai ma lekko mocniejszy CPU ale znowu ram LPDDR3 2133 mhz a nie normalne DDR4 2400 mhz SO-DIMM , możliwe że to lutowany ram . Brałbym Asusa .
  33. 3 points
    Ja też bym kierował się najbardziej tym Asusem,który był wymieniony wcześniej. https://www.x-kom.pl/p/492384-notebook-laptop-156-asus-tuf-gaming-fx505du-r7-3750h-8gb-512.html
  34. 3 points
    Z płyt, których testy oglądałem to polecić można m.in. : ASUS TUF GAMING X570-PLUS Gigabyte X570 AORUS ELITE jeżeli lubisz płyty z oldschoolowym skromnym wyglądem to także tę można brać pod uwagę: Asus PRIME X570-P Nie ma ona żadnych "dupereli" ale jest jak najbardziej poprawną konstrukcją z mocnym układem zasilania CPU. Na listę VRM-tier warto patrzeć przy R9, ponieważ jak aktywujesz PBO to w prime 95 128-128k z aktywnym AVX2 procek potrafi generować ponad 240W. [: Przy renderowaniu w Blenderze wartości są troszkę niższe ale niewiele. Jeżeli procek byś zostawił na nominalnych ustawieniach (bez manualnego OC lub aktywowania PBO) to tak na prawdę każda płyta X570 poradzi sobie z tym obciążeniem (nawet te badziewiaste podstawowe płyty MSI ze słabym VRM) bo CPU jest wtedy zblokowany i niewiele ponad 130W może wygenerować a później zbijane są takty by ograniczać moc (wtedy w tych skrajnych przypadkach typu Prime95 128-128k CPU może spaść z taktami nawet do 3,2GHz, gdzie z aktywnym PBO trzymałby 3,8GHz generując prze tym tony ciepła). Czy podkręcanie manualne lub aktywowanie PBO jest zdrowe dla CPU - trudno powiedzieć, wiele opinii różnych krąży po necie. Niektórzy uważają, że manualne OC degeneruje Ryzeny 3xxx ponieważ nie służy im stałe napięcie. Odnośnie PBO to napięcie nie jest stałe ale jest przy aktywnej funkcji sporo wyższe od tego stokowego (dlatego CPU trzyma wyższe takty przy maksymalnym obciążeniu ale generuje też ogromne ilości ciepła). Oficjalnie AMD te funkcje pozwoliło aktywować producentom płyt głównych ale...narusza ona warunki gwarancji. Czy oni potrafią procesor w taki sposób uszkodzony wykryć to już inny temat... Ja po początkowych zachwytach PBO zszedłem na moim CPU na stok, ponieważ przerażał mnie amperaż płynący przez procka przy ekstremalnych testach typu Prime95 128-128k z AVX2 lub Blenderze. (:
  35. 3 points
    Przy tych wymaganiach i budżecie to proponuję takie modele : Acer Nitro 5 za 4 199 zł - I5 9300H , 16GB ram ( 2 666 mhz , Dual Channel ) , GTX1660Ti , SSD 512GB , matowy ekran IPS FHD 120 hz , Win 10 Home , miejsce na dodatkowe dyski ( po jednym SATA i M.2 ) Asus ROG Strix G za 4 3699 zł , bazowa specyfikacja niemal identyczna - brak ekranu 120 hz i systemu , do tego tylko 1 dodatkowe gniazdo na dysk SATA Niemal w tej samej cenie jest też Acer Nitro 5 na I7 Specyfikacja taka sama jak model na I5 a procek szybszy ale też bardziej prądożerny i wydzielający więcej ciepła . Opcjonalnie Lenovo Legion Y540 z I7 i RTX2060 za 4 999 zł Do tego 8 GB ram , SSD NVMe 512GB + miejsce na drugi dysk SATA , matowy ekran FHD IPS , bez systemu , dopłata do modelu z 16 GB ram to koszt 200 zł .
  36. 3 points
    W twoim budżecie masz Asusa Zenbook Duo z 14 calową matrycą czyli złoty środek pomiędzy 13 a 15 calami, do 6 tysięcy masz wersję z I5 10generacji 16GB ram-u i terabajtowym SSD na M.2, na plus na pewno świetnej jakości ekran główny, do tego masz dotykowy ekran dodatkowy wraz z rysikiem który możesz traktować jako drugi monitor. Lapek był testowany przez PurePC: test . Wydajnościowo na pewno znajdziesz mocniejszy sprzęt z kategorii gamingowych ale jeśli chodzi o właśnie parametry obrazowe ekranu to żadna gamingówka za te pieniądze jemu nie dorówna. Do 6tyś. netto powinieneś dorwać również wersje z I7 jeśli potrzebujesz jeszcze wyższą wydajność ale do amatorskiej obróbki ta I5 starczy na spokojnie
  37. 3 points
    Problem, o którym piszesz wynika ze sposobu poprowadzenia ścieżek do slotów RAM. Z tego co wiem, to są stosowane 2 topologie: 1) Daisy Chain 2) T-topology W przypadku płyt z typem 1) długości ścieżek do slotów A1 B1 i A2 B2 nie są równe przez co dwa sloty są "lepsze". Na płytach takich uzyskasz najwyższe taktowania wkładając pamięci właśnie do tych preferowanych slotów. W przypadku płyt z typem 2) długości ścieżek dla A1 B1 i A2 B2 są równe. Powoduje to, że nie ma preferowanych slotów i niezależnie do której pary włożysz pamięci to powinieneś mieć możliwość takiej samej szybkości. Minus jest znowu taki, że w przypadku wykorzystania tylko 2 slotów przeważnie płyty z układem 1) przy wykorzystaniu "preferowanych" slotów pozwolą uzyskać wyższe taktowanie niż płyty w 2) układzie. Najgorzej, że producenci nie chwalą się na swoich stronach jakich topologii w swoich płytach stosują (przeważnie ludzie dochodzą do tego doświadczalnie i dzielą się spostrzeżeniami na forach). I tak np Asus Crosshair VI Hero miał 2) typ ale w jego następcy Asus Crosshair VII Hero podobno jest zastosowany układ 1) (płyta dla overclockerów - aby jak najwyższe wartości na 2 kościach wyciskać). Szczegółowo zagadnienie topologii slotów RAM jest omówiona w tym filmiku na Youtube: Actually Hardcore Overclocking "Rambling about motherboard memory layouts." (EN) Odnośnie doboru sprzętu to proponuje zrobić tak: 1) Po wyborze płyty głównej wchodzisz na stronkę z jej opisem i szukasz listy Memory QVL (kompatybilnych pamięci). Następnie kupujesz RAM o potrzebnej pojemności i szybkości, który jest wymieniony na liście jako działający. Przykład takiej listy: ASUS TUF GAMING X570-PLUS Memory_QVL_3rd_Gen_AMD_Ryzen_Processors_X570 2) Niektóre firmy produkujące moduły RAM też takie listy publikują (z jakimi płytami ich zestawy powinny pracować z deklarowaną szybkością), czyli w drugą stronę byś zestaw budował. Przykład takiej listy: G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN
  38. 2 points
    @vegeciak porzadna VA - pravie jak vegeciak 😄 IPS fajnie wyglada, gdy sie go postawi obok VA i kolorki robia roznice. Jednak zagrasz w skradanke i zobaczysz szara ciemnosc, to Ci sie kolorkow odechce. Nie wiem, czy gadalismy wczesniej o monitorach, ale po calkiem niezlym IPSie dalem szanse pierwszej w zyciu VA i jestem unkontentowany - imo jesli chodzi o gierki, bardziej realistycznie podchodzi do tematu.
  39. 2 points
    Z tym zaleceniem 4 modułów do Rysków to jedno wielkie gówno prawda , wręcz się tego nie zaleca przy wysoko taktowanych ramach bo kontroler głupieje ( choć jest lepiej niż w przypadku Zen / Zen + ) i różne kwiatki potem są - odpalenie całości na sporo niższych taktach czy niestabilność .
  40. 2 points
    W RED trzeba zwrócić uwagę czy jest SMR czy CMR. SMR omijać :)
  41. 2 points
    Zależy jakie gry . Wiele współczesnych tytułów potrzebuje 50+ GB miejsca do instalacji , są tytuł które potrzebują ponad 100 GB , trafiają się też tytuły które potrzebują 150+ GB na start . Oczywiście mowa o wymaganiach minimalnych , same pliki gry bez save , modów , muzyki dodatkowej etc. gdzie mody czy muzyka potrafią dodać kilka lub kilkanaście GB . Są też tytuły które potrzebują 20-30 GB czy mniej ale tych jest mało - albo jakieś indie / niszowe albo coś starszego . Przy 8x50 GB masz już zajęte 400GB , przy 10 grach - każda po 50 GB to już tego nie zmiescisz na dysku 500GB , zamiast 500GB dostępna przestrzeń to jakieś 465 GB lub nawet mniej. Ja bym poczekał albo od razu inwestował w 1TB .
  42. 2 points
    Nie wiem czy kiedyś obserwowałeś ceny jakiegoś produktu w okresie jesień-zima. Zawsze ( a przynajmniej od kilku lat) im bliżej Bożego Narodzenia tym ceny rosną. Z "cudownymi" promocjami, których cena wynosi tyle co np. we wrześniu. - wcześniej systematycznie ceny rosną by móc z czego uciąć "na promocję". Taki przykład: monitor LG 27" 27GL850-B. Na dzień dzisiejszy kosztuje 2150zł w większości sklepów. Dwa tyg temu kosztował 2000zł. Do tego niektóre mają go z dopiskiem "ileś tam % obnizki" podając bazową cenę z dnia premiery -jeśli dobrze pamiętam ~2400-2500zł. Podobnie będzie w okolicy Świąt. A to zwyczajnie produkt się starzeje, wychodzą nowe od konkurencji itd. Obserwuję to od kilku lat praktycznie ze wszystkimi podzespołami PC. Podobne okresy to kwiecień/maj (komunie) i sierpień/wrzesień ( szkoła, studia). Są oczywiście wyjątki, ale trafić na takie rodzynki trzeba mieć szczęście. Co do polskiego BlackFriday to właściwie jest żart a nie promocje :)
  43. 2 points
    https://www.x-kom.pl/lista/prhbderhu 1. Jak jesteś pewny, że nie będzie żadnego OC na 100%, to możesz wziąć ponad 100 zł tańszą płytę i zasilacz 650W, to jest kolejne jakieś 60-80 zł taniej i za tą różnicę wziąć 32GB RAM. 2. Jeśli komputer ma być używany wyłącznie do gier, to szybki RAM jest bardzo ważny, dlatego jeśli cena gra rolę, to wolałbym dołożyć do szybszej prędkości niż większej ilości, bo do gier 16GB spokojnie starczy. Idealnie jakby było 32GB 3600MHz, wtedy masz spokój i pewność że nie braknie i będzie wydajnie. 3. Dysk na PCie dałem inny, bo według mnie jest jednym z top1 w swojej cenie, ten 1TB zostawiłem jaki dodałeś. 4. Obowiązkowo dokupić jeden wentylator na tył obudowy, bo chyba są tylko 3 z przodu.
  44. 2 points
    Albo jakiś ficzer w grze co obniża użycie GPU, albo kwestia sterowników GPU.
  45. 2 points
    Dokładnie. Po za tym i tak gry nie wykorzystają mocy 1070K, 1060K zresztą też. Lepiej brać najtańszy z rodziny K i go kręcić. Do 2080 super jak znalazł.
  46. 2 points
    Jeżeli podepniesz te oryginalne z obudowy nic nie trzeba robić, jeżeli zaś zamierzasz mieć różne to potrzebujesz aktywnego huba.
  47. 2 points
    Z 14 polecam MSI Modern https://www.x-kom.pl/p/528641-notebook-laptop-141-msi-modern-14-i5-10210u-8gb-512-win10.html i5 na 10 generacji, matryca ips, aluminiowa obudowa, ram nie jest lutowany, więc jak będziesz kiedyś potrzebował 16 gb - droga wolna :D waga to niecałe 1.20 kg
  48. 2 points
    Ale nie masz też maksymalnych prędkości procka... Cóż, po wielu latach z intel, 3 dni temu kupiłem 3900x. Po 15h został spakowany i czeka na kuriera. Kultura pracy amd to jest dramat. Wysokie napięcia, ciągle ich skoki wraz z temperaturą są nie do opanowania. Trzeba ustawić krzywą wentyli aby się rozkręcały od 80 stopni, wtedy nie ma ciągłego hałasu. Najgłupsze jest to, że odpalając stress testy jest 60-70 stopni, a nic nie robiąc albo oglądać yt są skoki do 75-77 [emoji2357][emoji2357][emoji2357]
  49. 2 points
    Standardowo popatrz na tę tabelkę i wybierz coś co ma sensowną sekcję zasilania: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d9_E3h8bLp-TXr-0zTJFqqVxdCR9daIVNyMatydkpFA/edit#gid=611478281
  50. 2 points
    @B@nita Troszke wiecej niz 1-2 stopnie. Przy najgorszych nawet i pod 20. Nierozsadnym jest oszczedzac pareanascie zlotych na pascie wymienianej raz na dwa lata, kiedy slaba pasta przez caly czas obniza potencjal czesci, za ktore zaplaciles setki czy tysiace. A nawet jesli przelkniesz temperatury, to odbije sie to na glosnosci pracy komputera. @tom256 Bierz Grizzly Kryonaut od budzacego zaufanie duzego dostawcy typu morele czy xkom. Kraza w sieci podejrzenia o fake'i Kryonaut. Sam ostatnio skusilem sie na 7 zlotych tanszego gramca Kryonaut z HardPC i po otwarciu saszetki zdziwila mnie zmiana opakowania tubki. Producenci czasem zmieniaja opakowania, ale znalazlem cos takiego i wygladajacego dokladnie tak jak moja: https://www.vortez.net/news_story/der8auer_calls_out_fake_thermal_grizzly_kryonaut.html Pasta spisuje sie na ten moment swietnie, ale zmienialem cooler na mocniejszy, wiec nie mam porownania.
This leaderboard is set to Warsaw/GMT+01:00

Aktualności

Artykuły



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.